METODOLOGIE DE EVALUARE din 14 octombrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 29 octombrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 787 16/07/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LAORDIN 8 15/01/2002
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 787 16/07/2008
ActulCONTINUT DEHG 1209 14/10/2003
ART. 2REFERIT DEORDIN 4520 07/12/2004
ART. 3REFERIT DEORDIN 13012 13/11/2007

a performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici



 + 
Secţiunea 1Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici de conducere şi de execuţie + 
Articolul 1(1) Procedura de evaluare a performantelor profesionale individuale se aplică fiecărui funcţionar public, în raport cu realizarea obiectivelor individuale stabilite în baza atribuţiilor prevăzute în fişa postului.(2) Principalele elemente care trebuie avute în vedere la întocmirea fisei postului sunt cuprinse în modelul prevăzut la pct. 2 din prezenta anexa.
 + 
Articolul 2(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se realizează prin raportarea criteriilor de performanţă la gradul de îndeplinire a obiectivelor individuale prevăzute pentru perioada evaluată.(2) Obiectivele individuale trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:a) să fie specifice activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică;b) să fie cuantificabile – să aibă o formă concretă de realizare;c) să fie prevăzute cu termene de realizare;d) să fie realiste – să poată fi aduse la îndeplinire în termenele de realizare prevăzute şi cu resursele alocate;e) să fie flexibile – să poată fi revizuite în funcţie de modificările intervenite în priorităţile autorităţii sau instituţiei publice.(3) Revizuirea obiectivelor individuale se poate face trimestrial. Modificările se consemnează într-un document semnat şi datat de evaluator şi de funcţionarul public care urmează să fie evaluat. Documentul va fi anexat la raportul de evaluare.(4) Criteriile de performanţă pe baza cărora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Ordinul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(5) Criteriile de performanţă pe baza cărora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2003 sunt cele prevăzute în Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 8/2002 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă pe baza cărora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2002.
 + 
Articolul 3(1) Perioada evaluată este cuprinsă între data de 1 decembrie a anului anterior evaluării şi 1 decembrie a anului în curs.(2) Perioada de evaluare este cuprinsă între datele de 1 decembrie şi 31 decembrie ale anului pentru care se evalueaza performanţele profesionale individuale ale funcţionarilor publici.(3) În mod excepţional evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face şi în cursul perioadei evaluate, în următoarele cazuri:a) atunci când pe parcursul perioadei evaluate raporturile de serviciu ale funcţionarului public încetează, se suspenda sau se modifica, în condiţiile legii. În acest caz funcţionarul public va fi evaluat pentru perioada de până la încetarea, suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu. La obţinerea calificativului anual va fi avut în vedere, în funcţie de specificul atribuţiilor prevăzute în fişa postului, şi calificativul obţinut înainte de suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu;b) atunci când, pe parcursul perioadei evaluate, raporturile de serviciu ale funcţionarului public care ocupa o funcţie publică de conducere sau o funcţie publică corespunzătoare categoriei inaltilor funcţionari publici încetează, se suspenda sau se modifica, în condiţiile legii. În acest caz funcţionarul public de conducere are obligaţia ca, înainte de încetarea, suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu ori, după caz, într-o perioadă de cel mult 15 zile calendaristice de la încetarea sau modificarea raporturilor de serviciu, sa realizeze evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici din subordine. Calificativul acordat se va lua în considerare la evaluarea anuală a performantelor profesionale individuale ale acestora;c) atunci când, pe parcursul perioadei evaluate, funcţionarul public dobândeşte o diploma de studii de nivel superior şi urmează să fie promovat, în condiţiile legii, într-o funcţie publică corespunzătoare studiilor absolvite.(4) Pentru a fi realizată evaluarea anuală a performantelor profesionale individuale, funcţionarul public trebuie să fi desfăşurat o activitate de cel puţin 6 luni în funcţii publice, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (3).(5) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face cu respectarea regimului juridic al conflictului de interese privind funcţionarii publici.
 + 
Articolul 4(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale funcţionarului public se realizează de către evaluator.(2) În sensul prezentei metodologii, are calitatea de evaluator:a) funcţionarul public de conducere care coordonează compartimentul în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public de execuţie sau care coordonează activitatea acestuia;b) funcţionarul public de conducere ierarhic superior potrivit structurii organizatorice a autorităţii sau instituţiei publice, pentru funcţionarul public de conducere;c) inaltul funcţionar public, pentru funcţionarii publici de conducere din subordine sau pentru funcţionarii publici de execuţie, atunci când aceştia îşi desfăşoară activitatea în cadrul unor compartimente care nu sunt coordonate de un funcţionar public de conducere, respectiv demnitarul, pentru funcţionarii publici care sunt în subordinea directa a acestuia;d) primarul, pe baza propunerii consiliului local, pentru secretarul comunei, oraşului şi al subdiviziunii administrativteritoriale a municipiilor.
 + 
Articolul 5Procedura de evaluare se realizează în următoarele 3 etape:a) completarea raportului de evaluare de către evaluator;b) interviul;c) contrasemnarea raportului de evaluare.
 + 
Articolul 6(1) În vederea completării raportului de evaluare, evaluatorul:a) analizează îndeplinirea obiectivelor individuale fixate;b) noteaza criteriile de performanţă în funcţie de importanţa acestora;c) stabileşte calificativul final de evaluare a performantelor profesionale individuale;d) consemnează rezultatele deosebite ale funcţionarului public, dificultăţile obiective intampinate de acesta în perioada evaluată şi orice alte observaţii pe care le considera relevante.(2) Formatul standard al raportului de evaluare este prevăzut la pct. 3 din prezenta anexa.
 + 
Articolul 7(1) Notarea obiectivelor şi a criteriilor de performanţă se face parcurgandu-se următoarele etape:a) fiecare obiectiv se apreciază cu note de la 1 la 5, nota exprimand gradul de îndeplinire a obiectivului respectiv, din punct de vedere cantitativ, calitativ şi al termenului în care a fost realizat;b) pentru a obţine nota acordată pentru îndeplinirea obiectivelor se face media aritmetica a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecărui obiectiv;c) fiecare criteriu de performanţă se noteaza de la 1 la 5, nota exprimand aprecierea îndeplinirii criteriului de performanţă în realizarea obiectivelor individuale stabilite;d) pentru a obţine nota acordată pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă se face media aritmetica a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecărui criteriu.(2) Semnificatia notelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) este următoarea: nota 1 – nivel minim şi nota 5 – nivel maxim.
 + 
Articolul 8Calificativul final al evaluării se stabileşte pe baza notei finale, după cum urmează:a) între 1,00-1,50 – nesatisfăcător;b) între 1,51-2,50 – satisfăcător;c) între 2,51-3,50 – bun;d) între 3,51-4,50 – foarte bun;e) între 4,51-5,00 – excepţional.
 + 
Articolul 9Interviul, ca etapa a procesului de evaluare, reprezintă un schimb de informaţii care are loc între evaluator şi funcţionarul public, în cadrul căruia:a) se aduc la cunoştinţa funcţionarului public evaluat consemnarile făcute de evaluator în raportul de evaluare;b) în cazul în care între funcţionarul public evaluat şi evaluator exista diferenţe de opinie asupra consemnarilor făcute, comentariile funcţionarului public se consemnează în raportul de evaluare. Evaluatorul poate modifica raportul de evaluare dacă se ajunge la un punct de vedere comun;c) se semnează şi se datează raportul de evaluare de către evaluator şi de funcţionarul public evaluat.
 + 
Articolul 10(1) Raportul de evaluare se înaintează contrasemnatarului.(2) În sensul prezentei metodologii, are calitatea de contrasemnatar:a) funcţionarul public ierarhic superior evaluatorului, potrivit structurii organizatorice a autorităţii sau instituţiei publice. În mod excepţional, în cazul în care, potrivit structurii organizatorice a autorităţii sau instituţiei publice, nu exista un funcţionar public ierarhic superior evaluatorului, va fi desemnat contrasemnatar funcţionarul public care deţine cea mai înaltă funcţie publică din autoritatea sau instituţia publică respectiva, iar atunci când nu este posibil, contrasemnatar va fi adjunctul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice;b) prefectul, pentru secretarul comunei, oraşului şi al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor.(3) Raportul de evaluare poate fi modificat conform deciziei contrasemnatarului în următoarele cazuri:a) aprecierile consemnate nu corespund realităţii;b) între evaluator şi funcţionarul public evaluat exista diferenţe de opinie care nu au putut fi soluţionate de comun acord.(4) Raportul de evaluare modificat în condiţiile alin. (3) se aduce la cunoştinţa funcţionarului public.
 + 
Articolul 11(1) Funcţionarii publici nemultumiti de rezultatul evaluării pot sa îl conteste la conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.(2) Contestaţia se formulează în termen de 5 zile calendaristice de la luarea la cunoştinţa de către funcţionarul public evaluat a calificativului acordat şi se soluţionează în termen de 15 zile calendaristice de la data expirării termenului de depunere a contestaţiei.(3) Rezultatul contestaţiei se comunică funcţionarului public în termen de 5 zile calendaristice de la soluţionarea contestaţiei.(4) Funcţionarul public nemulţumit de modul de soluţionare a contestaţiei formulate potrivit alin. (1) se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
 + 
Secţiunea a 2-aReguli specifice privind evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor funcţionari publici + 
Articolul 12Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor funcţionari publici se face de către o comisie formată din 5 personalităţi, respectiv un preşedinte şi 4 membri, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administraţiei şi internelor.
 + 
Articolul 13(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor funcţionari publici consta în aprecierea, pe baza raportului de activitate al inaltului funcţionar public, a:a) modului şi a gradului de îndeplinire a obiectivelor stabilite de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice;b) modului de îndeplinire a obiectivelor şi a performantelor obţinute de structurile conduse;c) propunerilor privind eficientizarea activităţii structurilor conduse, prin identificarea deficienţelor în activitate şi a modului de eliminare a acestora.(2) Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea inaltii funcţionari publici vor întocmi un raport, cu referire la componentele raportului de activitate, prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 14(1) Evaluarea se face pe baza raportului de activitate întocmit de inaltul funcţionar public şi a raportului conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, parcurgand următoarele etape:a) fiecare componenta a raportului de activitate prevăzută la art. 13 se apreciază cu note de la 1 la 5, nota exprimand aprecierea din punct de vedere cantitativ, calitativ şi al termenului în care a fost realizat obiectivul;b) pentru a obţine nota acordată pentru evaluarea activităţii se face media aritmetica a notelor acordate pentru îndeplinirea celor prevăzute la art. 13.(2) Prevederile art. 8 se aplică în mod corespunzător şi notelor acordate în condiţiile alin. (1).
 + 
Articolul 15Inaltii funcţionari publici nemultumiti de calificativul obţinut la evaluarea performantelor profesionale individuale se pot adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.2. Model pentru fişa postului

Autoritatea sau instituţia publică ……….
Direcţia generală ………………………
Direcţia ………………………………
Serviciul ……………………………..
Biroul/Compartimentul …………………..
Aprob,
Conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice,

                       
FIŞA POSTULUI

Nr. ……….

     
  Denumirea postului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Nivelul postului
  Funcţia publică corespunzătoare categoriei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Scopul principal al postului*) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Identificarea funcţiei publice
  Denumire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Clasă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Gradul profesional**) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Vechimea în specialitate necesară***) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Condiţii specifice privind ocuparea postului:
  Studii de specialitate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Perfecţionări (specializări) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Cunoştinţe de operare/programare pe calculator (necesitate şi nivel) . . . . . . . . . . . . . . . .
  Limbi străine****) (necesitate şi grad de cunoaştere) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Abilităţi, calităţi şi aptitudini necesare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  ___________
  *) Se vor indica necesitatea existenţei postului şi contribuţia pe care acesta o are în cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
  **) Dacă este cazul.
  ***) Se stabileşte pe baza prevederilor legale.
  ****) Şi limba minorităţilor naţionale, acolo unde este cazul.
   
  Cerinţe specifice (de exemplu, călătorii frecvente, delegări, detaşări) . . . . . . . . . . . . . .
  Competenţa managerială (cunoştinţe de management, calităţi şi aptitudini manageriale) . . . .
  Atribuţii*) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Limite de competenţă**) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Delegarea de atribuţii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Sfera relaţională:
  Intern:
    a) Relaţii ierarhice:
    – subordonat faţă de . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    – superior pentru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    b) Relaţii funcţionale: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    c) Relaţii de control: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    d) Relaţii de reprezentare: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Extern:
    a) cu autorităţi şi instituţii publice: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    b) cu organizaţii internaţionale: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    c) cu persoane juridice private: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Întocmit de***):
    Numele şi prenumele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Funcţia publică de conducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Semnătura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Data întocmirii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului
    Numele şi prenumele . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Semnătura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Avizat de****):
    Numele şi prenumele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Funcţia publică de conducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Semnătura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  ___________
  *) Se stabilesc pe baza activităţilor care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, în concordanţă cu specificul funcţiei publice. Gradul de complexitate şi dificultate va creşte treptat în funcţie de gradul profesional, pentru funcţiile publice de execuţie, sau de nivelul competenţei manageriale, pentru funcţiile publice de conducere şi pentru funcţiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
  **) Reprezintă libertatea decizională de care beneficiază titularul pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin.
  ***) Se întocmeşte de conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea titularul postului.
  ****) Se avizează de superiorul conducătorului compartimentului.

3. Modelul raportului de evaluareRAPORT DE EVALUAREa performantelor profesionale individuale alefuncţionarilor publici

                   
  Numele şi prenumele …………………………………………………
  Funcţia publică …………………………………………………….
  Gradul de salarizare ………………………………………………..
  Data ultimei promovări ………………………………………………
  Perioada evaluată: de la ……………………. la …………………..
  Studii: …………………………………………………………… …………………………………………………………………..
  Programe de instruire*):
  ………………………………………………………………….. …………………………………………………………………..
  ___________
  *) Urmate în perioada evaluată.
   
  Nr. crt. Obiective % din timp Termen de realizare Realizat (pondere)  – % – Notare
   
   
   
   
   
  Nota pentru îndeplinirea obiectivelor …………………
   
  Criteriile de performanţă*) Note Comentarii
  ………………………    
  ………………………    
  ………………………    
   
  Nota pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă …….
   
  Nota finală a evaluării ……………….  
  Calificativ final al evaluării
  Referat*)
  ___________
  *) Se completează de evaluator.
Rezultate deosebite:
Dificultăţi obiective intampinate în perioada evaluată:
Alte observaţii:
         
  Obiective pentru următoarea perioadă pentru care se va face evaluarea:
  Nr. crt. Obiective % din timp Termen de realizare
   
   
   
   
  Programe de instruire recomandate a fi urmate:

Comentariile funcţionarului public evaluat:

   
  Semnătura funcţionarului public evaluat …………………………
  Data …………………………
  Semnătura evaluatorului ………..
  Numele şi prenumele ……………
  Funcţia publică ……………….
  Data …………………………

Comentariile persoanei care contrasemnează:

   
  Semnătura …………………………
  Numele şi prenumele ………………..
  Funcţia publică ……………………
  Data ……………………………..

────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x