MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE*) din 23 ianuarie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 21 august 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEOUG 105 20/11/2013
ActulREFERIT DEOUG 5 13/02/2008
ActulAPROBAT DEHG 776 17/07/2007
ActulCONTINUT DEHG 776 17/07/2007
ActulREFERIT DEACORD 19/11/2013

între Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor Publice, şi Fondul European de Investiţii privind programul JEREMIE în România



–-Notă *) Traducere.Între:Guvernul României (GR),reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice (M.F.P.)Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,cod 050741 Bucureşti,RomâniaşiFondul European de Investiţii (FEI)43, avenue J.F. Kennedy,L-2968 Luxembourg,Luxembourg(denumite în continuare în mod colectiv părţile).Având în vedere următoarele:I. Comunicarea Comisiei Europene din iulie 2005 "Politica de coeziune în sprijinul creşterii şi creării de locuri de muncă, Linii directoare strategice ale Comunităţii 2007-2013" subliniază importanţa îmbunătăţirii accesului la finanţare pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi face referire, în mod special, la necesitatea sporirii sprijinului acordat companiilor nouînfiinţate şi microîntreprinderilor, prin asistenţă tehnică, împrumuturi nerambursabile, precum şi prin alte instrumente, cum ar fi împrumuturi, capital, capital de risc sau garanţii, şi evidenţiază valoarea adăugată a asumării unor astfel de acţiuni*1) în cooperare cu BEI şi cu FEI;–-*1) COM(2005) 0299, Bruxelles, 5 iulie 2005; Comunicare a Comisiei Europene. Politica de coeziune în sprijinul creşterii şi creării de locuri de muncă, Linii directoare strategice ale Comunităţii 2007-2013.II. Comisia Europeană, FEI şi BEI au întreprins o iniţiativă comună de îmbunătăţire a accesului la finanţare pentru IMM-uri şi de dezvoltare a microcreditelor în regiuni ale Uniunii Europene, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională (FEDR), susţinută de Direcţia Generală de Politică Regională (DG Regio), denumită JEREMIE (Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises – Resurse europene comune pentru întreprinderile mici şi mijlocii), şi această propunere a fost prezentată statelor membre pe data de 11 octombrie 2005;III. scopul vizat de JEREMIE, în baza art. 44 şi 45 ale Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006, care conţin prevederi generale referitoare la FEDR, Fondul european social şi la Fondul de coeziune şi abrogă Regulamentul (CE) nr. 1.260/1999 , şi art. 4 al Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului şi Consiliului European din 5 iulie 2006 referitor la Fondul European de Dezvoltare Regională, ce abrogă Regulamentul (CE) nr. 1.783/1999 şi Regulamentul CE de implementare a Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 (împreună reprezentând reglementările privind fondurile structurale), este acela de a mobiliza finanţarea FEDR în sprijinul IMM-urilor şi scheme financiare cu o abordare strategică flexibilă, de a capitaliza expertiza FEI în domeniul schemelor financiare şi de a beneficia de avantajele pe care le prezintă Grupul BEI;IV. JEREMIE constituie o serie de acţiuni coerente menite să optimizeze utilizarea fondurilor FEDR pentru îmbunătăţirea accesului la finanţare al IMM-urilor prin instrumente durabile, adaptate şi de tip revolving, care să meargă dincolo de perioada de programare 2007-2013 a Uniunii Europene şi care să dezvolte şi să stimuleze rolul antreprenoriatului în cadrul Uniunii Europene;V. în urma aderării sale ca membru deplin al Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2007, România va dobândi accesul la resursele FEDR şi intenţionează să aloce o parte a acestor resurse îmbunătăţirii accesului la finanţare al IMM-urilor pe cuprinsul întregii ţări;VI. în urma discuţiilor şi negocierilor dintre FEI şi România, ce au inclus reprezentanţi ai M.F.P., cu privire la cadrul general şi implementarea iniţiativei JEREMIE, împreună cu Comisia Europeană, şi, în mod special, cu DG Regio, autorităţile române şi-au exprimat dorinţa de a stabili instrumentele şi schemele financiare în cadrul iniţiativei JEREMIE împreună cu FEI;VII. FEI s-a întâlnit cu reprezentanţi ai mai multor ministere din România, inclusiv ai Ministerului Economiei şi Comerţului şi ai Ministerului Integrării Europene, precum şi cu Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC) şi îşi propune ca, împreună cu autorităţile naţionale corespunzătoare, să realizeze o evaluare a mediului de finanţare pentru IMM-uri în ţară (evaluarea JEREMIE);VIII. FEI şi GR au convenit să coopereze în termenii acestui memorandum de înţelegere (MÎ) în ceea ce priveşte alocările din fondurile structurale ale Uniunii Europene în perioada 2007-2013 pentru JEREMIE şi accesul IMM-urilor la finanţare;IX. ca urmare a întâlnirilor, analizelor şi evaluărilor diferitelor sarcini implicate în diferitele etape ale JEREMIE, s-a convenit între FEI şi GR împărţirea cooperării generale în două faze separate care să acopere următoarele sarcini:– faza I – identificarea şi cuantificarea mixului de instrumente financiare şi paşi practici de constituire a structurilor juridice/organizatorice necesare şi a proceselor;– faxa II – implementarea iniţiativei JEREMIE: investirea, monitorizarea, administrarea şi raportarea fondurilor JEREMIE gestionate.Prin urmare, s-au convenit următoarele:1. GR, prin M.F.P. şi prin autorităţile de management (AM), care guvernează programele operaţionale (PO) relevante, va desemna FEI ca unic manager al fondului JEREMIE în România, definit în continuare prin mandat de management (Acord de finanţare). Termenii acestui acord separat şi mecanismele prin care acesta va fi implementat se anticipează a fi, în general, în conformitate cu cei descrişi în Condiţiile generale ataşate ca anexă la acest MÎ.2. În faza I FEI va completa rezultatele evaluării JEREMIE, în cooperare cu autorităţile române competente, prin definirea gamei de instrumente financiare vizate ce vor fi puse în aplicare în perioada viitoare de programare 2007-2013.3. Rezultatele preliminare ale acestei activităţi pregătitoare au fost puse la dispoziţia M.F.P. şi a Comisiei Europene (DG Regio) prin intermediul unui raport interimar transmis M.F.P. şi DG Regio pe data de 8 decembrie 2006. Un raport final va fi furnizat cel târziu pe data de 22 decembrie 2006.4. Activitatea desfăşurată de FEI în faza I va fi gratuită pentru România şi va fi efectuată de DG Regio împreună cu FEI.5. Pentru implementarea JEREMIE (faza II), M.F.P. va deschide conturile pentru fondul JEREMIE la o bancă situată în România, conform indicaţiilor M.F.P., gestionate de FEI şi dedicate finanţării instrumentelor din schemele financiare prin utilizarea FEDR şi a altor fonduri. M.F.P., posibil împreună cu alte entităţi ale GR., va fi reprezentat în organismele de conducere ale fondului JEREMIE, constituit sub forma unui comitet de investiţii. Procesul de constituire şi de conducere va fi prezentat orientativ în Condiţiile generale cuprinse în anexa la MÎ şi va fi descris în Acordul de finanţare.6. Odată stabilită structura fondului JEREMIE, după aprobarea instrumentelor JEREMIE de către GR şi de către Comisia Europeană, finanţarea fondului JEREMIE se va asigura prin plăţi ireversibile efectuate de FEDR, cu o contribuţie naţională conform PO relevante pentru perioada de programare 2007-2013. Această contribuţie menţionată anterior poate fi finanţată din împrumuturi acordate de BEI României în termeni şi condiţii ce vor fi discutate şi negociate cu asistenţa FEI, dacă aceasta se impune.7. Instrumentele financiare acoperite de Acordul de finanţare vor fi cele identificate pe parcursul fazei I, în strânsă cooperare cu autorităţile guvernamentale române, inclusiv cu M.F.P.8. Se anticipează că în cursul primului an al perioadei de programare 2007-2013 în fondul JEREMIE se vor vira aproximativ, dar nu mai puţin de atât, 100 de milioane euro, cuprinzând resurse FEDR, precum şi cofinanţarea asigurată de GR în conformitate cu Regulamentul privind fondurile structurale. GR ar trebui să ia în considerare posibilitatea de a asigura resurse adiţionale fondului JEREMIE în perioada 2007-2013, avându-se în vedere, printre alte elemente, necesităţile de finanţare ale IMM-urilor identificate în evaluarea JEREMIE. Orice majorare a resurselor ce vor fi repartizate prin fondul JEREMIE va fi supusă aprobării ambelor părţi.9. Deoarece plăţile efectuate în contul JEREMIE sunt considerate a fi ireversibile conform Regulamentului privind fondurile structurale, resursele alocate conturilor fondului JEREMIE pot fi virate în mai multe tranşe eşalonate în timp. Este convenit că prima tranşă va fi depusă cât se poate de repede, după aprobarea şi disponibilizarea de către Comisia Europeană a fondurilor asociate PO relevante. Este de înţeles faptul că suma primei tranşe se va identifica în Acordul de finanţare şi că intenţia părţilor este ca aceasta să nu fie mai mică de 100 de milioane euro.10. La primirea oricărei tranşe a fondurilor, acestea vor fi imediat plasate într-un cont al fondului JEREMIE pe numele României. Toate aceste conturi vor fi purtătoare de dobândă în favoarea României, dobândă ce va majoră finanţarea disponibilă. Conturile fondului JEREMIE vor fi creditate cu taxe şi alte sume generate de instrumentele utilizate, ce vor fi reciclate în operaţiuni viitoare prin intermediari financiari selectaţi în conformitate cu toate condiţiile legale şi de reglementare aplicabile referitoare la utilizarea fondurilor structurale şi în concordanţă cu PO relevante.11. Atunci când solicitările clienţilor săi şi factori ce ţin de funcţionarea internă justifică acest lucru, FEI va lua în considerare posibilitatea de a avea o prezenţă locală prin deschiderea unui nou birou*1). Pentru a oferi FEI posibilitatea de a gestiona în mod adecvat fondul JEREMIE, FEI va analiza deci opţiunea de a avea o prezenţă în Bucureşti, care să dispună de personal corespunzător. Natura exactă a prezenţei sale va fi determinată în funcţie de conţinutul şi dimensiunea Acordului de finanţare. În orice caz, şi în completarea sarcinilor prevăzute la art. 15 al MÎ, FEI va asigura strânsa cooperare cu sectorul financiar local. FEI va depune toate eforturile necesare pentru a mobiliza împrumuturi neguvernamentale din partea BEI, FEI şi din alte surse, în sprijinul iniţiativei JEREMIE în România. FEI se angajează să încerce să maximizeze beneficiul utilizării fondurilor publice până la cel mai ridicat nivel ce se poate obţine în mod rezonabil şi care este dezirabil pentru instrumentele financiare respective, prin participarea la condiţiile de cofinanţare. Aceste condiţii vor fi revizuite periodic, ţinându-se cont de evoluţiile naţionale şi regionale ale pieţelor financiare.–-*1) FEI a făcut, într-adevăr, acest lucru: FEI a deschis birouri la Madrid şi Paris şi alte birouri sunt planificate pentru Varşovia, Atena şi Bratislava, printre altele, pentru 2007.12. FEI va avea dreptul să îşi recupereze costurile activităţilor pe care le va desfăşura pentru a gestiona fondul JEREMIE. Această recuperare a costurilor se va calcula pe baza fondurilor agregate gestionate periodic, după cum se specifică în Acordul de finanţare. Nivelul recuperării costurilor va fi stipulat în Acordul de finanţare în conformitate cu Regulamentul FEDR şi cu alte reguli şi instrucţiuni de implementare aplicabile şi nu va depăşi în niciun caz 2% pe an din suma agregată a fondurilor JEREMIE gestionate.13. Rolul FEI ca manager al fondului JEREMIE va fi specificat în Acordul de finanţare şi va consta în principal în următoarele:– selectarea intermediarilor financiari în care poate investi fondul JEREMIE, ulterior aprobării acestor investiţii de către organismele de conducere ale fondului JEREMIE, în conformitate cu liniile directoare definite în Acordul de finanţare şi cu mecanismele instituţionale ale fondului JEREMIE;– negocierea şi stabilirea aranjamentelor contractuale între fondul JEREMIE şi intermediarii financiari şi, după caz, între intermediarii financiari şi beneficiarii finali;– gestionarea tuturor aspectelor operaţionale ale fondului JEREMIE, cuprinzând gestionarea participărilor în (sau a altor forme de aranjamente contractuale cu) intermediarii financiari, realizate periodic de fond, în conformitate cu Acordul de finanţare şi cu Regulamentul privind fondurile structurale (adică asigurarea monitorizării şi administrării corespunzătoare a acestor instituţii, precum şi asigurarea unei raportări satisfăcătoare din partea acestora, în ceea ce priveşte participările şi contractele);– consultanţă cu privire la elemente de structurare, guvernare corporatistă, cele mai bune practici şi audit;– contact cu autorităţile de la nivel naţional şi european;– asistenţă în ceea ce priveşte interpretarea politicilor şi reglementărilor Uniunii Europene, mai ales a celor referitoare la ajutorul de stat;– monitorizarea rezultatelor instrumentelor şi produselor atât din birou, cât şi la faţa locului;– asistenţă şi consiliere tehnică pentru instituţiile guvernamentale şi intermediarii financiari în aspecte ce ţin de gestionarea fondului JEREMIE de către FEI;– monitorizarea, auditul conformării şi raportarea cu regularitate la M.F.P. şi la autorităţile de management relevante;– instruirea intermediarilor şi a altor terţi pe bază recurentă, în vederea extinderii şi aprofundării cunoaşterii produselor JEREMIE şi ale IMM-urilor în România;– alte sarcini ce vor fi convenite de comun acord de către părţi.14. În conformitate cu data limită de tragere pentru PO pentru 2007-2013, Acordul de finanţare va expira pe data de 31 decembrie 2015, dacă părţile nu convin altfel de comun acord. Acest acord va cuprinde prevederi adecvate care să permită fiecărei părţi să înceteze Acordul de finanţare şi înaintea datei de expirare a acestuia în condiţii stabilite.15. Angajamente ale FEI:– FEI se angajează să coopereze îndeaproape cu alte programe şi organizaţii naţionale ce vor fi relevante pentru îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin în ceea ce priveşte gestionarea fondului JEREMIE, conform indicaţiilor M.F.P. sau ale autorităţilor de management relevante;– FEI se angajează să ia în considerare o participare în orice instrument de finanţare propus ce va fi considerat compatibil cu Acordul de finanţare şi cu liniile sale directoare operaţionale, cu procesul său decizional şi cu strategia sa de investiţii;– FEI se angajează să raporteze periodic M.F.P. şi autorităţilor de management relevante cu privire la activităţile şi rezultatele activităţilor ce decurg din prezentul MÎ.16. Angajamente ale M.F.P. în legătură cu JEREMIE:– M.F.P. se angajează să furnizeze toate informaţiile ce pot prezenta importanţă pentru Acordul de finanţare;– M.F.P. se angajează să informeze FEI înainte de a modifica regulile, reglementările, legile, deciziile, procedurile de practică administrativă sau politicile ce ar putea avea un impact asupra gestionării fondului JEREMIE de către FEI;– M.F.P. se angajează să desemneze un punct clar de contact pentru diversele acorduri la care se face referire în MÎ.– M.F.P. se angajează să asigure plata costurilor recuperate, datorate FEI, de către organismele guvernamentale relevante.17. Acest MÎ nu este şi nu îşi propune să fie un angajament din punct de vedere juridic, deci nu generează nicio obligaţie legală, expresă sau implicită, şi niciuna dintre părţi nu va fi responsabilă în faţa celeilalte pentru neajungerea la un acord final. În plus, niciuna dintre părţi nu va acţiona sau nu va renunţa la a acţiona bazându-se în mod defavorabil pe acest MÎ.Pentru a atesta cele de mai sus, subsemnaţii autorizaţi oficial în acest scop am semnat prezentul MÎ.Semnat în 4 exemplare la Bucureşti la 23 ianuarie 2007, exclusiv în limba engleză.Fondul European de Investiţii,Francis Carpenter,director executivMinisterul FinanţelorPublice din România,Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,ministrul finanţelor publice + 
Anexa CONDIŢII GENERALETermeni indicativi şi mecanisme ce guvernează mandatul prevăzut pentru gestionarea fondurilor JEREMIE în RomâniaÎntre:Guvernul Românieireprezentat de Ministerul Finanţelor Publice,str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,cod 050741 Bucureşti(GR)şiFondul European de Investiţii (FEI)43, avenue J.F. Kennedy,L-2968 Luxembourg(FEI)1. Preambul1.1. Prin Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene (Reg. 1.080) au fost revizuite principiile şi strategiile ce guvernează Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).1.2. Prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 (Reg. 1.083; Reg. 1.080 şi Reg. 1.083, împreună denumite Reglementările referitoare la FEDR) au fost adoptate prevederi generale referitoare la sfera, finanţarea şi utilizarea FEDR.1.3. Ca unul dintre instrumentele pentru aplicarea FEDR, iniţiativa "Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises – Resurse europene comune pentru întreprinderile mici şi mijlocii" (JEREMIE) a fost concepută în comun de către Comisia Uniunii Europene şi FEI, în scopul finanţării cheltuielilor efectuate pentru operaţiuni ce cuprind contribuţii la susţinerea instrumentelor din cadrul schemelor financiare destinate întreprinderilor, în principal celor mici şi mijlocii, cum ar fi fondurile de tip capital de risc, fondurile de garantare şi fondurile din împrumuturi, prin care toate fondurile ce vor fi virate şi aplicate în cursul JEREMIE vor fi disponibilizate şi gestionate în conformitate cu art. 44 al Reg. 1.083 şi în conformitate cu regulile de implementare ce vor fi adoptate de către Comisie (regulile de implementare).1.4. GR doreşte să încheie un acord cu FEI (Acordul de finanţare) referitor la păstrarea şi gestionarea de către FEI a fondurilor FEDR alocate GR prin mecanismul JEREMIE şi la contribuţia financiară a GR (activităţile de management).1.5. Aceste condiţii generale prevăd procesul de implementare a iniţiativei JEREMIE în România într-o manieră conformă cu cadrul de reglementare stabilit de către Reglementările privind FEDR şi de regulile de implementare şi delimitează, în mod indicativ, principalii termeni comerciali ce vor fi reflectaţi în Acordul de finanţate ce angajează răspunderea legală.2. Acordul de finanţare2.1. Aspecte generale. Drepturile şi obligaţiile GR şi FEI aferente activităţilor de management vor fi stipulate în Acordul de finanţare ce se va încheia între GR şi FEI, în general în conformitate cu termenii acestor condiţii generale, incluzând (fără restricţii) Calendarul prevăzut în secţiunea a 5-a a acestei anexe.2.2. Sfera activităţilor de management. Sfera activităţilor ce vor fi întreprinse de FEI va fi stipulată în Acordul de finanţare pe baza termenilor stabiliţi în secţiunea a 3-a a prezentei anexe.2.3. Remunerare. Remunerarea plătibilă de către GR FEI va fi stipulată în Acordul de finanţare pe baza termenilor stabiliţi în secţiunea a 4-a a acestei anexe.2.4. Conformitatea cu reglementările Uniunii Europene. Părţile se angajează să ţină cont cu bună-credinţă pe parcursul elaborării, negocierii şi revizuirii Acordului de finanţare de cadrul obligatoriu stabilit de Reglementările privind FEDR şi de regulile de implementare, precum şi de orice alte decizii şi linii directoare obligatorii adoptate sau emise de către Comisia Europeană. În acest scop, Acordul de finanţare va include, inter alia, prevederi suficiente şi conforme referitoare la termenii şi condiţiile pentru contribuţii din Programul operaţional (PO), pentru solicitări de scrisori de interes, evaluări, selectarea şi acreditarea intermediarilor financiari, obligaţiile de raportare, condiţiile de audit, politica de ieşire referitoare la investiţii (definite mai jos, în clauza 3.4.2) şi închiderea fondului JEREMIE.2.5. Termenul Acordului de finanţare. Acordul de finanţare va fi efectiv pe perioada cuprinsă între 2 aprilie 2007 şi 31 decembrie 2015.2.6. Încetarea. Pe parcursul termenului Acordului de finanţare oricare dintre părţi poate înceta Acordul de finanţare cu efect imediat datorită nerespectării conţinutului contractului. Această nerespectare a conţinutului contractului şi consecinţele încetării vor fi definite în Acordul de finanţare şi această definiţie va include, în favoarea GR, o faptă calificată ca nerespectare de către FEI a strategiilor definite în Planul de afaceri (definit mai jos în clauza 3.4.1), precum şi o faptă calificată ca nerespectare de către FEI a deciziilor luate de Comitetul de investiţii (definit în clauza 3.4.3), pe care FEI este obligat să le respecte, şi, în favoarea FEI, o faptă calificată ca nerespectare de către GR a obligaţiei de a asigura finanţarea (definită mai jos în clauza 2.7.1), o faptă calificată ca nerespectare de către GR a obligaţiilor de a răspunde la solicitările de instrucţiuni (definite mai jos în clauza 2.7.2).După o perioadă de 3 ani de la data Acordului de finanţare va fi permisă pentru oricare dintre părţi încetarea ordinară de la data de 31 decembrie a fiecărui an prin notificarea cu 6 luni înainte a celeilalte părţi. Soluţionarea financiară a oricărei obligaţii restante a GR faţă de FEI pentru activităţile de management desfăşurate, la data încetării, va fi stipulată în Acordul de finanţare.Transferul oricăror fonduri JEREMIE (definite mai jos în clauza 3.1) păstrate de FEI la data încetării şi al oricăror investiţii (definite mai jos) existente la momentul încetării va face obiectul condiţiei ca FEI să fie satisfăcut că respectivul transfer este efectuat la o entitate calificată să acţioneze ca manager al fondurilor JEREMIE şi al investiţiilor (definite mai jos), şi desemnată de către GR în conformitate cu Reglementările privind FEDR (noul manager). Toate costurile aferente transferului fondurilor JEREMIE, al investiţiilor (definite mai jos) şi/sau al oricăror alte investiţii din cadrul acordurilor de coinvestiţii (definite mai jos în clauza 3.4.4) către noul manager vor fi suportate de GR.2.7. Angajamentele GR. GR îşi asumă următoarele în Acordul de finanţare:2.7.1. – că va întreprinde toate acţiunile impuse prin Reglementările privind FEDR, prin regulile de implementare sau în alt fel pentru a obţine efectiv virarea sumelor din FEDR şi din alte surse în contul fondurilor JEREMIE (definit mai jos în clauza 3.3), aceste viramente fiind în valoare de cel puţin 100m EUR suma iniţială în anul 2007, iar viramentele ulterioare fiind efectuate în conformitate cu Planul de afaceri (finanţarea);2.7.2. – că va furniza toate instrucţiunile, informaţiile şi asistenţa necesare, în conformitate cu solicitările rezonabile ale FEI (solicitări de instrucţiuni) pentru a da posibilitatea FEI de a efectua activităţile sale de management conform condiţiilor din Acordul de finanţare;2.7.3. – că va notifica cu promptitudine FEI înainte de amendarea, adoptarea sau abrogarea oricăror legi, reglementări sau acte administrative, ce ar putea avea un impact asupra disponibilităţii finanţării sau asupra gestionării fondurilor JEREMIE în cadrul Acordului de finanţare;2.8. Resursele FEI. În Acordul de finanţare FEI îşi va asuma înfiinţarea unui birou la Bucureşti, care să fie operaţional după efectuarea primei finanţări. Biroul FEI din Bucureşti va dispune de personal suficient, după cum poate impune periodic sfera activităţilor de management în conformitate cu Planul de afaceri. Mai mult, FEI se angajează să disponibilizeze într-o măsură rezonabilă resursele interne ale FEI ce pot fi necesare în legătură cu sfera activităţilor de management prestate periodic.2.9. Limitarea răspunderii. Datorită scopurilor strategice ce stau la baza JEREMIE, FEI nu va fi considerat în nicio situaţie responsabil sau răspunzător pentru rezultatele financiare ori pentru alte rezultate ale oricăror investiţii. Orice responsabilitate a FEI pentru pierderile recunoscute va fi limitată la cazurile de abateri intenţionate de la conduită sau de gravă neglijenţă, iar conformarea cu Planul de afaceri şi/sau cu decizia Comitetului de investiţii va exclude prezumţia de gravă neglijenţă. Răspunderea pentru daune-consecinţe este exclusă.Orice răspundere a FEI pentru activităţile de management va fi exclusă în măsura în care vreo acţiune a FEI are la bază informaţii obţinute de GR, FEI neasumându-şi nicio obligaţie de a verifica în mod independent acurateţea, relevanţa sau integralitatea acestor informaţii.2.10. Limba contractului. Acordul de finanţare va fi încheiat în limba engleză.2.11. Legea ce guvernează Acordul de finanţare. Acordul de finanţare va fi guvernat de legile României.2.12. Soluţionarea litigiilor. Acordul de finanţare va prevedea proceduri adecvate de soluţionare pe cale amiabilă a disputelor, proceduri ce se vor aplica de către părţi în cazul unei dispute şi o clauză de arbitraj internaţional ce va fi convenită. Limba în care se va desfăşura arbitrajul va fi limba engleză, iar locul arbitrajului va fi Bucureşti.3. Activităţile de managementActivităţile FEI în cadrul Acordului de finanţare se vor asigura în următoarele condiţii:3.1. Finanţarea. Mijloacele financiare ce vor fi disponibilizate de GR pe parcursul finanţării prin implementarea iniţiativei JEREMIE în conformitate cu art. 44 al Reg. 1.083 (fondurile JEREMIE) vor fi organizate printr-un fond, după cum se precizează detaliat în continuare.3.2. Desemnarea FEI. FEI va fi desemnat de GR ca titular al fondului şi manager al fondurilor JEREMIE.3.3. Contul fondurilor JEREMIE. În vederea primirii sumelor pe parcursul finanţării şi gestionării ulterioare a fondurilor JEREMIE, FEI va deschide, pe numele său, dar pentru GR, unul sau mai multe conturi bancare (contul fondurilor JEREMIE) în euro şi, posibil, în RON la o instituţie financiară amplasată în România, în consultare cu M.F.P. din România (banca titulară a contului). Acordul referitor la deschiderea şi gestionarea contului fondurilor JEREMIE (Acordul de cont) se va încheia între GR, FEI şi banca depozitară şi va prevedea, inter alia, următoarele:3.3.1. toate fondurile păstrate în contul fondurilor JEREMIE vor fi purtătoare de dobândă la o rată ce va fi negociată şi agreată cu banca titulară a contului. Dobânda ce se acumulează în contul fondurilor JEREMIE va fi întrebuinţată în conformitate cu Planul de afaceri;3.3.2. FEI va avea dreptul de a debita contul fondurilor JEREMIE cu orice sumă identificată ca eligibilă în acordul de cont;3.3.3. închiderea contului fondurilor JEREMIE va presupune aprobarea scrisă a GR.3.4. Gestionarea fondurilor JEREMIE de către FEI. Utilizarea şi gestionarea fondurilor JEREMIE de către FEI în numele şi în beneficiul GR se vor face strict în conformitate cu următoarele mecanisme:3.4.1. GR şi FEI vor agrea un plan de afaceri (Planul de afaceri) ce va defini strategia generală şi instrumentele ce vor fi utilizate pentru investirea fondurilor JEREMIE în conformitate cu Reglementările privind FEDR şi regulile de implementare. Planul de afaceri iniţial va fi întocmit de FEI pe baza concluziilor Raportului interimar şi final privind analiza disparităţilor pentru România şi va fi convenit pe parcursul negocierilor Acordului de finanţare, va fi anexat la Acordul de finanţare angajant şi va constitui parte integrantă din acesta. Revizuirile Planului de afaceri vor fi realizate de FEI o dată pe an şi vor fi transmise spre aprobare Comitetului de investiţii.3.4.2. Orice contracte cu intermediari financiari referitoare la investirea fondurilor JEREMIE în instrumente financiare gestionate de aceştia (Investiţii) vor fi încheiate de FEI în conformitate cu Planul de afaceri după obţinerea aprobării Comitetului de investiţii.3.4.3. În baza Acordului de finanţare se va înfiinţa un comitet de investiţii (Comitetul de investiţii), ce va fi compus din 5-7 membri ce vor fi numiţi de GR. Cel puţin 3 dintre membrii Comitetului de investiţii vor fi profesionişti având o experienţă semnificativă şi relevantă în domeniul afaceri/finanţe în sectorul privat.3.4.4. Comitetul de investiţii îşi va desfăşura activităţile în conformitate cu reguli interne ce vor fi adoptate în Acordul de finanţare. Printre altele, acesta:– va monitoriza cu regularitate utilizarea fondurilor JEREMIE de către FEI;– va verifica dacă propunerile de afaceri înaintate de FEI respectă obiectivele şi termenii prevăzuţi în Acordul de finanţare;– va acorda asistenţă GR şi FEI, la solicitarea acestora, cu privire la orice aspect legat de utilizarea şi gestionarea fondurilor JEREMIE;– va avea dreptul de a aproba revizuirile propuse ale Planului de afaceri şi semnarea oricăror acorduri referitoare la Investiţii.3.4.5. FEI are, în conformitate cu Planul de afaceri, dreptul de a semna acorduri cu părţi terţe calificate pentru implementarea programelor de coinvestiţii cu scopul de a maximiza efectul utilizării fondurilor JEREMIE (Acordurile de coinvestiţii). Acordurile de coinvestiţii pot prevedea investiţii paralele în Investiţii sau investiţii în companii sponsorizate prin oricare dintre Investiţii. În cazul în care un acord de coinvestiţii prevede o gestionare de fonduri de către FEI, aceste fonduri vor trebui păstrate separat de fondurile JEREMIE. Comitetul de investiţii poate adopta linii directoare mai detaliate cu privire la termenii acordurilor de coinvestiţii.3.4.6. FEI va asigura că orice virare de fonduri din contul fondurilor JEREMIE se va efectua numai în conformitate cu Acordul de finanţare, cu Planul de afaceri şi cu deciziile aprobate oficial de către Comitetul de investiţii.3.4.7. Toate veniturile generate de Investiţii vor fi colectate în contul fondurilor JEREMIE şi vor fi reinvestite în conformitate cu Planul de afaceri.3.5. Drepturi de înlocuire şi de nominalizare. Acordul de cont, toate acordurile de investiţii şi de coinvestiţii vor prevedea drepturi de înlocuire şi/sau de nominalizare pentru GR, pentru a asigura transferul acestor acorduri către noul manager în cazul încetării Acordului de finanţare.3.6. Activităţi de management principale/auxiliare. Pe lângă activităţile întreprinse în legătură cu gestionarea fondului (activităţile principale de management), FEI va mai efectua pentru GR activităţile relevante de asistenţă tehnică ce pot fi necesare în legătură cu implementarea JEREMIE în România, inclusiv implementarea oricărei strategii de comunicare sau de informare pentru piaţă ori gestionarea situaţiilor de derulare a Investiţiilor ce impun restructurarea (activităţile auxiliare de management). FEI va presta activităţile auxiliare de management în termenii ce vor fi agreaţi cu GR în Acordul de finanţare şi în Planul de afaceri şi va primi, dacă nu se convine altfel cu GR, o remunerare pentru orice activităţi auxiliare de management prin utilizarea fondurilor alocate rezervei auxiliare (definită mai jos în clauza 4.5).4. Recuperarea costurilor4.1. Definiţii. Perioada de calcul înseamnă, dacă nu se convine altfel, 3 luni calendaristice, iar data de calcul înseamnă prima zi a fiecărei perioade calendaristice.4.2. Recuperarea costurilor. Ca remunerare a activităţilor de management desfăşurate conform Acordului de finanţare, FEI va avea dreptul la o plată (recuperarea costurilor) ce se va stabili după cum urmează:Până la 2% pe an din fondurile gestionate, unde fonduri gestionate înseamnă suma agregată a finanţărilor primite în contul fondurilor JEREMIE la data de calcul plus dobânda acumulată în contul fondurilor JEREMIE în cursul perioadei anterioare de calcul, plus soldul oricăror venituri din investiţii încasate în contul fondurilor JEREMIE în cursul perioadei anterioare de calcul.4.3. Calculare şi regularizare. Suma fondurilor gestionate se va determina de FEI la fiecare dată de calcul. Recuperarea costurilor, ce se va plăti FEI trimestrial în avans, se va plăti din fondurile disponibile la momentul respectiv în contul fondurilor JEREMIE. FEI va transmite GR o factură pentru fiecare perioadă de calcul şi va fi autorizat să încaseze recuperarea de cost prin debitarea directă şi transferul fondurilor din contul fondurilor JEREMIE, după prezentarea facturii pentru perioada respectivă de calcul la GR.4.4. Activităţile principale de management. Pentru remunerarea activităţilor principale de management FEI va fi îndreptăţit la o parte din recuperarea costurilor, încasată pentru fiecare perioadă de calcul. Ratele aferente activităţilor principale de management nu vor fi modificate în primii 2 ani de operaţiuni. Ulterior acestei perioade, ratele de recuperare a costurilor pot fi revizuite anual.4.5. Rezerva auxiliară. FEI va ţine, în vederea creării unei rezerve pentru plata oricăror activităţi auxiliare (rezerva auxiliară), o evidenţă contabilă separată.În eventualitatea încetării Acordului de finanţare, rezerva auxiliară va fi închisă, după regularizarea oricăror plăţi ce trebuie efectuate pentru activităţi auxiliare de management ce au fost prestate, iar fondurile rămase se vor plăti în contul fondurilor JEREMIE şi/sau virate FEI pentru a acoperi sumele datorate FEI pentru contul său propriu.4.6. Alte costuri, impozite. Recuperarea costurilor va reprezenta compensarea cheltuielilor efectuate de FEI pentru prestarea activităţilor de management. Totuşi, costurile datorate pentru servicii prestate de consultanţi externi sau de consilieri experţi (precum consilieri juridici sau consultanţi fiscali), ce vor fi contractate de FEI în conformitate cu prevederile Acordului de finanţare, vor fi suportate direct de către GR.5. Calendar provizoriuPărţile se angajează să procedeze cu bună-credinţă la întocmirea, negocierea şi încheierea Acordului de finanţare şi vor depune toate eforturile pentru a respecta următorul calendar:– transmiterea primei versiuni a Acordului de finanţare, având la bază Condiţiile generale (FEI responsabil de întocmirea acestui proiect) – 19 ianuarie 2007;– transmiterea versiunii agreate a Acordului de finanţare GR spre aprobare – 16 februarie 2007;– aprobarea Acordului de finanţare de către GR – 23 februarie 2007;– semnarea Acordului de finanţare aprobat – 23 februarie 2007;– intrarea în vigoare a Acordului de finanţare – 12 aprilie 2007.

GLOSAR
Intermediari

Instituţie financiară (bancă/companie sau alt-
ceva) care este mecanismul ales pentru distri-
buţia fondurilor JEREMIE către IMM-uri sau alţi
participanţi din piaţă
FEDR Fondul European de Dezvoltare Regională
Strategia de cofinanţare a
fondurilor structurale şi a
fondului de coeziune pentru
perioada 2007-2013
Strategie comună privind stabilirea unei struc-
turi universale pentru ratele de cofinanţare,
aferentă resurselor pentru proiecte sau
beneficiari finali.
Administratorul fondului
JEREMIE
Administratorul desemnat al fondului JEREMIE
(în acest caz FEI)
Liniile directoare JEREMIE

Linii directoare operaţionale care vor fi redac-
tate pe baza noilor regulamente FEDR
Fondul JEREMIE

Fondul global care conţine finanţarea FEDR, la
care se adaugă fondurile BEI, FEI sau alte
instituţii financiare internaţionale ori surse
interne. Acest fond global va fi gestionat
de către administratorul fondului JEREMIE.
Conturile fondului JEREMIE

Conturile deţinute de autorităţile române la o
bancă locală sau bănci locale, care este purtă-
tor de dobândă şi primeşte taxe. Se intenţionea-
ză ca aceste conturi să aibă o natură revolving.
Mandat

Acordul de finanţare ce urmează a se încheia
între autorităţile relevante ale GR şi FEI,
ce guvernează gestionarea de către FEI a fondu-
lui JEREMIE
Autoritate de management

Autoritate română cu putere de decizie în
utilizarea programelor operaţionale sectoriale
pentru FEDR
Cadrul naţional strategic de
referinţă

Document ce reglementează cadrul de lucru
general pentru utilizarea fondurilor europene pe
perioada 2007-2013, din perspectivă financiară,
adoptat de GR în mai 2006
Program operaţional

Programul aprobat pentru utilizarea fondurilor
Uniunii Europene
Acord de asistenţă tehnică

Acord specific pentru FEI cuprinzând prevederi
referitoare la asistenţa tehnică pentru
autorităţile române
Tranşă

Tranşa este definită ca porţiunea din totalul
agreat al finanţărilor ce urmează a fi trase
în orice perioadă între 2007-2015. Valoarea
minimă pentru o tranşă va fi agreată în
mandat, dar indicativ nu va fi mai mică de 50
milioane euro.

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x