METODOLOGIE din 1 noiembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 412 din 12 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4857 01/11/2002

de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru anul şcolar 2003-2004



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Studiile gimnaziale se finalizează cu examen naţional de capacitate. Media obţinută la acest examen constituie criteriul esenţial pentru admiterea în licee, şcoli profesionale şi şcoli de ucenici.(2) Admiterea elevilor în învăţământul liceal şi profesional se face pe baza criteriilor stabilite de prezenta metodologie.
 + 
Articolul 2(1) La admiterea în licee se pot înscrie absolvenţii învăţământului gimnazial, cu certificat de capacitate.(2) La şcolile profesionale şi de ucenici se pot înscrie absolvenţii de gimnaziu, cu sau fără certificat de capacitate.
 + 
Articolul 3Înscrierea la admiterea în învăţământul liceal, cursuri de zi, se poate face, potrivit legii, în primii 2 ani de la absolvirea gimnaziului, dacă la data începerii anului şcolar elevul nu a depăşit vârsta de 18 ani.
 + 
Articolul 4(1) Înscrierea în licee, şcoli profesionale şi şcoli de ucenici (cu excepţia liceelor/claselor pentru care se susţin probe de aptitudini, a claselor bilingve pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor de limba moderna şi a claselor cu predare în limbile minorităţilor naţionale, pentru care se susţin probe de verificare a cunoştinţelor la limba maternă) se face fără examen, pe baza mediei generale obţinute la examenul de capacitate, care are o pondere de 75%, şi a mediei generale de absolvire a claselor V-VIII, care are o pondere de 25% în calculul mediei de admitere.(2) Calculul mediei de admitere se face astfel:3 Cap. + Abs.––––- = MA,         4în care:Cap. – media generală obţinută la examenul de capacitate;Abs. – media generală de absolvire a claselor V-VIII;MA – media de admitere.(3) Media de admitere se calculează cu doua zecimale, fără rotunjire.
 + 
Articolul 5(1) Înscrierea în licee, şcoli profesionale şi şcoli de ucenici a candidaţilor care au promovat examenul de capacitate (cu excepţia celor care candidează pentru licee/clase pentru care se susţin probe de aptitudini şi a celor care solicită înscrierea în învăţământul special) se face prin repartizare computerizata, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, în baza opţiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea respectiva şi în limita locurilor aprobate prin planul de şcolarizare, pentru unităţile şcolare finanţate de la bugetul de stat.(2) În cazul în care 2 candidaţi au medii de admitere egale, ei vor fi departajati folosindu-se, în ordine, următoarele criterii:a) media generală obţinută la examenul de capacitate;b) media obţinută la examenul de capacitate la proba de limba şi literatura română;c) media obţinută la examenul de capacitate la proba de matematica;d) media obţinută la examenul de capacitate la proba de limba maternă, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă, susţinută conform prevederilor art. 10, în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale.(3) În cazul în care la o unitate de învăţământ pe ultimul loc exista candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la alin. (2) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.
 + 
Articolul 6(1) Pentru liceul teoretic şi vocational repartizarea candidaţilor se efectuează pe filiere, profiluri şi specializări, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de optiuni.(2) În cazul filierei tehnologice elevii studiază în clasa a IX-a, conform planurilor-cadru de învăţământ, acelaşi trunchi comun. De aceea, repartizarea lor la filiera tehnologică se face global, pe liceu, iar repartizarea pe profiluri şi specializări se va face în următorii ani de studiu, potrivit structurii curriculare aprobate şi conform reglementărilor în vigoare. Unitatea de învăţământ şi inspectoratul şcolar au obligaţia de a afişa, în perioada anterioară înscrierii, oferta de şcolarizare/oferta de formare profesională concretizata în profiluri şi specializări.(3) În cazul şcolii profesionale repartizarea se efectuează în funcţie de oferta şcolii, pe cele 15 domenii ale pregătirii de baza. În cazul şcolii de ucenici repartizarea se efectuează în funcţie de oferta şcolii, pe calificări profesionale. Unitatea de învăţământ are obligaţia de a afişa, în perioada anterioară înscrierii, oferta de formare profesională concretizata în calificări profesionale.
 + 
Articolul 7Pentru liceele din filiera vocationala (profilul sportiv, militar, teologic, artistic, pedagogic), precum şi pentru liceul Waldorf, specializarea filologie, se vor organiza, înainte de începerea înscrierii computerizate, probe de aptitudini, conform metodologiilor cuprinse în anexa nr. III.
 + 
Articolul 8(1) La profilurile artistic, sportiv, teologic şi la liceul Waldorf, specializarea filologie, aprecierea probelor de aptitudini se face prin note.(2) Media finala de admitere la profilurile artistic şi sportiv, precum şi la liceul Waldorf, specializarea filologie, se calculează astfel:3 Apt. + MA–––– = MFA,        4în care:Apt. – media aritmetica a notelor obţinute la probele de aptitudini;MA – media de admitere (conform art. 4);MFA – media finala de admitere.(3) Media finala de admitere la profilul teologic se calculează astfel:Apt. + 3 MA–––– = MFA,       4în care:Apt. – media aritmetica a notelor obţinute la probele de aptitudini;MA – media de admitere (conform art. 4);MFA – media finala de admitere.(4) La profilurile militar şi pedagogic aprecierea se face pe bază de calificativ: admis sau respins.
 + 
Articolul 9Candidaţii respinsi la probele de aptitudini vor participa la repartizarea computerizata, putându-se înscrie la alte filiere şi profiluri din cadrul aceleiaşi şcoli sau la celelalte licee ori şcoli profesionale şi de ucenici.
 + 
Articolul 10(1) Liceele care organizează clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale vor organiza o proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă pentru candidaţii care nu au susţinut şi nu au promovat proba la limba maternă respectiva în cadrul examenului de capacitate. Proba se va organiza în aceeaşi perioadă cu testele de aptitudini menţionate la art. 7, după o metodologie care va fi anunţată de către fiecare inspectorat şcolar până la data de 1 martie 2003.(2) Aprecierea probei menţionate la alin. (1) se face cu note. În situaţia în care candidatul a obţinut la proba cel puţin nota 5, secretariatul şcolii la care a fost susţinută proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă va trece nota obţinută de candidat în fişa de înscriere a acestuia, la rubrica "nota obţinută la limba şi literatura maternă la examenul de capacitate" (se va indica şi limba maternă la care a fost susţinută proba). Directorul unităţii de învăţământ la care a fost susţinută proba va certifica, prin semnatura şi ştampila, corectitudinea notei. Nu se vor face alte modificări ale fisei de înscriere.(3) În situaţia în care candidatul a obţinut la proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă o nota mai mica decât 5, se considera ca el nu a promovat proba respectiva, iar secretariatul unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat proba va elibera fişa de înscriere, fără a completa rubrica "nota obţinută la limba şi literatura maternă la examenul de capacitate" şi fără a modifica în alt mod fişa.(4) Candidaţii care au participat la proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă (indiferent dacă au promovat sau nu au promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă) îşi vor completa fişa de optiuni la şcolile generale de provenienţă, în perioada 2-3 iulie 2003.(5) Candidaţii la liceele/clasele cu predare în limba minorităţilor, care au susţinut şi au promovat în cadrul examenului de capacitate proba la limba şi literatura maternă respectiva, nu mai trebuie să susţină proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă. Ei vor completa fişele de înscriere în perioada 26 iunie – 4 iulie 2003 la şcolile generale de provenienţă. Şcolile generale de provenienţă a acestor candidaţi vor completa în fişa de înscriere nota obţinută de aceştia la examenul de capacitate la proba de limba şi literatura maternă.(6) Nota obţinută la proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă nu va fi inclusă în calculul mediei de admitere, dar constituie criteriu de departajare conform art. 5.(7) Nu vor putea fi înscrişi la clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale decât acei candidaţi care au susţinut şi au promovat proba de limba şi literatura maternă din cadrul examenului de capacitate sau proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă, menţionată anterior. Pentru candidaţii care nu îndeplinesc condiţia de mai sus nu se iau în considerare opţiunile pentru clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale, înscrise în fişa.
 + 
Articolul 11(1) Liceele care organizează clase cu predare bilingva vor organiza o proba de verificare a cunoştinţelor la limba moderna respectiva. Proba se va organiza în aceeaşi perioadă cu testele de aptitudini menţionate la art. 7, conform metodologiei prezentate în anexa nr. IV.(2) Aprecierea probei menţionate la alin. (1) se face cu note. În situaţia în care candidatul a obţinut la proba cel puţin nota 6, secretariatul şcolii la care a fost susţinută proba de verificare a cunoştinţelor de limba moderna va trece nota obţinută de candidat în fişa de înscriere a acestuia, la rubrica "nota obţinută la proba de limba moderna…" (se va indica şi limba moderna la care s-a susţinut proba). Directorul unităţii de învăţământ la care a fost susţinută proba va certifica, prin semnatura şi ştampila, corectitudinea notei. Nu se vor face alte modificări ale fisei de înscriere.(3) În situaţia în care candidatul a obţinut la proba de verificare a cunoştinţelor de limba moderna o nota mai mica decât 6, se considera ca el nu a promovat proba respectiva, iar secretariatul unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat proba va elibera fişa de înscriere fără a completa rubrica "nota obţinută la proba de limba moderna" şi fără a modifica în alt mod fişa.(4) Candidaţii care au participat la proba de verificare a cunoştinţelor de limba moderna (indiferent dacă au promovat sau nu au promovat această probă) îşi vor completa fişa de optiuni la şcolile generale de provenienţă, în perioada 2-3 iulie 2003.(5) Nota obţinută la proba de verificare a cunoştinţelor de limba moderna nu va fi inclusă în calculul mediei de admitere.(6) Nu vor putea fi înscrişi la clase cu predare bilingva decât acei candidaţi care au susţinut şi au promovat proba de verificare a cunoştinţelor de limba moderna, menţionată anterior. Pentru candidaţii care nu îndeplinesc condiţia de mai sus nu se iau în considerare opţiunile pentru clase cu predare bilingva, înscrise în fişa.(7) În cazul în care pe ultimul loc de la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv exista candidaţi cu opţiunea exprimată pentru clasa respectiva şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la art. 5 alin. (2) egale, atunci va fi declarat admis la clasa bilingva candidatul care a obţinut nota mai mare la proba de verificare a cunoştinţelor de limba moderna.
 + 
Capitolul IIOrganizarea înscrierii candidaţilor la admitere + 
Articolul 12(1) Coordonarea la nivel naţional a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional este asigurata de Comisia naţionala de admitere.(2) Comisia naţionala de admitere se compune din:a) preşedinte – secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;b) vicepreşedinţi – directori generali/directori generali adjuncţi din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării;c) 1-3 secretari – inspectori de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării;d) 4-5 membri – directori generali adjuncţi şi inspectori de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.(3) Componenta nominală a Comisiei naţionale de admitere se stabileşte anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Articolul 13Atribuţiile Comisiei naţionale de admitere sunt următoarele:a) elaborează metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat;b) stabileşte modelul fisei de înscriere şi îl transmite comisiilor judeţene de admitere până la data de 15 februarie 2003;c) instruieste preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere;d) organizează şi doteaza un centru naţional de admitere la care se vor desfăşura activităţile de creare a bazei de date şi de repartizare computerizata la nivel naţional;e) controlează şi îndrumă acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea admiterii în judeţele tarii, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;f) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere, comisiile de înscriere din unităţile de învăţământ gimnazial şi cele de admitere din unităţile de învăţământ liceal şi profesional;g) poate delega observatori ai Comisiei naţionale de admitere care să controleze şi sa îndrume activitatea comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere şi a comisiilor din centrele de înscriere/centrele de admitere. Observatorii pot solicita comisiilor judeţene de admitere sau Comisiei naţionale de admitere, în cazul constatării unor nereguli în desfăşurarea înscrierii la licee, şcoli profesionale şi de ucenici, schimbări în componenta comisiilor menţionate la lit. f) şi, după caz, sancţionarea celor vinovaţi;h) analizează desfăşurarea admiterii la nivel naţional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere, şi prezintă concluziile acestei analize conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;i) propune ministrului educaţiei şi cercetării modificări în metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat.
 + 
Articolul 14Coordonarea la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti) a acţiunilor privind organizarea admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat este asigurata de comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere. La rândul lor, comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere organizează comisii în centrele de înscriere din unităţile de învăţământ gimnazial şi comisii de admitere în unităţile de învăţământ liceal şi profesional.
 + 
Articolul 15(1) Comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de admitere este numita prin decizie a inspectorului şcolar general şi este compusa din:● preşedinte – inspector şcolar general;● vicepreşedinte – inspector şcolar general adjunct sau inspector şcolar de specialitate;● secretari – 2-3 inspectori şcolari;● membri – cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretare.(2) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de admitere au următoarele atribuţii:a) organizează, monitorizează şi răspund de modul de desfăşurare a admiterii în licee, şcoli profesionale şi de ucenici în judeţul respectiv (municipiul Bucureşti);b) răspund de transmiterea la şcoli a prezentei metodologii şi a tuturor reglementărilor privitoare la admiterea în licee, şcoli profesionale şi de ucenici, precum şi de asigurarea cadrului pentru informarea tuturor cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor în legătură cu acest subiect;c) elaborează, până la data de 31 ianuarie 2003, împreună cu conducerile şcolilor şi ale liceelor, un plan de măsuri pentru pregătirea şi organizarea admiterii absolvenţilor învăţământului gimnazial în licee, şcoli profesionale şi de ucenici; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu, planificarea acţiunilor de consiliere şi orientare a elevilor din clasa a VIII-a şi a părinţilor acestora, planificarea acţiunilor de informare a părinţilor referitor la modalitatea de organizare a înscrierii, planificarea acţiunilor de prezentare a ofertei educaţionale a liceelor şi a unităţilor de învăţământ profesional;d) stabilesc şi anunta unităţile de învăţământ, specializările şi numărul de locuri alocate pentru candidaţii romi;e) primesc cererile de ocupare a locurilor alocate pentru candidaţii romi şi asigura repartizarea candidaţilor pe locurile anunţate;f) asigura crearea, până la data de 1 mai 2003, a unei baze de date la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ gimnazial şi la nivel judeţean, care cuprinde datele personale ale elevilor din clasa a VIII-a, asa cum sunt ele trecute în fişa de înscriere. Coordonează completarea bazei de date, pe măsura ce se încheie semestrul al doilea, respectiv examenul de capacitate, cu mediile de absolvire, mediile de capacitate şi mediile de admitere, precum şi cu notele obţinute la examenul de capacitate la probele de limba şi literatura română, matematica şi limba şi literatura maternă (dacă este cazul);g) stabilesc coduri, formate din 3 cifre, pentru fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional, fiecare filiera, profil sau specializare. Pentru a se evita confuziile şi greşelile de completare a fişelor de înscriere, codurile pentru specializările de la licee se vor alege dintr-un interval diferit de intervalul în care se afla codurile pentru şcoli profesionale sau de ucenici: de exemplu, codurile pentru licee vor fi între 100 şi 300, iar codurile pentru şcoli profesionale sau de ucenici, între 400 şi 500;h) asigura tipărirea, până la data de 1 mai 2003, a unei broşuri care să cuprindă toate informaţiile necesare candidaţilor pentru admiterea în învăţământul liceal şi profesional, pe care o distribuie gratuit elevilor de clasa a VIII-a;i) organizează un centru judeţean de admitere, dotat cu tehnica de calcul performanta, în care să se alcatuiasca baza de date pentru înscrierea în licee, şcoli profesionale şi de ucenici la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Sediul acestui centru poate fi la inspectoratul şcolar, la o unitate de învăţământ, la casa corpului didactic, la o universitate din capitala de judeţ (dacă exista şi este dotată corespunzător) etc., cu condiţia ca sediul acestui centru să fie conectat la Internet;j) organizează un centru de înscriere în fiecare unitate de învăţământ gimnazial care are clase a VIII-a. În mediul rural centrul de înscriere se poate organiza în unitatea şcolară din centrul de comuna. În cazuri deosebite, după analiza situaţiei la nivel local şi consultarea Comisiei naţionale de admitere, stabilesc centre de înscriere la care arondeaza mai multe unităţi de învăţământ gimnazial. La stabilirea centrelor de înscriere se va avea în vedere dotarea acestora cu calculatoare şi cu personal de specialitate, astfel încât absolvenţii clasei a VIII-a să poată fi înscrişi conform calendarului. Lista centrelor şi şcolilor arondate se transmite unităţilor de învăţământ gimnazial până la data de 7 mai 2003;k) organizează un centru special de înscriere pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe, în care afişează şi listele cu liceele, şcolile profesionale şi de ucenici la care aceştia au fost repartizaţi;l) asigura dotarea corespunzătoare a centrelor de înscriere cu calculatoare, în măsura în care este posibil, legate în reţea şi conectate la Internet, cu imprimante, copiatoare, precum şi cu consumabile în cantitate suficienta, cu alte mijloace necesare, inclusiv soft adecvat, pentru a realiza centralizarea rapida a situaţiilor de la înscrierea din toate centrele de înscriere;m) numesc, prin decizie a inspectorului şcolar general, în fiecare centru de înscriere, o comisie de înscriere, formată din directori, profesori, operatori PC, secretari, care să asigure buna desfăşurare a operaţiunilor legate de înscrierea în învăţământul liceal şi în învăţământul profesional de stat;n) numesc, pentru comisia din fiecare centru de înscriere, un preşedinte, care coordonează activitatea în respectivul centru şi tine permanent legătură cu comisia judeteana de admitere;o) pot decide numirea în comisiile din centrele de înscriere a unor vicepreşedinţi sau secretari, în funcţie de necesitaţi;p) aproba comisiile de admitere din licee şi din şcoli profesionale, propuse de directorii unităţilor de învăţământ respective. Preşedinte al comisiei de admitere din unitatea de învăţământ este directorul unităţii de învăţământ;q) instruiesc preşedinţii comisiilor din centrele de înscriere şi preşedinţii comisiilor de admitere din unităţile de învăţământ; efectuează, dacă este cazul, schimbări ale preşedinţilor şi membrilor comisiilor din centrele de înscriere, precum şi ale membrilor comisiilor de înscriere/admitere din unităţile de învăţământ;r) iau toate măsurile pentru asigurarea securităţii documentelor scrise sau informatice legate de înscrierea în învăţământul liceal şi profesional de stat, inclusiv devirusarea dischetelor pe care se transmit informaţiile de la centrele de înscriere la centrul judeţean de admitere;s) transmit în fiecare centru de înscriere modelul electronic al fisei de înscriere sau, după caz, asigura un număr suficient de fise în fiecare centru pentru a permite înscrierea tuturor candidaţilor, respectând întocmai modelul comunicat de Comisia naţionala de admitere. Coordonează şi îndrumă operaţiile de completare a fişelor de înscriere, de verificare a fişelor listate din calculator şi de corectare a eventualelor erori;t) îşi numesc un reprezentant care să ţină permanent legătură cu presa, pentru a oferi informaţia corecta şi actualizată despre înscrierea la învăţământul liceal şi profesional;u) până la data de 26 iunie 2003 afişează în fiecare unitate de învăţământ gimnazial şi în fiecare centru de înscriere situaţia centralizata pe judeţ (municipiul Bucureşti) a numărului de absolvenţi corespunzător fiecărei transe de medii de admitere (10-9,50; 9,49-9,00 etc.), pentru absolvenţii cu examen de capacitate. După a doua sesiune a examenului de capacitate afişează, de asemenea, situaţia centralizata pe judeţ (municipiul Bucureşti) a numărului de absolvenţi corespunzător fiecărei transe de medii de absolvire, pentru candidaţii fără examen de capacitate;v) coordonează susţinerea probelor de aptitudini, precum şi a probelor de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau moderna;w) la sfârşitul fiecărei etape din prima sesiune de înscriere centralizează şi difuzează în fiecare unitate gimnaziala şi în fiecare centru de înscriere informaţia în legătură cu locurile rămase disponibile la unităţile de învăţământ liceal şi profesional din judeţul respectiv;x) validează listele cu candidaţii declaraţi admişi la liceele pentru care se susţin probe de aptitudini şi confirma autenticitatea listelor finale cuprinzând candidaţii admişi la celelalte licee, şcoli profesionale şi de ucenici;y) coordonează şi verifica afişarea în şcolile generale, respectiv în unităţile de învăţământ liceal şi profesional, a listelor cu candidaţii declaraţi admişi;z) elaborează şi transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetării raportul cu privire la modul de desfăşurare a fiecărei sesiuni de admitere, în termen de 10 zile de la încheierea acesteia; propun Ministerului Educaţiei şi Cercetării eventuale modificări ale metodologiei de admitere în învăţământul liceal şi profesional de stat.
 + 
Articolul 16Comisia din centrul de înscriere din unitatea de învăţământ gimnazial este alcătuită din:● preşedinte – directorul unităţii de învăţământ în care este organizat centrul de înscriere;● vicepreşedinte – directorul adjunct sau un membru al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ în care este organizat centrul de înscriere;● secretar – secretarul-şef al unităţii de învăţământ în care este organizat centrul de înscriere;● membri – dirigintii claselor a VIII-a, profesori de informatica sau alte cadre didactice care au cunoştinţe de operare pe calculator.
 + 
Articolul 17Comisiile din centrele de înscriere din unităţile de învăţământ gimnazial au următoarele atribuţii:a) organizează, în tot cursul anului şcolar şi, în special, în a doua jumătate a semestrului al doilea, acţiuni de informare a elevilor din clasa a VIII-a şi a părinţilor acestora, referitor la modalitatea de înscriere în învăţământul liceal şi profesional de stat, la prevederile cuprinse în prezenta metodologie, la graficul înscrierii în învăţământul liceal şi profesional de stat etc.;b) asigura crearea bazei de date privitoare la absolvenţii clasei a VIII-a din şcoala/şcolile arondata/arondate centrului de înscriere şi transmiterea ei la inspectoratul şcolar;c) verifica documentele candidaţilor, calculează media de absolvire a claselor V-VIII şi media de admitere, pentru candidaţii cu examen de capacitate;d) completează fişele de înscriere ale elevilor din clasa a VIII-a cu datele personale ale acestora şi cu media generală de absolvire a claselor V-VIII, până la data de 24 iunie 2003. Pentru absolvenţii care au promovat examenul de capacitate completează fişele cu media de capacitate, media de admitere şi notele obţinute la probele de limba şi literatura română, matematica şi limba maternă (acolo unde este cazul) din cadrul examenului de capacitate;e) răspund de transcrierea corecta a datelor în fişele de înscriere şi verifica, împreună cu elevii, cu părinţii şi dirigintii, corectitudinea datelor personale, a mediilor şi a notelor, a optiunilor din fişa scrisă şi concordanta acesteia cu fişa din calculator; efectuează corectarea greşelilor sesizate, înainte de transmiterea fişelor la centrul judeţean de admitere. Completarea incorectă a datelor din fişa de înscriere de către membrii comisiei de înscriere atrage sancţionarea celor vinovaţi şi a preşedintelui comisiei, care răspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz;f) stabilesc şi anunta din timp elevilor şi părinţilor acestora graficul desfăşurării pe clase a acţiunilor de completare a optiunilor absolvenţilor care au promovat examenul de capacitate. Graficul şedinţelor de instruire va fi semnat de directorul unităţii de învăţământ, aprobat de inspectoratul şcolar şi afişat la avizierul şcolii cel mai târziu până la data de 9 mai 2003;g) participa, prin reprezentanţi stabiliţi de preşedintele comisiei din centrul de înscriere, la şedinţele de completare a optiunilor elevilor;h) informează părinţii asupra rezultatelor obţinute la examenul de capacitate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi asupra numărului de elevi din fiecare transa de medii de admitere;i) consiliaza părinţii şi elevii, fără a le influenţa opţiunile, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţa de cauza, prezentând toate informaţiile necesare cu privire la unităţile de învăţământ (forme de învăţământ, filiere, profiluri, specializări, domenii de pregătire, calificări, contraindicatii medicale pentru anumite calificări profesionale etc.), la prevederile prezentei metodologii, inclusiv cu privire la riscurile completării unui număr insuficient de optiuni sau ale completării unor optiuni nerealiste;j) asigura introducerea în calculator a datelor cuprinse în fişele de înscriere;k) organizează intalnirile cu părinţii şi elevii, la care aceştia vor verifica şi vor semna fişele listate de calculator, efectuează corecturile necesare şi transmit centrului judeţean de admitere observaţiile privind eventuale erori în lista de control afişată;l) transmit centrului judeţean de admitere, în format electronic, baza de date cuprinzând toate datele din fişele de înscriere ale absolvenţilor arondati respectivului centru de înscriere;m) transmit centrului judeţean de admitere, prin preşedintele centrului de înscriere sau printr-un delegat desemnat, fişele de înscriere completate ale absolvenţilor arondati centrului;n) afişează listele de control cuprinzând candidaţii arondati centrului de înscriere respectiv, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi având precizat locul ocupat în ierarhia generală a judeţului;o) afişează listele primite de la centrul judeţean de admitere, cuprinzând unităţile de învăţământ la care au fost repartizaţi absolvenţii arondati centrului de înscriere respectiv.
 + 
Articolul 18Comisia de admitere din unităţile de învăţământ liceal şi profesional este alcătuită din:● preşedinte – directorul unităţii de învăţământ;● vicepreşedinte – directorul adjunct al unităţii de învăţământ sau un membru al consiliului de administraţie;● secretar – secretarul-şef al unităţii de învăţământ;● membri – 3-6 cadre didactice din unitatea de învăţământ respectiva.
 + 
Articolul 19Comisiile de admitere din unităţile de învăţământ liceal şi profesional au următoarele atribuţii:a) organizează şi răspund de modul de desfăşurare a probelor de aptitudini, a probelor de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă, acolo unde este cazul;b) organizează, efectuează şi răspund de admiterea în unitatea de învăţământ respectiva, în conformitate cu prezenta metodologie;c) verifica documentele prezentate de candidaţi şi calculul corect al mediei de admitere;d) sesizează inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti orice eroare constatată în completarea documentelor şcolare pentru înscriere şi corecteaza, acolo unde este posibil, aceste erori; corectarea mediei de admitere calculate greşit se face de către preşedintele comisiei de admitere, care semnează şi aplica ştampila unităţii;e) asigura prezenta permanenta, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de admitere care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru înscriere;f) afişează la sediul unităţii şcolare listele finale cu elevii admişi, validate de inspectoratul şcolar;g) realizează înscrierea elevilor declaraţi admişi în urma repartizării computerizate, în perioada prevăzută de prezenta metodologie;h) organizează, după încheierea înscrierii computerizate, desfăşurarea testarii pentru constituirea claselor cu predare intensiva a unei limbi străine (dacă este cazul);i) după încheierea înscrierii computerizate realizează repartizarea candidaţilor admişi în şcolile profesionale şi de ucenici, pe domenii de pregătire de baza sau pe calificări.
 + 
Capitolul IIICompletarea fişelor de înscriere ale candidaţilor + 
Articolul 20(1) Inspectoratele şcolare vor asigura tipărirea, până la data de 1 mai 2003, a unei broşuri care să cuprindă toate informaţiile necesare candidaţilor pentru admiterea în licee, şcoli profesionale şi şcoli de ucenici, adică lista unităţilor de învăţământ liceal şi profesional, adresele acestora, planul de şcolarizare acordat fiecăreia pentru anul şcolar 2003-2004, pe forme de învăţământ (zi, seral, frecventa redusă), filiere, profiluri, specializări, codurile de înscriere acordate fiecărei unităţi şcolare/specializări (conform precizărilor din prezenta metodologie), precum şi media ultimului admis la fiecare specializare sau profil din fiecare unitate şcolară în anul 2002. Informaţiile referitoare la licee, respectiv şcoli profesionale şi de ucenici, se vor găsi pe liste separate. În fiecare dintre aceste broşuri se va afla şi o fişa model de înscriere.(2) Brosura menţionată la alin. (1), tiparita într-un număr de exemplare mai mare decât numărul elevilor de clasa a VIII-a din judeţ, va fi difuzată acestora cel mai târziu până la data de 7 mai 2003. Fiecare unitate de învăţământ va primi un număr de exemplare pentru candidaţii din seriile anterioare. Inspectoratul şcolar va păstra un număr de exemplare pentru candidaţii proveniţi din alte judeţe. Acestor candidaţi li se va distribui brosura la centrul special de înscriere.(3) Comisiile judeţene de admitere vor lua toate măsurile ca informaţiile cuprinse în brosura să fie corecte şi complete. Nu se admit modificări în brosura după transmiterea acesteia la unităţile de învăţământ.(4) Cinci exemplare din brosura fiecărui judeţ vor fi trimise, până la data de 19 mai 2003, la Ministerul Educaţiei şi Cercetarii, Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar. Versiunea electronică a brosurii va fi trimisa până la aceeaşi dată la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Direcţia generală informatizare, relaţii publice, administrativ şi personal.
 + 
Articolul 21(1) Informaţiile cuprinse în brosura vor fi puse la dispoziţie părinţilor şi elevilor şi vor fi prezentate în şedinţe de instruire organizate în acest scop în perioada 12 mai – 7 iunie 2003.(2) În situaţia în care părinţii doresc înscrierea la unităţi şcolare situate în alt judeţ, aceştia îşi iau informaţiile referitoare la reţeaua şcolară direct de la centrele speciale de înscriere stabilite de inspectoratele şcolare ale judeţelor respective pentru candidaţii din alte judeţe.
 + 
Articolul 22(1) Înscrierea candidaţilor pentru admiterea în licee, şcoli profesionale şi de ucenici se va face, în perioada prevăzută de grafic, la şcolile generale pe care aceştia le-au absolvit (inclusiv pentru absolvenţii din seriile anterioare), respectiv la centrele de înscriere la care sunt arondate unităţile de învăţământ pe care le-au absolvit, în situaţia în care unitatea absolvită nu este centru de înscriere. Candidaţii care participa la admitere în alte judeţe se înscriu la centrul special din judeţul în care doresc să fie admişi.(2) Pentru admiterea din luna iulie se vor înscrie doar candidaţii care au promovat examenul de capacitate în prima sesiune sau candidaţii care au obţinut certificat de capacitate în anii anteriori.(3) Înscrierea se face prin completarea fişelor de înscriere, conform modelului stabilit de Comisia naţionala de admitere şi transmis comisiilor judeţene de admitere, până la data de 15 februarie 2003.(4) Comisiile judeţene de admitere pot transmite în centrele de înscriere doar modelul electronic al fisei de înscriere. La centrele de înscriere fişele de înscriere se completează electronic cu datele personale ale elevilor, cu mediile acestora, sunt listate şi sunt date elevilor pentru completarea optiunilor. Fişele de înscriere vor respecta întocmai modelul transmis de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi vor fi tipărite faţa-verso.(5) În cazuri speciale în care nu se poate realiza transmiterea electronică a fisei de înscriere, comisiile judeţene de admitere răspund de transmiterea la centrele respective a fişelor de înscriere într-un număr suficient pentru a asigura înscrierea tuturor candidaţilor din fiecare şcoala gimnaziala.
 + 
Articolul 23Secretariatele şcolilor vor completa, până la data de 24 iunie 2003, fişele de înscriere cu codul acordat unităţii de învăţământ gimnazial, cu datele personale ale absolvenţilor clasei a VIII-a şi cu mediile generale de absolvire a claselor V-VIII ale acestora. Completarea fişelor de înscriere se face electronic.
 + 
Articolul 24(1) În perioada 26 iunie – 4 iulie 2003 secretariatele şcolilor vor completa pe fişele de înscriere, pentru candidaţii care au promovat examenul de capacitate, media la examenul de capacitate, media de admitere, notele obţinute în cadrul examenului de capacitate la limba şi literatura română, la matematica şi la limba şi literatura maternă (dacă este cazul).(2) Fiecare unitate de învăţământ gimnazial va completa şi va edita din calculator o singura fişa de înscriere pentru fiecare absolvent, care va fi semnată şi stampilata de directorul şcolii. Nerespectarea prevederii referitoare la unicitatea fisei de înscriere se considera tentativa de frauda şi atrage sancţionarea penală, civilă, administrativă sau disciplinară a vinovatilor, după caz.(3) Pentru a doua sesiune de admitere se va completa, pentru candidaţii care au participat la prima sesiune, dar nu au fost admişi, o noua fişa de înscriere.(4) După încheierea introducerii în calculator a datelor personale ale candidaţilor şi a mediilor/notelor prevăzute în fişa de înscriere, comisia din centrul de înscriere afişează, până la data de 26 iunie 2003, lista cuprinzând candidaţii din centrul respectiv, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere. Lista cuprinde şi notele/mediile menţionate la alin. (1).
 + 
Articolul 25Pentru absolvenţii care nu au promovat examenul de capacitate în prima sesiune fişa de înscriere se va păstra la secretariat. Aceşti candidaţi nu vor participa la prima sesiune de admitere. După încheierea celei de-a doua sesiuni a examenului de capacitate, candidaţii vor completa optiuni la şcoala de provenienţă, participând la a doua sesiune de admitere.
 + 
Articolul 26Directorii unităţilor de învăţământ gimnazial semnează şi răspund de transcrierea corecta a datelor în fişele de înscriere ale elevilor din şcoala respectiva.
 + 
Articolul 27Preşedinţii comisiilor din centrele de înscriere vor stabili din timp graficul desfăşurării pe clase a acţiunilor de completare a optiunilor absolvenţilor care au promovat examenul de capacitate pentru liceele sau şcolile profesionale şi şcolile de ucenici la care doresc să fie admişi.
 + 
Articolul 28Aceste acţiuni se vor desfăşura în perioada 26 iunie – 4 iulie 2003, pe măsura completării fişelor de înscriere de către secretariat. La fiecare şedinţa vor participa elevii, părinţii/tutorii legal instituiţi (un părinte/tutore pentru fiecare elev) şi dirigintii, precum şi un membru sau un delegat al consiliului de administraţie al unităţii şcolare. Părinţii/tutorii legal instituiţi vor semna un proces-verbal de instruire.
 + 
Articolul 29În cadrul acestor şedinţe părinţii vor fi informati asupra rezultatelor obţinute la examenul de capacitate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi asupra ierarhiei absolvenţilor clasei a VIII-a cu certificat de capacitate din judeţ (municipiul Bucureşti). Pentru aceasta inspectoratele şcolare vor transmite, până la data de 26 iunie 2003, în fiecare unitate de învăţământ gimnazial, numărul de absolvenţi pe transe de medii de admitere, precum şi locul ocupat în ierarhia judeţului de fiecare absolvent, în funcţie de media de admitere. Unităţile şcolare gimnaziale vor pune aceste informaţii la dispoziţie părinţilor.
 + 
Articolul 30În cadrul şedinţelor menţionate la art. 28 elevilor şi părinţilor li se recomanda numărul minim de optiuni pe care să le completeze în fişa de înscriere, estimat a fi necesar pentru a-şi asigura repartizarea, ţinând seama de media lor de admitere şi de media ultimului admis la liceele/şcolile profesionale respective în anul precedent. Se va atrage atenţia părinţilor asupra faptului ca necompletarea unui număr suficient de optiuni poate duce la nerepartizarea elevului corespunzător mediei sale.
 + 
Articolul 31Dirigintele clasei care participa la înscrierea optiunilor elevilor va atenţiona părinţii asupra faptului ca trebuie să facă optiuni realiste, alegând licee, şcoli profesionale sau şcoli de ucenici la care media de admitere din anul precedent a fost cu cel mult un punct mai mare decât media de admitere a candidatului.
 + 
Articolul 32Personalul şcolii nu va influenţa în nici un fel alegerea părinţilor şi a elevilor, dar îi va consilia pe aceştia şi va prezenta toate informaţiile necesare, inclusiv riscurile completării unui număr insuficient de optiuni sau ale completării unor optiuni nerealiste, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţa de cauza.
 + 
Articolul 33(1) Candidaţii vor completa pe fişa de înscriere, în ordinea descrescătoare a preferintelor, codurile optiunilor pentru specializările dorite. Aceste coduri vor fi alocate de comisia judeteana de admitere pe unităţi şcolare, filiere, profiluri, specializări, forme de învăţământ (zi, seral, frecventa redusă), limba de predare (pentru clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale).(2) Pentru specializările la care predarea se face într-o limbă a unei minorităţi naţionale candidaţii vor putea înscrie codul respectiv în fişa de optiuni numai dacă au susţinut şi au promovat proba de limba maternă respectiva în cadrul examenului de capacitate sau proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă menţionată la art. 10. În caz contrar, opţiunea respectiva va fi anulată în momentul repartizării computerizate.(3) Pentru specializările la care predarea unei limbi moderne se face în regim bilingv candidaţii vor putea înscrie codul respectiv în fişa de optiuni numai dacă au susţinut şi au promovat proba de verificare a cunoştinţelor la limba moderna respectiva şi au pe fişa nota obţinută la această probă, conform prevederilor art. 11. În caz contrar, opţiunea respectiva va fi anulată în momentul repartizării computerizate.
 + 
Articolul 34(1) Părinţilor li se va aduce la cunoştinţa numărul de locuri alocate pentru fiecare unitate de învăţământ, respectiv specializare, căreia i s-a acordat un cod. De asemenea, părinţii vor fi informati cu privire la precizările art. 6 alin. (2) şi (3).(2) Brosura editata de inspectoratul şcolar va conţine, pentru fiecare unitate de învăţământ profesional, oferta de formare profesională concretizata în calificări profesionale.
 + 
Articolul 35Exemplu de completare a optiunilor:1. Dacă prima opţiune din fişa este pentru specializarea matematica-informatica, liceu – cursuri de zi, din Liceul Minerva, care are în brosura codul 107, atunci elevul va completa poziţia 1 astfel:

1 0 7

2. Dacă a doua opţiune din fişa este pentru Liceul Apollo, specializarea ştiinţe sociale – cursuri serale, care are în brosura codul 279, atunci elevul va completa poziţia 2 astfel:

2 7 9

3. Dacă opţiunea cu numărul 34 din fişa este pentru Şcoala profesională Mercur, care are în brosura codul 498, atunci elevul va completa poziţia 34 astfel:

4 9 8

4. Celelalte optiuni pentru licee, şcoli profesionale sau şcoli de ucenici se completează în acelaşi mod, în ordinea preferintelor, prin precizarea codului alocat fiecărei optiuni.Notă: Numele unităţilor de învăţământ şi codurile folosite pentru exemplificare sunt fictive. + 
Articolul 36Cu ocazia completării optiunilor, părinţii şi candidaţii vor verifica şi corectitudinea celorlalte date înscrise în fişa de secretariatele şcolilor şi semnate de directorul şcolii. Fiecare candidat îşi poate copia în fişa model din brosura, pentru uz propriu, lista de optiuni, în ordinea descrescătoare a preferintelor exprimate.
 + 
Articolul 37(1) Completarea listei de optiuni se va face de către candidat în prezenta părintelui/tutorelui legal instituit şi a dirigintelui clasei. Aceştia, împreună cu candidatul, vor semna fişa de înscriere.(2) Elevii şi părinţii vor fi avertizati sa completeze cu responsabilitate opţiunile şi numărul lor, sa verifice corespondenta codurilor înscrise în fişa cu opţiunile exprimate, având în vedere ca ulterior acestea nu mai pot fi modificate.
 + 
Articolul 38(1) Absolvenţii care doresc sa susţină probe de aptitudini la licee vocationale sau probe de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă, ori care doresc sa participe la admitere în alt judeţ vor primi, în data de 25 iunie 2003, de la unitatea şcolară pe care au absolvit-o, fişa de înscriere completată cu datele personale şi cu rezultatele de la examenul de capacitate. Pe aceste fise nu vor fi completate optiuni la şcoala de provenienţă.(2) Candidaţii respectivi se vor înscrie direct cu aceasta fişa pentru probele de aptitudini, respectiv probele de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă, ori se vor înscrie în alte judeţe decât cel în care au absolvit învăţământul obligatoriu.
 + 
Articolul 39Candidaţii declaraţi respinsi la probele de aptitudini, precum şi cei care au susţinut proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau de limba moderna vor ridica fişele de înscriere de la secretariatele liceelor la care au susţinut probe de aptitudini/probe de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau moderna şi, în perioada 2-3 iulie 2003, îşi vor completa fişele de optiuni la şcoala generală/centrul de înscriere la care este arondata şcoala generală pe care au absolvit-o. Aceşti candidaţi vor participa la admiterea computerizata.
 + 
Articolul 40Pe măsura ce se încheie operaţiile de completare a fişelor de optiuni pentru diferite clase, comisia din centrul de înscriere asigura introducerea în baza de date computerizata a datelor de pe fise.
 + 
Articolul 41(1) După introducerea integrală în calculator a datelor pentru elevii unei clase, fişele din calculator vor fi listate, semnate de preşedintele centrului de înscriere şi înmânate dirigintelui clasei cu proces-verbal de predare-primire.(2) În perioada 27 iunie – 4 iulie 2003, conform planificarii stabilite de comisia din centrul de înscriere, părinţii şi elevii vor verifica, în prezenta dirigintilor, corectitudinea datelor din fişa listata de calculator pentru fiecare elev.(3) În cazul existenţei unei erori, părinţii o vor semnala comisiei de înscriere prin intermediul profesorului diriginte. Comisia va proceda la corectarea greselii în baza de date computerizata şi la listarea fisei corectate din calculator. Fişa gresita va fi păstrată în centrul de înscriere, în dosarul cu documente al comisiei de înscriere.(4) Corectarea fişelor elevilor înscrişi din alte judeţe se va face în centrul în care s-a făcut înscrierea acestor candidaţi, în perioada prevăzută în grafic.(5) Fişele corecte sau corectate, listate din calculator, vor fi semnate de profesorul diriginte, de candidat şi de părintele/tutorele acestuia, pentru a certifica faptul ca fişa este corecta şi acceptată, şi vor rămâne în posesia părintelui/tutorelui candidatului. În cazul în care fişa iniţială a fost corectată, un exemplar al fisei corectate, listata din calculator şi semnată de diriginte, candidat şi părintele/tutorele acestuia, va rămâne atasat fisei iniţiale.(6) De asemenea, în cadrul acestor şedinţe de verificare fiecare candidat va verifica prezenta numelui sau pe lista afişată la sediul şcolii generale, conform art. 24 alin. (2), precum şi corectitudinea datelor personale, a mediilor şi a notelor din lista.(7) Comisia din centrul de înscriere din unitatea de învăţământ gimnazial are obligaţia de a verifica prezenta pe lista afişată a tuturor elevilor arondati centrului şi de a semnala comisiei judeţene de admitere neregulile sesizate.
 + 
Articolul 42(1) După încheierea verificării fişelor listate din calculator şi corectarea eventualelor erori, comisia din centrul de înscriere transmite pe suport electronic baza de date la comisia judeteana de admitere, până la data de 5 iulie 2003.(2) Fişele de înscriere originale se pun în plicuri care se sigileaza şi se semnează de preşedintele centrului de înscriere. Preşedintele, însoţit de vicepreşedinte sau de un delegat al centrului de înscriere, va duce fişele de optiuni originale la centrul judeţean de admitere şi le va preda cu proces-verbal de predare-primire preşedintelui comisiei judeţene de admitere. Predarea fişelor originale se face până la data de 6 iulie 2003.(3) Preşedintele comisiei judeţene de admitere răspunde în mod direct de păstrarea în siguranţa a fişelor originale. Acestea vor fi păstrate în centrul judeţean de admitere o perioadă de 2 ani de la încheierea admiterii.
 + 
Articolul 43În data de 6 iulie 2003, la momentul stabilit de către Centrul naţional de admitere şi comunicat fiecărui judeţ, baza de date va fi transmisă de la centrul judeţean de admitere la Centrul naţional de admitere. Preşedintele fiecărei comisii judeţene de admitere va confirma telefonic şi în scris, până la data de 6 iulie 2003, ora 22,00, încheierea operaţiei de transmitere a bazei de date către Centrul naţional de admitere.
 + 
Capitolul IVÎnscrierea la liceele la care se susţin probe de aptitudini ori probe de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau moderna + 
Articolul 44Pentru liceele la care se organizează probe de aptitudini, probe de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau de limba moderna, înscrierea pentru aceste probe se va desfăşura în perioada 26-27 iunie 2003.
 + 
Articolul 45Înscrierea la aceste licee se va face direct de către candidaţii care au promovat examenul de capacitate, cu fişa de înscriere eliberata de unitatea şcolară la care au absolvit cursurile gimnaziale.
 + 
Articolul 46(1) Secretariatele şcolilor generale vor completa şi vor elibera cu prioritate fişele de înscriere ale absolvenţilor care doresc sa participe la probe de aptitudini sau la probe de verificare a cunoştinţelor de limba moderna ori maternă, respectiv ale celor care doresc sa participe la admitere în alt judeţ, pentru a le permite înscrierea la aceste probe sau completarea optiunilor în alt judeţ.(2) Fişele acestor candidaţi vor fi înmânate candidaţilor/părinţilor, care vor semna de primire în registrul şcolii. În acest registru se va consemna clar natura documentului eliberat: "fişa de înscriere pentru admitere în licee, şcoli profesionale şi de ucenici" şi motivul eliberării fisei: "participare la probe de aptitudini" sau "participare la probe de verificare a cunoştinţelor de limba maternă/moderna", respectiv "participare la admitere în alt judeţ".(3) La data de 4 iulie 2003, la încheierea operaţiilor de completare a fişelor de înscriere, tabelul cu numele şi prenumele elevilor din şcoala care nu participa la admiterea computerizata va fi transmis electronic comisiei judeţene de admitere.
 + 
Articolul 47(1) În perioada 28-30 iunie 2003 se vor desfăşura probele de aptitudini, precum şi probele de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă.(2) Organizarea acestor probe se va face conform anexei nr. III, anexei nr. IV, respectiv art. 10.(3) Probele de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă se vor organiza la centrele stabilite de comisia judeteana de admitere, astfel încât candidaţii declaraţi admişi la aceste probe pot fi repartizaţi la orice unitate de învăţământ liceal din judeţ care organizează clase bilingve (în limba moderna respectiva) sau clase cu predare în respectiva limba a minorităţilor.(4) Rezultatele probelor menţionate la alin. (1) vor fi afişate în dimineata zilei de 1 iulie 2003 la unităţile şcolare care au organizat probele. În aceeaşi zi la unitatea respectiva se depun şi se rezolva eventualele contestaţii (acolo unde anexa nr. III prevede acest lucru) şi se afişează rezultatele finale ale probelor de aptitudini, respectiv ale probelor de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau moderna.
 + 
Articolul 48(1) Elevii care au promovat probele de aptitudini la liceele/clasele din învăţământul vocational vor fi admişi pe locurile pentru care au susţinut testele/probele, astfel:a) în ordinea descrescătoare a mediilor finale de admitere, calculate conform art. 8, pentru profilurile la care aprecierea probelor de aptitudini se face prin note;b) în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, pentru profilurile la care aprecierea probelor se face pe bază de calificativ: admis-respins.(2) Listele cu elevii care au fost declaraţi admişi pe locurile pentru care este necesară susţinerea de probe de aptitudini, conform prezentei metodologii, vor fi validate de inspectoratul şcolar judeţean şi afişate la sediul unităţii liceale respective în ziua de 1 iulie 2003.(3) Candidaţii declaraţi respinsi la probele de aptitudini vor ridica fişele de înscriere de la secretariatele liceelor la care au susţinut probe de aptitudini şi, în perioada 2-3 iulie 2003, îşi vor completa fişele de optiuni la centrul de înscriere la care este arondata şcoala generală pe care au absolvit-o. Aceşti candidaţi vor participa la repartizarea computerizata.(4) Candidaţii care au participat la probele de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau de limba moderna (indiferent dacă au promovat sau nu au promovat aceste probe) vor primi fişa de înscriere de la unitatea şcolară la care au susţinut probele. Candidaţii vor completa, în perioada 2-3 iulie 2003, optiuni la centrul de înscriere la care este arondata şcoala generală pe care au absolvit-o şi vor participa la repartizarea computerizata.(5) Pentru candidaţii menţionaţi la alin. (3) şi (4) comisiile din centrele de înscriere vor asigura, în perioada 2-4 iulie 2003, introducerea în baza de date a optiunilor din fişele de înscriere, verificarea fişelor listate din calculator, precum şi corectarea eventualelor erori.
 + 
Articolul 49(1) Centrul judeţean de admitere va transmite la Centrul naţional de admitere, într-un fisier separat, în acelaşi timp cu baza de date pentru admiterea computerizata, lista candidaţilor admişi la liceele vocationale în urma promovării probelor de aptitudini.(2) Centrul judeţean de admitere va transmite la Centrul naţional de admitere, într-un fisier separat, în acelaşi timp cu baza de date pentru admiterea computerizata, lista candidaţilor care au promovat probele de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă.(3) Listele cuprinzând candidaţii admişi la liceele militare vor fi trimise electronic de către centrele judeţene de admitere din judeţele în care se afla unităţile de învăţământ respective, într-un fisier separat, la Centrul naţional de admitere, până la data de 4 iulie 2003.(4) Listele menţionate la alin. (1), (2) şi (3) vor cuprinde: numele, iniţială tatălui şi prenumele candidatului, codul numeric personal al acestuia, şcoala şi judeţul de provenienţă, precum şi media de admitere.
 + 
Capitolul VRepartizarea computerizata şi afişarea rezultatelor + 
Articolul 50(1) La data de 7 iulie 2003 Centrul naţional de admitere va verifica bazele de date transmise de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti şi va transmite acestora eventualele nereguli semnalate (candidaţi înscrişi în mai multe judeţe, candidaţi aflaţi în baza de date pentru admiterea computerizata şi care au fost deja admişi la liceele la care se susţin probe de aptitudini etc.), pentru remedierea acestora.(2) Corectarea erorilor menţionate anterior se va face până la data de 9 iulie 2003 şi se va confirma la Centrul naţional de admitere până la ora 22,00 a aceleiaşi zile.(3) La data de 10 iulie 2003 se va efectua repartizarea computerizata a absolvenţilor de clasa a VIII-a care au promovat examenul de capacitate, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiunile candidaţilor, înscrise în fişa de optiuni. La repartizare se vor folosi criteriile de departajare menţionate la art. 5. Nu se vor lua în considerare opţiunile care nu satisfac condiţiile de vârsta precizate la art. 3, precum şi opţiunile pentru licee/clase cu predare în limbile minorităţilor naţionale sau clase bilingve, ale candidaţilor care nu au susţinut şi nu au promovat proba de limba maternă în cadrul examenului de capacitate sau proba de verificare a cunoştinţelor de limba maternă, respectiv de limba moderna, prevăzute în prezenta metodologie.(4) La data de 11 iulie 2003 centrele judeţene de admitere vor tipari şi vor afişa în fiecare unitate de învăţământ gimnazial, precum şi în centrul special de înscriere pentru absolvenţii proveniţi din alte judeţe:a) lista candidaţilor din unitatea respectiva, admişi în licee, şcoli profesionale şi de ucenici, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, cu unitatea şcolară la care au fost admişi;b) situaţia locurilor rămase libere la fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional din judeţ după încheierea primei etape a primei sesiuni de admitere.(5) La încheierea repartizării computerizate a elevilor care au promovat examenul de capacitate centrul judeţean de admitere va transmite fiecărei unităţi de învăţământ liceal sau profesional lista tuturor candidaţilor admişi în acea unitate, pe specializări, domenii ale pregătirii de baza, respectiv pe calificări profesionale, lista care va fi afişată la sediul unităţii respective cel mai târziu până la data de 13 iulie 2003.
 + 
Articolul 51(1) În situaţia în care, la încheierea acestei etape a primei sesiuni de admitere, într-un judeţ au mai rămas locuri libere, candidaţii rămaşi nerepartizati vor completa o noua fişa de optiuni în perioada 12-14 iulie 2003 şi vor participa la a doua etapa a primei sesiuni de admitere.(2) Completarea optiunilor se va face la centrele de înscriere stabilite de comisia judeteana de admitere. Lista acestor centre va fi comunicată prin afişare la fiecare unitate de învăţământ gimnazial, o dată cu listele prevăzute la art. 50 alin. (4).(3) Introducerea noilor baze de date în calculator, verificarea fişelor cu optiuni listate din calculator, precum şi corectarea eventualelor erori se vor face în aceeaşi perioadă.(4) La data de 15 iulie 2003, până la ora 14,00, noile baze de date se vor transmite la centrul judeţean de admitere, care le va transmite la Centrul naţional de admitere în aceeaşi zi, până la ora 22,00.(5) Până la data de 17 iulie 2003 Centrul naţional de admitere va realiza repartizarea computerizata a candidaţilor din a doua etapa a primei sesiuni de admitere.(6) Până la data de 18 iulie 2003 centrele judeţene de admitere vor tipari şi vor afişa în fiecare unitate de învăţământ gimnazial, precum şi în centrul special de înscriere pentru absolvenţii proveniţi din alte judeţe:a) lista candidaţilor din unitatea respectiva, admişi în licee, şcoli profesionale şi de ucenici, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, cu unitatea şcolară la care au fost admişi;b) situaţia locurilor rămase libere la fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional din judeţ după încheierea celei de-a doua etape a primei sesiuni de admitere.
 + 
Articolul 52La încheierea repartizării computerizate a elevilor care au participat la a doua etapa a primei sesiuni de admitere, centrul judeţean de admitere va transmite fiecărei unităţi de învăţământ liceal sau profesional lista tuturor candidaţilor admişi în acea unitate, pe specializări, domenii ale pregătirii de baza, respectiv pe calificări profesionale, lista care va fi afişată la sediul unităţii respective cel mai târziu până la data de 20 iulie 2003.
 + 
Articolul 53(1) În perioada 14-21 iulie 2003 absolvenţii îşi vor depune, la unităţile şcolare la care au fost declaraţi admişi, dosarele de înscriere cuprinzând actele de studii în original.(2) Înscrierea la licee, şcoli profesionale şi de ucenici a candidaţilor declaraţi admişi în urma repartizării computerizate se efectuează pe baza următoarelor acte:a) cererea de înscriere;b) certificatul de naştere, în copie legalizată;c) certificatul de capacitate;d) foaia matricola pentru clasele V-VIII (cu calculul mediei generale);e) fişa medicală.(3) Candidaţii care, în perioada menţionată la alin. (1), nu îşi depun dosarele de înscriere se considera retrasi, iar locurile corespunzătoare vor fi declarate neocupate şi vor fi utilizate pentru a doua sesiune de admitere.(4) Unităţile de învăţământ liceal şi profesional transmit comisiei judeţene de admitere, până la data de 25 iulie 2003, situaţia locurilor rămase libere în urma neinscrierii unor candidaţi repartizaţi în prima sesiune.
 + 
Articolul 54(1) În perioada 23-28 iulie 2003 comisia judeteana de admitere va rezolva situaţiile speciale apărute după repartizarea computerizata: schimburi de elevi sau redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu, corectarea unor erori de transcriere în baza de date computerizata a optiunilor elevilor etc.(2) Nu se vor face suplimentari de locuri şi se va respecta în toate cazurile criteriul referitor la media de admitere. Deciziile se vor lua după inventarierea tuturor cazurilor de la nivelul judeţului.(3) Deciziile comisiei judeţene de admitere vor fi luate în plen, cu consemnare într-un proces-verbal, şi vor fi făcute publice prin afişare la sediul inspectoratului şcolar.
 + 
Capitolul VIA doua sesiune de admitere în licee, în şcoli profesionale şi de ucenici + 
Articolul 55(1) În perioada 3-7 septembrie 2003 se va desfăşura a doua sesiune de admitere în licee, şcoli profesionale şi în şcoli de ucenici, pe locurile rămase libere în urma repartizării computerizate din iunie-iulie 2003, conform graficului din anexa nr. II la ordin.(2) La a doua sesiune de admitere participa candidaţii care au promovat examenul de capacitate în a doua sesiune, cei nerepartizati la sesiunea de admitere din luna iulie, cei care nu s-au înscris în termenul prevăzut la art. 53, precum şi cei care nu au promovat examenul de capacitate.(3) Repartizarea din perioada 3-7 septembrie 2003 pe locurile rămase libere se va face computerizat, la nivelul fiecărui judeţ.(4) Absolvenţii care au promovat examenul de capacitate vor fi primii repartizaţi, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.(5) După încheierea repartizării absolvenţilor clasei a VIII-a cu examen de capacitate, vor fi repartizaţi, pe locurile rămase libere la şcolile profesionale şi la şcolile de ucenici, absolvenţii clasei a VIII-a care nu au promovat examenul de capacitate, în ordinea descrescătoare a mediilor de absolvire a claselor V-VIII.(6) Completarea fişelor cu optiuni se face la centrul de înscriere la care este arondata şcoala respectiva.(7) Comisiile judeţene de admitere anunta, până la data de 15 august 2003, centrele de înscriere stabilite pentru a doua sesiune de admitere şi unităţile de învăţământ gimnazial arondate acestora, prin afişare în fiecare unitate de învăţământ gimnazial din judeţ (municipiul Bucureşti), care are candidaţi.
 + 
Articolul 56(1) Completarea fişelor de înscriere de către secretariatele şcolilor, completarea de către elevi şi părinţii acestora a optiunilor pentru licee, şcoli profesionale şi şcoli de ucenici, introducerea în calculator a optiunilor exprimate, precum şi verificarea fişelor listate din calculator se desfăşoară în perioada 4-6 septembrie 2003. Şedinţele de completare a optiunilor absolvenţilor se desfăşoară conform programării făcute de comisia din centrul de înscriere, comunicată prin afişare la avizierul centrului, până la data de 3 septembrie 2003.(2) Până la data de 6 septembrie 2003, ora 22,00, baza de date va fi transmisă pe suport electronic de la fiecare centru de înscriere la centrul judeţean de admitere.(3) Până la data de 7 septembrie 2003, ora 12,00, comisia judeteana de admitere realizează repartizarea computerizata a candidaţilor din a doua sesiune de admitere.(4) Până la data de 7 septembrie 2003, ora 22,00, centrele judeţene de admitere vor tipari şi vor afişa în fiecare unitate de învăţământ gimnazial care a avut candidaţi în a doua sesiune de admitere:a) lista candidaţilor din unitatea respectiva, admişi în licee, şcoli profesionale şi de ucenici, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, cu unitatea şcolară la care au fost admişi;b) situaţia locurilor rămase libere la fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional din judeţ.(5) Până la aceeaşi dată centrul judeţean de admitere va transmite fiecărei unităţi de învăţământ liceal şi profesional lista candidaţilor admişi în acea unitate, pe specializări, domenii ale pregătirii de baza, respectiv pe calificări profesionale, lista care va fi afişată la sediul unităţii respective cel mai târziu până la data de 8 septembrie 2003.(6) Dacă, în urma repartizării computerizate, au mai rămas locuri libere şi candidaţi nerepartizati, comisia judeteana de admitere va rezolva situaţiile speciale apărute după repartizarea computerizata. Deciziile se vor lua cu respectarea prezentei metodologii şi vor fi făcute publice prin afişare la sediul unităţilor de învăţământ gimnazial până la data de 11 septembrie 2003.
 + 
Articolul 57(1) În situaţia în care au mai rămas locuri libere la liceele/clasele pentru care se susţin probe de aptitudini sau probe de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă, secretariatele şcolilor gimnaziale vor completa şi vor elibera cu prioritate, până la data de 3 septembrie 2003, fişele candidaţilor care doresc sa participe la aceste probe.(2) Înscrierea pentru aceste probe se va face în data de 3 septembrie 2003, iar susţinerea lor va avea loc în perioada 4-5 septembrie 2003.(3) Afişarea rezultatelor la probele de aptitudini sau la probele de verificare a cunoştinţelor de limba maternă ori de limba moderna se va face până în dimineata zilei de 5 septembrie 2003. În aceeaşi zi se depun şi se rezolva eventualele contestaţii (acolo unde metodologia permite) şi se afişează rezultatele finale.(4) Candidaţii care au promovat probele de aptitudini la liceele/clasele vocationale vor fi admişi pe locurile rămase libere după prima sesiune de admitere, conform art. 48 alin. (1).(5) Candidaţii declaraţi respinsi la probele de aptitudini, precum şi cei care au participat la probele de verificare a cunoştinţelor de limba moderna sau maternă (indiferent dacă au promovat sau nu au promovat aceste probe) vor primi fişa de înscriere şi vor completa optiuni la centrul de înscriere la care este arondata şcoala de provenienţă în zilele de 5-6 septembrie 2003. În aceeaşi perioadă vor fi introduse în calculator datele din fişele acestor candidaţi şi vor fi verificate fişele listate din calculator.
 + 
Articolul 58Înscrierea la şcoala profesională sau de ucenici a candidaţilor fără examen de capacitate, declaraţi admişi, se face pe baza aceloraşi acte menţionate la art. 53, cu excepţia certificatului de capacitate.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii finale + 
Articolul 59(1) Comisiile judeţene de admitere stabilesc, cu avizul Comisiei naţionale de admitere, şi anunta, prin afişare la sediul inspectoratului şcolar, până la data de 15 mai 2003, unităţile de învăţământ, specializările şi numărul de locuri alocate pentru candidaţii romi, pe baza măsurilor afirmative, promovate în contextul Strategiei guvernamentale privind îmbunătăţirea situaţiei romilor. Numărul de locuri anuntat nu mai poate fi modificat după data de 15 mai 2003.(2) Locurile speciale pentru candidaţii romi se vor aloca peste numărul de locuri acordat prin planul de şcolarizare, în limita a 30 de elevi la clasa.(3) Cererile pentru înscrierea pe locurile speciale pentru romi se primesc la comisia judeteana de admitere până la data de 6 iunie 2003, ora 16,00. Orice cerere depusa după această dată nu va fi luată în considerare.(4) Candidaţii din etnia romilor care concurează pentru ocuparea locurilor alocate distinct pentru aceştia trebuie să prezinte la înscriere, pe lângă actele precizate la art. 53, o recomandare scrisă din partea preşedintelui unei organizaţii civice, culturale sau politice a romilor, legal constituită, prin care se atesta apartenenţa lor la etnia romilor şi nu faptul ca fac parte din respectiva organizaţie.(5) În perioada 26-28 iunie 2003 comisia judeteana de admitere asigura repartizarea candidaţilor care au depus cereri până la data menţionată la alin. (3) pe locurile speciale pentru romi, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în baza optiunilor exprimate de candidaţi. Repartizarea se face în şedinţa publică. Conform art. 2, pot fi repartizaţi la licee doar candidaţii care au promovat examenul de capacitate; candidaţii care nu au promovat examenul de capacitate vor fi repartizaţi la şcoli profesionale şi la şcoli de ucenici, pe locurile speciale pentru romi.(6) În situaţia în care locurile speciale pentru romi nu au fost ocupate în prima sesiune de admitere, cererile pentru aceste locuri se vor depune pe data de 4 septembrie 2003, iar repartizarea candidaţilor se face în ziua de 5 septembrie 2003.
 + 
Articolul 60(1) Înscrierea candidaţilor pentru învăţământul special (licee, şcoli profesionale şi şcoli de ucenici) se organizează de către comisia judeteana de admitere, în perioada 28-30 iunie 2003.(2) Locurile alocate învăţământului liceal şi profesional special sunt anunţate în brosura de admitere, într-o lista separată care va purta menţiunea ca aceste locuri nu participa la repartizarea computerizata. Vor fi precizate în brosura locul şi data în care se va face repartizarea candidaţilor pentru învăţământul special, precum şi condiţiile specifice de înscriere (documente care să dovedească tipul şi gradul de deficienta etc.).(3) Repartizarea pe locurile din unităţile de învăţământ special se face în funcţie de tipul şi gradul de deficienta, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere sau de absolvire, după caz, şi în funcţie de optiuni.
 + 
Articolul 61Prezentarea de înscrisuri false la înscrierea în licee, în şcoli profesionale şi de ucenici se pedepseşte conform legii şi atrage eliminarea din admitere a candidatului respectiv. În cazul în care descoperirea falsului se face după încheierea admiterii, candidatul respectiv pierde locul obţinut prin frauda.
 + 
Articolul 62Persoanele vinovate de eliberarea mai multor fise de înscriere pentru acelaşi elev, de transcrierea eronată a datelor personale ori a notelor sau de nerespectarea altor prevederi ale prezentei metodologii vor fi sancţionate disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
 + 
Articolul 63Comisia naţionala de admitere poate decide, în situaţii justificate, sa afiseze în avans sau mai târziu faţă de calendarul admiterii aprobat prin prezentul ordin listele cuprinzând repartizarea cu ajutorul computerului a absolvenţilor clasei a VIII-a.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x