MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE din 18 iunie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 792 din 30 octombrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 182 17/06/1999
ART. 2REFERIRE LACONVENTIE 138 26/06/1973
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 49 19/01/2011
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 19/01/2011
ActulREFERIT DEHG 860 13/08/2008
ActulREFERIT DESTRATEGIE 13/08/2008
ActulREFERIT DEHG 617 21/04/2004
ActulAPROBAT DEHG 1156 17/10/2002
ActulCONTINUT DEHG 1156 17/10/2002

între Guvernul României şi Organizaţia Internationala a Muncii privind eliminarea muncii copilului



PREAMBULGuvernul României şi Organizaţia Internationala a Muncii, denumite în continuare părţi,recunoscând dreptul copilului de a fi protejat de exploatare economică şi de efectuarea oricărei munci care poate să afecteze educaţia sa sau să fie dăunătoare sănătăţii ori dezvoltării sale fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale,reafirmand ca eforturile naţionale trebuie orientate spre eliminarea eficienta a muncii copilului, cu prioritate a celor mai grave forme ale acesteia,recunoscând ca eliminarea muncii copilului şi protejarea continua a copiilor pot fi susţinute doar prin acţiunea puternica a Guvernului, cu implicarea activa a organizaţiilor patronale şi sindicale şi a întregii societăţi civile, şi ca, prin urmare, Guvernul trebuie să consulte în mod constant organizaţiile patronale şi sindicale şi sa valorifice în mod eficient experienta, angajamentele şi resursele acestora, precum şi ale altor organizaţii ale societăţii civile implicate în eliminarea muncii copilului,după discutarea căilor şi mijloacelor de cooperare cu Programul Internaţional privind Munca Copilului (PIMC) şi dorind aceasta cooperare,au convenit următoarele: + 
Articolul 1DefiniţiiÎn prezentul memorandum de înţelegere următoarele expresii şi abrevieri vor avea sensul specificat mai jos, respectiv:● BIM – Biroul Internaţional al Muncii;● PIMC – Programul Internaţional privind Munca Copilului;● Guvern – Guvernul României.
 + 
Articolul 2Principii de cooperare1. Cooperarea dintre părţi se va baza pe obiectivele şi principiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii. Cooperarea în cadrul acestui memorandum de înţelegere urmăreşte sa promoveze în special acele obiective şi principii care fac subiectul convenţiilor şi recomandărilor internaţionale ale muncii cu privire la munca copilului, în special Convenţia nr. 138/1973 şi Recomandarea nr. 146/1973 privind vârsta minima şi Convenţia nr. 182/1999 şi Recomandarea nr. 190/1999 privind cele mai grave forme ale muncii copilului, precum şi Declaraţia privind principiile şi drepturile fundamentale la locul de muncă, adoptată de Organizaţia Internationala a Muncii în 1998.2. Scopul acestei cooperări va fi:a) promovarea condiţiilor prin care Guvernul sa interzică şi sa elimine progresiv munca copilului, cu prioritate a celor mai grave forme ale acesteia;b) creşterea gradului de constientizare pe plan naţional şi internaţional cu privire la consecinţele şi posibilele soluţii la problema muncii copilului;c) integrarea eliminării muncii copilului în mod sistematic în programele şi politicile naţionale de dezvoltare economică şi socială, pentru a putea realiza, atât în legislaţie, cat şi în practica, respectarea deplina a instrumentelor internaţionale relevante, enunţate la art. 2 pct. 1 din prezentul memorandum de înţelegere.
 + 
Articolul 3Domenii de cooperarePărţile vor coopera în următoarele domenii:a) colectarea, analizarea şi difuzarea datelor privind munca copilului;b) formularea politicilor şi programelor privind eliminarea muncii copiilor, cu prioritate a celor mai grave forme ale acesteia, acordând o atenţie specială copiilor în situaţii de muncă mascată şi altor grupuri vulnerabile de copii sau cu nevoi speciale;c) aplicarea programelor menite sa prevină munca copiilor şi/sau retragerea copiilor din munca şi oferirea de alternative copiilor şi familiilor lor;d) evaluarea experienţei acumulate în derularea programelor şi asigurarea sustinerii unor astfel de programe;e) lansarea campaniilor de sensibilizare împotriva muncii copilului;f) sprijinirea reuniunilor, seminariilor şi forumurilor naţionale, regionale şi internaţionale, precum şi a altor activităţi destinate schimbului de informaţii între agenţiile, instituţiile şi ţările participante.
 + 
Articolul 4Modalităţi de cooperare1. Guvernul va lua toate măsurile necesare pentru asigurarea colaborării eficiente între toate ministerele şi instituţiile guvernamentale care au atribuţii în domeniul eliminării muncii copilului.2. Guvernul va facilita înfiinţarea de birouri naţionale PIMC, precum şi misiunea în ţara a funcţionarilor PIMC internationali sau naţionali, a căror prezenta este necesară pentru aplicarea eficienta a programului.3. Guvernul va înfiinţa un comitet naţional director.4. Comitetul naţional director, ale cărui rol şi responsabilităţi sunt cuprinse în anexa la prezentul memorandum de înţelegere, va avea următoarele atribuţii:a) de a formula orientări de politica pentru activităţile menite sa elimine munca copiilor şi de a integra activităţile PIMC în celelalte eforturi naţionale pentru combaterea muncii copilului;b) de a consilia cu privire la domeniile prioritare pentru activităţile şi sprijinul PIMC;c) de a revizui periodic şi de a evalua activităţile PIMC în ţara;d) de a sprijini îndeplinirea de către Guvern şi agenţiile responsabile a obiectivelor şi scopurilor stabilite de programele BIM în domeniul muncii copilului.5. Comitetul naţional director va cuprinde: a) reprezentanţi ai ministerelor cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului şi eliminarea muncii copilului; b) reprezentanţi ai organizaţiilor patronale; c) reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale; şi d) reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale active în domeniul muncii copilului. Reprezentanţii BIM vor participa cu rol consultativ. În plus, comitetul poate solicita sprijinul consultativ al reprezentanţilor altor organizaţii internaţionale şi ale O.N.U.6. Executarea programelor PIMC va fi încredinţată agentiilor de implementare de către PIMC. Acestea vor include instituţii guvernamentale, organizaţii patronale şi ale lucrătorilor şi organizaţii neguvernamentale. Programele PIMC vor fi contractate de acele agenţii care pot demonstra cel mai înalt nivel de expertiza tehnica şi capacitatea de a îndeplini sarcinile solicitate.7. Punerea în aplicare a prezentului memorandum de înţelegere este coordonata de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale pentru Guvernul României şi de Biroul Internaţional al Muncii pentru Organizaţia Internationala a Muncii.8. Responsabilităţile BIM vor include:a) furnizarea de servicii de consultanţa şi asistenţa tehnica instituţiilor guvernamentale, organizaţiilor patronale şi sindicale, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi altor organizaţii ale societăţii civile interesate de eliminarea muncii copilului. Acestea includ difuzarea de informaţii şi acordarea de consultanţa privind legislaţia relevanta, programele de formare, bunele practici şi metodele de lucru;b) furnizarea de sprijin financiar activităţilor PIMC, pe baza aprobării tehnice de către PIMC şi a fondurilor disponibile în limitele sale bugetare;c) selectarea personalului PIMC naţional şi/sau internaţional pe criterii de experienta şi calificări, în conformitate cu regulile şi regulamentele sale privind personalul.
 + 
Articolul 5Intrarea în vigoarePrezentul memorandum de înţelegere intră în vigoare la data la care Guvernul va notifica BIM îndeplinirea tuturor procedurilor legale interne necesare pentru intrarea sa în vigoare.
 + 
Articolul 6DurataPrezentul memorandum de înţelegere va avea o perioadă de valabilitate de 5 ani de la data intrării sale în vigoare.
 + 
Articolul 7AmendamentePrezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat prin consimţământul reciproc al părţilor, exprimat în scris. Fiecare parte va acorda atenţia necesară oricărei solicitări a celeilalte părţi pentru modificarea prezentului memorandum de înţelegere. Modificările intră în vigoare în conformitate cu aceeaşi procedura prevăzută la art. 5.
 + 
Articolul 8DenunţareaPrezentul memorandum de înţelegere poate fi denunţat în scris, oricând, de oricare parte, printr-o notificare adresată celeilalte părţi şi îşi va inceta valabilitatea la expirarea unei perioade de 3 luni de la primirea unei asemenea notificări, drepturile şi obligaţiile născute în perioada sa de valabilitate urmând să fie îndeplinite corespunzător până la stingerea lor.Nici o prevedere a prezentului memorandum de înţelegere sau care se referă la acesta nu va fi intrepretata ca o renunţare la privilegiile şi imunităţile Organizaţiei Internaţionale a Muncii.Anexa face parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.Semnat la Geneva la 18 iunie 2002, în patru exemplare originale, doua exemplare în limba română şi doua exemplare în limba engleza, toate textele fiind egal autentice.Pentru Guvernul României,Marian SarbuPentru Organizaţia Internationala a Muncii,Frans Roselaers
 + 
Anexa 1ROLUL ŞI RESPONSABILITĂŢILEComitetului naţional directorI. Înfiinţarea Comitetului naţional director şi metodele de lucru1. Memorandumul de înţelegere dintre Guvernul României şi Organizaţia Internationala a Muncii prevede înfiinţarea Comitetului naţional director.2. Comitetul naţional director este alcătuit din reprezentanţi ai:a) instituţiilor guvernamentale, respectiv: Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Sănătăţii şi Familiei, Ministerul de Interne, Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, Inspecţia Muncii;b) organizaţiilor patronale;c) organizaţiilor sindicale; şid) organizaţiilor neguvernamentale cu activităţi în domeniul eliminării muncii copilului.Reprezentanţii BIM vor participa cu rol consultativ. În plus, Comitetul naţional director poate solicita consultanţa reprezentanţilor altor organizaţii internaţionale şi ale O.N.U.3. Comitetul naţional director va fi alcătuit dintr-un număr de maximum 15 membri, care vor avea autoritatea de a angaja instituţiile pe care le reprezintă.4. În măsura în care aplicarea programului necesita anumite modificări, o treime din numărul reprezentanţilor prevăzuţi la pct. 2 lit. b), c) şi d) vor fi schimbati în componenta Comitetului naţional director, o dată la 2 ani, în funcţie de necesităţile apărute.5. Comitetul naţional director va avea un secretariat care va acţiona în numele acestuia şi va asigura desfăşurarea activităţilor comitetului.6. Comitetul naţional director poate desemna subcomitete de lucru.7. Comitetul naţional director se va întruni trimestrial.II. Rolul şi responsabilităţile Comitetului naţional director1. Atribuţiile Comitetului naţional director sunt prevăzute în memorandumul de înţelegere.2. Rolul cel mai important al Comitetului naţional director este de a revizui şi a aproba planurile operative şi strategice periodice ale PIMC, de a stabili priorităţile de politica şi programele, inclusiv zonele/sectoarele unde programele de acţiune trebuie dezvoltate, şi de a obţine sprijin guvernamental şi resurse pentru aceste programe.3. Instituţiile reprezentate în Comitetul naţional director nu trebuie să utilizeze mai mult de 25-30% din fondurile PIMC în România. Membrii Comitetului naţional director trebuie să declare dacă sunt angajaţi sau au vreo relaţie cu vreuna dintre agenţiile de implementare. Relaţiile trebuie să fie clare şi transparente.4. PIMC va aproba toate proiectele şi programele de acţiune din ţara pentru a se asigura ca întrunesc cerinţele tehnice şi administrative ale BIM şi ale donatorilor.––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x