spitalelor(actualizata până la data de 27 decembrie 2005*)
–––––*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 438 din 20 iunie 2003. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 27 decembrie 2005, cu modificările şi completările aduse de: ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004; LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004; ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004; LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 206 din 22 decembrie 2005.Parlamentul României adopta prezenta lege. +
Capitolul IDispozitii generale +
Articolul 1(1) Spitalul este unitatea sanitara cu paturi, publică sau privată, de utilitate publică, cu personalitate juridica, ce asigura servicii medicale. … (2) Serviciile medicale acordate de spital sunt: preventive, curative, de recuperare şi paliative, de ingrijire în caz de graviditate şi maternitate, precum şi a nou-nascutului. … (3) Spitalul participa la asigurarea stării de sănătate a populatiei. Competentele, pe tipuri de spitale, se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … ––––-Alin. (3) al art. 1 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004. +
Articolul 2(1) Spitalul trebuie să indeplineasca condiţiile de autorizare sanitara de functionare şi, după caz, de acreditare prevăzute de lege. Spitalele sunt obligate să deţină sau să obţină autorizatia sanitara de functionare. … (2) Spitalelor care nu obtin autorizatia sanitara de functionare în termenul prevăzut prin norme elaborate de Ministerul Sănătăţii li se suspenda activitatea parţial sau total. … (3) Taxa de acreditare se suporta de spital. Nivelul taxei se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii , la propunerea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. … +
Articolul 3(1) În spitale se pot desfăşura şi activităţi de invatamant medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar, precum şi de cercetare stiintifica medicală. … (2) Criteriile pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare stiintifica medicală se propun de către Academia de Stiinte Medicale şi se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Ministerului Educatiei, Cercetarii şi Tineretului, iar criteriile pentru desfăşurarea activităţilor de invatamant se elaboreaza şi se aproba de către Ministerul Sănătăţii, cu avizul Ministerului Educatiei, Cercetarii şi Tineretului. … (3) Colaborarea dintre spitale şi instituţiile de invatamant superior medical, respectiv unitatile de invatamant medical, se face pe bază de contract incheiat conform metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului educatiei, cercetării şi tineretului. … (4) Cercetarea stiintifica medicală se efectueaza pe bază de contract de cercetare, incheiat între spital şi finantatorul cercetării, avizat de Academia de Stiinte Medicale. … (5) Activităţile de invatamant şi cercetare vor fi astfel organizate încât sa consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacientilor, a eticii şi deontologiei medicale. … (6) Spitalele au obligaţia sa desfasoare activităţi de educatie medicală continua pentru personalul propriu, suportate din veniturile proprii ale acestora. … +
Articolul 4(1) Spitalul asigura condiţii de cazare, igiena, alimentatie şi de prevenire a infectiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … (2) Spitalul raspunde, potrivit legii, pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condiţiilor de cazare, igiena, alimentatie şi de prevenire a infectiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, ce determina prejudicii cauzate pacientilor, stabilite de către organele competente. Pentru prejudicii cauzate pacientilor din culpa medicală, raspunderea este individuala. … +
Articolul 5(1) Orice spital are obligaţia de a acorda primul ajutor şi asistenţa medicală de urgenta oricarei persoane care se prezinta la spital, dacă starea sănătăţii persoanei este critica. După stabilizarea functiilor vitale, spitalul va asigura, după caz, transportul obligatoriu medicalizat la o alta unitate medico-sanitara de profil. … (2) Spitalul va fi în permanenta pregatit pentru asigurarea asistentei medicale în caz de razboi, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criza şi este obligat sa participe cu toate resursele la înlăturarea efectelor. … (3) Cheltuielile efectuate de unitatile spitalicesti, în cazurile menţionate la alin. (2), se ramburseaza de către stat, prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 30 de zile de la data încetării cauzei care le-a generat, pentru pastrarea echilibrului economic financiar intern. … +
Capitolul IIOrganizarea şi functionarea spitalelor +
Articolul 6(1) În functie de teritoriu, spitalele se clasifica în: … a) spitale judetene; … b) spitale municipale şi orăşeneşti; … c) spitale comunale. … (2) În functie de specificul patologiei, spitalele se clasifica în: … a) spitale generale; … b) spitale de urgenta; … c) spitale de specialitate; … d) spitale pentru bolnavi cu afecţiuni cronice. … (3) În functie de modul de înfiinţare şi organizare, precum şi de regimul juridic al proprietăţii, spitalele se clasifica în: … a) spitale publice, care sunt spitalele organizate ca institutii publice; … b) spitale private, care sunt spitalele organizate ca persoane juridice de drept privat; … c) abrogata. … (4) În functie de modul de finanţare, spitalele se clasifica în: … a) spitale cu finanţare din fonduri publice; … b) spitale cu finanţare din fonduri private; … c) spitale cu finanţare mixta. … (5) Din punct de vedere al învăţământului şi al cercetării stiintifice medicale, spitalele se clasifica în: … a) spitale clinice; … b) spitale universitare. … ––––-Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Litera c) a alin. (3) al art. 6 a fost abrogata de pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004. +
Articolul 7(1) Alte unităţi sanitare cu paturi sunt: institutele şi centrele medicale, sanatoriile, preventoriile, centrele de diagnostic şi tratament cu paturi, centrele de sănătate şi unitatile de asistenţa medico-sociale. … (2) În sensul prezentei legi, în categoria spitalelor se includ şi unitatile sanitare prevăzute la alin. (1). … ––––Art. 7 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 8În sensul prezentei legi, urmatoarele notiuni se definesc după cum urmeaza:a) spitalul general este spitalul care are organizate în structura, de regula, 3 din cele 4 specialitati de baza, respectiv medicina interna, pediatrie, obstetrica-ginecologie şi chirurgie; … b) spitalul de specialitate este spitalul care asigura asistenţa medicală intr-o specialitate în conexiune cu alte specialitati complementare; … c) spitalul de urgenta este spitalul care dispune de o structura complexa de specialitati, dotare cu aparatura medicală corespunzătoare, personal specializat, având amplasament şi accesibilitate pentru teritorii extinse. În structura spitalului de urgenta funcţionează obligatoriu departamentul de urgenta care, în functie de necesităţi, poate avea şi un serviciu mobil de urgenta – reanimare şi transport medicalizat; … d) spitalul pentru bolnavi cu afecţiuni cronice este spitalul în care durata de spitalizare este prelungita datorita specificului patologiei. Bolnavii cu afecţiuni cronice şi probleme sociale vor fi preluati de către unitatile de asistenţa medico-sociale, precum şi de către asezamintele de asistenţa sociala prevăzute de lege; … e) spitalul judetean este spitalul general care asigura asistenţa medicală a judeţului; … f) spitalul municipal şi spitalul orasenesc sunt spitale generale care au în componenta cel puţin specialitatile de baza, cu excepţia spitalelor municipale organizate în reşedinţa de judet; … g) spitalul comunal este unitatea sanitara cu paturi, care asigura asistenţa medicală de specialitate pentru populatia din mai multe localităţi rurale apropiate, având în componenta sectii sau compartimente de medicina interna, pediatrie şi obstetrica; … h) spitalul clinic este spitalul care are în componenta cel puţin două clinici universitare care asigura asistenţa medicală, desfăşoară activitate de invatamant, cercetare stiintifica medicală şi de educatie continua. Institutele, centrele medicale şi spitalele de specialitate care au în componenta o clinica universitara sunt spitale clinice; … i) spitalul universitar este spitalul organizat în centre universitare medicale, în structura caruia toate sectiile de specialitate sunt sectii clinice şi sunt incluse în structura clinicilor universitare; … j) sectiile clinice sunt sectiile de spital în care se desfăşoară activităţi de invatamant universitar. Clinica universitara are în structura ei una sau mai multe sectii clinice; … k) sanatoriul este unitatea sanitara cu paturi care asigura asistenţa medicală utilizand factori curativi naturali asociaţi cu celelalte procedee, tehnici şi mijloace terapeutice; … l) preventoriul este unitatea sanitara cu paturi care asigura prevenirea şi combaterea tuberculozei la copii şi tineri, precum şi la bolnavii de tuberculoza stabilizati clinic şi necontagiosi; … m) centrele de sănătate sunt unităţi sanitare cu paturi care asigura asistenţa medicală de specialitate pentru populatia din mai multe localităţi apropiate, în cel puţin două specialitati; … n) institutele şi centrele medicale clinice sunt unităţi de asistenţa medicală de specialitate în care se desfăşoară şi activitate de invatamant şi cercetare stiintifica medicală, de indrumare şi coordonare metodologica pe domeniile lor de activitate, precum şi de educatie medicală continua; pentru asistenţa medicală de specialitate se pot organiza centre medicale în care nu se desfăşoară activitate de invatamant medical şi cercetare stiintifica medicală; … o) unitatile de asistenţa medico-sociale sunt institutii publice specializate, în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, care acorda servicii de ingrijire, servicii medicale, precum şi servicii sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale; … p) centrele de diagnostic şi tratament cu paturi sunt unităţi sanitare care acorda asistenţa medicală ambulatorie de specialitate şi pot avea în structura medicală paturi pentru asistenţa medicală spitaliceasca. … ––––-Art. 8 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Literele a), b), f), g), h) şi n) ale art. 8 au fost modificate de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 9(1) Spitalele clinice şi universitare, institutele, clinicile universitare şi sectiile clinice pot primi statut de centre de excelenta pentru activităţi medicale de o complexitate deosebită, care dovedesc supracalificare profesionala şi produc rezultate la nivelul standardelor internationale, la propunerea Ministerului Sănătăţii, cu avizul Academiei de Stiinte Medicale, prin hotărâre a Guvernului. … (2) Centrele de excelenta beneficiaza de un program special de finanţare şi dotare cu aparatura medicală de înaltă performanta, program prevăzut distinct în bugetul Ministerului Sănătăţii sau în bugetul ministerelor cu retea sanitara proprie. … (3) Centrele de excelenta beneficiaza de sume suplimentare alocate prin programele naţionale de sănătate, evidentiate distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţii sanitare. … +
Articolul 10(1) Structura organizatorica a spitalului cuprinde, după caz: sectii, departamente, laboratoare, servicii de diagnostic şi tratament, compartimente, servicii sau birouri tehnice, economice şi administrative, serviciu de asistenţa prespitaliceasca şi transport urgente, structuri de primiri urgente şi alte structuri aprobate de Ministerul Sănătăţii. … (2) Abrogat. … (3) Spitalul judetean se organizeaza, după caz, cu urmatoarele structuri: … a) departament de urgenta, o structura de asistenţa medicală prespitaliceasca şi transport medicalizat; … b) sectii sau compartimente de specialitate cu un numar minim de paturi, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii pentru: medicina interna, anestezie şi terapie intensiva, chirurgie generală, traumatologie şi ortopedie, pediatrie, obstetrica-ginecologie şi neonatologie, boli infectioase, neurologie, O.R.L. şi oftalmologie, cu excepţia situaţiilor în care în localitatea respectiva funcţionează spitale de specialitate. Optional se pot organiza sectii sau compartimente şi în alte specialitati; … c) laboratoare cu serviciu de garda; … d) serviciu central de sterilizare; … e) laborator de anatomie patologica şi prosectura; … f) servicii sau compartimente de prevenire şi control al infectiilor nozocomiale, în functie de numărul de paturi din spital; … g) departament de informatica; … h) farmacie; … i) departament tehnico-economico-administrativ; … j) statie de recoltare şi conservare de sange şi produse de sange; … k) serviciu sau compartiment de relatii cu publicul şi alte servicii. … (4) Spitalele pot avea în componenta lor structuri care acorda servicii ambulatorii de specialitate. Furnizarea acestor servicii se negociaza şi se contracteaza în mod distinct cu casele de asigurări de sănătate. … (5) Serviciile medicale furnizate de ambulatoriul de spital cuprind: consultaţii, investigatii, stabilirea diagnosticului, tratament medical şi/sau chirurgical, ingrijiri, recuperare, medicamente şi materiale sanitare, orteze şi proteze. … (6) Activităţile organizatorice şi functionale cu caracter medico-sanitar din spitale sunt reglementate şi supuse controlului Ministerului Sănătăţii, autoritatea centrala în domeniul asistentei de sănătate publică. Activitatea profesionala, precum şi respectarea manoperelor şi a procedurilor medicale sunt supuse reglementarilor în vigoare. Problemele de etica şi deontologie profesionala sunt de competenţa, după caz, a Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Farmacistilor din România sau a Ordinului Asistentilor Medicali din România. … ––––-Alin. (2) al art. 10 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Literele b), f) şi k) ale alin. (3) al art. 10 au fost modificate de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 11Formele de spitalizare sunt:a) spitalizare continua; … b) spitalizare de zi; … c) spitalizare de o zi. … +
Articolul 12Spitalele clinice şi universitare pot organiza activitate de cercetare clinica şi/sau fundamentala, sub forma de colective, laboratoare, centre şi/sau institute fără personalitate juridica, în cadrul spitalului. Institutele medicale se pot organiza cu personalitate juridica şi pot fi asimilate spitalelor clinice şi universitare, cu respectarea prevederilor art. 8 lit. j), dacă ofera servicii medicale predominant curative în regim de internare cu paturi. +
Articolul 13(1) După acordarea autorizatiei sanitare de functionare, spitalele intră în procesul de acreditare, care se efectueaza la cererea spitalelor. … (2) Acreditarea garanteaza faptul ca spitalele funcţionează la standardele stabilite potrivit prezentei legi, privind acordarea serviciilor medicale şi conexe actului medical, certificand calitatea serviciilor de sănătate în conformitate cu clasificarea spitalelor, pe categorii de acreditare. … (3) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor, institutie autonoma de drept public, cu personalitate juridica, sub controlul Parlamentului, şi conferă spitalului dreptul de a intră în raporturi contractuale cu casele de asigurări de sănătate. … (4) Comisia are în componenta 7 membri, desemnaţi astfel: 2 reprezentanti ai Parlamentului, cate unul de fiecare Cameră, 1 reprezentant din partea Ministerului Sănătăţii, 1 reprezentant din partea Colegiului Medicilor din România, 1 reprezentant din partea Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate, 1 reprezentant al Asociaţiei Spitalelor din România şi 1 reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din România. Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt numiti de Parlament, cu avizul comisiilor de sănătate ale celor două Camere, după audierea individuala, pe o perioadă de 4 ani. … (5) Preşedintele comisiei este ales prin vot din randul membrilor comisiei, cu majoritate simpla. … (6) Finantarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face din fondul de rezerva al Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate în primul an şi, ulterior, din surse proprii. … (7) Regulamentul de organizare şi functionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se stabileste prin lege. … (8) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor primesc o indemnizatie lunara în cuantum de 48% din salariul unui secretar de stat, cu condiţia participării la toate sedintele din luna respectiva. … (9) Constituirea, instruirea şi organizarea corpului de experti-acreditori, care este format din specialisti care lucreaza în sistemul de sănătate, se stabilesc de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor, în termen de 60 de zile de la publicarea regulamentului de organizare şi functionare a acesteia. … ––––-Alin. (8) al art. 13 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (7) al art. 13 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (8) al art. 13 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 14Spitalul solicita Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor schimbarea încadrării atunci când s-au modificat condiţiile pe baza cărora a fost acreditat. +
Articolul 15(1) Procedurile, condiţiile de acreditare, standardele de calitate medicală şi indicatorii corespunzatori, precum şi categoriile de acreditare a spitalelor se aproba de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor. … (2) Lista cu unitatile spitalicesti acreditate se aproba prin ordin al presedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (3) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt incompatibili cu calitatea de membru în organele de conducere ale spitalelor şi nu pot detine cabinete sau clinici private. … ––––-Art. 15 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (3) al art. 15 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 16O dată la 5 ani spitalele sunt supuse reacreditarii. +
Articolul 17În cazul în care spitalului îi este retrasa autorizatia sanitara de functionare, Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor îi retrage certificatul de acreditare. +
Articolul 18(1) La solicitarea Ministerului Sănătăţii şi a Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate, Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor, prin structurile sale, poate efectua reevaluarea unităţii sanitare respective. Taxele legate de reevaluare sunt suportate de solicitant. … (2) Dacă în urma reevaluarii se constată că nu mai sunt indeplinite condiţiile din momentul acreditarii, Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor procedeaza, după caz, după cum urmeaza: … a) acorda un termen pentru remedierea situaţiei; … b) schimba categoria de acreditare, atunci când constata ca deficientele nu au fost remediate în termenul stabilit ori s-au înregistrat abateri repetate de la normele şi condiţiile avute în vedere la momentul acreditarii; … c) propune Ministerului Sănătăţii retragerea autorizatiei sanitare de functionare atunci când se constata abateri grave de la normele sanitare în unitatile spitalicesti, concomitent cu retragerea acreditarii. … +
Articolul 19(1) Înfiinţarea sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotărâre a Guvernului, initiata de Ministerul Sănătăţii, cu avizul consiliului local, respectiv judetean, sau de către ministerele şi instituţiile cu retea sanitara proprie, cu avizul Ministerului Sănătăţii. … (2) Spitalele private se infiinteaza sau se desfiinteaza cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, în condiţiile legii. … (3) Reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea conducerii spitalelor, cu avizul consiliului judetean sau al consiliului local, după caz, iar în cazul unităţilor sanitare din subordinea ministerelor şi a instituţiilor cu retea sanitara proprie, prin ordin sau decizie a ministrului ori a directorului institutiei, cu avizul Ministerului Sănătăţii. Structura organizatorica a unităţilor sanitare din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu retea sanitara proprie se stabileste cu avizul Ministerului Sănătăţii. … (4) Reorganizarea şi schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele private se fac cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, în condiţiile legii. … (5) În cazul în care bunurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale aflate în folosinţă şi/sau în administrarea unui spital public, precum şi serviciile publice desfăşurate de spitalul public sunt concesionate sau intra intr-o relaţie de parteneriat public-privat, în totalitate sau în proportie de peste 50%, persoana juridica de drept privat care le va exploata se va organiza şi va functiona ca spital privat, pe toata durata concesiunii, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie. … –––––Alin. (1) şi (3) ale art. 19 au fost modificate de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (2) al art. 19 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (4) al art. 19 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (5) al art. 19 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 20(1) În actul de înfiinţare a spitalului public se stabilesc cel puţin urmatoarele elemente: denumirea, tipul de spital, tipul de finanţare, numărul de paturi şi categoria de servicii medicale spitalicesti acordate. … (2) Conţinutul actului de înfiinţare pentru spitalul privat se va stabili printr-o lege speciala. … +
Articolul 20^1Spitalele private se vor înfiinţa, se vor organiza şi vor functiona potrivit dispoziţiilor legale aplicabile persoanelor juridice de drept privat, cu scop patrimonial sau nepatrimonial, care au în obiectul de activitate furnizarea de servicii medicale.––––-Art. 20^1 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Art. 20^1 a fost modificat de pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004. +
Articolul 21Pentru asigurarea dreptului la ocrotirea sănătăţii, Ministerul Sănătăţii propune anual Planul naţional de paturi, care se aproba prin hotărâre a Guvernului. +
Articolul 22Organele de conducere a spitalelor publice sunt:a) consiliul de administratie; … b) comitetul director; … c) directorul general. … +
Articolul 23(1) Conducerea executiva a spitalelor publice este asigurata de comitetul director. … (2) Din comitetul director fac parte: … a) directorul general; … b) directorul general adjunct medical, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu excepţia spitalelor clinice, institutelor şi centrelor medicale clinice; … c) contabilul-sef; … d) directorul administrativ, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu excepţia spitalelor clinice, institutelor şi centrelor medicale clinice; … e) directorul de ingrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi. … (3) Persoanele care deţin clinici private ori sunt actionari sau asociaţi la societăţi comerciale care au în obiectul de activitate furnizarea de servicii medicale sunt incompatibile cu calitatea de membru în comitetul director al spitalului. … (4) Membrii comitetului director sunt numiti pe o perioadă de 4 ani de către consiliul de administratie, prin concurs organizat în condiţiile legii. … (5) Comitetul director conduce întreaga activitate a spitalului între sedintele consiliului de administratie, în conformitate cu hotărârile acestuia. … (6) Directorul general conduce activitatea comitetului director. … (7) Conducerea executiva a spitalelor publice cu un numar mai mic de 200 de paturi este asigurata de directorul general şi de contabilul-sef. … (8) În cadrul spitalului se organizeaza consiliul medical, format din medicii şefi de secţie, şefi de departamente, laboratoare sau compartimente. … (9) Atribuţiile şi competentele consiliului medical se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România. … (10) Institutele, centrele medicale clinice şi spitalele clinice care desfăşoară activităţi de cercetare stiintifica medicală pot avea inca un director general adjunct medical, cu sarcini de coordonare a cercetării stiintifice, care va face parte din comitetul director. Atribuţiile de coordonare a activităţii stiintifice vor fi stabilite de consiliul de administratie. … (11) Unitatile prevăzute la alin. (10) vor fi nominalizate prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Academiei de Stiinte Medicale. … ––––-Art. 23 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Art. 23 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (10) şi (11) ale art. 23 au fost introduse de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (10) al art. 23 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004. +
Articolul 24Comitetul director din spitalele publice are urmatoarele atribuţii principale:a) elaboreaza proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalului; … b) analizeaza şi recomanda măsuri pentru dezvoltarea activităţii spitalului în concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei; … c) fundamentează şi supune spre aprobare consiliului de administratie planul de achizitii publice, precum şi lista lucrărilor de investitii, de reparatii curente sau capitale care se realizează într-un exercitiu financiar, în condiţiile legii; … d) raspunde de modul de indeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de imbunatatire a activităţii spitalului; … e) prezinta consiliului de administratie informari trimestriale şi anuale cu privire la patrimoniul aflat în administrare, precum şi la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli. … ––––-Literele c) şi e) ale art. 24 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 25(1) Consiliul de administratie este format din 7-9 membri, în functie de marimea spitalului şi de complexitatea serviciilor medicale acordate. Preşedintele consiliului de administratie este ales din randul membrilor săi, cu majoritate simpla din numărul total. … (2) Membrii consiliului de administratie sunt: … a) doi reprezentanti ai Ministerului Sănătăţii sau ai directiei de sănătate publică, după caz; … b) doi reprezentanti numiti de consiliul judetean ori local, dintre care unul specialist în finante publice locale, sau de ministerele ori instituţiile cu retea sanitara proprie, după caz; … c) un reprezentant al Colegiului Medicilor din România; … d) un reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din România; … e) directorul general; … f) doi reprezentanti ai universitatii sau facultatii de medicina, pentru spitalele clinice, universitare, institutele şi centrele medicale clinice. … (3) Pentru spitalele din sistemul de aparare, ordine publică, siguranţa naţionala şi autoritate judecătorească, membrii în consiliul de administratie al spitalului sunt desemnaţi conform reglementarilor proprii. … (4) Validarea componentei nominale a consiliului de administratie se face de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor. Până la constituirea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, validarea componentei nominale a consiliilor de administratie se face, după caz, de către directia de sănătate publică, Ministerul Sănătăţii, respectiv directiile de specialitate din cadrul ministerelor şi instituţiilor cu retea sanitara proprie. … (4^1) Cheltuielile de delegare în vederea participării la sedintele consiliului de administratie pentru membrii prevăzuţi la alin. (2), care domiciliaza în alta localitate decat cea în care îşi are sediul spitalul, se suporta din bugetul institutiei pe care o reprezinta.(5) La sedintele consiliului de administratie participa, fără drept de vot, cate un reprezentant al organizaţiilor sindicale şi patronale semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramura sanitara. … (6) Consiliul de administratie este condus de către presedinte. … (7) Atribuţiile principale ale consiliului de administratie sunt urmatoarele: … a) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare anuale, în condiţiile legii; … b) organizeaza concurs pentru ocuparea functiilor de director general, director general adjunct medical, a celorlalte functii de director şi a functiei de contabil-sef, în baza regulamentului aprobat în acest scop prin ordin al ministrului sănătăţii; preşedintele consiliului de administratie numeste în functie persoanele care au promovat concursul; … c) aproba masurile pentru dezvoltarea activităţii spitalului, în concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei; … d) aproba planul de achizitii publice, precum şi lista investitiilor şi a lucrărilor de reparatii curente sau capitale care urmeaza să se realizeze într-un exercitiu financiar, în condiţiile legii; … e) analizeaza modul de indeplinire a obligaţiilor comitetului director şi activitatea directorului general, dispunand măsuri de imbunatatire a activităţii; … f) negociaza, prin presedinte şi directorul general, contractele de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate. … (8) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este nevoie, la solicitarea majorităţii membrilor săi, a presedintelui sau a directorului general, şi ia decizii cu majoritatea simpla din numărul total al membrilor. … ––––-Alineatele (2), (3) şi (5) ale art. 25 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (7) al art. 25 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004*).Art. 25 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (4^1) al art. 25 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (4^1) al art. 25 a fost modificat de pct. 5 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004.––––-*) Pct. 10 din ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 prin care se abroga alin. (7) al art. 25 din Legea nr. 270/2003 a fost abrogat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 26(1) Pentru spitalele clinice şi universitare, precum şi pentru institutele şi centrele medicale clinice, candidatii la functia de director general trebuie să fie cadre didactice universitare de predare şi sa indeplineasca condiţiile prevăzute la alin. (2) şi (3). Pentru institutele şi centrele medicale clinice pot participa şi cercetatori stiintifici gradul I. … (2) Directorul general trebuie să aibă obligatoriu competenţa în management sanitar şi sa incheie contract de administrare, pe un mandat de 4 ani, cu consiliul de administratie, pe baza criteriilor stabilite de către Ministerul Sănătăţii, cu posibilitatea de a fi reinnoit. … (3) Functia de director general poate fi ocupata prin concurs şi de către o persoană care nu a dobândit competenţa în management sanitar potrivit cerințelor prevăzute la alin. (2), aceasta având obligaţia ca până la data de 31 decembrie 2005*) sa dobandeasca această competenţă. … În cazul nerespectarii acestei obligaţii, persoana în cauza va fi eliberata din functia de director general.(4) Pentru spitalele militare din sistemul de aparare, ordine publică, siguranţa naţionala şi autoritate judecătorească, functia de comandant/director general se ocupa de o persoană numita de conducatorul ministerului sau institutiei care are în structura spitalul, conform reglementarilor proprii, cu respectarea prevederilor alin. (1), (2) şi (3). … (5) Directorul general este ordonator de credite şi reprezinta spitalul în relatiile cu tertii. … ––––-Art. 26 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (1) al art. 26 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.*) Conform pct. 1 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 206 din 22 decembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.175 din 27 decembrie 2005, termenul prevăzut la articolul 26 alineatul (3) se proroga până la data de 30 iunie 2006. +
Articolul 27Abrogat.––––-Art. 27 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 28Modelul contractului de administrare, în cuprinsul caruia sunt prevăzuţi şi indicatorii de performanţă a activităţii, se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea ministerelor cu retea sanitara proprie. Nivelul indicatorilor de performanţă a activităţii se stabileste anual de către directia de sănătate publică teritoriala sau de către Ministerul Sănătăţii, respectiv ministerul de resort, în functie de subordonarea spitalului. +
Articolul 29(1) Conducerea spitalelor publice raspunde în faţa directiei de sănătate publică şi/sau a Ministerului Sănătăţii, respectiv în faţa ministerului de resort, pentru indeplinirea atribuţiilor care îi revin. … (1^1) În cazul savarsirii de abateri deosebit de grave de la normele de conduita profesionala, precum şi de la disciplina muncii de către directorul general al spitalului, ministrul sănătăţii sau, după caz, ministrul de resort, pentru unitatile sanitare din subordinea ministerelor cu retea sanitara proprie, poate propune consiliului de administratie al spitalului suspendarea din functie a acestuia pe durata efectuării cercetării administrative prealabile.(2) Revocarea membrilor comitetului director, şi anume a directorului general, a directorului general adjunct medical, a directorului administrativ, a contabilului-sef sau a directorului de ingrijiri, în cazul nerealizarii indicatorilor de performanţă a activităţii stabiliti în contractul de administrare sau în cazul savarsirii de abuzuri ori de abateri, se face de către consiliul de administratie. Ministerul Sănătăţii, directia de sănătate publică şi/sau ministerul de resort pot propune revocarea membrilor comitetului director. … (3) În cadrul procesului de analiza şi evaluare a performantelor unităţilor sanitare publice cu paturi, care sunt în relatii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, indiferent de subordonarea lor sau de titularul dreptului de administrare asupra lor, consiliile de administratie şi comitetele directoare pot fi revocate prin ordin al ministrului sănătăţii. Pentru unitatile sanitare publice cu paturi din reteaua Ministerului Apararii Naţionale, Ministerului Justiţiei, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Serviciului Roman de Informaţii, conducătorii acestor institutii vor emite ordinele de revocare, cu avizul ministrului sănătăţii. Presedintii consiliilor de administratie, consiliile de administratie şi comitetele directoare interimare se numesc pe o perioadă de maximum 6 luni, prin ordin al ministrului sănătăţii, fără ca în aceasta situaţie să fie aplicabile dispozitiile art. 25 alin. (1)-(4). … (4) Restructurarea unităţilor sanitare cu paturi, efectuata ca urmare a analizei şi evaluării activităţii acestora, în condiţiile dispoziţiilor art. 20 alin. (5) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 154/2005 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2005, îşi menţine valabilitatea. … ––––-Alin. (2) al art. 29 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (1^1) al art. 29 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (1^1) al art. 29 a fost modificat de pct. 6 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004.Alin. (3) şi (4) ale art. 29 au fost introduse de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 206 din 22 decembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.175 din 27 decembrie 2005. +
Articolul 30(1) Sectiile, laboratoarele, departamentele şi serviciile medicale ale spitalului sunt conduse de către un sef de secţie, sef de laborator, sef de departament sau sef de serviciu. Aceste functii se ocupa prin concurs organizat în condiţiile legii. … (2) La numirea în functie, acestia vor incheia cu directorul general un subcontract de administrare, pe un mandat de 4 ani, ca act aditional la contractul de muncă, în cuprinsul caruia sunt prevăzuţi indicatori specifici de performanţă care se stabilesc anual de către consiliul de administratie. … ––––Art. 30 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 31(1) Spitalul are obligaţia sa inregistreze, sa stocheze, sa prelucreze şi sa transmita informaţiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … (2) Raportarile se fac către directia de sănătate publică teritoriala şi constituie baza de date, la nivel naţional, pentru decizii majore de politica sanitara şi pentru raportarile necesare organismelor Uniunii Europene şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. … (3) Spitalul are obligaţia sa furnizeze caselor de asigurări de sănătate informaţiile medicale care au stat la baza contractelor de furnizare de servicii medicale. … (4) Documentaţia primara, ca sursa a acestor date, va fi păstrată, securizata şi asigurata sub forma de document scris şi electronic, constituind arhiva spitalului, conform reglementarilor legale în vigoare. … +
Articolul 32Regulamentele de organizare şi functionare, precum şi regulamentele interne ale spitalelor şi fisele posturilor personalului angajat vor fi elaborate de conducerea spitalului şi aprobate de consiliul de administratie, respectiv de conducerea ministerului/institutiei cu retea sanitara proprie, conform reglementarilor proprii.––––Art. 32 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 33În spitalele publice functiile de sef de departament, sef de secţie, sef de compartiment, sef de laborator ori de farmacist-sef vor putea fi ocupate numai de către medici, farmacisti, biologi, chimisti şi biochimisti, cu o vechime de cel puţin 5 ani în specialitatea respectiva. +
Articolul 34(1) În spitalele clinice şi universitare activitatea de invatamant şi cercetare este condusa de seful clinicii. Acesta este, de drept, cadrul didactic cu cel mai înalt titlu universitar, profesor sau conferentiar din clinica respectiva. Seful clinicii nu poate fi cadru didactic consultant. … (2) În cazul în care mai multe cadre didactice indeplinesc condiţia prevăzută la alin. (1) în aceeasi clinica universitara, desemnarea sefului clinicii se face de către consiliul facultatii, se confirma de senatul universitatii şi se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii sau al ministrilor de resort, pentru clinicile universitare din spitalele clinice aflate în subordinea ministerelor cu retea sanitara proprie. Sectiile din aceeasi clinica universitara sunt conduse de sefii sectiilor, cadre universitare numite cu aceeasi procedura şi care se subordoneaza sefului clinicii. … ––––Alin. (2) al art. 34 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004. +
Capitolul IIIFinantarea spitalelor +
Articolul 35(1) Spitalele publice sunt institutii publice finantate din venituri proprii şi funcţionează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale prestate pe bază de contracte incheiate cu casele de asigurări de sănătate şi din alte surse, conform legii. … (2) Spitalele publice monitorizează lunar execuţia bugetară, urmarind realizarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor în limita bugetului aprobat. … ––––Art. 35 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (1) al art. 35 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 36(1) Spitalele publice primesc sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, care vor fi utilizate numai pentru destinatiile pentru care au fost alocate, după cum urmeaza: … a) de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii sau al ministerelor ori instituţiilor centrale cu retea sanitara proprie; … b) de la bugetul consiliului judetean, pentru spitalele judetene; … c) de la bugetul consiliului local şi al consiliului judetean, pentru spitalele locale. … (2) De la bugetul de stat se asigura: … a) desfăşurarea activităţilor cuprinse în programele naţionale de sănătate; … b) dotarea cu echipamente medicale de înaltă performanta, în condiţiile legii; … c) investitii legate de construirea de noi spitale, inclusiv pentru finalizarea celor aflate în execuţie; … d) expertizarea, transformarea şi consolidarea construcţiilor grav afectate de seisme şi de alte cazuri de forta majoră; … e) modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor existente, precum şi efectuarea de reparatii capitale; … f) activităţi specifice unităţilor şi instituţiilor cu retea sanitara proprie. … (3) Bugetele locale participa la finantarea unor cheltuieli de întreţinere şi gospodarire, reparatii, consolidare, extindere, modernizare şi finalizare a construcţiilor unităţilor sanitare publice, de interes judetean sau local, în limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie în bugetele locale. … (4) Spitalele publice pot realiza venituri proprii suplimentare din: … a) donatii şi sponsorizari; … b) legate; … c) asocieri investitionale în domenii medicale ori de cercetare medicală şi farmaceutica; … d) inchirierea temporara, fără pierderea totala a folosinţei, a unor spatii medicale, dotari cu echipamente sau aparatura medicală către alti furnizori de servicii medicale; … e) contracte privind furnizarea de servicii medicale incheiate cu casele de asigurări private sau agenti economici; … f) editarea şi difuzarea unor publicatii cu caracter medical; … g) servicii medicale, hoteliere sau de alta natura, furnizate la cererea pacientilor ori a angajatorilor; … h) servicii de asistenţa medicală la domiciliu, furnizate la cererea pacientilor; … i) alte surse. … ––––-Alin. (1) şi (3) ale art. 36 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Litera e) a alin. (2) al art. 36 a fost modificata de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (3) al art. 36 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 37(1) Contractul de furnizare de servicii medicale al spitalului public cu casa de asigurări de sănătate reprezinta sursa principala a veniturilor în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli şi se negociaza de către consiliul de administratie cu conducerea casei de asigurări de sănătate, în functie de indicatorii stabiliti în contractul-cadru de furnizare de servicii medicale. … (2) În cazul refuzului uneia dintre părţi de a semna contractul de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de sănătate, se constituie o comisie de mediere formata din reprezentanti ai Ministerului Sănătăţii, respectiv ai ministerului de resort, precum şi ai Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate, care, în termen de maximum 10 zile, solutioneaza divergentele. … (3) Spitalele pot incheia contracte de furnizare de servicii medicale şi cu casele de asigurări de sănătate private. … (4) Spitalele clinice şi universitare se finanţează prioritar diferentiat, avandu-se în vedere complexitatea serviciilor medicale şi a activităţilor de invatamant, pe baza normelor elaborate în comun de către Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educatiei, Cercetarii şi Tineretului şi Casa Naţionala de Asigurari de Sănătate. … +
Articolul 38(1) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se elaboreaza de către conducerea spitalului pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea ministerelor şi a instituţiilor cu retele sanitare proprii. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se aproba, în condiţiile legii, în termen de cel mult 10 zile de la data contractarii serviciilor medicale cu casele de asigurări de sănătate. … (3) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raporteaza lunar şi trimestrial direcţiilor de sănătate publică, Ministerului Sănătăţii, respectiv ministerului de resort, în functie de subordonare. … (4) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raporteaza lunar şi trimestrial şi consiliului local şi/sau judetean, după caz, dacă beneficiaza de finanţare din bugetele locale. … (5) Directiile de sănătate publică analizeaza execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale şi le inainteaza Ministerului Sănătăţii, respectiv ministerului de resort, după caz. Dacă se constata abateri faţă de indicatorii din contractul de administrare, directia de sănătate publică le sesizeaza şi face propuneri pe care le supune spre aprobare conducerii Ministerului Sănătăţii. … ––––Alin. (2) al art. 38 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 39(1) În cazul existentei unor datorii la data numirii conducerii spitalului, acestea vor fi evidentiate separat în contractul de administrare prin care se vor stabili posibilitatile şi intervalul în care aceste datorii vor fi lichidate, în condiţiile legii. … (2) În situaţii deosebite care afectează starea de sănătate a populatiei, declarate prin ordin al ministrului sănătăţii, datoriile care necesita suplimentarea bugetului de venituri şi cheltuieli aprobate se suporta din Fondul de rezerva al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. … ––––Art. 39 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Art. 39 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 40(1) Auditul public intern se exercită de către o structura specializata, organizata în condiţiile legii la nivelul spitalului. În cazul în care nu este organizata o astfel de structura specializata, auditul public intern se exercită de către structura specializata din cadrul directiei de sănătate publică sau din cadrul Ministerului Sănătăţii, respectiv de ministerul de resort, după caz. … (2) Controlul asupra activităţii financiare a spitalului public se face, în condiţiile legii, de către Curtea de Conturi, Ministerul Sănătăţii, de ministerele şi instituţiile cu retea sanitara proprie sau de alte organe abilitate prin lege. … ––––-Alin. (1) al art. 40 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 40^1(1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din urmatoarele surse: … a) cota-parte din amortizarea calculată lunar şi cuprinsa în bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, cu pastrarea echilibrului financiar; … b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum şi din cele casate cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; … c) sponsorizari cu destinaţia "dezvoltare"; … d) o cota de 20% din excedentul bugetului de venituri şi cheltuieli înregistrat la finele exercitiului financiar; … e) sume rezultate din închirieri sau concesionari. … (2) Fondul de dezvoltare se utilizeaza pentru procurarea de echipamente şi aparatura medicală şi de laborator, necesare desfăşurării activităţii spitalului, şi se aproba o dată cu bugetul de venituri şi cheltuieli. … (3) Soldul fondului de dezvoltare ramas la finele anului se reporteaza în anul următor, fiind folosit cu aceeasi destinatie. … ––––-Art. 40^1 a fost introdus de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 41Abrogat.––––-Art. 41 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 42Decontarea contravalorii serviciilor medicale contractate se face conform contractului de furnizare de servicii medicale, pe bază de documente justificative, în functie de realizarea acestora, cu respectarea prevederilor contractului-cadru privind condiţiile acordarii asistentei medicale în cadrul sistemului asigurarilor sociale de sănătate. +
Articolul 43În cazul unor activităţi medicale pentru care unitatea spitaliceasca nu are specialisti competenti în astfel de activităţi sau manopere medicale, se poate incheia un contract privind furnizarea unor astfel de servicii medicale cu un cabinet medical specializat ori cu o alta unitate medicală publică sau privată acreditata. Unitatile spitalicesti pot incheia contracte privind furnizarea de servicii auxiliare necesare funcţionarii spitalului.––––Art. 43 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 44Casele de asigurări de sănătate sunt obligate sa incheie contractele de furnizare de servicii medicale cu spitalele pentru anul următor, până la data de 31 decembrie a anului în curs. +
Articolul 45(1) Salarizarea personalului de conducere din spitalele publice, precum şi a celorlalte categorii de personal se stabileste potrivit legii. … (1^1) Abrogat.(2) Cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea în unitatile sanitare prevăzute la art. 6 şi 7, precum şi în unitatile asimilate acestora beneficiaza de o indemnizatie de 50% din drepturile salariale cuvenite functiei şi gradului profesional. … ––––-Alin. (2) al art. 45 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (1^1) al art. 45 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (2) al art. 45 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (1^1) al art. 45 a fost abrogat de pct. 8 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004.Alin. (2) al art. 45 a fost modificat de pct. 9 al articolului unic din LEGEA nr. 523 din 24 noiembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.123 din 29 noiembrie 2004. +
Capitolul IVDispozitii tranzitorii şi finale +
Articolul 46Ministerul Sănătăţii şi ministerele şi instituţiile cu retea sanitara proprie vor lua măsuri pentru reorganizarea spitalelor publice existente, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în termen de 6 luni de la data intrarii în vigoare a acesteia. +
Articolul 47(1) Imobilele din domeniul public al statului sau al unor unităţi administrativ-teritoriale, aflate în administrarea unor spitale publice, care se reorganizeaza şi devin disponibile, precum şi aparatura medicală pot fi, în condiţiile legii, inchiriate sau concesionate, după caz, unor persoane fizice ori juridice, în scopul organizarii şi funcţionarii unor spitale private sau pentru alte forme de asistenţa medicală ori sociala, în condiţiile legii. … (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) spatiile destinate desfăşurării activităţii de invatamant superior medical şi farmaceutic uman. … (3) Sumele obtinute din inchirierea sau concesionarea bunurilor constituie venituri proprii ale spitalului şi se utilizeaza pentru cheltuieli curente şi de capital, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat. … ––––Alin. (1) şi (3) ale art. 47 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 47^1Până la intrarea în vigoare a legii speciale prevăzute la art. 20 alin. (2), actul de înfiinţare a spitalului privat va avea conţinutul prevăzut de legislatia aplicabila societatilor comerciale sau, după caz, asociaţiilor şi fundatiilor, iar structura organizatorica va fi stabilita cu avizul Ministerului Sănătăţii.––––-Art. 47^1 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 48Prevederile prezentei legi se aplică şi spitalelor care apartin ministerelor cu retele sanitare proprii. +
Articolul 49Anual, ministrul sănătăţii va prezenta Parlamentului situaţia privind:a) numărul de spitale, pe diferite categorii; … b) numărul de paturi de spital raportat la numărul de locuitori; … c) gradul de dotare a spitalelor; … d) principalii indicatori de morbiditate şi mortalitate; … e) situaţia acreditarii spitalelor publice; … f) zonele şi judeţele tarii în care necesarul de servicii medicale spitalicesti nu este acoperit. … +
Articolul 50Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, după caz, în condiţiile legii, a persoanelor vinovate. +
Articolul 51Dispozitiile prezentei legi intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 52La data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga art. 25-30 din Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sănătăţii populatiei, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 10 iulie 1978, şi Legea nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea şi finantarea spitalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispozitii contrare.––––-A se vedea şi ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 64 din 28 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 29 iunie 2003.ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004 a intrat în vigoare la 3 zile după publicarea în Monitorul Oficial.––––-NOTĂ:A se vedea:ORDONANTA nr. 57 din 22 august 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 607 din 27 august 2003 care prevede, la art. unic: "Termenul de intrare în vigoare a Legii spitalelor nr. 270/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 20 iunie 2003, se proroga până la data de 1 ianuarie 2004.”ORDONANTA nr. 94 din 24 decembrie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 24 decembrie 2003 care prevede, la art. unic: "Termenul de intrare în vigoare a Legii spitalelor nr. 270/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 20 iunie 2003, astfel cum a fost prorogat prin Ordonanţa Guvernului nr. 57/2003, aprobata prin Legea nr. 470/2003, se proroga până la data de 1 martie 2004.”–––––A se vedea şi art. II şi III din LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004 care menţionează:"Art. II: În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se adoptă legea privind organizarea şi functionarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.Art. III: În termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, se organizeaza concurs pentru ocuparea posturilor pentru functia de director general, precum şi pentru celelalte functii care fac parte din comitetul director, la spitalele în care posturile nu sunt ocupate prin concurs.".Această lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 12 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.p. PRESEDINTELE SENATULUI,ALEXANDRU ATHANASIUAceastă lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în sedinta din 20 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,VIOREL HREBENCIUCBucureşti, 18 iunie 2003.Nr. 270.–––––