între Guvernul României şi Comunitatea Europeană privind participarea României la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunităţii în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007
Comisia Comunităţilor Europene, denumita în continuare Comisia, din partea Comunităţii Europene, pe de o parte, şi Guvernul României, denumit în continuare România, pe de altă parte,având în vedere ca:1. Decizia Consiliului de asociere România – Uniunea Europeană nr. 1/2002 din 18 februarie 2002 (J.O. L 91 din 6 aprilie 2002, pag. 20) stabileşte principiile generale pentru participarea României la programele Comunităţii Europene, lăsând Comisia şi autorităţile competente din România sa determine termenii specifici şi condiţiile, inclusiv contribuţia financiară, cu privire la o astfel de participare la fiecare program specific;2. cadrul general pentru finanţarea acţiunilor comunitare în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007 a fost stabilit prin Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 20/2004/CE din 8 decembrie 2003 (J.O. L 5 din 9 ianuarie 2004, pag. 1),au convenit asupra celor ce urmează: +
Articolul 1Cadru generalRomânia va participa la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunităţii Europene în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007, denumit în continuare Cadru, în conformitate cu condiţiile stabilite în Decizia Consiliului de asociere România – Uniunea Europeană nr. 1/2002 din 18 februarie 2002 pentru adoptarea termenilor şi condiţiilor generale pentru participarea României la programele Comunităţii Europene şi în conformitate cu termenii şi condiţiile menţionate la art. 2-4 din prezentul memorandum de înţelegere. +
Articolul 2Termeni şi condiţii cu privire la participarea la Cadru1. România va participa la activităţile din Cadru în conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile şi termenele definite în Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 20/2004/CE , denumita în continuare Decizie. Pentru activităţile prevăzute mai jos se aplică următoarele condiţii speciale:● participarea la acţiunea 7.1, prevăzută în anexa la Decizie, va fi permisă cu condiţia ca între Comunitatea Europeană şi România sa fi intrat în vigoare un acord bilateral privind accesul la RAPEX, asa cum este prevăzut în art. 12 (4) din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2001/95/CE din 3 decembrie 2001 privind securitatea generală a produselor (J.O. L 11 din 15 ianuarie 2002, pag. 4);● participarea la acţiunile 5, 7.4 şi 10, prevăzute în anexa la Decizie, va fi permisă cu condiţia ca Tratatul de aderare să fie semnat;● participarea la acţiunile 9 şi 14, prevăzute în anexa la Decizie, va fi permisă cu condiţia ca România sa fi transpus şi sa fi implementat efectiv legislaţia Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor şi înţelegand ca se va da prioritate începerii acestor acţiuni în statele membre care au aderat la Uniunea Europeană în anul 2004.2. Termenii şi condiţiile aplicabile prezentării, evaluării şi selectării cererilor de către instituţii, organizaţii şi persoane eligibile din România vor fi aceleaşi ca şi cele aplicabile instituţiilor, organizaţiilor şi persoanelor eligibile din statele membre ale Uniunii Europene, în afară de cele prevăzute la pct. 1.3. Pentru a participa la Cadru, România va plati în fiecare an o contribuţie financiară la bugetul general al Uniunii Europene, în conformitate cu art. 3.4. Contribuţia financiară a României privind participarea sa şi implementarea Cadrului va fi adăugată la suma prevăzută în fiecare an în bugetul general al Uniunii Europene pentru alocarile în scopul îndeplinirii obligaţiilor financiare care rezultă din diferite forme ale măsurilor necesare pentru executarea, managementul şi operarea Cadrului.5. Una dintre limbile oficiale ale Comunităţii va fi utilizata pentru procedurile privind solicitarile, contractele şi rapoartele, precum şi pentru alte aspecte administrative ale Cadrului. +
Articolul 3Contribuţia financiarăRegulile care guvernează contribuţia financiară a României sunt stabilite în anexa nr. I.O parte din aceasta contribuţie financiară poate fi finanţată prin instrumentul comunitar relevant de ajutor extern, dacă România solicita aceasta. +
Articolul 4Raportare şi evaluareFără a aduce atingere responsabilităţilor Comisiei şi Curţii Auditorilor Comunităţilor Europene în legătură cu monitorizarea şi evaluarea Cadrului, participarea României la Cadru va fi continuu monitorizata pe bază de parteneriat care implica Comisia şi România. România va inainta Comisiei rapoartele relevante şi va lua parte la alte activităţi specifice susţinute de Comunitatea Europeană în acest context.Regulile privind controlul financiar, recuperarea şi alte măsuri antifrauda sunt stipulate în anexa nr. II. +
Articolul 5Prevederi finalePrezentul memorandum de înţelegere va fi aplicat pe durata Cadrului. Totuşi, în cazul în care Comunitatea Europeană va decide extinderea duratei fără vreo schimbare substantiala a Cadrului, prezentul memorandum de înţelegere va fi, de asemenea, extins în mod corespunzător şi automat dacă nici o parte nu îl denunta în termen de o luna de la decizia de extindere.Proiectele şi activităţile în derulare la data încetării prezentului memorandum de înţelegere vor continua până la finalizarea lor, în conformitate cu condiţiile stabilite în acesta, cu prevederile contractuale care se aplică acestor proiecte şi activităţi, precum şi cu prevederile anexei nr. II.Anexele fac parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.Prezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat numai în scris, prin acordul părţilor.Prezentul memorandum de înţelegere va intra în vigoare la data la care România informează Comisia ca ratificarea interna a fost finalizată. El îşi va produce efectele de la data de 1 ianuarie 2005.Încheiat la Bruxelles la 22 octombrie 2004.Pentru Guvernul României,Eduard Gabriel Matei,secretar de stat,preşedintele Autorităţii Naţionale pentru ProtecţiaConsumatorilorPentru Comisie, din partea Comunităţii Europene,David Byrne,membru al Comisiei pentru Protecţia Consumatorilorşi a Sănătăţii +
Anexa IREGULIcare guvernează contribuţia financiară aRomâniei la cadrul general pentru finanţarea acţiunilorComunităţii Europene în sprijinul politiciiconsumatorilor pentru anii 2004-2007 (Cadru)1. Contribuţia financiară ce trebuie plătită de România la bugetul general al Uniunii Europene pentru a participa la Cadru va fi următoarea:112 327 euro pentru anul 2005;115 260 euro pentru anul 2006;118 923 euro pentru anul 2007.2. Contribuţia financiară a României va acoperi costurile cu privire la pregătirea, fezabilitatea, dezvoltarea şi executarea proiectelor de interes comun, precum şi pentru dezvoltarea şi implementarea măsurilor orizontale, asa cum sunt prevăzute în Cadru.3. Costurile de deplasare suportate de reprezentanţi şi experţi ai României în scopul de a lua parte ca observatori la lucrările comitetului prevăzut la art. 15 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 20/2004/CE sau la alte intalniri cu privire la implementarea Cadrului vor fi rambursate de Comisie pe aceeaşi baza şi în conformitate cu procedurile în vigoare în prezent pentru reprezentanţii statelor membre ale Uniunii Europene.4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene se va aplica pentru managementul contribuţiei financiare a României.5. La data intrării în vigoare a prezentului memorandum de înţelegere şi la începutul fiecărui an bugetar următor Comisia va trimite României o cerere de fonduri corespunzătoare contribuţiei sale la costurile acoperite de acest memorandum de înţelegere.6. Aceasta contribuţie va fi plătită în euro într-un cont bancar denominat în euro al Comisiei.7. România va plati contribuţia sa la costurile anuale în conformitate cu cererea de fonduri solicitată, nu mai târziu de 3 luni de la data cererii. Orice întârziere la plata contribuţiei va conduce la plata de penalizări de către România, aplicate la cuantumul sumei neachitate la data scadenta. Rata dobânzii va fi rata aplicată de Banca Centrala Europeană pentru principalele sale operaţiuni de refinantare, după cum este publicată în seriile C ale Jurnalului Oficial al Comunităţilor Europene, în vigoare în prima zi calendaristică a lunii în care data scadenta expira, crescută cu 3,5 puncte procentuale. În cazul în care întârzierea la plata a contribuţiei poate primejdui în mod semnificativ implementarea şi managementul Cadrului şi în absenta plăţii în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care Comisia trimite României o scrisoare oficială de reamintire, va fi suspendată participarea României la program pentru anul respectiv. +
Anexa IIREGULIprivind controlul financiar, recuperarea şi alte măsuri antifraudaI. Controale şi măsuri antifrauda ale Comisiei1. În conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002, precum şi cu celelalte reguli la care se face referire în prezentul memorandum de înţelegere, contractele încheiate cu beneficiari ai programelor stabiliţi în România vor conţine prevederi care să permită ca efectuarea controalelor de audit financiar sau de alta natura să se realizeze în orice moment la sediile beneficiarilor şi ale subcontractanţilor lor de către agenţii Comisiei sau de către alte persoane mandatate de către Comisie.2. Agenţii Comisiei sau alte persoane mandatate de către Comisie vor avea acces adecvat la locuri, lucrări şi documente, precum şi la toate informaţiile necesare în scopul efectuării de audituri, inclusiv la cele în forma electronică. Dreptul la acces va fi prevăzut explicit în contractele încheiate pentru implementarea instrumentelor la care se referă prezentul memorandum de înţelegere. Curtea Europeană a Auditorilor va avea aceleaşi drepturi ca şi Comisia.3. În cadrul prezentului memorandum de înţelegere, Comisia/OLAF (Oficiul European Antifrauda) va fi autorizata/autorizat să efectueze controale şi inspecţii inopinate pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile procedurale din Regulamentul Consiliului (Euratom, CE) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996.Aceste controale şi inspecţii vor fi pregătite şi îndeplinite în strânsă colaborare cu autorităţile competente române desemnate de autorităţile române, care vor fi notificate în timp util cu privire la obiectul, scopul şi baza legală ale controalelor şi inspecţiilor, astfel încât acestea să poată furniza tot sprijinul necesar.În cazul în care autorităţile interesate din România solicita acest lucru, controalele şi inspecţiile inopinate pot fi efectuate în comun.Dacă participanţii la programe refuza un control şi/sau o inspecţie inopinata, autorităţile române, actionand în conformitate cu regulile naţionale, vor acorda inspectorilor Comisiei/OLAF asistenţa de care au nevoie pentru a le permite să efectueze controlul sau inspecţia inopinata.Comisia/OLAF va raporta cat mai curând posibil autorităţilor române orice fapta sau suspiciune referitoare la vreo neregularitate de care a luat cunoştinţa pe parcursul controlului sau inspecţiei inopinate. În orice caz, Comisia/OLAF va fi obligată/obligat sa informeze autoritatea sus-menţionată despre rezultatul unor astfel de controale şi inspecţii.II. Informare şi consultare1. În scopul unei implementari corespunzătoare a prezentei anexe, autorităţile competente din România şi din Comunitate vor face continuu schimb de informaţii şi, la cererea uneia dintre părţi, vor purta consultări.2. Autorităţile competente din România vor informa Comisia fără întârziere despre orice fapta sau suspiciune de care au luat cunoştinţa cu privire la vreo neregularitate săvârşită în legătură cu încheierea şi cu implementarea contractelor încheiate pentru aplicarea instrumentelor la care se referă prezentul memorandum de înţelegere.III. Măsuri administrative şi penalităţiFără a aduce prejudicii aplicării Codului penal român, Comisia poate impune măsuri administrative şi penalităţi în conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002.IV. RecuperareDeciziile luate de Comisie în conformitate cu prezentul memorandum de înţelegere, prin care se impune o obligaţie pecuniară în sarcina persoanelor, altele decât state, vor fi puse în aplicare şi în România. Punerea în aplicare va fi guvernata de regulile de procedura civilă în vigoare în statul pe al cărui teritoriu este realizată. Ordinul de punere în aplicare va fi anexat la decizie, fără efectuarea vreunei alte formalităţi, cu excepţia verificării autenticităţii deciziei de către autoritatea naţionala ce va fi desemnată în acest scop de Guvernul României şi care va fi notificată Comisiei. După îndeplinirea acestor formalităţi la solicitarea Comisiei, aceasta din urma poate proceda la punerea în aplicare a deciziei în conformitate cu legislaţia naţionala, prin aducerea cazului în faţa autorităţii competente. Legalitatea deciziei Comisiei va fi controlată de Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene.Hotărârile judecătoreşti date de Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene în baza unei clauze de arbitraj dintr-un contract încheiat în domeniul de aplicabilitate al prezentului memorandum de înţelegere vor fi puse în aplicare pe baza aceloraşi principii.V. Comunicare directaComisia va comunică direct cu participanţii la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunităţii în sprijinul politicii consumatorilor, stabiliţi în România, şi cu subcontractantii lor. Aceştia pot depune direct la Comisie toate informaţiile şi documentele relevante care trebuie prezentate conform instrumentelor la care se referă prezentul memorandum de înţelegere şi în temeiul contractelor încheiate pentru implementarea acestora.–-