între Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor din România şi Secretariatul de Prevenire a Spălării Banilor sau Bunurilor din Republica Paraguay privind cooperarea în domeniul schimbului de informaţii financiare având legătură cu spălarea banilor şi finanţarea actelor de terorism*)
––––Notă …
*) Traducere oficială.Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, organ de specialitate cu personalitate juridică în subordinea Guvernului României, şi Secretariatul de Prevenire a Spălării Banilor sau Bunurilor (SEPRELAD) din Republica Paraguay, denumite în continuare părţi, doresc, în spiritul cooperării şi al interesului reciproc, să faciliteze schimbul de informaţii având legătură cu spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism.În acest sens, cele două părţi au convenit după cum urmează: +
Articolul 1Părţile vor coopera pentru a colecta, a procesa şi a analiza informaţiile pe care le deţin cu privire la tranzacţiile financiare suspectate a fi legate de spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism ori de activităţi infracţionale având legătură cu spălarea banilor sau cu finanţarea actelor de terorism. În acest sens, în conformitate cu legislaţia naţională şi cu politicile şi procedurile proprii, fiecare parte va schimba, din proprie iniţiativă sau la cerere, orice informaţie disponibilă care poate fi relevantă în cadrul tranzacţiilor financiare legate de spălarea banilor ori de finanţarea actelor de terorism şi în contextul persoanelor fizice sau juridice implicate. Orice cerere de informaţii trebuie să fie justificată de o scurtă descriere pentru evidenţierea faptelor. +
Articolul 2Informaţiile sau documentele obţinute de la partea respectivă nu vor fi transmise unei terţe părţi şi nici nu vor fi folosite în scopuri administrative, în investigaţii ale poliţiei, în cadrul unei proceduri penale ori judiciare, fără consimţământul prealabil al părţii furnizoare, cu excepţia informaţiilor obţinute din surse publice sau a răspunsurilor negative. Se înţelege că informaţiile obţinute în conformitate cu dispoziţiile prezentului memorandum vor putea fi folosite în justiţie numai atunci când au legătură cu spălarea banilor sau cu finanţarea actelor de terorism, care rezultă din săvârşirea unor categorii specifice de activităţi infracţionale, enumerate în anexa I pentru România şi în anexa II pentru Republica Paraguay. Părţile se angajează să actualizeze anexele în cazurile în care apar modificări în legislaţia naţională relevantă. +
Articolul 3Schimbul de informaţii se poate realiza doar cu respectarea ordinii publice, a altor interese naţionale esenţiale, a legislaţiei naţionale privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, precum şi a legislaţiei privind secretul şi fiscalitatea. +
Articolul 4Părţile nu vor permite utilizarea sau transmiterea informaţiilor ori a documentelor obţinute de la partea respectivă în alte scopuri decât cele stipulate în prezentul memorandum, fără consimţământul prealabil al părţii furnizoare. +
Articolul 5Informaţiile obţinute în aplicarea prezentului memorandum sunt confidenţiale. Acestea sunt subiect al secretului oficial şi sunt protejate de cel puţin aceeaşi confidenţialitate precum cele furnizate de legislaţia naţională a părţii care primeşte informaţii similare, din surse naţionale. +
Articolul 6Schimbul de informaţii dintre părţi se va realiza prin unul dintre următoarele canale:a) prin e-mail, folosind reţeaua securizată a Grupului Egmont; sau … b) în scris (prin canal diplomatic), semnat în original; … c) prin alte canale, agreate de cele două părţi, care să asigure transmiterea informaţiilor în condiţii de securitate. … +
Articolul 7Pe cât posibil, toate cererile de informaţii, răspunsurile la cererile de informaţii, datele – subiect al schimbului de informaţii, notificările şi acordurile furnizate în aplicarea prezentului memorandum se vor efectua în scris sau vor fi confirmate în scris, în limba engleză. +
Articolul 8Părţile nu au obligaţia de a acorda asistenţă, în special, dacă procedurile judiciare care au fost deja iniţiate privesc aceleaşi fapte la care cererea de informaţii face referire. +
Articolul 9Memorandumul poate fi modificat oricând prin acordul mutual al părţilor, prin încheierea unui act adiţional la prezentul memorandum, cu respectarea procedurii prevăzute pentru intrarea sa în vigoare. +
Articolul 10Prezentul memorandum este încheiat pentru o perioadă nedeterminată şi poate fi denunţat oricând, de către oricare dintre părţi. Încetarea va deveni efectivă odată cu primirea notificării scrise privind denunţarea de la cealaltă parte. Termenii şi condiţiile prezentului memorandum referitoare la confidenţialitatea informaţiilor primite anterior încetării acestuia vor produce efecte şi după ieşirea acestuia din vigoare. +
Articolul 11Prezentul memorandum va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care părţile se vor informa reciproc, prin canal diplomatic, cu privire la finalizarea procedurilor interne necesare pentru intrarea lui în vigoare.Semnat la Bucureşti în data de 17 decembrie 2008 şi la Asuncion în data de 30 decembrie 2008, în două exemplare originale, în limba engleză (textul în engleză fiind considerat autentic, fiecare parte asumându-şi răspunderea pentru traducerea în limba proprie).Pentru Oficiul Naţional de Prevenireşi Combatere a Spălării BanilorRomâniaAdriana Luminiţa PopaPreşedinte…………(semnătura)Pentru Secretariatul de Prevenirea Spălării Banilor sau BunurilorRepublica ParaguayOscar BoidanichDirector………..(semnătura) +
Anexa I – România
În conformitate cu prevederile art. 23 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare:"Art. 23. – (1) Constituie infracţiunea de spălare a banilor şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani:a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din săvârşirea de infracţiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării originii ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a săvârşit infracţiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmărire, judecată sau executarea pedepsei; … b) ascunderea sau disimularea adevăratei naturi a provenienţei, a situării, a dispoziţiei, a circulaţiei sau a proprietăţii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni; … c) dobândirea, deţinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea provin din săvârşirea de infracţiuni. … (2) *** Abrogat de Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate. … (3) Tentativa se pedepseşte. … (4) Dacă fapta a fost săvârşită de o persoană juridică, pe lângă pedeapsa amenzii se aplică, după caz, una sau mai multe dintre pedepsele complementare prevăzute la art. 53^1 alin. (3) lit. a)-c) din Codul penal. … (5) Cunoaşterea, intenţia sau scopul, ca elemente ale faptelor prevăzute la alin. (1), pot fi deduse din circumstanţele faptice obiective." … +
Anexa II – Republica ParaguayArticolul 196Spălarea banilor1. Cel care ascunde un bun provenind din:a) o infracţiune; … b) un act pedepsibil săvârşit de către un membru al unei asociaţii criminale organizate, prevăzute în art. 239; … c) un act pedepsibil prevăzut de Legea nr. 1.340/88, art. 37 şi 45, … sau2. Aceeaşi pedeapsă se va aplica celui care:1. obţine un bun în condiţiile menţionate în alineatul anterior, atunci când această persoană îl transmite unui terţ; sau2. ascunde sau foloseşte în scopul lui/ei personal sau pentru altul, cunoscând originea ilicită a bunului, la momentul dobândirii.3. În aceste cazuri, tentativa se pedepseşte.4. Atunci când un instigator acţionează în scopul obţinerii unui profit sau în calitate de membru al unui grup format în scopul spălării de bani, pedeapsa cu privarea de libertate poate fi crescută până la 10 ani. Aceasta va fi stabilită în conformitate cu art. 57 şi 94.5. În cazul alin. 1 şi 2 sau în cazul unei neglijenţe grave ori când nu se cunoaşte originea ilicită a bunului, aşa cum se menţionează la teza 1 a alin. 1, fapta va fi pedepsită cu privare de libertate de până la 2 ani sau cu amendă.6. Fapta nu va fi pedepsită în conformitate cu alin. 2 atunci când bunul a fost obţinut anterior, cu bună-credinţă, de către o terţă parte.7. În conformitate cu prevederile alin. 1, 2 şi 5, acestea vor fi aplicabile şi bunurilor provenind din săvârşirea unui act pedepsibil, care nu este prevăzut de această lege, în cazul în care fapta este sancţionată la locul săvârşirii.8. Persoana nu va fi pedepsită pentru spălare de bani atunci când:1. informează în mod voluntar autorităţile competente despre săvârşirea faptei, luând în considerare că există posibilitatea ca persoana să fie descoperită parţial sau total, iar făptuitorul nu cunoaşte încă acest lucru;2. în cazurile prevăzute la alin. 1 şi 2, în conformitate cu cele menţionate la teza anterioară, când se facilitează aplicarea măsurii sechestrului asupra bunurilor ce au legătură cu fapta pedepsibilă.9. Atunci când făptuitorul printr-un act voluntar a contribuit considerabil la motivarea:1. circumstanţelor factuale care depăşesc contribuţia proprie a persoanei;2. unei fapte menţionate la alin. 1, săvârşită cu încălcarea legii de către o altă persoană.Curtea ar putea diminua pedeapsa în conformitate cu art. 67 sau ar putea-o înlătura.––––