METODOLOGIA ŞI CONDIŢIILE TEHNICE*) din 10 iulie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 7 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2135 08/12/2005
CAP. 2MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
CAP. 3MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
CAP. 4MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
CAP. 5MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCOMPLETEAZA PEORDIN 536 02/12/1997
CAP. 1REFERIRE LADECRET 371 02/11/1976
CAP. 1REFERIRE LAACORD 20/03/1958
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2135 08/12/2005
ActulAPROBAT DEORDIN 1006 10/07/2001
ActulCONTINUT DEORDIN 1006 10/07/2001
CAP. 2MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
CAP. 3MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
CAP. 4MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004
CAP. 5MODIFICAT DEORDIN 1358 27/07/2004

privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere



________(Anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 536/1997) + 
Capitolul 1Generalitati1.1. ScopScopul prezentei metodologii este de a stabili condiţiile tehnice în care se pot comercializa echipamente, piese de schimb şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere şi de a asigura cadrul pentru o protecţie eficienta a consumatorilor faţă de produsele necorespunzatoare.Prezenta metodologie defineste:– cerinţele obligatorii ce trebuie indeplinite de producătorii şi comerciantii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;– tipurile de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere cărora li se aplică prezentele condiţii tehnice;– cerinţele minimale referitoare la procesele de productie a componentelor şi materialelor de exploatare pentru vehicule.1.2. Domeniul de aplicareCertificarea/omologarea este aplicabila pentru produse noi fabricate în serie sau pentru loturi de produse noi.Prezenta metodologie trebuie aplicata de:– Regia Autonoma "Registrul Auto Roman";– producătorii de vehicule rutiere;– producătorii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;– comerciantii de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere;– organismele abilitate în domeniul certificării/omologării;– organismele abilitate în domeniul protectiei consumatorilor;– organismele de control.1.3. Definitii şi abrevieri1.3.1. DefinitiiPentru scopul prezentelor condiţii tehnice sunt definiti urmatorii termeni:componenta auto – reper, echipament, agregat, sistem, având procesul de fabricatie definit, destinat utilizarii ca atare fie în componenta unui vehicul rutier de către producătorul acestuia, fie ca piesa de schimb;materiale de exploatare auto – produse care se consuma sau se uzeaza în timpul utilizarii unui vehicul rutier şi care se completeaza sau se inlocuiesc în timpul exploatarii acestuia (lubrifianti, carburanti, aditivi, uleiuri hidraulice);piesa de schimb auto – componenta care se poate monta în locul piesei utilizate la fabricare de constructorul de vehicul rutier;piesa de schimb auto de uz general – componenta comercializata pe piaţa în scopul utilizarii pe vehicule rutiere, ale carei condiţii tehnice de definire sunt specifice mai multor tipuri de vehicule rutiere;componenta (piesa de schimb) auto de origine – componenta comercializata ca piesa de schimb şi care, cumulativ:● respecta condiţiile din cap. 1;● a satisfacut cerinţele specifice ale producătorului final de vehicul rutier (având validarea acestuia sau a reprezentantului sau autorizat);● a satisfacut cerinţele serviciului tehnic insarcinat cu omologarea vehiculului şi/sau a componentei auto.În categoria componentelor auto de origine sunt incluse componentele fabricate şi comercializate de producătorul final al unui vehicul rutier, comercializate sub controlul acestuia, sau de către un producător agreat (abilitat) de producătorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente auto de origine;validare – atestare scrisa eliberata de producătorul de vehicul, bazata pe examinare şi dovezi obiective, care confirma indeplinirea condiţiilor prevăzute pentru o anumita utilizare;document (tehnic) normativ – document care specifică reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activităţi ori pentru rezultatele acestora. De exemplu: standarde, regulamente, directive, specificatii tehnice;regulament – reglementare tehnica stabilita în cadrul Comisiei Economice a O.N.U. pentru Europa, anexa la Acordul privind adoptarea de prescriptii tehnice uniforme pentru vehicule pe roti, echipamente sau repere care pot fi utilizate pe vehicule pe roti şi condiţiile pentru recunoasterea reciproca a omologarilor acordate pe baza acestor prescriptii, adoptat la Geneva în 1958, aprobat prin Decretul nr. 371/1976;directiva – reglementare tehnica aplicabila vehiculelor rutiere şi/sau componentelor acestora, stabilita în cadrul Uniunii Europene;certificarea conformitatii – actiune a unei terţe părţi care demonstreaza existenta increderii adecvate ca un produs corespunzător identificat este în conformitate cu un anumit standard sau cu un document normativ de referinţa;omologare – aprobare pentru comercializarea unui produs;specificatie tehnica (Standard de firma) – document care prescrie condiţiile tehnice pe care trebuie să le indeplineasca un produs. Dacă este cazul, indica şi procedeul (procedeele) şi/sau documentele normative care descriu metodele prin care se determina indeplinirea condiţiilor prescrise;familie de produse – produse din aceeasi categorie, realizate de acelasi producător cu aceeasi dotare şi tehnologie, având acelasi domeniu de utilizare şi caracteristici constructive similare (variante de tipodimensiuni);lot de produse pentru certificare – cantitate definita de produse, realizata de acelasi producător cu aceeasi dotare şi tehnologie, prezentată la certificare în acelasi timp;produs nou – produs neutilizat şi aflat în termen de garantie (valabilitate).Anvelopele rezultate în urma unui proces tehnologic de resapare, aflate înainte de prima montare şi în termenul de garantie (neexploatate), sunt considerate produse noi;marca de conformitate – marca (simbol grafic) protejata, emisa pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta increderii adecvate ca produsul, procesul sau serviciul în cauza este în conformitate cu un anumit standard sau cu alt document normativ;certificat de conformitate – document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta increderii adecvate ca un produs, proces sau serviciu, corespunzător identificat, este conform cu un standard sau cu alt document normativ;onorabilitate – situaţie în care se găseşte o persoană fizica, responsabila juridic, care nu a fost condamnata pentru infractiuni penale grave şi care acţionează în mod etic şi responsabil în relatiile cu beneficiarii;interschimbabilitate – proprietatea unor piese (elemente, componente) care indeplinesc aceeasi functie de a putea fi inlocuite una cu cealalta. Aceasta proprietate se asigura printr-o stabilire corecta a dimensiunilor, formelor, materialelor, respectarea limitelor de toleranta, a caracteristicilor fizico-mecanice şi chimice, permitand inlocuirea pieselor uzate sau avariate cu altele noi;autorizatie – document elaborat conform reglementarilor şi procedurilor în vigoare, care conferă celui autorizat dreptul de a desfăşura o activitate bine precizata;produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranţa circulaţiei – produs care prin neindeplinirea caracteristicilor tehnice din documentaţia de referinţa poate constitui o sursa majoră şi iminenta de producere a accidentelor rutiere;produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protectia mediului – produs care prin neindeplinirea caracteristicilor din documentaţia de referinţa poate afecta negativ performantele constructive privind poluarea chimica şi fonica impuse vehiculelor rutiere sau echipamentelor acestora.1.3.2. Abrevieri:– A.N.P.C. – Autoritatea Naţionala pentru Protectia Consumatorilor– R.A.R. – Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"– A.S.R.O. – Asociaţia Română de Standardizare– R.A.R.-O.C.P. – Organismul de Certificare Produse al R.A.R.– E.C.E. – Comisia Economica pentru Europa (a Organizaţiei Natiunilor Unite – O.N.U.)– C.E./C.E.E. – Comunitatea Economica Europeana– S.R. – Standard român
 + 
Capitolul 2Metodologia şi condiţiile tehnice privind omologarea/validarea în cazul productiei şi comercializarii de componente de origine pentru vehicule rutiere, destinate utilizarii ca piese de schimb2.1. Se recomanda producătorilor autohtoni de vehicule rutiere şi de componente de origine:2.1.1. – sa intocmeasca pentru aceste componente standarde de firma (specificatii tehnice). Standardul de firma este recomandabil să respecte cerinţele standardelor şi reglementarilor naţionale şi internationale aplicabile, cuprinzand urmatoarele capitole: generalitati (obiectul şi domeniul de aplicare, notare, durata de utilizare, simbolizare şi codificare, standarde de referinţa şi conexe, descrierea şi functionarea produsului), condiţii tehnice de calitate (materiale, forme şi dimensiuni, caracteristici fizice, chimice, mecanice, condiţii privind execuţia, condiţii privind aptitudinile de functionare, condiţii privind protectia împotriva coroziunii, condiţii climatice), reguli pentru verificarea calităţii (încercări şi verificări de tip, de lot, de fiabilitate), metode de verificare (verificări de materiale, verificarea formei şi dimensiunilor, verificarea caracteristicilor fizice, chimice, mecanice, verificarea executiei, verificarea aptitudinilor de functionare, anduranta, încercarea şi verificarea fiabilitatii), marcare, etichetare, ambalare, conservare, depozitare, transport, garantii, desene, scheme etc. Structura standardului de firma (specificatiei tehnice) prezentată mai sus este aplicabila pentru toate tipurile de produse care fac obiectul prezentei metodologii.2.1.2. – în condiţiile precizate de prezentul capitol documentaţia tehnica pentru fiecare componenta (documentaţia constructiva şi documentaţia tehnologica) să fie întocmită de către producătorul final al vehiculului sau să fie avizata de acesta.2.2. Se recomanda ca procedurile producătorului final de vehicule rutiere să se bazeze pe urmatoarele cerinţe:2.2.1. Documentul care atesta calitatea de componenta de origine se va elibera de către producătorul final al vehiculului pe baza prezentarii de către producătorul de componente cel puţin a urmatoarelor documente:– standardul de firma;– chestionarul de autoevaluare a calităţii procesului de fabricatie;– copii de pe documentaţia constructiva;– o descriere a procesului tehnologic de fabricatie;– minimum doua mostre (în cazul în care încercările şi verificările necesita mai multe exemplare, se suplimenteaza în mod adecvat numărul de mostre).2.2.2. Documentaţia prezentată de producătorul de componente poate să mai cuprindă:– fise de masuratori dimensionale;– fise de masuratori de mase;– rezultate ale testelor de performanţă;– certificatul de omologare internationala.2.2.3. În cazul produselor care dispun de document de atestare a caracterului de componenta de origine, urmatoarele modificari impun reluarea procesului sau extensia documentului existent:– modificari dimensionale şi ale formei sau ale aspectului;– modificarea materialelor utilizate;– modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;– modificarea amplasamentului (sediului) unităţii producătoare;– reluarea fabricatiei după o intrerupere mai mare de un an;– preluarea fabricatiei de către un alt agent economic;– schimbarea marcii de fabricatie.2.2.4. Pentru eliberarea documentului de atestare a caracterului de componenta de origine se vor avea în vedere urmatoarele categorii de încercări şi verificări:– verificarea aspectului exterior, culoare, rugozitate (obligatorii pentru componentele care sunt vizibile din exteriorul sau din interiorul vehiculului);– verificarea dimensiunilor;– verificarea maselor;– verificarea caracteristicilor fizico-chimice;– verificarea caracteristicilor functionale şi a performantelor;– verificarea montajului pe vehicul.2.3. Pentru fiecare componenta de origine este necesar să fie întocmit un document prin care producătorul final al vehiculului atesta, pe baza procedurii proprii, ca produsul fabricat în serie respecta toate cerinţele cuprinse în documentaţia constructiva, iar procesul de fabricatie poate asigura menţinerea constanta a caracteristicilor în fabricatia de serie.2.3.1. Pentru a fi considerate componente de origine aflate sub controlul producătorului final al vehiculului acesta trebuie să aibă implementate proceduri într-un sistem al calităţii care să asigure conformitatea şi stabilitatea productiei acestor produse. Se recomanda ca acest sistem al calităţii să fie certificat de organismele acreditate.2.3.2. În cazul componentelor de origine ale caror caracteristici şi performante sunt reglementate prin regulamente sau directive, producătorul componentei trebuie să prezinte certificatele (comunicarile) respective de omologare internationala. Producătorul final al vehiculului poate fie sa intocmeasca documentul de atestare pe baza certificatului eliberat conform reglementarilor menţionate mai sus, fie să efectueze anumite încercări (caracteristicile constructive care nu sunt precizate în reglementarile internationale sau caracteristicile particulare pentru un anumit vehicul rutier).2.3.3. Evaluarea initiala a calităţii procesului de productie se realizează pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea calităţii procesului de productie al producătorului de componente poate fi efectuata fie de producătorul final al vehiculului, fie de organisme acreditate. Echipele de audit ale acestor organisme pot include în componenta lor şi experti ai producătorului final al vehiculului.2.4. Auditul se desfăşoară în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispozitiile şi procedurile stabilite de producătorul de componente pentru asigurarea stabilitatii productiei şi a conformitatii produsului. După caz, referentialul faţă de care se efectueaza auditul cuprinde:– procedurile şi cerinţele proprii ale producătorului final de vehicule rutiere, pentru evaluarea calităţii procesului de productie;– "Cerinţe minimale privind asigurarea conformitatii productiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7) atunci când producătorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calităţii;– standarde din seria ISO 9000;– regulamentele E.C.E.-O.N.U. aplicabile.2.5. Pentru componentele care pot afecta siguranţa circulaţiei rutiere şi protectia mediului ambiant referentialul faţă de care se efectueaza auditul se recomanda să fie din seria ISO 9000.2.6. Producătorul de vehicule sau reprezentantul acestuia va întocmi şi va actualiza lista cuprinzand produsele (componente, echipamente, piese de schimb) de origine şi furnizorii respectivi. Trimestrial sau la cerere listele vor fi puse la dispoziţie A.N.P.C. şi R.A.R.2.7. Pentru luarea în evidenta la R.A.R., în termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor cu producătorii de vehicule rutiere autohtoni şi a primirii aprobării de a fabrica componente de origine, fabricantii de piese de schimb, componente şi materiale de exploatare auto au obligaţia de a transmite o notificare R.A.R.2.8. Producătorul de vehicule are dreptul sa suspende sau sa retraga abilitarea (aprobarea, omologarea, autorizarea, atestarea) acordată, în cazul în care producătorul de componente de origine nu respecta cerinţele care au stat la baza obtinerii abilitarii. Lista cuprinzand producătorii cărora li s-a suspendat sau li s-a retras abilitarea ca producători de componente de origine, precum şi denumirea componentelor respective se vor aduce de îndată la cunoştinţa O.P.C. şi R.A.R. de către producătorul de vehicule.2.9. O.P.C. şi R.A.R. au dreptul sa verifice documentele de atestare a caracterului de componenta de origine sau alte acte de aprobare intocmite în acest sens de producătorul de vehicule.2.10. Nu este obligatorie certificarea şi/sau omologarea de către R.A.R. în cazul componentelor de origine furnizate sub controlul producătorului final al vehiculului rutier, destinate comercializarii sau utilizarii în unitatile service din reteaua acestuia sau a reprezentantului sau autorizat şi pentru care prevederile cap. 2 sunt respectate. Atestarea calităţii de piesa de origine se face prin documente şi inscrisuri adecvate (documente de aprobare, fisa de conformitate, omologare, etichete, cod de reper) eliberate de constructorul de vehicul rutier.2.10.1. Loturile şi/sau componentele de origine prevăzute la pct. 2.10, care sunt comercializate sub controlul producătorului vehiculului rutier sau al reprezentantului sau autorizat, trebuie să fie insotite de declaratie de conformitate şi de certificat de garantie. Componentele de origine vor fi atestate ca atare şi prin marcaj pe piesa sau, în cazul în care acest fapt nu este posibil din punct de vedere tehnic, prin inscriptionare pe ambalajul acestora.
 + 
Capitolul 3Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea în cazul productiei şi comercializarii echipamentelor şi pieselor de schimb utilizate la vehicule rutiere3.1. Componentele produse în tara sau importate, destinate comercializarii ca piese de schimb şi utilizarii pe vehicule rutiere, nominalizate la cap. 5, pot fi comercializate numai dacă sunt certificate şi/sau omologate de R.A.R. Certificarea şi/sau omologarea se solicita de către producători, importatori sau de reprezentantii autorizati ai acestora.3.2. Certificarea şi/sau omologarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere, altele decat componentele de origine, care afectează siguranţa circulaţiei şi/sau protectia mediului, se realizează de R.A.R. Lista cuprinzand aceste categorii de piese de schimb este mentionata la cap. 5. Pentru piesele de schimb care nu sunt incluse în lista prevăzută la cap. 5 comercializarea este permisa în condiţiile precizate de legislatie.3.3. Pentru fiecare tip de componenta destinata comercializarii ca piesa de schimb, la care este obligatorie certificarea şi/sau omologarea, R.A.R. va desfăşura activităţile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate şi/sau de omologare. Semnificatia acestor documente este urmatoarea: produsul este interschimbabil cu cel de prim-montaj (de origine) şi respecta cerinţele esentiale şi relevante pentru siguranţa circulaţiei şi/sau protectia mediului din documentaţia constructiva şi din documentele normative, iar producătorul are stabilite masurile adecvate pentru ca procesul de fabricatie să asigure menţinerea caracteristicilor în fabricatia de serie. Condiţia de interschimbabilitate trebuie să asigure ca piesa de schimb certificata/omologata corespunde cu cea de prim-montaj (de origine) în ceea ce priveste proprietăţile de asamblare, imbinare, etansare şi parametrii de functionare. Parametrii de functionare se pot determina şi prin încercări comparative efectuate asupra pieselor de schimb (componentelor) de origine.Documentele de certificare/omologare emise de R.A.R. nu exonereaza de raspundere agentii economici cu privire la legislatia privind protectia modelelor şi desenelor industriale.3.4. Procedurile de certificare şi/sau omologare se stabilesc de R.A.R. în conformitate cu reglementarile în domeniu şi sunt puse la dispoziţie celor interesati.3.5. Pentru obtinerea certificatului de conformitate şi/sau omologare producătorul piesei de schimb sau reprezentantul autorizat al acestuia va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde, după caz, urmatoarele:– documentaţia tehnica (pe format A4) cuprinzand desene şi specificatii tehnice care să permită identificarea univoca a produsului;– chestionarele prevăzute în procedurile de certificare/omologare;– certificatul de omologare internationala sau certificatele de conformitate eliberate de organisme recunoscute de România;– alte documente solicitate de procedurile R.A.R.Mostrele de produse pentru încercări se preleveaza de R.A.R. Atunci când din motive obiective prelevarea nu este posibila mostrele se pun la dispoziţie R.A.R. prin grija solicitantului de certificare/omologare.3.5.1. În cazul prezentarii de certificate de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E.-O.N.U. sau directivelor C.E./C.E.E., acestea sunt recunoscute. În aceasta situaţie şi în mod justificat se pot derula activităţi de verificare a conformitatii mostrelor cu principalele caracteristici tehnice cuprinse în documentaţia tehnica de referinţa, prin încercări de conformitate.3.6. Pentru piesele de schimb destinate numai unui anumit tip de vehicul rutier se aplică urmatoarele reguli:a) în cazul produselor destinate vehiculelor din producţia interna standardul de firma va fi transmis de R.A.R. producătorului final al vehiculului spre avizare. În cazul în care în termen de 30 de zile de la solicitare, din motive nejustificate, producătorul final al vehiculului refuza avizarea sau nu raspunde solicitarii, procedura de certificare/omologare R.A.R. poate continua. În echipa de audit al calităţii procesului de fabricatie se pot include, la cererea producătorului final al vehiculului, şi experti tehnici din partea acestuia.Avizarea standardului de firma (documentatiei tehnice) de către producătorul final al vehiculului nu este obligatorie pentru: componente reglementate de regulamente C.E.E.-O.N.U. şi de directive ale Comunităţii Europene, standarde şi reglementari naţionale, standarde internationale; suprastructuri; dispozitive de remorcare; instalaţii GPL; economizoare/dispozitive depoluante; produse de uz general; componentele pentru tipuri de vehicule (inclusiv tipuri similare de vehicule, dar prezente sub o alta marca) iesite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani; componente neprotejate prin intermediul legislaţiei protectiei desenelor şi modelelor industriale.Producătorii de vehicule rutiere sau reprezentantii acestora sunt obligati sa puna la dispoziţie R.A.R. lista cuprinzand tipurile de vehicule rutiere iesite din fabricatia de serie de mai mult de 8 ani.În cazul în care producătorul final al vehiculului este şi unicul producător al componentei, certificarea/omologarea pieselor fabricate de terti se poate face, dacă din punct de vedere tehnic este posibil, prin încercări comparative cu piese de origine sau de prim-montaj;b) în cazul produselor destinate vehiculelor din import, solicitantul certificării/omologării va pune la dispoziţie R.A.R. fie documentaţia producătorului vehiculului rutier (sau o documentatie acceptata de producătorul vehiculului rutier), fie o documentatie tehnica a producătorului produselor respective şi un numar suficient de componente de origine. Programul de încercări se va derula pentru ambele categorii de produse şi rezultatele se vor evalua prin comparatie.De la aceasta regula fac excepţie componentele auto de uz general şi cele reglementate de regulamente, directive şi standarde (naţionale şi internationale).3.7. În cazul pieselor de schimb pentru care exista certificate de conformitate/omologare în termen de valabilitate urmatoarele modificari impun reluarea certificării/omologării sau extensia certificatului existent:– modificari dimensionale, ale formei şi aspectului;– utilizarea altor materiale decat cele prevăzute în documentaţia tehnica de referinţa utilizata la certificarea/omologarea initiala;– modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;– modificarea amplasamentului unităţii productive;– reluarea fabricatiei după o intrerupere mai mare de un an;– preluarea fabricatiei sau importului de către un alt agent economic, schimbarea marcii de fabricatie.3.8. Pentru desfăşurarea activităţilor de certificare a conformitatii/omologării se vor avea în vedere urmatoarele categorii de încercări şi verificări:– verificarea aspectului exterior (de exemplu: forma, culoare, rugozitate etc.);– verificarea dimensiunilor;– verificarea maselor;– verificarea caracteristicilor fizico-chimice;– verificarea caracteristicilor functionale şi a performantelor;– verificarea montajului pe vehicul;– verificarea comportarii în încercări de anduranta.3.9. Încercările şi verificările se vor efectua fie în laboratoarele R.A.R., fie în laboratoare acreditate sau agreate de R.A.R. Laboratoarele de încercări trebuie să respecte prevederile SR EN 45001. Se recomanda să fie utilizate, dacă indeplinesc prevederile SR EN 45001, laboratoarele de încercări ale producătorului final al vehiculului caruia îi sunt destinate respectivele componente (în cazul producătorilor interni).3.10. În cazul în care sistemul calităţii este certificat conform standardelor din seria ISO 9000 şi laboratorul respecta condiţiile SR EN 45001, încercările pot fi efectuate şi în laboratoarele de încercări ale producătorului de piese de schimb (sau în cazul cap. 4, ale producătorului materialului de exploatare). În acest caz încercările se efectueaza sub supravegherea R.A.R.3.11. Produsele care dispun de comunicari de omologare internationala, eliberate de autorităţile române (marcaj E 19), nu necesita certificari/omologări R.A.R.3.12. Evaluarea initiala a calităţii procesului de productie se realizează pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calităţii procesului de productie al producătorului de piese de schimb se efectueaza de R.A.R.-O.C.P.3.13. Auditul se desfăşoară în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispozitiile şi procedurile stabilite de producătorul de piese de schimb pentru asigurarea conformitatii productiei. În functie de modul de implementare a acestor dispozitii şi proceduri referentialul faţă de care se efectueaza auditul va fi:– "Cerinţe minimale privind asigurarea conformitatii productiei de componente pentru vehicule rutiere" (a se vedea cap. 7), atunci când producătorul de componente nu are stabilit un sistem de asigurare a calităţii conform standardelor internationale aplicabile;– standardele din seria ISO 9000 aplicabile;– alte standarde internationale în vigoare la data auditului, care acopera cerinţele privind asigurarea conformitatii productiei (cap. 7).3.14. Pentru piesele de schimb care afectează siguranţa circulaţiei rutiere şi protectia mediului referentialul faţă de care se efectueaza auditul trebuie să fie, dacă este posibil, din seria ISO 9000.3.15. La comercializarea de piese de schimb pentru vehicule rutiere producătorul acestora va elibera urmatoarele documente:– declaratia de conformitate;– certificatul de garantie;– alte documente cerute de legislatie.3.16. În perioada de valabilitate a certificării/omologării şi în cazul în care în cadrul acţiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerințelor care au stat la baza certificării piesei de schimb, componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordată.3.17. Lista cuprinzand piesele de schimb certificate se va pune la dispoziţie A.N.P.C. Lista cuprinzand piesele de schimb cărora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea/omologarea şi lista cuprinzand producătorii acestora se vor comunică periodic la A.N.P.C. şi vor fi publicate.3.18. Piesele de schimb certificate trebuie să fie inscriptionate în asa fel încât să fie posibil să se stabileasca:– producătorul;– tipul şi denumirea componentei;– seria de fabricatie (dacă este cazul);– marca de omologare/certificare;– data fabricatiei.În cazul în care din motive obiective inscriptionarea nu se poate efectua pe produs, ea se realizează pe ambalaj.
 + 
Capitolul 4Metodologia şi condiţiile tehnice privind certificarea şi/sau omologarea în cazul productiei şi comercializarii de materiale de exploatare destinate vehiculelor rutiere4.1. Materialele de exploatare produse în tara sau importate, destinate utilizarii pe vehicule rutiere, detaliate în tabelele de la cap. 5, pot fi comercializate numai dacă sunt certificate şi/sau omologate de R.A.R.4.1.1. Nivelul minim certificabil pentru calitatea benzinelor şi motorinelor auto este cel prevăzut în standardele naţionale.4.2. Certificarea şi/sau omologarea se solicita de către producători, importatori sau de reprezentantii autorizati ai acestora.4.3. Importatorii care nu sunt reprezentanti ai producătorilor pot solicita numai certificare de lot.4.4. Procedura de certificare a unui lot de produse pe o perioadă determinata de timp (fără auditul calităţii procesului de productie) este aplicabila numai dacă produsele respective sunt comercializate în recipiente de mici dimensiuni (0,5-5 l) şi numai pentru cantitati limitate. De la aceasta regula fac excepţie combustibilii (carburanţii) auto. Toata cantitatea care se solicita a fi certificata trebuie să fie disponibila şi gata de livrare în momentul în care se efectueaza prelevarea esantioanelor pentru încercări şi verificări.4.5. Pentru fiecare dintre materialele de exploatare destinate comercializarii R.A.R. va desfăşura activităţile necesare pentru eliberarea certificatului de conformitate, document care atesta ca produsul respecta cerinţele esentiale şi relevante din documentaţia de referinţa, iar procesul de fabricatie poate asigura menţinerea caracteristicilor în fabricatia de serie.4.6. Pentru obtinerea certificatului de conformitate/omologare, producătorul de materiale de exploatare va prezenta la R.A.R. dosarul produsului, care va cuprinde urmatoarele:– standardul de firma (în cazul importului unui lot de materiale de exploatare de acelasi tip, fabricate de acelasi producător, se prezinta specificatia tehnica);– rapoarte de încercări;– chestionarul de preevaluare a calităţii procesului de fabricatie (nu este necesar în cazul importului unui lot de produse).4.7. În cazul materialelor de exploatare care au certificate de conformitate în termen de valabilitate urmatoarele modificari impun reluarea certificării sau extensia certificatului existent:– modificari ale caracteristicilor fizico-chimice;– utilizarea altor materii prime;– modificari ale procesului tehnologic de fabricatie;– modificarea amplasamentului unităţii productive;– reluarea fabricatiei după o intrerupere mai mare de un an;– preluarea fabricatiei de către un alt agent economic, schimbarea marcii.4.8. Pentru desfăşurarea activităţilor de certificare a conformitatii se vor avea în vedere, după caz, urmatoarele categorii de încercări şi verificări:– verificarea aspectului, culorii, viscozitatii etc;– verificarea caracteristicilor fizico-chimice;– verificarea performantelor;– verificarea andurantei.4.9. În cazul unor caracteristici sau performante ale produsului care sunt critice pentru siguranţa circulaţiei rutiere şi protectia mediului verificările acestor caracteristici şi/sau performante se vor efectua pe un numar suficient de esantioane, dacă cerinţele standardelor obligatorii sau standardul de firma al producătorului nu prevede un anumit numar.4.10. Încercările şi verificările se vor efectua în laboratoarele R.A.R. sau în laboratoare agreate de R.A.R. Laboratoarele de încercări trebuie să respecte prevederile SR EN 45001. Se pot efectua încercări supravegheate de R.A.R. în laboratoarele producătorilor care solicită certificarea/omologarea, dacă acestea indeplinesc condiţiile din SR EN 45001 şi dacă producătorul este certificat conform standardelor din seria ISO 9000.4.11. Evaluarea initiala a calităţii procesului de productie se realizează pe baza chestionarului de autoevaluare şi a vizitei de preaudit. Evaluarea finala a calităţii procesului de productie al producătorului de materiale de exploatare se efectueaza de R.A.R.-O.C.P.4.12. Auditul se desfăşoară în conformitate cu cerinţele standardelor din seria SR ISO 10011 şi are scopul de a verifica dispozitiile şi procedurile stabilite de producătorul de materiale de exploatare pentru asigurarea stabilitatii productiei. Referentialul faţă de care se efectueaza auditul trebuie să fie, dacă este posibil, din seria ISO 9000.4.13. Livrarea materialelor de exploatare va fi însoţită de urmatoarele documente:– declaratia de conformitate;– certificatul de garantie;– alte documente cerute de legislatie.4.14. În perioada de valabilitate a certificării/omologării şi în cazul în care în cadrul acţiunilor de supraveghere se constata nerespectarea cerințelor care au stat la baza certificării piesei de schimb, a componentei sau a materialului de exploatare auto, R.A.R. suspenda sau retrage certificarea acordată.4.15. Lista cuprinzand materialele de exploatare certificate şi produsele cărora li s-a suspendat sau li s-a retras certificarea, precum şi lista cuprinzand producătorii acestora vor fi publicate şi vor fi puse periodic la dispoziţia A.N.P.C.4.16. Materialele de exploatare certificate trebuie să poată fi identificate în asa fel încât să fie posibil să se stabileasca:– producătorul;– tipul şi denumirea produsului;– data de fabricatie şi termenul de valabilitate;– numărul lotului;– numărul certificatului de conformitate şi data expirarii acestuia;– caracteristicile relevante;– modul de intrebuintare;– mesajele de avertizare.4.17. La acordarea certificării/omologării se pot lua în considerare rapoarte de încercări şi certificate de conformitate emise în regim acreditat şi recunoscute.4.18. Comercializarea de către agentii economici a materialelor de exploatare pentru vehicule rutiere, care sunt cuprinse în lista de la cap. 5, este permisa numai în cazul în care produsul este omologat şi/sau certificat de R.A.R.4.19. La livrarea componentelor sau a materialelor de exploatare auto de către producătorul acestora comerciantului trebuie să i se puna la dispoziţie din partea producătorului, semnate de persoanele autorizate, declaratia de conformitate şi certificatul de garantie. Agentii economici care comercializeaza componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligati ca, la cererea organelor de control şi ale A.N.P.C., să prezinte documentele menţionate mai sus.4.20. Agentii economici care comercializeaza materiale de exploatare pentru vehicule rutiere sunt obligati sa puna la dispoziţie instituţiilor de control abilitate ale statului român toate documentele care să ateste provenienţă acestora şi indeplinirea obligaţiei de a obtine certificatul de omologare/conformitate.4.21. În cazul comercializarii de materiale de exploatare care sunt partitionate de comercianti sau de alti agenti economici, altii decat titularul certificatului de conformitate, ambalajul produsului trebuie să cuprindă, suplimentar faţă de cele prevăzute la pct. 4.16, şi informaţii privind titularul certificatului de conformitate, identificarea producătorului şi a ambalatorului. Operaţiunea de partitionare şi de ambalare trebuie să se execute sub supravegherea şi cu acordul scris al titularului de certificat de conformitate, care poarta raspunderea solidar cu ambalatorul pentru caracteristicile şi calitatea produsului astfel comercializat.4.22. În cazul materialelor de exploatare importate direct de agentii economici care le comercializeaza, certificarea se va solicita de către acestia, urmand să se desfăşoare procedura de certificare pe loturi de produse.
 + 
Capitolul 5Lista cuprinzand echipamentele, piesele de schimb şi materialele de exploatare pentru vehicule rutiere, pentru care este necesară certificarea/omologarea R.A.R.În cadrul listelor de mai jos literele utilizate în dreptul denumirii componentei au urmatoarea semnificaţie:A – produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la siguranţa circulaţiei;B – produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) care contribuie la protectia mediului;C – produs (echipament, piesa de schimb, material de exploatare) având caracteristicile tehnice descrise în acordurile internationale, regulamentele E.C.E.-O.N.U., directivele C.E.E./C.E., standardele române sau internationale şi de reglementarile naţionale.5.1. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor de franare

  Denumirea componentei A B C
  echipamente din cadrul instalaţiilor de frânare hidraulice (pompă centrală, repartitor, cilindri, etrier) X    
  echipamente din cadrul instalaţiilor de frânare pneumatice (robinet principal, regulator, supape, distribuitor) X    
  segmenţi (plăcuţe sau saboţi) de frână X X X
  discuri de frână X    
  tamburi de frână X    
  furtunuri de frână X   X
  garnituri de frână (cauciuc) X   X
  cabluri de frână X    

5.2. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb în cadrul sistemului de direcţie

  Denumirea componentei A B C
  caseta de direcţie X    
  leviere de direcţie X    
  volan X    
  echipament hidraulic servodirecţie X    
  coloană de direcţie X    
  bare şi bielete de direcţie X    
  planetare X    
  pivoţi, capete de bară, articulaţii sferice, rotule X    

5.3. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb în cadrul instalatiei de iluminare şi semnalizare luminoasa

  Denumirea componentei A B C
  faruri X   X
  faruri de ceaţă X   X
  lanterne de direcţie X   X
  lanterne de poziţie X   X
  lanterne stop X   X
  lanterne de gabarit X   X
  lanterne de ceaţă X   X
  lanterne de mers înapoi X   X
  becuri X   X
  catadioptri X   X
  lanternă pentru iluminarea numărului de înmatriculare X   X
  plăci de identificare şi benzi reflectorizante X   X
  lanterne laterale de poziţie X   X
  lanterne de parcare X   X
  lămpi de ceaţă spate X   X
  comenzi şi martori luminoşi X   X
  marcaje reflectorizante pentru vehicule grele şi remorcile acestora X   X

5.4. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor de evacuare

  Denumirea componentei A B C
  amortizoare de zgomot   X X
  catalizatori   X X

5.5. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb în cadrul instalaţiilor anexe la motor

  Denumirea componentei A B C
  rezervor de combustibil X   X
  carburatoare, pompă de injecţie, pompă de benzină   X  
  dispozitive depoluante   X  
  ruptor-distribuitor   X X
  furtunuri şi filtre de combustibil X   X
  dispozitive economizoare de combustibil   X  

5.6. Componente pentru ansamblul motopropulsor

  Denumirea componentei A B C
  adaptare alimentare GPL (sau alt tip de carburant) X X X
  set motor şi elementele componente   X  

5.7. Componente destinate utilizarii ca piese de schimb în cadrul instalatiei electrice

  Denumirea componentei A B C
  baterii de acumulatori X   X
  aprindere electronică   X  
  avertizor sonor X   X
  cronotahograf X    
  releu de semnalizare X   X
  ştergător de parbriz X   X

5.8. Componente în cadrul caroseriilor sau ca elemente ale acestora

  Denumirea componentei A B C
  parbriz X   X
  geamuri X   X
  oglinzi retrovizoare X   X
  bare de şoc X   X
  bare antiîmpănare X   X
  bare de protecţie laterale X   X
  portbagaje exterioare X   X
  dispozitive de remorcare X   X
  centuri de siguranţă X   X
  alarme auto   X X
  scaune, banchete X   X
  tetiere X   X
  air-bag X   X
  dispozitiv de reţinere pentru copii     X
  triunghi presemnalizare X   X
  dispozitive speciale de prioritate (girofaruri şi lumini fulger) X   X
  plăci ADR, ATP     X
  aeroterme şi instalaţii de dezaburire X    
  suprastructuri auto X    

5.9. Componente destinate utilizarii în cadrul sistemului de rulare

  Denumirea componentei A B C
  anvelope (inclusiv anvelope nou-reşapate) X   X
  roţi X   X
  arcuri X   X
  braţe suspensie X    
  rulmenţi X    
  amortizoare X   X
  bare stabilizatoare X    

5.10. Materiale de exploatare destinate utilizarii pe vehicule rutiere

  Denumirea componentei A B C
  benzină şi aditivi pentru benzină   X X
  motorină şi aditivi pentru motorină   X X
  ulei de motor   X X
  ulei de transmisie   X X
  lichid de frână X   X
  antigel     X
  gaz petrolier lichefiat (GPL) sau alte tipuri de carburanţi auto (GNC)   X X

5.11. Alte produse

         
  Denumirea componentei A B C
  căşti pentru motociclişti X   X

Prescurtari utilizate:GPL – Gaz petrolier lichefiatGNC – Gaz natural comprimatADR – Transport marfuri periculoaseATP – Transport marfuri perisabile + 
Capitolul 6Dispozitii finale şi tranzitorii6.1. Lista cuprinzand componentele şi materialele de exploatare pentru vehicule rutiere de la cap. 5 se actualizeaza în functie de evolutia reglementarilor legale în domeniu şi de evolutia documentelor normative. Regulile de certificare/omologare şi de utilizare a marcii de certificare/omologare se stabilesc prin procedurile R.A.R.6.2. Certificatul de conformitate/omologare poate fi de serie sau de lot. Certificarea/omologarea unui produs fabricat în serie se aplică în cazul în care solicitantul este producătorul sau reprezentantul sau.Comercializarea produselor certificate/omologate conform prezentei metodologii de către alte persoane juridice decat titularii certificatelor este posibila numai cu acordul scris al titularului de certificat.6.2.1. Certificatul de conformitate/omologare are valabilitate maxima de 2 ani.Se pot acorda certificari/omologări pentru o perioadă de 3 luni, 6 luni sau 1 an în urmatoarele cazuri:a) când sunt necesare probe de anduranta de lunga durata;b) când este necesar controlul strict al produsului certificat/omologat;c) când exista suficiente dovezi rezultate din analiza documentatiei tehnice (comunicari de omologare internationala, certificate de conformitate şi rapoarte de încercări emise în regim acreditat şi recunoscute, aprobari de la constructori de vehicule) care să permită aceasta, iar încercările presupun perioade de timp indelungate.6.2.2. Dacă se constata respectarea premiselor care au stat la baza certificării/omologării initiale, la prelungirea unei certificari/omologări se pot aplica proceduri simplificate.6.3. Certificarile/omologarile de lot se acordă pe perioade determinate şi nu implica în mod obligatoriu efectuarea auditului privind capabilitatea tehnica a furnizorului. Lotul de produse ce se prezinta pentru certificare/omologare trebuie să fie fabricat şi ambalat.6.3.1. În cazul produselor de import se accepta certificarea/omologarea fără ca întreaga cantitate a lotului să fie disponibila, urmand ca în cazul acordarii certificării/omologării R.A.R. să efectueze activităţi de supraveghere suplimentare.6.4. Încercările realizate în vederea stabilirii conformitatii cu documentaţia de referinţa vor fi cele esentiale şi trebuie să acopere caracteristicile relevante pentru produs.6.5. Se acorda dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare numai în cazul în care s-au efectuat toate încercările prevăzute de referential.6.5.1. Echipamentele, piesele de schimb şi materialele utilizate la vehicule rutiere care contribuie la siguranţa circulaţiei sau la protectia mediului (cu excepţia celor livrate în vrac), menţionate la cap. 5, certificate/omologate R.A.R., vor purta suplimentar un marcaj special de secretizare. Macheta şi modelul marcajului suplimentar de secretizare vor avea un caracter unitar şi vor fi agreate de R.A.R. Obligaţia marcarii suplimentare de secretizare revine titularului de certificat de conformitate/omologare R.A.R.În vederea sustinerii reclamatiilor ulterioare în cazul aparitiei deficientelor de calitate titularul certificării/omologării va avea în vedere informarea consumatorilor cu privire la necesitatea pastrarii marcajului special de autentificare, printr-un mesaj adecvat pe ambalajul produsului.6.5.2. Materialele de exploatare certificate de R.A.R., din categoria celor care nu concura la siguranţa circulaţiei sau la protectia mediului (cu excepţia celor livrate în vrac), pot fi marcate în mod optional cu marcajul suplimentar de autentificare.6.5.3. R.A.R. supraveghează menţinerea conformitatii produsului certificat/omologat. Planurile de incercare şi încercările aferente supravegherilor pot conduce la acordarea dreptului de utilizare a marcii de certificare/omologare.6.5.4. La certificarea familiilor de produse se selecteaza încercările relevante şi esentiale pentru tipurile reprezentative. Dreptul de utilizare a marcii de certificare/omologare se acordă de R.A.R. numai în cazul în care întreaga familie de produse este supusă testelor şi indeplineste condiţiile din referential.6.6. Cheltuielile aferente certificării/omologării, inclusiv pentru supravegherea în termenul de valabilitate a documentului de certificare/omologare, se suporta de către solicitanţii certificării/omologării.6.7. Raspunderea pentru conservarea caracteristicilor certificate/omologate, precum şi pentru calitatea pieselor de schimb, a echipamentelor, a componentelor şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere puse în circuitul comercial revine producătorilor, reprezentantilor acestora sau, după caz, comerciantilor. Fac excepţie de la aceasta regula cazurile în care deficientele de calitate se datorează nerespectarii de către consumator a instructiunilor de utilizare şi pastrare.6.8. Prezenta metodologie poate fi revizuita şi completata în mod periodic, pe măsura introducerii unor noi reglementari în domeniu.6.9. Documentatiile tehnice de referinţa ale certificarilor/omologarilor, precum şi cele conexe acestora vor fi puse la dispoziţie R.A.R. de către solicitanţi.6.10. Este interzisa comercializarea de echipamente, piese de schimb şi materiale de exploatare destinate a fi utilizate pe vehicule rutiere sub denumiri care pot crea confuzie, precum şi a celor care nu poarta marcajele de omologare/certificare.6.11. Pentru produsele care dispun de comunicari de omologare internationala conform regulamentelor E.C.E-O.N.U. sau directivelor C.E.E., certificarea/omologarea R.A.R., precum şi etichetarea cu marcajul special de secretizare nu sunt obligatorii.6.12. Prezenta metodologie inlocuieste editia 2000 a Metodologiei şi condiţiilor tehnice privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere.
 + 
Capitolul 7Cerinţe minimale pentru asigurarea conformitatii productiei de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere7.1. ScopPrezentul document prezinta cerinţele pentru sistemul intern de control al productiei care trebuie stabilit şi mentinut de un producător de componente destinate vehiculelor rutiere în vederea asigurarii conformitatii produselor cu condiţiile specificate pentru tipul de produs omologat şi/sau certificat.7.2. Domeniu de aplicareDocumentul se aplică la auditul calităţii procesului de productie în vederea omologării şi/sau certificării componentelor pentru vehicule rutiere, la auditurile curente de supraveghere, precum şi la evaluarea rezultatelor acestor audituri pentru verificarea indeplinirii de către producător a cerințelor pentru asigurarea conformitatii produselor fabricate cu condiţiile specificate.Auditul calităţii procesului de productie se efectueaza pentru a determina dacă exista facilitatile adecvate (personal şi echipamente) pentru controlul intern al productiei.Auditurile curente de supraveghere se efectueaza pentru a verifica dacă facilitatile necesare pentru productie şi pentru sistemul de control intern aplicat de producător sunt mentinute şi îmbunătăţite.7.3. Documente de referinţa7.3.1. SR ISO 8402:1995, Managementul calităţii şi asigurarea calităţii. Vocabular.7.3.2. SR EN ISO 9002:1995, Sistemele calităţii. Model pentru asigurarea calităţii în productie, montaj şi service.7.3.3. SR EN ISO 9003:1995, Sistemele calităţii. Model pentru asigurarea calităţii în inspecţii şi încercări finale.7.3.4. PS-E100-01, Omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice din România.7.4. Terminologie. AbrevieriTermenii utilizati în prezentul document sunt definiti în documentele de referinţa menţionate la cap. 4.7.5. Cerinţe pentru asigurarea conformitatii7.5.1. GeneralitatiProducătorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie să demonstreze ca poseda facilitatile necesare şi ca are stabilite proceduri sau metode adecvate pentru un control eficace al productiei, care să asigure conformitatea productiei curente cu tipul de produs omologat şi/sau certificat.Controlul intern al fabricatiei comporta tehnici operationale şi măsuri necesare pentru menţinerea calităţii produsului fabricat. Toate facilitatile, echipamentul şi personalul trebuie să fie disponibile pentru a realiza inspecţiile şi încercările necesare.Cerinţele pentru sistemul de control intern al productiei includ urmatoarele elemente:● organizare şi resurse;● controlul documentatiei;● controlul produselor aprovizionate;● identificarea şi trasabilitatea produselor;● controlul proceselor şi al produselor neconforme;● inspecţii şi încercări;● controlul echipamentelor de inspecţie şi incercare;● manipularea, ambalarea, depozitarea, conservarea şi livrarea vehiculelor;● metode statistice de control (atunci când este cazul).7.5.2. Organizare şi resurse7.5.2.1. Producătorul trebuie să defineasca responsabilitatea, autoritatea şi interdependenta personalului care conduce, efectueaza şi verifica activităţile care influenţează calitatea.Conducătorii unităţilor de productie/ambalare/comercializare, precum şi administratorii firmelor care solicită certificarea/omologarea sunt obligati sa indeplineasca condiţia de onorabilitate şi, la cerere, sa puna la dispoziţie R.A.R. dovezile aferente.7.5.2.2. Producătorul trebuie să identifice condiţiile referitoare la resurse şi să asigure facilitatile adecvate, respectiv echipamente de productie, de inspecţie şi de incercare, precum şi personal instruit pentru activităţile de execuţie şi verificare.7.5.2.3. Producătorul trebuie să defineasca şi sa documenteze modul în care vor fi satisfacute condiţiile specificate pentru produsul fabricat.7.5.2.4. În scopul satisfacerii condiţiilor specificate pentru produsul fabricat producătorul trebuie să ia în considerare, după caz, urmatoarele activităţi:– asigurarea mijloacelor de control al proceselor, al echipamentelor (inclusiv al echipamentelor de inspecţie şi incercare), al dispozitivelor şi al tuturor resurselor şi competentelor necesare pentru realizarea conformitatii produselor fabricate cu tipul omologat şi/sau certificat;– asigurarea compatibilitatii procesului de productie, a montajului, service şi a procedurilor sau metodelor de inspecţie şi de incercare cu documentaţia aplicabila;– efectuarea verificărilor adecvate în etapele corespunzătoare de fabricare a produsului;– stabilirea criteriilor de acceptare pentru toate caracteristicile şi condiţiile, inclusiv a criteriilor care conţin un element subiectiv;– elaborarea planurilor calităţii;– elaborarea înregistrărilor calităţii.7.5.2.5. Periodic producătorul trebuie să analizeze rezultatele obtinute şi sa revizuiasca metodele sau procedurile aplicate pentru a asigura continua lor adecvare şi pentru a preveni aparitia neconformitatilor. Analiza trebuie să tina seama de neconformitatile înregistrate în timpul inspecţiilor şi al incercarilor produselor fabricate şi produselor aprovizionate, precum şi de reclamatiile cu privire la calitatea produselor.7.5.3. Controlul documentatiei7.5.3.1. Producătorul trebuie să asigure documentaţia necesară pentru susţinerea activităţilor de aprovizionare, productie, inspecţie şi încercări, livrare, după cum este cazul.7.5.3.2. Documentaţia trebuie să cuprindă:– documentaţia tehnica de execuţie pentru produs (conform STAS 6269-1990);– documente externe (standarde etc.);– planuri de control al procesului de productie;– proceduri sau metode adecvate de inspecţii şi încercări pe tot fluxul de fabricatie;– proceduri sau metode adecvate de verificare periodica a echipamentelor de inspecţie şi incercare;– instrucţiuni de lucru.7.5.3.3. Producătorul trebuie să efectueze un control adecvat al documentatiei referitoare la produs pentru a asigura conformitatea acesteia cu condiţiile specificate. Documentele trebuie analizate şi aprobate de personal autorizat înainte de emitere. Controlul documentatiei trebuie să asigure ca:– se utilizeaza numai editiile în vigoare ale documentelor;– documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;– modificările documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat, conform unor proceduri sau metode stabilite.7.5.4. Controlul produselor aprovizionate7.5.4.1. Producătorul trebuie să stabileasca şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru controlul produselor aprovizionate, astfel încât acestea sa corespunda condiţiilor specificate. Tipul şi amploarea controlului efectuat de producătorul componentei asupra subcontractantilor trebuie să depinda de tipul produsului şi de capabilitatea şi performantele subcontractantilor, demonstrate anterior. Producătorul trebuie să evalueze şi sa selecteze subcontractantii pe baza aptitudinii acestora de a satisface condiţiile contractuale.7.5.4.2. Comenzile de aprovizionare ale producătorului vehiculului trebuie să descrie clar produsele solicitate pentru a permite controlul conformitatii acestora cu condiţiile specificate. Produsele neconforme din loturile aprovizionate trebuie tratate în acelasi mod ca şi produsele neconforme, identificate pe fluxul de fabricatie al producătorului vehiculului.7.5.5. Identificarea şi trasabilitatea produselorProducătorul trebuie să identifice loturile de produse prin mijloace adecvate, începând de la receptie, pe parcursul tuturor etapelor de productie, montaj şi service.7.5.6. Controlul proceselorProducătorul trebuie să se asigure ca procesele de productie se desfăşoară în condiţii controlate. Condiţiile controlate trebuie să includa:– instrucţiuni de lucru documentate, care definesc modul de productie, de montaj şi de service, şi echipamentele necesare;– monitorizarea şi controlul parametrilor proceselor şi al caracteristicilor produselor, după caz;– calificarea proceselor şi echipamentelor, după caz;– mentenanta corespunzătoare a echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a proceselor;– calificarea corespunzătoare a personalului.7.5.7. Inspecţii şi încercări7.5.7.1. Producătorul trebuie să verifice dacă sunt satisfacute condiţiile specificate pentru produsul fabricat. În acest scop este necesar:– sa verifice ca materialele, reperele şi subansamblurile care intră în componenta produsului să fie conforme cu condiţiile specificate;– sa stabileasca şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspecţiilor şi incercarilor pe tot fluxul de productie;– să asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru inspecţiile şi încercările efectuate.7.5.7.2. Producătorul trebuie să indice prin mijloace adecvate conformitatea sau neconformitatea componentei fabricate în ceea ce priveste inspecţiile şi încercările. Producătorul trebuie să menţină înregistrări care fac dovada ca produsul iesit de pe fluxul de fabricatie a fost admis la inspecţia şi încercările efectuate în conformitate cu planul calităţii sau cu procedurile documentate.7.5.8. Controlul produsului neconformProducătorul trebuie să stabileasca şi să aplice proceduri sau metode adecvate de tratare a neconformitatilor faţă de condiţiile stabilite. Procedurile sau metodele respective trebuie să indice actiunile necesare pentru identificarea, documentarea, izolarea, analizarea şi tratarea produsului neconform. Trebuie mentinute înregistrări cu privire la neconformitatile înregistrate şi la modul lor de tratare.7.5.9. Controlul echipamentelor de inspecţie, măsurare şi incercare7.5.9.1. Producătorul vehiculului trebuie să asigure echipamentul adecvat de inspecţie, măsurare şi incercare pentru efectuarea masurarilor necesare şi a capabilitatii de măsurare.7.5.9.2. Echipamentele de inspecţie, măsurare şi incercare ce pot influenţa calitatea produsului trebuie verificate, etalonate şi ajustate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare, în raport cu echipamentele certificate care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Stadiul verificării/etalonarii trebuie identificat prin mijloace adecvate.7.5.9.3. Producătorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie să asigure condiţiile de mediu adecvate pentru verificările şi etalonarile care se efectueaza. Producătorul trebuie să menţină inregistrarile referitoare la etalonarea şi verificarea echipamentelor de inspecţie, măsurare şi incercare.7.5.10. Manipularea, ambalarea, depozitarea şi livrarea produselorProducătorul de componente trebuie să stabileasca proceduri sau metode adecvate pentru manipularea, ambalarea, depozitarea şi livrarea produselor fabricate pentru a asigura conformitatea cu condiţiile specificate şi pentru a preveni deteriorarea acestora.7.5.11. Tehnici statisticeÎn functie de volumul fabricatiei producătorul de componente pentru vehicule rutiere trebuie să defineasca şi să aplice tehnici statistice pentru controlul şi verificarea capabilitatii proceselor şi/sau ale caracteristicilor adecvate ale reperelor ce intră în componenta produsului.7.5.12. Prezentele condiţii minimale pentru asigurarea conformitatii productiei de componente şi materiale de exploatare pentru vehicule rutiere pot fi modificate prin procedurile de certificare R.A.R.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x