privind obligaţia de serviciu public pe rute aeriene interne
Parlamentul României adopta prezenta lege. +
Articolul 1(1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate impune transportatorilor aerieni obligaţia de serviciu public pentru cursele aeriene regulate, efectuate pe rute interne având ca destinaţie aeroporturi ce deservesc zone periferice sau defavorizate de pe teritoriul României sau pe rute interne cu trafic redus, având ca destinaţie un aeroport de interes local de pe acest teritoriu, în condiţiile în care asemenea rute sunt considerate importante pentru dezvoltarea economică a zonei deservite de aeroportul în cauza. … (2) Impunerea obligaţiei de serviciu public se face după consultarea consiliilor judeţene interesate şi după informarea eventualilor transportatori aerieni ce deservesc rutele respective. … (3) Impunerea obligaţiei de serviciu public pe una sau mai multe rute aeriene interne se face prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 2(1) Obligaţia de serviciu public pe o ruta aeriană interna reprezintă toate cerinţele referitoare la continuitatea, regularitatea, capacitatea de transport şi tariful oferit unui transportator aerian de a efectua curse regulate pe ruta respectiva, cerinţe pe care transportatorul aerian nu şi le-ar asuma dacă ar lua în considerare numai interesul comercial. … (2) Cursele aeriene efectuate în astfel de condiţii sunt considerate curse aeriene regulate. … +
Articolul 3Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va evalua necesitatea impunerii obligaţiei de serviciu public luând în considerare următoarele elemente:a) interesul public; … b) posibilitatea utilizării altor moduri de transport şi capacitatea acestora de a satisface nevoile de transport avute în vedere; … c) condiţiile şi tarifele de transport aerian ce pot fi oferite utilizatorilor; … d) implicatiile asupra activităţii transportatorilor aerieni care operează sau intenţionează sa opereze pe ruta aeriană respectiva. … +
Articolul 4În situaţia în care alte moduri de transport nu pot asigura un serviciu adecvat şi neintrerupt, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate include în obligaţia de serviciu public cerinţa ca orice transportator aerian care intenţionează sa opereze pe acea ruta să asigure operarea pe o anumită perioada, care va fi stabilită în conformitate cu celelalte cerinţe ale obligaţiei de serviciu public. +
Articolul 5(1) Pe o ruta pentru care a fost impusa obligaţia de serviciu public în conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi 4, numai transportatorii aerieni care au notificat Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului ca au acceptat toate cerinţele ce decurg din obligaţiile acestui serviciu, pe întreaga perioadă de operare respectiva, pot oferi spre vânzare bilete de transport individuale numai dacă respectiva cursa aeriană respecta toate cerinţele ce decurg din obligaţia de serviciu public. … (2) Prin bilete de transport individuale se înţelege acele bilete de transport care nu includ alte servicii conexe, cum ar fi cazarea, care sunt vândute publicului de către transportatorul aerian, de către agenţii săi autorizaţi sau de către agenţii de charter. … +
Articolul 6(1) Dacă nici un transportator aerian nu a început, într-o perioadă de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului prevăzut la alin. (3) al art. 1, operarea de curse aeriene regulate pe ruta pe care a fost impusa obligaţia de serviciu public, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate permite accesul pe ruta aeriană respectiva unui singur transportator aerian, pe o perioadă de maximum 3 ani, după care situaţia va fi reanalizata. … (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), dreptul de operare pe ruta aeriană pe care a fost instituită obligaţia de serviciu public va fi acordat, prin licitaţie publică, cu respectarea prevederilor legale specifice în vigoare, oricărui transportator aerian autorizat sa realizeze asemenea curse aeriene. … (3) Atât caietul de sarcini pentru participarea la licitaţie, cat şi, ulterior, contractul încheiat cu transportatorul aerian selectat vor cuprinde, printre altele, următoarele elemente: … a) cerinţele impuse de obligaţia de serviciu public; … b) regulile privind încheierea, amendarea şi încetarea contractului, în special cele referitoare la apariţia unor modificări neprevăzute; … c) perioada de valabilitate a contractului; … d) sancţiunile aplicate pentru nerespectarea prevederilor contractuale. … (4) La selectarea ofertanţilor se va tine cont de modul de îndeplinire a cerinţelor impuse, inclusiv de tariful şi condiţiile pe care transportatorii aerieni le oferă utilizatorilor, precum şi de valoarea compensatiei prevăzute la art. 7 alin. (1), pe care aceştia, eventual, o solicita. … +
Articolul 7(1) Dacă un transportator aerian a fost selectat prin aplicarea prevederilor art. 6, acestuia i se poate acorda de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, o compensaţie pentru asigurarea cerinţelor impuse prin obligaţia de serviciu public, a carei valoare va tine cont de costurile şi veniturile rezultate în urma prestării acestui serviciu. … (2) Nivelul maxim al compensatiei nu poate depăşi deficitul generat de prestarea serviciului public. În caz contrar, compensaţia reprezintă ajutor de stat şi sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 8Prevederile art. 6 alin. (1) şi (2) nu se aplică rutelor pentru care alte moduri de transport pot asigura un serviciu adecvat şi neintrerupt în situaţia în care capacitatea oferită depăşeşte 30.000 de locuri pe an. +
Articolul 9Anual, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va cuprinde în bugetul alocat cheltuielile estimate pentru acoperirea costurilor generate de aplicarea art. 7. +
Articolul 10Prezenta lege realizează alinierea legislaţiei naţionale în vederea aplicării directe, la data aderării României la Uniunea Europeană, a Regulamentului Consiliului nr. 2.408/92/CEE din 23 iulie 1992 privind accesul transportatorilor aerieni comunitari pe rutele aeriene intracomunitare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 240 din 24 august 1992.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANUPREŞEDINTELE SENATULUINICOLAE VACAROIUBucureşti, 10 noiembrie 2004.Nr. 491.––––