MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE din 28 noiembrie 1991

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 267 din 31 decembrie 1991
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DELEGE 81 23/12/1991
ActulCONTINUT DEACORD 28/11/1991
ActulRATIFICAT DELEGE 81 23/12/1991

între România şi Comunitatea Economica Europeana



1. Comunitatea Europeana a hotarit sa acorde României un împrumut, pe termen mediu, în suma maxima de 375 milioane ECU, cu o durată maxima de 7 ani, pentru a sprijini tara în eforturile sale de a-şi transforma economia intr-o economie de piaţa. Împrumutul comunităţii face parte din pachetul global care se constituie în favoarea României în cadrul Grupului celor 24, în suma totala de aproximativ un miliard dolari S.U.A., în vederea sustinerii balantei de plati şi consolidării rezervelor în anul 1991.2. Împrumutul va fi pus la dispoziţie în doua transe, acordarea fiecarei transe fiind supusă unui numar de condiţii.Pentru eliberarea primei transe, Guvernul român va trebui sa incheie un acord cu Fondul Monetar International asupra unui aranjament stand-by bazat pe un program cuprinzator de politica economica.Acordarea celei de-a doua transe va fi condiţionată de evaluarea pozitiva de către comisie a unui numar limitat de criterii de performanţă specificate mai jos, precum şi a progresului realizat în ceea ce priveste reforma structurala. Condiţiile vor fi bazate pe programul de politica economica al Guvernului României şi vor fi în deplina concordanta cu Acordul dintre România şi F.M.I. În plus, comisia va examina implementarea pachetului general de finanţare al G-24 acordat României, pentru a se asigura ca suma totală a contribuţiilor de la tarile Grupului celor 24 care nu sînt membre ale Comunităţii Europene şi alte tari terte este echivalenta cu suma acordată de către comunitate.A doua transa va fi eliberata în trimestrul IV/l991. Data exacta va fi convenita de cele doua părţi intr-o etapa ulterioară. Comunitatea va plati cele doua transe ale Imprumutului Băncii Naţionale a României care acţionează ca reprezentant al Guvernului român. Banca Naţionala a României va utiliza aceste resurse în conformitate cu "modelul de utilizare a finantarii" convenit între Guvernul României şi Fondul Monetar International în contextul aranjamentului stand-by pentru anul 1991.3. Criteriile de cuantificare a performantei anexate la împrumutul comunitar vor fi identice cu cele incluse în aranjamentul stand-by cu F.M.I. În consecinţa, înainte de eliberarea celei de-a doua transe, comisia, în colaborare cu autorităţile române şi cu personalul F.M.I., precum şi cu Comitetul monetar, cu luarea în considerare a rezultatelor evaluării pe termen mediu a în evolutiilor economice şi politicilor finalizate cu F.M.I., pînă la data de 14 august 1991, va verifica dacă au fost respectate criteriile cantitative stipulate în aranjamentul stand-by sau dacă s-a ajuns la noi înţelegeri.Aceste criterii includ:1. plafoane trimestriale asupra schimbarii cumulate în ceea ce priveste creditul net al sistemului bancar către Guvern;2. plafoane trimestriale asupra activelor interne ale sistemului bancar;3. plafoane trimestriale minime pentru schimbările cumulate în activele straine nete în valută convertibila;4. plafoane asupra contractarii sau garantarii noii datorii externe pe termen mediu şi lung de către Guvern, Banca Naţionala a României şi alte entităţi publice (exclusiv datoria inclusa în angajamente internationale de rezerva).4. În plus, la criteriile de performanţă cuantificate, înainte de achitarea celei de-a doua transe, comisia va evalua progresele facute în legătură cu implementarea politicilor structurale, în cooperare cu autorităţile române şi în colaborare cu Comitetul monetar. În aceasta evaluare, o atenţie speciala va fi acordată şi progreselor în domeniul liberalizarii preturilor, reducerii restrictiilor în domeniul comerţului şi schimbului valutar, stabilirii unui cadru legal pentru drepturile de proprietate privată şi privatizarii întreprinderilor. Cadrul de referinţa al acestei evaluari este explicat în anexa.5. Guvernul României s-a angajat sa furnizeze comisiei toate informaţiile necesare urmaririi situaţiei economice şi financiare care vor fi necesare pentru stabilirea criteriilor de performanţă şi analiza politicilor structurale. Criteriile de performanţă trimestriale vor fi în special controlate pe baza informatiei ce va fi furnizata comisiei trimestriale de Banca Naţionala a României. Pe durata perioadei imprumutului, România va ramine în strinsa consultare cu comisia şi se angajează sa comunice toate informaţiile în legătură cu politicile şi evolutiile economice, care să dea posibilitatea Imprumutatorului sa urmareasca progresele.6. Pentru a furniza o baza continua pentru un efort sustinut de reforma şi pentru a salvgarda interesele participantilor din cadrul comunităţii şi ai G-24, ca creditori, România va cauta să obţină o prelungire a valabilităţii aranjamentului cu fondul sau un nou aranjament stand-by la expirarea celui existent.7. Anexa este parte integrantă a Memorandumului.ROMÂNIACOMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANAREPREZENTATA DECOMISIA COMUNITATII EUROPENEBANCA NAŢIONALA A ROMÂNIEI + 
Anexa 1ROMÂNIA: CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALAÎn momentul efectuării analizei de către comisie, care va preceda decizia de acordare a celei de-a doua transe a imprumutului, România se angajează sa realizeze progrese în urmatoarele domenii:1. Reforma preturilorLista produselor aflate inca sub controlul preturilor va fi revazuta şi se va elabora un program pentru eliminarea acestui control. Subventiile bugetare pentru preţuri în sectorul energiei vor fi reduse sau eliminate conform programului F.M.I. Nici o alta subvenţie la preţuri nu va mai fi introdusa.Se va adopta o legislatie antimonopol, adecvata pentru a crea un cadru legal interventiei Guvernului şi supravegherii preturilor.2. Regimul comerţului exteriorÎn concordanta cu orientarea spre economia de piaţa a reformei, autorităţile vor continua politica lor de evitare a recurgerii la orice restrictii cantitative asupra importurilor. Situaţia de dereglare va fi solutionata, dacă va fi necesar, prin folosirea suprataxelor temporare la import. În ce priveste exportul, folosirea licentelor se va aplica numai produselor care sînt expuse controlului intern asupra preturilor.3. Regimul cursului de schimb – investitiiAutorităţile vor permite repatrierea libera a profiturilor şi a veniturilor rezultate din lichidarea investitiilor facute de nonrezidenti în România în cadrul Legii privind investiţiile straine. Ele se vor stradui, de asemenea, în continuare, sa incheie acorduri de protejare a investitiilor cu acele state membre ale comunităţii cu care nu s-au incheiat pînă în prezent asemenea acorduri.În urmarirea obiectivului pe termen mediu, al deplinei convertibilitati a monedei naţionale, Guvernul va cauta sa continue progresele în eliminarea distorsiunilor existente pe pieţele de schimb valutar.Autorităţile sînt deplin angajate pentru o unificare cit mai curind a cursului de schimb oficial cu rata stabilita pe piaţa interbancara.4. PrivatizarePrevederi legislative în legătură cu drepturile de proprietate, privatizare, reforma agrara, investiţiile straine, legea comerciala, elaborarea procedurilor de faliment şi crearea bursei de valori vor fi adoptate în cursul anului 1991.Autorităţile intenţionează sa realizeze progrese substantiale în procesul privatizarii pămîntului şi a locuintelor în 1991. Privatizarea pe scara larga a întreprinderilor de stat va fi initiata în 1991, iar autorităţile vor elabora un grafic pentru realizarea continuarii programului în anii urmatori.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x