MEMORANDUM din 10 iulie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 28 august 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEOG 35 25/08/1997
ActulRATIFICAT DEOG 35 25/08/1997

de înţelegere suplimentar dintre România şi Comunitatea Europeana



1. Consiliul Comunităţii Europene a hotarat, prin Decizia nr. 94/369/C.E.E., sa acorde României un împrumut pe termen mediu pentru susţinerea balantei de plati, în valoare de 125 milioane ECU, care urma să fie disponibilizat în doua transe. Condiţiile de politica economica ce urmau să fie indeplinite în vederea disponibilizarii imprumutului au fost convenite de către Comisie şi autorităţile române în Memorandumul de înţelegere semnat la 12 decembrie 1994.O prima transa, în valoare de 55 milioane ECU, a fost eliberata în noiembrie 1995. Totusi, disponibilizarea celei de-a doua transe nu a fost posibila datorita unei functionari neadecvate persistente a pieţei valutare şi a lipsei de progres în ceea ce priveste reformele structurale. Din aceleasi motive aranjamentul stand-by cu Fondul Monetar International (F.M.I.) nu a fost respectat şi a fost anulat. De asemenea, Banca Mondiala a inghetat disponibilizarea transei a doua a imprumutului pentru ajustarea structurala a sectorului financiar şi a întreprinderilor (FESAL).2. Noul guvern format după alegerile din noiembrie 1996 a decis sa indrepte cursul politicii economice către stabilizarea macroeconomica, liberalizarea preturilor şi restructurarea întreprinderilor, a sectoarelor financiar şi agricol. În decembrie 1996 autorităţile au inceput negocierile cu Fondul Monetar International în vederea obtinerii de asistenţa financiară pentru noul program de reforma economica şi stabilizare şi pentru incheierea unui nou aranjament stand-by. Banca Mondiala are în vedere reactivarea asistentei financiare acordate în cadrul imprumutului FESAL şi a unui nou împrumut pentru ajustarea structurala a agriculturii (ASAL).În cadrul noului program economic, autorităţile române şi-au exprimat angajamentul pentru:* liberalizarea tuturor preturilor, cu excepţia unui numar limitat de preţuri aferente utilitatilor publice;* liberalizarea regimului comerţului exterior, în special prin reducerea taxelor la import şi eliminarea tuturor restrictiilor cantitative şi a interdictiilor la export (cu excepţia cherestelei şi a celor stabilite prin acorduri internationale);* reducerea deficitului bugetului public, în special prin reducerea substantiala a subventiilor acordate întreprinderilor;* conducerea politicii monetare intr-o maniera prudenta, în scopul asigurarii stabilitatii macroeconomice şi al reducerii inflatiei;* intarirea sistemului de protecţie sociala;* restructurarea accelerata a întreprinderilor de stat prin privatizare sau lichidare;* restructurarea sectorului agricol prin suspendarea acordarii de credite directionate de către banca centrala, prin privatizare, stabilirea unei piete functionale a pamantului, precum şi lichidarea fermelor de stat care nu sunt viabile.3. Până în prezent, România a luat deja un numar de măsuri importante, între care: liberalizarea pieţei valutare, asigurarea cadrului pentru aplicarea unei politici valutare flexibile bazate pe principiul pieţei şi aplicarea unei politici monetare mai riguroase, în scopul reducerii presiunilor inflationiste.4. În contextul noului aranjament stand-by, F.M.I. a identificat necesarul de finanţare externa remanent, care urmeaza să fie acoperit parţial prin mobilizarea asistentei financiare din partea UE/G-24. Ca urmare a puternicului angajament al autorităţilor române de a realiza reforme substantiale, precum şi ca urmare a pasilor deja realizati în aceasta direcţie, Comisia Europeana a evaluat condiţiile pentru deblocarea transei a doua, în valoare de 70 milioane ECU.5. În contextul noului program economic, Comisia Europeana considera ca vechile condiţii pentru eliberarea transei a doua, asa cum au fost stabilite în Memorandumul de înţelegere din 12 decembrie 1994, nu mai sunt aplicabile. Ca urmare, eliberarea transei a doua, în valoare de maximum 70 milioane ECU, se va realiza în modul următor:* o primă subtransa, în valoare de 40 milioane ECU, va fi disponibilizata după aprobarea de către Consiliul de administratie al F.M.I. a aranjamentului stand-by cu România, care se anticipeaza să aibă loc în luna aprilie 1997;* a doua subtransa, în valoare de 30 milioane ECU, va fi disponibilizata la cel puţin un trimestru după eliberarea primei transe, cu condiţia evaluării pozitive de către Comisie a progresului realizat în aplicarea reformelor structurale pe baza criteriilor prezentate în anexa nr. 1 la prezentul memorandum.6. Împrumutul acordat de Comunitate are ca obiectiv asigurarea unei situaţii solide a balantei de plati şi consolidarea rezervei valutare. Împrumutul va fi utilizat în exclusivitate de către Banca Naţionala a României pentru consolidarea rezervelor sale valutare sau pentru asigurarea necesarului de finanţare externa prin intermediul pieţei valutare.7. În cursul anului 1997, Comisia va evalua, în contextul asistentei financiare G-24 şi în stransa colaborare cu Fondul Monetar International şi cu Banca Mondiala, necesarul de asistenţa financiară externa pentru perioada urmatoare, în vederea sprijinirii continuitatii programului de reforma.8. Pentru a asigura monitorizarea implementarii adecvate a acestui Memorandum suplimentar de înţelegere, Guvernul României va furniza Comisiei toate informaţiile referitoare la situaţia economica şi financiară a tarii şi la progresul realizat în ceea ce priveste condiţiile cheie cuprinse în aranjamentul stand-by, ce va fi convenit cu F.M.I., şi în acordurile imprumuturilor FESAL şi ASAL, ce vor fi incheiate cu Banca Mondiala. Prevederile memorandumului de înţelegere initial, din 12 decembrie 1994, referitoare la raportarea unei serii de indicatori pentru monitorizarea situaţiei economice şi financiare a României rămân în vigoare.9. Anexa este parte integrantă a Memorandumului suplimentar de înţelegere.10. Toate notificarile în legătură cu prezentul memorandum de înţelegere vor fi valabile, dacă vor fi transmise la:

  Pentru C.E.: Comisia Europeană
    Direcţia Generală pentru Probleme Economice şi Financiare Rue de la Loi, 200 B-1049 Brussels, Belgia Fax nr. 32-2-295 27 91
  Pentru România: Ministerul Finanţelor
    Direcţia generală a relaţiilor financiare cu organisme internaţionale Str. Apolodor nr. 17, Bucureşti, România Fax nr. 40-1-312 67 92
  Pentru Banca Naţională a României: Direcţia relaţii internaţionale Str. Lipscani nr. 25, Bucureşti, România Fax. nr. 40-1-312 43 67

Întocmit la Bucureşti la 10 iulie 1997 şi la Bruxelles la 24 iulie 1997.Pentru România,domnul Mircea Ciumara,ministru de stat, ministrulfinanţelorGuvernatorul Băncii Naţionalea României,domnul Mugur IsarescuPentru Comunitatea Europeana,Reprezentata de Comisia Europeana + 
Anexa CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALACu ocazia examinarii care va fi efectuata de către Comisie şi care va preceda decizia cu privire la eliberarea transei a doua, autorităţile române îşi iau angajamentul sa realizeze reformele structurale după cum urmeaza:* Eliminarea tuturor restrictiilor cantitative şi a interdictiilor la export (cu excepţia cherestelei şi a prevederilor relevante ale acordurilor internationale); eliminarea scutirilor la tarifele de import.* Tarifele aferente utilitatilor publice vor trebui ajustate lunar în scopul asigurarii recuperării costurilor iar Guvernul va trebui sa ia toate masurile necesare pentru a preveni cresterea nominala în conturile de creante aferente acestor întreprinderi.* Privatizarea sau lichidarea completa pentru 10 întreprinderi de stat care înregistrează pierderi foarte mari; începerea implementarii procedurii de restructurare pentru toate cele 20 de regii autonome clasificate ca fiind utilitati publice; privatizarea sau iniţierea lichidarii a cel puţin 20 de ferme de stat pentru pui şi porci.* Piaţa valutara trebuie să ramana în intregime liberalizata, iar cursul de schimb să fie determinat pe principiul pieţei.* Încetarea refinantarii de către Banca Naţionala a României a creditelor directionate pentru agricultura şi industrie. Toate subventiile care vor fi mentinute pentru agricultura şi industrie vor fi evidentiate în mod clar în buget.––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x