METODOLOGIA din 31 august 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 721 din 13 octombrie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 4093 19/06/2017
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 31/08/2011
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
*) Aprobată de ORDINUL nr. 5.248 din 31 august 2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 13 octombrie 2011
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar are ca scop sprijinirea copiilor/tinerilor/adulților pentru recuperarea învățământului primar, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat acest nivel de studii și care au depășit cu cel puțin 4 ani vârsta de școlarizare corespunzătoare clasei. + 
Articolul 2(1)Unitățile de învățământ interesate pot înființa clase în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar cu avizul inspectoratelor școlare județene, respectiv al Inspectoratului Școlar al Municipiului București.(2)Pentru a se putea organiza o clasă în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar, numărul minim este de 12 elevi, dar nu mai mult de 20. În situații excepționale se pot organiza clase cu un număr mai mic sau mai mare de elevi, cu aprobarea inspectoratelor școlare. Pe durata standard a programului este permisă funcționarea claselor sub sau peste efectivul prevăzut la constituirea lor, în scopul asigurării programului de pregătire individualizat al elevilor.(3)Clasele de elevi pot fi constituite pe nivel de studiu sau în regim simultan. + 
Articolul 3În funcție de necesitățile locale, Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar se poate desfășura în limbile minorităților naționale, în condițiile în care există minimum 12 solicitări în acest sens, consemnate în cererile de înscriere ale candidaților, și dacă unitatea de învățământ poate asigura resursele umane necesare și traducerea, prin eforturi proprii, în limba minorității naționale a pachetului de materialele elaborate în cadrul programului. + 
Articolul 4(1)Forma de organizare a procesului de învățământ în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar poate fi în regim de zi, seral, comasat și intensiv, conform deciziei luate de către consiliul de administrație al fiecărei unități de învățământ, după consultarea elevilor înscriși în program.(2)În cadrul Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar, învățământul primar poate fi parcurs în 2 ani. Durata de școlarizare se poate micșora sau mări pentru fiecare elev, în funcție de competențele dovedite în domeniul educației de bază, conform prevederilor prezentei metodologii.
 + 
Capitolul IIÎnscrierea în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar + 
Articolul 5(1)În Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar se pot înscrie persoane care au depășit cu cel puțin 4 ani vârsta de școlarizare corespunzătoare clasei și care se află în una dintre următoarele situații:(i)nu au parcurs nicio clasă din învățământul primar;(ii)au abandonat pe parcurs învățământul primar.(la 10-07-2017,
Punctul (ii) din Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 4.093 din 19 iunie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 537 din 10 iulie 2017
)
(2)Înscrierea elevilor se face la unitățile de învățământ care organizează Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar, pe baza dosarelor de înscriere.(3)Pentru persoanele care solicită înscrierea în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar la nivelul I (corespunzător clasei pregătitoare și clasei I) înscrierea se face automat, prin completarea cererii și depunerea actelor solicitate.(4)Candidații care declară că au achiziții peste nivelul I de studiu pot solicita unităților de învățământ înscrierea într-un nivel superior. Acordul va fi dat de către Comisia de evaluare, în urma evaluării inițiale, realizate conform art. 12.(5)Candidatul care optează pentru studierea programului în limba maternă consemnează opțiunea în cererea de înscriere.
 + 
Articolul 6(1)La nivelul unităților de învățământ organizatoare ale Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar, directorul va constitui o comisie de înscriere în program, avizată de consiliul de administrație al unității, alcătuită din:a)director/director adjunct;b)secretar/secretar-șef;c)un învățător/profesor pentru învățământ primar;d)mediator școlar, dacă există;e)coordonatorul Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar de la nivelul unității de învățământ.(2)Atribuțiile Comisiei de înscriere în cadrul Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar sunt următoarele:a)anunță în comunitate începerea programului, condițiile de organizare (numărul de locuri disponibile, documentele necesare înscrierii, planificarea activităților etc.);b)centralizează cererile de înscriere;c)verifică dosarele participanților;d)colaborează cu comisia de evaluare, prevăzută la art. 13, pentru planificarea, organizarea și desfășurarea procesului de evaluare a cunoștințelor anterior dobândite;e)alcătuiește clasele de elevi, după încheierea procesului de evaluare;f)analizează cazurile deosebite (cereri ale persoanelor cu cerințe educaționale speciale) și propune soluții pentru integrarea acestora în program;g)propune alternative flexibile pentru derularea programului, în conformitate cu cerințele educației adulților și cu nevoile personale ale participanților la program.(3)Activitatea desfășurată de cadrele didactice care fac parte din comisiile de înscriere și din comisiile de evaluare este retribuită în regim de plată cu ora. + 
Articolul 7(1)Un candidat se poate înscrie în Programul «A doua șansă» pentru învățământul primar, de regulă, la începutul anului de studiu, conform art. 8 alin. (4)(la 10-07-2017,
Alineatul (1) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 4.093 din 19 iunie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 537 din 10 iulie 2017
)
(1^1)Prin excepție, un candidat se poate înscrie și ulterior, în clase deja constituite, în condițiile menționate la articolul 8 alin. (4).(la 10-07-2017,
Articolul 7 din Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 4.093 din 19 iunie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 537 din 10 iulie 2017
)
(2)Înscrierea în program se face pe bază de cerere, depusă la secretariatul fiecărei unități de învățământ organizatoare, însoțită de următoarele acte:a)certificatul de naștere, în copie și în original; în cazul inexistenței documentelor de naștere, o adeverință eliberată de autoritățile locale;b)certificatul de căsătorie, dacă este cazul, în copie și în original;c)actul de identitate, în copie și în original;d)foaie matricolă sau adeverințe care să ateste parcurgerea anumitor clase;e)fișa medicală; în cazul inexistenței documentului, fișa va fi alcătuită ulterior înscrierii;f)adeverință de serviciu, dacă este cazul.(3)În cazul în care persoanele doritoare să se înscrie în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar nu au documente de identitate, acestea sunt acceptate, urmând să finalizeze procedurile pentru obținerea documentelor până la sfârșitul nivelului IV. Unitatea de învățământ se va adresa autorităților locale/poliției pentru a solicita sprijinul în vederea obținerii documentelor de identitate.
 + 
Capitolul IIIOrganizarea procesului de învățământ în cadrul Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar + 
Articolul 8(1)Programul se poate organiza în regim de zi/seral (cu frecventarea cursurilor zilnic, dimineața sau după amiază), în regim intensiv (la sfârșit de săptămână) sau comasat (în perioada vacanțelor școlare).(2)Pentru organizarea programului în regim de zi/seral, fiecărui an de studiu îi corespunde un număr de 16 săptămâni. În acest mod, un elev care nu a frecventat niciun an din ciclul primar poate finaliza recuperarea învățământului primar în 2 ani.(3)Pentru organizarea programului în regim comasat sau intensiv, pentru calcularea numărului de ore se ține seama de numărul de săptămâni menționat la alin. (2) și de numărul de ore din planul-cadru.(4)Anul de studiu în Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar poate începe în luna octombrie sau februarie.(4^1)Prin excepție de la datele menționate anterior, pentru proiectele cu finanțare europeană, anul de studiu în Programul «A doua șansă» pentru învățământul primar poate începe și în alte perioade, în funcție de contractul de finanțare, cu aprobarea inspectoratelor școlare județene, respectiv al Inspectoratului Școlar al Municipiului București și cu informarea Ministerului Educației Naționale.(la 10-07-2017,
Articolul 8 din Capitolul III a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 4.093 din 19 iunie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 537 din 10 iulie 2017
)
(5)Perioada de acomodare (2 săptămâni) va fi programată la începutul nivelului I de studiu.
 + 
Articolul 9Forma de organizare și data începerii cursurilor pot fi adaptate condițiilor locale, decizia aparținând consiliului de administrație al fiecărei unități de învățământ, în urma consultării elevilor înscriși în program, cu condiția parcurgerii orelor prevăzute în planul-cadru. + 
Articolul 10Fiecare nivel de studiu include un număr de module/discipline de studiu obligatorii și opționale (conform planului-cadru prevăzut în anexă), definite pe baza curriculumului național și a finalităților învățământului primar, esențializate, adaptate nevoilor elevilor, astfel încât să faciliteze învățarea transdisciplinară. + 
Articolul 11(1)Frecventarea modulelor este obligatorie.(2)Absențele se înregistrează în catalog. Motivarea absențelor se poate face în baza unei scutiri medicale, a unei învoiri scrise din partea cadrului didactic sau în baza unei adeverințe de la locul de muncă.
 + 
Capitolul IVEvaluarea inițială + 
Articolul 12(1)La înscrierea în program, evaluarea inițială se aplică doar acelor candidați care solicită înscrierea la alt nivel decât nivelul I.(2)În cadrul interviului care precedă evaluarea inițială, candidatul se autoevaluează, în funcție de numărul de clase primare urmate și de competențele personale, și indică nivelul la care dorește să fie (re)înscris.(3)Evaluarea inițială constă în susținerea unor probe scrise și orale/practice.(4)Pentru cuprinderea candidatului la nivelul II, respectiv la nivelul III, evaluarea vizează doar achizițiile fundamentale, corespunzătoare disciplinelor Limba și literatura română și Matematică.(5)Pentru cuprinderea candidatului la nivelul IV sau pentru încheierea studiilor corespunzătoare învățământului primar, evaluarea inițială vizează toate disciplinele corespunzătoare acestor niveluri, prevăzute în Planul-cadru de învățământ pentru Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar.(6)Un elev cuprins în urma evaluării la nivelul III sau IV are responsabilitatea de a studia individual sau de a participa la orele de curs ale colegilor înscriși la nivelurile anterioare, pentru a recupera modulele de limbă modernă corespunzătoare nivelurilor anterioare de studiu.(7)Probele de evaluare se construiesc pe baza standardelor de evaluare pentru fiecare nivel, standarde specificate în programele școlare aprobate. Probele de evaluare sunt concepute de către comisiile de evaluare.(8)Rezultatele evaluării inițiale se înregistrează în procesulverbal care se arhivează și se atașează ca anexă la registrul matricol pentru Programul "A doua șansă". Acesta rămâne în unitatea de învățământ în care elevul urmează să frecventeze cursurile.(9)În cazul în care nivelul de pregătire a elevului pentru cele două discipline la care a fost evaluat este diferit (de exemplu, la Limba română nivelul III, la Matematică nivelul II), elevul se va înscrie pentru parcurgerea modulului de la nivelul inferior, cu posibilitatea de a urma cu o altă clasă de elevi modulul la care este evaluat ca avansat. + 
Articolul 13Evaluarea inițială se face de către o comisie de evaluare numită de directorul unității de învățământ, cu avizul consiliului de administrație. Comisia de evaluare este alcătuită din:a)coordonatorul județean pentru Programul "A doua șansă" de la nivelul inspectoratului școlar/metodist învățământ primar;b)directorul școlii;c)coordonatorul Programului "A doua șansă" de la nivelul unității de învățământ;d)2 învățători/profesori pentru învățământ primar;e)profesori pentru disciplinele Limba modernă și TIC – prevăzute în Planul-cadru de învățământ pentru Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar;f)profesor pentru limba maternă în cazul studierii disciplinelor prevăzute în planul-cadru în limba maternă.
 + 
Capitolul VEvaluarea curentă + 
Articolul 14(1)Pentru nivelurile corespunzătoare învățământului primar evaluarea curentă se face folosind calificative.(2)Calificativul "Suficient" obținut ca medie a evaluărilor curente la fiecare modul din trunchiul comun este condiție pentru susținerea evaluării finale de nivel.
 + 
Capitolul VIEvaluarea finală + 
Articolul 15(1)Evaluarea la sfârșitul fiecărui modul se va derula în sesiuni speciale, stabilite de consiliul de administrație al fiecărei unități de învățământ. La acestea vor participa toți elevii, indiferent de forma de învățământ parcursă.(2)Probele de evaluare pot fi probe scrise, orale/practice, concepute pe baza standardelor de evaluare corespunzătoare fiecărui modul. Ele sunt stabilite de învățătorii/profesorii pentru învățământ primar, respectiv profesorii care predau în cadrul Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar și anunțate elevilor de la începerea cursurilor.(3)Un modul se consideră promovat dacă se obține minimum calificativul "Suficient".(4)Rezultatele finale vor fi consemnate în cataloage și în registrul matricol.(5)Elevii care nu promovează testul de absolvire a unui modul pot solicita susținerea evaluării finale într-o altă sesiune de examinare organizată de unitatea de învățământ.(6)Elevii care nu promovează testul de absolvire a unui modul se pot reînscrie pentru frecventarea modului.
 + 
Capitolul VIICertificarea + 
Articolul 16(1)În urma promovării fiecărui modul se eliberează o "adeverință de promovare a modulului".(2)Promovarea nivelului este condiționată de promovarea tuturor modulelor. În urma promovării fiecărui nivel se eliberează o "adeverință de promovare a nivelului".(3)În urma promovării tuturor nivelurilor corespunzătoare învățământului primar se eliberează un "certificat de absolvire a învățământului obligatoriu de nivel primar".(4)În cazul în care elevii absolvesc nivelul IV (corespunzător clasei a IV-a), aceștia au aceleași drepturi cu absolvenții învățământului primar de masă.(5)Portofoliul educațional al cursantului de la Programul "A doua șansă" cuprinde: rezultatele evaluării inițiale, adeverințe de promovare a modulului, adeverințe de promovare a nivelului, certificat de absolvire a învățământului obligatoriu de nivel primar, precum și alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare în diferite contexte, produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale, în conformitate cu legislația în vigoare.
 + 
Capitolul VIIIDispoziții finale + 
Articolul 17(1)Cadrele didactice încadrate la clasele din Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar vor fi: cadre didactice calificate (titular sau suplinitor) care au participat la programele de formare continuă pe componenta de formare "A doua șansă" – învățământ primar, au participat la alte programe de formare continuă specifice programului, au abilități de utilizare a calculatorului în activitatea didactică, susținute de atestate sau certificate.(2)Disciplina de studiu Limba modernă (pentru nivelurile I-IV) va fi predată de către cadre didactice cu studii de specialitate.(3)Disciplina Tehnologia informației și comunicării (pentru nivelurile III și IV) va fi predată de către învățător/profesor pentru învățământul primar cu abilități de utilizare a calculatorului în activitatea didactică, susținute de atestate sau certificate; în cazul în care învățătorul/profesorul de învățământ primar încadrat la clasa de "A doua șansă" – învățământ primar nu posedă certificarea solicitată, disciplina va fi predată de un profesor de specialitate.(4)Plata cadrelor didactice pentru clasele Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar se poate face pe post sau prin plata cu ora.(5)Crearea de posturi în cadrul Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar se face în urma unui studiu atent privind viabilitatea acelui post, cu asumarea răspunderii de către consiliul de administrație al unității de învățământ și cu acordul scris al cadrului didactic interesat. + 
Articolul 18(1)În fiecare unitate de învățământ în care funcționează Programul "A doua șansă" pentru învățământul primar, consiliul de administrație numește un coordonator al Programului "A doua șansă", atât pentru programul pentru învățământul primar, cât și pentru cel destinat învățământului secundar inferior, dacă există.(2)Atribuțiile coordonatorului Programului "A doua șansă" pentru învățământul primar de la nivelul fiecărei unități de învățământ sunt următoarele:a)participă la activități de formare care au ca subiect programele de tip "A doua șansă";b)informează comunitatea în legătură cu beneficiile programului (împreună cu mediatorul școlar);c)se implică în organizarea activității comisiei de înscriere și a comisiei de evaluare;d)monitorizează intern desfășurarea programului.(3)Activitatea coordonatorului Programului "A doua șansă" de la nivelul unității de învățământ va fi monitorizată la nivelul inspectoratelor județene de către coordonatorul Programului "A doua șansă" de la nivel județean. Acesta va colabora cu persoanele abilitate de la nivel județean, precum inspectorii pentru minorități, inspectorul pentru învățământul primar, inspectorul pentru învățământul special, inspectorul pentru învățământul profesional și tehnic, formatori, directorul casei corpului didactic.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x