MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE din 2 septembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 914 din 7 octombrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 11 23/03/2004
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 02/09/2004
ActulREFERIRE LAHG 749 03/07/2003
ActulREFERIRE LAHG 113 15/02/1991
ANEXA 1REFERIRE LAHG 264 13/03/2003 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAHG 430 25/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LAHG 264 22/02/2001 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 1514 16/09/2004
ActulCONTINUT DEHG 1514 16/09/2004

referitor la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004" dintre Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) – Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D), semnat la Bucureşti la 2 septembrie 2004



În conformitate cu:1. Hotărârea Guvernului nr. 749/2003 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Relaţii Interetnice, cu modificările şi completările ulterioare;2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale;3. Hotărârea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, cu modificările şi completările ulterioare;4. Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificările ulterioare,având în vedere faptul că:1. prin prezentul memorandum de înţelegere, încheiat astăzi, 2 septembrie 2004, Secretariatul General al Guvernului (S.G.G.) – Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.) îşi manifestă acordul de a participa împreună cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (P.N.U.D) la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004";2. P.N.U.D. are pregătirea necesară şi este de acord să administreze fondurile necesare implementării Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004";3. Guvernul României, prin S.G.G.-D.R.I., este de acord cu alocarea unei cote-părţi din fondurile necesare implementării Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004",Părţile semnatare:1. Secretariatul General al Guvernului, denumit în continuare S.G.G., cu sediul în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1, cod fiscal 4283422, cont nr. 235901384283422, deschis la Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publică Bucureşti, reprezentat legal prin domnul Eugen Bejinariu – ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, domnul Cristian Jura – secretar de stat la Departamentul pentru Relaţii Interetnice, denumit în continuare D.R.I.,2. Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare – România, cu sediul în Bucureşti, Bd. Primăverii nr. 48A, sectorul 1, cont nr. 825007008/ROL, deschis la Citibank Bucureşti, reprezentat legal prin doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident, denumit în continuare P.N.U.D.,au convenit încheierea prezentului memorandum de înţelegere în următoarele condiţii: + 
Articolul 1Obiectul1.1. Obiectul prezentului memorandum de înţelegere îl reprezintă cofinanţarea şi administrarea de către părţile semnatare, respectiv S.G.G.-D.R.I. şi P.N.U.D., a Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004", denumit în continuare Programul.
 + 
Articolul 2Durata2.1. Prezentul memorandum de înţelegere este valabil de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului de aprobare a acestuia până la data de încheiere a proiectului stipulată în documentul de proiect (vezi anexa nr. 2).
 + 
Articolul 3Contribuţia părţilor3.1. S.G.G.-D.R.I. va contribui la finanţarea Programului cu suma de 64.000.000.000 lei (1.882.353 USD), conform Legii nr. 507/2003, destinată implementării Programului, potrivit anexei nr. 3.3.2. P.N.U.D. va contribui la finanţarea Programului cu suma de 4.080.000.000 lei (120.000 USD), potrivit anexei nr. 3.3.3. Pentru buna derulare a Programului, S.G.G.-D.R.I. va vira suma de bani reprezentând contribuţia sa la Program în contul bancar al P.N.U.D. nr. 825007008/ROL, deschis la Citibank, după cum urmează:3.3.1. prima plată în sumă de 20.000.000.000 lei, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii hotărârii Comisiei de evaluare şi aprobare a proiectelor;3.3.2. tranşele următoare se vor efectua pe baza solicitării scrise a P.N.U.D., aprobată de conducerea D.R.I., astfel:– în perioada 15 septembrie – 15 octombrie 2004, suma de 20.000.000.000 lei;– în perioada 15 octombrie – 15 noiembrie 2004, suma de 24.000.000.000 lei.3.4. Ca dată de referinţă în ceea ce priveşte data plăţii se ia în considerare data înscrisă pe documentul de plată.
 + 
Articolul 4Date privind derularea Programului4.1. Atât administrarea fondurilor alocate Proiectului, cât şi managementul acestuia vor fi asigurate de către P.N.U.D. conform Metodologiei privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţării din fondurile cuprinse în Programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004" (anexa nr. 1) şi documentul de proiect (anexa nr. 2), anexe la prezentul memorandum de înţelegere, precum şi în conformitate cu legislaţia română în vigoare.4.2. Dreptul de administrare de către P.N.U.D. a fondurilor S.G.G. puse la dispoziţia proiectului este valabil până la data de 15 decembrie 2004. Celelalte fonduri puse la dispoziţia proiectului de către P.N.U.D. vor putea fi cheltuite până la data de 15 martie 2005, dată la care încetează valabilitatea prezentului memorandum de înţelegere.4.3. Cheltuielile necesare administrării fondurilor şi asigurării managementului de către P.N.U.D. vor fi în cuantum de 3% din valoarea contribuţiei S.G.G. efectiv utilizate pentru implementarea proiectului.4.4. Sumele neutilizate din contribuţia S.G.G. vor fi restituite de către P.N.U.D. până la data de 20 decembrie 2004.4.5. Finanţarea proiectelor din cadrul Programului se va face conform metodologiei elaborate de S.G.G.-D.R.I. şi în baza hotărârii Comisiei de evaluare şi aprobare a proiectelor.4.6. P.N.U.D. va furniza S.G.G.-D.R.I. următoarele rapoarte:a) Până la încetarea sau rezilierea memorandumului, P.N.U.D. va prezenta un raport final care să conţină activităţile Programului/proiectului, impactul acestor activităţi, precum şi datele financiare provizorii incluzând documente justificative.b) Departamentul financiar/administrativ al P.N.U.D. va emite un raport financiar privind realizarea obligaţiilor ce va fi însuşit de D.R.I. şi supus aprobării ordonatorului principal de credite, valabil pentru data de 15 decembrie a anului în curs, dar nu mai târziu de data de 20 decembrie 2004.În cazul în care circumstanţe speciale impun acest lucru, P.N.U.D. poate furniza rapoarte S.G.G.-D.R.I. la intervale mai scurte.4.7. S.G.G. va înregistra în evidenţa contabilă suma efectiv cheltuită în baza raportului prevăzut la alin. 4.6 lit. b), raport care va fi anexat la ordinul de plată prin care P.N.U.D. va restitui suma necheltuită.
 + 
Articolul 5Obligaţiile părţilor5.1. S.G.G.-D.R.I. are următoarele obligaţii:a) să furnizeze P.N.U.D., la cererea scrisă a acestuia, datele statistice şi informaţiile pe care le deţine în baza de date privind Programul;b) să iniţieze şi să promoveze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, actele normative necesare implementării Programului;c) să propună Comisia de evaluare şi aprobare a proiectelor, ce va fi numită prin ordin al ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului;d) să vireze în contul P.N.U.D. sumele de bani la care se obligă prin prezentul memorandum de înţelegere, conform modalităţii stabilite la art. 3 alin. 3.3.5.2. P.N.U.D. are următoarele obligaţii:a) să răspundă de managementul eficient al Programului, din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, prin respectarea procedurilor cuprinse în metodologia prevăzută în anexa nr. 1 şi a legislaţiei în vigoare;b) să participe în calitate de observator la selecţia proiectelor;c) să asigure achiziţionarea echipamentelor necesare, precum şi raportarea şi monitorizarea implementării Programului;d) să asigure virarea sumelor aferente contribuţiei P.N.U.D., conform art. 3 alin. 3.2, în termen de 10 zile de la data virării primei tranşe de S.G.G.-D.R.I.;e) să transmită, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de înţelegere, toate raportările privind derularea Programului;f) să nu acţioneze în numele S.G.G.-D.R.I. şi să nu creeze obligaţii în numele acestuia;g) să restituie în termen de 3 zile de la terminarea Programului sumele rămase neutilizate din contribuţia S.G.G.;h) să specifice în toate materialele promoţionale, informările sau alte acţiuni faptul că acest program este finanţat de Guvernul României prin S.G.G.-D.R.I;i) să păstreze şi să arhiveze documentele financiare şi cele referitoare la prestarea serviciilor contractate, conform normelor în vigoare, precum şi să le prezinte organelor de control abilitate.
 + 
Articolul 6Forţa majoră6.1. Nici una dintre părţile semnatare nu răspunde de neexecutarea la termen sau de executarea în mod necorespunzător a oricărei obligaţii ce îi revine în baza prezentului memorandum de înţelegere, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.6.2. Partea care invocă forţa majoră este obligată să notifice celeilalte părţi în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului şi să ia toate măsurile în vederea limitării consecinţelor.6.3. Dacă în termen de 30 de zile de la producere evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să notifice încetarea de plin drept a prezentului memorandum de înţelegere fără ca vreuna dintre ele să pretindă dauneinterese, însă au obligaţia de a-şi onora toate obligaţiile scadente până la data producerii evenimentului.
 + 
Articolul 7Notificările între părţi7.1. În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă în scris la sediul prevăzut în partea introductivă a prezentului memorandum de înţelegere.7.2. În cazul în care notificarea se face prin poştă, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire, şi se consideră primită de destinatar la data menţionată de oficiul poştal primitor pe această confirmare.7.3. Dacă notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se consideră primită în prima zi lucrătoare după cea în care a fost expediată.7.4. Notificările verbale nu se iau în considerare de nici una dintre părţi, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
 + 
Articolul 8Soluţionarea litigiilor8.1. Părţile au convenit ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului memorandum de înţelegere sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de reprezentanţii lor.8.2. În cazul în care rezolvarea neînţelegerilor nu este posibilă pe cale amiabilă, ele vor fi supuse spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente, conform legislaţiei române în vigoare.8.3. În ceea ce priveşte litigiile ce ar putea apărea în urma finanţării unor proiecte din cadrul Programului, reprezentarea în instanţă se va face de către S.G.G.
 + 
Articolul 9Modificarea memorandumului de înţelegerePrezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat oricând, prin protocol, cu consimţământul scris al ambelor părţi.
 + 
Articolul 10Încetarea memorandumului de înţelegere10.1. Prezentul memorandum de înţelegere îşi încetează aplicabilitatea la data împlinirii termenului prevăzut la art. 2.10.2. Anularea totală sau parţială a clauzelor prezentului memorandum de înţelegere de către una dintre părţi nu va avea nici un efect asupra obligaţiilor scadente dintre părţi şi nu este de natură să înlăture răspunderea părţii care, din vina sa, a determinat încetarea memorandumului de înţelegere.
 + 
Articolul 11Clauze finale11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietăţi achiziţionate din fondurile Programului sunt în proprietatea P.N.U.D. numai pe perioada derulării Programului. La încheierea Programului, dreptul de proprietate asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau proprietăţi revine de drept S.G.G. şi în folosinţa D.R.I. – Oficiul pentru Problemele Romilor, Guvernul României.11.2. Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.11.3. Prezentul memorandum de înţelegere a fost semnat la Bucureşti la 2 septembrie 2004, în două exemplare originale, în limbile română şi engleză, toate textele fiind egal autentice.Pentru S.G.G.-D.R.I.Eugen Bejinariu,ministrul pentru coordonarea SecretariatuluiGeneral al GuvernuluiPentru P.N.U.D.,Soknan Han Jung,reprezentant rezidentCristian Jura,secretar de stat la Departamentulpentru Relaţii Interetnice
 + 
Anexa 1────────la memorandumul de înţelegere────────────────────────────METODOLOGIE 02/09/2004
 + 
Anexa 2──────la memorandumul de înţelegere──────────────────────GUVERNUL ROMÂNIEIPROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTAREACTIVITĂŢI DE IMPLEMENTARE ŞI MONITORIZARE A STRATEGIEIPENTRU ÎMBUNĂTĂŢIREA SITUAŢIEI ROMILOR – 2004┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ Scurtă descriere: ││ ────────────────── ││ ││ Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare va susţine Guvernul ││ României în eforturile sale de a îndeplini criteriile de aderare ││ la Uniunea Europeană, cu privire la măsura "Sprijin pentru ││ implementarea şi monitorizarea Strategiei naţionale de îmbunătăţire ││ a situaţiei romilor". Acest lucru se va realiza prin oferirea unui ││ sprijin financiar pentru proiectele locale care respectă ││ priorităţile programului de aderare a României la Uniunea Europeană ││ şi, de asemenea, care încurajează participarea activă a romilor la ││ viaţa economică, socială, culturală şi politică a comunităţii lor. ││ ││ Obiectivul general al proiectului este de a produce schimbări ││ pozitive în nivelul de trai al comunităţilor minoritare dezavantajat││ din România prin: ││ 1. îmbunătăţirea micii infrastructuri din regiunile-ţintă selectate ││ şi care concentrează o mare parte a populaţiei de romi; ││ 2. încurajarea integrării sociale şi economice a comunităţilor ││ minoritare dezavantajate din România prin oferirea de instruire ││ profesională şi antreprenorială, precum şi prin programe de ││ creare a locurilor de muncă în regiunile-ţintă. ││ ││ Programul va susţine proiectele de intervenţie derulate pe bază ││ de parteneriat de către autorităţile locale, precum şi de membrii ││ comunităţilor de romi. │└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘APROBĂRIŢara: RomâniaCadrul de asistenţă pentru dezvoltare acordat României de O.N.U.Rezultate/Indicatori: Intensificarea creşterii economice naţionale şi reducerea sărăciei în rândul grupurilor vulnerabile, prin acţiuni susţinute de incluziune socială şi întărire a capacităţii instituţionale, până în anul 2009.Efecte aşteptate/Indicatori: Reducerea sărăciei şi sprijinirea afirmării economice în rândul grupurilor vulnerabile – romi, în special femei din mediul rural, persoane purtătoare de HIV/SIDA, tineri (inclusiv cei postinstituţionalizaţi) – prin crearea unor locuri de muncă şi realizarea unor intervenţii specifice care să protejeze şi să încurajeze incluziunea socială. (P.N.U.D.)Rezultate aşteptate/Indicatori:● crearea locurilor de muncă pentru grupurile dezavantajate prin intermediul lucrărilor publice, precum şi prin metode de instruire şi consiliere profesională;● înfiinţarea unor centre sociale pentru persoanele cu handicap sau defavorizate din punct de vedere social;● instruirea personalului administraţiilor locale pentru o bună implementare a politicilor naţionale de protecţie socială.Partenerul de implementare: Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.)Parteneri: consilii locale┌──────────────────────────────────┐┌──────────────────────────────────────────┐│ ││ Buget USD 1.948.571 ││ Perioada programului: 2004-2005 ││ Contribuţia la ││ Rolul programului: Creşterea ││ managementul ││ economică şi reducerea sărăciei ││ general al proiectului ││ Titlul proiectului: Activităţi de││ (GMS) USD 53.782 ││ implementare şi monitorizare a ││ Buget total USD 2.002.353 ││ Strategiei pentru îmbunătăţirea ││ Resurse alocate: ….. ││ situaţiei romilor – 2004 ││ ● Guvernul României ││ Proiect nr.: ││ (D.R.I.) ││ Durata proiectului: 15 august ││ USD 1.882.353 ││ 2004 – 15 martie 2005 ││ ● Regular (P.N.U.D.) ││ Managementul proiectului: ││ USD 120.000 ││ Execuţie naţională ││ ● Alţii: ││ Întâlnirea Comitetului de ││ ° Donatori …… ││ aprobare: ││ ° Donatori …… │└──────────────────────────────────┘│ ● Contribuţiile │                                    │ în natură …………. │                                    │ Buget neacoperit: ………. │                                    │ │                                    └──────────────────────────────────────────┘   Aprobat de (Guvern): Domnul Cristian Jura, secretar de stat la                           Departamentul pentru Relaţii Interetnice   Aprobat de (Parteneri)   Aprobat de (P.N.U.D.): Doamna Soknan Han Jung, reprezentant rezident + 
Partea IAnaliza contextuluiContextul naţionalReformele politice şi economice iniţiate în România după 1990 au fost însoţite de scăderea drastică a activităţii economice, precum şi de o creştere bruscă a şomajului şi o scădere a nivelului de trai. Impactul social al reformei a fost relativ mare în comparaţie cu alte ţări central- şi est-europene, datorită schimbărilor politice frecvente, lipsei de decizie privind restructurarea economiei, dar şi datorită incoerenţei politicilor macroeconomice.Lipsa locurilor de muncă şi nivelul de trai foarte scăzut au afectat în special minoritatea etnică a romilor. Reducerea activităţilor economice, precum şi concentrarea romilor în anumite regiuni au dus la apariţia unor zone cu o rată foarte scăzută a nivelului de trai în multe localităţi din România. În ultimii zece ani, rata şomajului în rândul romilor a crescut în mod sistematic, acest grup contribuind la menţinerea nivelului crescut al lipsei locurilor de muncă pe termen lung.În multe oraşe din România cartierele de romi s-au transformat treptat în ghetouri autentice. În ultimii 40 de ani aceste cartiere au devenit suprapopulate, situaţia s-a înrăutăţit drastic din 1990, când mulţi romi şi-au vândut apartamentele de la bloc şi s-au întors la rudele lor din cartierele de romi. Este cazul multor romi migraţi în zonele rurale, datorită lipsei unui loc de muncă care să le permită să-şi acopere cheltuielile administrative. La acest aspect a contribuit şi faptul că mediul de viaţă era neprietenos şi deseori ostil.Infrastructura tehnică, adeseori inexistentă, se află într-o stare precară, în timp ce infrastructura socială (şcoli, grădiniţe, unităţi medicale, magazine, birouri sociale etc.) este necorespunzătoare sau lipseşte. Datorită faptului că multe persoane de etnie romă au domiciliul înregistrat în altă localitate, ei nu beneficiază de ajutoare sociale, copiii lor nu frecventează o şcoală, iar familiile nu au acces la serviciile sociale.Acest proiect se adresează în mod direct problemelor menţionate mai sus. Prin dezvoltarea infrastructurii tehnice şi sociale din regiunile selectate ale ţării, care deţin un mare procent al populaţiei minoritare dezavantajate, proiectul va crea condiţii pentru integrarea socioeconomică a grupurilor-ţintă.Evitarea discriminării ulterioare a romilor se va realiza printr-o implementare a proiectului corespunzătoare. Astfel, se vor urma "Principiile directoare" stabilite de U.E., O.S.C.E. şi Consiliul Europei, care menţionează că " toţi paşii din cadrul procesului de rezolvare a situaţiei locuinţelor romilor vor fi dezvoltaţi astfel încât identitatea lor etnică şi culturală să fie conservată".Contribuţia P.N.U.D.Veriga lipsă din politicile de integrare a romilor o constituie pregătirea şi ocuparea profesională a acestora, aceste date fiind posibile conform unui studiu realizat de P.N.U.D. şi Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM). Gradul de ocupare profesională a romilor în România este mai mic decât cel al populaţiei la nivel naţional. Implicarea femeilor de naţionalitate romă pe piaţa muncii este deosebit de redusă – procentul acestora fiind de 4 ori mai mare decât la nivel naţional. Participarea lor economică este parţial limitată din cauza lipsei de calificare profesională.Experienţa P.N.U.D.P.N.U.D. este o organizaţie puternic implicată în îmbunătăţirea oportunităţilor de dezvoltare a grupurilor vulnerabile. Raportul regional de dezvoltare umană, publicat de Biroul regional P.N.U.D., Cum să eviţi capcana dependenţei , arată că indicele de dezvoltare umană pentru romii din România este cel mai scăzut din întreaga regiune. În acest context, integrarea socială, ca unul dintre domeniile-cheie de acţiune ale P.N.U.D. România, are ca scop ameliorarea oportunităţilor de dezvoltare pentru romi, urmărind creşterea nivelului de trai pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare ale mileniului.Proiectul propus va juca un rol foarte important în acest sens.În trecut, P.N.U.D. România a organizat un seminar privind îmbunătăţirea situaţiei romilor în România, precum şi alte proiecte în vederea creşterii nivelului de trai, având drept ţintă comunităţile de romi (credit union, microîntreprinderi, centre de dezvoltare comunitară etc.). În acest sens P.N.U.D. România reprezintă un partener de încredere al Guvernului, sprijinindu-l în eforturile sale de implementare a Strategiei naţionale de îmbunătăţire a situaţiei romilor, date fiind bunele relaţii şi experienţa în colaborare cu autorităţile locale/centrale şi organizaţiile societăţii civile.P.N.U.D. România a lansat recent raportul "HIV/SIDA şi romii din Europa Centrală şi de Est", pregătindu-se să lanseze raportul privind finanţările programelor pentru comunităţile de romi: "Cartea albă – Finanţări pentru comunităţile de romi din România".Raportul "HIV/SIDA şi romii din Europa Centrală şi de Est" reprezintă primul studiu de acest gen, abordând problematica HIV/SIDA şi răspândirea ei în rândul romilor din Europa Centrală şi de Est. Ca atare, raportul constituie un prim pas necesar pentru centralizarea unor informaţii despre problematica socială complexă generată de fenomenul HIV/SIDA în rândul populaţiei vulnerabile şi marginalizate. Viziunea de ansamblu susţinută de acest raport serveşte ca bază pentru cercetări suplimentare vizând o evaluare competentă şi empirică a HIV/SIDA, precum şi a minorităţii rome în Europa Centrală şi de Est.Raportul vizează 4 ţări din regiune: România, Bulgaria, Republica Moldova şi Slovacia, selectate în urma consultării cu Biroul regional P.N.U.D. Bratislava. Principalele recomandări propuse de raport sunt privite din prisma paşilor necesari în vederea reducerii unor probleme principale confruntate de romii din Europa Centrală şi de Est. Se prevede că toate eforturile şi programele să fie implementate prin parteneriate depline şi cu participarea activă a romilor.Iniţiativa P.N.U.D. de a elabora "Cartea albă Finanţări pentru comunităţile de romi din România" adaugă un plus de informaţie în literatura de specialitate, confirmând interesul agenţiilor O.N.U. din România pentru ameliorarea situaţiei romilor. Această publicaţie îşi propune să prezinte activităţile realizate până în prezent în această direcţie, prin descrierea tuturor proiectelor/programelor propuse în beneficiul comunităţilor de romi, precum şi a instituţiilor/organizaţiilor naţionale şi internaţionale care au fost implicate în finanţarea acestora.Ca structură, Cartea albă conţine patru părţi.Prima parte furnizează o sinteză a principalelor date referitoare la situaţia romilor din România.Cea de-a doua parte prezintă principalele instituţii finanţatoare, precum şi programele şi proiectele din cadrul acestora, însoţite de descrieri succinte şi de prezentări ale principalelor obiective propuse.Principalele studii referitoare la comunităţile de romi, finanţate de instituţiile menţionate în partea anterioară, vor fi detaliate în capitolul al treilea al lucrării, urmând ca ultima parte să prezinte concluziile şi recomandările formulate pe baza discuţiilor formale şi informale cu liderii romilor, oficiali ai Guvernului, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, instituţii finanţatoare, membri ai comisiilor interministeriale/comitetelor de sprijin, precum şi alţi actori interesaţi în formularea politicilor publice pentru romi.Proiectul în curs de desfăşurare, "Centru de sprijin social pentru comunităţile de romi", îşi propune dezvoltarea unui centru-pilot care să furnizeze servicii integrate comunităţilor de romi într-un cadru coerent bazat pe principii de dezvoltare durabilă. Se preconizează că proiectul va conduce la o creştere a gradului de dezvoltare economică şi socială pentru comunităţile de romi din localitatea propusă (Mărăşeşti, judeţul Vrancea), cu accent sporit asupra categoriei care include femeile şi copiii, dar şi pe îmbunătăţirea stării de sănătate a întregii comunităţi şi adoptarea unui comportament adecvat pentru o viaţă mai sănătoasă.Impactul estimat al proiectului rezidă în creşterea nivelului de trai al romilor din mai multe comunităţi, prin replicarea modelului din alte ţări şi în România. În vederea extinderii proiectului se preconizează colaborarea P.N.U.D. cu parteneri naţionali şi internaţionali.
 + 
Partea a II-aStrategiaStrategia naţionalăÎmbunătăţirea situaţiei romilor continuă să fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de guvernare cuprinde un capitol special în acest sens, dezvoltat mai amplu în Hotărârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor. Documentul include un program de implementare şi reprezintă un model de colaborare între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor. Acest document are la bază principiile consensualismului, diviziunii sectoriale, descentralizării, egalităţii şi diferenţierii etnice. De asemenea, strategia deţine un rol semnificativ în conceptul politicii de îmbunătăţire a situaţiei romilor şi urmăreşte să stimuleze participarea lor la viaţa economică, socială, educaţională şi politică. Acest lucru va fi facilitat prin implicarea în programe de dezvoltare comunitară şi asistenţă sectorială, precum şi prin derularea unor programe de prevenire a discriminării sociale şi instituţionale. Implementarea strategiei este planificată pe durata a 10 ani (2001-2010).Strategia a fost dezvoltată cu participarea reprezentanţilor ministerelor responsabile, precum şi cu lideri şi reprezentanţi ai romilor de la numeroase organizaţii neguvernamentale, iar acest fapt reprezintă unul dintre punctele forte ale acestei iniţiative. Direcţiile principale de acţiune ale strategiei sunt: administraţie publică, locuinţe, securitate socială, sănătate, economie, justiţie şi ordine publică, protecţia copilului, educaţie, cultură şi culte, comunicare şi participare civică.Guvernul României monitorizează cu atenţie acţiunile realizate în sprijinul romilor din ultima perioadă, lucru ce a dus la o revizuire a strategiei Executivului în această direcţie, după cum urmează:– o abordare integrată a dezvoltării comunitare: toate intervenţiile se vor adresa întregii comunităţi, chiar dacă aceasta este mixtă din punct de vedere etnic; oricum se va acordă prioritate comunităţilor unde prezenţa romilor este semnificativă;– se vor extinde abordările multidisciplinare/ multisectoriale: intervenţiile sectoriale s-au dovedit a nu avea impactul scontat, fapt care a condus la concluzia că o abordare mai cuprinzătoare a modului de implementare a proiectelor ar duce la crearea unor parteneriate mai puternice între toţi actorii implicaţi la nivel local în problematica romilor;– prioritizarea intervenţiilor cu rezultate concrete: toate programele ar trebui să producă o îmbunătăţire vizibilă a situaţiei comunităţilor de romi, o atenţie crescută fiind acordată pregătirii profesionale, generării de venituri, reabilitării de (mică) infrastructură, dezvoltării unor centre comunitare etc.Obiectivele generale ale proiectului:● îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale comunităţii minoritare dezavantajate din România prin extinderea şi reabilitarea infrastructurii publice din zonele-ţintă cu o mare concentrare a populaţiei minoritare etnice dezavantajate;● integrarea socială şi economică a comunităţilor minoritare dezavantajate prin implementarea de politici active pe piaţa muncii în zonele-ţintă;● îmbunătăţirea bunelor relaţii interetnice prin conservarea identităţii etnice a comunităţilor minoritare şi prin construirea unei infrastructuri sociale în zonele-ţintă;● sprijinirea implementării Strategiei naţionale de îmbunătăţire a situaţiei romilor.Obiectivele specifice ale proiectului:1. implementarea planului de acţiune al strategiei prin susţinerea iniţiativelor dezvoltate de autorităţile locale şi instituţiile publice locale în parteneriat cu reprezentanţi ai comunităţilor de romi;2. realizarea unei evaluări exacte a intervenţiilor menite să îmbunătăţească situaţia romilor după 1996 din România şi evaluarea durabilităţii rezultatelor lor.Tipuri de activităţi:1. activităţi generatoare de venit (AGV);2. activităţi de reabilitare a infrastructurii mici;3. construirea de locuinţe sociale şi/sau renovarea de locuinţe;4. achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora.
 + 
Partea a III-aOrganizarea şi conducerea proiectuluiPrincipalul partener guvernamental va fi Departamentul pentru Relaţii Interetnice/Oficiul pentru Problemele Romilor, dar şi alte instituţii guvernamentale locale, beneficiare ale granturilor. P.N.U.D. se va asigura că există o modalitate de abordare participativă a comunităţilor de romi, astfel încât acestea să fie implicate activ în implementarea proiectelor la toate nivelurile. Scopul este de a dezvolta activităţi complementare celor realizate de alte organizaţii în cadrul comunităţii.Proiectul se bazează pe o strânsă colaborare între instituţiile guvernamentale centrale, autorităţi locale, organizaţii neguvernamentale şi P.N.U.D., care vor fi parteneri implicaţi direct în implementarea proiectului, cu roluri şi responsabilităţi clar definite.Proiectul va fi implementat conform procedurii P.N.U.D. de execuţie naţională. Agenţia de execuţie a proiectului va fi Departamentul pentru Relaţii Interetnice (D.R.I.). D.R.I. va desemna un director de proiect care va urmări atingerea obiectivelor proiectului în conformitate cu prezentul document. Întâlnirile vor fi realizate lunar între reprezentanţii P.N.U.D. şi directorul de proiect.Proiectul va fi implementat de P.N.U.D. în strânsă colaborare cu D.R.I. Echipa proiectului va fi implicată în activităţile curente de organizare, conducere şi monitorizare ale proiectului inclusiv, în activităţile formale şi informale de monitorizare (vizite în teren, comitete de evaluare, rapoarte narative şi financiare). D.R.I. va fi responsabil de pregătirea Termenilor de referinţă pentru activităţile proiectului inclusiv, pentru evaluarea proiectului (evaluare finală şi parţială). Personalul D.R.I. din Bucureşti, dar şi experţii regionali ai D.R.I. se vor implica activ în soluţionarea problemelor apărute pe parcursul implementării proiectului.Echipa proiectului şi managerul de proiect vor fi selectaţi de către o comisie formată din reprezentanţi ai D.R.I. şi P.N.U.D. şi vor fi contractaţi de către P.N.U.D. De preferat, aceştia vor fi selectaţi dintre persoanele cu experienţă în derularea de proiecte similare cu finanţare de la U.E. Echipa proiectului va lucra în strânsă colaborare cu personalul D.R.I. pentru a asigura comunicarea zilnică şi întărirea capacităţii echipei D.R.I. Echipa proiectului şi managerul de proiect vor răspunde în faţa P.N.U.D. pentru realizarea la timp a rezultatelor proiectului. Echipa proiectului va fi alcătuită din:● 3 coordonatori regionali de proiect;● 2 supervizori tehnici (construcţii şi activităţi antreprenoriale);● 1 sociolog, expert în dezvoltare comunitară, care va acţiona ca mediator;● 1 administrator;● 1 secretar.Managerul de proiect va fi responsabil de realizarea proiectului, conform graficului activităţilor, bugetului, obiectivelor generale şi specifice, aşa cum sunt ele prevăzute în prezentul document. Managerul de proiect va lua decizii pentru a asigura buna desfăşurare a proiectului. Orice dificultăţi majore vor fi soluţionate în colaborare de către P.N.U.D. şi D.R.I. De asemenea, managerul de proiect va pregăti raportul anual de activitate şi îl va înainta spre aprobare partenerilor menţionaţi mai sus.Managerul de proiect şi echipa proiectului vor avea următoarele responsabilităţi care vor fi asumate în strânsă colaborare cu personalul D.R.I.:● coordonarea activităţilor zilnice ale proiectului;● pregătirea contractelor (personal, consultanţi, contracte de finanţare, echipamente);● monitorizarea activităţilor proiectului la nivel local;● efectuarea tuturor plăţilor în cadrul proiectului;● administrarea conturilor proiectului;● pregătirea şi înaintarea rapoartelor narative şi financiare către D.R.I./S.G.G.;● organizarea de activităţi şi evenimente de informare publică.În numele P.N.U.D., managerul de proiect va menţine legătura cu părţile implicate în implementarea proiectului la nivel local:1. autorităţile locale şi centrale;2. partenerii finanţatori;3. organizaţiile neguvernamentale ale romilor.Managerul de proiect va pregăti un plan de lucru în conformitate cu responsabilităţile fiecărui partener, stipulate în documentul de proiect, şi în strânsă colaborare cu reprezentanţii P.N.U.D., D.R.I., S.G.G. şi cu coordonatorii regionali de proiect.Coordonatorii regionali de proiect în colaborare cu reprezentanţii autorităţilor locale şi ai organizaţiilor neguvernamentale locale ale romilor vor organiza selecţia şi instruirea personalului care va realiza activităţile din cadrul proiectelor locale. Coordonatorii regionali de proiect vor pregăti rapoarte lunare pe care le vor înainta managerului de proiect la sfârşitul fiecărei luni.P.N.U.D.P.N.U.D. va avea responsabilitatea generală pentru managementul proiectului şi va cofinanţa acest proiect. P.N.U.D. va fi responsabil de distribuirea fondurilor către autorităţile locale. Regulile şi regulamentele P.N.U.D. se vor aplica tuturor activităţilor legate de proiect. P.N.U.D. va pregăti şi va actualiza planurile de lucru şi va folosi propriile mecanisme pentru monitorizare şi evaluare, aşa cum sunt descrise în cele ce urmează. P.N.U.D. va folosi propriile mecanisme pentru a analiza situaţia financiară şi a realiza rapoarte exacte şi de actualitate ale proiectului.P.N.U.D. va monitoriza implementarea proiectului, asigurând conformitatea cu regulile şi procedurile relevante pentru execuţia la nivel naţional. Cheltuielile din buget şi orice propuneri de modificare a activităţilor bugetate vor fi analizate şi aprobate de grupul de parteneriat tripartit alcătuit din P.N.U.D., agenţia de execuţie şi agenţii locali de implementare. Acest grup tripartit se va întâlni cel puţin o dată pe an pentru a analiza progresul proiectului.
 + 
Partea a IV-aMonitorizare şi evaluareProiectul definit în prezentul document va fi supus procedurilor standard de monitorizare şi evaluare ale P.N.U.D. în conformitate cu manualul de programe al P.N.U.D. În plus, pot fi utilizate alte proceduri de monitorizare şi evaluare cerute de donatori şi parteneri de cofinanţare, în cazul în care procedurile P.N.U.D. nu sunt considerate suficiente.În cadrul unei întâlniri de lucru proiectul va fi supus în luna decembrie unei revizii realizate de către D.R.I. şi P.N.U.D. Directorul de proiect va prezenta un raport de activitate la fiecare întâlnire de acest gen. Un raport final de activitate va fi pregătit la încheierea proiectului. Toate rapoartele vor fi pregătite (în draft) şi distribuite tuturor părţilor cu mult timp înainte pentru a permite examinarea lor. Personalul D.R.I. şi al P.N.U.D. vor realiza monitorizarea permanentă a proiectului prin vizite în teren.În plus faţă de întâlnirile periodice ale partenerilor pentru discutarea rezultatelor intermediare, proiectul va fi supus controalelor financiare obişnuite ale programelor P.N.U.D. implementate conform procedurii de execuţie naţionale (audit anual).
 + 
Partea a V-aContextul legalAcest document de proiect reprezintă instrumentul la care se face referire în art. 1 din Acordul-standard de asistenţă dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991. Proiectul va fi implementat conform regulilor şi procedurilor P.N.U.D.Următoarele tipuri de modificări ale acestui document de proiect pot fi făcute numai cu semnătura reprezentantului rezident al P.N.U.D., care trebuie să se asigure că ceilalţi semnatari ai documentului de proiect nu au nici o obiecţie faţă de modificările propuse:● modificarea sau completarea oricărei anexe la documentul de proiect;● modificări ce nu implică schimbări semnificative ale obiectivelor imediate, rezultatelor sau activităţilor proiectului, dar care sunt cauzate de reorganizarea deja aprobată a resurselor sau de creşterea costurilor ca urmare a inflaţiei;● revizii anuale obligatorii care reorganizează etapele de distribuire a resurselor aprobate sau reflectă creşterea costurilor pentru experţi ori a altor costuri ca urmare a inflaţiei sau care iau în considerare flexibilitatea agenţiei privind cheltuielile.   Matricea logică a rezultatelor şi resurselor proiectului──────────────────────────────────────────────────────────────────────────   Rezultatul scontat la nivel naţional, aşa cum este el menţionat în   Programul-cadru al resurselor naţionale:   Reforma sistemului de protecţie socială/stabilirea celor mai   vulnerabile grupuri ale societăţii ca grupuri-ţintă──────────────────────────────────────────────────────────────────────────   Indicatorul rezultatului, conform Programului-cadru de rezultate şi   resurse:   Procentul persoanelor sărace incluse în sistemul de protecţie   socială/capacitatea crescută a celor săraci de a-şi îmbunătăţi nivelul   de trai──────────────────────────────────────────────────────────────────────────   Domeniul strategic din Programul-cadru de resurse: Accesul la servicii   sociale de bază şi sisteme pentru managementul riscului şi creşterea   numărului de locuri de muncă la nivel local şi naţional   TTF Service Line: Servicii sociale de bază──────────────────────────────────────────────────────────────────────────   Strategia de parteneriat: Proiectul presupune o strânsă colaborare cu   D.R.I. Proiectul se bazează pe o strânsă colaborare între P.N.U.D.,   D.R.I., autorităţile locale din judeţele/oraşele selectate şi   organizaţiile neguvernamentale ale romilor recunoscute pentru   rezultatele obţinute în programele de incluziune socială──────────────────────────────────────────────────────────────────────────Titlul şi numărul proiectului: Urbanizarea şi dezvoltarea socială aregiunilor cu populaţie dominant minoritară

         
  Rezultate naţionale scontate Rezultate anuale Activităţi Contribuţii
  Rezultat 1 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 1.1 Echipa proiectului şi personalul D.R.I.
  Asigurarea monitorizării şi evaluării permanente a proiectului şi întocmirea rapoartelor de monitorizare şi evaluare Organizarea activităţilor de monitorizare şi evaluare şi elaborarea rapoartelor aferente Selectarea şi contractarea echipei proiectului pentru activităţile de monitorizare
  Rezultat 2 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 2.1 Subcontracte:
  Derularea unei campanii de informare şi conştientizare a opiniei publice la nivel naţional şi local şi realizarea unui studiu detaliat al impactului programelor anterioare având ca grup-ţintă comunităţile de romi în România pe parcursul ultimilor 10 ani Organizarea a cel puţin două Conferinţe de presă conferinţe de presă, pregătirea materialelor de presă şi a broşurilor de prezentare a proiectului
  Elaborarea a cel puţin unei broşuri de prezentare a proiectului
  Activitatea 2.2
  Rezultat anual pentru 2005: Culegerea de date despre proiectele şi programele care s-au adresat problematicii romilor
  Organizarea unei conferinţe de presă finale
  Rezultat anual pentru 2005
  Lansarea unui raport final despre proiectele şi programele derulate în sprijinul romilor între 1994-2004
  Rezultat 3 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 3.1 Subcontracte:
  Instruirea membrilor comunităţii de romi în vederea iniţierii şi administrării unei activităţi generatoare de venit; servicii oferite în numeroase localităţi Numărul de persoane din minorităţile-ţintă, beneficiare ale serviciilor de instruire în iniţierea şi administrarea unei afaceri Identificarea şi selectarea persoanelor care vor beneficia de instruire în iniţierea şi administrarea unei afaceri, prin intermediul unei campanii de informare
  Rezultat anual pentru 2005:
  Creşterea numărului de persoane dintre minorităţile-ţintă, beneficiare ale serviciilor de instruire în iniţierea şi administrarea unei afaceri
  Activitatea 3.2
  Organizarea şi susţinerea cursurilor de instruire în administrarea unei afaceri pentru beneficiarii selectaţi
  Rezultat 4 Rezultat anual pentru 2005 Activitatea 4.1 Subcontracte:
  Achiziţionarea unor terenuri agricole pentru comunităţile dezavantajate de romi Număr de metri pătraţi de teren agricol dat în folosinţă comunităţilor de romi Identificarea terenurilor agricole disponibile în cadrul localităţilor beneficiare
  Activitatea 4.2
  Acordarea terenurilor identificate comunităţilor locale de romi pentru a fi folosite
  Activitatea 4.3
  Pregătire profesională în activităţi agricole şi sprijin financiar acordat comunităţilor de romi
  Rezultat 5 Rezultat anual pentru 2004: Activitatea 5.1 Subcontracte:
  Construirea de locuinţe sociale şi reabilitarea infrastructurii mici în zonele cu populaţie majoritară de romi Numărul de metri de reţea de alimentare cu apă construiţi Lansarea licitaţiei, selectarea şi contractarea firmelor de construcţii
  Numărul de metri pătraţi de drumuri construite
  Activitatea 5.2
  Numărul de metri de reţea de canalizare construiţi Selectarea prin concurs şi contractarea unor supervizori independenţi în domeniul lucrărilor de construcţii
  Numărul de locuinţe sociale construite şi dotate
  Activitatea 5.3
  Asigurarea monitorizării permanente a lucrărilor de construcţii şi a creării de locuri de muncă temporare

 + 
Anexa 3BUGETUL PROIECTULUIa) Contribuţia S.G.G.

       
  Tipuri de cheltuieli Suma (mii lei) Suma (dolari S.U.A.)*)
  Servicii contractuale (granturi) 60.000.000 1.764.706
  Dezvoltarea capacităţii instituţionale 4.000.000 117.647
  TOTAL: 64.000.000 1.882.353

_____________Notă *) S-a luat în considerare un curs de referinţă mediu de 34.000 lei pentru 1 dolar S.U.A.b) Contribuţia P.N.U.D.

     
  Tipuri de cheltuieli Suma**) (dolari S.U.A.)
  Servicii contractuale (granturi) 34.500
  Administrare proiect 85.500
  TOTAL: 120.000

______________Notă **) Plăţile din contribuţia P.N.U.D se vor efectua în lei la cursul de schimb O.N.U. din ziua plăţii.TOTAL BUGET: 2.002.353 dolari S.U.A.___________________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x