METODOLOGIE-CADRU din 28 februarie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 195 din 8 martie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 3750 28/02/2023
ART. 2REFERIRE LAREGULAMENT 679 27/04/2016
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 3750 28/02/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 3750 28/02/2023
ActulREFERIT DEORDIN 3750 28/02/2023





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.750 din 28 februarie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 8 martie 2023.
 + 
Capitolul I Dispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta metodologie-cadru reglementează modalitatea de desfășurare a activității de evaluare a performanțelor școlare și a competențelor elevilor prin intermediul tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC), precum și prelucrarea datelor cu caracter personal ale participanților la acest tip de activități. + 
Articolul 2În sensul prezentei metodologii-cadru, următorii termeni se definesc după cum urmează:a)activitate de evaluare a performanțelor școlare și a competențelor elevilor prin intermediul TIC – formă de organizare a procesului de evaluare realizat în mediul virtual, alternativă a evaluării elevilor în mod clasic, dar care nu exclude prezența fizică a elevilor în sala de curs;b)alfabetizare digitală – deținerea de competențe digitale care presupune stăpânirea TIC, ca instrument de comunicare, învățare și cunoaștere, utilizarea facilă a calculatorului pentru a obține, a evalua, a stoca, a produce, a prezenta, a schimba informații și pentru a participa prin intermediul internetului la rezolvarea unor sarcini de lucru;c)bancă de itemi – colecție de itemi organizați după o anumită structură și clasificați după criterii clar stabilite, din care aceștia pot fi aleși cu scopul de a elabora teste;d)cadrul didactic și elevul – participanți la activitățile de evaluare a performanțelor școlare și a competențelor elevilor prin intermediul TIC;e)competență – ansamblu structurat de cunoștințe, atitudini și deprinderi dobândite prin învățare, cu ajutorul căruia se pot identifica și rezolva, în contexte diverse, probleme caracteristice unui anumit domeniu;f)competențe digitale – categorie a competențelor-cheie care include, pentru elevi, competențele de utilizare sigură, critică și creativă a TIC, ca instrument de comunicare online/virtuală, de învățare online/virtuală (individuală și colaborativă), de informare și cunoaștere;g)competențe informaționale – ansamblu structurat de cunoștințe, atitudini și deprinderi legate de căutarea informațiilor corecte, de certă actualitate științifică, identificarea și evaluarea sursei informațiilor, selecționarea informațiilor relevante, organizarea, articularea și prezentarea informațiilor într-un mod coerent și convingător, precum și utilizarea informațiilor într-un mod etic, responsabil și creativ;h)criteriu – normă conform căreia o probă poate fi apreciată sau evaluată; descrierea unei performanțe;i)educație digitală – tip de educație care vizează, predominant, înțelegerea TIC, raportarea critică la informații, din perspectiva eticii, protecției și confidențialității datelor, durabilității mediului, fără a se limita la acestea, precum și formarea competențelor informaționale și digitale;j)feedback – informațiile furnizate elevilor în demersurile evaluative, cu repercusiuni asupra predării și învățării; în raport cu modul de integrare a acțiunilor evaluative în procesul didactic se disting două tipuri de feedback: formativ și sumativ;k)feedbackul formativ apare în cadrul evaluărilor formative, furnizând elevului informații despre progresul școlar sau despre deficiențele înregistrate în procesul de învățare, permițând proiectarea unor parcursuri de învățare diferențiate care favorizează creșterea motivației intrinseci pentru activitatea de tip școlar;l)feedbackul sumativ nu are efecte directe asupra proceselor de predare și învățare anterior parcurse, întrucât nu mai există posibilitatea revenirii asupra acestora, ci asupra atitudinilor și motivației elevilor privind angajarea într-un nou program educațional;m)evaluarea educațională – proces de colectare sistematică, orientată de competențele de evaluat și de scopul tipului de evaluare administrat, a datelor specifice privind evoluția și/sau performanța evidențiate în situația de evaluare, de interpretare contextuală a acestor date și de elaborare a unei judecăți de valoare de tip feedback;n)evaluarea rezultatelor școlare – aprecierea performanțelor elevilor din perspectiva cognitivă, atitudinală și a deprinderilor dobândite;o)GDPR – Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);p)instrument de evaluare – parte integrantă a metodei de evaluare care concretizează, la nivel de produs, opțiunea metodologică a profesorului pentru testarea performanțelor elevilor într-o situație educațională bine definită;q)item – sarcina de lucru, formatul acesteia și răspunsul așteptat;r)mediu virtual – ansamblul de mijloace educaționale digitale (TIC) care asigură desfășurarea procesului de evaluare prin intermediul unor platforme digitale educaționale, unor resurse educaționale deschise (RED) și diferitelor aplicații TIC;s)metoda de evaluare – ansamblu de operații/etape de urmat pentru realizarea evaluării, utilizând un instrument de evaluare adecvat;t)nivel de performanță – grad de reușită școlară individuală;u)nivel de competență – grad de formare/dezvoltare a competențelor evaluate prin intermediul diferitelor probe de evaluare;v)notare analitică – tip de notare care presupune acordarea de puncte (note/calificative/scoruri) separate pentru fiecare dintre elementele răspunsului;w)notare holistică – tip de notare care vizează aprecierea răspunsului în totalitatea sa și încadrarea acestuia într-o categorie prestabilită;x)pedagogie digitală – ramură modernă a pedagogiei, de tip interdisciplinar, care studiază procesele și activitățile educaționale realizate cu ajutorul tehnologiilor asistate de calculator; obiectul de studiu al pedagogiei digitale îl constituie educația digitală;y)probă de evaluare – instrument de evaluare administrat și gestionat de cadrul didactic;z)standarde – set de afirmații măsurabile care reflectă așteptările privind ceea ce ar trebui să știe și să poată face elevul, din perspectiva competențelor specifice, pentru fiecare disciplină, în cadrul fiecărei etape de formare/dezvoltare a competențelor generale;aa)test normativ – tip de test pentru care rezultatele înregistrate sunt evaluate în raport cu cele ale unui grup de referință, fără a se raporta la un singur criteriu prestabilit;bb)test standardizat – tip de test format din itemi, de tipuri diferite, selectați dintr-o bancă de itemi.
 + 
Capitolul IIPrincipii generale ce stau la baza realizării procesului de evaluare. Aspecte privind securitatea în mediul educațional virtual și gestionarea datelor cu caracter personal + 
Articolul 3Principiile care guvernează procesul de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor sunt:a)claritate și transparență – criteriile și așteptările probei de evaluare sunt formulate explicit și cunoscute de toți elevii, astfel încât să poată înțelege sarcina de lucru pentru a-și asigura performanța;b)validitate – evaluarea măsoară ceea ce intenționează prin competențele de evaluat, iar rezultatele pot fi utilizate în formularea feedbackului;c)diversitate – existența unei varietăți de forme și metode de evaluare care pot fi adecvate scopului procesului de evaluare;d)flexibilitate – adaptarea probelor de evaluare specificului disciplinei/modulului de pregătire profesională, respectiv nivelului de dezvoltare intelectuală a elevilor;e)fiabilitate – existența de instrumente și metode de evaluare de încredere care produc rezultate comparabile și precise de fiecare dată când sunt utilizate;f)accesibilitate – existența de instrumente și metode de evaluare accesibile tuturor părților interesate, inclusiv elevilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar și părinților;g)implicare – elevii sunt parte activă a procesului de evaluare, atât în timpul administrării probei, cât și prin formularea de sugestii aduse procesului de evaluare;h)ritmicitate – proces continuu care permite monitorizarea evoluției elevilor și ajustarea procesului de predare-învățare-evaluare în funcție de rezultate;i)obiectivitate – imparțialitatea procesului de evaluare prin respectarea strictă a baremului de evaluare și de notare, respectiv a criteriilor de evaluare;j)relevanță – evaluarea se realizează prin intermediul unor cunoștințe fundamentale, specifice disciplinelor/modulelor de pregătire profesională, și vizează formarea/dezvoltarea competențelor așteptate (profilul de formare al absolventului);k)echitate – asigurarea realizării procesului de evaluare fără discriminare și cu respectarea egalității de șanse;l)securitate și confidențialitate – în procesul de evaluare în mediul online se asigură securitatea informațiilor și a datelor cu caracter personal și se asigură măsurile de securitate și de protecție a sănătății elevilor.  + 
Articolul 4(1)Asigurarea securității procesului de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se realizează conform directivelor Uniunii Europene și legislației naționale privind securitatea cibernetică și prelucrarea datelor cu caracter personal.(2)În organizarea și desfășurarea activităților în mediul virtual se asigură respectarea cerințelor privind protecția datelor cu caracter personal, conform prevederilor GDPR.(3)În vederea aplicării prezentei metodologii-cadru, Ministerul Educației va dezvolta o platformă educațională dedicată procesului de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, denumită în continuare platforma. Aceasta va respecta măsurile de securitate și de protecție a sănătății elevilor.(4)În vederea îndeplinirii obligației legale care îi revine, unitatea de învățământ realizează prelucrarea datelor cu caracter personal ale cadrelor didactice și ale elevilor participanți la procesul de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurat prin intermediul TIC.(5)Categoriile de date cu caracter personal care trebuie prelucrate cu respectarea GDPR sunt:a)numele și prenumele elevilor, numele și prenumele cadrelor didactice care utilizează platforma;b)imaginea, vocea participanților, după caz;c)mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau orice alte materiale care conțin date prelucrate prin utilizarea platformei;d)rezultatele evaluării;e)datele de conectare la platformă: nume de utilizator și parolă de acces.(6)Ca măsură de protecție a datelor cu caracter personal prelucrate cu ocazia utilizării platformei dedicate procesului de evaluare, se interzice înregistrarea activităților.(7)Prin excepție de la alin. (6), înregistrarea activităților se poate realiza în scopuri de cercetare științifică, doar în condițiile în care acest lucru este necesar și fără a încălca drepturile utilizatorilor conform prevederilor GDPR. În acest caz va fi necesar consimțământul expres al persoanei sau persoanelor vizate.(8)Prevederile prezentei metodologii-cadru se aplică exclusiv pentru procesul de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurat exclusiv prin intermediul TIC. + 
Articolul 5(1)Unitatea de învățământ, în calitate de operator de date cu caracter personal, are obligația de a institui o serie de măsuri tehnice și organizatorice privind protejarea și păstrarea datelor cu caracter personal, care să vizeze:a)securitatea în mediul online;b)asigurarea confidențialității datelor;c)preîntâmpinarea riscului pierderii de date;d)împiedicarea modificării datelor cu caracter personal;e)interzicerea accesului neautorizat la datele cu caracter personal.(2)Conducerea unității de învățământ ia măsuri cu privire la furnizarea informațiilor prevăzute în GDPR: identitatea și datele de contact ale unității de învățământ și, după caz, ale reprezentantului acesteia, scopurile în care sunt prelucrate datele cu caracter personal, precum și temeiul juridic al prelucrării, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, perioada pentru care vor fi stocate datele cu caracter personal, drepturile persoanelor vizate.(3)Prin măsurile dispuse, unitatea de învățământ trebuie să facă dovada păstrării în condiții de siguranță a datelor cu caracter personal prevăzute la art. 4 alin. (5).
 + 
Articolul 6Participanții la activitățile specifice procesului de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor au următoarele obligații:a)de a răspunde pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea platformei;b)de a utiliza platforma doar în conformitate cu prevederile legale;c)de a nu înregistra, disemina, folosi informații care conțin date cu caracter personal în alt mod, care excedează scopului prelucrării acestor date.
 + 
Articolul 7(1)Datele cu caracter personal prevăzute la art. 4 alin. (5) sunt prelucrate exclusiv în scopul derulării activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor sau de cercetare științifică a acestora.(2)Orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuată de către unitatea de învățământ în afara scopului prevăzut la alin. (1) constituie o încălcare a prevederilor legale.
 + 
Capitolul III Roluri specifice ale factorilor implicați în procesul de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor + 
Articolul 8Ministerul Educației (ME) are următoarele atribuții:a)coordonează și monitorizează, prin inspectoratele școlare, organizarea și desfășurarea activităților de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, în învățământul preuniversitar;b)întreprinde măsuri, în colaborare cu instituțiile statului din administrația centrală și locală, pentru facilitarea accesului elevilor la tehnologie și îmbunătățirea ratei de penetrare a internetului;c)valorifică și dezvoltă banca de itemi și website-ul dedicat subiectelor evaluărilor, examenelor și competițiilor școlare naționale, precum și resurselor educaționale deschise, realizate prin proiecte naționale cu finanțare externă, necesare activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurată prin intermediul TIC;d)sprijină dezvoltarea unor programe pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în vederea îmbunătățirii prestației acestora cu privire la desfășurarea activităților de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, în cadrul domeniului tematic Competențe TIC/digitale;e)întreprinde măsurile necesare pentru dezvoltarea unei platforme de evaluare securizate, prin care să se asigure evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, prin accesarea în acest scop și a finanțărilor externe.
 + 
Articolul 9Inspectoratele școlare au următoarele atribuții:a)coordonează, prin inspectorii școlari, activitatea de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurată prin intermediul TIC, realizată la nivelul unităților de învățământ;b)sprijină unitățile de învățământ din subordine în desfășurarea activităților-suport pentru buna desfășurare a procesului de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurat prin intermediul TIC, în vederea stabilirii necesarului de resurse informaționale și de resurse umane formate;c)identifică soluții, în colaborare cu alte autorități și instituții publice, organizații nonguvernamentale, parteneri economici, pentru asigurarea premiselor desfășurării activității de evaluare în unitățile de învățământ din subordine;d)acordă asistență cadrelor didactice în utilizarea platformei dedicate procesului de evaluare prin informaticieni și inspectori școlari;e)asigură suport și consiliere cadrelor didactice prin intermediul caselor corpului didactic (CCD), în contextul organizării unor programe pentru dezvoltarea profesională continuă dedicate evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, oferind totodată suport și consiliere prin programe sau sesiuni de instruire.
 + 
Articolul 10Conducerea unității de învățământ are următoarele atribuții:a)informează elevii și părinții acestora asupra modalității de organizare a activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurată prin intermediul TIC, inclusiv cu privire la drepturile și obligațiile pe care le au participanții la activitățile specifice de evaluare în mediul online;b)evaluează capacitatea unității de învățământ de a desfășura activitatea de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurată prin intermediul TIC, și stabilește necesarul de resurse informaționale, respectiv de resurse umane;c)stabilește măsuri pentru buna desfășurare a activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurată prin intermediul TIC de către cadrele didactice și elevii din unitatea de învățământ;d)întreprinde demersuri către autoritățile locale pentru asigurarea dispozitivelor și a conexiunii la internet pentru elevii care nu dispun de mijloacele necesare TIC;e)gestionează baza materială cuprinzând dispozitive electronice cu conexiune la internet;f)repartizează, prin încheierea unui contract de comodat/prin proces-verbal de predare-primire, dispozitive conectate la internet elevilor care nu dispun de aceste mijloace;g)sprijină cadrele didactice și elevii în crearea de conturi pentru accesul la platforma dedicată procesului de evaluare;h)identifică și aplică modalități de susținere a activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, desfășurată prin intermediul TIC, pentru posibile cazuri speciale, inclusiv pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES);i)monitorizează modul în care se desfășoară activitatea de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;j)încurajează și susține participarea cadrelor didactice la programe pentru dezvoltarea profesională continuă în vederea dobândirii sau, după caz, a îmbunătățirii competențelor privind evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor. + 
Articolul 11Cadrele didactice din unitatea de învățământ au următoarele atribuții:a)utilizează platforma pentru proiectarea/realizarea de instrumente de evaluare proprii disciplinei/modulului de pregătire profesională sau interdisciplinare, adaptate specificului elevilor la care predau din perspectiva respectării principiilor care guvernează procesul de evaluare a performanțelor școlare și a competențelor elevilor prin intermediul TIC și a scopului evaluării educaționale în mediul virtual;b)administrează la clasă și/sau în cadrul altor activități desfășurate instrumentele de evaluare din platformă;c)diseminează, ca exemple de bună practică, informațiile/abilitățile dezvoltate prin participarea la programele pentru dezvoltarea profesională continuă dedicate evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;d)elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, aplicații de diferite tipuri în mediul online, sesiuni de învățare pe alte platforme educaționale care pot sprijini evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;e)oferă consiliere elevilor pentru participarea acestora la activitățile de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;f)intervin în soluționarea unor situații specifice cu privire la desfășurarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor. + 
Articolul 12Cadrele didactice din unitatea de învățământ au următoarele obligații:a)participă la programe de instruire/formare, inclusiv la programe pentru abilitare funcțională;b)informează elevii și părinții acestora despre modalitatea de organizare a activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, inclusiv cu privire la drepturile și obligațiile pe care le au participanții la activitățile specifice de evaluare în mediul online;c)coordonează activitatea elevilor și colaborează cu alte cadre didactice în vederea asigurării ritmicității activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;d)asigură confidențialitatea datelor de conectare la platformă, cu obligativitatea de a nu transmite către terți informații sau înregistrări ale activității elevilor proprii, cu excepția părinților acestora sau în condițiile art. 4 alin. (7);e)respectă prevederile privind protecția datelor cu caracter personal, conform GDPR.
 + 
Articolul 13Elevii au următoarele responsabilități:a)participă la activitățile de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, stabilite de cadrele didactice;b)respectă termenele și condițiile stabilite de către cadrele didactice, în vederea valorificării activității;c)au o conduită adecvată statutului de elev, dezvoltând comportamente și atitudini prin care să se asigure un climat propice mediului de predare-învățare-evaluare;d)asigură confidențialitatea datelor de conectare la platformă;e)se conformează prevederilor privind protecția datelor cu caracter personal, conform GDPR, precum și ale art. 4 alin. (4) și nu înregistrează activitatea de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor.
 + 
Articolul 14Părinții au următoarele responsabilități:a)mențin comunicarea cu cadrele didactice din unitatea de învățământ pentru a obține informații referitoare la evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;b)transmit, după caz, cadrelor didactice din unitatea de învățământ feedback referitor la organizarea și desfășurarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor. + 
Articolul 15În vederea organizării și desfășurării activităților de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, unitatea de învățământ parcurge următoarele etape de implementare a activităților specifice:a)asigurarea capacității de a desfășura activitatea specifică de evaluare a elevilor în mediul online în vederea stabilirii necesarului de resurse informaționale și de resurse umane formate;b)identificarea de soluții de optimizare, în colaborare cu inspectoratele școlare, alte autorități, organizații și parteneri economici, pentru asigurarea resurselor desfășurării activităților de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor;c)asigurarea de resurse pentru familiarizarea cadrelor didactice și a elevilor cu platforma;d)valorificarea rezultatelor obținute prin monitorizare și feedback pentru îmbunătățirea activităților de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor.
 + 
Capitolul IVAspecte metodologice privind organizarea și desfășurarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor + 
Articolul 16(1)În proiectarea și organizarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se respectă prevederile programelor școlare în vigoare.(2)În proiectarea și organizarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se vor avea în vedere:a)alfabetizarea digitală a elevilor;b)formarea/dezvoltarea la elevi a competențelor informaționale;c)familiarizarea cadrelor didactice cu aspectele pedagogiei digitale;d)dezvoltarea competențelor de evaluare ale cadrelor didactice;e)crearea unor comunități de învățare la nivelul elevilor și la nivelul cadrelor didactice.(3)Activitățile de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor pot viza aspecte privind educația remedială, pregătirea elevilor pentru susținerea evaluărilor, examenelor și competițiilor naționale, precum și pregătirea elevilor capabili de performanțe înalte.
 + 
Articolul 17(1)Cadrele didactice pot elabora și utiliza în evaluarea rezultatelor școlare ale elevilor și alte metode de evaluare online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, în afara celor existente pe platformă, în conformitate cu programa școlară în vigoare.(2)Pornind de la itemii/testele existenți/existente pe platformă, cadrele didactice pot îmbunătăți pregătirea elevilor elaborând și alți/alte itemi/teste pentru a stabili nivelul real al pregătirii fiecărui elev.(3)În funcție de specificul disciplinei/modulului de pregătire profesională, cadrele didactice pot adapta itemii/testele existenți/existente pe platformă nevoilor punctuale de verificare a formării/dezvoltării competențelor specifice ale propriilor elevi, respectiv pot concepe itemi/teste noi al căror conținut este focalizat pe acele elemente din materie care necesită repetare/retenție/exercițiu. + 
Articolul 18(1)În organizarea și desfășurarea activității de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, cadrele didactice verifică sistematic realizarea sarcinilor de lucru de către elevi și se focalizează pe reacția de răspuns dată elevilor, pe sprijinire în învățare, pe aprecierea (în evaluare) activităților realizate de elevi în mediul online, în raport cu progresul și potențialul fiecărui elev.(2)În procesul evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se recomandă și utilizarea unor tehnici de colaborare în perechi sau în grupuri mici, încurajarea elevilor să aplice autoevaluarea și interevaluarea.(3)În evaluarea performanțelor școlare și a competențelor elevilor trebuie să se urmărească respectarea particularităților de vârstă ale elevilor în ceea ce privește resursa de timp, nivelul de înțelegere al acestora și gradul de dificultate a instrumentelor de evaluare.(4)În cadrul evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, cadrele didactice pot utiliza notarea analitică și notarea holistică, în vederea analizării progresului educațional al elevilor.
 + 
Capitolul VUtilizarea evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor + 
Articolul 19Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învățarea, precum și orientarea și optimizarea învățării. + 
Articolul 20(1)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se poate realiza pentru fiecare disciplină/modul de pregătire profesională.(2)Evaluarea în mediul online se centrează pe competențe, oferă feedback real elevilor, părinților și cadrelor didactice și stă la baza construirii planurilor individuale de învățare, după caz.
 + 
Articolul 21(1)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor vizează, în funcție de momentul în care se integrează în desfășurarea procesului didactic, precum și în funcție de scopul urmărit:a)evaluare inițială/predictivă/diagnostică, care se realizează la începutul unui ciclu de învățământ sau program de instruire în scopul stabilirii nivelului de performanță/competență al elevilor; prin intermediul evaluării inițiale se identifică nivelul achizițiilor elevilor în termeni de cunoștințe, abilități/deprinderi și atitudini, în vederea formării competențelor propuse pentru nivelul respectiv de învățământ; informațiile obținute în urma realizării acestei evaluări sprijină planificarea activităților viitoare ale cadrului didactic din perspectiva adecvării acestora la posibilitățile elevilor sau a inițierii, după caz, a unor programe de învățare remedială/pentru pregătirea elevilor capabili de performanțe înalte;b)evaluare continuă/formativă, care însoțește întregul parcurs didactic, realizându-se prin verificări sistematice ale competențelor formate/dezvoltate la elevi, efectele sale ameliorative asupra activității de predare-învățare-evaluare fiind considerabile; această evaluare oferă permanent cadrului didactic posibilitatea de raportare la competențele prevăzute în programa școlară și de evidențiere a progresului/regresului înregistrat de elev de la o secvență la alta a instruirii; în cazul evaluării formative, reacția de răspuns obținută este imediată, utilă și eficientă, ajutând elevul și cadrul didactic în adaptarea activităților didactice ulterioare;c)evaluare finală/sumativă, care se realizează, de obicei, la sfârșitul unei perioade mai lungi de instruire, precum unitate de învățare, modul, an școlar, ciclu de învățământ, oferind informații utile asupra nivelului de performanță al elevilor în raport cu gradul de formare/dezvoltare a competențelor prevăzute în programa școlară; această evaluare se concentrează preponderent asupra elementelor de permanență ale aplicării unor cunoștințe de bază/fundamentale pentru disciplina/modulul de pregătire profesională, ale demonstrării unor abilități importante dobândite de elevi într-o perioadă mai lungă de instruire.(2)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se poate realiza utilizând teste normative și teste standardizate.(3)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor permite autoevaluarea, interevaluarea și obținerea de reacție de răspuns de la ceilalți elevi și de la cadrele didactice.
 + 
Articolul 22(1)Evaluarea performanțelor școlare și a competențelor elevilor constituie un plus pentru asigurarea accesului tuturor elevilor la procesul de predare-învățare-evaluare în mediul online, cu precădere în situații excepționale: școlarizarea la domiciliu/clase, grupe în spital, pandemii, calamități, imposibilitatea de desfășurare a activităților didactice în unitatea de învățământ din motive obiective, fără a se limita la acestea.(2)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se poate realiza, la fel ca în cazul evaluării în format clasic, în sala de curs.
 + 
Articolul 23(1)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se realizează în conformitate cu standardele de evaluare care orientează acțiunile educative în scopul sprijinirii și stimulării învățării, dezvoltării normale și depline.(2)Prin raportarea procesului de evaluare a performanțelor școlare și a competențelor elevilor în mediul online la standardele de evaluare se operaționalizează la nivel sistemic următoarele obiective:a)corelarea cadrului curricular cu achizițiile reale ale elevilor prin recunoașterea învățării formale și informale, corespunzătoare disciplinelor/modulelor de pregătire profesională;b)implementarea evaluării unitare prin îmbunătățirea competențelor de evaluare ale cadrelor didactice;c)inițierea unei abordări comune cadre didactice-elevi a procesului evaluativ pe baza standardelor de evaluare;d)crearea premiselor creșterii reale a calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ preuniversitar.
 + 
Articolul 24(1)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se poate realiza permanent, pe parcursul anului școlar, constituindu-se într-o alternativă la evaluarea clasică, fără însă a fi obligatorie.(2)Instrumentele de evaluare utilizate se stabilesc de către cadrul didactic în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale elevilor și de specificul fiecărei/fiecărui discipline/modul de pregătire profesională.(3)În procesul de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor pot fi utilizate metodele tradiționale și complementare de evaluare. + 
Articolul 25(1)Rezultatul evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, exprimat prin calificativ, notă, punctaj, scor, nivel de competențe, reflectă strict rezultatele învățării, conform prevederilor legale.(2)Rezultatele evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se exprimă, după caz, prin:a)aprecieri descriptive privind rezultatele elevului, exprimate în baza unor criterii precizate de cadrul didactic la începutul procesului de evaluare, a unui nivel de performanță, respectiv a unui nivel de competență;b)calificative, la clasele I-IV și în învățământul special care școlarizează elevi cu deficiențe grave, severe, profunde sau asociate;c)note de la 1 la 10 în învățământul secundar și în învățământul postliceal.(3)Rezultatele evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se pot consemna în catalog.(4)Rezultatele evaluării, așa cum sunt ele precizate la alin. (2) și (3), se pot comunica și se pot dezbate cu părinții.(5)Rezultatele evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor nu pot fi făcute publice, fără acordul părintelui sau al elevului major.
 + 
Articolul 26(1)Procesul evaluării în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor facilitează analizarea de către cadrul didactic a progresului/regresului înregistrat de elev, stabilirea raportului efort al elevului-performanță realizată, modificările în ceea ce privește motivația elevului.(2)În urma evaluărilor susținute în mediul online, după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, elevii pot beneficia de un plan individualizat de învățare care va fi folosit pentru dezvoltarea competențelor, pentru întreprinderea unor acțiuni de învățare remedială și pentru stimularea elevilor capabili de performanțe înalte.
 + 
Capitolul VIPlatforma dedicată procesului de evaluare + 
Articolul 27(1)Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se realizează printr-o platformă electronică securizată, dedicată procesului de evaluare.(2)Platforma dedicată procesului de evaluare asigură accesul tuturor cadrelor didactice și al elevilor la procesul educațional în mod unitar și echitabil.(3)Platforma dedicată procesului de evaluare cuprinde:a)itemi de diferite tipuri;b)componente care permit utilizarea unor metode complementare de evaluare, de exemplu: proiect, portofoliu, referat, investigație, fișă de observație, fără a se limita la acestea;c)teste normative și teste standardizate, pe disciplină/modul de pregătire profesională, pe ciclu de învățământ, pe an de studiu, pe unitate de învățare/modul, fără a se limita la acestea;d)teste corespunzătoare evaluării inițiale, continue, sumative pe disciplină/modul de pregătire profesională, pe an de studiu, pe unitate de învățare/modul;e)acces la website-ul dedicat subiectelor pentru evaluările, examenelor și competițiilor școlare naționale;f)acces la resursele educaționale deschise și la ghiduri de utilizare a acestora, realizate prin proiecte naționale cu finanțare externă;g)interconexiuni cu alte platforme/instrumente educaționale de evaluare online sau cu jocuri educaționale;h)softuri elaborate în conformitate cu nevoile educaționale, care includ aplicații client mobile pentru elevi și cadre didactice, precum și funcții de supraveghere online. + 
Articolul 28Platforma trebuie să permită:a)vizualizarea online concomitentă a răspunsurilor elaborate de elevi, a baremului de evaluare și de notare/a criteriilor de notare, cu posibilitatea de înscriere într-un/într-o borderou/fișă a rezultatelor pentru fiecare item/subitem din instrumentul de evaluare aplicat, precum și posibilitatea de interogare a ecranului pentru vizualizarea instrumentului de evaluare;b)calcularea punctajului/notei pe instrument de evaluare, după completarea tuturor punctajelor în borderou/fișă;c)generarea de rapoarte administrative, de exemplu centralizatoare pe cadru didactic, pe disciplină/modul de pregătire profesională, informații privind datele calendaristice ale evaluării, rapoarte de timp privind activitatea cadrului didactic pe platformă, posibilitatea de sortare/filtrare, export în format Excel sau CSV al rezultatelor evaluării;d)generarea de rapoarte statistice și grafice, astfel încât să se poată realiza asocierea competențelor de evaluat, contabilizarea pe fiecare disciplină, programă/modul de pregătire profesională, atât în valori absolute, cât și procentuale, pe tranșe de note, pe clasă, pe filieră, profil, specializare, în cazul învățământului liceal, dar și posibilitatea unor interogări statistice fundamentale de tip medie, mediană, abatere standard, fără a se limita la acestea;e)gestionarea procesului de lucru prin:(i)afișarea listei instrumentelor de evaluare, însoțită de statusul corespunzător evaluat/neevaluat/în curs de evaluare;(ii)completarea de coduri, punctaje, note, calificative, scoruri și/sau menționarea de observații/aprecieri/ feedback de tip text;(iii)contabilizarea automată a punctajului corespunzător, conform baremului;(iv)predeterminarea codurilor, punctajelor, notelor, calificativelor, scorurilor în cazul itemilor obiectivi, aplicația nepermițând alegerea unui alt punctaj decât cel recomandat prin baremul de evaluare și de notare; atenționarea vizuală a cadrului didactic în cazul în care se omite introducerea unor/se operează eronat coduri, punctaje, note, calificative, scoruri asociate itemului/subitemului;(v)posibilitatea de reanalizare de către cadrul didactic a răspunsurilor date de elev. + 
Articolul 29(1)Facilitățile platformei dedicate procesului de evaluare sunt concepute în funcție de obiectivele urmărite în procesul de evaluare.(2)Între funcționalitățile platformei dedicate procesului de evaluare, se înscriu, dar fără a se limita la acestea, următoarele:a)crearea de instrumente de evaluare – funcționalitate de bază a platformei de evaluare care permite cadrelor didactice să creeze și să administreze diferite instrumente de evaluare online, să stabilească parametrii de testare și să programeze evaluarea în funcție de necesitățile de la clasă;b)evaluarea și reacția de răspuns automat – posibilitatea evaluării automate care reduce timpul și efortul necesare evaluării instrumentelor utilizate în procesul de evaluare;c)managementul utilizatorilor – funcționalitate care permite administrarea conturilor create pe platformă, gestionarea accesului la instrumentele de evaluare și crearea de grupuri de utilizatori pentru constituirea de comunități de învățare la nivelul elevilor și la nivelul cadrelor didactice;d)raportarea rezultatelor – posibilitatea de furnizare a rapoartelor detaliate despre performanțele elevilor, generate în timp real sau la finalizarea procesului de evaluare, fapt ce permite identificarea punctelor forte și a punctelor slabe în învățare;e)personalizarea și adaptivitatea – posibilitatea de adaptare a instrumentului de evaluare în funcție de oferta platformei la nevoile și nivelurile de competență ale elevilor, inclusiv facilitatea creării de teste personalizate pentru fiecare elev;f)integrarea și interoperabilitatea – platforma dedicată procesului de evaluare poate fi integrată cu alte sisteme de gestionare a învățării sau cu alte aplicații de evaluare, oferind astfel o experiență integrată pentru utilizatori, cadre didactice și elevi;g)securitatea – platforma dedicată procesului de evaluare asigură:(i)protecția utilizatorilor și a conținuturilor platformei;(ii)anularea oricăror tentative de fraudare, plagiat, altor forme de nereguli în cadrul procesului de evaluare;(iii)respectarea prevederilor GDPR.
 + 
Capitolul VIIDispoziții finale + 
Articolul 30Evaluarea în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor se realizează în conformitate cu programul-cadru DigiComp cu privire la identificarea, pentru fiecare elev și pentru fiecare disciplină/modul de pregătire profesională, a descriptorilor ce definesc competența digitală. + 
Articolul 31Unitățile de învățământ elaborează pe baza prezentei metodologii-cadru proceduri proprii privind activitățile de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel încât să asigure:a)implicarea în procesul de evaluare numai a cadrelor didactice și elevilor din respectiva unitate de învățământ;b)păstrarea confidențialității asupra derulării procesului de evaluare;c)folosirea informațiilor legate de procesul evaluativ numai pentru atingerea scopurilor agreate la nivelul conducerii unității de învățământ;d)respectarea precizărilor normative și a deontologiei evaluării pentru ca informațiile cu caracter individual legate de procesul evaluativ să fie protejate;e)conștientizarea de către evaluatori a misiunii ce le revine, a importanței metodelor pe care le folosesc, a semnificației rezultatelor și a consecințelor procesului de evaluare.
 + 
Articolul 32Ministerul Educației emite o serie de proceduri ulterioare pentru asigurarea bunei derulări a procesului de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x