METODOLOGIE din 12 decembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 17 ianuarie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 4623 06/06/2024
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 12/12/2023
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 6.768 din 12 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 17 ianuarie 2024.
 + 
Capitolul IInformații generale + 
Articolul 1(1)Învățarea pe tot parcursul vieții, în sensul prezentei metodologii, cuprinde:a)învățământul superior;b)educația și formarea profesională;c)educația adulților;d)activități pentru tineret și alte tipuri de învățare din afara contextelor formale de educație și formare;e)învățământul preuniversitar;f)servicii de consiliere și orientare în carieră;g)recunoașterea competențelor dobândite în contexte nonformale și informale.(2)În vederea facilitării recunoașterii competențelor/ rezultatelor învățării și calificărilor în învățarea pe tot parcursul vieții se utilizează Sistemul european de credite transferabile, denumit în continuare ECTS, și ghidul ECTS recomandat de Comisia Europeană.(la 12-06-2024,
Alineatul (2) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 4.623 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 12 iunie 2024
)
(3)Creditele de studii transferabile reprezintă volumul de muncă necesar pentru acumularea unui set coerent de rezultate ale învățării corelate cu competențele solicitate de ocupațiile corespunzătoare, conform standardelor ocupaționale și/sau Clasificării europene a ocupațiilor, denumită în continuare ESCO.(4)În portofoliul educațional, creditele transferabile din învățarea pe tot parcursul vieții sunt utilizate pentru a facilita identificarea, documentarea, evaluarea și certificarea rezultatelor învățării și ale competențelor personale și valorificarea acestora.(5)Programul de studii cuprinde totalitatea activităților de proiectare, organizare, predare, conducere și realizare efectivă a învățării, aplicare practică, cercetare și evaluare care conduc la o calificare.(6)Curriculumul programului de studii cuprinde și descrie activitățile de predare, aplicare practică, cercetare și evaluare în concordanță cu sistemul ECTS, exprimându-se în credite ECTS.(7)Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) diseminează ghidul ECTS prevăzut la alin. (2) prin intermediul site-ului propriu și va acorda asistență tehnică de specialitate instituțiilor/ organizațiilor/furnizorilor în implementarea acestuia.(8)Fiecare instituție de învățământ superior sau furnizor de educație și formare profesională elaborează un pachet informativ conceput sub forma unui ghid de studii pentru propriii studenți/cursanți, dar și pentru informarea potențialilor parteneri de cooperare interuniversitară/națională/internațională, având la baza ghidul ECTS prevăzut la alin. (2).(9)Conținutul ghidului de studii prevăzut la alin. (8) trebuie să cuprindă cel puțin elementele prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie. (10)Universitățile și furnizorii pot realiza o versiune a ghidului de studii prevăzut la alin. (8) și într-o limbă de largă circulație internațională pentru a facilita cooperarea transfrontalieră.
 + 
Articolul 2Competențele aferente ocupațiilor utilizate în învățarea pe tot parcursul vieții, conform legislației în vigoare, sunt clasificate în:a)competențe-cheie – personale, inclusiv competențe verzi și digitale, denumite grupa C1; sunt comune pe nivel de calificare conform Cadrul național al calificărilor, denumit în continuare CNC, și secțiune din Clasificarea activităților din economia națională, denumită în continuare CAEN;b)competențe transversale – comune la locul de muncă, denumite grupa C2; sunt comune pentru fiecare subgrupă majoră din ISCO-08/COR;c)competențe profesionale, denumite grupa C3, care se clasifică în următoarele subgrupe:– competențe fundamentale, denumite subgrupa C3.1; sunt specifice sarcinilor și activităților comune ocupațiilor din aceeași grupă minoră din ISCO-08/COR;– competențe de domeniu, denumite subgrupa C3.2; sunt specifice sarcinilor și activităților comune ocupațiilor din aceeași grupă de bază din ISCO-08/COR;– competențe de specialitate, denumite subgrupa C3.3; sunt specifice sarcinilor și activităților ocupației din ISCO-08/COR;d)competențe de specializare, denumite grupa C4, care aparțin educației continue a adulților și sunt formate din competențele de management, denumite subgrupa C4.1, și competențe aplicative, denumite subgrupa C4.2; sunt fie specifice lucrului cu anumite tehnologii, echipamente, softuri și au la bază documentații tehnice și specificații individualizate, fie specifice managementului și aparțin educației continue a adulților. Pentru această grupă nu se elaborează standarde ocupaționale, iar programele de studii se pot derula și fără autorizare/acreditare.
 + 
Capitolul IIÎnvățarea pe tot parcursul vieții în învățământul superior + 
Articolul 3În învățământul superior, învățarea pe tot parcursul vieții cuprinde:a)formarea inițială realizată prin programele de studii universitare, organizate pe cele patru cicluri de studii, de nivel CNC 5-8;b)formarea continuă, prin programele de studii postuniversitare;c)programe de formare profesională a adulților, de nivel CNC 5;d)recunoașterea competențelor dobândite în contexte nonformale și informale;e)servicii de consiliere și orientare în carieră;f)activități pentru tineret. + 
Articolul 4(1)Se acordă un credit în învățământul superior pentru a cuantifica un total de 25-30 de ore de pregătire pentru dobândirea rezultatelor învățării, din care:a)pregătire universitară formată din ore didactice, care sunt alocate pentru: predare – cursuri/prelegeri, aplicare practică – seminare, laboratoare, proiecte, cercetare și vizite de lucru, evaluare – disertații, examene. Se recomandă ca volumul orelor aplicative să fie cel puțin egal cu volumul orelor de curs;b)pregătire/studiu individual ce cuprinde: studiu al notițelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărților, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfășurare a activităților specifice de pregătire pentru proiect, laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului, pregătire pentru prezentări sau verificări, pregătire pentru examinarea finală, consultații; se recomandă ca numărul orelor de pregătire individuală să fie egale sau mai mare ca cel al orelor didactice.(la 12-06-2024,
Alineatul (1) , Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 4.623 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 12 iunie 2024
)
(2)Volumul de muncă aferent unui credit prevăzut la alin. (1) este parcurs în cadrul:a)programelor de studii universitare de licență;b)programelor de studii universitare de masterat;c)programelor de studii universitare de doctorat;d)programelor de studii universitare de scurtă durată;e)programelor postuniversitare;f)programelor de studii universitare organizate în sistem dual;g)programelor universitare de formare psihopedagogică;h)programelor universitare pentru educația continuă a adulților.(3)O disciplină are un număr întreg de credite transferabile, de regulă între 2 și 5 credite, pentru a facilita recunoașterea automată europeană.(4)Numărul total de ore didactice se încadrează în maximum 8 ore/zi, conform Codului muncii.(5)Un an universitar, corespunzător pentru minimum 60 credite ECTS, cuprinde în total 1.500-1.800 de ore didactice și de studiu individual aferent activităților didactice obligatorii și opționale.(la 12-06-2024,
Articolul 4 , Capitolul II a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 4.623 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 12 iunie 2024
)
 + 
Articolul 5(1)În alocarea numărului de credite pentru fiecare disciplină/activitate se are în vedere, în exclusivitate, cantitatea de muncă pe care o solicită disciplina/activitatea respectivă, raportată la totalul cantității de muncă necesare pentru a promova un an întreg de studiu.(2)Curriculumul programului de studii universitare cuprinde ansamblul de discipline ce conduce la o calificare universitară, are ca scop rezultate ale învățării și este concordant cu nivelul calificării definit în CNC.(3)Pentru fiecare disciplină se întocmește fișa disciplinei, în care sunt formulate cel puțin: rezultatele învățării, conținutul predării și învățării și practicile asociate învățării, predării și evaluării, precum și numărul de credite de studii alocate pentru fiecare activitate.(4)Curriculumul pentru învățământul superior dual conține activități de învățare, de predare și de învățare prin muncă, precum și de evaluare, iar volumul de muncă stabilit potrivit art. 4 alin. (1) este exprimat în credite ECTS.(5)Instituțiile de învățământ superior generalizează aplicarea ECTS atât în evidența rezultatelor învățării ale propriilor studenți de la toate formele de învățământ, cât și în operarea transferului de rezultate ale învățării obținute de studenți ca urmare a frecventării și promovării probelor la discipline cuprinse în planurile de învățământ ale altor universități din țară și străinătate sau ale altor facultăți din propria universitate, pe baza propriei metodologii aprobate de senatul universitar.(6)Aceeași disciplină poate fi prevăzută cu număr diferit de credite în structura planurilor de învățământ ale diferitelor facultăți din aceeași universitate sau din diferite universități, în măsura în care respectiva disciplină are funcție de formare fundamentală/de domeniu/de specialitate.(7)Universitățile pot acorda credite pentru activitatea practică și pentru programele de studii/stagiile de practică organizate în sistem dual, după metodologia proprie, respectând volumul de muncă menționat la art. 4 alin. (1). + 
Articolul 6(1)Pentru a promova transferabilitatea creditelor de studii între facultățile aceleiași instituții de învățământ superior, precum și între instituțiile românești de învățământ superior, universitățile pot asigura, prin cooperare, armonizarea la nivel național a creditelor acordate aceleiași discipline/competențe din programele de studii, în cadrul consorțiilor universitare și/sau pe grupuri de facultăți care gestionează același domeniu de studii de licență.(2)Fiecare instituție de învățământ superior, prin hotărâre a senatului universitar, aprobă o metodologie proprie prin care poate să înființeze structuri pentru calificări la nivelul universității, în care își desfășoară activitatea specialiști în sisteme de calificare certificați, în calitate de coordonatori ECTS pentru programele de studii ale universității.
 + 
Articolul 7Abrogat.(la 12-06-2024,
Articolul 7 , Capitolul II a fost abrogat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 4.623 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 12 iunie 2024
)
 + 
Capitolul IIIEducația și formarea profesională + 
Articolul 8Educația și formarea profesională, în sensul prezentei metodologii, cuprinde:a)educația și formarea profesională inițială și continuă a adulților;b)învățământul liceal, filiera tehnologică și învățământul postliceal realizat pe baza standardelor de pregătire profesională;c)recunoașterea competențelor dobândite în contexte nonformale și informale;d)servicii de consiliere și orientare în carieră;e)activități pentru tineret;f)programe de formare profesională a adulților care pot fi desfășurate și de către furnizorii de formare profesională autorizați sau conform prevederilor legale privind asigurarea calității;g)serviciile educaționale, de orientare, informare și consiliere oferite în centrele comunitare de învățare permanentă în parteneriat cu furnizorii de educație și formare.
 + 
Articolul 9(1)În educația și formarea profesională, volumul de muncă alocat pentru un credit ECTS este de 25-30 de ore, împărțite astfel:a)12-15 ore didactice, împărțite în: teorie/predare – maximum o treime, practică – minimum două treimi și evaluare;b)restul, până la 25-30 de ore, sunt ore de studiu individual care pot cuprinde studiu al notițelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărților, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfășurare a activităților specifice de pregătire pentru proiect și/sau laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului.(la 12-06-2024,
Alineatul (1) , Articolul 9 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 4.623 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 12 iunie 2024
)
(2)Programele de educație și formare profesională se pot finaliza cu o microcertificare care, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, poate avea volum redus de învățare, vizând competențe și/sau rezultate ale învățării care sunt corelate cu numărul de credite ECTS.(3)Evaluarea și certificarea competențelor prevăzute la art. 187 alin. (10) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se realizează în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.(4)Creditele nu înlocuiesc evaluarea cursantului și nu au scopul de a evalua calitatea formării profesionale.
 + 
Articolul 10(1)Numărul de credite corespunzător fiecărui nivel de calificare stabilit conform Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește după cum urmează:a)pentru nivelul 1 de calificare se acordă 12 credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 180 de ore didactice și 180 de ore de studiu individual;b)pentru nivelul 2 de calificare se acordă 24 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 360 de ore didactice și 360 de ore de studiu individual;c)pentru nivelul 3 de calificare se acordă 48 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 720 de ore didactice și 720 de ore de studiu individual;d)pentru nivelul 4 de calificare se acordă 72 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 1.080 de ore didactice și 1.080 de ore de studiu individual;e)pentru nivelul 5 de calificare se acordă 96 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 1.440 de ore didactice și 1.440 de ore de studiu individual.(2)Creditele transferabile se recunosc și se utilizează numai pe același nivel de calificare. + 
Articolul 11(1)Pentru dobândirea unei singure competențe se pot aloca unul sau mai multe credite transferabile, reprezentate prin numere întregi, conform volumului de muncă aferent competenței respective, stabilit în standardul ocupațional/de calificare/de pregătire profesională și potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) și art. 9 alin. (1), după caz.(2)În educația și formarea profesională, dobândirea creditelor transferabile semnifică faptul că un beneficiar, în urma evaluării, a dovedit însușirea rezultatelor învățării aferente unui volum de muncă stabilit potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) și ale art. 9 alin. (1), după caz.(3)Certificatele de absolvire/calificare eliberate în educația și formarea profesională pentru cel puțin o competență prevăzută la art. 2 conțin și numărul de credite aferente acesteia.(4)Certificatele de calificare sau de calificare parțială prin microcertificare și certificatele de competențe profesionale/ transversale eliberate în sistemul de evaluare a competențelor profesionale obținute în contexte de învățare nonformală și informală pentru cel puțin o competență conțin și numărul de credite aferente acesteia.
 + 
Articolul 12(1)Corelarea nivelurilor de calificare conform CNC cu numărul de ore didactice specifice numărului de credite ECTS prevăzute la art. 10 alin. (1) și competențele C1, C2 și C3 este prevăzută în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta metodologie.(2)Programele de educație și formare profesională bazate pe competențele prevăzute la alin. (1) se organizează, de regulă, pe module și domenii specifice.(3)Un modul are, de regulă, între 2 și 5 credite. + 
Articolul 13(1)În vederea sprijinirii recunoașterii competențelor în educația și formarea profesională și flexibilizării rutelor profesionale, respectiv recunoașterii și echivalării calificărilor, competențele prevăzute la art. 2 se recunosc după cum urmează:a)Competențele din grupa C1 se pot recunoaște sau echivala integral pentru calificările care au același nivel CNC și de la o secțiune CAEN la alta, după caz. Aceste competențe nu se recunosc și nu se echivalează la trecerea de la un nivel de calificare inferior la altul superior.b)Competențele din grupa C2 se pot recunoaște sau echivala pentru calificările aferente ocupațiilor din subgrupe majore diferite și cu același nivel de calificare CNC, după caz, dar nu se pot recunoaște sau echivala la trecerea de la un nivel de calificare inferior la altul superior.c)Competențele din subgrupele C3.1 și C3.2 se pot recunoaște sau echivala, în procesul de educație și formare profesională, după caz, în funcție de rezultatele învățării.d)Competențele din grupele C1, C2 și subgrupele C3.1 și C3.2 definesc o calificare și sunt cuprinse în standardul de calificare, acestea dobândindu-se o singură dată, și permit practicarea tuturor ocupațiilor ce aparțin de calificarea respectivă.e)Competențele din subgrupa C3.3 diferă și sunt specifice fiecărei ocupații, nu se pot recunoaște sau echivala între ocupații. Atunci când o persoană deține documente care dovedesc dobândirea competențelor ce aparțin unei calificări, conform lit. d), practicarea mai multor ocupații ce aparțin calificării se realizează numai prin dobândirea competențelor din subgrupa C3.3 specifice fiecărei ocupații.(2)Prin acumularea de certificate de competențe profesionale sau de calificare parțială prin microcertificare, pentru competențele din grupele C1, C2 și C3 și creditele aferente, competențele dobândite se pot recunoaște în conformitate cu prevederile alin. (1). (3)În educația și formarea profesională se poate atesta finalizarea integrală a unui proces de validare a competențelor dobândite în sistem formal, nonformal și informal și printr-un atestat profesional eliberat de Autoritatea Națională pentru Calificări, în baza certificatelor de competențe care dovedesc dobândirea tuturor competențelor prevăzute în standardul ocupațional/de calificare.
 + 
Articolul 14(1)Standardele ocupaționale, de calificare și de pregătire profesională utilizate în sistemul de educație și formare profesională cuprind tipurile de competențe și creditele aferente, prevăzute în prezenta metodologie.(2)Competențele C1 și C2 prevăzute în prezenta metodologie promovează cadrele europene ale competențelor, respectiv ESCO, se stabilesc și se actualizează de către ANC și comitetele sectoriale, publicarea lor realizându-se prin sistemul informațional al ANC.(3)Adaptarea permanentă la cerințele pieței muncii a competențelor și instituirea unor mecanisme de anticipare a nevoilor în materie de competențe, care să implice partenerii sociali și alte organisme profesionale, constituie sarcina comitetelor sectoriale.(4)Standardele ocupaționale se revizuiesc, de regulă, la 2-5 ani și se arhivează la maximum 10 ani de la aprobare, prin decizie a președintelui ANC, dacă nu au fost revizuite.(5)În suplimentele descriptive care însoțesc certificatele de absolvire/calificare/competențe transversale se specifică numărul de credite aferent fiecărei competențe dobândite.(6)Rezultatele învățării obținute de către cadrele didactice care participă la mobilități cu scop de învățare în proiectele finanțate prin programele Uniunii Europene în domeniul educației și care utilizează ECTS sunt recunoscute și echivalate în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
 + 
Capitolul IVEducația adulților + 
Articolul 15(1)Educația adulților, ca o componentă a învățării pe tot parcursul vieții, reprezintă orice formă de învățământ nonprofesional, după etapa de educație inițială, indiferent dacă aceasta are un caracter formal, nonformal sau informal și continuu.(2)În educația adulților este utilizat sistemul ECTS prevăzut la art. 1 alin. (2) cu un volum total de muncă prevăzut la art. 4 alin. (1) sau art. 9 alin. (1), după caz.(3)Tinerii și adulții pot participa la acțiuni de voluntariat, pentru care pot primi un număr suplimentar de credite de studii transferabile, în condițiile stabilite de carta universitară sau regulamentele specifice.(4)În educația adulților sunt incluse programele de limbă, cultură și civilizație românească, precum și alte programe educaționale de interes general, prevăzute la art. 62 alin. (3) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, inclusiv dezvoltarea de competențe-cheie definite prin Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții (2018/C 189/01) și a celor transversale conform ESCO.(5)În înțelesul prezentei metodologii, programele educaționale de interes general prevăzute la alin. (4) se pot organiza în orice domeniu de educație ISCED, inclusiv în cele interdisciplinare.(6)În educația continuă a adulților se dobândesc și competențe de specializare C4 prevăzute la art. 2 lit. d), care se finalizează cu certificate de absolvire pentru:a)competențele de management, denumite subgrupa C 4.1, care se organizează la cerere, pot avea credite și rezultate ale învățării, după caz;b)competențele aplicative, denumite subgrupa C 4.2, care se organizează pe bază de norme tehnice și se caracterizează prin lucru cu mașini/utilaje/echipamente (softuri care sunt furnizate, de regulă, de producători) și se recunosc doar între ele, pe același nivel de calificare și secțiune CAEN, dacă dau acces la lucrul cu aceleași echipamente, softuri, utilaje specifice. (7)Educația adulților se axează, în principal, pe competențele transversale – comune la locul de muncă, prevăzute la art. 2 lit. b), pentru care se pot acorda certificate de absolvire/competențe transversale, care conțin credite ECTS conform cap. I sau II, după caz.(8)Competențele transversale^1 sunt considerate în mod obișnuit ca nefiind legate în mod specific de un anumit loc de muncă, de o sarcină, disciplină academică sau de un domeniu de cunoaștere, fiind deprinderi/abilități care pot fi utilizate într-o mare varietate de situații și medii de lucru. ^1 Competențele transversale sau cele regăsite în portalul european ESCO – Clasificarea europeană a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor sau în Portalul național al competențelor organizat și gestionat de ANC.(9)Competențele de specializare C4 în management, prevăzute la art. 2 lit. d), specifice funcțiilor de conducere, se regăsesc în portalul menționat la alin. (8) și se certifică prin certificatele de absolvire/competențe prevăzute la alin. (7).(10)Învățarea în contexte nonformale se realizează la locul de muncă, în instituții culturale precum muzee, teatre, centre culturale, biblioteci, centre de documentare, cinematografe, case de cultură, centre de tineret, cluburi sportive și asociații sportive universitare, precum și prin asociații profesionale, culturale, sindicate și organizații neguvernamentale, și nu este cuantificată prin credite transferabile decât în măsura în care acestea sunt recunoscute de o instituție abilitată în acest sens.(11)Instituțiile sau organizațiile în care se realizează învățarea în contexte nonformale pot fi instituțiile și organizațiile prevăzute la art. 183 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv instituțiile de învățământ superior/organizațiile furnizoare de educație autorizate/acreditate. Învățarea informală este, de regulă, neintenționată și se realizează în timpul desfășurării activităților curente în familie, la locul de muncă, în comunitate și în rețele sociale, a activităților de voluntariat, sportive ori culturale sau a altora asemenea și nu este cuantificată prin credite transferabile decât în măsura în care acestea sunt recunoscute de o instituție abilitată în acest sens.(12)Certificatele de atestare a competențelor transversale, eliberate de instituțiile de învățământ superior în cadrul programelor de formare profesională a adulților de nivel 5 CNC, conțin și numărul de credite ECTS aferente acestora.
 + 
Anexa nr. 1la metodologie
Conținutul ghidului de studii
1.Ghidul de studii cuprinde, pe lângă elementele de identificare ale instituției, următoarele elemente:a)scurtă prezentare a structurii instituționale/ organizaționale/facultăților și a facilităților oferite;b)prezentarea și calendarul cursurilor oferite de departamente/facultăți;c)procedurile de înmatriculare;d)prezentarea sintetică a planului/planurilor de învățământ/formare aplicabile în fiecare an/perioadă de studii;e)precizarea perioadei/perioadelor din fiecare semestru/an universitar, după caz, în care se fac opțiuni pentru (pachete de) discipline opționale și facultative cuprinse în planul de învățământ al semestrului/anului următor;f)descrierea schematică a fiecărei discipline/competențe și fiecărui modul cuprinse în planul de învățământ: denumirea lor în limba română și în limba engleză; statutul disciplinei/ modulului/competenței (obligatoriu, opțional, facultativ); precizarea eventualelor cerințe de cunoaștere/promovare prealabilă a unor alte discipline; enumerarea principalelor secțiuni/capitole/teme/rezultate ale învățării ale disciplinei/ modulului/competenței; bibliografia minimală obligatorie; numărul de ore de curs/seminar/lucrări aplicative/proiectare/ studiu individual; procedura de evaluare a cunoștințelor/ deprinderilor/abilităților (examen, colocviu sau verificare pe parcursul semestrului); numărul de credite acumulate prin promovare;g)elaborarea unui sistem unitar de codificare a disciplinelor la nivelul instituțiilor/organizațiilor/furnizorilor poate facilita utilizarea ghidului.2.Universitățile și furnizorii de educație și formare profesională decid dacă specifică în ghidul de studii și numele titularului sau titularilor fiecărei discipline.3.La elaborarea ghidului de studii sunt utilizate documentele-model menționate în ghidul ECTS prevăzut la art. 1 alin. (2) din metodologie.4.Ghidul de studii se actualizează în funcție de modificările aduse programului de studii/formare și este făcut public prin difuzare gratuită în rândul studenților/cursanților și cadrelor didactice/formatorilor, precum și prin afișare pe site-ul universității/furnizorului de educație și formare profesională.
 + 
Anexa nr. 2la metodologie
Corelarea nivelului CNC cu numărul de ore didactice și cu
numărul de credite ECTS pentru competențele C1, C2 și C3

Nivelul de calificare CNC Nr. de ore didactice Nr. total de credite ECTS Nr. de ore C1 + C2 25% Nr. de credite ECTS C1 + C2 Din care C1 Din care C2 Credite ECTS C3 (C3.1., C3.2., C3.3.)
I 180 12 45 3 2 1 9 (3, 3, 3)
II 360 24 90 6 4 2 18 (6, 6, 6)
III 720 48 180 12 8 4 36 (12, 12, 12)
IV 1.080 72 270 18 12 6 54 (18, 18, 18)
V 1.440 96 360 24 16 8 72 (24, 24, 24)
Același nivel CNC și pe secțiuni CAEN Același nivel CNC pe subgrupe majore din COR

(la 12-06-2024,
Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 4.623 din 6 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 12 iunie 2024
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x