METODOLOGIA ŞI CRITERIILE din 14 noiembrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 3 februarie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 50
ART. 9REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 50
ART. 11REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 50
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5468 14/11/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 5468 14/11/2003

PRIVIND ACORDAREA GRADAŢIEI DE MERIT ŞI A SALARIULUI DE MERIT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR



 + 
Secţiunea IACORDAREA GRADAŢIEI DE MERIT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
 + 
Capitolul IDispoziţii Generale + 
Articolul 1În conformitate cu prevederile art. 50 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi cel de conducere din unităţile de învăţământ poate beneficia de gradaţia de merit, acordată prin concurs.
 + 
Articolul 2(1) Aceasta gradaţie se acordă pentru 10 % din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar şi reprezintă 20 % din salariul de bază al funcţiei didactice sau postului persoanei în cauză.(2) Gradaţia de merit se include în salariul de bază.(3) Numărul de gradaţii finanţate în anul 2004, inclusiv cele aflate în plată pentru anii 2001, 2002, 2003, nu trebuie să depăşească 10% din totalul posturilor didactice de predare, didactice auxiliare şi de conducere existente la data de 01.09.2003.
 + 
Articolul 3Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 4 ani.
 + 
Articolul 4(1) Personalul didactic care a beneficiat de gradaţie de merit poate participa din nou la concurs.(2) Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradaţie de merit şi de salariu de merit.(3)Gradatia de merit se acordă începând cu data de 01.07.2004.
 + 
Capitolul IIÎnscrierea pentru acordarea gradaţiei de merit + 
Articolul 5La concursul pentru acordarea gradaţiei de merit poate participa:a) Personalul didactic de predare, didactic auxiliar cu contract de muncă şi cel de conducere din unităţile de învăţământ cu o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin 4 ani;b) Personalul didactic titular în învăţământul preuniversitar care are performanţe deosebite în inovarea didactică şi desfăşoară activitatea de formare continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar la Casa Corpului Didactic, în ultimii 4 ani.Personalul didactic trebuie să efectueze:– un număr minim de 2 (două) ore/săptămână în specialitate-obligaţia de catedră;sau– 72 ore/anual, activitate de formare continuă.Aceleaşi condiţii trebuie să le îndeplinească:– personalul didactic titular de la Centrele Judeţene de Asistenţă Psihopedagogică.– personalul didactic titular de la cluburile şcolare, cluburile şi palatele copiilor cu statut de unităţi de învăţământ subordonate inspectoratului şcolar, precum şi cel de la Palatul Copiilor din Bucureşti;– personalul didactic auxiliar din unităţile conexe învăţământului şi de la Cluburile şi Palatele Copiilor.
 + 
Capitolul IIICriterii pentru acordarea gradaţiei de merit + 
Articolul 6Activitatea candidaţilor înscrişi pentru acordarea gradaţiei de merit, inclusă în raportul de autoevaluare, se evaluează pe baza unei fişe elaborate de inspectoratul şcolar, ţinându-se seamă de următoarele criterii care trebuie îndeplinite de candidat, în perioada ultimilor 4 ani de activitate:1. Criteriul activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă, cum sunt:a) rezultate deosebite obţinute în pregătirea preşcolarilor şi elevilor în raport cu standardele curriculare de performanţă, materializate în rezultate ale elevilor la clasă, la testări şi examene naţionale de sfârşit de ciclu, rezultatele obţinute cu clasa (ex. ponderea elevilor cu performanţe în clasa următoare);b) performanţe verificate în utilizarea Sistemului Educaţional Informatizat, pentru cadrele didactice din unităţile de învăţământ în care acesta există;c) performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare, materializate în obţinerea locului I, II, III la faza internaţională, faza naţională sau faza judeţeană;d) pregătirea loturilor olimpice, activitatea în centrele de excelenţă, participarea, în calitate de membru al juriului, al comitetului de organizare şi de însoţitor al elevilor, la concursurile şi olimpiadele judeţene, interjudeţene, naţionale, internaţionale;e) activităţi educative organizate în şcoală;f) rezultatele comunicării cu părinţii şi autorităţile locale;g) realizările de proiecte extracurriculare cu finanţare extrabugetară;h) rezultate obţinute în centrele de excelenţă;i) rezultatele obţinute în dezvoltarea unor activităţi practice, educative pentru formarea de abilităţi de comunicare, antreprenoriale şi tehnice;j) rezultate obţinute în proiecte de parteneriat educaţional;k) calificativ "foarte bine" în perioada ultimilor 4 ani de activitate.2. Criteriul privind performanţele deosebite în inovarea didactică, materializate în:a) contribuţia la elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare metodice, manuale şcolare, auxiliare didactice, avizate de M.E.C.T., reviste şcolare avizate de inspectoratul şcolar sau de M.E.C.T.;b) activitatea de mentorat, participarea cu comunicări la simpozioane judeţene, regionale (zonale), naţionale şi/sau internaţionale, participarea la formarea personalului didactic prin Casa Corpului Didactic, în calitate de formator, contribuţia la cercetări ştiinţifice fundamentale în domeniul problematicii învăţământului şi educaţiei sau în domeniul specializării;3. Criteriul activităţilor educative desfăşurate în instituţii, participarea la programe sau proiecte recunoscute la nivel judeţean şi naţional, cu cerinţe educative speciale;4. Criteriul privind participarea la proiecte validate şi confirmate de rezultatele obţinute în cadrul programelor de reformă educaţională, coordonate de inspectoratul şcolar sau de direcţiile generale din M.E.C.T., prin contribuţie personală;5. Criteriul privind creşterea prestigiului şi a calităţii activităţii unităţii de învăţământ, prin poziţia unităţii de învăţământ în ierarhia stabilită de inspectoratele şcolare, ca urmare a:– rezultatelor concursului de admitere la licee în ultimii patru ani;– evaluării unităţilor conexe pe baza nivelului de dezvoltare instituţională şi în raport cu dezvoltarea economică socială a localităţii/regiunii.În acest caz vor fi luate în considerare:a) contribuţiile independente şi în echipă la dezvoltarea teoriei şi practicii managementului educaţional şi instituţional, în contextul Reformei învăţământului;b) realizarea unor proiecte cu finanţare din surse extrabugetare;c) rezultatele care demonstrează o foarte bună comunicare şi colaborare cu reprezentanţii comunităţii locale şi regionale.6. Rezultatele obţinute prin participare la examenele de capacitate/teste naţionale, evaluare naţională, bacalaureat şi de absolvire.
 + 
Articolul 7Pentru personalul didactic auxiliar, criteriile pentru acordarea gradaţiei de merit sunt stabilite în fişa de evaluare a activităţii, elaborată de inspectoratul şcolar, pe baza fişei postului.NOTĂ:Consiliul de Administraţie al inspectoratului şcolar detaliază criteriile şi punctajele cu ponderile aferente, separat pentru educatoare, învăţători, profesori şi cadre didactice din învăţământul vocaţional, sportiv, cluburi şi palatele copiilor, învăţământ special şi personal didactic auxiliar.
 + 
Capitolul IVProcedura de acordare a gradaţiei de merit + 
Articolul 8(1) Pentru operativitate, inspectorul şcolar general numeşte prin decizie o comisie de coordonare a lucrărilor în vederea gestionării dosarelor depuse şi stabileşte totodată activităţile pe care le desfăşoară această comisie.Această comisie este formată din:a) preşedinte – un inspector şcolar general adjunct;b) secretar – referent de la compartimentul salarizare, normare;c) membri – inspectori şcolari de specialitate.(2) Reprezentanţii Federaţiilor Sindicale reprezentative recunoscute la nivel naţional participă în calitate de observatori, la toate lucrările, au drept de acces la documentele comisiilor şi pot solicita consemnarea, în procesul verbal, a propriilor observaţii.
 + 
Articolul 9(1) În conformitate cu prevederile art. 50 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, procedura de atribuire a gradaţiei de merit, prin concurs, se desfăşoară în următoarele faze:1. Candidatul întocmeşte şi depune la conducerea unităţii de învăţământ raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate, însoţit de documente doveditoare, realizat în conformitate cu fişa de evaluare (elaborată de inspectoratul şcolar).2. Consiliul profesoral al unităţii de învăţământ, pe baza dezbaterilor asupra modului în care raportul reflectă realizările candidatului potrivit fişei de evaluare, formulează o apreciere sintetică asupra candidatului.3. Directorul unităţii şcolare depune la secretariatul inspectoratului şcolar raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral, precum şi propria apreciere care trebuie să fie obiectivă, cu referire şi la deontologia profesională, la abilităţile de comunicare ale candidatului în cadrul unităţii de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea. Aprecierea directorului coordonator al unităţii şcolare se face de către inspectorul de management şi evaluare instituţională.4. În urma consultării consiliului consultativ de specialitate, inspectorul de specialitate întocmeşte un raport motivat referitor la activitatea candidatului în specialitate.5. Comisia de coordonare a lucrărilor, în vederea obţinerii gradaţiei de merit, primeşte raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral şi a directorului unităţii, precum şi raportul motivat al inspectorului şcolar de specialitate, pe care le examinează şi le prezintă consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.6. Consiliul de administraţie stabileşte lista candidaţilor admişi, în ordinea punctajului acordat şi o afişează la I.S.J./I.S.M.B.;7. Cadrele didactice au drept de contestaţie asupra punctajului acordat, la inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, în conformitate cu graficul din anexa nr. 1 a Secţiunii I. Contestaţiile se rezolvă de o comisie de soluţionare a contestaţiilor condusă de inspectorul şcolar general care hotărăşte conform prevederilor art. 50 (5) lit. d) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic cu modificările şi completările ulterioare, iar rezultatul rămâne definitiv. La comisiile de contestaţii participă şi reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative, recunoscute la nivel naţional, în calitate de observatori.8. Hotărârea asupra rezultatului concursului, precum şi ponderea pe diferite specialităţi şi unităţi de învăţământ aparţine inspectorului şcolar general.9. Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar înaintează lista candidaţilor validaţi la Direcţia Generală Evaluare, Prognoze, Strategii şi Programe pentru învăţământ Preuniversitar din cadrul M.E.C.T., pentru elaborarea ordinului ministrului.(2) Lista transmisă la M.E.C.T., cu adresa de înaintare, conţine:a) Numărul total şi modul de calcul al numărului de gradaţii acordate la nivelul judeţului;b) Observaţiile liderilor de sindicat desemnaţi de federaţiile sindicale din învăţământ recunoscute la nivel naţional, care au participat la procedura de acordare a gradaţiei de merit, cu statut de observator.c) Tabelul nominal cu candidaţii admişi, conform anexei nr. 2 a Secţiunii I.
 + 
Articolul 10Direcţia Generală Evaluare, Prognoze, Strategii şi Programe pentru Învăţământ Preuniversitar din cadrul M.E.C.T. verifică încadrarea în numărul de locuri şi respectarea procedurii de acordare a gradaţiei de merit şi elaborează ordinul ministrului pentru acordarea gradaţiei de merit cadrelor didactice conform listelor primite de la inspectoratele şcolare.NOTĂ:Locurile rămase vacante după emiterea ordinului ministrului se vor include în numărul de locuri pentru anul următor, fără a se depăşi procentul de 10% din totalul posturilor didactice existente, în anul pentru care se face calculul.
 + 
Anexa 1––-la secţiunea I–––––Graficul desfăşurării concursului pentruacordarea gradaţiilor de merit – sesiunea 200420.01 – 17.02.2004: depunerea dosarelor la registratura I.S.J./I.S.M.B.;18.02 – 05.03.2004: verificarea dosarelor de către inspectorii de specialitate;18.02 – 05.03.2004: consultarea dosarelor de către reprezentanţii federaţiilor sindicale şi refacerea punctajelor, în situaţia în care observaţiile sunt juste, împreuna cu inspectorul de specialitate;06.03.2004: Consiliul de Administraţie al inspectoratului şcolar analizează dosarele propuse şi alcătuieşte lista candidaţilor admişi;07.03.2004: afişarea listei la avizierul I.S.J./I.S.M.B.;10.03 – 11.03.2004: depunerea contestaţiilor;12.03.2004: rezolvarea contestaţiilor de către comisie;13.03.2004: validarea rezultatelor finale ale concursului de către Consiliul de Administraţie al I.S.J./I.S.M.B.;20.03.2004: înaintarea la M.E.C.T., în vederea emiterii Ordinului Ministrului, a tabelului nominal cu personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi cel de conducere din unităţile de învăţământ, nominalizat pentru acordarea gradaţiei de merit.
 + 
Anexa 2––-la secţiunea I–––––

Nr.
crt.

Numele şi
prenumele

Funcţia

Specialitatea

Vechimea în
învăţământ

Unitatea de
învăţământ

Punctajul
obţinut

NOTĂ:În cazul personalului didactic de îndrumare şi control, în rubrica "unitatea de învăţământ" se va preciza unitatea de învăţământ unde are obligaţia de predare. Adeverinţele emise de unităţile de învăţământ respective, se vor anexa la lista transmisă, prin poştă, la M.E.C.T.. + 
Secţiunea IIACORDAREA SALARIULUI DE MERIT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
 + 
Capitolul IDispoziţii Generale + 
Articolul 11În conformitate cu prevederile art. 50 alin. (7) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, personalul didactic şi didactic auxiliar poate beneficia de salariu de merit.
 + 
Articolul 12Numărul salariilor de merit se calculează la totalul posturilor didactice şi didactice-auxiliare existente la nivelul inspectoratului şcolar şi se distribuie pe unităţi de învăţământ, indiferent de numărul cadrelor didactice şi didactice-auxiliare ale acestora, iar acordarea lor se va face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 13(1) Salariul de merit este un procent de 15%, aplicat la salariul de bază.(2) Persoanele care beneficiază de salariu de merit se stabilesc o dată pe an, de regulă după aprobarea bugetului de stat, în raport cu rezultatele obţinute în activitatea desfăşurată. Pentru personalul nou-angajat, salariul de merit se poate acorda după o perioadă de 6 luni de la angajare.(3) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numărul total de posturi didactice şi didactice-auxiliare prevăzut în statul de funcţii al unităţilor bugetare, din care cel puţin două treimi vor fi utilizate pentru funcţiile de execuţie şi cel mult 1/3 pentru funcţiile de conducere din unităţi de învăţământ.
 + 
Articolul 14Pentru directorii şi directorii adjuncţi, salariile de merit se aprobă de Consiliul de Administraţie al inspectoratului şcolar din numărul salariilor repartizate unităţii respective.
 + 
Articolul 15Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradaţie de merit şi de salariu de merit.
 + 
Articolul 16Salariul de merit se acordă pe an calendaristic, începând cu 01.01.2004.
 + 
Articolul 17(1) Contestaţiile se depun la conducerea unităţii de învăţământ sau la organul ierarhic superior (I.S.J./I.S.M.B.), după caz, în termen de 5 zile calendaristice, de la data comunicării rezultatelor.(2) Contestaţiile se soluţionează de către o comisie numită prin decizia directorului unităţii, respectiv inspectorului şcolar general.(3)Hotărârea comisiei de soluţionare a contestaţiei, de la nivelul ISJ/ISMB, este definitivă.
 + 
Capitolul IICriterii de bază pentru acordarea salariului de merit + 
Articolul 18Criterii privind calitatea activităţii instructiv-educative: (50 puncte).a) calificativ "foarte bine" în anul şcolar precedent;b) activitate de profesor coordonator care răspunde de domeniul educativ, şcolar şi extraşcolar;c) utilizarea fluentă a Sistemului Educativ Informatizat, pentru cadrele didactice din unităţile de învăţământ în care acesta există;d) activităţi educative desfăşurate cu elevii care au nevoi speciale;e) activitate de şef de catedră/comisie metodică, metodist, coordonator cerc pedagogic;f) performante obţinute în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în urma testărilor şi a examenelor de sfârşit de ciclu;g)rezultate obţinute cu preşcolarii/elevii la concursurile şi olimpiadele şcolare la nivel local şi naţional.
 + 
Articolul 19Criterii privind activitatea metodică, ştiinţifică şi culturală: (50 puncte).a) valorificarea competenţelor dobândite în cadrul cursurilor de perfecţionare, prin susţinerea de activităţi demonstrative sau comunicări la sesiuni ştiinţifice de specialitate, în şcoală;b) susţinerea de activităţi demonstrative sau comunicări la sesiuni ştiinţifice de specialitate, la nivel judeţean/naţional;c) elaborarea şi publicarea unor studii şi articole în reviste de specialitate;d) obţinerea unor rezultate deosebite cu elevii, în urma participării la activităţi cultural-artistice şi sportive recunoscute de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;e) responsabilităţi suplimentare la nivel local, judeţean sau naţional (membru în Comisia Naţională de Specialitate, îndrumarea colectivelor redacţionale ale revistelor şcolare, coordonarea unor programe educaţionale etc.);f) contribuţii la creşterea prestigiului şi a calităţii activităţii unităţii de învăţământ prin forme de parteneriat cu reprezentanţi ai comunităţii locale, agenţi economici etc;g) gradul de stimulare şi de valorizare a potenţialului profesional al personalului din unitatea pe care o conduce;h) realizarea unor proiecte de finanţare din surse extrabugetare.
 + 
Articolul 20Fiecare unitate şcolară, prin consiliul de administraţie, va stabili o fişă cu punctaj defalcat, în vederea evaluării dosarelor depuse pentru acordarea salariului de merit.
 + 
Articolul 21La toate etapele de acordare a salariului de merit participă în calitate de observatori, liderul/liderii organizaţiilor sindicale din unitate.NOTĂ:1. Realizarea punctelor f), g) şi h) sunt obligatorii pentru personalul didactic de conducere.2. Pentru personalul încadrat în I.S.J./I.S.M.B. şi în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului constituie criteriu de acordare a salariului de merit şi evaluarea calităţii şi eficienţei activităţilor stabilite prin fişa postului, de către o comisie special constituită, la nivel de I.S.J./I.S.M.B./M.E.C.T.3. Pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic, salariul de merit se va acorda în urma evaluării calităţii şi eficienţei activităţilor cuprinse în fişa postului, de către consiliul de administraţie al unităţii şcolare/I.S.J./I.S.M.B. /M.E.C.T.
 + 
Anexa 1––-la secţiunea II–––––Graficul desfăşurării concursului pentruacordarea salariului de merit sesiunea 200415.11.-30.11.2003: I.S.J./I.S.M.B. va analiza, repartiza şi transmite unităţilor de învăţământ, numărul salariilor de merit;05.12.-15.12.2003: personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din învăţământ, cu rezultate deosebite va întocmi un raport de autoevaluare a activităţii şi o cerere, pe care le va depune la conducerea unităţii;15.12-16.12.2003: cererea şi raportul vor fi analizate în consiliul profesoral al unităţii, care va formula o apreciere sintetică (pentru fiecare solicitant în parte) şi va face propuneri, pe care le va înainta spre aprobare consiliului de administraţie;17.12-18.12.2003: consiliul de administraţie aprobă nominal personalul căruia i se atribuie salariul de merit, în limita locurilor acordate de inspectoratul şcolar şi le transmite I.S.J./I.S.M.B. spre validare.18.12.2003: validarea şi afişarea rezultatelor.19.12-23.12.2003: depunerea şi soluţionarea contestaţiilor şi afişarea rezultatelor la contestaţii.NOTĂ:1. Personalul didactic de conducere din unităţile de învăţământ şi personalul de îndrumare şi control din cadrul inspectoratelor şcolare vor întocmi şi depune raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate, la inspectoratul şcolar.2. Aprobarea nominală va fi dată în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, în limita locurilor aprobate.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x