LEGE nr. 319 din 20 decembrie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 30/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1308 din 23 decembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONVENTIE 17/12/1997
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 75
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ART. 1REFERIRE LALEGE 202 05/07/2023
ART. 1REFERIRE LACONVENTIE 17/12/1997
ART. 3DEROGARE DE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 137
ART. 6DEROGARE DE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 9
ART. 6REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 12
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 17/12/1997 ART. 11
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulPROMULGAT DEDECRET 1632 20/12/2024
ActulREFERIT DEDECRET 1632 20/12/2024





Parlamentul României adoptă prezenta lege. + 
Articolul 1Prezenta lege stabilește unele măsuri pentru punerea în aplicare a Convenției privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, denumită în continuare Convenția, la care România a aderat prin Legea nr. 202/2023. + 
Articolul 2În sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)funcționar public străin înseamnă orice persoană, numită sau aleasă, care deține o funcție legislativă, administrativă sau judiciară într-o țară străină, orice persoană care exercită o funcție publică pentru o țară străină, inclusiv pentru o agenție de stat sau o întreprindere publică, și orice funcționar sau agent al unei organizații publice internaționale;b)țară străină include toate nivelurile și subdiviziunile de guvernare, de la cele naționale până la cele locale;c)act contrar îndatoririlor de serviciu înseamnă folosirea necorespunzătoare de către funcționarul public străin a funcției sale, dacă actul este realizat în legătură cu îndatoririle sale de serviciu sau în legătură cu calitatea sa.
 + 
Articolul 3(1)Fapta persoanei care, direct sau indirect, promite, oferă sau dă unui funcționar public străin, pentru acesta sau pentru altul, bani ori alte foloase care nu i se cuvin, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle de serviciu ale respectivului funcționar public străin sau în legătură cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri, dacă fapta este de natură să îi procure acesteia sau oricărei alte persoane bani sau alte foloase sau să îi mențină asemenea avantaje în legătură cu desfășurarea de operațiuni economice internaționale, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani.(2)Prin derogare de la dispozițiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, în cazul infracțiunii prevăzute la alin. (1), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 3.000 lei și 300.000 lei.(3)Banii, valorile sau orice alte bunuri oferite sau date sunt supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc se dispune confiscarea prin echivalent. + 
Articolul 4Infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) este de competența Direcției Naționale Anticorupție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. + 
Articolul 5Dacă în efectuarea urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constată că infracțiunea care constituie obiectul cauzei este cea de la art. 3 alin. (1), aceștia au obligația de a sesiza de îndată procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție. + 
Articolul 6Prin derogare de la prevederile art. 9 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și în aplicarea art. 12 din aceeași lege, legea penală română se aplică dacă infracțiunea prevăzută la art. 3 este săvârșită în afara teritoriului țării de către un cetățean român sau de o persoană juridică română, chiar dacă aceasta nu este prevăzută ca infracțiune de legea penală a țării unde aceasta a fost săvârșită, fără a fi necesară autorizarea prealabilă a procurorului general de la parchetul de pe lângă curtea de apel în a cărei rază teritorială se află parchetul mai întâi sesizat sau a procurorului general de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. + 
Articolul 7În aplicarea art. 11 din Convenție:a)se desemnează Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin structura competentă, ca autoritate centrală responsabilă pentru consultările în vederea stabilirii competenței de efectuare a urmăririi penale în cazul comiterii infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1);b)autoritățile centrale responsabile pentru primirea cererilor de asistență judiciară în cazul comiterii infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1) sunt Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin structura competentă, pentru cererile de asistență judiciară formulate în faza de urmărire penală, și Ministerul Justiției, pentru cererile de asistență judiciară formulate în faza de judecată sau de executare a pedepsei, precum și pentru cererile de extrădare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VASILE-DANIEL SUCIU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
București, 20 decembrie 2024.Nr. 319.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x