MEMORANDUM DE FINANŢARE*) din 22 decembrie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 174 din 13 martie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEOG 10 30/01/2003
ActulMODIFICAT DEADDENDUM 27/11/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEACORD 12/03/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEOG 10 30/01/2003
ActulREFERIT DELEGE 145 14/04/2003
ActulREFERIT DEDECRET 221 11/04/2003
ActulMODIFICAT DEADDENDUM 27/11/2002
ActulRATIFICAT DEOUG 22 20/02/2002
ActulREFERIT DELEGE 286 15/05/2002
ActulREFERIT DEDECRET 410 14/05/2002

privind participarea României la programul RO-0008, semnat la Bucureşti la 22 decembrie 2000.



Notă *) Traducere.Comisia Europeană, denumita în continuare Comisia, actionand pentru şi în numele Comunităţii Europene, denumita în continuare Comunitatea, pe de o parte, şi Guvernul României, denumit în continuare Beneficiarul, pe de altă parte,au convenit următoarele:Măsura la care se face referire la art. 1 va fi executată şi finanţată din resursele bugetare ale Comunităţii, conform prevederilor cuprinse în prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic şi administrativ în care va fi pusă în aplicare măsura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Condiţiile generale anexate la Acordul-cadru încheiat (la 12 martie 1991) între Comisie şi Beneficiar şi completat cu prevederile prezentului memorandum şi ale Programului special anexat la acesta. + 
Articolul 1Natura şi obiectulÎn virtutea programului sau de asistenţa Comunitatea va contribui, sub forma unei finanţări nerambursabile, la finanţarea următoarei măsuri:Numărul programului: RO-0008Titlul: Program special pentru întărirea societăţii civile şi pregătirea pentru aderare a celor zece state candidate din centrul şi estul Europei (Programul Access 2000)Durata: până la 30 noiembrie 2002
 + 
Articolul 2Angajamentul ComunităţiiContribuţia financiară din partea Comunităţii este fixată la nivelul maxim de 4.310.000 euro, denumita în continuare grantul CE.
 + 
Articolul 3Durata şi data de expirarePentru prezenta măsura grantul CE este disponibil pentru contractare până la data de 30 noiembrie 2002, făcând obiectul reglementărilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate până la această dată. Fondurile rămase din grantul CE, care nu au fost contractate până la această dată, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea plăţilor din grantul CE este 30 noiembrie 2003. Toate plăţile trebuie să fie efectuate până la expirarea termenului limita al plăţilor. Comisia poate totuşi, în împrejurări excepţionale, să fie de acord cu o prelungire corespunzătoare a perioadei de contractare sau de plati, dacă aceasta este cerută în timp util şi justificată în mod adecvat de către Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a plăţilor din grantul CE. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi restituite Comisiei.
 + 
Articolul 4AdreseCorespondenta privitoare la executarea măsurii, având menţionate numărul şi titlul măsurii, va fi adresată la:Pentru Comunitate:──────────────────Delegaţia Comisiei Europene în RomâniaStr. Grigore Mora nr. 1171278, BucureştiRomâniaPentru Beneficiar:──────────────────Ministerul Afacerilor ExterneDepartamentul pentru integrare europeanăAleea Modrogan nr. 14, sectorul 1BucureştiRomânia
 + 
Articolul 5Numărul de exemplare originalePrezentul memorandum este redactat în doua exemplare în limba engleza.
 + 
Articolul 6Intrarea în vigoarePrezentul memorandum va intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi. Orice cheltuiala care are loc înaintea acestei date nu este eligibilă pentru grantul CE.Anexele reprezintă parte integrantă a prezentului memorandum.Semnat la Bucureşti la 22 decembrie 2000.Pentru Beneficiar,Petre Roman,ministru de stat,ministrul afacerilor externe,coordonator naţional al asistenţeiPentru Comunitate,Fokion Fotiadis,şeful Delegaţiei Comisiei Europeneîn RomâniaAnexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A şi B)Anexa nr. 2: Program special pentru întărirea societăţii civile şi pregătirea pentru aderare a celor zece state candidate din centrul şi estul Europei (Programul Access 2000) (anexa C)Anexa nr. 3: Informare şi publicitate pentru programele PHARE ale Uniunii Europene (anexa D)
 + 
Anexa 1 (A şi B)ACORD 12/03/1991
 + 
Anexa 2 (C)PROGRAM SPECIALpentru întărirea societăţii civile şi pregătirea pentru aderare a celor zece state candidate din centrul şi estul Europei (Programul Access 2000)Cadrul generalDezvoltarea societăţii civile în procesul de preaderareÎn îndeplinirea Criteriilor politice de la Copenhaga se asteapta ca ţările candidate nu doar sa subscrie în mod formal la principiile statului de drept cu privire la respectarea drepturilor omului şi la respectarea şi protecţia minorităţilor etnice, ci şi să le pună în practica şi sa stabilească cadrul instituţional necesar sustinerii acestora. Dezvoltarea unei societăţi democratice este intrinsec legată de dezvoltarea unei societăţi civile deschise, asa-numitul sector tertiar, care completează activitatea statului şi a economiei de piaţa. Funcţionarea organizaţiilor neguvernamentale şi nonprofit (ONG/ONP) are un rol decisiv în fundamentarea cererilor cetăţenilor, printr-o participare activa, sprijin şi constientizare crescute. În mod tipic, multe elemente ale acquisului comunitar au la baza activităţile unor ONG/ONP (precum: organizaţiile consumatorilor, initiativele din domeniul mediului, asociaţiile sociale şi cele din domeniul sănătăţii etc.). Fără activităţile acestor ONG/ONP acquisul comunitar nu ar putea fi acceptat sau implementat în totalitate.Reflectand contextul preaderarii, Ghidul PHARE 20002003 furnizează următoarele elemente pentru sprijinirea societăţii civile:Salvgardarea şi dezvoltarea procesului democratic în ţările candidate sunt în măsura sa ducă la îndeplinirea Criteriilor politice de la Copenhaga. Pe lângă asistenţa furnizată guvernelor în acest scop, cum ar fi, de exemplu, pentru protecţia minorităţilor, precum romii, asistenţa tehnica şi financiară poate fi furnizată şi organizaţiilor neguvernamentale, în vederea:a) sustinerii iniţiativelor care au ca scop consolidarea şi dezvoltarea practicilor democratice şi a statului de drept;b) intaririi capacităţii instituţionale a organizaţiilor neguvernamentale şi a partenerilor sociali la toate nivelurile;c) sustinerii includerii şi participării la viaţa socială a indivizilor şi a grupurilor sociale marginalizate din punct de vedere social, economic, politic şi a nediscriminarii acestora în funcţie de cultura, religie, gen, vârsta, orientare sexuală sau disfunctionalitati fizice.Experienta în domeniul programelor orizontale privind societatea civilăProgramul Access este dezvoltat pe baza experienţei dobândite în cadrul programelor multitara anterioare din domeniul dezvoltării societăţii civile, care operează din anul 1993, cum ar fi: programele LIEN, Partnership sau Democracy. Raporturile de evaluare a acestor programe recomanda continuarea sprijinului pentru sectorul tertiar.Recomandările acestor raporturi de evaluare au fost luate în calcul pentru programarea programului Access: programul a fost construit într-un mod cat mai flexibil cu putinta, printr-o abordare descentralizata, furnizand o multitudine de posibilităţi de finanţare a diferitelor sectoare şi posibilităţi de alocare pe niveluri diferite.Obiectivele generale ale programuluiObiectivele generale ale programului Access sunt următoarele:a) promovarea implementarii acquisului comunitar în domenii în care sectorul tertiar joaca un rol important şi creşterea constientizarii şi acceptării populare în aceste domenii;b) încurajarea includerii şi participării indivizilor şi a grupurilor cu risc de marginalizare economică, socială sau politica în procesul de transformare.Obiectivele specifice şi imediate sunt următoarele:a) diminuarea problemelor în domeniul protecţiei mediului şi al dezvoltării economice şi sociale şi reducerea marginalizarii;b) întărirea capacităţii instituţionale şi operationale a ONG/ONP;c) implicarea ONG/ONP din ţările candidate în activităţile reţelelor europene din domeniul ONG/ONP.Descrierea programuluiAlocarile pe ţaraProgramul Access este constituit pe baza principiului alocării pe fiecare ţara, astfel încât să se atinga obiectivele sociale specificate. Programul va acorda o atenţie deosebită prioritatilor regionale şi celor specifice. Având la baza criteriul mărimii populaţiei, dezvoltării sectorului ONG/ONP şi nevoilor sociale ale fiecărei tari, sunt prevăzute următoarele alocari:

     
  Total: granturi şi management (în euro)
  Bulgaria 2.000.000
  Estonia 900.000
  Letonia 1.120.000
  Lituania 1.230.000
  Polonia 5.850.000
  Republica Cehă 1.670.000
  România 4.310.000
  Slovacia 900.000
  Slovenia 350.000
  Ungaria 1.670.000
  TOTAL: 20.000.000

Ca regula generală, 5% din alocarile totale pe fiecare ţara vor fi rezervate pentru managementul programului. Dacă este necesar, alocarea pentru management poate creşte până la 10% din totalul alocării pe ţara.Parteneri eligibiliOrganizaţiile partenere eligibile trebuie să fie:● organizaţii neguvernamentale şi/sau nonprofit, care sunt înregistrate oficial în ţările în care îşi desfăşoară activitatea;● stabilite şi să îşi desfăşoare activitatea în ţările candidate din centrul şi estul Europei sau în una dintre ţările din Uniunea Europeană;● organizaţii neexclusiviste, adică organizaţii care nu îşi desfăşoară activitatea pe criterii ideologice, doctrinare sau religioase.Autorităţile locale şi regionale pot fi asociate ca parteneri sau cofinantatori ai proiectelor, însă nu pot subscrie ca lideri de proiect.Sectoare eligibileProgramul Access va sprijini activităţile ONG/ONP în doua sectoare principale:a) activităţi legate de adoptarea şi implementarea acquisului comunitar în următoarele domenii:● protecţia mediului;● dezvoltare socioeconomica (promovarea drepturilor muncitorilor sau dialog social; promovarea intereselor consumatorilor şi întărirea asociaţiilor reprezentând cooperative sau alte organizaţii cu rol socioeconomic; promovarea sprijinului în politicile sociale);b) activităţi în domeniul sectorului social, care au drept scop reintegrarea socială şi/sau promovarea sprijinului social şi a sănătăţii grupurilor marginalizate ale populaţiei (precum: membri ai grupurilor minoritare, persoane cu handicap, persoane în vârsta, oameni fără adapost, copii ai strazii, analfabeti, şomeri, victime ale abuzurilor sau ale cruzimii, persoane care sunt bolnave de SIDA etc.).În cadrul acestor doua sectoare largi Comitetul de coordonare va identifica priorităţile specifice pentru sprijinirea în fiecare ţara a activităţilor specificate în Parteneriatul de aderare şi a altor prioritati ale societăţii civile din fiecare ţara.Tipuri de activităţi sprijiniteGranturile de cofinantare vor fi acordate pentru sprijinul a doua tipuri de proiecte: macroproiecte transnationale şi microproiecte locale. În plus sunt sprijinite reţelele de ONG/ONP. Comitetul de coordonare va decide în fiecare ţara cum va fi împărţită alocarea totală pe macroproiecte, microproiecte şi pe componenta de participare la reţelele europene.Macroproiecte──────────────Condiţiile de baza pentru a solicita fonduri în cadrul componentei de macroproiecte sunt următoarele:– Proiectele trebuie să fie în concordanta cu obiectivele programului. Proiectele trebuie să conţină activităţi care vin în întâmpinarea nevoilor specifice ale tarii (ţărilor) beneficiare sau ale grupurilor-ţinta. Acestea trebuie, de asemenea, sa conţină seturi de activităţi care definesc, în mod clar, obiectivele operationale.– Contribuţia financiară a CE pentru proiecte va fi de până la 200.000 euro. În funcţie de nevoile specifice ale fiecărei tari, Comitetul de coordonare poate defini un nivel minim al mărimii finanţării proiectelor admisibile. Contribuţia PHARE va acoperi până la 80% din costurile totale ale proiectului, dacă unul sau mai mulţi parteneri comunitari sunt implicaţi, şi până la 90% din costurile totale ale proiectului, dacă toţi partenerii sunt localizati în centrul şi estul Europei. Promotorii proiectului vor trebui să asigure o contribuţie minima de 20%, respectiv de 10% din costurile totale ale proiectului, contribuţie care poate fi furnizată de parteneri sau de alte surse private ori publice, însă nu poate fi atrasa din alte programe comunitare. Totuşi o parte mai mare din cofinantarea proiectului poate fi repartizata pentru procesul de evaluare.– Participarea la cofinantare a autorităţilor locale sau naţionale este incurajata, în scopul sustinerii proiectelor.– Toate proiectele trebuie să fie înaintate de cel puţin două organizaţii partenere din tari diferite. Un parteneriat este o relaţie în care exista un schimb activ de cunoştinţe, experienta, abilitaţi şi/sau mijloace financiare. Toţi partenerii trebuie să se implice din start la elaborarea acestui proiect şi trebuie să participe activ la implementarea sa.– Unul dintre parteneri va activa ca organizaţie lider, aceasta însemnând ca trebuie să demonstreze suficienta experienta şi capacitatea de a-şi asuma responsabilităţile financiare şi legale care decurg din derularea proiectului. Organizaţia lider trebuie să fie înregistrată în una dintre ţările care beneficiază de asistenţa PHARE pentru aderare. Partenerii pot fi înregistraţi într-o ţara care beneficiază de asistenţa PHARE pentru aderare sau care face parte din Uniunea Europeană.– Fiecare proiect trebuie să furnizeze cel puţin următoarele doua componente:a) o componenta referitoare la activităţi, care presupune acţiuni concrete, implementate în beneficiul sectorului sau al grupului-ţinta;b) o componenta referitoare la capacitatea de implementare: activităţi de pregătire centrate pe staful ONG beneficiare (de exemplu: management, contabilitate, resurse umane, marketing), în vederea asigurării viabilitatii şi sustenabilitatii organizaţiei. Solicitanţii trebuie să demonstreze în mod clar impactul organizaţional pozitiv al proiectelor şi sustenabilitatea lor.– Costurile administrative ale organizaţiilor implicate pot fi acoperite din contribuţia Comunităţii Europene (până la un maximum de 7% din costul total al proiectului respectiv), dacă acestea sunt direct legate de implementarea activităţilor.– Granturile Comunităţii Europene nu pot fi utilizate pentru finanţarea următoarelor activităţi: conferinţe, studii academice şi studii de fezabilitate, care nu sunt urmate de o faza de implementare, amortizare, inzestrare cu capital, deficit financiar, proiecte de urgenta, proiecte care au început deja.– Contribuţia la finanţarea proiectelor poate fi asigurata parţial şi în natura, până la un plafon de 10% din costurile totale ale proiectului.– Durata proiectului nu poate depăşi 24 de luni.Microproiecte──────────────Prevederile specificate mai sus pentru macroproiecte sunt valabile şi în cazul microproiectelor, cu următoarele excepţii:– proiectele pot fi înaintate de o singura organizaţie eligibilă care este localizata într-o ţara din Europa Centrala şi de Est, fără necesitatea de a implica un partener;– contribuţia CE nu poate depăşi 90% din costurile fiecărui proiect (restul fiind asigurat, în bani sau în natura, de către ONG sau ONP care înaintează proiectul);– mărimea maxima a grantului acordat de către CE este de 50.000 euro. Comitetul de coordonare va stabili suma minima a grantului pentru fiecare ţara;– proiectele vor trebui să fie implementate pe parcursul unui an.Facilitatea privind reţelele────────────────────────────Facilitatea va furniza sprijin, permitand ONG, ONP şi altor organizaţii ale societăţii civile sa participe la activităţi organizate la nivelul Uniunii Europene. Aceasta facilitate va acoperi costurile de călătorie, de cazare şi masa pentru participarea la evenimentele organizate de către organizaţii, precum ONG/ONP din UE, care operează în sectoarele eligibile ale programului Access.Aceasta facilitate nu poate fi utilizata pentru finanţarea organizării unor evenimente.Procesul de evaluare şi selecţie a proiectelorProiectele vor fi selectate printr-o solicitare deschisă de propuneri, lansata în fiecare ţara beneficiara şi organizată de către organizaţia de implementare selectata. Vor fi urmate procedurile standard ale Comisiei din domeniul ajutorului extern (în mod deosebit procedurile de contractare din Ghidul practic pentru PHARE, ISPA şi SAPARD, secţiunea 6, Granturi).Revizuirea programuluiProgramul poate fi revizuit la cererea Comisiei Europene, în timpul implementarii sale, în vederea evaluării gradului în care acesta corespunde procesului de preaderare şi obiectivelor sale sociale şi civice.Coordonarea şi activităţile altor donatoriO atenţie deosebită va fi acordată nesuprapunerii activităţilor proiectului cu alte activităţi finanţate prin intermediul altor surse comunitare, cum ar fi: programele naţionale PHARE, alte programe orizontale (mai ales cele finanţate de Iniţiativa Europeană pentru Democratie şi Drepturile Omului) sau programe comunitare deschise pentru participare ţărilor candidate. În mod similar coordonarea va fi asigurata prin activităţi finanţate de ţările candidate sau de alţi donatori internationali.Costuri şi planul de finanţareContribuţia PHARE la programul Access va fi de 20 milioane euro pentru anul 2000.Programul Access va expira la data de 30 noiembrie 2003 (efectuarea plăţilor).În anexele nr. 2 şi 3 sunt prezentate calendarele activităţilor pentru contractare şi pentru efectuarea plăţilor.Aranjamente de implementareAcest program va fi implementat prin Sistemul de implementare descentralizat (Manualul SID). Instituţia de implementare va fi selectata prin următoarele doua mecanisme alternative: a) OPCP va organiza o licitaţie (în Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Polonia şi Slovenia) sau b) Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (sau o organizaţie echivalenta) este nominalizată direct în calitate de instituţie de implementare (în Republica Ceha, Lituania, România şi Republica Slovaca). Acolo unde exista un sistem de implementare pentru un program naţional PHARE pentru societatea civilă implementarea programului Access va urma, dacă este posibil, acelaşi mecanism. Coordonatorul naţional al asistenţei (NAC) va avea responsabilitatea generală pentru programare, monitorizare şi implementare a programelor PHARE.Pentru scopul acestui program va fi instituit un nou comitet de coordonare pentru: a) a lua deciziile strategice cheie privind programul (cum a fost definit în secţiunile 5.3 şi 5.4 din Manualul SID); şi b) a supraveghea implementarea programului. Comitetul de coordonare va cuprinde reprezentanţi ai principalelor instituţii interesate de acest program, şi anume NAC, şeful delegaţiei şi un reprezentant (reprezentanţi) al societăţii civile.Fondul Naţional (FN) din cadrul Ministerului Finanţelor, condus de responsabilul naţional cu autorizarea finanţării (NAO), va superviza gestiunea financiară a programului şi va fi responsabil pentru raportarile către Comisia Europeană. În ceea ce priveşte implementarea programului, autoritatea naţionala de control competenţa va realiza un control financiar potrivit.Comisia va transfera fonduri către Fondul Naţional conform Memorandumului de înţelegere semnat între Comisie şi Guvernul României la 20 octombrie 1998. Fondurile vor fi transferate ca urmare a solicitărilor făcute de NAO. După semnarea memorandumului de finanţare şi a acordurilor financiare dintre Fondul Naţional şi agenţiile de implementare vor fi transferate către Fondul Naţional până la 20% din fonduri, pentru a fi gestionate la nivel local. De asemenea, trebuie să se îndeplinească şi prevederile art. 2 şi 13 din memorandumul de înţelegere privind Fondul Naţional. Mai mult, NAO trebuie să transmită Comisiei documentul de numire a PAO şi o descriere a modului de funcţionare a sistemului, prezentând modalitatea în care circulă informaţia între Fondul Naţional şi agenţiile de implementare şi modalitatea în care se vor efectua plăţile.Transferarea fondurilor care vor fi gestionate la nivel local, de până la 20%, se va efectua în 4 transe sau se va efectua într-o singura transa dacă este o sumă mai mica de 20% din buget. Prima transa va fi trasa când 10% din buget au fost cheltuite de către agenţiile de implementare. A doua transa poate fi solicitată când 30% din bugetul total în vigoare au fost cheltuite. A treia transa se va solicita la 50%, iar a patra transa în momentul în care 70% din bugetul total au fost cheltuite. În afară de fondurile necheltuite ca urmare a autorizării exprese şi în avans acordate de către Comisie, nici o solicitare de transferare nu poate fi facuta dacă fondurile agregate depozitate la Fondul Naţional şi la agenţiile de implementare depăşesc 10% din bugetul total în vigoare din partea contractată. În mod excepţional NAO poate solicita efectuarea unor plati în avans de mai mult de 20%, potrivit procedurilor stabilite prin memorandumul de înţelegere menţionat mai sus.Acolo unde este cazul, potrivit acordurilor de finanţare semnate între Fondul Naţional şi agenţiile de implementare/OPCP, Fondul Naţional va transfera fonduri către agenţiile de implementare/OPCP. Fiecare acord de finanţare individual va fi aprobat înainte de către Comisia Europeană. În cazul în care Fondul Naţional este el însuşi agent de efectuare a plăţilor pentru agenţia de implementare/OPCP, nu va exista nici un transfer de fonduri de la Fondul Naţional către agenţia de implementare/OPCP. OPCP şi agenţiile de implementare vor fi conduse fiecare de un responsabil cu autorizarea programelor (PAO), desemnat de NAO după consultarea NAC. PAO va fi responsabil pentru toate operaţiunile efectuate de către agenţia de implementare relevanta/OPCP.Fondul Naţional va deschide şi va gestiona, într-un sistem contabil separat, un cont separat purtător de dobânzi, în euro, într-o banca pentru care Comisia şi-a dat acordul în avans. Dobânda va fi raportată Comisiei. Pe baza unei propuneri de la NAO, dacă Comisia va decide în acest fel, dobânzile pot fi reinvestite în program. Aceleaşi proceduri se vor aplica oricăror fonduri transferate către o agenţie de implementare sau către OPCP.Responsabilul naţional cu autorizarea finanţării (NAO) şi responsabilii cu autorizarea programelor (PAO) vor asigura ca toate contractele să fie pregătite potrivit procedurilor stabilite în Manualul SID. Toate contractele vor fi mai mari de 2 milioane euro, cu excepţia proiectelor ce implica construcţia instituţională, unde ambele contracte de servicii şi furnizare pot avea o valoare mai mica.Toate contractele trebuie încheiate până la data de 30 noiembrie 2002. Toate plăţile trebuie efectuate până la data de 30 noiembrie 2003.Toate fondurile care nu au fost utilizate până la data expirării programului vor fi restituite Comisiei.Pentru acele contracte care au fonduri reţinute pentru o perioadă de garanţie ce se extinde în afară sfarsitului perioadei de efectuare a plăţilor totalul general al fondurilor ce se referă la acele contracte, după cum au fost calculate de PAO şi stabilite de Comisie, va fi plătit agenţiei de implementare/OPCP înainte de închiderea oficială a programului. Agenţia de implementare/OPCP îşi asuma întreaga responsabilitate în ceea ce priveşte depozitarea fondurilor până la efectuarea plăţii finale şi în ceea ce priveşte asigurarea ca fondurile menţionate vor fi utilizate numai pentru efectuarea plăţilor în baza clauzelor de reţinere. Agenţia de implementare/OPCP îşi va asuma în continuare întreaga responsabilitate în ceea ce priveşte contractorii, în vederea îndeplinirii obligaţiilor în baza clauzelor de reţinere. Dobânzile rezultate ca urmare a depozitarii fondurilor vor fi vărsate Comisiei după efectuarea finala a plăţilor către contractori. Fondurile neplătite către contractori după ce efectuarea plăţilor s-a încheiat vor fi rambursate Comisiei. NAO va prezenta anual Comisiei o situaţie generală referitoare la utilizarea fondurilor depozitate în conturi de garantare, în special a plăţilor efectuate din acestea, şi a dobânzii rezultate.Monitorizare şi evaluareInstituţia de implementare selectata are responsabilitatea pentru monitorizarea proiectelor. Aceasta va informa permanent Comitetul de coordonare despre implementarea programului.Se aplica procedurile standard din Manualul SID privind monitorizarea şi evaluarea la nivel de program.Se aplica procedurile standard din Manualul SID privind evaluarea programelor PHARE.RiscuriPrincipalele riscuri se referă la: coordonarea dintre diferitele instituţii implicate în program; gestionarea eficace a programului; disponibilizarea la timp a resurselor de cofinantare.Problemele ce pot interveni la implementarea efectivă a programului sunt următoarele:– capacitatea instituţională şi profesională redusă a ONG/ONP de a derula şi de a implementa proiecte în mod satisfăcător, cu asigurarea cofinanţării;– absenta unui parteneriat real între ONG/ONP implicate într-un proiect;– ONG/ONP cu obiective frauduloase; deturnare de fonduri;– capacitatea de gestionare a instituţiilor de implementare. + 
Anexa 1    ────────la anexa C────────────                               MATRICEA – CADRU                   a Programului Access 2000. Identificare┌───────────────────┬─────────────────────┬──────────────────┬─────────────────┐│ Obiective │ Indicatori de │ Surse de │ Ipoteze şi ││ generale │ realizare │ informare │ riscuri │├───────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┤│- implementarea │- creşterea numărului│- rapoarte şi │- stabilitate ││ comunitar în │de ONG/ONP active │statistici │politica şi ││ sectorul de │- creşterea partene- │naţionale │economică ││ activitate al │ria telor şi a │- studii de la │- angajare ││ ONG/ONP │cooperării dintre │instituţii │continua la sco- ││- încurajarea │ONG/ONP │internaţionale │purile progra- ││ participării │- participare │(BERD, Banca │mului din partea ││ indivizilor cu │crescută în societate│Mondială, Uniunea │Guvernului ││ risc de a fi │a grupurilor-ţinta │Europeană) │- existenta unei ││ marginalizati │- înregistrarea unei │- rapoarte ale │legislaţii ││ din punct de │îmbunătăţiri în ceea │Comisiei │potrivite în ceea││ vedere social, │ce priveşte │- informaţii de │ce priveşte ││ economic sau │implementarea │presa şi media │ONG/ONP ││ politic │acquisului comunitar │ale CE │ │├───────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┤│ Obiective │ Indicatori de │ Surse de │ Ipoteze şi ││ generale │ realizare │ informare │ riscuri │├───────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┤│- întărirea │- creşterea numărului│- rapoarte şi │- cooperare şi ││societăţii civile │şi a calităţii │statistici │coordonare ││prin dezvoltarea │cererilor de │ale organizaţiilor│între autorita- ││capacităţii │finanţare │contractante │tile relevante/ ││instituţionale a │- număr de proiecte/ │- rapoarte şi │organizaţiile ││ONG/ONP │activităţi │statistici │implicate ││- stimularea │îndeplinite cu │naţionale │- angajare ││iniţiativelor │succes │- rapoarte ale │continua a ││ONG/ONP în favoarea│- creşterea numărului│Comisiei │fiecărei părţi ││obiectivelor legate│de ONG/ONP active în │ │implicate ││de acquisul │reţeaua Uniunii │ │- disponibi- ││comunitar │Europene │ │litate a resur- ││- întărirea │ │ │selor financiare ││capacităţii │ │ │interne pentru ││operationale a │ │ │cofinantare ││organizaţiilor │ │ │- disponibilitate││prin transferul │ │ │a unei asistente ││de knowhow, │ │ │tehnice cali- ││instruire, │ │ │ficate ││- promovarea unei │ │ │- existenta unui ││reţele a ONG/ONP │ │ │parteneriat real ││ │ │ │- capacitate ││ │ │ │relevanta de ││ │ │ │selectare a ││ │ │ │ONG/ONP │├───────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┤│ Obiective │ Indicatori de │ Surse de │ Ipoteze şi ││ generale │ realizare │ informare │ riscuri │├───────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┤│- proiecte │- structurile create/│- rapoarte de │- gestionare ││implementate │proiectele │monitorizare │eficienta a ││cu succes │funcţionează potrivit│- rapoarte ale │programului ││- ONG/ONP sunt mai │unui calendar şi │managerilor de │(implementare, ││bine integrate în │unor planuri │proiect │monitorizare şi ││reţeaua Uniunii │(realiste) │- rapoarte ale │evaluare) ││Europene │- creşterea numărului│contractorilor │- coordonare ││ │de ONG/ONP care │ │între autorita- ││ │participa la │ │tile de implemen-││ │activităţile de la │ │tare, organiza- ││ │nivelul Uniunii │ │tiile contrac- ││ │Europene │ │tante şi alte ││ │ │ │instituţii ││ │ │ │implicate ││ │ │ │- existenta ││ │ │ │fondurilor ││ │ │ │pentru ││ │ │ │cofinantare │├───────────────────┴─────────────────────┴──────────────────┴─────────────────┤│INTRARI: 20 milioane euro din bugetul Uniunii Europene, cuprinzând finanţarea ││ pentru proiecte şi reţea şi pentru structurile de gestiune ale ││ Programului Access 2000 │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
 + 
Anexa 2    ────────la anexa C────────────                       CALENDAR PENTRU CONTRACTARE    Titlul programului: Access    Agenţia de implementare: statele candidate/delegatiile (SID)    Anul: 2000    Expira: 30 noiembrie 2003    Contribuţia totală de la Uniunea Europeană: 20 milioane euro    Data redactarii: 5 iunie 2000  

   
  – milioane euro –
                             
  Subproiecte Angajări contractuale prevăzute (trimestrial)*) Alocare bugetară
  2001 2002 2003
  Fondurile programului 5,5 5,5 5,5 5,5 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0

Notă *) Depinde de orarul prevăzut pentru selectarea instituţiilor de implementare     a programului. + 
Anexa 3     ────────la anexa C────────────                     CALENDAR PENTRU EFECTUAREA PLĂŢILOR    Titlul programului: Access    Agenţia de implementare: statele candidate/delegatiile (SID)    Anul: 2000    Expira: 30 noiembrie 2003    Contribuţia totală de la Uniunea Europeană: 20 milioane euro    Data redactarii: 5 iunie 2000

   
  – milioane euro –
                             
  Subproiecte Angajări contractuale prevăzute (trimestrial)*) Alocare bugetară
  2001 2002 2003
  Fondurile programului 0 4 4 4 4 4 12 12 12 12 20 20 20

 *) Depinde de orarul prevăzut pentru selectarea instituţiilor de implementare    a programului. + 
Anexa 3 (D)────────────INFORMARE ŞI PUBLICITATEpentru programele PHARE ale Uniunii Europene1. Scop şi obiectiveInformaţiile şi activităţile de publicitate privind asistenţa Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate creşterii gradului de constientizare a publicului şi a transparenţei acţiunilor UE, precum şi creării unei imagini consistente privind activităţile respective în toate ţările beneficiare. Informarea şi publicitatea privesc activităţile care primesc o contribuţie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.2. Principii generaleFiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finanţare, precum şi a altor forme de asistenţa va fi responsabil cu publicitatea la faţa locului. Aceasta acţiune se va desfăşura în cooperare cu delegaţia Comisiei Europene, care va fi informată asupra demersurilor făcute în acest scop.Autorităţile naţionale şi regionale competente vor desfăşura activităţile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, în colaborare cu delegaţia Comisiei Europene din ţara respectiva. Informarea şi măsurile publicitare descrise mai jos se bazează pe prevederile reglementărilor şi deciziilor ce se aplică fondurilor structurale. Acestea sunt:– art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93, Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;– Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.Informarea şi măsurile publicitare trebuie să fie conforme cu prevederile reglementărilor şi deciziilor susmenţionate. Ghidul informativ poate fi procurat de la delegatiile Comisiei Europene din ţările beneficiare prin autorităţile locale, regionale şi naţionale.3. Informarea şi publicitatea privind programele PHAREInformarea şi măsurile publicitare vor face subiectul unui set de măsuri coerente, definite de autorităţile naţionale, regionale şi locale competente, în colaborare cu delegaţia Comisiei, pentru toată durata memorandumului de finanţare, şi vor privi atât programele, cat şi alte forme de asistenţa.Costul informării şi publicităţii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.În cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica măsurile menţionate mai jos la lit. a) şi b):a) Autorităţile competente din ţara beneficiara trebuie să publice conţinutul programelor şi al altor forme de asistenţa în forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzător şi trebuie ţinute la dispoziţia părţilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea în teritoriul tarii beneficiare a informaţiilor şi materialelor publicitare produse.b) Informarea şi măsurile publicitare la faţa locului trebuie să cuprindă următoarele:(i) pentru investiţiile de infrastructura ce depăşesc un milion euro:– panouri ridicate la faţa locului, instalate în concordanta cu prevederile reglementărilor şi deciziilor menţionate în paragraful 2 de mai sus;– panouri informative pentru lucrările de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementărilor şi deciziilor menţionate în paragraful 2 de mai sus şi în concordanta cu indicaţiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispoziţie de delegaţia Comisiei Europene din ţara beneficiara;(îi) în cazul investiţiilor de producţie, măsuri pentru dezvoltarea potenţialului local şi alte măsuri beneficiind de finanţare PHARE:– măsuri care să conducă la constientizarea beneficiarilor potenţiali şi a opiniei publice cu privire la asistenţa PHARE, în concordanta cu reglementările de la paragraful 3b)(i);– măsuri adresate solicitanţilor de ajutoare de stat, parţial finanţate de PHARE, sub forma unei indicaţii în formularul care trebuie completat de aceşti solicitanţi, care să indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, în concordanta cu reglementările de mai sus.4. Transparenta asistenţei UE în cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari şi publicul larg4.1. Cercurile de afaceriCercurile de afaceri trebuie implicate în cea mai mare măsura în asistenţa care le priveşte direct.Autorităţile responsabile cu implementarea asistenţei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informaţiilor către potentialii beneficiari, în special către întreprinderile mici şi mijlocii. Acestea trebuie să cuprindă şi indicaţii privind procedurile administrative care trebuie urmate.4.2. Alţi beneficiari potenţialiAutorităţile responsabile cu implementarea asistenţei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informaţiilor către toate persoanele care beneficiază sau care ar putea beneficia de măsuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. În acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregătire profesională implicate în angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare şi organizaţiile neguvernamentale.FormulareFormularele emise de autorităţile locale, naţionale sau regionale privind anunţarea şi solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricărei alte entităţi eligibile pentru acest fel de asistenţa vor trebui sa indice faptul ca UE şi, în mod special, programele PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenţa transmisă beneficiarilor trebuie să menţioneze procentul sau volumul de asistenţa finanţat de programele amintite. În cazul în care astfel de documente poarta stema naţionala sau regionala, trebuie să poarte şi un însemn al UE de aceeaşi mărime.4.3. Publicul generalMass-mediaAutorităţile competente vor informa mass-media, în maniera cea mai potrivita, despre acţiunile cofinantate de UE, PHARE în special. Contribuţia PHARE va fi reflectată corespunzător în aceasta informare.În acest context demararea operaţiunilor (o dată adoptate de Comisie) şi fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor acţiuni de publicitate, cu precădere în mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzătoare cu delegaţia Comisiei din ţara respectiva.Cele doua principii menţionate mai sus se aplică anunţurilor, precum şi comunicatelor de presa şi comunicatelor publice.Acţiuni informativeOrganizarea de acţiuni informative, cum ar fi: conferinţe, seminarii, târguri şi expoziţii, în legătură cu implementarea operaţiunilor parţial finanţate de Programul PHARE, va urmări să facă explicita participarea UE. În acest context se vor expune steagurile UE în camerele unde au loc intalniri şi se va pune sigla UE pe documente, în funcţie de situaţie. Delegaţia Comisiei din ţara beneficiara va ajuta, după necesitaţi, la pregătirea şi implementarea acestui tip de acţiuni.Materiale informativePublicaţiile (cum ar fi broşuri şi pliante) despre programe şi măsuri similare, finanţate sau cofinantate de PHARE, trebuie să conţină pe prima pagina o indicare clara a participării UE, precum şi sigla UE, în cazul în care stema naţionala sau regionala este folosită.În cazul în care aceste publicaţii au o prefata, aceasta trebuie semnată atât de persoana responsabilă în ţara beneficiara, cat şi de delegatul Comisiei, în numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.Aceste publicaţii trebuie să se refere la organismele naţionale şi regionale responsabile cu informarea părţilor interesate.Principiile menţionate mai sus se aplică, de asemenea, şi materialelor audiovizuale.5. Prevederi privind panouri, postere şi plăcuţe permanenteŢările beneficiare vor asigura transparenta măsurilor parţial finanţate de Programul PHARE, în concordanta cu următoarele măsuri şi informaţii publicitare:PanouriPanourile cu informaţii privind participarea UE la finanţarea investiţiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE în proporţie de un milion euro sau mai mult. Chiar dacă autorităţile locale sau regionale nu ridica un panou care să mentioneze propria lor implicare, finanţarea UE trebuie menţionată pe un panou special. Aceste panouri trebuie să aibă o mărime corespunzătoare anvergurii (ţinându-se seama de mărimea contribuţiei UE) şi trebuie să corespundă instrucţiunilor prevăzute în Ghidul informativ ce se poate obţine de la delegatiile Comisiei Europene.Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrării şi în măsura în care este posibil, aceste panouri vor fi înlocuite cu plăcuţe permanente, în concordanta cu prevederile Ghidului informativ.Plăcuţe permanenteAceste plăcuţe vor trebui amplasate în zonele accesibile publicului larg (centre de conferinţe, aeroporturi, staţii etc.). Placutele trebuie să cuprindă pe lângă sigla UE şi o menţiune privind Programul PHARE şi cofinantarea UE. În cazurile în care autorităţile locale, regionale sau naţionale, precum şi orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit să asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de un milion euro, trebuie indicată participarea UE.6. Prevederi finaleAutorităţile naţionale, regionale sau locale implicate pot derula în orice situaţie măsuri suplimentare, dacă se considera necesar. În aceste cazuri trebuie consultata şi informată delegaţia Comisiei, astfel încât aceasta să poată participa, dacă considera necesar, la realizarea acestor măsuri.Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegaţiei din ţara respectiva, va asigura asistenţa tehnica sub forma îndrumării asupra cerinţelor de design, în cazul în care este necesar. Se va realiza un ghid informativ, scris în limba tarii respective, care va conţine indicaţii detaliate referitoare la cerinţele de design.─────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x