Marea Adunare Naționala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege. +
Articolul ILegea contractelor economice, nr. 71/1969, republicată în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România nr. 120 din 6 august 1973, se modifica și se completează, avînd următorul cuprins: +
LEGEA CONTRACTELOR ECONOMICE Întărirea autoconducerii muncitoresti și a autogestiunii economico-financiare a fiecărei unități socialiste, în cadrul conducerii unitare a întregii activități economice prin planul național unic de dezvoltare economico-socială, impune perfecționarea continua a raporturilor contractuale, în scopul stimulării creșterii eficientei economice, largirii schimburilor de produse, lucrări și servicii, precum și pentru fundamentarea, realizarea și depășirea sarcinilor de plan. Asigurarea disciplinei de plan și contractuale face necesar ca pe toate treptele organizatorice să se acționeze ferm pentru respectarea integrală a obligațiilor privind încheierea și executarea contractelor economice, reducerea duratelor de aprovizionare – fabricație – desfacere și accelerarea vitezei de rotație a mijloacelor circulante, utilizarea cu maximum de eficienta a fondurilor materiale și bănești. În domeniul activității de comerț exterior, sistemul contractelor economice trebuie să asigure intensificarea activității de comerț exterior și cooperării economice internaționale, a schimburilor economice ale tarii noastre cu alte tari. Aplicarea noului mecanism economico-financiar și perfecționarea continua a contractelor economice, întărirea rolului acestora în fundamentarea și realizarea sarcinilor de plan, trebuie să conducă la creșterea cointeresarii și a răspunderii unităților socialiste, a colectivelor de oameni ai muncii și a organelor de conducere colectivă, pentru gospodărirea eficienta a părții din avutia naționala încredințată lor spre administrare, în vederea satisfacerii cerințelor economiei naționale. +
Capitolul 1Principii de bază +
Articolul 1Contractul economic are rolul de a reglementa realizarea producției în cantitățile, calitatea și la termenele stabilite, precum și raporturile financiare dintre unitățile socialiste, cu respectarea costurilor și a celorlalți indicatori economici și financiari, în conformitate cu prevederile planului național unic, în vederea infaptuirii obiectivelor prevăzute pentru dezvoltarea economico-socială și a satisfacerii cerințelor activității de export și cooperare economică internationala. Relațiile reciproce de producție și financiare dintre unitățile socialiste stabilite prin contractele economice trebuie să asigure îndeplinirea sarcinilor și obiectivelor ce revin unităților respective pentru valorificarea superioară a tuturor resurselor materiale și de forta de muncă, utilizarea cu maximum de eficienta a capacităților de producție, ridicarea nivelului calitativ al întregii activități economice. Prin conținutul și funcțiile sale, contractul economic constituie un instrument de baza în activitatea de planificare și de realizare a prevederilor înscrise în planul național unic de dezvoltare economico-socială. +
Articolul 2Contractul economic intern, privind livrarea de produse, executarea de lucrări și prestarea de servicii între unitățile socialiste, trebuie să asigure fundamentarea și înfăptuirea obiectivelor și sarcinilor planului național unic de dezvoltare economico-socială, în conformitate cu Directivele Partidului Comunist Roman de dezvoltare economico-socială a tarii. +
Articolul 3Contractul extern, dintre unitățile socialiste și partenerii străini, trebuie să asigure folosirea avantajelor participării la diviziunea internationala a muncii, extinderea schimburilor externe și a cooperării economice în producție, fundamentarea și realizarea planului de comerț exterior, în condițiile creșterii continue a potențialului tehnic și economic al Republicii Socialiste România, cu respectarea stricta a principiilor suveranității și independentei naționale, egalității în drepturi și avantajului reciproc, neamestecului în treburile interne. +
Articolul 4Contractele economice interne dintre unitățile socialiste se vor încheia pe baza sarcinilor stabilite în planul cincinal, înaintea începerii executării acestuia, în care scop unitățile socialiste sînt obligate: a)să asigure contractarea integrală a producției stabilite prin planul cincinal, pe baza portofoliului de comenzi, a normativelor de plan și în conformitate cu destinatiile din balantele de produse; … b)sa încheie contracte pe termen lung, pe baza orientarilor și prognozelor de dezvoltare în perspectiva a economiei naționale, îndeosebi pentru materiile prime de baza, mașini, utilaje și instalații cu ciclu lung de fabricație; … c)sa încheie contracte pentru obiectivele de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducerea progresului tehnic pentru întreaga perioadă a ciclului de realizare, de la inițierea lucrărilor și pînă la asimilarea rezultatelor în producție. … La data actualizării, potrivit legii, a planului anual prin decret al Consiliului de Stat, sarcinile de plan trebuie să aibă la baza contracte ferme, practic integral pentru consumul intern. Pe baza prevederilor de plan actualizate, ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, centralele și întreprinderile vor lua măsurile necesare pentru definitivarea contractării și asigurării tuturor condițiilor în vederea realizării sarcinilor stabilite. +
Articolul 5Contractele externe se vor încheia în concordanta cu obiectivele și sarcinile stabilite prin planul cincinal. Raporturile contractuale cu partenerii străini se vor stabili astfel încît, la data aprobării, prevederile din planurile anuale referitoare la producția pentru export, la importurile necesare, precum și la acțiunile de cooperare, să fie fundamentate prin contracte ferme, contracte cadru, comenzi sau convenții, care să asigure certitudinea desfacerii producției și a aprovizionarii tehnico-materiale. În acest scop, unitățile socialiste sînt obligate: a)sa încheie contracte pe termen pe lung, ținînd seama de orientările și prognozele de dezvoltare ale economiei naționale și de acordurile de colaborare cu alte tari pentru livrările în cadrul acțiunilor de cooperare internationala și îndeosebi pentru cooperare în producție, pentru produsele destinate exportului, mașini, utilaje și instalații cu ciclu lung de fabricație, precum și pentru importurile principalelor materii prime; … b)să asigure din timp oferte tehnico-comerciale necesare pentru valorificarea superioară și diversificarea producției pentru export pe baza contractuală, în funcție de cerințele pieței externe; … c)să asigure raporturi de continuitate cu partenerii străini, schimburi echitabile, reciproc avantajoase, acțiuni de import-export corelate, promovarea unor forme noi, eficiente, de comerț și cooperare. … +
Articolul 6La încheierea contractelor externe și în dezvoltarea relațiilor comerciale internaționale se va urmări asigurarea unui echilibru pe tari, grupe de tari și zone geografice, între importuri și exporturi, în cadrul echilibrului general prevăzut prin plan, corespunzător prevederilor balanței de plati externe aprobată. Producția pentru export, efectuarea exporturilor, precum și acțiunile de cooperare, trebuie să fie astfel realizate încît să asigure resursele necesare pentru importuri și sporirea rezervelor în valută ale statului, sa conducă la îmbunătățirea continua a eficientei economice, a rentabilitatii și beneficiilor unității producătoare și de comerț exterior, la creșterea venitului național și, pe aceasta baza, la consolidarea puterii de cumpărare a monedei naționale, atît pe plan intern, cît și în raport cu alte monede. +
Articolul 7Unitățile socialiste sînt obligate să-și asigure, pe perioade indelungate, portofoliul de comenzi, constituit din totalitatea comenzilor beneficiarilor și contractelor interne și externe, pentru desfacerea producției, care să conducă la folosirea integrală și cu maximum de eficienta a capacităților de producție. Contractele interne și externe pentru aprovizionarea cu materii prime și materiale se încheie pe perioade de lungă durata, potrivit direcțiilor de dezvoltare în perspectiva a economiei naționale. +
Articolul 8În cadrul activității de constituire a portofoliului de comenzi unitățile socialiste au obligația: a)sa studieze temeinic și să soluționeze în calitate de producător cererile consumatorilor interni și ale pieței externe, astfel încît dezvoltarea capacităților și structura producției sa corespundă nevoilor concrete ale economiei; … b)sa încheie contracte, în cadrul profilului lor de fabricație, pentru toate produsele comandate de beneficiari în structura și sortimentatia corespunzătoare sarcinilor de plan, pentru satisfacerea cerințelor consumului intern și ale exportului; … c)să facă propuneri, potrivit legii, în cazul în care nu este asigurata desfacerea unor produse, pentru realizarea cu capacitatile de producție respective a produselor solicitate de beneficiari, îndeosebi pentru export; … d)sa ia măsuri de modernizare continua a produselor destinate consumului intern și exportului, pentru fabricarea de mărfuri care să valorifice superior materiile prime, la un nivel tehnic ridicat și competitiv, cu costuri de producție reduse. … Se interzice lansarea în fabricație de produse care nu au asigurata desfacerea prin contracte sau comenzi ferme pentru consumul intern sau pe piața externa. În condițiile legii, se vor putea introduce în fabricație mărfuri care fac obiectul tranzacțiilor de bursa și licitații, precum și alte mărfuri justificate de cererile pieței externe, pe baza contractului încheiat cu întreprinderea de comerț exterior, înaintea încheierii contractului extern. +
Articolul 9În executarea contractelor economice, unitățile socialiste, organele în subordinea cărora se afla acestea, răspund de întărirea disciplinei de plan și contractuale, de respectarea integrală a obligațiilor asumate prin contracte, de reducerea duratei de aprovizionare – fabricație – desfacere și accelerarea vitezei de rotație a mijloacelor circulante, de utilizarea cu maximum de eficienta a fondurilor materiale și bănești. +
Articolul 10Ministerele, celelalte organe centrale și locale, centralele în subordinea cărora sa afla unitățile furnizoare și beneficiare răspund de încheierea și urmărirea executării contractelor economice, în conformitate cu prevederile prezentei legi. Organele de conducere colectivă ale unităților socialiste au obligația sa ia toate măsurile necesare pentru încheierea și executarea contractelor economice, în vederea îndeplinirii sarcinilor de plan. Directorii și, în raport de atribuțiile de serviciu ce îi revin, personalul muncitor al unității răspund nemijlocit de încheierea la termen a contractelor și de îndeplinirea întocmai a obligațiilor asumate prin acestea. +
Articolul 11Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe împreună cu ministerele, celelalte organe centrale, centralele și coordonatorii de balante răspund de organizarea și urmărirea, la nivelul economiei naționale, a activității de încheiere și executare a contractelor economice pentru desfacerea producției la intern și de asigurarea aprovizionarii tehnico-materiale, în cadrul echilibrului general stabilit prin plan. +
Articolul 12Unitățile economice producătoare, centralele, întreprinderile de comerț exterior, ministerele și celelalte organe centrale cu sarcini de export răspund de asigurarea cu prioritate a fondului de marfa pentru export, de efectuarea exporturilor în condiții de calitate superioară, cu respectarea riguroasă a condițiilor și termenelor prevăzute în contractele externe, precum și de încasarea integrală și la timp de la partenerii străini a drepturilor în valută. +
Articolul 13Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, ministerele, centralele și întreprinderile producătoare vor acționa pentru fundamentarea și pregătirea în condiții optime a planului de comerț exterior, pentru stabilirea de raporturi de cooperare economică internationala și îndeosebi de cooperare în producție cu întreprinderi și firme din alte tari și răspund de asigurarea de contracte pe perioade cît mai lungi, prin care să se realizeze un echilibru între importuri și exporturi, de urmărirea executării contractelor, de adaptarea operativă a producției la cerințele pieței externe. +
Capitolul 2Contractele economice dintre unitățile socialiste +
Secţiunea IÎncheierea contractelor economice +
Articolul 14Contractele economice, în raport de obiect, pot fi de livrare de materii prime, materiale și produse, de cooperare în producție, de furnizare de energie, pentru cercetare științifică, proiectare, lucrări de construcții-montaj și alte prestații specifice relațiilor economice dintre unitățile socialiste. Conținutul categoriilor de contracte prevăzute la alin. 1 se stabilește potrivit prezentei legi, reglementărilor specifice domeniului de activitate respectiv, precum și cu respectarea cadrului determinat prin contracte model elaborate pe ramuri, grupe de produse sau categorii de lucrări și servicii. Contractele model se aproba de ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, pentru domeniile lor de activitate, cu avizul ministerelor, celorlalte organe centrale și locale interesate și cu acordul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe. +
Articolul 15Contractele economice interne, dintre unitățile socialiste, se încheie pe următoarele durate: a)pe perioade de 15-20 ani pentru materii prime de baza – cărbuni cocsificabili și energetici, sisturi bituminoase, țiței, gaze naturale destinate chimizarii, minereuri feroase, neferoase, nemetalifere și alte produse ale industriei extractive; … b)pe perioada corespunzătoare îndeplinirii sarcinilor din planul cincinal, pentru întreaga producție stabilită prin plan; … c)pe întreaga durata de execuție, dacă aceasta depășește perioada planului cincinal, în cazul mașinilor, utilajelor și instalațiilor tehnologice destinate obiectivelor de investiții, al altor utilaje cu ciclu lung de fabricație, al lucrărilor de construcții-montaj și în alte asemenea situații. … Unitățile socialiste sînt obligate să asigure prin contracte, pe perioade de lungă durata, toate cooperarile necesare realizării produselor sau livrărilor complexe, ținînd seama de specializarea producției și de necesitatea stabilirii unor raporturi de continuitate între unitățile ce cooperează. +
Articolul 16În cazul unor acțiuni noi stabilite pe parcursul îndeplinirii planului cincinal, contractele economice se vor încheia la data aprobării acțiunii, pe durata corespunzătoare îndeplinirii sarcinii de plan respective. +
Articolul 17În cazul unor produse pentru care, la data contractării, nu sînt precizate sortimentele, tipurile, dimensiunile sau alte caracteristici necesare executării obligațiilor asumate, părțile vor prevedea termenele de prezentare a acestora, care nu vor putea depăși șase luni înainte de data livrării. Pentru mașinile, utilajele și instalațiile cu o durată mai mare a ciclului de fabricație, documentațiile tehnice și comenzile se vor preda de către beneficiari în cadrul termenelor prevăzute în anexa, care face parte integrantă din prezenta lege. +
Articolul 18Pentru bunurile destinate fondului pieței a căror sortimentatie variaza frecvent în raport de cerințele pieței interne se vor încheia contracte cadru, pe întreaga perioadă a planului cincinal, care se vor adapta și detalia anual sau, după caz, în funcție de sezon. De asemenea, se vor încheia contracte cadru și pentru livrarea produselor noi ce urmează să fie asimilate în perioada planului cincinal. Părțile vor detalia și concretiza prevederile acestor contracte după aprobarea omologării și introducerii în fabricație a produselor contractate. +
Articolul 19În cazul livrărilor complexe – utilaje, echipamente, instalații și linii tehnologice – se încheie un singur contract între furnizorul general și beneficiar. Furnizorul general răspunde de realizarea în întregime a obiectului livrării complexe, în care scop trebuie să asigure, în principal: a)livrarea utilajelor, subansamblelor, echipamentelor din țara și import, la termenele prevăzute în graficul de eșalonare a investiției și în condițiile stabilite în documentațiile aprobate; … b)calitatea furniturilor și funcționarea utilajelor, echipamentelor, instalațiilor și liniilor tehnologice la parametrii aprobați; … c)acordarea asistenței tehnice la montaj, la efectuarea probelor tehnologice și la punerea în funcțiune a capacităților, în condițiile prevăzute prin contracte; … d)livrarea pieselor de prima dotare și a documentațiilor pentru executarea pieselor de schimb, în condițiile stabilite potrivit legii; … e)școlarizarea și instruirea personalului de exploatare a echipamentelor, instalațiilor și liniilor tehnologice livrate. … În funcție de specificul livrării complexe, furnizorul general răspunde și de îndeplinirea celorlalte obligații prevăzute de lege în sarcina sa. +
Articolul 20Pentru realizarea livrărilor complexe furnizorul general va încheia contracte de cooperare cu unitățile specializate în fabricarea unor părți componente, piese, ansamble sau subansamble, prin care se vor asigura, în principal: a)ritmicitatea livrărilor de părți componente, piese, ansamble și subansamble, în concordanta cu termenele stabilite pentru executarea livrării complexe; … b)calitatea produselor livrate în cooperare, cu respectarea întocmai a documentațiilor tehnico-constructive ale obiectului livrării complexe; … c)asistența tehnica și, după caz, prestarea de servicii specializate; … d)stabilirea regimului de garanții pentru toți furnizorii care cooperează; termenele de garanție se calculează de la data predării obiectului livrării complexe către beneficiar; … e)încadrarea costurilor de producție ale furniturilor în prevederile bugetelor de venituri și cheltuieli la toate unitățile care cooperează. … Conținutul contractelor de cooperare trebuie să fie în concordanta cu clauzele principale din contractul încheiat între furnizorul general și beneficiar și sa corespundă prevederilor din programele de cooperare aprobate. Prevederile prezentului articol se aplică și în cazul contractelor de cooperare încheiate între furnizorul principal al unui produs complex și unitățile colaboratoare specializate. +
Articolul 21Pentru utilajele tehnologice și instalațiile complexe, părțile sînt obligate sa stabilească prin contract, în principal, următoarele clauze: a)termenele de livrare a utilajelor sau instalațiilor, corelate cu ciclul de montaj, cu termenul de punere în funcțiune, precum și cu durata transportului, fiind interzise realizarea și livrarea de utilaje care să fie imobilizate în stocuri; … b)termenele și responsabilitățile de predare a documentației tehnice complete pentru întregul obiectiv sau pe ansamble și subansamble ce se pot executa independent, ținînd seama de termenele de livrare a utilajelor stabilite potrivit lit. a) și de ciclul de fabricație al acestora; … c)obligațiile furnizorului de a asigura documentațiile de montaj, asistența tehnica la locul de montare, probele de punere în funcțiune, școlarizarea personalului de exploatare, livrarea de piese de schimb și efectuarea de prestații în perioada de garanție. … Beneficiarii de investiții vor prevedea în contractele ce le încheie cu unitățile de proiectare clauze privind garanțiile necesare pentru predarea în termen și completa a documentațiilor tehnice definitive de execuție. +
Articolul 22Contractele economice se încheie prin acordul părților, pe baza și în executarea sarcinilor ce revin unităților socialiste din planul național unic de dezvoltare economico-socială, și vor trebui, după caz, sa cuprindă, în principal: a)identificarea unităților socialiste contractante și a persoanelor împuternicite să semneze contractul; … b)durata de executare în natura a obligațiilor contractuale, prin determinarea cantității, stabilirea condițiilor de calitate și recepție, adaptarile și îmbunătățirile constructive și tehnologice ce trebuie aduse produselor; … c)defalcarea cantitativă, pe termene calendaristice de executare, eșalonate pe ani și trimestre; … d)prețurile și tarifele în vigoare la data încheierii contractului, aprobate de organele în drept; prețurile și tarifele se vor putea stabili, în condițiile legii, și la o dată ulterioară încheierii contractului, urmînd ca prima livrare sau prestare să se facă pe baza prețului sau tarifului aprobat; modalitatea de plată; … e)modalitățile de efectuare a probelor tehnologice, formele de asistența tehnica și regimul de garanții; … f)condițiile de ambalare, marcare, etichetare și expediție, relațiile de transport optimizate; … g)răspunderile contractuale ale părților; … h)orice alte clauze necesare executării întocmai a obligațiilor asumate prin contract. … +
Articolul 23În contractele economice nu pot fi cuprinse clauze contrare legii. Clauzele prin care se încalcă prevederile legale sînt nule, urmînd a fi înlocuite cu prevederi corespunzătoare legii. Contractul va fi în întregime nul numai dacă înlocuirea clauzei nule nu este posibila. +
Articolul 24Contractele economice se încheie de către întreprinderi, precum și de către centrale sau alte unități socialiste, potrivit legii. Pentru unitățile noi, prevăzute a fi puse în funcțiune după data aprobării planului, contractele economice privind desfacerea producției și aprovizionarea tehnico-materială se vor încheia de către centrale sau alte unități socialiste în subordinea cărora acestea urmează sa funcționeze. După înființare, unitățile noi devin, de drept, părți în contract. Raporturile contractuale dintre unitățile socialiste, precum și modificarea acestora, se stabilesc în forma scrisă. Comanda confirmată în scris, în termenul prevăzut de lege, sau executarea acesteia de îndată echivaleaza cu contract încheiat. +
Articolul 25Contractele economice se vor încheia în cadrul unei perioade de cel mult 90 de zile, cu respectarea următoarelor termene: a)unitatea beneficiara va emite comenzi în termen de 20 de zile de la data primirii normativelor de plan, iar în cazul produselor pentru care se elaborează și balante materiale, de la data primirii repartitiilor; … b)în termen de 30 de zile de la primirea comenzii beneficiarului, unitatea furnizoare este obligată sa emita proiectul de contract sau, după caz, confirmarea comenzii; … c)unitatea beneficiara are obligația sa restituie proiectul de contract semnat, cu sau fără obiecții, în termen de 20 de zile de la data cînd l-a primit; … d)cînd sînt obiecții la contract, părțile, dacă sînt din aceeași localitate, trebuie să le concilieze în termen de 10 zile, iar dacă sînt din localități diferite, în termen de 15 zile; convocarea beneficiarului este în sarcina furnizorului; … e)furnizorul este obligat sa sesizeze, în termen de 5 zile, organul competent pentru soluționarea eventualelor obiecții neconciliate; în cazul depășirii termenului de sesizare, obiecțiile beneficiarului se considera acceptate, dacă nu contravin legii. … +
Articolul 26Neînțelegerile ivite cu prilejul încheierii contractelor economice, inclusiv cele privind refuzul de a contracta pe baza normativelor de plan aprobate sau a repartitiilor emise, care nu au putut fi conciliate de părțile contractante, se vor rezolva de către: a)centrale, în cazul în care părțile contractante aparțin de aceeași centrala; … b)ministerul sau alt organ central, în cazul în care părțile contractante aparțin de centrale diferite, subordonate aceluiași minister sau organ central, iar neînțelegerile nu au putut fi conciliate de centralele respective; comitetul executiv al consiliului popular județean sau al municipiului București, pentru unitățile socialiste din subordinea lor; … c)ministere, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare județene sau al municipiului București, în cazul în care părțile contractante sînt în subordinea unor organe diferite, iar neînțelegerile nu au putut fi conciliate de centralele de care aparțin; … d)Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, în termen de 20 de zile de la sesizare, în cazul în care ministerele, alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare județene sau al municipiului București nu cad de acord asupra rezolvarii neintelegerilor. Soluționarea se va face pe baza justificarilor prezentate de părți și, după caz, cu participarea acestora. … Organele prevăzute la lit. a), b) și c) au obligația să soluționeze neînțelegerile precontractuale în termen de cel mult 10 zile de la sesizare, cînd acestea au sediul în aceeași localitate, sau 15 zile, cînd sînt din localități diferite; în cazul nerealizarii unui acord, le revine obligația sa sesizeze organele competente, în 5 zile de la expirarea termenului de soluționare stabilit. Hotărîrea data în rezolvarea neintelegerilor ivite cu prilejul încheierii contractului face parte din contract pe data cînd a fost încheiat. În cazul refuzului de contractare, hotărîrea tine loc de contract pînă la perfectarea acestuia de către părți. În cazul refuzului nejustificat de a contracta, organele competente sa rezolve neînțelegerile precontractuale vor face și propuneri de sancționare a persoanelor vinovate, potrivit legii. +
Secţiunea 2Adaptarea contractelor economice și condițiile în care acestea pot fi modificate +
Articolul 27Contractele economice dintre unitățile socialiste se vor adapta anual de către părți, prin punerea lor de acord cu îmbunătățirile ce se aduc, potrivit legii, planurilor anuale. În acest scop: a)odată cu actualizarea planului anual prin decret al Consiliului de Stat se vor actualiza și sarcinile din planul cincinal pentru anul următor, astfel încît să se emita din timp repartițiile care vor sta la baza adaptării contractelor încheiate, pentru produsele ce fac obiectul balantelor materiale; … b)repartițiile se vor emite de coordonatorii de balante și vor cuprinde furnizorii și beneficiarii, cantitățile, caracteristicile tehnico-economice de identificare a produselor și perioadele de livrare; … c)contractele se vor adapta concomitent cu elaborarea lucrărilor de plan, cu cel puțin 6 luni înainte de începerea executării planului anual, pînă la data la care, potrivit legii, se actualizează planul anual prin decret al Consiliului de Stat. … Părțile sînt obligate sa adapteze contractele și în situațiile în care, în condițiile legii, se modifica prevederile de plan, balantele materiale și repartițiile pe baza cărora contractele au fost încheiate. +
Articolul 28Modificarea sau denunțarea unilaterala a contractului economic este interzisă. De asemenea, modificarea contractului prin acordul părților nu se poate face dacă aceasta privește elemente cuprinse în balantele materiale și în repartiții. Părțile pot aduce modificări contractelor numai în ce privește clauzele pe care le-au stabilit, potrivit competentelor ce le revin, exclusiv prin acordul lor de voința. +
Articolul 29Dacă părțile, de comun acord, stabilesc modificări în prevederile contractelor încheiate, partea care a solicitat modificarea suporta consecințele patrimoniale ce decurg din aceasta, potrivit legii. +
Articolul 30În cursul executării contractelor, părțile au obligația sa actualizeze prevederile acestora în funcție de cerințele introducerii și promovării continue a progresului tehnic. +
Articolul 31Ministerele, celelalte organe centrale și locale, centralele și întreprinderile răspund de asigurarea stocurilor normate, de încadrarea stricta în volumul acestora, în scopul realizării continuității producției și a ritmicitatii îndeplinirii sarcinilor de plan. Pentru prevenirea formării de stocuri de materii prime, materiale, piese de schimb și produse supranormative ori pentru lichidarea acestora, în situațiile în care unitățile socialiste realizează economii suplimentare de materiale, folosesc inlocuitori ai unor materiale deficitare, apar schimbări în structura producției, modificări ale sarcinilor de plan, sau din alte cauze, ministerele, celelalte organe centrale și locale, centralele și întreprinderile sînt obligate sa ia de îndată măsurile prevăzute de lege pentru asigurarea repunerii stocurilor respective în circuitul economic. Pe baza acestor măsuri, cu aprobările și în condițiile prevăzute de lege, unitățile socialiste sînt obligate să asigure, după caz, adaptarea, modificarea sau încetarea contractelor economice. +
Articolul 32Prevederile art. 25 și 26 se aplică în mod corespunzător la adaptarea, modificarea sau actualizarea contractelor economice. +
Secţiunea 3Executarea contractelor economice și disciplina contractuală +
Articolul 33Unitățile socialiste sînt obligate să execute contractele economice în natura, cu respectarea întocmai a cantității, calității, termenelor și celorlalte obligații asumate. Contractele economice sînt executorii pe întreaga durata pentru care au fost încheiate. +
Articolul 34Produsele și lucrările contractate se vor livra pe bază de recepție cantitativă și calitativă. Părțile contractante pot conveni, ținînd seama de natura produselor, ca livrarea să se facă și prin autoreceptie. Modalitățile de recepție sau autoreceptie se prevăd în contracte, cu respectarea prevederilor legale. +
Articolul 35Pentru utilaje tehnologice, instalații și alte produse de complexitate tehnica ridicată, recepția de către beneficiar este obligatorie. Acesta va putea face recepția și pe faze de fabricație. +
Articolul 36Unitățile producătoare și beneficiare ale produselor agrozootehnice destinate constituirii fondului de stat sînt obligate să asigure predarea, recepția și primirea acestora, la termenele din graficele de livrare stabilite prin contract. Unitățile producătoare sînt obligate sa predea la cel mai apropiat centru de colectare produsele agrozootehnice ușor alterabile, în cazul în care beneficiarul nu s-a prezentat, conform graficelor, pentru recepție. Predarea se face pe baza recepției efectuate de centrul de colectare în prezenta unui delegat al consiliului popular local sau altui delegat neutru, competent. Centrele de colectare sînt obligate sa receptioneze, sa preia și sa valorifice aceste produse. Unitatea producătoare răspunde pentru pagubele cauzate ca urmare a nepredarii la timp a produselor centrului de colectare cel mai apropiat. +
Articolul 37Unitatea beneficiara este obligată sa verifice, în condițiile prevăzute de lege, pe parcursul executării produsului contractat, modul în care unitatea furnizoare îndeplinește clauzele convenite cu privire la calitate. +
Articolul 38Unitățile socialiste au obligația să livreze numai produse care corespund condițiilor de calitate prevăzute în contractele economice. Produsele refuzate de unitatea beneficiara pentru lipsuri calitative se considera nelivrate dacă furnizorul nu asigura remedierea sau înlocuirea lor, în termenul stabilit de comun acord cu beneficiarul. +
Articolul 39Receptionarea și acceptarea de către unitatea beneficiara a produselor ce nu corespund calității prevăzute în contracte sau, după caz, în standarde, norme tehnice și caiete de sarcini, atrag și răspunderea acesteia pentru paguba adusă avutului obștesc. În perioada de garanție, unitatea furnizoare răspunde pentru calitatea produselor, iar după expirarea acesteia, pentru vicii ascunse, constatate potrivit legii. +
Articolul 40Unitățile furnizoare sînt obligate să livreze produsele le termenele prevăzute în contract. Livrarea produselor la o altă dată se poate face în următoarele cazuri: a)livrarea produselor cu anticipatie se poate face numai cu acordul părților, dat prealabil fiecărei livrări. În cazul masinilor, utilajelor și instalațiilor destinate obiectivelor de investiții, livrarea anticipata se poate face numai cu acordul băncii finanțatoare prin care se atesta ca achiziționarea în devans a utilajelor este justificată economic, fiind asigurate condiții pentru montarea și darea lor în exploatare înainte de termenele stabilite prin documentația tehnico-economică aprobată; … b)livrarea produselor cu întîrziere se poate face numai cu acordul prealabil al beneficiarului, care va putea sa refuze primirea produselor dacă datorită intirzierii este în imposibilitate de a le mai folosi sau s-ar depăși nivelul stocurilor normate determinate potrivit legii. … În cazurile prevăzute la lit. b) furnizorul este obligat sa plătească beneficiarului penalitățile și despăgubirile datorate, potrivit legii. +
Articolul 41Produsele trec în administrarea directa sau proprietatea unității beneficiare, după caz: a)pe data predării produselor către unitatea beneficiara; … b)pe data predării produselor către organizația de transport, în cazul în care expedierea produselor este în sarcina unității furnizoare. Organizațiile de transport au obligația de a asigura transportul produselor în bune condiții și răspund, în caz de daune, pentru prejudiciul cauzat; … c)pe data trecerii produselor în custodia unității furnizoare, cu acordul unității beneficiare și în condițiile legii. … Pe data trecerii produselor în proprietatea sau administrarea directa a unității beneficiare, aceasta datorează plata prețului produsului sau a prestației, iar riscurile trec asupra sa. Transmiterea dreptului de proprietate ori a dreptului de administrare directa în cazul produselor livrate unităților Ministerului Apărării Naționale și Ministerului de Interne se face în condițiile prevăzute prin decret al Consiliului de Stat. Lucrările se transmit în administrarea directa sau proprietatea unităților beneficiare pe data recepției. +
Articolul 42Unitatea socialistă furnizoare poate accepta, la cererea beneficiarului, ca executarea contractului sa înceteze dacă aceasta nu determina nerealizarea sarcinilor de plan și dacă beneficiarul suporta cheltuielile care nu pot fi recuperate, efectuate de producător pînă la data încetării contractului. Pentru produsele la care se elaborează balante materiale, încetarea contractelor se poate face numai cu adaptarea corespunzătoare, în condițiile legii, a repartitiilor. +
Secţiunea 4Răspunderea contractuală +
Articolul 43Ministerele, celelalte organe centrale și locale împreună cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe răspund de luarea tuturor măsurilor necesare pentru asigurarea executării întocmai a obligațiilor asumate de unitățile socialiste prin contracte, de efectuarea unui control riguros al îndeplinirii obligațiilor contractuale de către părți și de stabilirea răspunderii persoanelor vinovate pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a prevederilor din contractele încheiate. Dacă după încheierea contractului se constata ivirea unor cauze, altele decît forta majoră, care ar pune una din părți în imposibilitatea de a-l executa, ministerele, celelalte organe centrale și locale, centralele, cărora partea le este subordonata, au obligația sa ia măsurile necesare pentru a asigura executarea contractului. +
Articolul 44Unitatea socialistă care nu executa obligațiile asumate prin contract ori le executa necorespunzător datorează celeilalte părți penalități, precum și despăgubiri, în vederea repararii prejudiciului cauzat din culpa sa. Despăgubirea se datorează numai în măsura în care prejudiciul nu a fost acoperit în întregime prin plata penalitatilor prevăzute în contract și privește atît paguba efectiv suferită, cît și beneficiul nerealizat. +
Articolul 45Părțile sînt de drept în întîrziere dacă nu își executa obligațiile la termenele prevăzute prin contract. Beneficiarul răspunde de neexecutarea contractului dacă nu-și respecta obligațiile de a căror îndeplinire depinde executarea acestuia. +
Articolul 46Unitatea socialistă a carei obligație contractuală nu poate fi executată din cauza de forta majoră, constatată potrivit legii, este apărată de răspundere și are obligația sa aducă la cunoștința celeilalte părți imposibilitatea de executare survenită, în termen de 5 zile de la data apariției acestei cauze, și să-i comunice actele doveditoare, în termen de cel mult 15 zile de la aceeași dată; de asemenea, este obligată să-i comunice de îndată data încetării cazului de forta majoră. Cazurile de forta majoră se analizează și se confirma de către Comitetul de Stat al Planificarii, pentru produsele ale căror balante se aproba prin planul național unic de dezvoltare economico-socială, și de către Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, pentru produsele ce fac obiectul celorlalte balante. +
Articolul 47Penalitățile pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate prin contractele economice sînt următoarele: 1. pentru fiecare zi de întîrziere a executării obligației, pe durata corespunzătoare îndeplinirii sarcinii din planul anual, 0,1% în primele 10 zile, 0,2% în următoarele 20 de zile și 0,3% în perioada ce depășește 30 de zile, pînă la data executării în natura a prestației, renunțării de către beneficiar la aceasta potrivit art. 40 sau imposibilității executării obligației din cauza de forta majoră, dacă intirzierea este cu privire la: a)predarea sau, după caz, ridicarea produselor, preluarea lucrărilor ori primirea serviciilor; … b)prezentarea la termenele stabilite în contract a specificatiilor ori a detaliilor necesare executării contractului, precum și, în cazul utilajelor tehnologice și instalațiilor complexe, predarea le termenele convenite a documentației tehnice pentru întregul obiectiv sau pe ansamble și subansamble ce se pot executa independent; … c)punerea la dispoziție a ambalajelor de către beneficiar cînd, potrivit contractului, îi revine aceasta obligație, sau restituirea în termen a ambalajelor, paletelor, containerelor, accesoriilor de paletizare-pachetizare și altor mijloace asemănătoare. … Penalitatea se calculează, în cazul prevăzut de lit. a), la prețul produsului, lucrării sau prestației, în cazul prevăzut de lit. b), la prețul produsului, lucrării sau prestației ce nu a putut fi executată, iar în cazul prevăzut la lit. c), la prețul prestației nerealizate datorită ambalajelor ce nu au fost puse la dispoziție sau la prețul ambalajelor, paletelor, containerelor, accesoriilor de paletizare-pachetizare și altor mijloace asemănătoare, în cazul nerestituirii; 2. pentru nerespectarea modalitatii de efectuare a recepției sau autoreceptiei, 2% din prețul produsului, lucrării sau prestației ce trebuiau recepționate, dacă nu se aplică penalitățile pentru intirzierea executării obligației potrivit pct. 1 lit. a); 3. pentru neexecutarea în natura a obligației asumate prin contract, la data expirării duratei corespunzătoare îndeplinirii sarcinii din planul anual, 8% din prețul produsului, lucrării sau prestației neexecutate; 4. pentru încălcarea obligațiilor privitoare la: a)marcare, stantare, etichetare sau trimiterea actelor de livrare ce trebuie să însoțească documentele de transport, 1% din prețul fiecărui lot astfel livrat; … b)trimiterea certificatelor de calitate, a buletinelor de analiza, a instrucțiunilor de folosire sau cărții tehnice a produsului și a certificatelor de garanție, 2% din prețul fiecărui lot astfel livrat; … 5. pentru fiecare zi de întîrziere a plății prețului, de la data cînd acesta este datorat pînă la efectuarea plății, 0,1% în primele 10 zile, 0,2% în următoarele 20 de zile și 0,3% în perioada ce depășește 30 de zile, din suma ce trebuia achitată; 6. pentru fiecare zi de refuz nejustificat al plății prețului sau de nerestituire a sumei încasate, fără indreptatire, de la data refuzului pînă la data plății, respectiv de la data încasării sumei nedatorate pînă la restituirea acesteia, 0,3% din valoarea prețului neachitat sau a sumei nerestituite, după caz; 7. pentru înstrăinarea sau consumarea de produse preluate în custodie, fără consimțămîntul prealabil al unității în favoarea căreia s-a constituit custodia, 10% din valoarea produselor înstrăinate sau consumate. Părțile vor putea stabili prin contracte penalități mai mari decît cele prevăzute în prezentul articol, precum și aplicarea de penalități pentru încălcarea altor obligații decît cele prevăzute la pct. 1-7, ținînd seama de specificul relațiilor economice pentru care au încheiat contractul. +
Articolul 48Litigiile patrimoniale dintre unitățile socialiste cu privire la neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractelor economice se soluționează de Arbitrajul de Stat sau alte organe arbitrale, prevăzute de lege. +
Capitolul 3Contractele de comerț exterior și de cooperare economică internationala +
Secţiunea 1Dispoziții comune +
Articolul 49Activitatea de comerț exterior și de cooperare economică internationala constituie monopol de stat și se desfășoară potrivit politicii partidului și statului privind lărgirea și diversificarea relațiilor economice externe, în concordanta cu prevederile planului național unic de dezvoltare economico-socială. +
Articolul 50Schimburile economice externe și relațiile de cooperare economică internationala se realizează prin contracte, ce se încheie în conformitate cu prevederile de plan, precum și ale acordurilor de lungă durata, convențiilor sau altor înțelegeri internaționale la care Republica Socialistă România este parte. +
Articolul 51În dezvoltarea relațiilor economice externe cu toate țările socialiste, cu țările în curs de dezvoltare și celelalte state se va asigura promovarea larga a acțiunilor de cooperare în producție și a celorlalte forme de cooperare economică internationala și, pe aceasta baza, realizarea echilibrului între importuri și exporturi, îndeosebi prin încheierea de contracte în contrapartida pe termen lung. Importurile de instalații, mașini, utilaje și subansamble se vor angaja cu precădere în cadrul acțiunilor de cooperare și al acțiunilor de export în contrapartida de produse din ramura construcției de mașini. În cadrul acțiunilor de cooperare economică internationala se va urmări totodată constituirea de societăți mixte și alte forme de cooperare în producție pentru realizarea de obiective complexe, executarea de construcții industriale și civile, prestarea activităților de inginerie tehnologică, consultanța, asistența tehnica, efectuarea unor acțiuni de interes comun. +
Articolul 52Activitatea de comerț exterior și de cooperare economică internationala se desfășoară pe baza următoarelor categorii de contracte: a)contracte externe încheiate cu partenerii străini; … b)contracte interne pentru realizarea operațiunilor de export, import și cooperare economică internationala, încheiate între unitățile producătoare pentru export sau beneficiare de importuri și întreprinderile de comerț exterior. … +
Secţiunea 2Contracte externe A. Încheierea contractelor +
Articolul 53Ofertarea și contractarea de către unitatea de comerț exterior a mărfurilor de export se vor face numai în condițiile prevăzute de lege, prin promovarea produselor, lucrărilor și serviciilor care asigura valorificarea superioară a resurselor materiale utilizate, au un nivel calitativ ridicat și sînt competitive pe piața externa. De asemenea, se va urmări extinderea exporturilor care valorifica conceptia proprie, sub forma de licențe, documentații tehnice și livrări complexe. Oferta se elaborează de unitățile de comerț exterior, pe baza prospectarii pieței externe și a prevederilor din convențiile interne, încheiate potrivit legii, referitoare la fondul de marfa în structura sortimentala și eșalonarea prevăzute prin plan, pentru fiecare unitate producătoare, precum și la parametrii de calitate și celelalte condiții necesare realizării exportului. În cazul în care partenerii străini solicita livrarea unor mărfuri cu caracteristici diferite față de cele prevăzute în convențiile de la alin. 2, oferta se definitiveaza cu acordul unității producătoare. Oferta va cuprinde condițiile și modalitățile de plată, finanțare sau creditare și celelalte elemente necesare pentru încheierea contractului, precum și termenul în care poate să fie acceptată. +
Articolul 54Unitățile producătoare sînt obligate să ofere și sa pună în fabricație pentru export, precum și pentru realizarea diverselor forme de cooperare internationala, acele produse care au un nivel tehnic și calitativ ridicat, asigura valorificarea superioară a materiilor prime și sînt competitive pe piețele externe. +
Articolul 55Contractarea mărfurilor la import se face urmărindu-se asigurarea echilibrului între importuri și exporturi prin analiza comparativa și negocierea ofertelor partenerilor străini sau prin emiterea de comenzi, ținînd seama de prospectarea pieței externe. Pentru încheierea contractului se va da prioritate, în condițiile prevăzute de lege, ofertei care asigura satisfacerea optima a cerințelor dezvoltării economiei naționale și a relațiilor economice externe. +
Articolul 56Unitățile de comerț exterior vor acționa pentru încheierea, cu precădere, de contracte externe pe termen lung. În acest scop: a)contractele de lungă durata se încheie, de regula, pe perioade de 5 ani sau mai mari; … b)contractele pentru importul materiilor prime de baza se stabilesc astfel încît să asigure aprovizionarea acestora pe perioade de 15-25 ani; … c)contractele de cooperare economică internationala pentru livrări de mărfuri, coproductie, prestări de servicii și executări de lucrări în condiții de reciprocitate, se stabilesc îndeosebi pe perioade de 10-15 ani; … d)contractele de cooperare pentru construirea și exploatarea în comun cu partenerul străin de obiective economice noi în Republica Socialistă România sau în străinătate, precum și pentru modernizarea de unități existente în industrie, agricultura și alte ramuri sau pentru realizarea de acțiuni comerciale pe terțe piețe, se stabilesc pe întreaga perioadă de realizare a obiectivului cooperării. … Contractele externe se vor putea stabili și pe durate mai scurte, în funcție de ciclul de fabricație al produselor sau de particularitățile prestațiilor convenite. +
Articolul 57La anumite mărfuri, în special mașini, utilaje și instalații complexe, la care asigurarea calității produselor, a performantelor tehnice și comportarea în exploatare sînt hotaritoare pentru păstrarea piețelor externe, unitățile de comerț exterior vor încheia, concomitent cu contractul extern de livrare, contractul de "service" și vor lua măsuri corespunzătoare pentru asigurarea acestei activități și a pieselor de schimb necesare. +
Articolul 58Contractele de cooperare privind exporturile complexe – instalații și alte obiective executate în străinătate – se încheie și se realizează, în condițiile prevăzute prin decret al Consiliului de Stat, de către centrale industriale sau alte unități economice, în calitate de furnizor general. Furnizorul general răspunde de realizarea exportului complex, în condițiile și la termenele prevăzute în contractul extern, în care scop trebuie să asigure, în principal: a)contractarea utilajelor, materialelor, subansamblelor, liniilor tehnologice, echipamentelor cu subfurnizorii, a lucrărilor de cercetare și proiectare cu proiectantul general, precum și a lucrărilor de construcții-montaj și serviciilor de specialitate cu antreprenorul general; … b)livrarea, recepția și transportul instalațiilor, utilajelor, materialelor și documentațiilor exportate, controlul calității acestora, conform reglementărilor în vigoare; … c)punerea în funcțiune a instalației contractate, efectuarea probelor pentru demonstrarea realizării parametrilor proiectati, executarea eventualelor remedieri, predarea instalației și îndeplinirea obligațiilor în perioada de garanție, conform prevederilor contractului extern; … d)asistența tehnica și pregătirea personalului beneficiarului extern, în țara sau pe santierele din străinătate, în condițiile convenite cu partenerul străin; … e)eficienta și competitivitatea exporturilor complexe și încasarea în termen a drepturilor cuvenite pentru livrările și lucrările executate. … +
Articolul 59Contractele privind importurile de instalații complexe, precum și contractele pentru constituirea de societăți mixte, se încheie potrivit reglementărilor specifice prevăzute de lege în aceste domenii. Prevederile art. 53-57 se aplică în mod corespunzător și pentru contractele externe ce au ca obiect prestări de servicii sau executări de lucrări. +
Articolul 60Contractele externe de export, import și de cooperare economică internationala se încheie de către întreprinderile de comerț exterior, precum și de către centrale, unități producătoare, executante de lucrări sau prestatoare de servicii, autorizate, potrivit legii, să efectueze direct operații comerciale pe piața externa. Unitățile economice prevăzute la alin. 1 au autonomie în prospectarea pieței externe, alegerea partenerilor străini, negocierea și încheierea contractelor, cu respectarea dispozițiilor legale. +
Articolul 61În funcție de natura și obiectul operației comerciale pot fi încheiate contracte de vînzare-cumpărare, de cooperare în producție, executare de lucrări, depozit, mandat și reprezentare comercială, acordare de asistența tehnica, întreținere de mașini, utilaje și instalații, transport și expeditii internaționale, constituire de societăți mixte, transfer de tehnologie, asigurări, turism și altele, practicate în relațiile comerciale internaționale. Pentru facilitarea încheierii și executării contractelor externe, pot fi folosite condiții generale, contracte tip, contracte cadru și alte forme de unificare a practicilor comerciale pe piața internationala. +
Articolul 62Raporturile contractuale cu partenerii străini, precum și modificarea acestor raporturi, se constata în forma scrisă, cu respectarea condițiilor pentru validarea convențiilor. +
Articolul 63Contractele externe se încheie prin acordul părților și trebuie să cuprindă, în funcție de specificul operației de comerț exterior, în principal: a)identificarea părților și a reprezentanților lor, precum și determinarea obiectului contractului; … b)durata contractului, termenele și locul de executare a obligațiilor, modalitățile de recepție și de rezolvare a eventualelor reclamații; … c)prețul și modalitatea de plată, măsurile pentru prevenirea unor eventuale deprecieri monetare; … d)garanțiile privind calitatea mărfii, condițiile de ambalaj, marcare și etichetare, expediere și transport; … e)clauze asiguratorii corespunzătoare, ținînd seama de tendintele conjuncturii externe și interesele economiei naționale; … f)răspunderile contractuale ale părților, legislația aplicabilă și jurisdicția competența, precum și orice alte clauze necesare, care se vor conveni de către părți, în condițiile stabilite prin Codul general al activității de comerț exterior al Republicii Socialiste România. … +
Articolul 64Contractul poate fi modificat numai prin acordul de voința al părților. B. Executarea contractelor externe +
Articolul 65Unitățile socialiste răspund de livrarea la termen a mărfurilor destinate exportului, cu respectarea condițiilor de calitate și a performantelor tehnice ale acestora, de asigurarea controlului exigent al calității produselor provenite din import, precum și de îndeplinirea tuturor obligațiilor pe care și le-au asumat prin contractele încheiate. Unitățile de comerț exterior sînt obligate să asigure încasarea integrală și la timp a prețului mărfurilor exportate sau, după caz, primirea mărfurilor în contrapartida, precum și realizarea tuturor celorlalte drepturi ce li se cuvin potrivit contractului. +
Articolul 66Obligațiile de livrare a produselor destinate exportului, prevăzute în contractele economice, rămîn în vigoare pe toată durata de valabilitate a angajamentelor stabilite în raporturile cu partenerii străini și în limitele condițiilor prevăzute în contractele încheiate cu aceștia. +
Articolul 67Pentru asigurarea executării contractelor de export și de cooperare economică internationala, întreprinderile de comerț exterior împreună cu unitățile producătoare vor stabili programe pentru fiecare contract, care vor cuprinde măsuri privind realizarea produselor, organizarea cooperării între întreprinderi, a "service" – ului și asistenței tehnice. +
Articolul 68Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale și întreprinderile de comerț exterior vor controla, prin reprezentanții proprii, la uzine și fabrici, modul cum se introduc în fabricație și se realizează mărfurile contractate la export, precum și în cadrul acțiunilor de cooperare economică internationala, vor determina luarea de măsuri operative pentru respectarea obligațiilor contractuale și nu vor admite livrarea către partenerii străini a produselor care nu corespund condițiilor contractuale. Pentru produsele destinate exportului, inclusiv în cadrul acțiunilor de cooperare, în special mașini, utilaje, instalații, la care asigurarea calității produselor, a performantelor tehnice și comportarea în exploatare sînt hotaritoare în promovarea exporturilor, întreprinderile de comerț exterior pot efectua controlul calității prin organe specializate de control pe bază de contract. Organele de control tehnic al calității din unități și cele ale Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calității Produselor vor controla pe fluxuri de fabricație modul cum se respecta procesele tehnologice, pentru a evita producerea de mărfuri necorespunzătoare calitativ față de prevederile din contracte. +
Articolul 69Controlul calității mărfurilor provenite din import se asigura în condițiile stabilite prin decret al Consiliului de Stat. +
Articolul 70Camera de Comerț și Industrie a Republicii Socialiste România poate, potrivit legii, să efectueze controlul calitativ și cantitativ al mărfurilor destinate exportului sau provenite din import, pe baza mandatului partenerilor străini sau, după caz, al întreprinderii românești. +
Articolul 71Orice import sau export se realizează numai pe bază de autorizație, eliberata de către Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, în condițiile legii, pentru fiecare produs sau grupa de produse. +
Secţiunea 3Contractele interne pentru realizarea operațiunilor de export și import +
Articolul 72Unitățile producătoare își desfășoară activitatea de comerț exterior prin intermediul întreprinderilor de comerț exterior, în afară de cazul în care sînt autorizate potrivit legii, să efectueze direct operații comerciale pe piața externa. Raporturile dintre unitățile producătoare și întreprinderile de comerț exterior, pentru desfășurarea operațiilor de export sau import, se stabilesc, în condițiile legii, prin contracte economice de comision, contracte economice de livrare, executări de lucrări sau prestări de servicii pentru export. +
Articolul 73La încheierea contractului economic de comision părțile sînt obligate sa stabilească: a)operațiunile comerciale care urmează a se efectua în nume propriu de către întreprinderea de comerț exterior, pe seama unității economice care a împuternicit-o; … b)condițiile de negociere a operațiunilor de comerț exterior și documentațiile tehnico-economice necesare îndeplinirii împuternicirii acordate; … c)alte elemente pentru concretizarea desfășurării relațiilor dintre părți. … +
Articolul 74Unitatea producătoare răspunde de executarea obligațiilor stabilite pe seama sa prin actele încheiate de către întreprinderea de comerț exterior, în limitele împuternicirii acordate. Beneficiarii de importuri vor plati întreprinderii de comerț exterior contravaloarea mărfurilor importate după vamuire. Încheierea sau modificarea contractului extern, ca și a oricărui alt act, în condiții diferite de cele oferite de către unitatea producătoare, îi sînt opozabile acesteia numai dacă au fost efectuate cu acordul sau prealabil sau în măsura în care le-a confirmat. Dreptul asupra mărfii și riscurile corespunzătoare se transmit direct, în condițiile contractului extern, de la unitatea producătoare pentru export la partenerul străin sau de la acesta la unitatea beneficiara de import, în funcție de natura operației de comerț exterior. +
Articolul 75Contractele economice de livrare, executări de lucrări sau prestări de servicii pentru export se încheie pe baza contractelor externe, în termen de 10 zile de la data primirii comenzilor emise de către întreprinderile de comerț exterior. În condițiile legii, aceste contracte pot fi încheiate și înainte de contractele externe. Contractele vor cuprinde obligații în stricta corelare cu contractele externe corespunzătoare. +
Articolul 76Unitățile producătoare au obligația să asigure livrarea la termen și în structura corespunzătoare a pieselor de schimb necesare pentru funcționarea și exploatarea mașinilor, utilajelor și instalațiilor exportate. +
Articolul 77Contractelor interne pentru realizarea operațiunilor de export și import le sînt aplicabile, în raport de specificul activității de comerț exterior, prevederile cap. 2 din prezenta lege. +
Secţiunea 4Răspunderea contractuală +
Articolul 78Răspunderea patrimonială a părților pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate prin contractul extern se stabilește prin clauzele acestuia. Întreprinderile de comerț exterior, precum și, după caz, unitățile autorizate să efectueze direct operațiuni comerciale pe piața externa, vor urmări realizarea despăgubirilor ce li se cuvin pentru încălcarea obligațiilor contractuale de către partenerul străin. +
Articolul 79Unitățile producătoare răspund pentru toate pagubele sau cheltuielile suportate de întreprinderile de comerț exterior ca urmare a unor pretenții formulate de partenerii străini și care sînt determinate de încălcarea obligațiilor asumate de aceste unități prin contract. Despăgubirile stabilite potrivit alin. 1 se datorează numai în măsura în care daunele nu sînt acoperite de penalități. +
Articolul 80Neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor prevăzute în contractul economic de comision are drept consecința plata, de către partea în culpa, a următoarelor penalități: a)pentru nerespectarea termenelor de inaintare a documentațiilor tehnico-economice, stabilite prin contract, inclusiv a documentelor necesare încasării valorii mărfii livrate, 100 de lei pentru fiecare zi de întîrziere; … b)pentru nerezolvarea de către unitatea producătoare a reclamatiilor, a cererilor de daune sau penalități, formulate de partenerii străini, în termenele prevăzute în contractul extern, 0,03% pe luna, calculat la valoarea mărfii reclamate sau a pretențiilor formulate; … c)pentru depășirea de către întreprinderea de comerț exterior a termenului prevăzut în contractul economic de comision pentru lansarea cererilor de oferta în exterior, precum și pentru încălcarea termenului de transmitere a reclamatiilor externe, 0,01% pentru fiecare decada de întîrziere, calculată la valoarea specificatiei, fisei tehnice sau reclamației externe întîrziate; … d)pentru nerespectarea termenului de încunoștințare a unității producătoare asupra imposibilității executării contractului extern din cauza de forta majoră sau din culpa partenerului străin, 50 de lei pentru fiecare zi de întîrziere; … e)pentru refuzul nejustificat al întreprinderii de comerț exterior de a deconta în termen sumele încasate din vînzarea mărfurilor exportate, 0,3% pentru fiecare zi de întîrziere. … Intirzierea în efectuarea plății comisionului se penalizeaza potrivit reglementărilor legale referitoare la neplata prețului. Dacă prejudiciul cauzat prin încălcarea unei obligații contractuale nu este acoperit de penalități, partea în culpa va plati daune în completare, pînă la acoperirea integrală a acestuia. +
Articolul 81Neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate prin contractele economice de livrare pentru export atrage pentru partea în culpa plata dublului penalitatilor prevăzute la art. 47 pct. 1-6 inclusiv. Pentru remiterea cu întîrziere de către unitatea producătoare a documentelor necesare încasării valorii mărfii livrate se aplică penalitatea prevăzută la art. 80 lit. a). +
Capitolul 4Atribuții și raspunderi +
Secţiunea 1Atribuțiile și răspunderile ministerelor, celorlalte organe centrale sau locale și unităților economice +
Articolul 82Ministerele, celelalte organe centrale și locale, fiecare în domeniul sau de activitate, răspund de încheierea și executarea contractelor economice dintre unitățile socialiste, precum și dintre acestea și partenerii străini, în care scop sînt obligate sa ia măsuri pentru: a)organizarea prospectarii pieței interne și externe, asigurarea constituirii portofoliului de comenzi de către unitățile în subordine; … b)organizarea procesului de încheiere a contractelor economice, de adaptare a acestora, în conformitate cu prevederile de plan; … c)asigurarea fundamentarii sarcinilor de plan pe bază de contracte, pentru acoperirea sarcinilor din întregul cincinal; … d)elaborarea planurilor de aprovizionare și emiterea comenzilor, cu respectarea normelor și normativelor de consum și de stoc aprobate; … e)organizarea cooperării în producție, adaptarea operativă a producției pentru satisfacerea cerințelor pieței interne și externe, ridicarea calității și competitivitatii produselor destinate exportului, valorificarea superioară a acestora pe piața externa; … f)urmărirea executării contractelor economice, îndeosebi sub aspectul respectării termenelor de livrare, cantității și calității produselor; … g)luarea din timp a măsurilor necesare pentru prevenirea sau înlăturarea oricăror cauze care ar putea conduce la neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractelor; … h)întocmirea de cataloage comerciale și actualizarea acestora. … +
Articolul 83Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe răspunde de buna desfășurare a activității de contractare și de asigurarea pe bază de contracte a desfacerii producției și a aprovizionarii tehnico-materiale la intern, în care scop: a)asigura, împreună cu Comitetul de Stat al Planificarii, fundamentarea pe bază de contracte a sarcinilor de plan din domeniul desfacerii producției și aprovizionarii tehnico-materiale; … b)asigura emiterea din timp a repartitiilor cu respectarea stricta a normelor de consum și de stoc aprobate și urmărește adaptarea și definitivarea contractelor, în condițiile prezentei legi; … c)controlează, la ministere, centrale și întreprinderi, modul în care este organizată și se desfășoară activitatea de încheiere și executare a contractelor economice; organizează și răspunde de încheierea și executarea contractelor economice prin rețeaua proprie de baze și depozite; … d)ia măsuri operative pentru respectarea disciplinei contractuale și adaptarea corespunzătoare a contractelor, în scopul asigurării continuității și ritmicitatii producției, potrivit prevederilor de plan. … +
Articolul 84Băncile finanțatoare sînt obligate sa nu admită finanțarea și creditarea lansării în fabricație, precum și aprovizionarea cu materii prime, materiale, combustibili și energie pentru produsele care nu au asigurata desfacerea prin contracte. Curtea Superioară de Control Financiar, Ministerul Finanțelor și organele de control financiar vor verifica, în cadrul atribuțiilor ce le revin, aplicarea prevederilor alin. 1. +
Articolul 85Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale răspunde de contractarea fondului de marfa pentru export, a acțiunilor de cooperare economică internationala și a importurilor necesare, în care scop: a)asigura, împreună cu ministerele economice, celelalte organe centrale și întreprinderile de comerț exterior, acoperirea cu contracte externe a planului de export, import și cooperare economică internationala, încheierea de contracte externe de lungă durata; … b)asigura, împreună cu celelalte ministere și organe centrale, realizarea exportului de instalații și obiective economice complexe, executarea de lucrări de construcții și montaj în străinătate, acordarea de asistența tehnica, precum și activitățile de inginerie tehnologică, consultanța și alte activități asemănătoare; … c)urmărește încheierea, la timp, a contractelor între întreprinderile de comerț exterior și unitățile economice producătoare, executante de lucrări sau prestatoare de servicii, în vederea realizării integrale și la termen a contractelor externe; … d)urmărește specificarea din timp de către ministere a mărfurilor din import, contractarea și livrarea acestora potrivit necesităților producției și realizării investițiilor; … e)controlează introducerea în fabricație și realizarea mărfurilor contractate la export, precum și modul de îndeplinire a acțiunilor de cooperare economică internationala; ia măsuri, împreună cu Ministerul Transporturilor și Telecomunicatiilor, pentru efectuarea transporturilor internaționale; … f)propune spre aprobare, în condițiile legii, unitățile industriale și agricole care urmează a se specializa pentru producția de export. … +
Articolul 86Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale și Ministerul Afacerilor Externe sînt împuternicite sa negocieze și sa încheie, în condițiile legii, acorduri, convenții, protocoale și alte înțelegeri comerciale și de cooperare economică internationala. Ministerele și celelalte organe centrale pot negocia și încheia, atunci cînd sînt împuternicite, acorduri, convenții și protocoale și alte înțelegeri comerciale și de cooperare economică internationala. Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, ministerele și celelalte organe centrale răspund de îndeplinirea obligațiilor ce decurg din înțelegerile încheiate cu alte state în domeniul relațiilor economice externe. +
Articolul 87Centralele, întreprinderile și celelalte unități economice răspund de asigurarea disciplinei contractuale, atît în relațiile interne, cît și în cele cu partenerii străini, în care scop sînt obligate sa ia măsuri pentru: a)constituirea portofoliului de comenzi, pe baza rezultatelor prospectarii pieței interne și externe; … b)organizarea și participarea la tîrguri și expoziții de mostre, pregătirea, pe cheltuiala lor, de colecții de mostre, cataloage, albume și prospecte pentru produsele din profilul propriu de fabricație, în numărul necesar întreprinderii de comerț exterior și beneficiarilor interni, astfel încît să asigure cunoașterea temeinica a caracteristicilor tehnico-economice ale mărfurilor ce fac obiectul contractelor; … c)încheierea de contracte economice pentru întreaga producție prevăzută în planul cincinal, precum și pe termen lung, în condițiile prezentei legi; … d)adaptarea și detalierea, potrivit legii, a contractelor încheiate; … e)realizarea sarcinilor ce le revin cu privire la cooperarea în producție, orientarea producției în funcție de cerințele consumatorilor interni și ale pieței externe, precum și cu privire la ridicarea calității și competitivitatii produselor; … f)emiterea de comenzi pentru acoperirea necesarului de materii prime, materiale și produse, din țara și din import, cu respectarea stricta a normelor și normativelor de consum și de stoc aprobate; … g)realizarea producției și livrarea produselor contractate la termenele, în cantitatea și calitatea stabilite în contractele încheiate, urmărirea ritmicitatii aprovizionarii tehnico-materiale conform nevoilor producției, folosirea cu maxima eficienta a tuturor resurselor materiale. … +
Articolul 88Fiecare unitate economică se ocupa nemijlocit și răspunde de activitatea de comerț exterior, chiar dacă nu intră în relații directe cu piața externa, ci își realizează aceasta activitate prin intermediul centralei sau întreprinderii de comerț exterior. În cazul în care își desfășoară activitatea de comerț exterior prin intermediul unei unități care realizează direct operații comerciale pe piața externa, unitatea economică este obligată sa participe, de regula, la prospectarea pieței externe și la negocierea sau contractarea produselor proprii. +
Articolul 89Întreprinderile de comerț exterior răspund, potrivit obiectului lor de activitate, de îndeplinirea planului de export și valorificarea superioară a mărfurilor pe piața externa, precum și de realizarea importurilor planificate, în condițiile de calitate și la termenele necesare unităților beneficiare, în care scop sînt obligate: a)sa participe la licitații în străinătate, în condițiile promovării continue a exportului de licențe, mașini, utilaje, instalații complexe, lucrări de construcții-montaj și alte mărfuri și servicii; … b)sa negocieze și sa încheie contractele externe la prețurile cele mai avantajoase, în condiții de plată și de derulare care să fie în concordanta cu interesele și cu posibilitățile financiare și de producție ale unităților economice producătoare sau beneficiare; … c)sa prospecteze permanent și sistematic piața externa și sa informeze unitățile producătoare asupra nivelului prețurilor și tendințelor pieței externe la produsele care fac obiectul lor de activitate; … d)sa sprijine unitățile producătoare în orientarea și adaptarea operativă a producției la cerințele pieței externe; … e)sa participe la tîrguri și expoziții internaționale, sa organizeze reclama comercială, să asigure materiale de propaganda comercială, cataloage, prospecte și alte materiale pentru produsele din nomenclatorul lor. … În realizarea atribuțiilor ce le revin, întreprinderile de comerț exterior vor conlucra cu centralele și unitățile economice care livreaza mărfuri la export sau care beneficiază de produse din import pentru asigurarea eficientei fiecărei operații de comerț exterior în parte. Prevederile acestui articol se aplică în mod corespunzător centralelor și unităților economice autorizate, potrivit legii, să efectueze direct operații de comerț exterior. +
Secţiunea 2Atribuțiile și răspunderile personalului unităților economice +
Articolul 90Contractele economice dintre unitățile socialiste se semnează de către directorul unității. Contractele externe se semnează de directorul întreprinderii de comerț exterior sau, după caz, al unității autorizate să efectueze operații comerciale pe piețe externe. În condițiile legii, contractul poate fi semnat de către o altă persoană imputernicita în acest scop. Principalele contracte de import și de export – în mod deosebit exportul și importul de utilaje complexe și acțiunile de cooperare în producție – sînt semnate și de directorul general al centralei, chiar dacă centrala sau unitatea care livreaza marfa la export sau primește produse din import acționează pe piețele externe prin intermediul unei unități de comerț exterior. Semnarea contractului se va face numai după exercitarea controlului preventiv, în condițiile legii. +
Articolul 91Membrii biroului executiv al consiliului oamenilor muncii răspund, potrivit legii, de stabilirea măsurilor necesare pentru încheierea la timp a contractelor interne și externe și de asigurarea livrării produselor și îndeplinirea celorlalte obligații la termenele prevăzute în contracte. Răspunderea membrilor biroului executiv nu exclude răspunderea directorului și contabilului șef în angajarea cheltuielilor materiale și bănești. +
Articolul 92În domeniul încheierii și executării contractelor economice, personalul muncitor al unităților are, în principal, următoarele atribuții: a)sa fundamenteze tehnico-economic comenzile și să le emita în termenele prevăzute de lege; … b)sa contracteze desfacerea producției și aprovizionarea tehnico-materială în condițiile și termenele stabilite de lege; … c)sa întocmească toate lucrările legate de contractare, sa elaboreze contractul cu respectarea dispozițiilor legale, cu un conținut corespunzător, care să asigure executarea acestuia; … d)sa aducă la îndeplinire sarcinile ce-i revin cu privire la asigurarea calității produselor contractate, respectarea termenelor de expediție, a condițiilor de ambalare, efectuarea recepției, realizarea integrală a obligațiilor asumate de unitate prin contract. … +
Articolul 93Persoanele vinovate de neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate de unitățile socialiste prin contractele interne, inclusiv cele privind activitatea de export, import și cooperare economică internationala, precum și prin contractele externe, răspund material și disciplinar pentru prejudiciile cauzate, iar dacă fapta constituie infracțiune, penal și civil, potrivit legii. +
Articolul 94Persoana vinovata de săvîrșirea, în cadrul obligațiilor de serviciu, a următoarelor fapte ce constituie abateri disciplinare, se sancționează: 1. cu desfacerea disciplinară a contractului de muncă: a)lansarea în fabricație de produse care nu au asigurata desfacerea prin contracte; … b)aprovizionarea cu materiale și produse pentru realizarea unei producții fără desfacere asigurata; … 2. cu retrogradarea în funcție sau în categorie, în cadrul aceleiași profesii, pe o durată de 1-3 luni: a)neasigurarea prin contracte a executării comenzilor care corespund normativelor de plan aprobate și repartitiilor emise sau, după caz, contractelor externe; … b)neluarea măsurilor de organizare a încheierii contractelor economice; … c)neluarea măsurilor de realizare a obligațiilor contractuale asumate de către părțile contractante; … d)neurmarirea și neluarea de măsuri pentru încheierea și executarea contractelor de către organele în subordinea cărora se afla părțile contractante și coordonatorii de balante; … 3. cu reducerea retributiei și a indemnizației de conducere pe 1-3 luni cu 5-10%, cu retragerea uneia sau mai multor gradatii sau trepte de retribuire pe 1-3 luni sau, în cazul celor încadrați la nivelul de baza, diminuarea acestuia cu 5-10% pe aceeași perioadă: a)nerespectarea termenelor de emitere a comenzilor, a proiectelor de contract, precum și de restituire de către beneficiar a contractului semnat; … b)încălcarea termenelor de conciliere a obiectiilor la contract sau de rezolvare a neintelegerilor ivite cu prilejul încheierii contractelor economice, inclusiv cele privind refuzul de a contracta. … În funcție de gravitatea faptei, împrejurările în care a fost săvîrșită, gradul de vinovăție a persoanei și alte elemente prevăzute de lege, pentru abaterile de la disciplina contractuală, inclusiv cele de la pct. 1-3, se va putea aplica oricare alta sancțiune disciplinară prevăzută de Codul muncii. Constatarea abaterii și aplicarea sancțiunii se fac potrivit legii. +
Articolul 95În cazul în care abaterile prevăzute la art. 94 se constata de către organele de control ale centralelor, ministerelor, celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, de organele de control bancare, ale Ministerului Finanțelor, ale Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe și ale Ministerului Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, aplicarea sancțiunii disciplinare se va face la propunerea organelor de control respective. +
Articolul 96Lansarea în fabricație a unor produse care nu au asigurata desfacerea prin contracte interne sau externe sau efectuarea aprovizionarii pentru producție cu încălcarea legii, prin care se creează pagube însemnate avutului obștesc, constituie infracțiune și se pedepsește în condițiile art. 248 sau 249 Cod penal, după caz, dacă fapta nu întrunește elementele unei infracțiuni mai grave. +
Capitolul 5Dispoziții finale +
Articolul 97Dispozițiile prezentei legi se completează cu prevederile Codului civil, în măsura în care nu sînt potrivnice legii de fața sau naturii raporturilor dintre unitățile socialiste. +
Articolul 98Contractele model prevăzute la art. 14 se vor elabora în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. +
Articolul 99Dispozițiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător organizațiilor cooperatiste și obștești, precum și acțiunilor de cooperare dintre unitățile de stat și ale cooperației sau ale altor organizații obștești. +
Articolul IIModificările și completările aduse prin prezenta lege intră în vigoare pe data publicării acesteia în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România. Pe aceeași dată se abroga Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 306/1970 privind unele măsuri pentru aplicarea Legii contractelor economice, publicată în Buletinul Oficial nr. 35 din 15 aprilie 1970, cu completările ulterioare, Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 1011/1972 privind unele măsuri pentru aplicarea prevederilor Legii contractelor economice nr. 71/1969, publicată în Buletinul Oficial nr. 95 din 29 august 1972, Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 1708/1974 privind termenele de predare de către beneficiari a comenzilor și documentațiilor tehnice de comanda, pentru mașinile și utilajele cu perioade mai indelungate de pregătire tehnica și organizatorică și pentru unele materii prime și materiale de baza, precum și termenele pentru încheierea contractelor economice aferente, publicată în Buletinul Oficial nr. 3 din 6 ianuarie 1975, precum și orice alte dispoziții contrare. +
ANEXĂ
NORMATIV
privind termenele de predare de către beneficiari, înaintea anului de plan în care se solicita livrarea,
a comenzilor și documentațiilor tehnice de comanda, pentru mașinile și utilajele
cu perioade mai indelungate de pregătire tehnica și organizatorică───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Termenele de predare– în luni – a comen-zilor și documentatiilor tehnice, ina-Grupa de produse intea anului de planpentru livrările so-licitate in:────────────────────Sem. I Sem. II───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1 2 3───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────I. Utilaje ce se executa după proiecte de execuție1. Mașini și utilaje tehnologice pentru industriametalurgică (instalații de aglomerare, cocsochimice,furnale, oțelarii cu convertizoare, laminoare sialtele asemenea) 6 (8) 3 (8)2. Utilaje tehnologice pentru industria chimica,prelucrarea țițeiului, stuf, hirtie, celuloza (instalațiide electroliza, de preparare a acidului sulfuric,azotic, desulfurari, piroliza și altele asemenea) 6 (8) 3 (8)3. Mașini și utilaje tehnologice pentru industriamaterialelor de construcții și refractare (linii deciment, instalații pentru produse refractare),mașini și utilaje pentru industria lemnului, plăciaglomerate 6 (8) 3 (8)4. Mașini și utilaje tehnologice pentru instalații dinindustria alimentara și complexele agrozootehnice 6 (8) 3 (8)5. Utilaje pentru ridicat, transportat și manipulat 9 66. Mașini și utilaje pentru lucrări miniere (instalațiide haldat, excavatoare cu rotor și altele asemenea) 6 (8) 3 (8)7. Pompe centrifugale cu grad de complexitate ridicatși cu motoare electrice speciale, din care:– categoria III, IV (pompe speciale) 13 10– categoria V, VI și VII (pompe grele) 15 128. Ventilatoare industriale (echipate cu motoareelectrice speciale) 15 12II. Utilaje ce se executa după chestionare tehnice1. Cazan de abur termoenergetic de 1035 t ab/h 21 182. Cazan de abur termoenergetic de 525 t ab/h 18 93. Cazan de abur de 105-420 t ab/h 12 94. Rest cazane de abur industrial și părți specialecentrale 9 65. Cazane de apa fierbinte pentru termoficare 9 66. Turbina cu abur de 600-700 MW 29 247. Turbina cu abur de 330 MW 23 188. Turbina cu abur de 50-160 MW 21 189. Rest turbine cu abur 9 910. Turbina hidraulica de 23,5 MW Francisc 21 911. Turbina hidraulica de 20-40 MW Kaplan 18 912. Rest turbine hidraulice 12 913. Motoare electrice sincron pentru utilaje energeticeși speciale 12 914. Mașini și utilaje pentru cercetări geologice,foraj și exploatarea sondelor 12 9III. Utilaje ce se comanda după cataloageleîntreprinderilor furnizoare1. Motor Diesel naval semirapid și lent 9 62. Mașini-unelte agregate 6 33. Elemente pentru construcții și confecții metalicetipizate și refolosibile 6 3───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────NOTĂ: 1. La utilaje complexe, prin termen de livrare se înțelege anul de plan în care este prevăzută terminarea lucrării. 2. Termenele din paranteza se aplică numai atunci cînd pentru realizarea produselor sînt necesare importuri.