între Comunitatea Europeană şi România privind participarea României în cadrul Programului Marco Polo*1)
Comisia Comunităţilor Europene, denumită în continuare Comisia, în numele Comunităţii Europene, pe de o parte, şi Guvernul României, pe de altă parte,având în vedere faptul că:1. Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de Asociere UE-România din data de 18 februarie 2002*2) stabileşte principiile generale pentru participarea României în cadrul programelor comunitare, lăsând la latitudinea Comisiei şi a autorităţilor competente din România să determine termenii şi condiţiile specifice, inclusiv contribuţia financiară, în ceea ce priveşte participarea în cadrul fiecăruia dintre aceste programe;2. Programul Marco Polo privind acordarea de asistenţă financiară comunitară pentru îmbunătăţirea parametrilor de protecţie a mediului ai sistemului de transport de marfă a fost înfiinţat prin Regulamentul (CE) nr. 1.382/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din data de 22 iulie 2003*3),––––*1) Regulamentul (CE) nr. 1.382/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din data de 22 iulie 2003 privind acordarea de asistenţă financiară comunitară pentru îmbunătăţirea parametrilor de protecţie a mediului ai sistemului de transport de marfă, OJ nr. L 196 din 2 august 2003, p. 1.*2) OJ nr. L 91 din 6 aprilie 2002, p. 20.*3) OJ nr. L 196 din 2 august 2003, p. 1.au convenit următoarele: +
Articolul 1ProgramulRomânia va participa în cadrul Programului Marco Polo privind acordarea de asistenţă financiară comunitară pentru îmbunătăţirea parametrilor de protecţie a mediului ai sistemului de transport de marfă, denumit în continuare Programul, în conformitate cu condiţiile prevăzute în Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de Asociere UE-România din data de 18 februarie 2002, prin care au fost adoptaţi termenii şi condiţiile generale de participare a României în cadrul programelor comunitare, precum şi în conformitate cu termenii şi condiţiile prevăzute la art. 2-4. +
Articolul 2Termeni şi condiţii cu privire la participarea în cadrul Programului1. România va participa la activităţile desfăşurate în cadrul Programului în conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile şi termenele limită definite prin Regulamentul (CE) nr. 1.382/2003 , precum şi în conformitate cu următoarele/următorul condiţii/calendar:– începând cu cea de-a treia licitaţie de proiecte 2005, participarea în cadrul Programului, prevăzută în art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.382/2003 , va fi permisă cu condiţia ca prezentul memorandum de înţelegere să între în vigoare înainte de termenul limită al celei de-a treia licitaţii.2. Termenii şi condiţiile aplicabile depunerii, evaluării şi selecţiei cererilor depuse de companii eligibile din România vor fi aceleaşi ca şi cele aplicabile companiilor eligibile din statele membre ale Uniunii Europene.3. În vederea participării în cadrul Programului, România va plăti în fiecare an o contribuţie financiară la bugetul general al Uniunii Europene, în conformitate cu art. 3. Contribuţia financiară a României pentru participarea în cadrul Programului şi implementarea acestuia se va adăuga la suma marcată în fiecare an în bugetul general al Uniunii Europene pentru alocaţii de angajament, pentru a îndeplini obligaţiile financiare care decurg din diverse tipuri de măsuri necesare pentru execuţia, managementul şi operarea Programului.4. Una dintre limbile oficiale ale Comunităţii va fi utilizată pentru procedurile legate de solicitări, contracte şi rapoarte, precum şi pentru alte aspecte administrative ale Programului. +
Articolul 3Contribuţia financiarăRegulile care guvernează contribuţia financiară a României sunt prezentate în anexa nr. I la prezentul memorandum de înţelegere.O parte din această contribuţie financiară poate fi suportată prin intermediul instrumentului comunitar relevant de ajutor extern, dacă România va solicita acest lucru. +
Articolul 4Raportarea şi evaluareaFără a aduce prejudicii responsabilităţilor Comisiei şi ale Curţii de Auditori ai Comunităţilor Europene în ceea ce priveşte monitorizarea şi evaluarea Programului, participarea României în cadrul Programului va fi monitorizată permanent pe bază de parteneriat, cu implicarea Comisiei şi a României. România va depune la Comisie rapoarte relevante şi va lua parte la alte activităţi specifice prevăzute de Comunitate în acest context.Regulile privind controlul financiar, recuperarea şi alte măsuri antifraudă sunt prezentate în anexa nr. II la prezentul memorandum de înţelegere. +
Articolul 5Prevederi finalePrezentul memorandum de înţelegere se va aplica pe durata Programului. Cu toate acestea, în cazul în care Comunitatea Europeană decide să prelungească durata, fără nici o modificare substanţială la nivelul Programului/ programelor, valabilitatea prezentului memorandum de înţelegere va fi, de asemenea, prelungită în mod corespunzător şi automat, dacă nici una dintre părţi nu îl denunţă în termen de o lună de la luarea deciziei de prelungire.Proiectele şi activităţile aflate în derulare la momentul terminării perioadei de valabilitate vor continua până la finalizarea acestora, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezentul memorandum de înţelegere, precum şi a angajamentelor contractuale aplicabile acestor proiecte şi activităţi şi a prevederilor anexei nr. II.Anexele fac parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.Prezentul memorandum de înţelegere poate fi amendat numai în formă scrisă, prin consensul părţilor.Prezentul memorandum de înţelegere va intra în vigoare la data la care va fi semnat de ambele părţi.Semnat la Bruxelles, la 28 octombrie 2005.Pentru Guvernul României,Lazăr Comănescu,ambasador, şeful Misiunii Permanentea României pe lângă Uniunea EuropeanăPentru Comisie, în numele Comunităţii Europene,Jacques Barrot,vicepreşedinte al Comisiei Europene,comisar european pentru energie şi transporturi +
Anexa I––-la memorandumul de înţelegere––––––––––REGULIcare guvernează contribuţia financiară a României la Programul Marco Polo privind acordarea de asistenţă financiară comunitară pentru îmbunătăţirea parametrilor de protecţie a mediului ai sistemului de transport de marfă1. Prevederile bugetare sunt proporţionale cu rata PIB-ului României în comparaţie cu (statele) UE-25. În consecinţă, contribuţia financiară totală care trebuie plătită de România la bugetul general al Uniunii Europene pentru a participa în cadrul Programului Marco Polo, denumit în continuare Program, pe perioada 2005-2006 va fi în valoare de 0,327 milioane euro, cu o defalcare anuală indicativă în valoare de 0,151 milioane euro pentru anul 2005 şi 0,176 milioane euro pentru anul 2006.2. Contribuţia României va acoperi costurile legate de pregătirea, fezabilitatea, dezvoltarea şi execuţia proiectelor de interes comun, precum şi pentru dezvoltarea şi implementarea măsurilor orizontale, aşa cum este prevăzut în Program.3. Costurile legate de deplasarea reprezentanţilor şi experţilor din România în vederea participării, în calitate de observatori, la lucrările comitetului la care se face referire în art. 12 al Regulamentului (CE) nr. 1.382/2003 sau la alte întâlniri legate de implementarea Programului vor fi rambursate de Comisie pe aceeaşi bază şi în conformitate cu procedurile aflate în vigoare la ora actuală pentru reprezentanţii statelor membre ale Uniunii Europene.4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene se va aplica şi în administrarea contribuţiei României.5. Când memorandumul de înţelegere va intra în vigoare şi ulterior, la începutul fiecărui an financiar, Comisia va transmite României o solicitare de alocare a fondurilor corespunzătoare contribuţiei sale din totalul costurilor acoperite de memorandumul de înţelegere.6. Această contribuţie va fi plătită în euro, într-un anumit cont bancar al Comisiei, deschis în euro.7. România îşi va plăti contribuţia la costurile anuale, în conformitate cu solicitarea de alocare a fondurilor, în termen de 3 luni de la data solicitării. Orice întârziere la plata contribuţiei va atrage pentru România plata unei dobânzi de penalizare aplicabile la suma restantă din data respectivă. Rata dobânzii va fi rata aplicată de Banca Centrală Europeană principalelor sale operaţiuni de refinanţare, aşa cum este publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, partea C, în vigoare în prima zi calendaristică a lunii în care cade respectiva dată, majorată cu un procent de 3,5 puncte. În cazul în care întârzierea la plata contribuţiei este de aşa natură încât poate afecta în mod semnificativ implementarea şi managementul Programului şi în absenţa efectuării plăţii în termen de 20 de zile lucrătoare de la transmiterea unui memento oficial din partea Comisiei, participarea României în cadrul Programului, pe anul respectiv, va fi suspendată. +
Anexa II–––la memorandumul de înţelegere––––––––––CONTROLUL FINANCIAR, RECUPERAREA ŞI ALTE MĂSURI ANTIFRAUDĂI. Măsuri de control şi antifraudă aplicate de Comunitate1. În conformitate cu regulamentele (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi (EC, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002, precum şi cu celelalte reguli la care se face referire în memorandumul de înţelegere, contractele încheiate cu beneficiari ai programelor, cu sediul în România, vor prevedea posibilitatea desfăşurării unui audit financiar sau a altui tip de audit, la orice moment, la sediul beneficiarilor şi al subcontractorilor acestora, de către agenţii Comisiei sau alte persoane mandatate de Comisie.2. Agenţii Comisiei şi alte persoane mandatate de Comisie vor beneficia de accesul corespunzător la şantiere, lucrări şi documente şi la toate informaţiile solicitate, cu scopul de a desfăşura aceste audituri, inclusiv în format electronic. Dreptul de acces va fi stipulat în mod explicit în contractele încheiate în scopul implementării instrumentelor la care se face referire în memorandumul de înţelegere. Curtea Europeană a Auditorilor va beneficia de aceleaşi drepturi ca şi Comisia.3. Pe baza memorandumului de înţelegere, Comisia/ OLAF (Biroul European Antifraudă) va fi autorizată/autorizat să întreprindă controale şi inspecţii inopinate pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile procedurale ale Regulamentului Consiliului (Euratom, CE) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996.Aceste controale şi inspecţii vor fi pregătite şi desfăşurate în strânsă colaborare cu autorităţile române competente, desemnate de autorităţile române, care vor fi notificate în timp util cu privire la obiectul, scopul şi baza legală a acestor controale şi inspecţii, astfel încât acestea să poată oferi tot sprijinul solicitat.La cererea autorităţilor române implicate, controalele inopinate pot fi desfăşurate în colaborare cu acestea.În cazul în care participanţii în cadrul programelor refuză controalele sau inspecţiile inopinate, autorităţile române, acţionând în conformitate cu legislaţia naţională, vor acorda inspectorilor din partea Comisiei/OLAF tot sprijinul de care aceştia au nevoie, astfel încât să îşi poată îndeplini datoria în desfăşurarea controlului sau inspecţiei inopinate.Comisia/OLAF va raporta, în cel mai scurt timp posibil, autorităţilor române orice fapt sau suspiciune privind o neregularitate care i-a fost adusă la cunoştinţă în cursul controlului sau inspecţiei inopinate. În orice caz, Comisia/OLAF va fi solicitată să informeze autoritatea sus-menţionată cu privire la rezultatul acestor controale şi inspecţii.II. Informarea şi consultarea1. În scopul implementării corespunzătoare a prezentei anexe, autorităţile competente române şi comunitare vor efectua un schimb regulat de informaţii şi, la cererea uneia dintre părţi, vor desfăşura consultări.2. Autorităţile române competente vor informa Comisia, fără întârziere, cu privire la orice fapt sau suspiciune privind o neregularitate care le-a fost adusă la cunoştinţă cu privire la încheierea sau implementarea contractelor încheiate pentru aplicarea instrumentelor la care se face referire în memorandumul de înţelegere.III. Măsuri administrative şi penalizăriFără a aduce nici un prejudiciu aplicării legislaţiei penale române, Comisia poate impune măsuri administrative şi penalizări, în conformitate cu regulamentele (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002.IV. RecuperareaDeciziile adoptate de Comisie în scopul aplicării memorandumului de înţelegere, care impun o obligaţie pecuniară asupra unor persoane, altele decât statele, vor fi executorii în România. Executarea va fi guvernată de regulile procedurii civile în vigoare în statul pe al cărui teritoriu se produce. Ordinul privind executarea va fi anexat la decizie, fără altă formalitate decât verificarea autenticităţii deciziei, de către autoritatea naţională pe care Guvernul României o va desemna în acest scop şi o va face cunoscută Comisiei. Atunci când aceste formalităţi au fost finalizate la solicitarea Comisiei, aceasta din urmă poate proceda la executare, în conformitate cu legislaţia naţională, aducând problema direct în atenţia autorităţii competente. Legalitatea deciziilor Comisiei va face obiectul controlului efectuat de Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene.Sentinţele date de Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene, în urma unei clauze de arbitraj incluse într-un contract încheiat în scopul memorandumului de înţelegere, vor fi executorii în aceleaşi condiţii.V. Comunicarea directăComisia va comunică direct cu participanţii în cadrul Programului, cu sediul în România, şi cu subantreprenorii acestora. Aceştia pot furniza direct Comisiei toate informaţiile şi documentele relevante care le sunt solicitate pe baza instrumentelor la care se face referire în memorandumul de înţelegere, precum şi pe baza contractelor încheiate în vederea implementării acestora.––––-