Informatii Document
Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 16 aprilie 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Nu exista acte referite de acest act | |
Acte care fac referire la acest act: | |
PRIVIND ACORDUL DINTRE STATELE A.E.L.S ŞI ROMÂNIA
1. Statele A.E.L.S. şi România recunosc ca exista un anumit paralelism între nivelurile de concesii privind tarifele, restricţiile cantitative, taxele şi măsurile cu efect echivalent la intrarea în vigoare a Acordului de comerţ liber între statele A.E.L.S. şi România şi a Acordului european de asociere a României la Comunitatile Europene. Statele A.E.L.S. şi România recunosc, în continuare, ca acest paralelism va trebui menţinut, în principiu, pe întreaga perioadă de tranzitie. Comitetul mixt va examina posibilitatea de aplicare a acestui paralelism la concesiile acordate în condiţii speciale. 2. Dacă nivelul taxelor de baza, care rezultă din art. 5 paragraful 1, este diferit de cel care rezultă din art. 8 paragraful 3 din Acordul european de asociere a României la Comunitatile Europene, România le va aplica pe acestea din urma şi la Acordul România – A.E.L.S. 3. Dacă pe parcursul unei perioade egale cu perioada derogarii pentru subvenţii, conform paragrafului 3 din art. 19, şi data fiind sensibilitatea deosebită a pieţei produselor siderurgice, importurile de produse siderurgice specifice, originare într-un stat parte la acest acord produc sau ameninta sa producă un prejudiciu serios producătorilor interni de produse similare sau o perturbare serioasă a pieţei siderurgice a unui alt stat parte, ambele părţi vor intra imediat în consultări pentru a găsi o soluţie adecvată. Până la găsirea unei asemenea soluţii şi fără a contraveni altor prevederi ale acordului şi, îndeosebi, ale art. 21 şi 25, când circumstanţe excepţionale cer o acţiune imediata, statul parte importator poate adopta, în avans, măsuri cantitative sau alte soluţii strict necesare pentru a face faţa situaţiei, în conformitate cu obligaţiile sale internaţionale şi multilaterale. 4. Suspendarile totale sau parţiale de taxe vamale, stabilite pe o baza temporară prin Hotărârea Guvernului României nr. 812/1991, sunt valabile numai până la 31 decembrie 1992. 5. Expresia nivel de taxa aplicată înseamnă taxa prevăzută de tariful vamal (autonomă, conventionala, ca şi taxa suspendată şi orice cota tarifara permanenta prevăzută în acesta). Aceasta expresie nu acoperă suspendarile temporare şi cotele tarifare temporare. 6. În legătură cu paragraful 3 al art. 22, dacă exista un dezacord referitor la valoarea reală a importurilor de produse industriale, ca baza vor servi statisticile de comerţ internaţional cum sunt cele ale Comisiei Economice a O.N.U. pentru Europa, G.A.T.T. şi O.C.D.E. 7. În conformitate cu art. 3 al Protocolului A, România poate introduce un sistem de măsuri de compensare a preţurilor. Statele A.E.L.S. sunt de acord sa furnizeze asistenţa tehnica în elaborarea şi aplicarea unui astfel de sistem. 8. Statele A.E.L.S. şi România sunt de acord să-şi coordoneze strins eforturile lor în pregătirea celor interesaţi în folosirea procedurii simplificate, stabilită în Protocolul B, cu privire la emiterea, controlul şi verificarea evidentei originii, pentru a le permite să fie autorizaţi sa folosească aceasta procedura. Procedura simplificata va fi folosită într-un mod restrictiv şi aplicarea ei va fi supusă deliberărilor în subcomitetul privind problemele de origine şi vamale. 9. a) Statele A.E.L.S. şi România sunt de acord ca prevederile art. 23 ale Protocolului B sa nu se aplice până la 1 ianuarie 1994. Aceasta derogare poate fi prelungită de către Comitetul mixt având în vedere practica aplicată între România şi Comunitatile Europene. b) Dacă se constată că, din cauza derogarii de la art. 23, un produs este importat în teritoriul unui stat parte la acest acord în asemenea cantităţi sporite sau în condiţii care produc sau ameninta sa producă un prejudiciu serios producătorilor de produse similare sau direct competitive în statul parte respectiv, prevederile art. 23 vor fi reintroduse în legătură cu acel produs. … c) În ceea ce priveşte procedura de aplicare a măsurilor de salvgardare, prevederile art. 25 din acord se vor aplica mutatis mutandis, mai ales paragrafele 3 lit. b) şi 6 ale acelui articol. … 10. Pentru a nu împiedica introducerea sistemelor eficiente ADP în administraţiile vamale, statele A.E.L.S. şi România sunt de acord asupra următoarei interpretări a cuvintului prezentare din art. 8 şi 12 ale Protocolului B la acord: în cazurile în care declaraţiile de import se transmit în mod electronic autorităţilor vamale ale statului importator, rămâne ca aceste autorităţi sa decidă, în cadrul şi în conformitate cu prevederile legislaţiei vamale aplicabile în statul importator, dacă şi în ce măsura vor fi prezentate ca atare documentele care constituie dovada statului de originar. 11. O societate din statele A.E.L.S. şi, respectiv, o societate din România vor insemna, pentru scopul acordului, o societate sau o firma stabilită în conformitate cu legile unui stat membru al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb sau, respectiv, ale României. 12. Pentru scopul acestui acord, un naţional înseamnă, în cazul României, o persoană fizica care este un cetăţean al României. 13. În scopul interpretării art. 19 paragraful 3, statele părţi la acest acord sunt de acord ca termenul intensitate mai mare se referă la nivelul ajutorului acordat pe calea măsurilor conţinute în anexa nr. XII lit. c) şi ca aplicarea de măsuri inconsistente în mod normal, conform lit. d), ar putea fi justificată în mod temporar prin restructurarea economiei României, cu condiţia ca aceste practici să fie compatibile cu regulile privind ajutorul de stat din acordul care stabileşte o asociere între România şi Comunitatile Europene, asa cum sunt aplicate de statele părţi la acest acord. 14. Statele A.E.L.S. şi România sunt de acord sa ţină consultări în Comitetul mixt în vederea analizarii posibilităţilor de completare a criteriilor prezentate în anexele nr. XII şi XIII la art. 19 cu criteriile apărute în Acordul dintre statele A.E.L.S. şi Comunitatea Economică Europeană privind stabilirea spaţiului economic european, după ce acel acord va intra în vigoare. 15. Statele A.E.L.S. şi România considera ca o procedură de arbitraj ar putea fi prevăzută pentru diferendele care nu pot fi soluţionate prin consultări între statele părţi interesate sau în Comitetul mixt. O astfel de posibilitate, de exemplu privind art. 18, va fi examinata în continuare în Comitetul mixt. 16. Statele părţi la acest acord vor depune eforturile necesare pentru încheierea procesului de ratificare a acestui acord, dacă este posibil într-un an. ––––