METODOLOGIA din 4 decembrie 2002w

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARIIMINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 227 din 4 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LAHG 844 31/07/2002 ANEXA 3
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 103
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LALEGE 520 17/07/2002
ART. 5REFERIRE LAHG 1246 13/12/2001
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LALEGE 713 03/12/2001
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 184 20/12/2001
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 206 15/11/2000
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 130 30/06/2000
ART. 5REFERIRE INDIRECTA LAOUG 30 14/04/2000
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 6REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 7
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 28
ART. 7REFERIRE LAORDIN 3176 12/02/2002
ART. 7REFERIRE LAORDIN 137 12/03/2002
ART. 7REFERIRE LAMETODOLOGIE 12/02/2002
ART. 7REFERIRE LAMETODOLOGIE 12/03/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 955 04/05/2007
ActulREFERIT DEORDIN 2354 08/10/2007
ActulREFERIT DEORDIN 3916 15/05/2006
ActulREFERIT DEORDIN 5800 04/12/2006
ActulREFERIT DEORDIN 5051 29/09/2005
ActulREFERIT DEORDIN 4119 09/06/2003
ActulAPROBAT DEORDIN 534 04/12/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 534 04/12/2002

de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învăţământul liceal, filierele tehnologică şi vocationala



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învăţământul liceal, filierele tehnologică şi vocationala, pentru profilurile:a) servicii, resurse naturale şi protecţia mediului şi tehnic pentru filiera tehnologică;b) artistic, pedagogic, teologic, sportiv şi muzici militare pentru filiera vocationala.
 + 
Articolul 2Absolvirea învăţământului liceal, filierele tehnologică şi vocationala, are doua componente:a) examenul de bacalaureat, a cărui promovare da dreptul la obţinerea diplomei de bacalaureat;b) examenul pentru certificarea competentelor profesionale, a cărui promovare da dreptul la obţinerea certificatului de competente profesionale, corespunzător nivelului 3 de calificare – tehnician sau echivalent, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor ocupatiilor, meseriilor şi specializărilor pentru care se asigura pregătirea profesională prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare.
 + 
Articolul 3(1) La examenul pentru certificarea competentelor profesionale se pot prezenta absolvenţii învăţământului liceal, filierele tehnologică şi vocationala, forma de învăţământ de zi.(2) Candidaţii proveniţi din învăţământul liceal seral, filiera tehnologică, se pot înscrie la examenul pentru certificarea competentelor profesionale numai dacă în clasele X-XIII au studiat disciplinele tehnologice de specialitate şi fac dovada ca au lucrat în producţie cel puţin un an în specializări corespunzătoare celei pentru care au fost şcolarizaţi sau au efectuat stagii de pregătire practica în condiţiile prevăzute de Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.508/2001 referitor la aprobarea programelor şcolare pentru disciplina Pregătire practica, clasele a X-a-a XII-a, învăţământ liceal filiera tehnologică, pentru elevii de la învăţământul de zi.
 + 
Articolul 4(1) Candidaţii proveniţi din învăţământul liceal de stat, filierele tehnologică şi vocationala, pot susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale, fără taxa, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe.(2) Candidaţii proveniţi de la filierele tehnologică şi vocationala din unităţile de învăţământ liceal particular neacreditate, înfiinţate conform legii, susţin examenul pentru certificarea competentelor profesionale, cu achitarea unei taxe, la unităţile de învăţământ de stat stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. Unităţile de învăţământ de stat la care aceşti candidaţi susţin examenul pentru certificarea competentelor profesionale se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.(3) Taxa de examen menţionată la alin. (1) şi (2) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. La stabilirea cuantumului taxei se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.(4) În conformitate cu alin. (2) al art. 103 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, unităţile de învăţământ liceal particular, filierele tehnologică şi vocationala, acreditate, fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi organizează examen pentru certificarea competentelor profesionale pentru propriii absolvenţi.
 + 
Articolul 5(1) În urma promovării examenului pentru certificarea competentelor profesionale, absolventului i se eliberează certificatul de competente profesionale, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în concordanta cu Hotărârea Guvernului nr. 1.246/2001 privind sistemul de certificare a nivelurilor de calificare prin învăţământul profesional, liceal – filiera tehnologică şi vocationala – şi postliceal, precum şi cu Regulamentul privind regimul juridic al actelor de studii şi al documentelor de evidenta şcolară în învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.678/2002.(2) Certificatul de competente profesionale este un act prin care se confirma pregătirea profesională dobandita de absolvenţi pe întreaga durata a studiilor liceale.(3) Certificatul de competente profesionale se eliberează de secretariatul unităţii de învăţământ la care s-a susţinut examenul pentru certificarea competentelor profesionale, după încheierea cursurilor clasei terminale a XII-a/a XIII-a, acelor absolvenţi care au promovat examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
 + 
Articolul 6(1) În conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 84/1995, republicată, eliberarea certificatului de competente profesionale nu este condiţionată de promovarea examenului de bacalaureat, cu excepţia profilului pedagogic din cadrul filierei vocationale.(2) Absolvenţii profilului pedagogic pot beneficia de drepturile conferite de certificatul de competente profesionale numai dacă îndeplinesc condiţiile art. 7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, adică sunt absolvenţi de liceu cu diploma de bacalaureat.
 + 
Capitolul 2Coordonarea metodologică a examenului pentru certificarea competentelor profesionale + 
Articolul 7(1) Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învăţământul liceal, filierele tehnologică şi vocationala, sunt coordonate la nivel naţional de Comisia naţionala de evaluare şi certificare, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.(2) Componenta şi atribuţiile Comisiei naţionale de evaluare şi certificare sunt stipulate în art. 7, 8 şi 9 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 3.176/137/2002.
 + 
Articolul 8(1) La nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti se constituie comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti, care coordonează organizarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învăţământul profesional, postliceal şi liceal, filierele tehnologică şi vocationala.(2) Componenta şi atribuţiile comisiei de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti sunt stipulate în art. 10 şi 11 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenelor de absolvire a învăţământului profesional şi postliceal.
 + 
Articolul 9(1) La nivelul unităţii de învăţământ, desemnată centru de examen de comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti, coordonarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale revine comisiei de examinare din unitatea de învăţământ respectiva.(2) Numirea comisiei de examinare din unitatea de învăţământ se face prin decizie a inspectorului şcolar general, la propunerea consiliului de administraţie al şcolii, cu avizul inspectorului de specialitate, cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea examenelor pentru certificarea competentelor profesionale.(3) Pentru învăţământul teologic este necesară şi obţinerea avizului din partea cultului respectiv.
 + 
Articolul 10(1) Pentru filiera tehnologică comisia de examinare din unitatea de învăţământ este alcătuită din:a) preşedinte – directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ (de regula, profesor de specialitate) – fără drept de notare;b) vicepreşedinte – profesor metodist de specialitate de la o alta unitate de învăţământ, specialist în profilul pentru care s-au pregătit candidaţii – fără drept de notare;c) secretar – responsabilul ariei curriculare "Tehnologii" din unitatea de învăţământ respectiva – fără drept de notare;d) 4-7 membri, din care:– 2-3 parteneri sociali, specialişti, cu rol de observator, de la societăţile comerciale cu care unitatea de învăţământ are relaţii de parteneriat şi reprezentanţi ai comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesională – fără drept de notare;– 1-2 cadre didactice care au asigurat instruirea practica sau laboratorul la clasa/grupa respectiva – cu drept de notare;– 1-2 cadre didactice care au predat disciplinele de specialitate la clasa/grupa respectiva – cu drept de notare.(2) Pentru filiera vocationala comisia de examinare din unitatea de învăţământ este alcătuită din:a) preşedinte – directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ (de regula, profesor de specialitate), fără drept de notare;b) vicepreşedinte – reprezentantul partenerilor sociali pentru care se realizează calificarea profesională, cu rol de observator, fără drept de notare [vezi şi alin. (3)];c) secretar – responsabilul catedrei de specialitate din unitatea de învăţământ respectiva, fără drept de notare;d) 2-6 membri, cu drept de notare:– cadrul didactic care a asigurat pregătirea practica la clasa/grupa respectiva sau, în cazul în care nu exista pregătire practica, un alt cadru didactic de specialitate din unitatea respectiva sau din alta unitate de învăţământ;– cadre didactice din unitatea de învăţământ respectiva sau din unităţile de unde provin candidaţii, specialişti în domeniul în care s-au pregătit candidaţii.(3) În cazul liceelor teologice, din comisie poate face parte un reprezentant al cultului, în calitate de observator, fără drept de notare.(4) La liceele de arta, profilul muzica, în comisia pentru canto clasic şi pentru muzica tradiţionala românească va fi cooptat în calitate de membru, cu drept de notare, un profesor de teorie-sol-fegiu-dicteu.
 + 
Articolul 11(1) Comisia de examinare din unitatea de învăţământ are următoarele atribuţii:a) întocmeşte graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale şi îl afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acestuia;b) pregăteşte documentaţia tehnica, sălile, aparatele, instrumentele, sculele, dispozitivele, materialele necesare şi asigura condiţiile normale de desfăşurare a probelor de examen;c) asigura asistenţa medicală de specialitate, pe perioada desfăşurării probei practice, acolo unde specialitatea examinata o impune;d) stabileşte criteriile de evaluare pentru probele examenului pentru certificarea competentelor profesionale, în conformitate cu competentele specifice exercitării specializării;e) pentru filiera vocationala:– stabileşte subiectele pentru proba practica; pentru specializarea muzica subiectele pentru solfegiu şi citire la prima vedere se elaborează cu o ora înaintea începerii probei, în prezenta inspectorului de specialitate;– stabileşte durata probelor practice, în funcţie de specialitate;f) organizează şi efectuează examinarea şi notarea candidaţilor;g) afişează rezultatele examenului pentru certificarea competentelor profesionale;h) întocmeşte şi păstrează, pe toată durata desfăşurării examenului pentru certificarea competentelor profesionale, dosarul comisiei de examinare;i) înaintează comisiei de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti un raport cu privire la modul de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale, care să conţină propuneri cu privire la optimizarea desfăşurării examenului pentru certificarea competentelor profesionale, în conformitate cu anexa A.(2) Inspectorul de specialitate va consemna atribuţiile pentru fiecare membru al comisiei de examinare, în fise individuale, întocmite în conformitate cu anexa B. Fişele individuale vor fi semnate de persoanele nominalizate în comisie şi vor fi păstrate la dosarul acesteia.
 + 
Articolul 12(1) Fiecare comisie de examinare va păstra în dosarul sau, pe toată durata desfăşurării examenului pentru certificarea competentelor profesionale, toate documentele referitoare la examen.(2) La încheierea examenului pentru certificarea competentelor profesionale dosarul comisiei de examinare va fi predat de preşedinte, sub semnatura, la secretariatul unităţii de învăţământ pentru arhivare.(3) Unitatea de învăţământ are obligaţia de a păstra dosarele comisiei de examinare timp de 3 ani.
 + 
Articolul 13(1) La nivelul unităţii de învăţământ se pot constitui mai multe subcomisii de examinare, în funcţie de specializările existente.(2) Un membru cu drept de notare nu poate face parte decât dintr-o singura subcomisie de examinare.
 + 
Articolul 14Din comisiile şi subcomisiile de examinare, cu drept de notare, nu pot face parte cei care au soţ/sotie sau rude până la gradul al II-lea inclusiv printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens. Declaraţiile se păstrează alături de celelalte documente de examen, în dosarul comisiei de examinare.
 + 
Articolul 15La activităţile comisiei de examinare din unitatea de învăţământ este obligatorie prezenta tuturor membrilor acesteia.
 + 
Articolul 16Fiecare comisie de examinare din unitatea de învăţământ va avea la dispoziţie lista candidaţilor înscrişi la examenul pentru certificarea competentelor profesionale, în ordine alfabetica, pe specializări, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasa şi tipul unităţii de învăţământ absolvite, respectiv de stat sau particulară.
 + 
Capitolul 3Înscrierea candidaţilor la examenul pentru certificarea competentelor profesionale + 
Articolul 17La examenul pentru certificarea competentelor profesionale au dreptul să se înscrie elevii care finalizează studiile în anul în care se susţine examenul, precum şi absolvenţi din promotiile anterioare care au promovat ultimul an de liceu, dar nu au promovat sau nu s-au prezentat la examenul pentru certificarea competentelor profesionale în sesiunile anterioare.
 + 
Articolul 18(1) Înscrierea candidaţilor proveniţi de la învăţământul de stat şi de la cel particular acreditat la examenul pentru certificarea competentelor profesionale se face la secretariatul unităţii de învăţământ la care elevul este înscris, în conformitate cu graficul stabilit pentru organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale.(2) Înscrierea candidaţilor proveniţi de la învăţământul particular neacreditat se face la unităţile de învăţământ nominalizate ca centre de examen de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 19(1) În vederea înscrierii la examenul pentru certificarea competentelor profesionale a candidaţilor din seria curenta, profesorii diriginti întocmesc, în perioada prevăzută în grafic, tabele care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, clasa şi specializarea în care s-au pregătit, semnăturile elevilor şi dirigintelui (conform anexei C).(2) Tabelele prevăzute la alin. (1) se depun, în perioada prevăzută în grafic, la secretariatele unităţilor de învăţământ în care se organizează centre de examen. Pe baza acestora secretarii/secretarii-şefi ai unităţilor de învăţământ întocmesc listele cu elevii înscrişi la examenul pentru certificarea competentelor profesionale, pe specializări.(3) Înscrierea candidaţilor care îşi vor finaliza studiile la unităţi de învăţământ particular neacreditate se face respectându-se prevederile art. 18 alin. (2) şi ale art. 19 alin. (1) şi pe baza următoarelor înscrisuri:a) certificat de naştere;b) certificat de căsătorie, dacă este cazul;c) foaia matricola, în original, eliberata de unitatea de învăţământ particular, precum şi o copie a acesteia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ la care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale; foaia matricola şi copia acesteia se depun de către unitatea de învăţământ neacreditata în momentul încheierii situaţiei şcolare;d) actul de identitate, în original, precum şi o copie a acestuia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ la care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale;e) chitanţa de plată a taxei de examen, eliberata de unitatea de învăţământ în care se va susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.(4) În cazul candidaţilor de la liceele/clasele sportive, înscrierea la examenul pentru certificarea competentelor profesionale este condiţionată de prezentarea avizului medical la zi, în care se specifică: "Apt pentru susţinerea probei practice sportive din cadrul examenului pentru certificarea competentelor profesionale".
 + 
Articolul 20(1) Candidaţii care provin din promotiile anterioare anului în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale se înscriu la secretariatele unităţilor de învăţământ la care şi-au finalizat studiile, pe baza înscrisurilor precizate la art. 19 alin. (3).(2) În situaţia în care candidaţii prevăzuţi la alin. (1) au domiciliul în alta localitate decât aceea în care se afla unitatea de învăţământ la care şi-au finalizat studiile, aceştia se pot înscrie la o unitate de învăţământ din localitatea de domiciliu, de acelaşi profil cu cea absolvită, cu aprobarea inspectorului şcolar general din judeţul în care se afla domiciliul candidatului.(3) Dacă unităţile de învăţământ la care candidaţii prevăzuţi la alin. (1) au absolvit cursurile nu organizează examen pentru certificarea competentelor profesionale în specializarea respectiva, înscrierea acestora se face la o unitate de învăţământ care organizează examen pentru certificarea competentelor profesionale în specializarea respectiva, pe baza aprobării inspectorului şcolar general.(4) În mod excepţional, în situaţia în care pentru specializarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) nici o unitate de învăţământ desemnată centru de examen, din localitatea de domiciliu a acestora, nu organizează examen pentru certificarea competentelor profesionale, cu aprobarea inspectorului şcolar general se poate înfiinţa o subcomisie specială în cadrul unei comisii de examinare în profil, în cadrul căreia se vor prezenta la examen candidaţii în cauza.
 + 
Articolul 21(1) Directorii unităţilor de învăţământ care organizează examen pentru certificarea competentelor profesionale întocmesc lista specializărilor pentru care se susţine examen şi transmit situaţia comisiei de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti până la data de 1 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.(2) Directorii unităţilor de învăţământ iau măsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
 + 
Articolul 22Inspectorul de specialitate din cadrul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti întocmeşte o situaţie centralizata la nivel judeţean, care cuprinde lista specializărilor pentru care se organizează examen pentru certificarea competentelor profesionale. Aceasta va fi transmisă la Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar până la data de 15 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
 + 
Capitolul 4Structura examenului pentru certificarea competentelor profesionale + 
Articolul 23(1) Examenul pentru certificarea competentelor profesionale conţine doua probe:a) susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;b) realizarea unei probe practice, relevanta pentru specializarea certificată, şi argumentarea teoretică a acesteia.(2) La filiera vocationala proba practica poate conţine, după caz, mai multe etape.(3) Probele examenului pentru certificarea competentelor profesionale, prevăzute la alin. (1), respectiv "susţinerea proiectului/lucrării de specialitate" şi "proba practica", se pot desfăşura în aceeaşi zi de examen.
 + 
Articolul 24Structura probelor de examen pentru filiera vocationala, în funcţie de profil şi specializare, este:1. la liceele de arta, specializările arte plastice şi decorative, arhitectura, arte ambientale şi design:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – realizarea unei secvente din proiectul de specialitate;2. la liceele de arta, specializarea muzica:a) instrumente:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – recital instrumental care cuprinde un studiu şi doua lucrări de stil, caracter şi forma diferite; citirea la prima vedere a unui text muzical de minimum 16 măsuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoretică a recitalului;b) canto clasic:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – recital vocal care cuprinde 3 lucrări: arie antica, lied clasic sau romantic şi o piesa românească; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a; argumentarea teoretică a recitalului;c) muzica tradiţionala românească:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – recital vocal cuprinzând 3 lucrări: o doina sau balada şi doua melodii populare în ritmuri diferite din zona de provenienţă a candidatului; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a; argumentarea teoretică a recitalului;d) teorie-solfegiu-dicteu:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – auz muzical (un interval simplu consonant şi disonant, un interval compus, inclusiv cvintadecima, un trison în poziţie strânsă, un trison în poziţie larga), dicteu melodic şi armonic de 16 şi, respectiv, 8 măsuri, conform programei clasei a XII-a; solfegiu la prima vedere de 12 măsuri de 3 sau 4 timpi, în cheile sol şi fa, în tonalitati cu maximum 3 alteratii constitutive, cu salturi de maximum decima mare, cu maximum 4 durate pe timp, cu elemente de conflict metro-ritmic: sincope, contratimpi, anacruze, cu inflexiuni modulatorii şi modulatii pasagere la tonalitati apropiate – o cvinta ascendenta, respectiv descendenta, la relativă, la omonima; se va analiza solfegiul în plan teoretic;3. la liceele de arta, specializarea coregrafie:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – dans clasic – studiu la sala; repertoriu-spectacol; prezentarea şi susţinerea teoretică a repertoriului de către candidat pentru propriul rol. Pentru repertoriul spectacol candidatul se prezintă solo, în duet sau ansamblu, cu lucrări în stil clasic, modern, de caracter sau românesc;4. la liceele de arta, specializarea teatru:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – spectacol, care va cuprinde momente de teatru (monolog, versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universala sau românească); prezentarea şi susţinerea teoretică de fiecare candidat pentru propriul rol;5. la seminariile teologice, specializarea pastorala:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din dogmatica şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;– proba practica din tipic şi muzica bisericeasca, predica şi cateheza;6. la seminariile teologice, specializarea patrimoniu cultural:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din dogmatica şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;– executarea unei lucrări practice în specialitate;7. la liceele pedagogice, specializarea invatator – educatoare:– proba practica – lectie finala la o disciplina din planul de învăţământ al şcolii primare; activitate comuna finala din planul de învăţământ preşcolar;– prezentarea şi susţinerea proiectelor de lectie;8. la liceele pedagogice, specializarea bibliotecar-documentarist:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate de organizare şi dezvoltare a unei biblioteci şcolare;– proba practica – realizarea unei secvente din proiectul de specialitate;9. la liceele pedagogice, specializarea pedagog şcolar, instructor pentru activităţi extraşcolare, instructor animator:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – prezentarea unei activităţi educative pe o tema la alegere;10. la liceele/clasele cu program sportiv:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate din pregătirea sportiva teoretică;– proba practica de specialitate, care consta în demonstrarea unui număr de elemente tehnico-tactice din disciplina sportiva studiata, executată separat sau în condiţii de joc, set, runda;11. la licee ale Ministerului Apărării Naţionale, specializarea muzici militare:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica – recital instrumental care cuprinde un studiu şi doua lucrări de stil, caracter şi forma diferite; citirea la prima vedere a unui text muzical de minimum 16 măsuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoretică a recitalului.
 + 
Articolul 25Proiectul/lucrarea de specialitate reflecta cunoştinţele şi competentele generale şi specifice dobândite de elev, atât din punct de vedere teoretic, cat şi practic, şi îşi propune sa verifice capacitatea candidatului:a) de a sistematiza şi de a sintetiza cunoştinţele generale în domeniu şi pe cele de specialitate corespunzătoare specializării absolvite;b) de a utiliza deprinderile şi competentele formate în rezolvarea problemelor teoretice şi practice, specifice specializării absolvite;c) de a propune/utiliza soluţii moderne şi eficiente de organizare şi derulare a proceselor tehnologice specifice specializării absolvite;d) de a mobiliza competentele specifice dobândite prin studierea disciplinelor din aria curriculara de specialitate, în vederea rezolvarii unor cazuri/situaţii problematice impuse de tema lucrării – după caz;e) de a utiliza, după caz, tehnologiile informatice moderne în aplicaţii specifice domeniului în care s-a specializat.
 + 
Articolul 26(1) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate şi criteriile de evaluare a acestora se stabilesc, la nivelul unităţii de învăţământ de stat sau particular, de comisia metodica de specialitate şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor partenerilor sociali interesaţi.(2) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate trebuie să se încadreze în mod obligatoriu în aria curriculara a profilului respectiv şi să fie în concordanta cu curriculumul şcolar studiat de elevi la disciplinele din cadrul ariei curriculare specifice specializării.(3) Temele proiectelor/lucrărilor de specialitate, precum şi temele pentru proba practica, după caz, se afişează la avizierul unităţii de învăţământ până la data de 15 octombrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.(4) Candidaţii consulta tematica afişată şi optează pentru una dintre teme sau propun o alta tema. Opţiunea candidatului se face în scris până la data de 1 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale. Pentru validarea propunerilor de teme din partea candidaţilor este necesar avizul profesorului îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate şi al responsabilului catedrei de specialitate.(5) Aprobarea repartizării temelor proiectelor/lucrărilor de specialitate se face de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ până la data de 15 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
 + 
Articolul 27Comisia metodica de specialitate din unitatea de învăţământ organizatoare are responsabilitatea de a comunică elevilor, în termenul stabilit la art. 26 alin. (3), criteriile de evaluare a proiectelor/lucrărilor de specialitate, ţinând cont de:a) calitatea lucrării: acoperirea ariei curriculare, relevanta obiectivelor;b) performanta candidatului: contribuţia candidatului, structurarea lucrării;c) nivelul de performanţă: realizarea/susţinerea lucrării, demonstrarea competentelor, abilitaţi sociale.
 + 
Articolul 28Profesorul îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate, cadru didactic care a predat disciplinele de specialitate sau a coordonat pregătirea practica, are următoarele obligaţii:a) face cunoscute temele propuse pentru proiectele/lucrările de specialitate tuturor elevilor din anii terminali;b) revizuieste şi reînnoieşte, după caz, în fiecare an tematica proiectelor/lucrărilor de specialitate;c) oferă consultanţa şi sprijin elevilor în alegerea temelor pentru proiectele/lucrările de specialitate;d) recomanda bibliografia minimala şi stabileşte documentaţia necesară;e) definitiveaza împreună cu elevii planul şi etapele de elaborare a proiectului/lucrării de specialitate înainte de începerea semestrului al II-lea al ultimului an de studiu;f) oferă consultaţii, îndrumă şi urmăreşte modul de elaborare a proiectului/lucrării de specialitate;g) se asigura ca fiecare elev îşi elaborează şi tehnoredacteaza singur proiectul/lucrarea de specialitate;h) verifica proiectul/lucrarea de specialitate şi întocmeşte un referat de evaluare a acestuia/acesteia, propunand comisiei de examinare un calificativ: admis sau respins;i) se asigura ca elevii cu diverse tipuri de deficiente/cerinţe educative speciale primesc sprijin pentru realizarea şi susţinerea proiectului de specialitate, în conformitate cu nevoile impuse de tipul respectiv de deficienta.
 + 
Articolul 29În vederea elaborării proiectului/lucrării de specialitate, profesorul îndrumător poate recomanda sau solicita, în scris, conducerii unităţii de învăţământ organizarea de consultaţii şi de către alte cadre didactice sau specialişti în domeniu, pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile de care au nevoie.
 + 
Articolul 30(1) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborata de fiecare candidat pe baza tematicii repartizate şi aprobate conform art. 26 alin. (5).(2) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborata de absolvent în baza cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite prin disciplinele de specialitate, orele de laborator şi de pregătire practica: determinări de laborator, experimente, analiza unor secvente din procesul tehnologic, elemente de proiectare, elaborarea documentaţiilor etc.(3) Elaborarea proiectelor/lucrărilor de specialitate se bazează şi pe competentele dobândite de candidaţi pe durata cursurilor liceale prin studiul disciplinelor cuprinse în cadrul celorlalte arii curriculare: competente sociale, lingvistice, ştiinţifice etc.
 + 
Articolul 31(1) Proiectul/lucrarea de specialitate are următorul conţinut:a) cuprins;b) argument: 1-1,5 pagini, în care sunt sintetizate atât aspectele teoretice, cat şi cele practice din perspectiva importantei şi a utilităţii lor pentru specializarea respectiva;c) conţinut propriu-zis;d) bibliografie;e) anexe, după caz.(2) Textul proiectului/lucrării de specialitate va fi tehnoredactat de candidat. În vederea tehnoredactarii proiectului de specialitate de absolvenţii unităţii de învăţământ, indiferent de anul absolvirii, se va întocmi un grafic de acces în laboratoarele de informatica sau de specialitate din unitatea de învăţământ, sub supravegherea profesorului îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate.(3) Prelucrarea datelor experimentale se face obligatoriu cu ajutorul instrumentelor informatice, în vederea valorificării capacităţilor dezvoltate prin disciplinele Informatica/Tehnologii asistate de calculator/Tehnologia informatiei în specializarea absolvită.(4) Proiectul/lucrarea de specialitate va avea:– între 15 şi 30 de pagini, fără anexe, pentru filiera tehnologică;– între 5 şi 30 de pagini, fără anexe, pentru filiera vocationala.(5) Proiectul/lucrarea de specialitate (însoţit/însoţită de referatul de evaluare al profesorului îndrumător) se depune la secretariatul unităţii de învăţământ până la data de 30 aprilie a anului şcolar în care se desfăşoară examenul pentru certificarea competentelor profesionale, primeşte un număr de înregistrare şi, după sustinere, se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ timp de 3 ani.
 + 
Articolul 32La filiera tehnologică, precum şi la specializările arte plastice şi decorative, arte ambientale, arhitectura şi design şi bibliotecar-documentarist, din cadrul filierei vocationale:a) pentru fiecare tema de proiect de specialitate se stabilesc 3-5 teme pentru proba practica, în concordanta cu tematica proiectelor de specialitate. Conţinutul temelor din cadrul probei practice va tine cont de cunoştinţele şi competentele dobândite de candidaţi pe durata pregătirii în liceu;b) tematica probei practice se stabileşte şi se aduce la cunoştinţa candidaţilor de comisia metodica din unitatea de învăţământ şi se aproba de consiliul de administraţie, în conformitate cu art. 26.
 + 
Capitolul 5Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale + 
Secţiunea 1Dispoziţii generale + 
Articolul 33Sălile, laboratoarele, cabinetele, atelierele etc. în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale sunt în prealabil adaptate acestor activităţi prin:a) dotarea corespunzătoare;b) eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea probelor;c) afişarea pe usa fiecărei sali a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectiva şi a prevederilor care îi informează pe aceştia ca pătrunderea în sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen.
 + 
Articolul 34(1) Fiecare unitate de învăţământ va elabora graficul propriu de acţiune privind desfăşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale, examen care va fi planificat în perioada:– 1-31 mai, pentru filiera tehnologică;– 1 martie-31 mai, pentru filiera vocationala.(2) Modul de organizare şi desfăşurare a probelor din cadrul examenului pentru certificarea competentelor profesionale este stabilit de fiecare comisie de examinare, în funcţie de specializare şi de condiţiile concrete din unitatea de învăţământ, şi este comunicat candidaţilor prin afişare în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1).
 + 
Secţiunea a 2-aSusţinerea proiectului/lucrării de specialitate + 
Articolul 35Indrumatorii proiectelor/lucrărilor de specialitate depun la secretariatul unităţii de învăţământ referatele de evaluare a proiectelor/lucrărilor de specialitate elaborate de candidaţi, însoţite de un tabel din care să rezulte calificativul pentru fiecare candidat: admis/respins, conform anexei D.
 + 
Articolul 36În faţa comisiei de examinare din unitatea de învăţământ se susţin numai proiectele/lucrările de specialitate care au obţinut calificativul admis, confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul îndrumător al proiectului/lucrării de specialitate.
 + 
Articolul 37Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectându-se ora prevăzută. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei/subcomisiei de examinare verifica identitatea fiecărui candidat. Candidatul primeşte proiectul/lucrarea de specialitate, cu referatul de evaluare al indrumatorului şi, după caz, hârtie stampilata pentru ciorna.
 + 
Articolul 38(1) Prezentarea proiectului/lucrării de specialitate se face în faţa comisiei de examinare, care stabileşte nota finala a acestei probe.(2) Membrii comisiei/subcomisiei de examinare, cu drept de notare, pot adresa candidatului întrebări asupra conţinutului, rezultatelor obţinute etc., fără a depăşi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat (prezentare şi răspuns la întrebări).(3) Evaluarea proiectului/lucrării de specialitate va tine cont de următoarele criterii:a) criterii care vizează calitatea proiectului/lucrării de specialitate: elaborarea, calitatea redactarii şi structurarea proiectului/lucrării, calitatea materialului documentar utilizat;b) criterii care vizează calitatea prezentării proiectului/lucrării de specialitate de către candidat: raportarea candidatului la tema proiectului/lucrării de specialitate, elaborarea şi comunicarea, calitatea rezultatelor şi, după caz, creativitatea.(4) Nu se admit contestaţii privitoare la nota obţinută la proba "susţinerea proiectului/lucrării de specialitate".
 + 
Articolul 39(1) Fiecare membru cu drept de notare al comisiei/subcomisiei de examinare evalueaza prezentarea proiectului/lucrării de specialitate şi noteaza candidaţii cu note întregi de la 10 la 1.(2) Diferenţa dintre notele acordate de membrii comisiei de examinare nu trebuie să fie mai mare de un punct. În situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examinare solicita reevaluarea probei. Nota acordată în urma reevaluarii rămâne definitivă şi se trece în catalogul de examen.(3) Nota finala la susţinerea proiectului/lucrării de specialitate se stabileşte ca medie aritmetica a notelor acordate de membrii cu drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare, calculată cu doua zecimale, fără rotunjire. Nota finala se trece în catalogul de examen.(4) Nota minima de promovare la susţinerea proiectului/lucrării de specialitate este:– 6 (şase), pentru filiera tehnologică;– 7 (şapte), pentru filiera vocationala.
 + 
Secţiunea a 3-aProba practica pentru filiera tehnologică + 
Articolul 40Proba practica are ca scop verificarea modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilitatile necesare pentru probarea competentelor specifice specializării pentru care s-a pregătit.
 + 
Articolul 41(1) După susţinerea proiectului de specialitate de către candidat, acesta extrage un bilet pe care se afla precizată tema unei probe practice, pe care trebuie să o execute în faţa comisiei de examinare.(2) Biletele care conţin subiectele pentru proba practica sunt întocmite în baza temelor stabilite anterior, în conformitate cu precizările art. 32.
 + 
Articolul 42(1) Proba practica se susţine în cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de specialitate din unitatea de învăţământ de stat sau particular acreditata ori din unităţi economice, sub supravegherea permanenta a membrilor comisiei de examinare. În cazul în care proba practica se susţine în cadrul unei unităţi economice, acest lucru este prevăzut într-un protocol încheiat în prealabil între unitatea de învăţământ şi acel agent economic. Protocolul de desfăşurare a probei practice constituie piesa a dosarului comisiei de examinare.(2) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (2), candidaţii care provin din unităţile de învăţământ particular neacreditate pot susţine proba practica în unităţile de învăţământ la care au absolvit ultimul an de liceu, în condiţiile în care candidaţii au fost şcolarizaţi în specializări pentru care pregătirea profesională se asigura în localitatea respectiva numai de unităţi de învăţământ particular neacreditate. Susţinerea probei practice se face în faţa comisiei/subcomisiei de examinare, care se deplaseaza de la unitatea de învăţământ desemnată centru de examen la unitatea de învăţământ respectiva. Cheltuielile legate de transportul membrilor comisiei/subcomisiei de examinare sunt suportate de unitatea de învăţământ la care se face deplasarea.
 + 
Articolul 43Proba practica pentru certificarea competentelor profesionale la liceu, filiera tehnologică, consta în executarea unei lucrări în profil, în funcţie de specializare: lucrări practice pe calculator, piese, lucrări de întreţinere şi reparaţii, masurari, verificări, determinări de caracteristici, identificarea şi remedierea defectelor, lucrări practice referitoare la sistemul contabil al agenţilor economici etc.
 + 
Articolul 44Durata probei practice pentru liceu, filiera tehnologică, trebuie să fie între 60 şi 120 de minute, în funcţie de complexitatea lucrării.
 + 
Articolul 45(1) Evaluarea probei practice se face cu note întregi de la 10 la 1 de către toţi membrii cu drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare.(2) Diferenţa dintre notele acordate de aceştia nu trebuie să fie mai mare de un punct.(3) În situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examinare solicita reevaluarea probei. Nota acordată în urma reevaluarii rămâne definitivă şi se trece în catalogul de examen.(4) Nota finala de la proba practica se stabileşte ca medie aritmetica a notelor acordate de membrii comisiei/subcomisiei de examinare, calculată cu doua zecimale, fără rotunjire, şi se trece în catalogul de examen.(5) Nota minima de promovare la efectuarea lucrării practice este 6 (şase).(6) Nu se admit contestaţii cu privire la notele obţinute la evaluarea probei practice.
 + 
Secţiunea a 4-aProba practica pentru filiera vocationala + 
Articolul 46(1) Proba practica are ca scop verificarea modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilitatile necesare pentru demonstrarea competentelor specifice specializării pentru care s-a pregătit.(2) Proba practica consta în executarea/demonstrarea unei probe practice muzicale, interpretative, artistice, sportive etc.(3) Graficul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea probei se afişează cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea acesteia şi cuprinde:a) programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine alfabetica, pe clase (grupe) şi specializări;b) numărul maxim al candidaţilor dintr-o grupa, stabilit de fiecare unitate de învăţământ, în funcţie de posibilităţile sale;c) durata probei practice pentru liceele sportive, stabilită în funcţie de specializare/disciplinele sportive, numărul concurenţilor şi baza materială existenta.(4) Proba practica se desfăşoară în afară orelor de curs. Proba practica se susţine în sali de clasa, cabinete sau laboratoare de specialitate, baze sportive acoperite sau în aer liber. Proba practica pentru liceele/clasele cu program sportiv se susţine în spaţiul delimitat denumit zona de examen.(5) Pentru specializarea muzica subiectele pentru proba de solfegiu şi citire la prima vedere vor fi elaborate de comisia de examinare cu o ora înaintea începerii probei, în prezenta inspectorului de specialitate. Comisia de examinare elaborează un număr de bilete egal cu cel puţin jumătate din numărul candidaţilor, conţinând subiecte având acelaşi grad de dificultate. În ziua examenului fiecare candidat extrage un bilet.(6) La liceele/seminariile teologice proba practica se desfăşoară într-o săptămâna de pregătire practica, programata de comisia de examinare în perioada menţionată la art. 34.(7) La liceele sportive proba practica se desfăşoară simultan în toate unităţile şcolare din judeţ (municipiul Bucureşti).
 + 
Articolul 47(1) Proba practica va fi evaluată de membrii cu drept de notare ai comisiei de examinare, conform art. 10.(2) La probele practice nu se admit contestaţii.(3) Conform art. 23 alin. (2) şi art. 24, pentru liceele/clasele cu profil sportiv, teologic – specializarea pastorala şi artistic, specializările muzica, coregrafie şi teatru, proba practica are mai multe etape. Pentru promovare candidaţii trebuie să obţină la fiecare etapa minimum nota 5 (cinci).
 + 
Capitolul 6Stabilirea şi comunicarea rezultatelor finale + 
Articolul 48(1) Nota finala pentru fiecare proba a examenului pentru certificarea competentelor profesionale se stabileşte ca medie aritmetica, calculată cu doua zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare examinator, membru cu drept de notare al comisiei de examinare.(2) Media finala la examenul pentru certificarea competentelor profesionale o constituie nota obţinută din media aritmetica, calculată cu doua zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la:– susţinerea proiectului/lucrării de specialitate;– proba practica.
 + 
Articolul 49Media minima de promovare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale, calculată în conformitate cu precizările art. 48 alin. (2), este:– 6 (şase), pentru filiera tehnologică;– 7 (şapte), pentru filiera vocationala.
 + 
Articolul 50(1) Rezultatele probelor "susţinerea proiectului/lucrării de specialitate", respectiv "proba practica", se afişează în termen de 24 de ore de la desfăşurare.(2) După încheierea examenului pentru certificarea competentelor profesionale se comunică rezultatele finale ale examenului, prin afişarea listelor nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare proba a examenului, media finala şi rezultatul final, respectiv "admis", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen".(3) Un candidat se considera neprezentat dacă a absentat la cel puţin una dintre probele/etapele de examen.
 + 
Capitolul 7Dispoziţii finale + 
Articolul 51Examenul pentru certificarea competentelor profesionale are caracter public, fără ca persoanele prezente în asistenţa să poată interveni. În mod excepţional preşedintele poate dispune întreruperea examinării şi eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzătoare.
 + 
Articolul 52(1) Examenele pentru certificarea competentelor profesionale din unităţile de învăţământ care şcolarizează elevi cu deficiente de toate categoriile se organizează şi se desfăşoară cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:a) vicepreşedintele comisiei de examinare este un profesor cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau, în lipsa acestuia, un profesor de specialitate pentru pregătirea de baza şi în specialitate, având cel puţin gradul didactic II;b) comisiile de examinare asigura sanse egale candidaţilor cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficientei respective.(2) Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la deficientele elevilor:a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficiente de auz, inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat;b) mărirea timpului destinat efectuării lucrării practice de către candidaţii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;c) asigurarea scrisului cu caractere mărite pentru candidaţii ambliopi;d) transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiente, a informaţiilor corespunzătoare tematicii probelor de examen afişate/prezentate vizual;e) adaptarea probelor practice pentru absolvenţii cu deficiente motorii şi neuromotorii.
 + 
Articolul 53Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenelor pentru certificarea competentelor profesionale.
 + 
Articolul 54Preşedintele comisiei de examinare din fiecare unitate de învăţământ răspunde de completarea certificatelor de competente profesionale.
 + 
Articolul 55Plata membrilor comisiilor de examinare se reglementează prin ordin separat.
 + 
Articolul 56Colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau rudele acestora este interzisă. Încălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
 + 
Articolul 57(1) Raportul întocmit de comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti privind rezultatele examenelor pentru certificarea competentelor profesionale se transmite, prin delegat sau prin posta, la Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, în termen de 15 zile de la încheierea sesiunii de examen în toate unităţile de învăţământ din judeţul respectiv/municipiul Bucureşti.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte atât pentru învăţământul de stat, cat şi pentru cel particular, după modelul prevăzut în anexa A.
 + 
Articolul 58Anexele A, B, C şi D fac parte integrantă din prezenta metodologie.
 + 
Anexa A––-la metodologie–––––Comisia de evaluare a judeţului …./municipiului BucureştiRAPORTprivind rezultatele examenului pentru certificareacompetentelor profesionale în învăţământul liceal,filierele tehnologică şi vocationala1. Situaţia statistica privind rezultatele examenului pentru certificarea competentelor profesionale, raportate, separat, pentru învăţământul de stat şi învăţământul particular

                           
  *) Număr de elevi Promovabilitate (%)
  Înscrişi Prezenţi Absenţi Promovaţi Respinşi
  urban rural urban rural urban rural urban rural urban rural urban rural
  TOTAL:                        
  TOTAL GENERAL:                        

2. Modul de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale (numărul centrelor de examen, respectarea prevederilor prezentei metodologii, probleme apărute etc.)3. Propuneri de modificare/completare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învăţământul liceal, filierele tehnologică şi vocationala.–––––Notă *) Se completează specializarea. + 
Anexa B––-la metodologie–––––Conţinutul fisei individuale privind atribuţiilemembrilor comisiei de examinare din unitatea de învăţământINSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEANComisia de evaluare judeteana/a municipiului BucureştiComisia de examinare din ……….*)Aprobat–––Preşedintele comisiei de evaluare judeţeneFIŞA INDIVIDUALĂprivind atribuţiile domnului/doamnei …., desemnat/desemnate încalitate de …….**) în cadrul Comisiei de examinare din ………*)Ca urmare a Deciziei nr. …….. din ….. a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, domnul/doamna …… a fost desemnat/desemnată în calitate de ………**) în cadrul Comisiei de examinare din …….*) cu următoarele atribuţii:…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………….…………………………………………………………***)Inspector şcolar de specialitate, Am luat cunoştinţa.………………………….. ………………––––––Notă *) Se înscrie unitatea de învăţământ în care se organizează centru de examen.Notă **) Se înscrie calitatea în comisia de examinare (preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru).Notă ***) Se înscriu atribuţiile în cadrul comisiei de examinare, particularizate în funcţie de numărul de subcomisii, specializări, probe/etape etc. + 
Anexa C    ––-la metodologie–––––                               TABEL NOMINAL                    privind înscrierea elevilor la examenul                 pentru certificarea competentelor profesionale

           
  Nr. crt. Numele şi prenumele elevului Clasa Specializarea*) Semnătura elevului
           
           

                                              Profesor diriginte,                                          ………………––––-Notă *) Pentru învăţământul vocational se va menţiona specializarea candidatului, după caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc. + 
Anexa D    ––-la metodologie–––––                            TABEL NOMINAL                privind calificativele acordate prin referatele              de evaluare a proiectelor/lucrărilor de specialitate

           
  Nr. crt. Numele şi prenumele elevului Clasa Specializarea*) Calificativul acordat
           
           

                                              Profesor îndrumător,                                              …………………––––-Notă *) Pentru învăţământul vocational se va menţiona specializarea candidatului, după caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x