Informatii Document
Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 131 din 22 februarie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasa a VII-a în anul şcolar 2006-2007
I. Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a în semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007. … (2) Tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale. … (3) Evaluarea prin tezele cu subiect unic are caracter de pilotare. Scopul pilotării este acela de a verifica atât procedurile de organizare şi desfăşurare elaborate, cât şi capacitatea sistemului de a aplica o nouă formă de evaluare la nivel naţional. … +
Articolul 2În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:– perioadă de teze – interval de timp prestabilit, în care se susţin tezele, se comunică rezultatele, se analizează rezultatele şi se trec în catalog notele obţinute;– teză cu subiect unic – formă de evaluare constând în susţinerea unei probe scrise, care se desfăşoară la datele prevăzute în Calendarul de desfăşurare a tezelor cu subiect unic, organizate pentru clasa a VII-a în semestrul al II-lea al anului şcolar 2006-2007, denumit în continuare calendar;– perioadă specială de teze – interval de timp prestabilit, în care susţin tezele elevii absenţi sau amânaţi de la sesiunea anterioară/sesiunile anterioare;– centru de evaluare – unitate de învăţământ nominalizată la nivelul judeţului/al fiecărui sector din municipiul Bucureşti, în care se organizează evaluarea şi notarea tezelor;– profesor-evaluator – cadru didactic abilitat în domeniul evaluării prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau cu experienţă în evaluare la "Teste naţionale", desemnat pentru evaluarea tezelor, prin aplicarea baremelor de evaluare şi notare elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare;– asistent – cadru didactic de altă specialitate decât cea la care se susţine teza, cu atribuţii de supraveghere în sălile în care se desfăşoară proba scrisă.II. Coordonarea metodologică a tezelor cu subiect unic +
Articolul 3(1) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic. … (2) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic asigură aplicarea riguroasă a prevederilor prezentei metodologii, organizează şi coordonează desfăşurarea tezelor. … (3) În fiecare unitate de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VII-a se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte. … (4) În fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evaluează, pentru fiecare disciplină, câte 500-800 de teze. În fiecare centru de evaluare se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte. … +
Articolul 4(1) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic se compun din: … – preşedinte – unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;– membri – 1-3 inspectori şcolari din ariile curriculare la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector.(2) În judeţele în care se susţin teze în limbile minorităţilor naţionale, din comisia judeţeană face parte şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale. … (3) Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general. … +
Articolul 5Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic au următoarele atribuţii:1. nominalizează centrele de evaluare şi unităţile şcolare arondate acestora, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;2. răspund de organizarea şi desfăşurarea tezelor, în condiţiile stabilite, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti;3. iau măsuri de soluţionare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor;4. iau măsuri pentru dotarea şcolilor şi centrelor de evaluare cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a tezelor – copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de teză pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;5. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unităţile de învăţământ, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general;6. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din centrele de evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru teză;7. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar profesorii-evaluatori, proveniţi din învăţământul gimnazial, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru teză;8. preiau baremele de evaluare şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi îl transmit centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet. +
Articolul 6Comisiile din unităţile de învăţământ se compun din:– preşedinte – directorul unităţii de învăţământ;– membri – 1-2 profesori – respectiv 3 profesori, în situaţia în care se susţine teză la limba şi literatura maternă, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele;– asistenţi. +
Articolul 7Comisiile din unităţile de învăţământ au următoarele atribuţii:1. asigură pregătirea sălilor în care se susţin tezele, într-un număr optim, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică, la nivelul întregii unităţi de învăţământ;2. afişează, pe uşa fiecărei săli, lista nominală cu elevii repartizaţi în ordine alfabetică;3. asigură existenţa, în număr suficient, a fotocopiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiect;4. asigură numărul corespunzător al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfăşurări a tezei;5. repartizează asistenţi şi asigură instruirea acestora cu privire la desfăşurarea tezei;6. întocmesc borderoul de predare/primire în care semnează elevii pentru a confirma numărul de pagini ale tezei elaborate;7. multiplică varianta de subiecte într-un număr egal cu numărul elevilor;8. asigură distribuirea subiectelor la clase, în plicuri sigilate;9. aplică ştampila unităţii de învăţământ peste colţul închis şi lipit al lucrării, fără a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza;10. preşedintele, însoţit de un membru al comisiei, asigură transportul şi predarea tezelor în deplină siguranţă, cu proces-verbal, la centrul de evaluare;11. afişează notele obţinute la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor o copie a listei cu rezultate;12. verifică, înainte de încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii notelor de la teze în cataloagele clasei;13. verifică modul în care profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreună cu elevii clasei;14. asigură păstrarea tezelor în şcoală. +
Articolul 8Comisiile din centrul de evaluare se compun din:– preşedinte – directorul unităţii de învăţământ desemnate drept centru de evaluare;– membri – 2-3 profesori, şefi ai comisiilor metodice ale disciplinelor la care se susţin tezele, proveniţi din unităţile de învăţământ;– profesori-evaluatori – câte un profesor la maximum 100 de lucrări de corectat. +
Articolul 9Comisiile din centrele de evaluare au următoarele atribuţii:1. preiau baremele de evaluare şi notare de pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării;2. primesc tezele de la reprezentanţii comisiilor din unităţile de învăţământ, pe bază de proces-verbal;3. amestecă tezele, le numerotează şi le repartizează profesorilor-evaluatori, odată cu borderourile de evaluare;4. asigură evaluarea tezelor exclusiv în centrul de evaluare, imediat după încheierea probei scrise;5. desecretizează tezele evaluate şi le distribuie în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţământ din care provin;6. predau plicurile cu tezele evaluate comisiei din unităţile de provenienţă, pe bază de proces-verbal, pentru a fi transportate în unităţile de învăţământ.III. Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic +
Articolul 10(1) Disciplinele la care se susţin teze cu subiect unic sunt următoarele: … a) limba şi literatura română; … b) matematică; … c) limba şi literatura maternă – pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă. … (2) Subiectele sunt elaborate conform programei şcolare parcurse până la data desfăşurării tezei, în conformitate cu temele selectate din programa şcolară şi comunicată şcolilor. … IV. Elaborarea subiectelor +
Articolul 11(1) Subiectele pentru teză şi baremele de evaluare şi notare unice se elaborează în cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, ţinându-se seama de următoarele cerinţe: … a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare şi cu temele selectate din programa şcolară, valabile pentru desfăşurarea tezelor din semestrul respectiv; … b) să aibă un nivel mediu de dificultate; … c) să permită rezolvarea lor în 50 de minute. … (2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unităţile de învăţământ unde se susţin tezele va fi reglementată printr-o procedură separată. … (3) Baremele de evaluare şi notare vor fi postate pe website-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării după desfăşurarea tezelor cu subiect unic. … (4) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, li se vor asigura subiectele de teză în limba maternă studiată. … V. Desfăşurarea tezelor +
Articolul 12(1) Durata fiecărei teze cu subiect unic este de 50 de minute din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev. … (2) Supravegherea este asigurată, pentru fiecare sală, de 2 asistenţi, cu altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine teza. … (3) În situaţii speciale, temeinic motivate, apreciate de comisia din unitatea de învăţământ, elevii susţin teza cu subiect unic, la care au absentat, în luna iunie sau în luna august, pentru tezele din semestrul al II-lea, la datele şi orele stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, conform prezentei metodologii. … (4) Elevii sunt reprogramaţi să susţină fiecare teză la care au absentat, numai o singură dată, în conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005. … VI. Evaluarea şi notarea tezelor +
Articolul 13(1) Evaluarea tezelor se va face în centre de evaluare; fiecare teză va fi evaluată de 2 profesori-evaluatori, externi unităţilor de învăţământ de la care provin tezele. … (2) Evaluarea tezelor se face pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte, din oficiu, cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi notare. După corectare, fiecare evaluator stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire. … (3) În cazul în care diferenţa între notele acordate de fiecare profesor-evaluator este mai mare de un punct, teza va fi corectată de un alt profesor-evaluator, stabilit de preşedintele comisiei, şi nota acordată de acesta va fi definitivă. … (4) Nota finală se stabileşte prin media aritmetică a notelor acordate de fiecare profesor-evaluator. Fracţiunile de punct rezultate din împărţire se rotunjesc la întreg, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,50-0,99, sau se anulează, dacă sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49. … +
Articolul 14Desfăşurarea activităţii de evaluare:(1) Activitatea de evaluare va dura maximum 3 zile. … (2) Înainte de începerea evaluării, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplină la care se organizează evaluarea, o sesiune de instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului unic de evaluare şi notare. Se interzic interpretările personale şi efectuarea de modificări în baremul de evaluare şi notare. … (3) Tezele de la aceeaşi disciplină sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei din centrul de evaluare, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinând 50-100 de lucrări. … (4) Profesorii-evaluatori primesc tezele de la preşedintele comisiei din centrul de evaluare. … (5) Evaluarea şi notarea tezelor se fac pe baza baremelor de evaluare şi notare, defalcate unitar la nivel de disciplină de cei 2 profesori-evaluatori, care lucrează în mod obligatoriu în săli separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare sală se află cel puţin 3 profesori-evaluatori. … Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a unui membru al comisiei.(6) Profesorul-evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform art. 13, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi notare şi transcrie pe fiecare teză nota acordată. … (7) Fiecare evaluator semnează lucrările corectate şi borderoul de evaluare şi le predă preşedintelui comisiei din centrul de evaluare. … (8) Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a trece corect notele de pe teze în catalog şi de a analiza împreună cu elevii tezele şi rezultatele obţinute la acestea, în săptămâna imediat următoare comunicării rezultatelor. … VII. Răspunderea disciplinară +
Articolul 15(1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a tezei cu subiect unic este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate. … (2) Încălcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare-învăţare, personalul didactic auxiliar, cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicat în desfăşurarea tezelor, răspunde disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei. … +
Articolul 16(1) Cadrele didactice care, în perioada de teze, furnizează răspunsuri, falsifică lucrări, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a tezelor şi aduc prejudicii imaginii învăţământului sunt sancţionate disciplinar conform statutului personalului didactic. După caz, se procedează şi la sesizarea organelor de urmărire penală. … (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. … VIII. Dispoziţii finale +
Articolul 17Tezele şi documentele întocmite pentru buna desfăşurare a acestora se păstrează pe o perioadă de 2 ani în arhiva unităţii şcolare la care se susţine teza. +
Articolul 18(1) Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării tezelor sau comiţând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivă; tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod. … (2) Orice abatere a elevilor, comisă şi dovedită cu probe, se sancţionează conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar. … +
Articolul 19(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării sau comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide, în perioada de evaluare a tezelor sau ulterior, reevaluarea prin sondaj a unui număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare. … (2) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluări, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia măsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. … (3) Notele obţinute de elevi la teze nu se modifică în urma acestor reevaluări. … +
Articolul 20Comisiile din unităţile de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. +
Articolul 21Conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura popularizarea prezentei metodologii prin următoarele categorii de activităţi:a) afişarea la avizierul şcolii; … b) prezentarea în cadrul consiliului profesional; … c) prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a VII-a; … d) organizarea unor întâlniri cu părinţii în vederea informării acestora. … +
Articolul 22Cadrele didactice care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiază de plată pentru activitatea desfăşurată. Modalităţile de plată sunt stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării emis special pentru reglementarea retribuirii acestei categorii de activităţi.–––