METODOLOGIE din 12 iunie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 591 din 25 iunie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 4693 12/06/2024
ART. 5REFERIRE LALEGE 199 04/07/2023 ART. 102
ART. 9REFERIRE LALEGE 199 04/07/2023 ART. 32
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4693 12/06/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 4693 12/06/2024
ActulREFERIT DEORDIN 4693 12/06/2024
ActulREFERIT DEORDIN 6635 12/09/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.693 din 12 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 25 iunie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este un program de studii universitare format din două specializări care, de regulă, sunt din același domeniu fundamental de știință. (2)Programele universitare de licență didactică cu dublă specializare se organizează în vederea accesului absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializările urmată/urmate.
 + 
Articolul 2(1)Ministerul Educației, prin direcțiile de specialitate, elaborează periodic lista programelor universitare de licență didactică cu dublă specializare necesar a fi organizate, pe baza analizei nevoilor de formare din sistemul de învățământ preuniversitar, asociate disciplinelor de studiu din învățământul preuniversitar, care duc la ocupația de cadru didactic corespunzătoare din Clasificarea ocupațiilor din România (COR).(2)Lista programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare permise se aprobă prin ordin al ministrului educației, în urma consultării Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), Autorității Naționale pentru Calificări (ANC) și a Consiliului Național al Rectorilor (CNR).(3)Programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sunt cuprinse în Nomenclatorul privind domeniile și programele de studii universitare, domeniile și programele de studii universitare acreditate sau autorizate să funcționeze provizoriu, unitatea administrativ-teritorială de desfășurare, numărul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii universitare, formă de învățământ și limba sau limbile de predare, precum și numărul maxim de studenți care pot fi școlarizați, aprobat prin hotărâre a Guvernului. + 
Articolul 3(1)În cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate, pentru specializările acreditate, senatul universitar poate decide cu privire la înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare, cu parcurgerea procedurilor de acreditare, dar fără parcurgerea procedurilor de autorizare.(2)Facultatea organizatoare de programe de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare elaborează raportul de autoevaluare a programului, în colaborare și cu acordul facultății care are în structură cealaltă specializare, dacă este cazul.
 + 
Articolul 4Veniturile necesare derulării programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se stabilesc din alocările bugetare sau din finanțarea locurilor cu taxă și se distribuie către facultățile (departamentele) organizatoare, în fracțiuni egale cu ponderea creditelor transferabile corespunzătoare cursurilor predate de cadrele didactice provenind de la facultățile (departamentele) respective.
 + 
Capitolul IICadrul curricular al programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare + 
Articolul 5(1)Planurile de învățământ ale programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sunt structurate astfel încât să conducă la obținerea de către absolvenți a unui număr de 240 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durată de 4 ani de studiu.(2)La elaborarea planurilor de învățământ se au în vedere definirea clară și delimitarea precisă a competențelor generale și de specialitate pe cele două specializări ale studiilor universitare de licență, asigurând caracterul didactic al programului de studii universitare.(3)Conținutul planului de învățământ pentru programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează cu respectarea următoarelor standarde:a)structura orelor de activitate didactică, după conținutul disciplinelor de studiu:(i)disciplinele fundamentale din domeniul de licență 1 + domeniul de licență 2 vor fi în procent de 20%; (ii)disciplinele de specialitate din specialitatea 1 + specialitatea 2 vor fi în procent de 35%; (iii)disciplinele de specialitate psihopedagogică vor fi în procent de 37,5%; (iv)disciplinele complementare vor fi în procent de 7,5%; b)structura orelor de activitate didactică, după caracterul disciplinelor impuse de asigurarea pregătirii:(i)discipline obligatorii în procent de 75%; (ii)discipline opționale în procent de 25%; (iii)discipline facultative în procent de cel puțin 10%; c)programele analitice și fișele disciplinelor de studiu menționează:(i)localizarea disciplinei în planul de învățământ; (ii)titularul disciplinei; (iii)obiectivele disciplinei; (iv)conținutul de bază, care să reflecte fundamentele teoretice strict necesare studentului și caracterul pragmatic al disciplinei, cu accentuarea acestui caracter în structura tematicii abordate; (v)sistemul de evaluare a studenților (proceduri și forme de evaluare); (vi)bibliografia minimală, în care să se regăsească cel puțin materialul didactic al titularului de curs; d)practica pedagogică se va organiza de către instituția de învățământ superior, în colaborare cu unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație unde are loc practica didactică, conform standardelor specifice impuse de reglementările specifice. Activitățile de practică pedagogică vor reprezenta cel puțin 55% din disciplinele prevăzute la alin. (3) lit. a) pct. (iii), acoperind cele două specializări.(4)Lista disciplinelor de specialitate din programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este constituită din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor două specializări în proporție de 50-50%.(5)Lista disciplinelor de specialitate psihopedagogică va fi stabilită în conformitate cu prevederile art. 102 alin. (1) și (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare. (6)Competențele dobândite de absolvenții programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare rezultă din competențele fiecăreia dintre specializările grupate/alăturate în cadrul programului.(7)În alcătuirea planului de învățământ se vor avea în vedere competențele dobândite după parcurgerea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare în următoarea pondere/pe grupele de bază:(i)grupa C 1.1 Competențe-cheie/psihopedagogice: 5%, dintre care competențe verzi și digitale minimum 2%; (ii)grupa C 1.2 Competențe transversale/sociale/mediu/ verzi: 5%; (iii)grupa C 1.3 Competențe de bază personale/atitudini: 5%; (iv)grupa C 2.1 Competențe comune la locul de muncă: 5%; (v)grupa C 2.2 Competențe tehnice generale: 5%; (vi)grupa C 3.1 Competențe fundamentale profesionale: 20% ; (vii)grupa C 3.2 Competențe de domeniu: 25%; (viii)grupa C 3.3 Competențe de specialitate: 15%; (ix)Grupa C 3.4 Competențe de specializare didactică: 15%.  + 
Articolul 6(1)Admiterea la programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează pe numărul de locuri alocat cu finanțare de la bugetul de stat, aprobat de Ministerul Educației, și pe locuri cu taxă. (2)Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licență, conform metodologiilor proprii ale instituțiilor de învățământ superior, elaborate în baza metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat.(3)Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare include o varietate de instrumente de evaluare – minimum o probă eliminatorie: „Abilități de comunicare și aptitudini“, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică.(4)Studenții declarați admiși și confirmați ca fiind înmatriculați în programul de studii universitare sunt înregistrați în RMUR/RUNIDAS.
 + 
Articolul 7(1)Finalizarea studiilor se realizează prin susținerea examenului de licență a programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare și constă în susținerea a două probe: un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să o/le predea.(2)Absolventul acestui tip de program primește o singură diplomă care atestă toate competențele dobândite. Diploma obținută va permite absolventului să se înscrie la programe de studii universitare de masterat.(3)Finalizarea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare oferă absolvenților un nivel de calificare corespunzător nivelului 6 din Cadrul național al calificărilor. + 
Articolul 8Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant. + 
Articolul 9(1)În termen de 20 de zile calendaristice de la data publicării ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare, în conformitate cu cerințele cuprinse în prezenta metodologie și ale art. 32 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare. (2)Programele de licență didactică cu dublă specializare vor fi evaluate periodic, o dată la 5 ani, conform reglementărilor legale în vigoare.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x