MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE din 4 aprilie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.057 din 26 noiembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 1 18/02/2002
ART. 1REFERIRE LADECIZIE 1 18/02/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 1015 07/11/2005

între România şi Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul comunitar de acţiune pentru promovarea cetateniei europene active (participare civică)*)



–––Notă *) Traducere.Comisia Comunităţilor Europene, denumita în continuare Comisia, în numele Comunităţii Europene, pe de o parte, şi Guvernul României, pe de altă parte,luând în considerare:1. Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de asociere UE – România din 18 februarie 2002*1), care stabileşte principiile generale pentru participarea României la programele Comunităţii, lăsând la latitudinea Comisiei şi a autorităţilor române competente determinarea exactă a termenilor şi condiţiilor specifice, inclusiv contribuţia financiară, în legătură cu participarea la fiecare program;2. Programul comunitar de acţiune pentru promovarea cetateniei europene active (participare civică), initiat prin Decizia Consiliului nr. 2004/100/EC din 26 ianuarie 2004*2),–––-1) OJ L 91, 6 aprilie 2002, p. 20.2) OJ L 30, 4 februarie 2004, p. 6.au convenit următoarele: + 
Articolul 1România va participa la Programul comunitar de acţiune pentru promovarea cetateniei europene active (participare civică), denumit în continuare Programul, în conformitate cu condiţiile stipulate în Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de asociere UE – România din 18 februarie 2002, care stabileşte principiile generale pentru participarea României la programele Comunităţii, şi cu termenii şi condiţiile cuprinse în anexele nr. I, II şi III la prezentul memorandum de înţelegere.
 + 
Articolul 2Prezentul memorandum de înţelegere se va aplica pe durata Programului, începând cu data de 1 ianuarie 2005. Totuşi, în cazul în care Comunitatea Europeană decide sa extindă durata Programului fără ca acesta să fie substanţial schimbat, prezentul memorandum de înţelegere se va extinde şi el automat, în afară cazului în care una dintre părţi îl denunta.Anexele nr. I, II şi III fac parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.Prezentul memorandum de înţelegere se poate modifica doar în scris, prin acordul ambelor părţi.Prezentul memorandum de înţelegere intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.Semnat la Bruxelles la data de 4 aprilie 2005.Pentru Guvernul României,Lazar Comanescu,ambasador, şeful Misiunii Românieipe lângă Uniunea EuropeanăPentru Comisie, din partea Comunităţii Europene,Nikolaus G. Van der Pas,director general pentru educaţie şi cultura
 + 
Anexa I––-la memorandumul de înţelegere––––––––––Termeni şi condiţii pentru participarea României la Program1. România va participa la activităţile Programului comunitar de acţiune pentru promovarea cetateniei europene active (participare civică), denumit în continuare Programul, în conformitate – dacă nu este altfel prevăzut în memorandumul de înţelegere – cu obiectivele, criteriile, procedurile şi termenele limita, asa cum au fost ele stabilite în Decizia Consiliului nr. 2004/100/EC din 26 ianuarie 2004, prin care se stabileşte acest program al Comunităţii.2. Pentru a participa la Program, România va plati în fiecare an o contribuţie la bugetul general al Uniunii Europene, conform procedurilor descrise în anexa nr. II la memorandumul de înţelegere. Dacă este necesar pentru a lua în considerare dezvoltarea Programului sau capacitatea României de absorbţie, aceasta contribuţie poate fi modificată în scris prin acordul comun al părţilor, astfel încât să se poată evita balante de plati deficitare în implementarea Programului.3. Termenii şi condiţiile pentru depunerea, evaluarea şi selecţia cererilor raportate la instituţiile eligibile din România vor fi aceleaşi ca cele aplicabile organismelor din Comunitate.4. Pentru a asigura dimensiunea comunitara a Programului şi pentru a fi eligibile pentru sprijinul financiar al Comunităţii, proiectele de cooperare transnationala vor trebui sa includă cel puţin un partener dintre statele membre ale Comunităţii.5. Fără a prejudicia responsabilităţile Comisiei Comunităţilor Europene şi pe cele ale Curţii de Auditori a Comunităţilor Europene în ceea ce priveşte monitorizarea şi evaluarea Programului, participarea României la Program va fi în permanenta monitorizata pe baza unui parteneriat care implica România şi Comisia Comunităţilor Europene. România va propune Comisiei rapoarte relevante şi va lua parte la alte activităţi specifice, puse la dispoziţie de către Comunitate în acest sens.Regulile privind controlul financiar, recuperarea şi alte măsuri antifrauda sunt menţionate în anexa nr. III la memorandumul de înţelegere.6. Limba folosită în toate contactele cu Comisia, în ceea ce priveşte procesul de aplicaţie, contractele, rapoartele care trebuie depuse şi alte aranjamente administrative, va fi una dintre limbile oficiale ale Comunităţii.7. Comunitatea şi România pot pune capăt activităţilor stipulate în cadrul memorandumului de înţelegere, cu un preaviz scris, înmânat cu 12 luni înainte. Proiectele şi activităţile în curs de desfăşurare la data încheierii acordului vor continua până la finalizarea lor în condiţiile prevăzute în memorandumul de înţelegere.
 + 
Anexa II–––la memorandumul de înţelegere––––––––––Contribuţia financiară a României la Program1. Contribuţia financiară anuală a României la bugetul Uniunii Europene pentru a putea participa la Program este de 250.000 euro.2. România va plati contribuţia menţionată mai sus parţial din bugetul de stat şi parţial din Programul naţional PHARE, care face subiectul procedurilor anuale ale Programului PHARE. Fondurile PHARE solicitate vor fi transferate României conform unui memorandum de finanţare PHARE. Împreună cu partea venita de la bugetul de stat, aceste fonduri vor constitui contribuţia naţionala a României, din care se vor efectua plati în urma solicitărilor anuale de fonduri ale Comisiei.3. Programarea provizorie a fondurilor PHARE este următoarea (în euro):

     
  Anul 2005 (Programul naţional PHARE 2003 sau 2004) Anul 2006 (Programul naţional PHARE 2005)
  125.000 100.000

Dacă aceste sume indicate nu vor fi confirmate în procedura anuală a Programului PHARE, bugetul naţional va acoperi diferenţa dintre contribuţia financiară totală indicată la pct. 1 de mai sus şi sprijinul PHARE disponibil.4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene se va adresa în special administrării contribuţiei României.5. După punerea în practica a memorandumului de înţelegere şi la începutul fiecărui an următor, Comisia va solicita României fonduri corespunzătoare contribuţiei la bugetul Programului din cadrul memorandumului de înţelegere.Aceasta contribuţie va fi plătită în euro, într-un cont bancar euro al Comisiei.România va plati contribuţia sa până la data de 1 mai, dacă solicitarea fondurilor este trimisa de către Comisie înainte de 1 aprilie, sau cel târziu la o luna de la solicitarea fondurilor, dacă aceasta s-a făcut mai târziu.Orice întârziere la plata contribuţiei va avea drept consecinţa plata unei dobânzi de către România pentru suma datorată, începând cu termenul de plată. Rata dobânzii corespunde ratei aplicate de Banca Europeană Centrala operaţiunilor de refinantare, după cum este publicat în seria C a Jurnalului Oficial al Comunităţilor Europene, intrata în vigoare în prima zi calendaristică a lunii în care expira termenul limita, la care se adauga 3,5 puncte procentuale. + 
Anexa III–––la memorandumul de înţelegere––––––––––Controlul financiar, recuperarea şi alte măsuri antifraudaI. Controale şi măsuri antifrauda ale Comunităţii1. În conformitate cu regulamentele (EC, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi (EC, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002 şi cu alte reguli la care se face referire în memorandumul de înţelegere, contractele finalizate cu beneficiarii programelor stabiliţi în România vor prevedea ca auditul financiar sau alte forme de audit să poată fi efectuate oricând la locatiile beneficiarilor şi subcontractorilor lor de către agenţii Comisiei sau de către alte persoane mandatate de către Comisie.2. Agenţii Comisiei şi alte persoane mandatate de către Comisie vor avea acces la locatiile, lucrările şi documentele, inclusiv la toate informaţiile necesare pentru a desfăşura auditul, inclusiv în format electronic. Acest drept de acces va fi exprimat clar în contractele finalizate pentru a implementa instrumentele menţionate în memorandumul de înţelegere. Curtea Europeană de Audit va avea aceleaşi drepturi ca şi Comisia.3. În cadrul memorandumului de înţelegere, Comisia/OLAF (Biroul European Antifrauda) va fi autorizata/autorizat sa realizeze verificări şi controale pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile procedurale ale Regulamentului Consiliului (EC, Euratom) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996.Aceste controale şi inspecţii se vor desfăşura în strânsă colaborare cu autorităţile române competente, desemnate de autorităţile române, iar acestea vor fi informate în timp util asupra obiectului, scopului şi bazei legale ale verificărilor şi inspecţiilor, pentru a le oferi destul timp în scopul pregătirii materialelor şi asistenţei necesare.Dacă autorităţile române doresc acest lucru, verificările pe teren şi inspecţiile pot fi organizate în comun cu ei.În cazul în care participanţii la programe se opun verificărilor pe teren şi inspecţiilor, autorităţile române, actionand în conformitate cu reglementările naţionale, vor acorda sprijinul necesar de care inspectorii Comisiei/OLAF, au nevoie pentru a le permite să îşi îndeplinească obligaţia de a efectua verificări pe teren sau inspecţii.Comisia/OLAF va raporta cat de curând posibil autorităţilor române orice acţiune sau suspiciune privind neregularităţi care i-au fost semnalate pe parcursul verificărilor pe teren şi al inspecţiilor. În orice caz, Comisia/OLAF va trebui sa informeze autorităţile menţionate mai sus asupra rezultatelor unor astfel de verificări şi inspecţii.II. Informaţii şi consultări1. În scopul implementarii corespunzătoare a prezentei anexe, autorităţile competente ale României şi ale Comisiei vor face mereu schimb de informaţii şi, la cererea uneia dintre părţi, se vor desfăşura şi consultări.2. Autorităţile competente române vor informa fără întârziere Comisia despre orice acţiuni sau suspiciuni privind neregularităţi care au fost constatate în legătură cu concluziile şi implementarea contractelor finalizate în aplicarea instrumentelor la care s-a făcut referire în memorandumul de înţelegere.III. Măsuri administrative şi penalizăriFără a prejudicia aplicarea legislaţiei penale române, Comisia ar putea impune măsuri administrative şi penalizări, în conformitate cu regulamentele (EC, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi (EC, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002.IV. RecuperareaDeciziile luate de către Comisie în cadrul memorandumului de înţelegere, care impun obligaţii financiare asupra persoanelor, altele decât statele, vor putea intră în vigoare în România. Aplicarea va fi efectuată conform unor proceduri civile aflate în vigoare în statul în care se desfăşoară acţiunea. Ordinea aplicării va fi adăugată deciziei, fără alte formalităţi în afară verificării autenticităţii acesteia de către autoritatea naţionala care va fi desemnată de Guvernul României în acest scop, şi apoi înmânată Comisiei. Atunci când formalităţile de aplicare au fost încheiate de către Comisie, aceasta va putea continua cu aplicarea, în conformitate cu legea naţionala, aducând propunerea direct autorităţii competente. Legalitatea deciziei Comisiei va constitui subiectul controlului Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene.Sentinţele exprimate de Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene, care urmăresc o clauza arbitrară într-un contract în cadrul memorandumului de înţelegere, vor fi aplicate în aceiaşi termeni.V. Comunicarea directaComisia va comunică direct cu participanţii la Program stabiliţi în România şi cu subcontractorii lor. Aceştia vor putea pune la dispoziţie direct Comisiei toate informaţiile şi documentaţia care le-au fost cerute pe baza instrumentelor menţionate în memorandumul de înţelegere şi a contractelor încheiate pentru implementarea lor.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x