spitalelor(actualizată până la data de 27 august 2004*)
–––––*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 438 din 20 iunie 2003. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 27 august 2004, cu modificările şi completările aduse de: ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004; LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004; ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004.Parlamentul României adopta prezenta lege. +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Spitalul este unitatea sanitară cu paturi, de utilitate publică, cu personalitate juridică, publică sau privată, cu scop patrimonial sau nepatrimonial, care asigura servicii medicale. … (2) Serviciile medicale acordate de spital sunt: preventive, curative, de recuperare şi paliative, de îngrijire în caz de graviditate şi maternitate, precum şi a nou-nascutului. … (3) Spitalul participa la asigurarea stării de sănătate a populaţiei. Competentele, pe tipuri de spitale, se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … ––––-Alin. (3) al art. 1 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 2(1) Spitalul trebuie să îndeplinească condiţiile de autorizare sanitară de funcţionare şi, după caz, de acreditare prevăzute de lege. Spitalele sunt obligate să deţină sau să obţină autorizaţia sanitară de funcţionare. … (2) Spitalelor care nu obţin autorizaţia sanitară de funcţionare în termenul prevăzut prin norme elaborate de Ministerul Sănătăţii li se suspenda activitatea parţial sau total. … (3) Taxa de acreditare se suporta de spital. Nivelul taxei se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii , la propunerea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. … +
Articolul 3(1) În spitale se pot desfăşura şi activităţi de învăţământ medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar, precum şi de cercetare ştiinţifică medicală. … (2) Criteriile pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare ştiinţifică medicală se propun de către Academia de Ştiinţe Medicale şi se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, iar criteriile pentru desfăşurarea activităţilor de învăţământ se elaborează şi se aproba de către Ministerul Sănătăţii, cu avizul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. … (3) Colaborarea dintre spitale şi instituţiile de învăţământ superior medical, respectiv unităţile de învăţământ medical, se face pe bază de contract încheiat conform metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului. … (4) Cercetarea ştiinţifică medicală se efectuează pe bază de contract de cercetare, încheiat între spital şi finantatorul cercetării, avizat de Academia de Ştiinţe Medicale. … (5) Activităţile de învăţământ şi cercetare vor fi astfel organizate încât sa consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacientilor, a eticii şi deontologiei medicale. … (6) Spitalele au obligaţia sa desfăşoare activităţi de educaţie medicală continua pentru personalul propriu, suportate din veniturile proprii ale acestora. … +
Articolul 4(1) Spitalul asigura condiţii de cazare, igiena, alimentaţie şi de prevenire a infectiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … (2) Spitalul răspunde, potrivit legii, pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condiţiilor de cazare, igiena, alimentaţie şi de prevenire a infectiilor nozocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, ce determina prejudicii cauzate pacientilor, stabilite de către organele competente. Pentru prejudicii cauzate pacientilor din culpa medicală, răspunderea este individuală. … +
Articolul 5(1) Orice spital are obligaţia de a acorda primul ajutor şi asistenţa medicală de urgenta oricărei persoane care se prezintă la spital, dacă starea sănătăţii persoanei este critica. După stabilizarea funcţiilor vitale, spitalul va asigura, după caz, transportul obligatoriu medicalizat la o alta unitate medico-sanitară de profil. … (2) Spitalul va fi în permanenta pregătit pentru asigurarea asistenţei medicale în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criza şi este obligat sa participe cu toate resursele la înlăturarea efectelor. … (3) Cheltuielile efectuate de unităţile spitaliceşti, în cazurile menţionate la alin. (2), se rambursează de către stat, prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 30 de zile de la data încetării cauzei care le-a generat, pentru păstrarea echilibrului economic financiar intern. … +
Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea spitalelor +
Articolul 6(1) În funcţie de teritoriu, spitalele se clasifica în: … a) spitale judeţene; … b) spitale municipale şi orăşeneşti; … c) spitale comunale. … (2) În funcţie de specificul patologiei, spitalele se clasifica în: … a) spitale generale; … b) spitale de urgenta; … c) spitale de specialitate; … d) spitale pentru bolnavi cu afecţiuni cronice. … (3) În funcţie de modul de înfiinţare şi organizare, precum şi de regimul juridic al proprietăţii, spitalele se clasifica în: … a) spitale publice, care sunt spitalele organizate ca instituţii publice; … b) spitale private, care sunt spitalele organizate ca persoane juridice de drept privat; … c) spitale mixte. … (4) În funcţie de modul de finanţare, spitalele se clasifica în: … a) spitale cu finanţare din fonduri publice; … b) spitale cu finanţare din fonduri private; … c) spitale cu finanţare mixtă. … (5) Din punct de vedere al învăţământului şi al cercetării ştiinţifice medicale, spitalele se clasifica în: … a) spitale clinice; … b) spitale universitare. … ––––-Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 7(1) Alte unităţi sanitare cu paturi sunt: institutele şi centrele medicale, sanatoriile, preventoriile, centrele de diagnostic şi tratament cu paturi, centrele de sănătate şi unităţile de asistenţa medico-sociale. … (2) În sensul prezentei legi, în categoria spitalelor se includ şi unităţile sanitare prevăzute la alin. (1). … ––––Art. 7 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 8În sensul prezentei legi, următoarele notiuni se definesc după cum urmează:a) spitalul general este spitalul care are organizate în structura, de regula, 3 din cele 4 specialităţi de baza, respectiv medicina interna, pediatrie, obstetrica-ginecologie şi chirurgie; … b) spitalul de specialitate este spitalul care asigura asistenţa medicală într-o specialitate în conexiune cu alte specialităţi complementare; … c) spitalul de urgenta este spitalul care dispune de o structura complexa de specialităţi, dotare cu aparatura medicală corespunzătoare, personal specializat, având amplasament şi accesibilitate pentru teritorii extinse. În structura spitalului de urgenta funcţionează obligatoriu departamentul de urgenta care, în funcţie de necesitaţi, poate avea şi un serviciu mobil de urgenta – reanimare şi transport medicalizat; … d) spitalul pentru bolnavi cu afecţiuni cronice este spitalul în care durata de spitalizare este prelungită datorită specificului patologiei. Bolnavii cu afecţiuni cronice şi probleme sociale vor fi preluati de către unităţile de asistenţa medico-sociale, precum şi de către aşezămintele de asistenţa socială prevăzute de lege; … e) spitalul judeţean este spitalul general care asigura asistenţa medicală a judeţului; … f) spitalul municipal şi spitalul orasenesc sunt spitale generale care au în componenta cel puţin specialitatile de baza, cu excepţia spitalelor municipale organizate în reşedinţa de judeţ; … g) spitalul comunal este unitatea sanitară cu paturi, care asigura asistenţa medicală de specialitate pentru populaţia din mai multe localităţi rurale apropiate, având în componenta secţii sau compartimente de medicina interna, pediatrie şi obstetrica; … h) spitalul clinic este spitalul care are în componenta cel puţin două clinici universitare care asigura asistenţa medicală, desfăşoară activitate de învăţământ, cercetare ştiinţifică medicală şi de educaţie continua. Institutele, centrele medicale şi spitalele de specialitate care au în componenta o clinica universitară sunt spitale clinice; … i) spitalul universitar este spitalul organizat în centre universitare medicale, în structura căruia toate secţiile de specialitate sunt secţii clinice şi sunt incluse în structura clinicilor universitare; … j) secţiile clinice sunt secţiile de spital în care se desfăşoară activităţi de învăţământ universitar. Clinica universitară are în structura ei una sau mai multe secţii clinice; … k) sanatoriul este unitatea sanitară cu paturi care asigura asistenţa medicală utilizând factori curativi naturali asociaţi cu celelalte procedee, tehnici şi mijloace terapeutice; … l) preventoriul este unitatea sanitară cu paturi care asigura prevenirea şi combaterea tuberculozei la copii şi tineri, precum şi la bolnavii de tuberculoza stabilizati clinic şi necontagiosi; … m) centrele de sănătate sunt unităţi sanitare cu paturi care asigura asistenţa medicală de specialitate pentru populaţia din mai multe localităţi apropiate, în cel puţin două specialităţi; … n) institutele şi centrele medicale clinice sunt unităţi de asistenţa medicală de specialitate în care se desfăşoară şi activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifică medicală, de îndrumare şi coordonare metodologică pe domeniile lor de activitate, precum şi de educaţie medicală continua; pentru asistenţa medicală de specialitate se pot organiza centre medicale în care nu se desfăşoară activitate de învăţământ medical şi cercetare ştiinţifică medicală; … o) unităţile de asistenţa medico-sociale sunt instituţii publice specializate, în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, care acorda servicii de îngrijire, servicii medicale, precum şi servicii sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale; … p) centrele de diagnostic şi tratament cu paturi sunt unităţi sanitare care acorda asistenţa medicală ambulatorie de specialitate şi pot avea în structura medicală paturi pentru asistenţa medicală spitaliceasca. … ––––-Art. 8 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Literele a), b), f), g), h) şi n) ale art. 8 au fost modificate de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 9(1) Spitalele clinice şi universitare, institutele, clinicile universitare şi secţiile clinice pot primi statut de centre de excelenta pentru activităţi medicale de o complexitate deosebită, care dovedesc supracalificare profesională şi produc rezultate la nivelul standardelor internaţionale, la propunerea Ministerului Sănătăţii, cu avizul Academiei de Ştiinţe Medicale, prin hotărâre a Guvernului. … (2) Centrele de excelenta beneficiază de un program special de finanţare şi dotare cu aparatura medicală de înaltă performanta, program prevăzut distinct în bugetul Ministerului Sănătăţii sau în bugetul ministerelor cu reţea sanitară proprie. … (3) Centrele de excelenta beneficiază de sume suplimentare alocate prin programele naţionale de sănătate, evidentiate distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţii sanitare. … +
Articolul 10(1) Structura organizatorică a spitalului cuprinde, după caz: secţii, departamente, laboratoare, servicii de diagnostic şi tratament, compartimente, servicii sau birouri tehnice, economice şi administrative, serviciu de asistenţa prespitaliceasca şi transport urgente, structuri de primiri urgente şi alte structuri aprobate de Ministerul Sănătăţii. … (2) Abrogat. … (3) Spitalul judeţean se organizează, după caz, cu următoarele structuri: … a) departament de urgenta, o structura de asistenţa medicală prespitaliceasca şi transport medicalizat; … b) secţii sau compartimente de specialitate cu un număr minim de paturi, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii pentru: medicina interna, anestezie şi terapie intensiva, chirurgie generală, traumatologie şi ortopedie, pediatrie, obstetrica-ginecologie şi neonatologie, boli infectioase, neurologie, O.R.L. şi oftalmologie, cu excepţia situaţiilor în care în localitatea respectiva funcţionează spitale de specialitate. Optional se pot organiza secţii sau compartimente şi în alte specialităţi; … c) laboratoare cu serviciu de garda; … d) serviciu central de sterilizare; … e) laborator de anatomie patologica şi prosectura; … f) servicii sau compartimente de prevenire şi control al infectiilor nozocomiale, în funcţie de numărul de paturi din spital; … g) departament de informatica; … h) farmacie; … i) departament tehnico-economico-administrativ; … j) statie de recoltare şi conservare de sânge şi produse de sânge; … k) serviciu sau compartiment de relaţii cu publicul şi alte servicii. … (4) Spitalele pot avea în componenta lor structuri care acorda servicii ambulatorii de specialitate. Furnizarea acestor servicii se negociaza şi se contractează în mod distinct cu casele de asigurări de sănătate. … (5) Serviciile medicale furnizate de ambulatoriul de spital cuprind: consultaţii, investigaţii, stabilirea diagnosticului, tratament medical şi/sau chirurgical, îngrijiri, recuperare, medicamente şi materiale sanitare, orteze şi proteze. … (6) Activităţile organizatorice şi functionale cu caracter medico-sanitar din spitale sunt reglementate şi supuse controlului Ministerului Sănătăţii, autoritatea centrala în domeniul asistenţei de sănătate publică. Activitatea profesională, precum şi respectarea manoperelor şi a procedurilor medicale sunt supuse reglementărilor în vigoare. Problemele de etica şi deontologie profesională sunt de competenţa, după caz, a Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Farmacistilor din România sau a Ordinului Asistentilor Medicali din România. … ––––-Alin. (2) al art. 10 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Literele b), f) şi k) ale alin. (3) al art. 10 au fost modificate de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 11Formele de spitalizare sunt:a) spitalizare continua; … b) spitalizare de zi; … c) spitalizare de o zi. … +
Articolul 12Spitalele clinice şi universitare pot organiza activitate de cercetare clinica şi/sau fundamentală, sub forma de colective, laboratoare, centre şi/sau institute fără personalitate juridică, în cadrul spitalului. Institutele medicale se pot organiza cu personalitate juridică şi pot fi asimilate spitalelor clinice şi universitare, cu respectarea prevederilor art. 8 lit. j), dacă oferă servicii medicale predominant curative în regim de internare cu paturi. +
Articolul 13(1) După acordarea autorizaţiei sanitare de funcţionare, spitalele intră în procesul de acreditare, care se efectuează la cererea spitalelor. … (2) Acreditarea garantează faptul ca spitalele funcţionează la standardele stabilite potrivit prezentei legi, privind acordarea serviciilor medicale şi conexe actului medical, certificând calitatea serviciilor de sănătate în conformitate cu clasificarea spitalelor, pe categorii de acreditare. … (3) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor, instituţie autonomă de drept public, cu personalitate juridică, sub controlul Parlamentului, şi conferă spitalului dreptul de a intră în raporturi contractuale cu casele de asigurări de sănătate. … (4) Comisia are în componenta 7 membri, desemnaţi astfel: 2 reprezentanţi ai Parlamentului, câte unul de fiecare Cameră, 1 reprezentant din partea Ministerului Sănătăţii, 1 reprezentant din partea Colegiului Medicilor din România, 1 reprezentant din partea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, 1 reprezentant al Asociaţiei Spitalelor din România şi 1 reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din România. Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt numiţi de Parlament, cu avizul comisiilor de sănătate ale celor două Camere, după audierea individuală, pe o perioadă de 4 ani. … (5) Preşedintele comisiei este ales prin vot din rândul membrilor comisiei, cu majoritate simpla. … (6) Finanţarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face din fondul de rezerva al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în primul an şi, ulterior, din surse proprii. … (7) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se stabileşte prin lege. … (8) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor primesc o indemnizaţie lunară în cuantum de 48% din salariul unui secretar de stat, cu condiţia participării la toate şedinţele din luna respectiva. … (9) Constituirea, instruirea şi organizarea corpului de experţi-acreditori, care este format din specialişti care lucrează în sistemul de sănătate, se stabilesc de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor, în termen de 60 de zile de la publicarea regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia. … ––––-Alin. (8) al art. 13 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (7) al art. 13 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (8) al art. 13 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 14Spitalul solicita Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor schimbarea încadrării atunci când s-au modificat condiţiile pe baza cărora a fost acreditat. +
Articolul 15(1) Procedurile, condiţiile de acreditare, standardele de calitate medicală şi indicatorii corespunzatori, precum şi categoriile de acreditare a spitalelor se aproba de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor. … (2) Lista cu unităţile spitaliceşti acreditate se aproba prin ordin al preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (3) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt incompatibili cu calitatea de membru în organele de conducere ale spitalelor şi nu pot deţine cabinete sau clinici private. … ––––-Art. 15 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (3) al art. 15 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 16O dată la 5 ani spitalele sunt supuse reacreditarii. +
Articolul 17În cazul în care spitalului îi este retrasă autorizaţia sanitară de funcţionare, Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor îi retrage certificatul de acreditare. +
Articolul 18(1) La solicitarea Ministerului Sănătăţii şi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor, prin structurile sale, poate efectua reevaluarea unităţii sanitare respective. Taxele legate de reevaluare sunt suportate de solicitant. … (2) Dacă în urma reevaluarii se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile din momentul acreditării, Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor procedează, după caz, după cum urmează: … a) acorda un termen pentru remedierea situaţiei; … b) schimba categoria de acreditare, atunci când constata ca deficientele nu au fost remediate în termenul stabilit ori s-au înregistrat abateri repetate de la normele şi condiţiile avute în vedere la momentul acreditării; … c) propune Ministerului Sănătăţii retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare atunci când se constata abateri grave de la normele sanitare în unităţile spitaliceşti, concomitent cu retragerea acreditării. … +
Articolul 19(1) Înfiinţarea sau desfiinţarea spitalelor publice se face prin hotărâre a Guvernului, initiata de Ministerul Sănătăţii, cu avizul consiliului local, respectiv judeţean, sau de către ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie, cu avizul Ministerului Sănătăţii. … (2) Spitalele private se înfiinţează sau se desfiinţează cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, în condiţiile legii. … (3) Reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea conducerii spitalelor, cu avizul consiliului judeţean sau al consiliului local, după caz, iar în cazul unităţilor sanitare din subordinea ministerelor şi a instituţiilor cu reţea sanitară proprie, prin ordin sau decizie a ministrului ori a directorului instituţiei, cu avizul Ministerului Sănătăţii. Structura organizatorică a unităţilor sanitare din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie se stabileşte cu avizul Ministerului Sănătăţii. … (4) Reorganizarea şi schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele private se fac cu avizul conform al Ministerului Sănătăţii, în condiţiile legii. … (5) În cazul în care bunurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale aflate în folosinţă şi/sau în administrarea unui spital public, precum şi serviciile publice desfăşurate de spitalul public sunt concesionate sau intra într-o relaţie de parteneriat public-privat, în totalitate sau în proporţie de peste 50%, persoana juridică de drept privat care le va exploata se va organiza şi va funcţiona ca spital privat, pe toată durata concesiunii, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie. … –––––Alin. (1) şi (3) ale art. 19 au fost modificate de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (2) al art. 19 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (4) al art. 19 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (5) al art. 19 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 20(1) În actul de înfiinţare a spitalului public se stabilesc cel puţin următoarele elemente: denumirea, tipul de spital, tipul de finanţare, numărul de paturi şi categoria de servicii medicale spitaliceşti acordate. … (2) Conţinutul actului de înfiinţare pentru spitalul privat se va stabili printr-o lege specială. … +
Articolul 20^1Spitalele private se vor organiza şi vor funcţiona potrivit dispoziţiilor legale aplicabile persoanelor juridice fără scop patrimonial sau societăţilor comerciale, după caz, precum şi potrivit dispoziţiilor din prezenta lege aplicabile spitalelor private.––––-Art. 20^1 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 21Pentru asigurarea dreptului la ocrotirea sănătăţii, Ministerul Sănătăţii propune anual Planul naţional de paturi, care se aproba prin hotărâre a Guvernului. +
Articolul 22Organele de conducere a spitalelor publice sunt:a) consiliul de administraţie; … b) comitetul director; … c) directorul general. … +
Articolul 23(1) Conducerea executivă a spitalelor publice este asigurata de comitetul director. … (2) Din comitetul director fac parte: … a) directorul general; … b) directorul general adjunct medical, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu excepţia spitalelor clinice, institutelor şi centrelor medicale clinice; … c) contabilul-şef; … d) directorul administrativ, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu excepţia spitalelor clinice, institutelor şi centrelor medicale clinice; … e) directorul de îngrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi. … (3) Persoanele care deţin clinici private ori sunt acţionari sau asociaţi la societăţi comerciale care au în obiectul de activitate furnizarea de servicii medicale sunt incompatibile cu calitatea de membru în comitetul director al spitalului. … (4) Membrii comitetului director sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani de către consiliul de administraţie, prin concurs organizat în condiţiile legii. … (5) Comitetul director conduce întreaga activitate a spitalului între şedinţele consiliului de administraţie, în conformitate cu hotărârile acestuia. … (6) Directorul general conduce activitatea comitetului director. … (7) Conducerea executivă a spitalelor publice cu un număr mai mic de 200 de paturi este asigurata de directorul general şi de contabilul-şef. … (8) În cadrul spitalului se organizează consiliul medical, format din medicii şefi de secţie, şefi de departamente, laboratoare sau compartimente. … (9) Atribuţiile şi competentele consiliului medical se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România. … (10) Institutele, centrele medicale clinice şi spitalele clinice care desfăşoară activităţi de cercetare ştiinţifică medicală pot avea încă un director general adjunct medical care va face parte din comitetul director. Atribuţiile de coordonare a activităţii ştiinţifice vor fi stabilite de către consiliul de administraţie. … (11) Unităţile prevăzute la alin. (10) vor fi nominalizate prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Academiei de Ştiinţe Medicale. … ––––-Art. 23 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Art. 23 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (10) şi (11) ale art. 23 au fost introduse de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 24Comitetul director din spitalele publice are următoarele atribuţii principale:a) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalului; … b) analizează şi recomanda măsuri pentru dezvoltarea activităţii spitalului în concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei; … c) fundamentează şi supune spre aprobare consiliului de administraţie planul de achiziţii publice, precum şi lista lucrărilor de investiţii, de reparaţii curente sau capitale care se realizează într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii; … d) răspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de imbunatatire a activităţii spitalului; … e) prezintă consiliului de administraţie informări trimestriale şi anuale cu privire la patrimoniul aflat în administrare, precum şi la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli. … ––––-Literele c) şi e) ale art. 24 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 25(1) Consiliul de administraţie este format din 7-9 membri, în funcţie de mărimea spitalului şi de complexitatea serviciilor medicale acordate. Preşedintele consiliului de administraţie este ales din rândul membrilor săi, cu majoritate simpla din numărul total. … (2) Membrii consiliului de administraţie sunt: … a) doi reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii sau ai direcţiei de sănătate publică, după caz; … b) doi reprezentanţi numiţi de consiliul judeţean ori local, dintre care unul specialist în finanţe publice locale, sau de ministerele ori instituţiile cu reţea sanitară proprie, după caz; … c) un reprezentant al Colegiului Medicilor din România; … d) un reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din România; … e) directorul general; … f) doi reprezentanţi ai universitatii sau facultăţii de medicina, pentru spitalele clinice, universitare, institutele şi centrele medicale clinice. … (3) Pentru spitalele din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţa naţionala şi autoritate judecătorească, membrii în consiliul de administraţie al spitalului sunt desemnaţi conform reglementărilor proprii. … (4) Validarea componentei nominale a consiliului de administraţie se face de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor. Până la constituirea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, validarea componentei nominale a consiliilor de administraţie se face, după caz, de către direcţia de sănătate publică, Ministerul Sănătăţii, respectiv direcţiile de specialitate din cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie. … (4^1) Cheltuielile de delegare în vederea participării la şedinţele consiliului de administraţie pentru membrii prevăzuţi la alin. (2), care domiciliază în alta localitate decât cea în care îşi are spitalul sediul, se suporta din bugetul spitalului.(5) La şedinţele consiliului de administraţie participa, fără drept de vot, câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale şi patronale semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramura sanitară. … (6) Consiliul de administraţie este condus de către preşedinte. … (7) Atribuţiile principale ale consiliului de administraţie sunt următoarele: … a) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare anuale, în condiţiile legii; … b) organizează concurs pentru ocuparea funcţiilor de director general, director general adjunct medical, a celorlalte funcţii de director şi a funcţiei de contabil-şef, în baza regulamentului aprobat în acest scop prin ordin al ministrului sănătăţii; preşedintele consiliului de administraţie numeşte în funcţie persoanele care au promovat concursul; … c) aproba măsurile pentru dezvoltarea activităţii spitalului, în concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei; … d) aproba planul de achiziţii publice, precum şi lista investiţiilor şi a lucrărilor de reparaţii curente sau capitale care urmează să se realizeze într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii; … e) analizează modul de îndeplinire a obligaţiilor comitetului director şi activitatea directorului general, dispunând măsuri de imbunatatire a activităţii; … f) negociaza, prin preşedinte şi directorul general, contractele de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate. … (8) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la solicitarea majorităţii membrilor săi, a preşedintelui sau a directorului general, şi ia decizii cu majoritatea simpla din numărul total al membrilor. … ––––-Alineatele (2), (3) şi (5) ale art. 25 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (7) al art. 25 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004*).Art. 25 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (4^1) al art. 25 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.––––-*) Pct. 10 din ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 prin care se abroga alin. (7) al art. 25 din Legea nr. 270/2003 a fost abrogat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 26(1) Pentru spitalele clinice şi universitare, precum şi pentru institutele şi centrele medicale clinice, candidaţii la funcţia de director general trebuie să fie cadre didactice universitare de predare şi sa îndeplinească condiţiile prevăzute la alin. (2) şi (3). Pentru institutele şi centrele medicale clinice pot participa şi cercetători ştiinţifici gradul I. … (2) Directorul general trebuie să aibă obligatoriu competenţa în management sanitar şi sa încheie contract de administrare, pe un mandat de 4 ani, cu consiliul de administraţie, pe baza criteriilor stabilite de către Ministerul Sănătăţii, cu posibilitatea de a fi reînnoit. … (3) Funcţia de director general poate fi ocupată prin concurs şi de către o persoană care nu a dobândit competenţa în management sanitar potrivit cerinţelor prevăzute la alin. (2), aceasta având obligaţia ca până la data de 31 decembrie 2005 sa dobândească această competenţă. … În cazul nerespectării acestei obligaţii, persoana în cauza va fi eliberata din funcţia de director general.(4) Pentru spitalele militare din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţa naţionala şi autoritate judecătorească, funcţia de comandant/director general se ocupa de o persoană numita de conducătorul ministerului sau instituţiei care are în structura spitalul, conform reglementărilor proprii, cu respectarea prevederilor alin. (1), (2) şi (3). … (5) Directorul general este ordonator de credite şi reprezintă spitalul în relaţiile cu terţii. … ––––-Art. 26 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (1) al art. 26 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 27Abrogat.––––-Art. 27 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 28Modelul contractului de administrare, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi şi indicatorii de performanţă a activităţii, se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea ministerelor cu reţea sanitară proprie. Nivelul indicatorilor de performanţă a activităţii se stabileşte anual de către direcţia de sănătate publică teritorială sau de către Ministerul Sănătăţii, respectiv ministerul de resort, în funcţie de subordonarea spitalului. +
Articolul 29(1) Conducerea spitalelor publice răspunde în faţa direcţiei de sănătate publică şi/sau a Ministerului Sănătăţii, respectiv în faţa ministerului de resort, pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin. … (1^1) În cazul săvârşirii de abateri deosebit de grave de la normele de conduita profesională, precum şi de la disciplina muncii de către directorul general al spitalului, ministrul sănătăţii sau, după caz, ministrul de resort, pentru unităţile sanitare din subordinea ministerelor cu reţea sanitară proprie, poate propune consiliului de administraţie al spitalului suspendarea din funcţie a acestuia pe durata efectuării cercetării disciplinare prealabile.(2) Revocarea membrilor comitetului director, şi anume a directorului general, a directorului general adjunct medical, a directorului administrativ, a contabilului-şef sau a directorului de îngrijiri, în cazul nerealizarii indicatorilor de performanţă a activităţii stabiliţi în contractul de administrare sau în cazul săvârşirii de abuzuri ori de abateri, se face de către consiliul de administraţie. Ministerul Sănătăţii, direcţia de sănătate publică şi/sau ministerul de resort pot propune revocarea membrilor comitetului director. … ––––-Alin. (2) al art. 29 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (1^1) al art. 29 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 30(1) Secţiile, laboratoarele, departamentele şi serviciile medicale ale spitalului sunt conduse de către un şef de secţie, şef de laborator, şef de departament sau şef de serviciu. Aceste funcţii se ocupa prin concurs organizat în condiţiile legii. … (2) La numirea în funcţie, aceştia vor încheia cu directorul general un subcontract de administrare, pe un mandat de 4 ani, ca act adiţional la contractul de muncă, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatori specifici de performanţă care se stabilesc anual de către consiliul de administraţie. … ––––Art. 30 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 31(1) Spitalul are obligaţia sa înregistreze, sa stocheze, sa prelucreze şi sa transmită informaţiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … (2) Raportarile se fac către direcţia de sănătate publică teritorială şi constituie baza de date, la nivel naţional, pentru decizii majore de politica sanitară şi pentru raportarile necesare organismelor Uniunii Europene şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. … (3) Spitalul are obligaţia sa furnizeze caselor de asigurări de sănătate informaţiile medicale care au stat la baza contractelor de furnizare de servicii medicale. … (4) Documentaţia primara, ca sursa a acestor date, va fi păstrată, securizata şi asigurata sub forma de document scris şi electronic, constituind arhiva spitalului, conform reglementărilor legale în vigoare. … +
Articolul 32Regulamentele de organizare şi funcţionare, precum şi regulamentele interne ale spitalelor şi fişele posturilor personalului angajat vor fi elaborate de conducerea spitalului şi aprobate de consiliul de administraţie, respectiv de conducerea ministerului/instituţiei cu reţea sanitară proprie, conform reglementărilor proprii.––––Art. 32 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 33În spitalele publice funcţiile de şef de departament, şef de secţie, şef de compartiment, şef de laborator ori de farmacist-şef vor putea fi ocupate numai de către medici, farmacisti, biologi, chimisti şi biochimisti, cu o vechime de cel puţin 5 ani în specialitatea respectiva. +
Articolul 34(1) În spitalele clinice şi universitare activitatea de învăţământ şi cercetare este condusă de şeful clinicii. Acesta este, de drept, cadrul didactic cu cel mai înalt titlu universitar, profesor sau conferenţiar din clinica respectiva. Şeful clinicii nu poate fi cadru didactic consultant. … (2) În cazul în care mai multe cadre didactice îndeplinesc condiţia prevăzută la alin. (1) în aceeaşi clinica universitară, desemnarea şefului clinicii se face de către consiliul facultăţii, se confirma de senatul universitatii şi se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii. Secţiile din aceeaşi clinica universitară sunt conduse de şefii secţiilor şi se subordonează şefului clinicii. … +
Capitolul IIIFinanţarea spitalelor +
Articolul 35(1) Spitalele publice sunt instituţii publice finanţate din venituri proprii şi funcţionează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale prestate pe bază de contracte încheiate cu casele de asigurări de sănătate şi din alte surse, conform legii. … (2) Spitalele publice monitorizează lunar execuţia bugetară, urmărind realizarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor în limita bugetului aprobat. … ––––Art. 35 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (1) al art. 35 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 36(1) Spitalele publice primesc sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, care vor fi utilizate numai pentru destinatiile pentru care au fost alocate, după cum urmează: … a) de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii sau al ministerelor ori instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie; … b) de la bugetul consiliului judeţean, pentru spitalele judeţene; … c) de la bugetul consiliului local şi al consiliului judeţean, pentru spitalele locale. … (2) De la bugetul de stat se asigura: … a) desfăşurarea activităţilor cuprinse în programele naţionale de sănătate; … b) dotarea cu echipamente medicale de înaltă performanta, în condiţiile legii; … c) investiţii legate de construirea de noi spitale, inclusiv pentru finalizarea celor aflate în execuţie; … d) expertizarea, transformarea şi consolidarea construcţiilor grav afectate de seisme şi de alte cazuri de forta majoră; … e) modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor existente, precum şi efectuarea de reparaţii capitale; … f) activităţi specifice unităţilor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie. … (3) Bugetele locale participa la finanţarea unor cheltuieli de întreţinere şi gospodărire, reparaţii, consolidare, extindere, modernizare şi finalizare a construcţiilor unităţilor sanitare publice, de interes judeţean sau local, în limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinaţie în bugetele locale. … (4) Spitalele publice pot realiza venituri proprii suplimentare din: … a) donaţii şi sponsorizări; … b) legate; … c) asocieri investitionale în domenii medicale ori de cercetare medicală şi farmaceutica; … d) închirierea temporară, fără pierderea totală a folosinţei, a unor spaţii medicale, dotări cu echipamente sau aparatura medicală către alţi furnizori de servicii medicale; … e) contracte privind furnizarea de servicii medicale încheiate cu casele de asigurări private sau agenţi economici; … f) editarea şi difuzarea unor publicaţii cu caracter medical; … g) servicii medicale, hoteliere sau de alta natura, furnizate la cererea pacientilor ori a angajatorilor; … h) servicii de asistenţa medicală la domiciliu, furnizate la cererea pacientilor; … i) alte surse. … ––––-Alin. (1) şi (3) ale art. 36 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Litera e) a alin. (2) al art. 36 a fost modificată de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Alin. (3) al art. 36 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 37(1) Contractul de furnizare de servicii medicale al spitalului public cu casa de asigurări de sănătate reprezintă sursa principala a veniturilor în cadrul bugetului de venituri şi cheltuieli şi se negociaza de către consiliul de administraţie cu conducerea casei de asigurări de sănătate, în funcţie de indicatorii stabiliţi în contractul-cadru de furnizare de servicii medicale. … (2) În cazul refuzului uneia dintre părţi de a semna contractul de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de sănătate, se constituie o comisie de mediere formată din reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, respectiv ai ministerului de resort, precum şi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care, în termen de maximum 10 zile, soluţionează divergenţele. … (3) Spitalele pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale şi cu casele de asigurări de sănătate private. … (4) Spitalele clinice şi universitare se finanţează prioritar diferenţiat, avându-se în vedere complexitatea serviciilor medicale şi a activităţilor de învăţământ, pe baza normelor elaborate în comun de către Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate. … +
Articolul 38(1) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se elaborează de către conducerea spitalului pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea ministerelor şi a instituţiilor cu reţele sanitare proprii. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se aproba, în condiţiile legii, în termen de cel mult 10 zile de la data contractării serviciilor medicale cu casele de asigurări de sănătate. … (3) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi trimestrial direcţiilor de sănătate publică, Ministerului Sănătăţii, respectiv ministerului de resort, în funcţie de subordonare. … (4) Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se raportează lunar şi trimestrial şi consiliului local şi/sau judeţean, după caz, dacă beneficiază de finanţare din bugetele locale. … (5) Direcţiile de sănătate publică analizează execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli lunare şi trimestriale şi le înaintează Ministerului Sănătăţii, respectiv ministerului de resort, după caz. Dacă se constata abateri faţă de indicatorii din contractul de administrare, direcţia de sănătate publică le sesizează şi face propuneri pe care le supune spre aprobare conducerii Ministerului Sănătăţii. … ––––Alin. (2) al art. 38 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 39(1) În cazul existenţei unor datorii la data numirii conducerii spitalului, acestea vor fi evidentiate separat în contractul de administrare prin care se vor stabili posibilităţile şi intervalul în care aceste datorii vor fi lichidate, în condiţiile legii. … (2) În situaţii deosebite care afectează starea de sănătate a populaţiei, declarate prin ordin al ministrului sănătăţii, datoriile care necesita suplimentarea bugetului de venituri şi cheltuieli aprobate se suporta din Fondul de rezerva al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. … ––––Art. 39 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004.Art. 39 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 40(1) Auditul public intern se exercită de către o structura specializată, organizată în condiţiile legii la nivelul spitalului. În cazul în care nu este organizată o astfel de structura specializată, auditul public intern se exercită de către structura specializată din cadrul direcţiei de sănătate publică sau din cadrul Ministerului Sănătăţii, respectiv de ministerul de resort, după caz. … (2) Controlul asupra activităţii financiare a spitalului public se face, în condiţiile legii, de către Curtea de Conturi, Ministerul Sănătăţii, de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie sau de alte organe abilitate prin lege. … ––––-Alin. (1) al art. 40 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 40^1(1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din următoarele surse: … a) cota-parte din amortizarea calculată lunar şi cuprinsă în bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, cu păstrarea echilibrului financiar; … b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum şi din cele casate cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; … c) sponsorizări cu destinaţia "dezvoltare"; … d) o cota de 20% din excedentul bugetului de venituri şi cheltuieli înregistrat la finele exerciţiului financiar; … e) sume rezultate din închirieri sau concesionari. … (2) Fondul de dezvoltare se utilizează pentru procurarea de echipamente şi aparatura medicală şi de laborator, necesare desfăşurării activităţii spitalului, şi se aproba o dată cu bugetul de venituri şi cheltuieli. … (3) Soldul fondului de dezvoltare rămas la finele anului se reportează în anul următor, fiind folosit cu aceeaşi destinaţie. … ––––-Art. 40^1 a fost introdus de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004. +
Articolul 41Abrogat.––––-Art. 41 a fost abrogat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 42Decontarea contravalorii serviciilor medicale contractate se face conform contractului de furnizare de servicii medicale, pe bază de documente justificative, în funcţie de realizarea acestora, cu respectarea prevederilor contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate. +
Articolul 43În cazul unor activităţi medicale pentru care unitatea spitaliceasca nu are specialişti competenţi în astfel de activităţi sau manopere medicale, se poate încheia un contract privind furnizarea unor astfel de servicii medicale cu un cabinet medical specializat ori cu o alta unitate medicală publică sau privată acreditata. Unităţile spitaliceşti pot încheia contracte privind furnizarea de servicii auxiliare necesare funcţionarii spitalului.––––Art. 43 a fost modificat de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 44Casele de asigurări de sănătate sunt obligate sa încheie contractele de furnizare de servicii medicale cu spitalele pentru anul următor, până la data de 31 decembrie a anului în curs. +
Articolul 45(1) Salarizarea personalului de conducere din spitalele publice, precum şi a celorlalte categorii de personal se stabileşte potrivit legii. … (1^1) Salarizarea personalului din spitalele private se stabileşte prin negociere între părţi.(2) Cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea în unităţile sanitare prevăzute la art. 6 şi 7, precum şi în unităţile asimilate acestora beneficiază de o indemnizaţie de 50% din drepturile salariale cuvenite funcţiei şi gradului profesional, acordată în plus faţă de retributia cuvenită din învăţământ. … ––––-Alin. (2) al art. 45 a fost modificat de LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004.Alin. (1^1) al art. 45 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004.Alin. (2) al art. 45 a fost modificat de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Capitolul IVDispoziţii tranzitorii şi finale +
Articolul 46Ministerul Sănătăţii şi ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie vor lua măsuri pentru reorganizarea spitalelor publice existente, în conformitate cu prevederile prezentei legi, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a acesteia. +
Articolul 47(1) Imobilele din domeniul public al statului sau al unor unităţi administrativ-teritoriale, aflate în administrarea unor spitale publice, care se reorganizează şi devin disponibile, precum şi aparatura medicală pot fi, în condiţiile legii, închiriate sau concesionate, după caz, unor persoane fizice ori juridice, în scopul organizării şi funcţionarii unor spitale private sau pentru alte forme de asistenţa medicală ori socială, în condiţiile legii. … (2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) spaţiile destinate desfăşurării activităţii de învăţământ superior medical şi farmaceutic uman. … (3) Sumele obţinute din închirierea sau concesionarea bunurilor constituie venituri proprii ale spitalului şi se utilizează pentru cheltuieli curente şi de capital, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat. … ––––Alin. (1) şi (3) ale art. 47 au fost modificate de ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004. +
Articolul 47^1Până la intrarea în vigoare a legii speciale prevăzute la art. 20 alin. (2), actul de înfiinţare a spitalului privat va avea conţinutul prevăzut de legislaţia aplicabilă societăţilor comerciale sau, după caz, asociaţiilor şi fundaţiilor, iar structura organizatorică va fi stabilită cu avizul Ministerului Sănătăţii.––––-Art. 47^1 a fost introdus de ORDONANTA nr. 68 din 13 august 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004. +
Articolul 48Prevederile prezentei legi se aplică şi spitalelor care aparţin ministerelor cu reţele sanitare proprii. +
Articolul 49Anual, ministrul sănătăţii va prezenta Parlamentului situaţia privind:a) numărul de spitale, pe diferite categorii; … b) numărul de paturi de spital raportat la numărul de locuitori; … c) gradul de dotare a spitalelor; … d) principalii indicatori de morbiditate şi mortalitate; … e) situaţia acreditării spitalelor publice; … f) zonele şi judeţele tarii în care necesarul de servicii medicale spitaliceşti nu este acoperit. … +
Articolul 50Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală, după caz, în condiţiile legii, a persoanelor vinovate. +
Articolul 51Dispoziţiile prezentei legi intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 52La data intrării în vigoare a prezentei legi se abroga art. 25-30 din Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sănătăţii populaţiei, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 10 iulie 1978, şi Legea nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.––––-A se vedea şi ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 64 din 28 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 29 iunie 2003.ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004 a intrat în vigoare la 3 zile după publicarea în Monitorul Oficial.––––-NOTĂ:A se vedea:ORDONANTA nr. 57 din 22 august 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 607 din 27 august 2003 care prevede, la art. unic: "Termenul de intrare în vigoare a Legii spitalelor nr. 270/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 20 iunie 2003, se proroga până la data de 1 ianuarie 2004.”ORDONANTA nr. 94 din 24 decembrie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 24 decembrie 2003 care prevede, la art. unic: "Termenul de intrare în vigoare a Legii spitalelor nr. 270/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 20 iunie 2003, astfel cum a fost prorogat prin Ordonanţa Guvernului nr. 57/2003, aprobată prin Legea nr. 470/2003, se proroga până la data de 1 martie 2004.”–––––A se vedea şi art. II şi III din LEGEA nr. 151 din 14 mai 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 21 mai 2004 care menţionează:"Art. II: În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se adoptă legea privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.Art. III: În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se organizează concurs pentru ocuparea posturilor pentru funcţia de director general, precum şi pentru celelalte funcţii care fac parte din comitetul director, la spitalele în care posturile nu sunt ocupate prin concurs.".Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 12 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.p. PREŞEDINTELE SENATULUI,ALEXANDRU ATHANASIUAceastă lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 20 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,VIOREL HREBENCIUCBucureşti, 18 iunie 2003.Nr. 270.–––––