Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 19 februarie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Nu exista acte referite de acest act | |
Acte care fac referire la acest act: | |
între Naţionalna Elektricheska Kompania EAD, şi Compania Naţionala de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" – S.A.
Prezentul memorandum de înţelegere (MOU) s-a încheiat la Sofia la 13 august 2002 între Naţionalna Elektricheska Kompania EAD, cu sediul în str. Triaditsa nr. 8, Sofia, reprezentată de domnul Vasil Petrov Anastasov, director executiv, şi Compania Naţionala de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" – S.A., cu sediul în bd. Gen. Magheru nr. 33, Bucureşti, reprezentată de domnul Jean Constantinescu, director general.Având în vedere ca:– Convenţia între guvernele Republicii Socialiste România şi Republicii Populare Bulgaria privind construirea liniei electrice de 400 kV pe teritoriul Republicii Socialiste România de la frontiera de stat între Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste şi Republica Socialistă România până la frontiera de stat între Republica Socialistă România şi Republica Populara Bulgaria şi pentru exploatarea acestei linii în scopul transportului de energie electrica din Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste în Republica Populara Bulgaria a fost încheiată pe data de 28 martie 1970;– Convenţia între Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Populare Bulgaria privind colaborarea în construirea şi exploatarea instalaţiilor pentru transportul de energie electrica din Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste pentru Republica Socialistă România şi Republica Populara Bulgaria a fost încheiată pe data de 23 iulie 1982;– acordurile menţionate mai sus au fost încheiate sub auspiciile CAER, iar desfiinţarea CAER şi a sistemului sau de ajutor economic reciproc pune sub semnul intrebarii principiile şi obiectivele colaborării dintre şi între ţările foste membre ale sale;– nu exista nevoia de a relua funcţionarea în paralel cu sistemele electroenergetice ale Ucrainei, Republicii Moldova şi Federaţiei Ruse, iar faptul ca sistemele electroenergetice interconectate ale fostelor tari socialiste s-au divizat în trei părţi cu funcţionare nesincrona şi, ca urmare, convenţiile de mai sus devin în fapt inaplicabile;– Sistemul electroenergetic al României nu funcţionează în paralel sincron cu sistemele energetice ale republicilor fostei Uniunii Sovietice;– Republica Bulgaria şi România au solicitat aderarea la Uniunea de Coordonare a Transportului de Electricitate (UCTE) şi în acelaşi timp sunt parte în acordurile fostului CAER, fapt care contravine obiectivului declarat de aderare la Uniunea Europeană,se convine prin acesta după cum urmează:I. Opinia comuna a părţilor este aceea ca documentele menţionate mai sus trebuie să îşi înceteze valabilitatea într-o maniera care este conformă cu legislaţia în vigoare în Republica Bulgaria şi România.În legătură cu aceasta, cele doua părţi se angajează sa întreprindă acţiunile necesare în vederea informării guvernelor lor asupra prevederilor acestui memorandum de înţelegere, în vederea încetării oficiale în cel mai scurt timp posibil a valabilităţii convenţiilor menţionate mai sus.II. Părţile convin ca relaţiile dintre ele să fie reglementate printr-un contract bilateral care să stabilească termenii şi condiţiile pentru exploatarea în viitor a celor două linii electrice: 400 kV Vulcăneşti – Dobrudja şi 750 kV Isaccea – Varna. Un astfel de contract bilateral trebuie semnat în termen de doua luni de la încetarea valabilităţii convenţiilor menţionate mai sus.Ca urmare a încetării valabilităţii acestor convenţii, părţile convin ca relaţiile dintre ele să se bazeze pe următoarele condiţii:1. Partea română va primi în proprietate porţiunea din linia de 400 kV Vulcăneşti – Dobrudja ce se afla pe teritoriul românesc, precum şi dreptul de a o folosi în concordanta cu nevoile de dezvoltare a sistemului românesc de transport al energiei electrice, inclusiv cu posibilitatea de racordare a liniei la reţeaua românească de înaltă tensiune.Prin îndeplinirea acestei condiţii partea bulgara va fi exonerată de obligaţiile sale de plată a taxelor anuale de exploatare pentru linia de 400 kV Vulcăneşti – Dobrudja.2. În schimbul dreptului acordat părţii române prin subclauza 1 a prezentului memorandum de înţelegere, părţii bulgare i se garantează dreptul de a tranzita energie electrica prin reţeaua electrica de transport a României până la o capacitate de 400 MW (ceea ce înseamnă jumătate din capacitatea neta de tranzit a liniei), energie preluată la granita României cu Republica Moldova prin linia existenta de 400 kV Vulcăneşti – Dobrudja. Partea română se angajează sa menţină în bune condiţii de funcţionare linia de 400 kV de interconexiune cu sistemul electroenergetic al Republicii Moldova.Dreptul de tranzit se acordă firmei NEK sau succesorilor săi legali şi poate fi atribuit unor terţe persoane juridice bulgare. În cazul în care se realizează o statie back-toback la Isaccea, condiţiile de tranzit prin sistemul românesc de transport al energiei electrice (fără se lua în considerare statia back-to-back în cazul în care Transelectrica nu deţine majoritatea simpla a voturilor în compania proiect) vor rămâne neschimbate, iar taxele de folosire a statiei back-to-back se vor plati separat.Acest drept se garantează pe o perioadă de 20 de ani începând de la data semnării contractului dintre părţi.Taxele de tranzit ce se vor percepe de către partea română pentru transportul de electricitate vor fi cele aplicate de Asociaţia Europeană a Operatorilor de Transport şi Sistem (ETSO) în zona lor de funcţionare. Până la introducerea în zona a doua sincrona a UCTE a unei metodologii unitare de tarifare a transportului de electricitate transfrontalier, taxele de tranzit nu vor fi mai mari de 1,5 euro/MWh.În cazul în care partea bulgara nu îşi exercită dreptul sau garantat, atunci acesta se va transfera de către partea română unor terţe părţi.3. Ambele părţi convin ca linia de 750 kV dintre statia electrica Isaccea şi statia electrica Varna va funcţiona la tensiunea de 400 kV ca linie de interconexiune, iar cele doua părţi se angajează sa întreprindă toate măsurile tehnice necesare în acest sens.Prin încetarea valabilităţii convenţiei menţionate mai sus, partea bulgara va fi eliberata de obligaţiile sale de a plati taxa de tranzit minima anuală asa cum a fost stabilită prin convenţia menţionată.III. Părţile convin sa propună partenerilor din interconexiune introducerea unei metodologii simplificate care să stabilească condiţiile de tranzit al energiei electrice în cadrul zonei a doua sincrone a UCTE, care se va folosi până când se va adopta o metodologie permanenta în conformitate cu principiile metodologiei aplicate de ETSO.IV. Părţile considera ca dezvoltarea unei pieţe regionale a rezervelor de putere şi a unei pieţe regionale de energie este necesară pentru siguranţa funcţionarii în paralel şi pentru utilizarea eficienta a resurselor energetice din zona.V. Părţile convin sa înfiinţeze un grup comun de lucru care să coordoneze activităţile la care se referă prevederile prezentului memorandum de înţelegere.Nici un amendament la prezentul memorandum de înţelegere nu va fi valabil dacă nu este făcut în scris cu acordul părţilor şi dacă nu este semnat de reprezentanţii autorizaţi ai părţilor.Prezentul memorandum de înţelegere a fost întocmit în limba engleza în doua exemplare originale, unul pentru fiecare parte, şi va intra în vigoare la ultima data a aprobării sale de către consiliile autorizate ale companiilor.Pentru şi în numeleNEK EAD,Vasil Petrov AnastasovPentru şi în numeleCompaniei Naţionale de Transport al EnergieiElectrice "Transelectrica" – S.A.,Jean Constantinescu––-