MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE din 25 iulie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEACORD 25/07/2007
ActulREFERIRE LAACORD 25/07/2007
ART. 1REFERIRE LAACORD 25/07/2007
ART. 3REFERIRE LAACORD 25/07/2007
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEOUG 26 17/03/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 109 29/09/2011
ActulCONTINUT DEORDIN 2165 23/11/2007

pentru implementarea Programului de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă



încheiat între Guvernul Regatului Norvegiei, denumit în continuare Norvegiaşi Guvernul României, denumit în continuare România, denumite în continuare împreună părţilePărţile,întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European (denumit în continuare Acord de extindere SEE) se aplică în mod provizoriu începând cu 1 august 2007;întrucât Acordul din 25 iulie 2007 între Regatul Norvegiei şi România privind Programul de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă stabileşte Programul de cooperare norvegian pentru promovarea şi dezvoltarea economico-socială în România prin proiecte de cooperare bilaterală între părţi (denumit în continuare Program de cooperare), se aplică provizoriu de la 1 august 2007;întrucât Acordul de extindere SEE şi Programul de cooperare vor consolida relaţiile dintre Norvegia şi România, în beneficiul reciproc al popoarelor lor;întrucât dezvoltarea cooperării dintre Norvegia şi România va contribui la asigurarea stabilităţii, păcii şi prosperităţii în Europa, bazate pe buna guvernare, instituţii democratice, statul de drept, respectarea drepturilor omului şi dezvoltare durabilă;întrucât Părţile convin să stabilească un cadru instituţional pentru cooperare şi domenii ţintă de intervenţie în scopul asigurării unei implementări eficace a Programului de cooperare,determinate să asigure o maximă transparenţă şi responsabilitate în implementarea Programului de cooperare şi să realizeze toate eforturile necesare pentru prevenirea şi combaterea oricăror nereguliau decis să încheie următorul memorandum de înţelegere: + 
Articolul 1ObiectiveMemorandumul de înţelegere dintre Guvernul Norvegiei şi Guvernul României pentru implementarea Programului de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă, denumit în continuare Memorandumul de înţelegere, stabileşte un cadru instituţional şi domeniile-ţintă de intervenţie pentru implementarea eficace a Programului de cooperare. Programul de cooperare este stabilit în baza Acordului dintre Regatul Norvegiei şi România privind Programul de cooperare norvegiană pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă în România (denumit în continuare Acord), anexat în scop informativ, ca anexa I la memorandum.
 + 
Articolul 2Cadrul instituţional1. Părţile înfiinţează Comitetul mixt, compus din reprezentaţi ai părţilor. Comitetul mixt va superviza implementarea acordului şi se va reuni de cel puţin două ori pe an. Fiecare parte poate în orice moment, printr-o notificare adresată celeilalte părţi, să solicite ca o reuniune a Comitetului mixt să fie organizată.2. Innovation Norway va fi responsabilă pentru gestionarea Programului de cooperare în numele Norvegiei. Printre altele, Innovation Norway va promova parteneriatul dintre solicitanţii eligibili, va primi şi evalua aplicaţiile, va încheia acordurile de grant, va monitoriza proiectele şi va raporta anual către Comitetul mixt. Reguli, proceduri şi ghiduri suplimentare pentru implementarea Programului de cooperare vor fi emise de Norvegia. Deciziile de finanţare vor fi luate de Norvegia.3. Ministerul Economiei şi Finanţelor va avea rolul de punct naţional de contact (PNC). PNC va fi responsabil pentru coordonarea Programului de cooperare din partea României şi va lucra în strânsă legătură cu Innovation Norway în scopul promovării Programului de cooperare şi a parteneriatului între solicitanţii eligibili din ambele părţi. PNC va furniza informaţii şi sfaturi potenţialilor parteneri de proiect şi beneficiarilor din România şi va asigura o implementare transparentă şi incluzivă a Programului. PNC va raporta imediat către Innovation Norway orice situaţie suspectă sau efectivă de fraudă, corupţie sau alte nereguli şi va trebui în asemenea cazuri să contribuie la investigarea eficientă şi promptă de către autorităţile române. Prevederi suplimentare pentru rolul PNC pot fi stabilite în Comitetul mixt.4. Părţile înfiinţează Comitetul consultativ, alcătuit din Innovation Norway (preşedinte), PNC şi reprezentanţi ai părţilor. Comitetul consultativ se va reuni în mod regulat pentru discutarea implementării Programului de cooperare şi poate invita reprezentanţi ai sectorului privat, din societatea civilă, mediul academic sau alte părţi interesate. Comitetul consultativ va raporta către Comitetul mixt de două ori pe an sau ori de câte ori este necesar cu privire la activitatea sa.5. O notă explicativă asupra procesului decizional este ataşată ca anexa II la Memorandumul de înţelegere. În limitele Acordului, anexa II poate să fie ajustată sau amendată de Comitetul mixt după consultări în Comitetul mixt ori prin procedură scrisă.
 + 
Articolul 3Domeniile prioritareÎn cadrul sectoarelor prioritare cuprinse în articolul 4 din Acord, părţile convin să se concentreze în special pe domeniile prioritare precizate în anexa III la Memorandumul de înţelegere.În limitele Acordului, anexa III poate să fie ajustată sau amendată de Comitetul mixt în reuniunile bianuale specificate la art. 2 ori prin procedură scrisă.
 + 
Articolul 4Eligibilitatea solicitanţilorToate instituţiile publice sau private şi organizaţiile nonguvernamentale (ONG) constituite ca entităţi juridice în părţi pot aplica pentru asistenţă, cu condiţia stabilirii unui parteneriat cu cel puţin o entitate de la cealaltă parte. În consultare cu PNC, Innovation Norway va adopta reguli privind criteriile suplimentare care se vor aplica pentru selectarea parteneriatelor eligibile.
 + 
Articolul 5Principiile de conducerePărţile convin să comunice şi să coopereze total pentru facilitarea implementării cu succes a Programului de cooperare. Părţile convin să aplice cel mai înalt nivel de transparenţă şi responsabilitate în implementarea programului, precum şi obiectivele şi principiile bunei guvernări, dezvoltării durabile şi egalităţii de şanse.Părţile convin să coopereze pentru prevenirea managementului defectuos şi a corupţiei pe perioada implementării Programului de cooperare.Părţile se vor strădui să pună la dispoziţie informaţiile referitoare la alte programe şi contribuţii financiare relevante în vederea facilitării celor mai bune practici şi a coordonării necesare.
 + 
Articolul 6Audit şi accesProiectele din cadrul Programului de cooperare pot fi în orice moment auditate de Oficiul Auditorului General din Norvegia.România va asigura că Ministerul Afacerilor Externe al Norvegiei, Innovation Norway sau oricare organism mandatat să realizeze atribuţii de monitorizare ori auditare în numele acestora şi Oficiul Auditorului General din Norvegia vor avea, la cerere, un acces rapid, total şi neobstrucţionat la toate informaţiile, documentele, persoanele, locaţiile şi facilităţile, publice sau private, relevante în implementarea Programului de cooperare. PNC va asigura, la cerere, că reprezentanţii autorizaţi mai sus menţionaţi sunt însoţiţi de personalul relevant şi le va oferi asistenţa necesară. Solicitările în baza acestui articol vor fi trimise cu cel puţin două săptămâni înainte de vizita planificată.
 + 
Articolul 7Măsuri corectivePlăţile din cadrul Programului de cooperare pot fi suspendate şi se poate emite o solicitare de rambursare a fondurilor plătite, dacă se produc deficienţe sistematice sau larg răspândite în managementul Programului de cooperare ori în cazurile de încălcare a acordului de grant, management financiar defectuos, prezentare defectuoasă a faptelor, schimbări fundamentale ale circumstanţelor sau cazuri suspecte ori efective de nereguli sau fraudă ori dacă astfel de cazuri nu au fost raportate, investigate sau remediate. O decizie privind suspendarea plăţilor va fi reanalizată atunci când se dovedeşte cu claritate că circumstanţele care au condus la decizie nu mai sunt valabile. Prevederi suplimentare în acest sens vor fi incluse în acordurile de grant.
 + 
Articolul 8RăspundereResponsabilitatea Norvegiei şi a Innovation Norway în cadrul Programului de cooperare este limitată la furnizarea fondurilor pentru sprijinirea proiectelor în conformitate cu acordurile relevante de grant. Nicio obligaţie nu va fi asumată de Norvegia ori Innovation Norway faţă de România, de PNC, de partenerii de proiect sau orice parte terţă.
 + 
Articolul 9DurataMemorandumul de înţelegere va intra în vigoare din ziua în care intră în vigoare Acordul de extindere SEE. Se va aplica provizoriu de la data semnării.Pentru Guvernul Regatului Norvegiei,Raymond Johansen,ministrul afacerilor externePentru Guvernul României,Alice Cezarina Bîtu,secretar de stat
 + 
Anexa I───────la memorandum─────────────ACORDprivind un program de cooperare norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă în România între Regatul Norvegiei şi RomâniaRegatul Norvegiei şi România, denumite în continuare părţi, au convenit asupra următoarelor: + 
Articolul 1ObiectivSe instituie un program de cooperare norvegian în scopul promovării dezvoltării sociale şi economice în România, prin intermediul proiectelor de cooperare bilaterală între părţi, în cadrul sectoarelor menţionate la art. 4.
 + 
Articolul 2Contribuţie financiarăNorvegia pune la dispoziţie o sumă totală de 48 milioane EUR, acordată cu titlu de angajament într-o tranşă unică în 2007, pentru programul de cooperare norvegian pentru România.
 + 
Articolul 3DurataSuma menţionată la art. 2 este pusă la dispoziţie de la data intrării în vigoare a Acordului privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European sau de la data intrării în vigoare a unui acord de aplicare în mod provizoriu a acordului menţionat, până la 30 aprilie 2009.
 + 
Articolul 4Sectoare prioritareProgramul de cooperare norvegian pentru România este disponibil pentru proiecte de cooperare bilaterală între candidaţii eligibili ai părţilor, în vederea promovării dezvoltării sociale şi economice în România, în cadrul următoarelor sectoare prioritare:– reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv proiecte comune de implementare în cadrul protocolului de la Kyoto, precum şi a altor emisii în aer şi în apă;– eficienţa energetică şi energia regenerabilă;– facilitarea producţiei durabile, inclusiv certificarea şi verificarea;– sănătate.Activităţi posibile sunt, printre altele, inovarea, dezvoltarea resurselor umane, stabilirea de reţele, construcţia instituţională, transferul de tehnologie, cercetarea şi dezvoltarea.
 + 
Articolul 5Plafoane de cofinanţareContribuţia Norvegiei, sub formă de granturi, nu depăşeşte 60 % din costul proiectului, cu excepţia proiectelor finanţate din alocaţii bugetare ale administraţiei publice centrale, regionale sau locale, şi, în acest caz, contribuţia nu poate depăşi 85 % din costul proiectului. În orice caz, plafoanele de cofinanţare comunitare nu pot fi depăşite. Contribuţiile pentru organizaţiile neguvernamentale şi partenerii sociali pot reprezenta până la 90 % din costul proiectului.
 + 
Articolul 6GestionareaProgramul de cooperare norvegian pentru România este gestionat de Guvernul norvegian sau de un organism desemnat de acesta. Organismul de gestionare se consultă cu punctul naţional de contact care urmează să fie desemnat de Guvernul României. Comisia Europeană are posibilitatea de a examina proiectele*1)._________*1) Prevederile ultimei teze de la primul paragraf din art. 6 se aplică de asemenea ca o adaptare a art. 4 alin. (3) din Acordul dintre Regatul Norvegiei şi Comunitatea Europeană privind mecanismul financiar norvegian pentru perioada 2004-2009 (JO L 130, 29.4.2004, p. 81).Dacă se impune, Guvernul norvegian va adopta şi alte dispoziţii privind punerea în aplicare a prezentului acord.Cheltuielile de gestionare a programului de cooperare norvegian sunt acoperite de suma menţionată la art. 2.
 + 
Articolul 7Intrarea în vigoarePrezentul acord este ratificat de Regatul Norvegiei şi de România în conformitate cu procedurile lor naţionale. Acesta intră în vigoare după 30 de zile de la data la care ultima parte şi-a depus instrumentul de ratificare la ministerul norvegian al afacerilor externe, însă nu mai devreme de intrarea în vigoare a Acordului privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European, sau de la data intrării în vigoare a unui acord de aplicare în mod provizoriu a acordului menţionat.Adoptat la Bruxelles în 2007.
 + 
Anexa II────────la memorandum──────────────STRUCTURAprivind luarea deciziilor 

Memorandum de înţelegere
între Norvegia şi România

                                  v 

Contribuţii disponibile prin cerere de proiecte
Din cadrul domeniilor prioritare

                                  v 

Solicitanţii eligibili pentru propunerile de proiecte/aplicaţii pentru
Innovation Norway
Solicitanţii eligibili stabilesc un parteneriat între România şi
Norvegia, autorităţile publice şi instituţii şi ONG

                                  v 

Innovation Norway informează punctul naţional de contact (PNC) din
România şi transmite copii ale propunerilor de proiecte/aplicaţii
primite, în unele cazuri cu evaluare preliminară

                                  v 

Comitetul consultativ este compus din reprezentanţi ai PNC, Innovation
Norway şi ai altor entităţi din cadrul autorităţilor norvegiene şi
române şi analizează aplicaţiile depuse şi formulează recomandări
către Innovation Norway

                                  v 

Opinii motivate formulate de PNC
Opinii motivate formulate de PNC
În termen de două săptămâni de la întâlnirea Comitetului consultativ,
PNC poate trimite o opinie motivată.
Aceasta nu este însă obligatorie în toate cazurile, iar absenţa
unei asemenea opinii se va considera drept un acord al
autorităţilor române

                                  v 

Evaluarea integrală a propunerilor de proiecte
Realizată de Innovation Norway

                                  v 

Decizia de proiect a Innovation Norway
Solicitanţii şi PNC vor fi informaţi. Acordul de grant este semnat
între Innovation Norway şi solicitant.

                                  v 

Implementarea
De către titularii de proiect (parteneriat între entităţile din
România şi Norvegia)

                                  v 

Monitorizarea, controlul şi evaluarea
De către Innovation Norway şi autorităţile române şi entităţile
implicate ale acestora

 + 
Anexa III─────────la memorandum──────────────DOMENIILE PRIORITAREmenţionate la art. 3 al Memorandumului de înţelegere

Sectoare prioritare Domenii prioritare
1. Reducerea emisiilor de gaze cu
efect de seră, inclusiv proiecte
de tip implementare mixtă
conform protocolului de la Kyoto,
şi a altor emisii în aer şi apă

● Reducerea poluării aerului, în
special a emisiilor de gaze cu
efect de seră.
Îmbunătăţirea tehnologiei şi
proceselor, construirea capacităţii,
reglementări şi monitorizare.
Analiza impactului schimbărilor
climatice şi măsuri de adaptare la
schimbările climatice
● Reducerea şi prevenirea poluării
apei.
● Managementul deşeurilor, tratarea
apelor uzate şi depozitarea în
siguranţă a substanţelor
periculoase
● Stimularea tehnologiei de mediu
● Promovarea unui transport urban
care să nu dăuneze mediului
2. Eficienţă energetică şi energie
regenerabilă
Prioritate trebuie acordată
proiectelor dezvoltate şi coordonate
cu următoarele programe:
– Programul-cadru UE pentru
competitivitate şi inovare (CIP)
în perioada 2007-2013
(Energie Inteligentă Europa II)
– Programele-cadru UE 6 şi 7 pentru
cercetare
– Programul "Renergi" al Consiliului
de Cercetare Norvegian

● Promovarea eficienţei energetice
în sectoarele cheie, cum ar fi
industrie,construcţii, locuinţe şi
transport
● Promovarea energiei regenerabile
● Actualizarea sistemelor energetice
şi de încălzire, inclusiv folosirea
cogenerării de energie electrică şi
termică
● Consolidarea competenţelor şi a
capacităţilor, înfiinţarea de centre
energetice, reţele şi cooperare
instituţională
● Cercetare, dezvoltare şi dezvoltarea
şi demonstrarea tehnologiei în
sectorul energetic
● Cooperarea pe probleme de siguranţă
nucleară
3. Facilitarea producţiei
sustenabile, inclusiv certificarea
şi verificarea

● Îmbunătăţirea tehnologiei şi a
proceselor (inclusiv soluţii IT) în
toate sectoarele
● Dezvoltarea organizaţională,
managementul riscului, certificare/
verificare (calitate, sănătate şi
siguranţă, mediu)
● Sisteme pentru întărirea competenţelor
şi construcţie instituţională în
sectorul construcţiei de nave
● Activităţi de promovare a protecţiei
mediului în sectorul turism
● Măsuri veterinare şi sanitare în cadrul
producţiei alimentare
4. Sănătate

Din suma totală precizată la art. 2 din Acord, aproximativ 5% ar trebui alocată activităţilor legate de ONG-uri din sectoarele prioritare.Din suma totală precizată la art. 2 din Acord, aproximativ 1% ar trebui alocată unei facilităţi de sprijin iniţial pentru sectoarele prioritare.Din suma totală precizată la art. 2 din Acord, până la 1,5% poate fi alocată asistenţei tehnice pentru PNC.___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x