METODOLOGIA din 29 august 2008 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 3842 04/05/2009
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 29/08/2008
ART. 37REFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005
ART. 37REFERIRE LAREGULAMENT 08/09/2005
 Nu exista acte care fac referire la acest act

de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009(actualizată până la 15 mai 2009*)



–––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 16 octombrie 2008. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. până la data de 15 mai 2009, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 3.842 din 4 mai 2009. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic care vor fi susţinute de elevii claselor a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009.(2) Tezele cu subiect unic reprezintă modalitatea de evaluare semestrială sumativă a cunoştinţelor, a abilităţilor şi a deprinderilor dobândite de elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a.(3) Tezele cu subiect unic au regim de teze semestriale.
 + 
Articolul 2(1) Tezele cu subiect unic se desfăşoară, în fiecare semestru, în două perioade, numite "perioada de teze", respectiv "perioada specială de teze".(2) Elevii care, din motive obiective, au absentat la una sau mai multe teze cu subiect unic susţin teza/tezele în perioadele speciale de teze prevăzute în Calendarul de desfăşurare a tezelor cu subiect unic organizate pentru clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009, prevăzut în anexa nr. 1, denumit în continuare calendar. Pentru semestrul I, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specială din luna februarie sau, dacă nu au putut participa nici în această perioadă, în cea din lunile mai-iunie. Pentru semestrul al II-lea, elevii pot susţine teza la care au absentat în perioada specială din lunile mai-iunie.
 + 
Articolul 3În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:– asistent – cadru didactic, învăţător/institutor sau profesor de altă specialitate decât cea la care se susţine teza, cu atribuţii de supraveghere în sălile în care se desfăşoară proba scrisă;– catalogul tezelor cu subiect unic – documentul informatizat, instituit la nivelul unităţii de învăţământ, care cuprinde datele de identificare a elevilor şi notele obţinute de aceştia la tezele cu subiect unic şi care constituie baza de date pentru admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în clasa a IX-a. Pentru oficializarea documentului se realizează două copii în formă tipărită, semnate de preşedintele, de membrii şi de profesorii evaluatori ai comisiei din centrele de evaluare;– centru de evaluare – unitatea de învăţământ nominalizată la nivelul judeţului/al fiecărui sector din municipiul Bucureşti în care se organizează evaluarea externă a tezelor;– notă finală – nota calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de profesorii care au evaluat teza cu subiect unic. Această notă este cea care se va lua în calcul pentru media de admitere în clasa a IX-a;– notă rotunjită – nota obţinută prin rotunjirea notei finale la nota întreagă imediat superioară sau la cea imediat inferioară, care se trece în catalogul clasei ca notă la teză pentru disciplina respectivă;– perioadă de teze – intervalul de timp prestabilit în care se susţin tezele, se comunică rezultatele, se analizează rezultatele şi se trec în catalog notele obţinute;– perioadă specială de teze – intervalul de timp prestabilit în care susţin tezele elevii absenţi sau amânaţi de la sesiunea anterioară/sesiunile anterioare;– profesor evaluator – cadrul didactic desemnat pentru evaluarea tezelor cu subiect unic, abilitat în domeniul evaluării, prin programul acreditat propus de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar – "Dezvoltarea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice", prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau de alte organisme abilitate în formare profesională, sau având experienţă în evaluare;– teză cu subiect unic – forma de evaluare organizată în anul şcolar 2008-2009 pentru elevii din clasele a VII-a şi a VIII-a, constând în susţinerea unei probe scrise cu durata de 120 de minute, care se desfăşoară la datele prevăzute în calendar.
 + 
Capitolul IICoordonarea organizării şi desfăşurării tezelor cu subiect unic + 
Articolul 4(1) Coordonarea pe plan naţional a organizării şi desfăşurării tezelor cu subiect unic este asigurată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (M.E.C.T.), prin Comisia Naţională de Organizare a Tezelor cu Subiect Unic, care se constituie, la începutul anului şcolar, prin ordin al ministrului şi funcţionează în cadrul M.E.C.T.(2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare a tezelor cu subiect unic, denumită în continuare comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti.(3) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti asigură aplicarea riguroasă a prevederilor prezentei metodologii, organizează şi coordonează desfăşurarea tezelor.(4) În fiecare unitate de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasele a VII-a şi a VIII-a se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte. Elevii din mediul rural care provin din unităţi de învăţământ cu mai puţin de 10 elevi în clasă se vor aronda la şcolile coordonatoare.(5) În fiecare judeţ/sector al municipiului Bucureşti se constituie centre de evaluare, în care se evaluează, pentru fiecare disciplină, de regulă, minimum 500 şi maximum 800 de teze. În fiecare centru de evaluare se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.(6) În fiecare judeţ/municipiul Bucureşti se constituie câte un centru de contestaţii, în care se reevaluează, pentru fiecare disciplină, tezele ale căror note iniţiale au fost contestate. În fiecare centru de contestaţii se constituie şi funcţionează comisii, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de către un preşedinte.
 + 
Articolul 5Comisia Naţională de Organizare a Tezelor cu Subiect Unic, denumită în continuare Comisia Naţională, se compune din:– preşedinte – un secretar de stat din M.E.C.T.;– vicepreşedinţi – directorul general al Direcţiei generale management învăţământ preuniversitar, directorul general al Direcţiei generale învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, directorul general al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar;– secretar – un specialist din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar;– 4-6 membri – directori, şefi de serviciu, inspectori generali de specialităţile la care se susţin tezele cu subiect unic din M.E.C.T., specialişti din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar.
 + 
Articolul 6Componenţa Comisiei Naţionale se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului, la începutul anului şcolar.
 + 
Articolul 7Comisia Naţională are următoarele atribuţii:1. publică, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic, precum şi programele pentru tezele cu subiect unic;2. stabileşte numărul variantelor de subiecte pentru tezele cu subiect unic, din care se extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de teză;3. coordonează organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic;4. controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti, comisiile din centrele de evaluare, comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii şi comisiile din unităţile de învăţământ;5. decide reevaluarea unor lucrări, în vederea monitorizării calităţii evaluării la tezele cu subiect unic şi pentru stabilirea unor eventuale măsuri, la nivel naţional sau judeţean, de ameliorare a competenţelor de evaluare. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obţinute iniţial, la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, de către candidatul în cauză;6. decide delegarea unor reprezentanţi ai Comisiei Naţionale pentru monitorizarea desfăşurării tezelor şi a evaluării acestora;7. stabileşte modalităţile de raportare de către comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti şi de centralizare a datelor;8. analizează desfăşurarea şi rezultatele tezelor cu subiect unic, în baza rapoartelor transmise de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti, şi prezintă concluziile conducerii M.E.C.T.;9. propune ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului modificări şi completări la calendarul şi metodologia de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic.
 + 
Articolul 8(1) Comisiile judeţene /a municipiului Bucureşti se compun din:– preşedinte – un inspector şcolar general adjunct;– membri – 1-3 inspectori şcolari pentru ariile curriculare din care fac parte disciplinele la care se susţin teze; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector;– informatician – un informatician din inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(2) În judeţele în care se susţin teze în limbile minorităţilor naţionale, din comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti face parte şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale.(3) Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general, cel mai târziu până la data de 15 octombrie.
 + 
Articolul 9Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:1. nominalizează centrele de evaluare şi unităţile de învăţământ arondate acestora, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;2. nominalizează centrul de contestaţii, în baza hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar;3. răspund de organizarea şi desfăşurarea tezelor, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti;4. răspund de soluţionarea problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor, sesizate de către directorii de şcoli;5. coordonează dotarea şcolilor cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a tezelor – ştampile-tip, copiatoare în stare de funcţionare care să permită multiplicarea subiectelor de teză pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;6. verifică şi, după caz, sprijină directorii de şcoli pentru dotarea centrelor de evaluare şi a centrului de contestaţii cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a evaluării/reevaluării tezelor – copiatoare în stare de funcţionare, computer, telefon, fax, consumabile;7. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru teza cu subiect unic "Teza cu subiect unic 2008-2009 – T.S.U.", pentru fiecare unitate de învăţământ în care se organizează teze cu subiect unic. Ştampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 25 mm şi nu vor fi numerotate;8. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar membrii comisiilor din unităţile de învăţământ, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, respectând principiul compatibilităţii cu atribuţiile în cadrul comisiei;9. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, respectând principiile competenţei în evaluare şi al compatibilităţii, membrii comisiilor din centrele de evaluare, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru teză;10. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, respectând principiile competenţei în evaluare şi al compatibilităţii, membrii comisiilor din centrul de contestaţii, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru rezolvarea contestaţiilor;11. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T., le transmit centrelor de evaluare care nu au conexiune la internet şi verifică dacă în celelalte centre acestea au fost printate şi multiplicate pentru evaluare;12. deleagă inspectori şcolari de specialitate, reprezentanţi ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, pentru monitorizarea desfăşurării tezelor şi a evaluării acestora;13. se adresează în scris direcţiilor judeţene de sănătate, pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare unitate şcolară în perioada desfăşurării tezelor cu subiect unic, precum şi consiliilor locale, operatorilor de energie electrică, operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc., în scopul asigurării condiţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea tezelor;14. realizează instruirea preşedinţilor comisiilor din unităţile de învăţământ, ai comisiilor din centrele de evaluare şi ai comisiilor din centrul de contestaţii, cu privire la desfăşurarea tezei, cu cel mult 48 de ore înaintea declanşării activităţilor specifice fiecărei comisii;15. coordonează activităţile de preluare şi de transmitere a subiectelor pentru teza cu subiect unic către unităţile de învăţământ;16. asigură confidenţialitatea subiectelor din momentul primirii şi până în momentul terminării probei;17. operează, în situaţii justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ, ai comisiilor din centrele de evaluare şi ai comisiilor din centrul de contestaţii;18. sesizează imediat Comisiei Naţionale orice situaţie a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie sau care depăşeşte atribuţiile specificate de aceasta pentru comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti;19. transmit Comisiei Naţionale, în cel mai scurt timp posibil, situaţiile speciale din ziua respectivă;20. transmit situaţii statistice, în conformitate cu modul de raportare şi termenele solicitate de Comisia Naţională;21. preiau cataloagele tezelor cu subiect unic de la comisiile din centrele de evaluare şi din centrele de contestaţii, pentru a constitui baza de date în vederea admiterii elevilor în ciclul inferior al liceului;22. elaborează şi transmit Comisiei Naţionale, în termen de 10 zile de la încheierea fiecărei perioade de teze, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia.
 + 
Articolul 10Atribuţiile membrilor comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti sunt prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 11Comisiile din unităţile de învăţământ se compun din:– preşedinte – directorul unităţii de învăţământ;– membri – 1-4 cadre didactice din unitatea de învăţământ. În situaţia în care în unitatea de învăţământ se susţin teze redactate într-o limbă a minorităţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie bun cunoscător al limbii respective;– asistenţi;– profesori evaluatori – profesorii de specialitate care au predat la clase disciplinele la care se susţin tezele cu subiect unic.
 + 
Articolul 12Comisiile din unităţile de învăţământ au următoarele atribuţii:1. organizează desfăşurarea tezelor cu subiect unic, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;2. asigură pregătirea sălilor în care se susţin tezele, într-un număr optim, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, şi afişează pe uşa fiecărei săli lista nominală cu elevii repartizaţi în ordine alfabetică, pe clase;3. completează catalogul electronic al tezelor cu subiect unic cu datele de identificare a unităţii de învăţământ, cu numele elevilor, iniţiala tatălui, prenumele elevilor, cu numele disciplinelor la care aceştia susţin tezele cu subiect unic. Catalogul electronic se transmite centrului de evaluare la care unitatea de învăţământ este arondată, cel mai târziu până la data susţinerii primei teze cu subiect unic;4. asigură existenţa, în număr suficient, a copiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiecte;5. asigură, sub coordonarea preşedintelui comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, preluarea ştampilei-tip, numărul corespunzător al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfăşurări a tezei;6. realizează, sub semnătură, instruirea asistenţilor cu privire la desfăşurarea tezei, decid repartizarea acestora în săli şi predau fiecăruia fişa de atribuţii;7. întocmesc borderoul de predare/primire în care semnează elevii pentru a confirma numărul de pagini ale tezei elaborate;8. asigură confidenţialitatea subiectelor din momentul primirii şi până în momentul terminării probei;9. multiplică varianta de subiecte într-un număr egal cu numărul elevilor;10. asigură distribuirea în plicuri sigilate a variantei de subiecte extrase, la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din clasa respectivă;11. aplică ştampila-tip peste colţul închis şi lipit al lucrării, fără a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine teza;12. nu permit ca în spaţiile în care se desfăşoară tezele cu subiect unic să pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;13. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T. şi organizează, în unitatea de învăţământ, desfăşurarea primei evaluări a tezelor cu subiect unic;14. asigură transportul şi predarea tezelor cu subiect unic, în deplină siguranţă, cu proces-verbal, la centrul de evaluare, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei;15. primesc de la centrul de evaluare, cu proces-verbal, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei, tezele evaluate, catalogul electronic şi două exemplare, în formă tipărită, ştampilate şi semnate, ale catalogului tezelor completat cu notele obţinute de elevi, asigurând transportul acestora, în deplină siguranţă, la unitatea de provenienţă;16. verifică corectitudinea calculului notelor finale şi al notelor rotunjite, precum şi concordanţa dintre notele înscrise pe teze şi cele din cataloagele tezelor cu subiect unic;17. afişează notele obţinute la teze în loc vizibil şi transmit profesorilor claselor lucrările scrise şi o copie a listei cu rezultate;18. verifică modul în care profesorul clasei a efectuat analiza tezei şi a rezultatelor împreună cu elevii clasei;19. primesc eventualele contestaţii;20. resecretizează tezele ale căror note au fost contestate;21. asigură, în deplină siguranţă, transportul la centrul de contestaţii şi predarea tezelor ale căror note au fost contestate, precum şi a unui exemplar din catalogul tipărit. Predarea lucrărilor se face de către preşedinte şi un membru al comisiei, cu proces-verbal de predare-primire;22. primesc de la centrul de contestaţii, cu proces-verbal, prin intermediul preşedintelui şi al unui membru al comisiei, tezele reevaluate, catalogul electronic şi un exemplar, în formă tipărită, al catalogului tezelor cu subiect unic completat cu notele obţinute de elevi în urma rezolvării contestaţiilor, ştampilat şi semnat, asigurând transportul acestora, în deplină siguranţă, la unitatea de provenienţă;23. afişează notele obţinute la teze în urma rezolvării contestaţiilor, în loc vizibil, şi transmit profesorilor claselor lucrările scrise şi o copie a listei cu rezultatele finale;24. elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 3 zile de la încheierea respectivei perioade de teze, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia;25. completează catalogul electronic cu notele rezultate în urma reevaluării de către comisia de contestaţii judeţeană/a municipiului Bucureşti;26. verifică, înainte de încheierea semestrului, corectitudinea înscrierii notelor de la teze în catalogul clasei;27. răspund de organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii şi a celorlalte prevederi legale;28. răspund de asigurarea securităţii şi integrităţii lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în unitatea de învăţământ;29. comunică imediat comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti orice situaţie specială sau încălcare a prevederilor legale;30. asigură păstrarea tezelor în arhiva unităţii de învăţământ timp de 2 ani.
 + 
Articolul 13Atribuţiile membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ sunt prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 14Comisiile din centrele de evaluare se compun din:– preşedinte – directorul unităţii de învăţământ desemnate drept centru de evaluare;– membri – 2-5 cadre didactice din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului de evaluare. În situaţia în care în centrul de evaluare se evaluează teze redactate într-o limbă a minorităţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie bun cunoscător al limbii respective;– profesori evaluatori – profesori de specialitate din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului de evaluare, care au parcurs modulul de formare pentru evaluare la casa corpului didactic sau la alte organisme abilitate în formare profesională ori care au experienţă în evaluare. Fiecare profesor va evalua maximum 150 de teze;– informatician – un informatician din centrul de evaluare sau din una dintre unităţile şcolare arondate acestuia.
 + 
Articolul 15Comisiile din centrele de evaluare au următoarele atribuţii:1. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T.;2. primesc tezele şi catalogul electronic al tezelor cu subiect unic de la reprezentanţii comisiei din unitatea de învăţământ, pe bază de proces-verbal;3. răspund de securitatea tezelor şi a catalogului tezelor cu subiect unic, pe perioada în care acestea se află în centrul de evaluare;4. amestecă tezele, le numerotează de la 1 la n şi le repartizează profesorilor evaluatori, odată cu borderourile de evaluare;5. asigură evaluarea tezelor exclusiv în centrul de evaluare;6. asigură o sesiune de instruire pentru profesorii evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se organizează teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre profesorii evaluatori în aplicarea baremului de evaluare;7. stabilesc sălile în care lucrează profesorii evaluatori, ţinând cont că în fiecare sală trebuie să se afle cel puţin 3 profesori evaluatori;8. evaluează tezele, respectând baremul de evaluare, în baza căruia se realizează borderoul la nivel de disciplină în cadrul centrului de evaluare;9. desecretizează tezele evaluate şi înregistrează în catalogul tezelor cu subiect unic, pentru fiecare elev, notele la tezele cu subiect unic: nota finală, calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori, precum şi nota rotunjită;10. stabilesc, prin verificare, concordanţa dintre notele înscrise pe teze şi cele din catalogul tezelor cu subiect unic şi distribuie tezele evaluate în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţământ din care provin;11. predau reprezentanţilor comisiei din unitatea de învăţământ, pe bază de proces-verbal, plicurile cu tezele evaluate, catalogul electronic şi două exemplare tipărite ale catalogului tezelor cu subiect unic completat cu notele obţinute la evaluare, pentru a fi transportate în unităţile de învăţământ. Cataloagele tipărite sunt semnate de preşedinte, de un membru al comisiei şi de profesorii evaluatori şi ştampilate cu ştampila unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de evaluare;12. asigură transmiterea catalogului electronic al tezelor cu subiect unic completat cu notele obţinute de elevi către comisia de contestaţii judeţeană/a municipiului Bucureşti, pe bază de proces-verbal;13. iau măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară evaluarea tezelor cu subiect unic să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;14. elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de două zile de la încheierea activităţii în centrul de evaluare, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia.
 + 
Articolul 16Atribuţiile membrilor comisiilor din centrele de evaluare sunt prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 17Comisiile din centrele de contestaţii se compun din:– preşedinte – directorul unităţii de învăţământ desemnate drept centru de contestaţii;– membri – 2-5 cadre didactice;– profesori evaluatori – profesori de specialitate care au parcurs modulul de formare pentru evaluare la casa corpului didactic sau la alte organisme abilitate în formare, alţii decât cei care au fost membri în comisiile din centrele de evaluare;– informatician – un informatician din unitatea de învăţământ stabilită ca centru de contestaţii sau din una dintre unităţile şcolare.
 + 
Articolul 18Comisiile din centrul de contestaţii au următoarele atribuţii:1. preiau baremele de evaluare de pe website-ul M.E.C.T.;2. primesc tezele ale căror note au fost contestate şi un exemplar al catalogului tipărit de la reprezentanţii comisiilor din unitatea de învăţământ, pe bază de proces-verbal;3. primesc de la comisiile din centrele de evaluare cataloagele electronice ale tezelor cu subiect unic din toate unităţile de învăţământ;4. răspund de securitatea tezelor şi a catalogului tezelor cu subiect unic pe perioada în care acestea se află în centrul de contestaţii;5. amestecă tezele, le renumerotează şi le repartizează profesorilor evaluatori odată cu borderourile de evaluare;6. asigură reevaluarea tezelor ale căror note au fost contestate;7. asigură instruirea profesorilor evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se organizează teze, cu scopul de a diminua diferenţele dintre profesorii evaluatori în aplicarea baremului de evaluare;8. stabilesc sălile în care lucrează profesorii evaluatori, ţinând cont că 2 profesori care evaluează acelaşi set de lucrări trebuie să lucreze în săli diferite şi că în fiecare sală trebuie să se afle cel puţin 3 profesori evaluatori;9. evaluează tezele, respectând baremul de evaluare, în baza căruia se realizează borderoul la nivel de disciplină în cadrul centrului de contestaţii;10. desecretizează tezele reevaluate şi înregistrează, pentru fiecare elev, în catalogul tezelor cu subiect unic, atât în cel electronic, cât şi în cel tipărit, notele obţinute în urma reevaluării: nota finală, calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori, precum şi nota rotunjită;11. stabilesc, prin verificare, concordanţa dintre notele înscrise pe teze şi cele din catalogul tezelor cu subiect unic şi distribuie tezele evaluate în pachete corespunzătoare unităţilor de învăţământ din care provin;12. predau reprezentanţilor comisiei din unitatea de învăţământ de provenienţă, pe bază de proces-verbal, plicurile cu tezele reevaluate, catalogul electronic şi exemplarul tipărit al catalogului tezelor, completate cu notele acordate în urma reevaluării, semnat de preşedinte, de un membru al comisiei şi de profesorii evaluatori şi ştampilat;13. asigură transmiterea formei finale a cataloagelor electronice cuprinzând rezultatele finale ale tezelor cu subiect unic de la toate unităţile de învăţământ în care s-au susţinut teze cu subiect unic către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti, pe bază de proces-verbal;14. interzic pătrunderea oricărei persoane străine în spaţiile în care se desfăşoară reevaluarea tezelor cu subiect unic, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;15. elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de două zile de la încheierea activităţii în centrul de contestaţii, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia.
 + 
Articolul 19Atribuţiile membrilor comisiilor din centrele de contestaţii sunt prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Capitolul IIIDisciplinele la care se susţin teze cu subiect unic + 
Articolul 20(1) Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VII-a sunt următoarele:a) Limba şi literatura română;b) Matematică;c) Limba şi literatura maternă – pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.(2) Disciplinele la care se susţin teze în clasa a VIII-a sunt următoarele:a) Limba şi literatura română;b) Matematică;c) Geografie sau Istorie, la alegere;d) Limba şi literatura maternă – pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă.
 + 
Capitolul IVElaborarea subiectelor + 
Articolul 21(1) Subiectele pentru tezele cu subiect unic se elaborează în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, ţinând seama de următoarele cerinţe:a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare şi cu temele selectate în programele pentru tezele cu subiect unic, valabile pentru semestrul respectiv;b) să aibă un nivel mediu de dificultate;c) să permită rezolvarea în 120 de minute.(2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unităţile de învăţământ în care se susţin tezele va fi reglementată printr-o procedură separată.(3) Baremul de evaluare pentru fiecare subiect se elaborează în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar şi se postează pe website-ul M.E.C.T., după desfăşurarea probei.(4) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat, conform legii, în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susţin teze cu subiect unic li se asigură subiectele de teză atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.
 + 
Articolul 22(1) Subiectele pentru tezele cu subiect unic se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi până în momentul în care devin publice.(2) Toate persoanele care intră în contact cu subiectele pentru tezele cu subiect unic vor da o declaraţie în acest sens.
 + 
Capitolul VDesfăşurarea tezelor + 
Articolul 23(1) Sălile în care se susţin tezele cu subiect unic vor fi, în prealabil, adaptate prin:a) amenajare, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe clase;b) eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în elaborarea lucrărilor scrise;c) afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu elevii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor metodologiei care îi informează pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda ori tentativa de fraudă atrage după sine eliminarea din sală şi acordarea notei 1 la teza respectivă.(2) Supravegherea este asigurată, pentru fiecare sală, de 2 asistenţi, cadre didactice de altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine teza.(3) Înaintea intrării în săli, preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ instruieşte asistenţii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a tezelor cu subiect unic, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze elevilor aflaţi în săli.(4) Asistenţii, care intră în săli după ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu numele elevilor, procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, hârtie tipizată pentru lucrări şi hârtie ştampilată pentru ciorne. Numărul de coli tipizate şi numărul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare sală de clasă, vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent şi de preşedintele comisiei.(5) Înainte de aducerea subiectelor în săli, asistenţii vor explica elevilor modul de desfăşurare a tezei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizată. De asemenea, elevii sunt informaţi că se interzice pătrunderea în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de clasă duce la eliminarea elevului din clasă de către preşedintele comisiei, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, după caz, la sancţionarea asistenţilor.(6) Elevii se aşază câte unul în bancă, în ordine alfabetică, pe clase, conform listelor afişate. Fiecare elev primeşte o coală de hârtie tipizată, pe care scrie cu majuscule numele său, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate, şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce asistenţii din săli au verificat completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce aceştia semnează în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată. Colţurile lucrărilor vor fi lipite numai după ce elevii au început să scrie pe foaia de teză rezolvarea subiectelor. Elevii vor primi atâtea coli tipizate şi ciorne marcate cu ştampila-tip câte le sunt necesare. Aceştia vor completa, pe fiecare dintre colile tipizate utilizate, datele personale, în colţul care urmează să fie lipit. Pentru lipirea colţului lucrării se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate unităţile de învăţământ în care se desfăşoară tezele cu subiect unic dintr-un judeţ.(7) După anunţarea variantei de subiect extrase de Comisia Naţională, se multiplică subiectele în număr egal cu numărul elevilor, urmând ca acestea să fie distribuite în săli. Comisia din unitatea de învăţământ va lua toate măsurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil câte un subiect pentru fiecare elev.(8) Asistenţii primesc subiectele multiplicate şi secretizate, în plicuri, de la preşedinte sau de la un membru al comisiei şi le distribuie fiecărui elev. La încheierea acestor operaţiuni, începe rezolvarea subiectelor de către elevi. Durata fiecărei teze cu subiect unic este de 120 de minute din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.(9) Se interzice preşedintelui, membrilor comisiei, asistenţilor sau delegaţilor Comisiei Naţionale ori ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti să dea elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, să facă modificări ale subiectelor sau ale baremelor de evaluare.(10) Din momentul distribuirii subiectelor niciun elev nu mai poate intră în sală şi niciun elev nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Elevii care nu se află în sală în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai susţine teza în perioada respectivă. În cazuri excepţionale, dacă un elev se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţi până la înapoierea în sala de clasă; în această situaţie timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit.(11) Pentru elaborarea lucrării scrise elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru teza de la disciplina Matematică elevii pot să utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, în timpul tezelor, a mijloacelor de calcul. Se foloseşte numai hârtia distribuită de către asistenţi.(12) Elevii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii elevi, din diferite motive – corectări numeroase, greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere – doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenţi în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc, menţionându-se pe ele "Anulat", şi se semnează de către cei 2 asistenţi.(13) În timpul desfăşurării tezelor, asistenţii nu dau elevilor nicio indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectul de teză. Unul dintre asistenţi stă în faţa clasei, celălalt în spatele clasei şi nu au alte preocupări în afară de supraveghere. În cazul în care aceştia încalcă aceste dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacă este cazul, poate face şi propunere de începere a procedurii de cercetare disciplinară.(14) În timpul desfăşurării tezelor, asistenţii răspund de asigurarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă, de respectarea de către elevi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenţii au obligaţia să verifice dacă elevii au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori facilita rezolvarea subiectelor de teză şi să ia măsurile ce se impun. De asemenea, asistenţii nu permit elevilor să comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul şi sesizează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii.(15) Eventualele fraude sau tentative de fraudă, alte nereguli în desfăşurarea tezei, semnalate asistenţilor de către elevi ori sesizate de membrii comisiei, de asistenţi sau de către delegaţii Comisiei Naţionale ori ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei. Acesta este obligat să verifice şi să ia măsurile ce se impun conform prezentei metodologii. Aceste situaţii sunt consemnate în procese-verbale, care se arhivează împreună cu documentele comisiei. Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti va fi informată imediat despre orice situaţie specială.(16) În situaţia în care, potrivit prevederilor prezentei metodologii, un elev este eliminat din sală, preşedintele marchează pe teză, cu cerneală sau pix roşu, "Fraudă", pune nota 1 (unu) şi semnează.(17) În timpul desfăşurării tezelor, în sălile în care se desfăşoară teza au voie să între numai:a) preşedintele şi membrii comisiei din unitatea de învăţământ;b) persoane delegate de către Comisia Naţională sau de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru a controla desfăşurarea corectă a tezelor.(18) După ce îşi încheie lucrările, elevii numerotează foile, sub îndrumarea asistenţilor, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total 5 pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenţi. După încheierea numerotării, elevii predau asistenţilor lucrările şi semnează pentru confirmarea predării lucrării şi a numărului de pagini.(19) La primirea lucrărilor, asistenţii barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de predare-primire pe care le semnează elevii, precum şi în rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării.(20) La expirarea celor 120 de minute acordate, elevii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Trei elevi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.(21) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în unitatea de învăţământ.(22) La finalizarea tezei, asistenţii predau, sub semnătură, lucrările scrise preşedintelui şi celorlalţi membri ai comisiei. Aceştia verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise, dacă numărul de pagini al fiecărei lucrări coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal şi dacă spaţiile nescrise au fost barate.
 + 
Articolul 24Formatul foilor tipizate şi modalitatea completării acestora se reglementează printr-o procedură care va fi transmisă ulterior.
 + 
Capitolul VIEvaluarea tezelor + 
Articolul 25(1) Evaluarea fiecărei teze se face de către 2 profesori:a) în unitatea de învăţământ, de către profesorul de specialitate care a predat la clasă;b) în centrul de evaluare, de către un profesor evaluator din afara unităţilor de învăţământ de la care provin tezele.(2) Evaluarea tezelor se face cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte din oficiu. După evaluare, fiecare profesor stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire, şi o trece pe teză.(3) În cazul în care diferenţa dintre notele celor 2 profesori evaluatori este de cel mult un punct, se calculează şi se trece pe lucrare nota finală, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori. Această notă este cea care se va lua în calcul pentru media de admitere în clasa a IX-a.(4) În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de către cei 2 profesori, cel din unitatea de învăţământ şi cel din centrul de evaluare, este mai mare de 1 punct, teza va fi recorectată de alţi 2 profesori evaluatori din centrul de evaluare, stabiliţi de preşedintele comisiei, şi nota acordată de aceştia, calculată conform alin. (3), va fi nota finală.(5) Nota finală menţionată la alin. (3), respectiv alin. (4) se rotunjeşte astfel:a) la nota întreagă imediat superioară, dacă fracţiunile de punct sunt cuprinse în intervalul 0,50 – 0,99;b) la nota întreagă imediat inferioară, dacă fracţiunile de punct sunt cuprinse în intervalul 0,01-0,49.(6) Nota finală şi nota rotunjită se trec pe lucrare şi se semnează de preşedintele comisiei din centrul de evaluare.(7) Nota rotunjită, obţinută prin algoritmul de mai sus, este nota care se trece în catalogul clasei ca notă pentru teza la disciplina respectivă.
 + 
Articolul 26(1) Activitatea de evaluare se desfăşoară astfel:a) în unitatea de învăţământ – maximum 3 zile de şcoală, inclusiv ziua în care s-a susţinut proba;b) în centrele de evaluare – maximum 4 zile de şcoală, astfel încât comunicarea rezultatelor către unităţile de învăţământ să se facă în maximum 8 zile de şcoală de la susţinerea probei.(2) Înainte de începerea evaluării, preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ, respectiv cel al comisiei din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplină la care se organizează evaluarea, prezentarea subiectelor şi a baremelor de evaluare, atenţionând asupra obligativităţii de a se respecta întocmai baremul de evaluare. Scopul acestei atenţionări este de a diminua diferenţele dintre profesorii evaluatori în aplicarea baremului de evaluare. Se interzic interpretările personale şi efectuarea de modificări în baremul de evaluare.(3) Evaluarea tezelor se realizează pe baza baremelor de evaluare de câte 2 profesori – cel din unitatea de învăţământ şi cel din centrul de evaluare.(4) În unitatea de învăţământ, tezele de la aceeaşi disciplină, grupate pe clase, sunt amestecate de preşedinte şi de membrii comisiei, pentru a fi distribuite profesorilor de specialitate de la clasă.(5) În centrul de evaluare, tezele de la aceeaşi disciplină sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi, fiecare set conţinând cel mult 150 de lucrări.(6) Profesorii evaluatori primesc tezele de la preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ, respectiv din centrul de evaluare şi realizează evaluarea în unitatea de învăţământ, respectiv în centrul de evaluare.(7) Profesorii evaluatori evidenţiază răspunsurile greşite prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie.(8) Profesorii evaluează tezele respectând prevederile art. 25 alin. (2).(9) Profesorul de specialitate, respectiv profesorul evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform prevederilor din prezenta metodologie, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi transcrie pe fiecare teză nota acordată.(10) Fiecare profesor care participă la evaluarea tezei semnează notele acordate lucrărilor evaluate şi borderoul de evaluare şi le predă preşedintelui comisiei din unitatea de învăţământ, respectiv din centrul de evaluare.(11) Preşedintele comisiei din centrul de evaluare calculează şi trece pe lucrare nota finală, calculată conform prevederilor art. 25 alin. (3) sau (4), precum şi nota rotunjită, calculată conform prevederilor art. 25 alin. (5). Cele două note sunt însoţite de semnătura preşedintelui comisiei din centrul de evaluare.
 + 
Articolul 27(1) Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a analiza, împreună cu elevii, în prima oră de clasă după primirea rezultatelor de la centrul de evaluare, tezele şi rezultatele obţinute la acestea. În urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestaţii la comisia din unitatea de învăţământ. Contestaţia, semnată de elev şi de părinte/tutorele legal instituit, se depune la comisia din unitatea de învăţământ, în cel mult 7 zile de la data primirii în şcoală a rezultatelor din centrul de evaluare.(2) Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a trece în catalog notele obţinute la teze. Nota trecută în catalog este nota rotunjită, calculată conform prevederilor art. 25 alin. (5).(3) Pentru lucrările ale căror rezultate nu au fost contestate, trecerea notelor în catalog se face în prima oră care se desfăşoară la clasă după încheierea perioadei de depunere a contestaţiilor. Pentru lucrările ale căror rezultate au fost contestate, trecerea notelor în catalog se face în prima oră care se desfăşoară la clasă după comunicarea rezultatelor de la contestaţii.
 + 
Capitolul VIIRezolvarea contestaţiilor + 
Articolul 28(1) Reevaluarea tezelor ale căror rezultate au fost contestate se realizează de către comisia de contestaţii judeţeană/a municipiului Bucureşti. Organizarea se face astfel încât, de la data susţinerii probei şi până la anunţarea rezultatelor finale, după contestaţii, să nu treacă mai mult de 20 de zile lucrătoare.(2) Durata prevăzută pentru toate procedurile de evaluare menţionate anterior se reduce în mod corespunzător pentru sesiunile speciale de teze, astfel încât să fie respectate termenele legale de încheiere a situaţiei şcolare a elevilor.(3) Acţiunile desfăşurate în centrele de evaluare privind evaluarea tezelor ale căror note sunt contestate sunt respectate şi în cadrul centrelor de contestaţii.(4) Pentru lucrările care au primit iniţial note finale cuprinse între 4,50-4,99, inclusiv notele 4,50 şi 4,99, sau o notă finală cel puţin egală cu 9,50, nota definitivă este nota acordată de comisia de contestaţii.(5) Pentru lucrările care au primit iniţial alte note decât cele menţionate la alin. (4), nota definitivă este cea acordată de comisia din centrul de contestaţii, dacă între nota finală dată de comisia din centrul de evaluare şi nota finală dată de comisia din centrul de contestaţii este o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota definitivă a tezei reevaluate este cea acordată de comisia din centrul de evaluare.(6) Notele care se au în vedere la stabilirea diferenţelor menţionate la alin. (5) sunt notele finale, calculate conform art. 25 alin. (3).
 + 
Capitolul VIIIRăspunderea disciplinară + 
Articolul 29(1) Respectarea întocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.(2) Încălcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare-învăţare, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicat în desfăşurarea tezelor, răspunde disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei.
 + 
Articolul 30(1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter infracţional legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic, cum ar fi furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, ce permit sau favorizează fraudarea probei ori care au manifestări ce atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale. După caz, Comisia Naţională sau comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sesizează în scris organele de cercetare penală.(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor care au contribuit la elaborarea sau transmiterea subiectelor/baremelor de evaluare pentru tezele cu subiect unic şi au întreprins acţiuni care au constat în divulgarea parţială sau integrală a subiectelor/baremelor de evaluare.(3) În cazul în care se constată diferenţe mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între notele acordate iniţial şi notele obţinute la contestaţii sau la reevaluările stabilite prin prezenta metodologie, inspectoratele şcolare analizează situaţia pentru a stabili cauzele şi eventualii vinovaţi pentru aceste situaţii. În cazuri justificate se va declanşa procedura de cercetare disciplinară pentru sancţionarea vinovaţilor.(4) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.(5) Comisia Naţională, respectiv comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot decide ca persoanelor care încalcă prevederile prezentei metodologii să li se interzică dreptul de a participa la comisiile organizate pentru tezele cu subiect unic sau la alte examene naţionale.
 + 
Capitolul IXDispoziţii finale + 
Articolul 31Tezele şi documentele întocmite pentru buna desfăşurare a acestora se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ la care se susţine teza pe o perioadă de 2 ani.
 + 
Articolul 32(1) Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării tezelor, comunicând cu ceilalţi elevi sau comiţând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la teza respectivă; tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod.(2) În situaţia în care frauda este dovedită după evaluarea tezei, nota obţinută prin fraudă se anulează şi se înlocuieşte cu nota 1.(3) Orice abatere comisă de elevi şi dovedită cu probe se sancţionează conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
 + 
Articolul 33(1) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide reevaluarea, prin sondaj, a unui număr de teze relevant statistic, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare, fără a modifica notele tezelor.(2) Comisia Naţională poate decide reevaluarea, prin sondaj, a unui număr de teze, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare, reevaluarea unui număr de lucrări, fără a modifica notele tezelor.(3) Notele obţinute de elevi la teze nu se modifică în urma acestor reevaluări.(4) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluări, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia măsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii.
 + 
Articolul 34(1) Comisia din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.(2) Exemple de asemenea adaptări sunt:a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);b) mărirea cu cel mult o oră a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficienţe motorii sau neuro-motorii, care îi împiedică să scrie normal, sau de către cei cu deficienţe vizuale grave;c) asigurarea scrisului cu caractere mărite la elevii ambliopi;d) transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare tezei afişate/prezentate vizual;e) realizarea tezei prin dictarea conţinutului acesteia de către elevul cu deficienţe către un profesor asistent de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară teza respectivă. Se interzice profesorului asistent să corecteze dictarea realizată de elevul cu deficienţe.(3) Elevii cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de prevederile alin. (2) în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale.(4) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot aproba şi alte proceduri de susţinere a tezelor cu subiect unic pentru elevii cu deficienţe, la propunerea comisiilor din unităţile de învăţământ, cu informarea Comisiei Naţionale.(5) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferă de boli contagioase, comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot organiza susţinerea tezei la locul imobilizării, simultan cu toţi elevii din ţară. Aprobarea se dă pe baza documentului medical care atestă imposibilitatea deplasării sau a susţinerii probei în colectivitate şi se comunică în scris Comisiei Naţionale.
 + 
Articolul 35(1) Elevii cu cerinţe educative speciale integraţi în şcolile de masă, precum şi cei din învăţământul special care parcurg curriculumul şcolii de masă susţin teza cu subiect unic.(2) Elevii cu cerinţe educative speciale integraţi în şcolile de masă, precum şi cei din învăţământul special care parcurg curriculumul specific învăţământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizată, susţin teza cu subiect unic numai la solicitarea scrisă a părinţilor sau a întreţinătorilor legali.
 + 
Articolul 36Elevii înscrişi la clasele cu frecvenţă redusă din unităţile de învăţământ gimnazial susţin teza cu subiect unic la clasele a VII-a şi a VIII-a în anul şcolar 2008-2009, conform calendarului.
 + 
Articolul 37Elevii care au absentat la tezele cu subiect unic în perioadele stabilite prin calendarul tezelor cu subiect unic îşi încheie situaţia şcolară conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005.
 + 
Articolul 38Conducerile unităţilor de învăţământ asigură popularizarea prezentei metodologii prin următoarele categorii de activităţi:a) afişarea la avizierul şcolii;b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;c) prezentarea în colectivele de elevi ai claselor a VII-a şi a VIII-a;d) organizarea unor întâlniri cu părinţii în vederea informării acestora;e) alte activităţi menite a aduce la cunoştinţa celor interesaţi prevederile referitoare la tezele cu subiect unic.
 + 
Articolul 39(1) Conducerea fiecărei unităţi de învăţământ în care se susţin teze cu subiect unic este responsabilă pentru stabilirea programului şcolar pentru zilele în care sunt programate tezele cu subiect unic.(2) Stabilirea programului şcolar pentru zilele în care sunt programate tezele cu subiect unic se va face astfel încât să fie asigurată parcurgerea integrală a curriculumului la toate disciplinele.(3) Conducerea unităţii de învăţământ este obligată să informeze elevii, părinţii şi inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti referitor la programul adaptat, stabilit pentru zilele în care se desfăşoară teze cu subiect unic.
 + 
Articolul 40(1) Se interzice cu desăvârşire colectarea sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri materiale ori băneşti de la elevi, de la părinţii acestora sau de la orice persoană care are rude în rândul elevilor, fonduri care au ca destinaţie asigurarea meselor ori a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unităţile de învăţământ sau de evaluare.(2) Conducerile unităţilor de învăţământ vor lua toate măsurile pentru informarea cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor referitor la prevederile alin. (1) şi pentru a nu permite încălcarea acestora.
 + 
Articolul 41În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării tezelor cu subiect unic, preşedinţii comisiilor vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip cadrul didactic precizează că îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale şi că, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei, ştie că se vor lua măsuri de sancţionare care pot merge până la excluderea din învăţământ, în funcţie de gravitatea abaterii, în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic şi ale art. 292 din Codul penal.
 + 
Articolul 42Cadrele didactice care participă la activitatea comisiilor nominalizate în prezenta metodologie beneficiază de plată pentru activitatea desfăşurată. Modalităţile de plată sunt stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x