MEMORANDUM DE FINANŢARE PHARE*) din 27 iulie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 525 din 31 august 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEACORD 12/03/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulRATIFICAT DEOG 44 21/08/2001
ActulREFERIT DELEGE 615 07/11/2001
ActulREFERIT DEDECRET 870 06/11/2001

dintre Guvernul României şi Comisia Europeană privind participarea României la programele comunitare "Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for Europe" şi la Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice – RO0001



–––––Notă *) Traducere.Comisia Europeană, denumita în continuare Comisia, actionand pentru şi în numele Comunităţii Europene, denumita în continuare Comunitatea, pe de o parte, şi Guvernul României, denumit în continuare Beneficiarul, pe de altă parte,au convenit următoarele:Măsura la care se face referire la art. 1 va fi executată şi finanţată din resursele bugetare ale Comunităţii, conform prevederilor cuprinse în prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic şi administrativ în care va fi pusă în aplicare măsura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Condiţiile generale anexate la Acordul-cadru încheiat la 12 martie 1991 între Comisie şi Beneficiar şi completat cu prevederile prezentului memorandum şi cu Prevederile speciale anexate la acesta. + 
Articolul 1Natura şi obiectulCa o componenta a programului sau de asistenţa, Comunitatea va contribui, sub forma finanţării nerambursabile, la finanţarea următoarei măsuri:

       
  Numărul programului: RO0001
  Titlul: Participarea României la programele comunitare "Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for Europe" şi Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice
  Durata: până la 31 decembrie 2000

 + 
Articolul 2Angajamentul ComunităţiiContribuţia financiară din partea Comunităţii este fixată la nivelul maxim de 11.905.920 euro, denumita în continuare finanţare gratuita.
 + 
Articolul 3Durata şi data de expirarePentru prezenta măsura finanţarea gratuita este disponibilă pentru contractare până la 30 decembrie 2000, făcând obiectul reglementărilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate până la această dată. Fondurile rămase din finanţarea gratuita, care nu au fost contractate până la această dată, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea plăţilor din cadrul finanţării gratuite este 30 iunie 2001. Toate plăţile trebuie să fie efectuate până la expirarea termenului limita. Comisia poate totuşi, în funcţie de împrejurări, să fie de acord cu o prelungire a datei de expirare a perioadei de contractare sau de plati, dacă aceasta este cerută în timp util şi justificată în mod adecvat de către Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a plăţilor din finanţarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
 + 
Articolul 4AdreseCorespondenta privitoare la executarea măsurii, având menţionate numărul şi titlul măsurii, va fi adresată:Pentru Comunitate:––––––Delegaţia Comisiei Europene în RomâniaStr. Grigore Mora nr. 1171278 BucureştiRomâniaTelefon: (40-1) 203.54.00Fax: (40-1) 230.24.53Pentru Beneficiar:––––––Guvernul RomânieiMinisterul Afacerilor ExterneDepartamentul afacerilor europeneAleea Modrogan nr. 14, sectorul 1BucureştiRomânia
 + 
Articolul 5Numărul de exemplarePrezentul memorandum este redactat în doua exemplare în limba engleza.
 + 
Articolul 6Intrarea în vigoarePrezentul memorandum va intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi. Orice cheltuiala care are loc înaintea acestei date nu este eligibilă pentru finanţarea gratuita.Anexele reprezintă parte integrantă a prezentului memorandum.Semnat la Bucureşti la 27 iulie 2000.Pentru Beneficiar,Petre Roman,ministru de stat,ministrul afacerilor externe,coordonator naţional al asistenţeiPentru Comunitate,Fokion Fotiadis,şeful Delegaţiei Comisiei Europene în RomâniaAnexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A şi B)Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)Anexa nr. 3: Informare şi publicitate pentru programele PHARE, ISPA şi SAPARD ale Uniunii Europene.
 + 
Anexa 1 (A şi B)ACORD 12/03/1991
 + 
Anexa 2(C)PREVEDERI SPECIALE1. RezumatCele zece tari candidate din Europa Centrala şi de Est (ECE) au continuat în anul 1999 sa participe din ce în ce mai mult la diferite programe comunitare deschise în mod curent pentru aceste tari, pe baza deciziilor relevante ale Consiliului de asociere, ce definesc termenii şi condiţiile pentru participare.Începând cu anul 2000 3 programe noi în domeniile învăţământului, formării profesionale şi tineretului, respectiv "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" şi "Youth", le continua pe cele precedente, la care au participat în 1999 toate ţările ECE. Participarea la Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice, care a început în 1999, va continua în perioada 2000-2002.Pentru a participa la aceste programe ţările ECE vor trebui sa plătească în fiecare an o contribuţie financiară stabilită prin deciziile Consiliului de asociere. Aceasta contribuţie va fi adăugată la bugetul programelor. Ea nu va fi rambursata ţărilor ECE dacă la sfârşitul anului rezultatele nu vor fi pe măsura contribuţiei plătite. Toate ţările ECE şi-au exprimat dorinţa de a folosi o parte din alocaţiile PHARE naţional ce le revin ca o completare a bugetului lor naţional, pentru a-şi finanta contribuţia ca bilet de intrare în majoritatea acestor programe. Data fiind programarea diverselor activităţi din cadrul acestor programe, este necesar ca aceste fonduri PHARE să fie disponibile la începutul anului.În vederea participării în anul 2000 a celor 10 tari ECE (Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia) la următoarele programe se propune acum Comitetului de gestiune PHARE sprijinul PHARE solicitat pentru cele 10 tari, după cum urmează:● Programele "Socrates II", "Leonardo da Vinci II" şi "Youth"● Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice (cu excepţia Republicii Cehe).2. Cadru generalConsiliul European, întrunit în decembrie 1999, a confirmat procesul de extindere lansat la intalnirea din decembrie 1997 de la Luxemburg. Strategia intarita de preaderare, definită în 1997, a fost reiterata şi include participarea celor 13 state candidate la programele comunitare, ca parte importanţa a unei astfel de strategii.În ceea ce priveşte cele 10 tari ECE candidate, participarea la programele comunitare este stabilită prin respectivele acorduri europene. Potrivit acestor prevederi specifice:● aceste state pot participa la programele comunitare într-o gama larga de domenii, stabilite de o maniera nelimitativa;● va depinde de fiecare consiliu de asociere sa decidă termenii şi condiţiile participării;● ţările ECE vor suporta, fiecare în parte, costul participării. Totuşi Comunitatea ar putea decide să asigure sprijin financiar suplimentar din alocarile PHARE naţional.În acest context Consiliul European a precizat la Luxemburg ca statele candidate ar trebui să îşi sporeasca continuu contribuţia financiară, dar a fost de acord ca PHARE, în cazul în care este necesar, trebuie să continue sa participe la finanţarea parţială a contribuţiilor financiare ale acestor tari până la aproximativ 10% din alocarile PHARE, "fără a include participarea la programul-cadru din domeniul cercetării şi dezvoltării".Cele 10 tari ECE au participat din ce în ce mai mult la diferitele programe comunitare deschise în mod curent pentru acestea, pe baza a mai mult de 100 de decizii ale Consiliului de asociere, care definesc termenii şi condiţiile pentru astfel de participari.În cazul programelor din domeniul învăţământului, formării profesionale şi pentru tineret, toate ţările ECE au participat în anul 1999 la ultimul an al programelor "Leonardo da Vinci", "Socrates" şi "Youth for Europe". Pentru unele dintre aceste state participarea la aceste programe a început încă din anul 1997, altele s-au alăturat acestor programe începând cu anul 1998, iar ultimele doua state – în anul 1999.Decizia Consiliului din 26 aprilie 1999*1), care stabileşte faza a doua a programului comunitar de acţiune pentru formarea vocationala din cadrul programului "Leonardo da Vinci", denumit în continuare programul Leonardo da Vinci II, şi decizia din 16 decembrie 1999*2) a Parlamentului European şi a consiliului privind faza a doua a programului comunitar de acţiune din domeniul învăţământului "Socrates", denumit în continuare programul Socrates II, stipulează ca cele doua programe vor fi deschise participării ţărilor ECE, în conformitate cu condiţiile stabilite prin acordurile europene, în protocoalele adiţionale la acestea şi în deciziile consiliilor de asociere respective. O prevedere similară este inclusă în proiectul de decizie a Parlamentului European şi a Consiliului privind programul comunitar de acţiune "Youth", aflat în proces de adoptare.–––––*1) OJ L 146/99 din 11 iunie 1999, p. 33.*2) OJ L 28/00 din 3 februarie 2000, p. 1.Pentru a permite ţărilor ECE sa participe la aceste programe noi încă de la început Comisia a elaborat o propunere pentru adoptarea a doua decizii de către fiecare consiliu de asociere, una pentru cele doua programe aflate deja în vigoare, "Leonardo da Vinci II" şi "Socrate II", şi una pentru programul "Youth". Este de asteptat ca decizia propusă cu privire la programele "Leonardo da Vinci II" şi "Socrates II" să fie adoptată prima, într-un viitor foarte apropiat, iar decizia propusă cu privire la programul "Youth" să fie adoptată de îndată ce decizia de instituire a programului va intră în vigoare.În ceea ce priveşte programele de cercetare şi dezvoltare, deciziile Consiliului de asociere au fost adoptate în anul 1999 şi stipulează participarea tuturor statelor candidate la Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice pentru anii 1999-2002.3. Evaluarea politiciiParticiparea ţărilor ECE la programele comunitare a fost considerată de către Consiliul European drept una dintre caracteristicile principale ale strategiei consolidate de preaderare. Participarea acestor tari nu numai ca va contribui la realizarea prevederilor cu privire la cooperarea economică, ştiinţifică şi culturală din cadrul acordurilor europene, dar totodată oferă posibilitatea acestor state să se familiarizeze cu politicile Uniunii şi cu metodele de lucru.Toate ţările ECE au participat deja la programele comunitare "Leonardo da Vinci", "Socrates" şi "Youth for Europe", precum şi la Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice. Ele şi-au exprimat interesul deosebit ca acţiunile întreprinse să poată continua fără nici o întrerupere în cadrul programelor educaţionale succesoare. Confirmările interesului real privind aceasta participare sunt puse în evidenta la nivel guvernamental, asa cum este cazul alocarilor bugetare care trebuie destinate acestui scop. Alocarile considerate necesare pentru participarea la aceste programe vor fi mult mai semnificative decât cele necesare pentru participari similare la alte programe comunitare.Programele "Leonardo da Vinci", "Socrates" şi "Youth", precum şi Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice constituie o parte însemnată a acquisului comunitar din domeniile învăţământului, formării profesionale, tineretului şi cercetării. Participarea la aceste programe va permite cetăţenilor şi administraţiilor naţionale ale ţărilor ECE şi statelor membre sa dezvolte cooperarea şi reţelele de schimb şi trebuie să conducă la accelerarea integrării acestor tari într-o Europa a cunoaşterii şi la sprijinirea pregătirii pentru aderarea la Uniunea Europeană. De o participare deplina vor beneficia atât ţările ECE, cat şi Uniunea Europeană. Aceasta va sprijini dezvoltarea economică în ţările ECE. De asemenea, aceasta va contribui la realizarea progresiva a obiectivului privind instruirea personalului din administraţia publică implicata în programele comunitare, ceea ce corespunde de altfel "construcţiei instituţionale", o prioritate majoră pentru PHARE în contextul strategiei de preaderare.4. Costuri şi planul de finanţareDupă cum s-a propus Consiliului de către Comisie în comunicarea sa din 20 decembrie 1999 privind "Participarea statelor candidate la programele, agenţiile şi comitetele Comunităţii", se vor aplica noi modalităţi financiare pentru a se simplifica managementul participării statelor candidate.În fiecare an fondurile vor fi transferate direct statului interesat, pentru a-l sprijini să îşi plătească contribuţia până la termenul limita cerut de program.Spre deosebire de prevederile deciziilor anterioare ale Consiliului de asociere referitoare la participarea la generatia anterioară de programe, contribuţiile financiare de la o ţara candidata, dacă nu vor fi folosite pentru participanţi din acea ţara, nu vor fi rambursate tarii interesate şi nici nu vor fi deduse din contribuţiile sale pentru anul următor. În consecinţa, eventualele sume necheltuite ar putea fi utilizate pentru a acoperi costul subvenţiilor sau al altor ajutoare financiare acordate de programe participanţilor individuali sau institutionali dintr-o alta ţara. În mod similar nivelul participării fiecărei tari ECE va depinde de rezultatele selecţiei proiectelor, dar nu va fi limitat la suma exactă a contribuţiei sale financiare, cum s-a întâmplat în trecut.Pentru a evita orice dezechilibru bugetar în detrimentul statelor membre sau al statelor candidate şi pentru a se asigura un impact cat se poate de neutru al participării acestor tari asupra bugetului programelor, disponibil pentru statele membre, contribuţiile pe care statele candidate trebuie să le plătească pentru participarea la programe au fost calculate astfel încât să se obţină o corelare optima cu capacitatea lor de absorbţie.Astfel contribuţia financiară cerută pentru fiecare ţara pentru a-şi acoperi costurile participării la fiecare dintre aceste programe a fost calculată de către serviciile respective ale Comisiei pe baza următoarelor elemente:1. în ceea ce priveşte programele educaţionale:● bugetul programului ("Leonardo da Vinci II") sau proiectul de buget preliminar ("Socrates II" şi "Youth");● parametrii obiectivi, cum ar fi: populaţia, distanta sau alţi parametri specifici inerenti programului respectiv;● capacitatea de absorbţie a acestor state, după cum a rezultat din experienta anterioară a participării lor la prima generaţie a programelor;2. în ceea ce priveşte Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice:● parametrii obiectivi inerenti acestui program, luându-se totodată în considerare produsul intern brut al tarii ECE respective. Totuşi, deoarece se pot ivi unele dificultăţi în ceea ce priveşte contribuţiile financiare cerute de la aceste state, acestora li se oferă – în plus faţă de fondurile PHARE – o reducere de aproximativ 29% din contribuţiile lor totale teoretice, calculate pe baza PIB, care va fi aplicată, pentru al cincilea program-cadru, în mod regresiv, pe o perioadă de 4 ani (1999-2002).Toate ţările ECE (cu excepţia Republicii Cehe în ceea ce priveşte al cincilea program-cadru) au decis sa utilizeze o parte din alocaţiile PHARE naţional pentru a-şi cofinanta contribuţia financiară. Nivelul până la care fondurile PHARE vor fi utilizate în 2000 diferă de la o ţara la alta. Unele tari au optat pentru plata în fiecare an a unor părţi din bugetul lor naţional şi din PHARE, mai mult sau mai puţin egale. Alte tari trag foarte mult din alocarea lor PHARE în primul an, dar au fost încurajate să îşi sporeasca în mod constant propriul efort financiar pe parcursul următorilor ani. Costurile administrative vor fi acoperite de aceste tari din propriile bugete de stat.Pentru programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" şi "Youth", contribuţia financiară solicitată şi convenită în fiecare ţara şi defalcarea sa exactă între PHARE şi bugetul de stat sunt specificate în proiectele de decizii ale Consiliului de asociere.Pentru Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice sprijinul total PHARE pe o perioadă de 4 ani nu va depăşi 33% din contribuţia teoretică calculată pe baza PIB (dacă nu a fost oferită nici o reducere).Fondurile PHARE necesare în anul 2000 pentru cele 10 tari ECE (Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia) în ceea ce priveşte participarea la programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" şi "Youth", precum şi la Al V-lea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice (PC.5), sunt cele prevăzute în tabelul de mai jos.

                 
  (în euro) Socrates Youth Leonardo TOTAL programe educaţionale PC.5 TOTAL programe educaţionale + PC. 5 Codul memorandumului de finanţare
  Bulgaria 3.745.110 517.300 2.880.000 7.142.410 1.654.526 8.796.936 BG0001
  Republica Cehă 3.783.000 840.000 1.900.500 6.523.500 0 6.523.500 CZ0001
  Estonia 305.000 250.000 337.000 892.000 545.001 1.437.001 ES0001
  Ungaria 2.384.000 760.000 1.267.000 4.411.000 5.562.839 9.973.839 HU0001
  Letonia 357.600 231.600 449.200 1.038.400 814.572 1.852.972 LE0001
  Lituania 638.000 340.000 664.500 1.642.500 768.730 2.411.230 LI0001
  Polonia 7.665.470 2.505.800 4.109.110 14.280.380 16.149.850 30.430.230 PL0001
  România 3.846.500 1.252.000 2.146.850 7.245.000 4.660.920 11.905.920 RO0001
  Slovacia 1.456.700 926.800 1.430.800 3.814.300 2.613.600 6.427.900 SR0001
  Slovenia 406.658 329.660 469.710 1.206.028 1.500.000 2.706.028 SL0001
  TOTAL: 24.588.038 7.953.160 15.654.320 48.195.518 34.270.038 82.465.556  

Fondurile PHARE care privesc programele educaţionale vor fi transferate numai după intrarea în vigoare a deciziilor corespunzătoare ale Consiliului de asociere.Fondurile PHARE care privesc Al cincilea program-cadru acoperă, de asemenea, participarea a 6 dintre aceste state (Bulgaria, Ungaria, Letonia, România, Slovacia şi Slovenia) la Al cincilea program-cadru al Comunităţii Europene a Energiei Atomice (Euratom) pentru cercetare şi activităţi de formare profesională.Aceste fonduri vor fi transferate, conform regulilor PHARE, prin linia bugetară B 7-030 către statele interesate, pe baza unor memorandumuri de finanţare separate. Împreună cu contribuţia proprie de la bugetul de stat fondurile PHARE vor constitui contribuţia naţionala a statului, din care se vor face plati ca răspuns la solicitarile de fonduri făcute de Direcţia generală educaţie şi cultura şi, respectiv, de Direcţia generală cercetare din cadrul Comisiei.Contribuţia totală va intră în bugetul Uniunii Europene ca venit alocat, care va da naştere unor alocari suplimentare deschise prin liniile bugetare B 3-1001, B 3-1010, B 3-1021, pentru programele educaţionale, şi B 6-451 (JRC) şi B 6-551 (acţiuni indirecte), pentru programele de cercetare.Fondurile PHARE vor fi astfel transferate încât să permită ţărilor ECE să îşi plătească contribuţia naţionala la timp.Termenul prevăzut pentru efectuarea plăţilor este următorul:

       
    Iunie 2000
  Sume plătite euro 82.465.556
    % 100%

5. Aranjamente de implementareFondurile PHARE vor fi transferate tuturor ţărilor interesate prin memorandumuri de finanţare separate. Datorită specificitatii acestui program fondurile vor fi transferate într-o singura transa Fondului Naţional al fiecărei tari. Fondul Naţional va fi responsabil de transferarea fondurilor înapoi către Comisie, împreună cu contribuţia naţionala, ca urmare a solicitării de fonduri a Direcţiei generale educaţie şi cultura şi, respectiv, a Direcţiei generale cercetare din cadrul Comisiei. Art. 4 din Memorandumul de înţelegere privind înfiinţarea Fondului Naţional nu se va aplica în acest caz particular. Totuşi trebuie remarcat faptul ca pentru fiecare program contribuţia PHARE poate fi transferata numai după intrarea în vigoare a deciziilor corespunzătoare ale Consiliului de asociere. În cazul în care exista o întârziere în intrarea în vigoare a deciziei Consiliului de asociere, plata către Fondul Naţional poate fi împărţită în doua sau mai multe transe, pentru a permite continuarea contribuţiei PHARE pentru acele programe care sunt gata.Implementarea participării ţărilor ECE la programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" şi "Youth" şi la Al cincilea program-cadru în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice se va face potrivit regulilor fiecăruia dintre aceste programe.Proiectele şi initiativele trimise de participanţii din ţările ECE vor fi supuse aceloraşi condiţii, reguli şi proceduri aferente acestor programe care se aplică şi în statele membre, cu privire la:● trimiterea, evaluarea şi selecţia cererilor şi proiectelor;● responsabilităţile structurilor naţionale în implementarea programelor;● activităţile care au legătură cu monitorizarea participării lor la programe.Programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" şi "Youth" vor fi implementate de Comisie în strânsă colaborare cu autorităţile naţionale. Se vor aplica aceleaşi aranjamente ca şi pentru statele membre ale Uniunii. Pentru aceste programe structurile descentralizate desemnate de statele participante (agenţiile "Socrates" şi "Youth" şi unităţile naţionale de coordonare "Leonardo da Vinci") au un rol esenţial în realizarea programelor şi vor lucra în strânsă colaborare cu autoritățile naţionale responsabile din domeniile învăţământului, formării profesionale şi, respectiv, tineret. Structurile naţionale sunt în special responsabile de selecţia şi managementul componentei descentralizate a activităţilor programului, care a crescut în comparatie cu generatia anterioară de programe. Ele operează potrivit liniilor directoare ale programului, definite de Comisia Europeană în urma consultărilor cu comitetele programului şi pe baza unui contract cu Comisia, care consta în prezentarea unui plan de lucru ce va include un buget detaliat.Pentru asigurarea continuităţii între generatia anterioară şi noua generaţie de programe şi pentru a permite participarea efectivă a organizaţiilor din ţările ECE încă de la începutul anului, serviciile Comisiei au solicitat propuneri acestor tari chiar înainte de adoptarea deciziilor Consiliului de asociere, menţionând foarte clar faptul ca proiectele prezentate de aceste tari vor fi eligibile cu condiţia ca deciziile relevante ale Consiliului de asociere să fie în vigoare până la sfârşitul procesului de selecţie.Programele specifice celui de-al cincilea program-cadru vor fi, de asemenea, realizate de către Comisie în strânsă colaborare cu autorităţile naţionale. Capacitatea ţărilor ECE de a participa la al cincilea program-cadru depinde în mare măsura de abilitatea acestor autorităţi de a distribui informaţii relevante către potentialii beneficiari din ţara lor.6. Audit, monitorizare şi evaluareProcedurile de monitorizare aplicate în programe vor acoperi şi operaţiunile finanţate pentru beneficiarii din statele candidate.Toate contractele, acordurile şi angajamentele juridice încheiate între Comisie şi ţările beneficiare vor fi supuse verificărilor Comisiei şi Curţii de Conturi. Conturile şi operaţiunile desfăşurate în cadrul acestui program pot fi verificate oricând, la solicitarea Comisiei, de un auditor extern contractat de Comisie, fără a se aduce prejudicii responsabilităţilor Comisiei şi Curţii de Conturi a Uniunii Europene.Beneficiarii de sprijin în cadrul unor acţiuni specifice au obligaţia de a întocmi rapoarte şi evidente privind operaţiunile financiare efectuate, care sunt analizate din punct de vedere al conţinutului şi al eligibilităţii cheltuielilor, în concordanta cu obiectivele finanţării comunitare şi ţinându-se seama de obligaţiile contractuale şi de principiile unei gestionari sanatoase şi eficiente.Evaluarea prevăzută în deciziile ce stabilesc programele va acoperi şi operaţiunile finanţate pentru beneficiarii din statele candidate.7. Condiţii speciale● Din punctul de vedere al statelor membre proiectele ce implica ţările ECE vor fi selectate în conformitate cu criterii de calitate.● Cu toate acestea, pentru asigurarea dimensiunii comunitare a acestor programe specifice, pentru proiectele şi activităţile propuse de ţările ECE va fi necesară includerea cel puţin a unui partener din cadrul statelor membre ale Uniunii.● În ceea ce priveşte al cincilea program-cadru implicarea ţărilor ECE se va face pe baza termenilor şi condiţiilor stabilite în "Reguli de participare a întreprinderilor, centrelor de cercetare şi a universitatilor şi de diseminare a rezultatelor cercetării pentru realizarea celui de-al cincilea Program-cadru al Comunităţii Europene", precum şi acolo unde sunt aplicabile, în "Reguli de participare a întreprinderilor, centrelor de cercetare şi a universitatilor şi de diseminare a rezultatelor cercetării în ceea ce priveşte realizarea celui de-al cincilea Program-cadru al Comunităţii Europene a Energiei Atomice" (Euratom).● Reprezentanţii acestor tari vor participa ca observatori (fără drept de vot), pentru subiectele care sunt de interes pentru ţările lor, la comitetele din cadrul programelor "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" şi "Youth", precum şi la comitetele din cadrul celui de-al cincilea program-cadru şi al celui de-al cincilea program-cadru – Euratom. + 
Anexa 3INFORMARE ŞI PUBLICITATEpentru programele PHARE, ISPA şi SAPARD ale Uniunii Europene1. Scop şi obiectiveInformaţiile şi activităţile de publicitate privind asistenţa Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate creşterii gradului de constientizare a publicului şi a transparenţei acţiunilor U.E., precum şi creării unei imagini consistente privind activităţile respective în toate ţările beneficiare. Informarea şi publicitatea privesc activităţile care primesc o contribuţie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.2. Principii generaleFiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finanţare, precum şi a altor forme de asistenţa va fi responsabil cu publicitatea la faţa locului. Aceasta acţiune se va desfăşura în cooperare cu delegaţia Comisiei Europene, care va fi informată asupra demersurilor făcute în acest scop.Autorităţile naţionale şi regionale competente vor desfăşura activităţile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, în colaborare cu delegaţia Comisiei Europene din ţara respectiva. Informarea şi măsurile publicitare descrise mai jos se bazează pe prevederile reglementărilor şi deciziilor care se aplică fondurilor structurale. Acestea sunt:– art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;– Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.Informarea şi măsurile publicitare trebuie să fie conforme cu prevederile reglementărilor şi deciziilor susmenţionate. Ghidul informativ primit de la delegaţia Comisiei Europene din ţara respectiva este disponibil la autorităţile naţionale, regionale şi locale.3. Informarea şi publicitatea privind programele PHAREInformarea şi măsurile publicitare vor face subiectul unui set de măsuri coerente, definite de autorităţile naţionale, regionale şi locale competente, în colaborare cu delegaţia Comisiei, pentru toată durata memorandumului de finanţare, şi vor privi atât programele, cat şi alte forme de asistenţa.Costul informării şi publicităţii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.În cazul implementarii programelor Phare se vor aplica măsurile menţionate mai jos la lit. a) şi b):a) Autorităţile competente din ţara beneficiara trebuie să publice conţinutul programelor şi al altor forme de asistenţa în forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzător şi trebuie ţinute la dispoziţia părţilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea în teritoriul tarii beneficiare a informaţiilor şi a materialelor publicitare produse.b) Informarea şi măsurile publicitare la faţa locului trebuie să cuprindă următoarele:(i) pentru investiţiile de infrastructura ce depăşesc 1 milion ECU:– panouri ridicate la faţa locului, instalate în concordanta cu prevederile reglementărilor şi deciziilor menţionate în paragraful 2 de mai sus;– panouri informative pentru lucrările de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementărilor şi deciziilor menţionate în paragraful 2 de mai sus şi în concordanta cu indicaţiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispoziţie de delegaţia Comisiei Europene din ţara beneficiara;(îi) în cazul investiţiilor de producţie, măsuri pentru dezvoltarea potenţialului local şi alte măsuri beneficiind de finanţare PHARE, ISPA sau SAPARD:– măsuri care să constientizeze beneficiarii potenţiali şi opinia publică cu privire la asistenţa PHARE, ISPA sau SAPARD, în concordanta cu reglementările paragrafului 3b)(i);– măsuri adresate solicitanţilor de ajutoare de stat, parţial finanţate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicaţii în formularul care trebuie completat de aceşti solicitanţi, care să indice faptul ca o parte a acestui ajutor provine de la U.E., mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, în concordanta cu reglementările de mai sus.4. Transparenta asistenţei U.E. în cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari şi publicul larg4.1. Cercurile de afaceriCercurile de afaceri trebuie implicate în cea mai mare măsura în asistenţa care le priveşte direct.Autorităţile responsabile cu implementarea asistenţei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informaţiilor către potentialii beneficiari, în special către întreprinderile mici şi mijlocii. Acestea trebuie să cuprindă şi indicaţii privind procedurile administrative care trebuie urmate.4.2. Alţi beneficiari potenţialiAutorităţile responsabile cu implementarea asistenţei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informaţiilor către toate persoanele care beneficiază sau care ar putea beneficia de măsuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. În acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregătire profesională implicate în angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare şi organizaţiile neguvernamentale.FormulareFormularele emise de autorităţile locale, naţionale sau regionale, privind anunţarea şi solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricărei alte entităţi eligibile pentru acest fel de asistenţa, vor trebui sa indice faptul ca U.E. şi, în mod special, programele PHARE, ISPA sau SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenţa transmisă beneficiarilor trebuie să menţioneze procentul sau volumul de asistenţa finanţat de programele amintite. În cazul în care astfel de documente poarta stema naţionala sau regionala, trebuie să poarte şi o sigla a U.E. de aceeaşi mărime.4.3. Publicul largMass-mediaAutorităţile competente vor informa mass-media, în maniera cea mai potrivita, despre acţiunile cofinantate de U.E., PHARE, ISPA sau SAPARD în special. Contribuţia PHARE va fi reflectată corespunzător în aceasta informare.În acest context demararea operaţiunilor (o dată adoptate de Comisie) şi fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor acţiuni de publicitate, cu precădere în mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzătoare cu delegaţia Comisiei din ţara respectiva.Cele doua principii menţionate mai sus se aplică anunţurilor, precum şi comunicatelor de presa şi comunicatelor publice.Acţiuni informativeOrganizarea de acţiuni informative, cum ar fi: conferinţe, seminarii, târguri şi expoziţii, în legătură cu implementarea operaţiunilor parţial finanţate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmări să facă explicita participarea U.E. În acest context vor fi expuse steagurile U.E. în camerele unde au loc intalniri şi se va pune sigla U.E. pe documente, în funcţie de situaţie. Delegaţia Comisiei din ţara beneficiara va ajuta, după necesitaţi, la pregătirea şi implementarea acestui tip de acţiuni.Materiale informativePublicaţiile (cum ar fi broşuri şi pliante) despre programe şi măsuri similare, finanţate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie să conţină pe prima pagina o indicare clara a participării U.E., precum şi sigla U.E., în cazul în care este folosită stema naţionala sau regionala.În cazul în care aceste publicaţii au o prefata, aceasta trebuie semnată atât de persoana responsabilă în ţara beneficiara, cat şi de delegatul Comisiei, în numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea U.E.Aceste publicaţii trebuie să se refere la organismele naţionale şi regionale responsabile cu informarea părţilor interesate.Principiile menţionate mai sus se aplică, de asemenea, şi materialelor audiovizuale.5. Prevederi privind panouri, postere şi plăci comemorativeŢările beneficiare vor asigura transparenta măsurilor parţial finanţate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, în concordanta cu următoarele măsuri şi informaţii publicitare:PanouriPanourile cu informaţii privind participarea U.E. la finanţarea investiţiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. în proporţie de " milion ECU sau mai mult. Chiar dacă autorităţile locale sau regionale nu ridica un panou care să menţioneze propria lor implicare, finanţarea U.E. trebuie menţionată pe un panou special. Aceste panouri trebuie să aibă o mărime corespunzătoare anvergurii (ţinându-se seama de mărimea contribuţiei U.E.) şi trebuie să corespundă instrucţiunilor prevăzute în Ghidul informativ ce se poate obţine de la delegatiile Comisiei Europene.Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrării şi în măsura în care este posibil, aceste panouri vor fi înlocuite cu plăci comemorative, în concordanta cu prevederile Ghidului informativ.Plăci comemorativeAceste plăci vor trebui amplasate în zonele accesibile publicului larg (centre de conferinţe, aeroporturi, staţii etc.). Plăcile trebuie să cuprindă pe lângă sigla U.E. şi o menţiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD şi cofinantarea U.E.În cazurile în care autorităţile locale, regionale sau naţionale, precum şi orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placa comemorativa ori poster sau fac orice alt demers menit să asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicată participarea U.E.6. Prevederi finaleAutorităţile naţionale, regionale sau locale implicate pot derula în orice situaţie măsuri suplimentare, dacă se considera necesar. În aceste cazuri trebuie consultata şi informată delegaţia Comisiei, astfel încât aceasta să poată participa, dacă considera necesar, la realizarea acestor măsuri.Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegaţiei din ţara respectiva, va asigura asistenţa tehnica sub forma îndrumării asupra cerinţelor de design, în cazul în care este necesar. Se va realiza un Ghid informativ, redactat în limba tarii respective, care va conţine indicaţii detaliate referitoare la cerinţele de design.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x