METODOLOGIE DE EVALUARE din 2 decembrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 925 din 23 decembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 858 16/08/2002
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 5
ART. 1REFERIRE LAHG 858 16/08/2002
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 5
ART. 1REFERIRE LALEGE 196 20/12/1999
ART. 1REFERIRE LAOG 87 25/08/1998
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 105
ART. 3REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 4
ART. 3REFERIRE LALEGE 196 20/12/1999
ART. 3REFERIRE LAOG 87 25/08/1998 ART. 8
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 4
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 5
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 7
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5574 02/12/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 5574 02/12/2003

a unităţilor de învăţământ preuniversitar în vederea acordării autorizaţiei de încredere



Prezenta metodologie este emisă în temeiul art. 5 din Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, precum şi a comisiilor de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 858/2002, denumit în continuare regulament-cadru. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea şi acreditarea învăţământului preuniversitar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999, şi ale art. 5 din regulamentul-cadru, activitatea de evaluare în vederea acordării autorizaţiei de încredere şi a acreditării este realizată de către Comisia Naţională de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, denumită în continuare Comisia Naţională, şi de către comisiile de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare comisii judeţene, care funcţionează în subordinea acesteia.(2) Activitatea Comisiei Naţionale şi a comisiilor judeţene se desfăşoară cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 858/2002.
 + 
Capitolul IIEvaluarea în vederea acordării autorizaţiei de încredere + 
Articolul 2(1) În vederea obţinerii autorizaţiei de încredere, persoanele fizice sau juridice interesate depun la Comisia Naţională sau la comisiile judeţene, după caz, o cerere, însoţită de un dosar de autoevaluare care trebuie să cuprindă următoarele documente:I. Raport de autoevaluare, conţinând următoarele:a) proiect privind oportunitatea şi dezvoltarea, pe termen mediu (3-5 ani), a unităţii de învăţământ/calificării profesionale;b) fişa instituţională-tip;c) acte privind persoana juridică:– actul de dobândire a personalităţii juridice de către persoana juridică ce solicită înfiinţarea unităţii respective de învăţământ;– hotărârea judecătorească de înfiinţare a filialei persoanei juridice, dacă este cazul;– actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, dacă este cazul;– certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice;d) actele privind spaţiile de învăţământ şi baza materială, precum şi regimul de deţinere a acestora:– contractul/precontractul de închiriere a spaţiului destinat procesului de învăţământ (se vor menţiona numărul şi suprafaţa sălilor de clasă, cabinetelor, laboratoarelor şi sălii/terenului de educaţie fizică şi sport ce vor fi utilizate); după caz, se vor înainta contracte/precontracte de închiriere privind spaţiile de desfăşurare a instruirii practice;– dovezile privind dreptul de proprietate asupra spaţiilor şi bazei materiale, dacă este cazul (se vor anexa copii de pe actele de provenienţă);– lista dotărilor disponibile (mobilier şi echipament didactic) şi regimul juridic al acestora (pentru calculatoare se vor menţiona numărul acestora şi generaţia);– lista cu fondul de carte propriu (numărul de volume, domeniul de referinţă, valoarea totală) din dotarea bibliotecii;– autorizaţia sanitară de funcţionare, vizată pe anul în curs (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă);– avizul P.S.I. (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă), dacă este cazul, conform legislaţiei în vigoare;e) acte privind curriculumul:– planuri de învăţământ şi programe şcolare, aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;– lista de auxiliare curriculare ce vor fi utilizate (ghiduri, culegeri etc.);f) acte privind personalul didactic:– lista cadrelor didactice care vor funcţiona în unitatea de învăţământ; se vor ataşa CV-ul fiecărei persoane şi copii de pe actele de studii ale acestora, precum şi de pe actele privind formarea profesională continuă;– declaraţia-angajament a fiecărui cadru didactic care urmează să desfăşoare activităţi de învăţământ în unitatea şcolară respectivă;– statul de funcţii pentru personalul care urmează să fie angajat în unitatea de învăţământ;g) copie a modelului de contract de şcolarizare ce va fi utilizat, dacă este cazul.II. Avize privind oportunitatea înfiinţării nivelului de învăţământ şi a specializării/calificării profesionale, după caz, acordate în urma analizei documentaţiei din dosarul de autoevaluare;a) avizul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti (pentru nivelurile de învăţământ liceal şi postliceal), în a cărui rază teritorială urmează să se înfiinţeze şcoala;b) avizul comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională (pentru unităţile de învăţământ/nivelurile/calificările profesionale din cadrul învăţământului profesional şi tehnic);c) aprobarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, în conformitate cu prevederile art. 105 alin. (3) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare.III. Copie de pe ordinul de plată a taxei de evaluare.(2) Dosarul de autoevaluare este înregistrat şi verificat de personalul din aparatul propriu al Comisiei Naţionale, respectiv de preşedinţii comisiilor judeţene, după caz. În situaţia în care, din documentaţia înaintată lipseşte raportul de autoevaluare sau copia de pe ordinul de plată a taxei de evaluare, cererea de autorizare se respinge ca inadmisibilă. În celelalte cazuri se comunică persoanei juridice necesitatea completărilor de rigoare, în termen de 5 zile de la înregistrare.(3) Experţii din aparatul propriu al Comisiei Naţionale, respectiv preşedinţii comisiilor judeţene, după caz, întocmesc fişa de expertiză a documentelor din dosarul de autoevaluare în maximum 15 zile de la înregistrarea acestuia.(4) Preşedinţii comisiilor judeţene, în realizarea expertizei documentaţiei de evaluare, pot solicita sprijinul experţilor din aparatul propriu al Comisiei Naţionale. După întocmirea fişei de expertiză preşedinţii comisiilor judeţene comunică în scris Comisiei Naţionale, în maximum 5 zile, principalele date privind cererea adresată, numărul dosarului de autoevaluare şi solicită un observator pentru desfăşurarea vizitei de evaluare.(5) Fişa de expertiză este un document de lucru în cadrul căruia se consemnează toate constatările experţilor, respectiv ale preşedinţilor comisiilor judeţene privind legalitatea şi conformitatea administrativă a documentelor din dosarul de autoevaluare.(6) Fişa de expertiză se pune la dispoziţie membrilor Comisiei Naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene.
 + 
Articolul 3(1) Procedurile de evaluare în vederea acordării autorizaţiei de încredere se efectuează în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. c), d), f) şi g), alin. (3) lit. b) şi ale art. 5 alin. (2) şi (3) din regulamentul cadru, în baza criteriilor şi standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare.(2) Comisia Naţională, respectiv comisia judeţeană pentru nivelul de învăţământ solicitat, analizează, pe baza raportului de autoevaluare şi a fişei de expertiză, intenţia persoanei interesate şi oportunitatea înfiinţării unei unităţi de învăţământ/calificări profesionale, în conformitate cu datele prezentate în proiectul privind oportunitatea şi dezvoltarea.(3) Comisia Naţională, respectiv comisia judeţeană pentru nivelul de învăţământ solicitat, se organizează pe subcomisii, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999, şi ale art. 4 alin. (1) lit. c) din regulamentul-cadru.(4) Subcomisiile analizează rapoartele de autoevaluare repartizate de preşedintele Comisiei Naţionale, respectiv al comisiei judeţene, verifică documentele din dosarul de autoevaluare şi analizează fişele de expertiză întocmite pentru fiecare dosar de autoevaluare.(5) Subcomisiile efectuează vizite în teren, în baza deciziei preşedintelui, emisă conform hotărârii Comisiei Naţionale, respectiv a comisiei judeţene pentru nivelul de învăţământ solicitat, după caz. În cadrul vizitelor de evaluare subcomisiile verifică îndeplinirea criteriilor şi standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare, respectarea legislaţiei în domeniul învăţământului, precum şi conformitatea cu realitatea pentru documentele din dosarul de autoevaluare.(6) Subcomisiile întocmesc un raport de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională evaluată.(7) Comisia Naţională, respectiv comisiile judeţene pentru nivelul de învăţământ solicitat, analizează, pe baza rapoartelor de evaluare, îndeplinirea criteriilor şi standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din regulamentul cadru.(8) Preşedintele comisiilor judeţene înaintează Comisiei Naţionale propunerea acestora de acordare/neacordare a Autorizaţiei de încredere, dosarul de autoevaluare al unităţii de învăţământ evaluate şi copia raportului de evaluare întocmit, în maximum 5 zile de la încheierea vizitei de evaluare.(9) Preşedintele Comisiei Naţionale, în baza verificării documentelor menţionate la alin. (8), precum şi în baza raportului de constatare întocmit de membrul Comisiei Naţionale desemnat ca observator, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. g) din regulamentul-cadru, validează propunerea comisiilor judeţene pentru nivelul respectiv şi îi comunică în scris preşedintelui comisiilor judeţene, în termen de 15 zile de la primirea documentelor. În cazul invalidării propunerii, preşedintele Comisiei Naţionale comunică în scris preşedintelui comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 15 zile de la primirea documentelor, motivele de invalidare.(10) Preşedintele comisiilor judeţene prezintă inspectorului şcolar general raportul de evaluare, propunerea comisiilor judeţene pentru nivelul respectiv şi comunicarea de validare a propunerii, primită de la preşedintele Comisiei Naţionale. În situaţia invalidării propunerii, preşedintele comisiilor judeţene are obligaţia de a prezenta inspectorului şcolar general motivele de invalidare comunicate de preşedintele Comisiei Naţionale.(11) În baza documentelor menţionate la alin. (10), inspectorul şcolar general emite decizia de acordare/neacordare a Autorizaţiei de încredere pentru unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă.
 + 
Articolul 4Autorizaţia de încredere, acordată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului pentru învăţământul liceal şi postliceal sau prin decizie a inspectorului şcolar general pentru învăţământul preşcolar, primar, gimnazial şi pentru şcolile de arte şi meserii, după caz, reprezintă actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar şi îi acordă acesteia dreptul de organizare şi funcţionare provizorie.
 + 
Articolul 5(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar cu specializări/calificări profesionale autorizate sunt persoane juridice, cu capacitate de exerciţiu restrânsă. Acestea nu pot organiza examene de absolvire şi nici nu pot emite diplome şi/sau alte acte de studii.(2) Unităţile de învăţământ preuniversitar cărora li s-a acordat Autorizaţia de încredere fac parte din reţeaua naţională de învăţământ şi se supun controlului efectuat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Comisia Naţională, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, comisiile judeţene şi de alte organe abilitate de lege.
 + 
Capitolul IIIMonitorizarea şi controlul unităţilor de învăţământ preuniversitar cărora li s-a acordat Autorizaţia de încredere + 
Articolul 6(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar cărora li s-a acordat Autorizaţia de încredere sunt monitorizate pe durata funcţionării provizorii, pentru verificarea respectării criteriilor şi standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare a instituţiilor de învăţământ preuniversitar. De asemenea, unităţile de învăţământ preuniversitar cărora li s-a acordat Autorizaţia de încredere sunt controlate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) şi (4) din regulamentul-cadru.(2) Controalele care vor fi efectuate în unităţile cărora li s-a acordat Autorizaţia de încredere pot fi anunţate instituţiilor în cauză cu cel mult 3 zile înaintea efectuării lor.(3) Comisia de control este alcătuită din 1-2 persoane, membre ale Comisiei Naţionale/comisiilor judeţene, după caz.(4) În comisia de control pot fi desemnate persoane cu atribuţii în domeniu, din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi/sau inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (5) şi ale art. 7 alin. (7) din regulamentul-cadru.(5) Rapoartele de constatare ale comisiilor de control se aduc la cunoştinţă unităţilor de învăţământ controlate, în termen de 15 zile de la finalizarea controlului.
 + 
Capitolul IVOrganizarea şi funcţionarea altor categorii de unităţi de învăţământ preuniversitar particular + 
Articolul 7Persoanele juridice de drept privat interesate în organizarea şi desfăşurarea de activităţi de învăţământ de nivel preuniversitar, corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, depun la Comisia Naţională o notificare, însoţită de un dosar care cuprinde următoarele:a) acte privind înfiinţarea/dobândirea personalităţii juridice:– actul de dobândire a personalităţii juridice de către persoana juridică care solicită înfiinţarea unităţii respective de învăţământ;– actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice;– certificatul de înregistrare fiscală al persoanei juridice de drept privat;b) acte privind sistemul de învăţământ pe care urmează să îl utilizeze:– acte privind curriculumul utilizat şi sistemul de evaluare (se vor anexa copii de pe planurile de învăţământ);– confirmarea din partea ambasadei statului respectiv asupra faptului că unitatea de învăţământ respectă regulile din domeniul educaţiei şi învăţământului din statul pe care îl reprezintă;– răspunsul autorităţii competente din statul al cărui sistem educaţional urmează să fie adoptat/a fost adoptat la solicitarea privind efectuarea formalităţilor de evaluare şi acreditare în sistemul educaţional respectiv;c) dovezi privind spaţiile de învăţământ şi baza materială:– lista dotărilor disponibile şi regimul juridic de deţinere a acestora;– autorizaţia sanitară de funcţionare, vizată pe anul în curs (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă);– avizul P.S.I. (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă), dacă este cazul, în conformitate cu legislaţia în vigoare;d) dovezi privind personalul didactic.
 + 
Articolul 8Denumirea unităţii de învăţământ trebuie să reflecte curriculumul corespunzător sistemului de învăţământ adoptat, sub sancţiunea interzicerii denumirii care induce în eroare beneficiarii activităţii de învăţământ.
 + 
Articolul 9Comisia Naţională, în urma analizării documentaţiei menţionate la art. 7, eliberează o adeverinţă, care se supune aprobării ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului şi se comunică unităţii de învăţământ preuniversitar solicitante în termen de 15 zile de la finalizarea procedurii.
 + 
Capitolul VDispoziţii finale + 
Articolul 10(1) Hotărârile Comisiei Naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, cu privire la acordarea/neacordarea Autorizaţiei de încredere pentru fiecare nivel de învăţământ se adoptă prin vot secret, cu o majoritate simplă din totalul membrilor.(2) Şedinţele ordinare ale Comisiei Naţionale sunt statutar constituite în cazul întrunirii a cel puţin două treimi din numărul total de membri.(3) În cazul în care hotărârea de autorizare provizorie priveşte persoana juridică în care îşi desfăşoară activitatea unul dintre membri sau în cazul în care unul dintre membri are un interes personal în activitatea unei persoane juridice supuse evaluării, acesta nu participă la realizarea vizitei de evaluare la unitatea respectivă de învăţământ, nu are drept de vot în problema şcolii respective şi nu este luat în calcul la realizarea cvorumului. În situaţia comisiilor judeţene, persoana respectivă va fi înlocuită pentru realizarea activităţilor de evaluare cu unul dintre membrii comisiei de evaluare de la alt nivel de învăţământ.
 + 
Articolul 11(1) Subcomisiile de evaluare pentru autorizarea de încredere sunt alcătuite, de regulă, din 2-3 persoane, membre ale Comisiei Naţionale sau ale comisiei judeţene pentru nivelul de învăţământ solicitat, după caz.(2) La activităţile de evaluare ale Comisiei Naţionale participă, cu statut de observator, preşedintele comisiilor judeţene sau, în situaţii excepţionale, unul dintre inspectorii şcolari, membru în comisiile judeţene, special desemnat de către preşedinţi.(3) La activităţile de evaluare ale comisiilor judeţene participă, cu statut de observator, un membru al Comisiei Naţionale, în baza deciziei preşedintelui acesteia, emisă conform hotărârii Comisiei Naţionale.
 + 
Articolul 12Plata membrilor Comisiei Naţionale şi ai comisiilor judeţene, precum şi a preşedinţilor comisiilor judeţene pentru activităţile de evaluare şi control se efectuează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
 + 
Articolul 13Comisia Naţională ţine un registru special, denumit Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar autorizate, precum şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar cărora li s-a retras Autorizaţia de încredere.
 + 
Articolul 14Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti au obligaţia de a afişa şi publică în presa locală reţeaua actualizată a unităţilor de învăţământ preuniversitar de pe raza judeţului respectiv, precum şi statutul acestora (autorizate/neautorizate).
 + 
Articolul 15Unităţile de învăţământ preuniversitar cărora li s-a acordat Autorizaţia de încredere au obligaţia de a respecta reglementările în vigoare privind denumirea adoptată.
 + 
Articolul 16Prezenta metodologice de evaluare intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x