LEGE nr. 266 din 3 octombrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 893 din 4 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 75
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ART. 2REFERIRE LALEGE 535 25/11/2004
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 302 28/06/2004 ART. 97
ART. 8REFERIRE LALEGE 76 03/04/2023 ART. 3
ART. 8REFERIRE LALEGE 363 19/12/2022 ART. 2
ART. 8REFERIRE LALEGE 300 15/11/2022 ART. 3
ART. 8REFERIRE LALEGE 300 15/11/2022 ART. 5
ART. 8REFERIRE LALEGE 300 15/11/2022 ART. 7
ART. 8REFERIRE LALEGE 300 15/11/2022 ART. 9
ART. 8REFERIRE LALEGE 300 15/11/2022 ART. 12
ART. 8REFERIRE LALEGE 56 06/03/2018
ART. 8REFERIRE LAOUG (R) 103 13/12/2006
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 290 24/06/2004
ART. 8REFERIRE LAOUG (R) 194 12/12/2002
ART. 16REFERIRE LALEGE 76 03/04/2023 ART. 3
ART. 16REFERIRE LALEGE 363 28/12/2018
ART. 16REFERIRE LALEGE 190 18/07/2018
ART. 17REFERIRE LALEGE 363 28/12/2018 ART. 36
ART. 18REFERIRE LALEGE 363 28/12/2018 ART. 61
ART. 18REFERIRE LALEGE 363 28/12/2018 ART. 62
ART. 18REFERIRE LALEGE 190 18/07/2018 ART. 12
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 102 03/05/2005 ART. 15
ART. 18REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 102 03/05/2005
ART. 20REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 22REFERIRE LALEGE 363 28/12/2018
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulPROMULGAT DEDECRET 1207 03/10/2023
ActulREFERIT DEDECRET 1207 03/10/2023





Parlamentul României adoptă prezenta lege. + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta lege asigură cadrul național pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informații ale Uniunii Europene în domeniul frontierelor și vizelor, al cooperării polițienești și judiciare și al azilului și migrației, în aplicarea anumitor prevederi conținute de următoarele regulamente:a)Regulamentul (UE) 2019/817 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2019 privind instituirea unui cadru pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informații ale UE în domeniul frontierelor și al vizelor și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2.226, (UE) 2018/1.240, (UE) 2018/1.726 și (UE) 2018/1.861 ale Parlamentului European și ale Consiliului și a Deciziilor 2004/512/CE și 2008/633/JAI ale Consiliului, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/817;b)Regulamentul (UE) 2019/818 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2019 privind instituirea unui cadru pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informații ale UE în domeniul cooperării polițienești și judiciare, al azilului și al migrației și de modificare a Regulamentelor (UE) 2018/1.726, (UE) 2018/1.862 și (UE) 2019/816, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/818. + 
Articolul 2(1)Termenii și expresiile utilizate în prezenta lege au semnificațiile prevăzute la art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/818.(2)În sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)infracțiuni de terorism – infracțiunile prevăzute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului, cu modificările și completările ulterioare;b)infracțiuni grave – infracțiunile prevăzute la art. 97 alin. (1) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dacă sunt sancționate cu o pedeapsă privativă de libertate a cărei durată este de minimum 3 ani.
 + 
Articolul 3În sensul prevederilor art. 4 pct. 19 din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 4 pct. 19 din Regulamentul (UE) 2019/818, Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Jandarmeria Română și Inspectoratul General pentru Imigrări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne au calitatea de autoritate polițienească. + 
Articolul 4În sensul prevederilor art. 4 pct. 20 din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 4 pct. 20 din Regulamentul (UE) 2019/818, următoarele autorități și instituții publice au calitatea de autorități desemnate:a)Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Direcția generală de protecție internă și Direcția Generală Anticorupție, din subordinea Ministerului Afacerilor Interne;b)Serviciul Român de Informații;c)Serviciul de Informații Externe;d)Ministerul Apărării Naționale, prin Direcția generală de informații a apărării;e)Serviciul de Protecție și Pază;f)Ministerul Public, prin Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și structurile și unitățile subordonate acestuia;g)Autoritatea Vamală Română.
 + 
Articolul 5În sensul prevederilor art. 4 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2019/817 și al art. 4 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritatea de supraveghere competentă este Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, denumită în continuare Autoritatea națională de supraveghere.
 + 
Capitolul IICadrul organizatoric + 
Articolul 6În scopul realizării obiectivelor stabilite de Regulamentul (UE) 2019/817 și de Regulamentul (UE) 2019/818, la nivelul Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne se constituie Unitatea centrală interoperabilitate a sistemelor de informații a Uniunii Europene, organism fără personalitate juridică, denumită în continuare Unitatea centrală interoperabilitate, cu următoarele atribuții:a)coordonarea activităților de implementare, la nivel național, a conceptului de interoperabilitate a sistemelor de informații a Uniunii Europene și dezvoltarea ulterioară a acestuia, inclusiv prin verificarea punerii în aplicare de către autoritățile naționale competente și desemnate potrivit prezentei legi a măsurilor specifice mecanismelor de interoperabilitate;b)monitorizarea permanentă a îndeplinirii angajamentelor rezultate din implementarea arhitecturii sistemelor de informații și acordarea de sprijin de specialitate, după caz;c)asigurarea reprezentării României în relația cu instituțiile Uniunii Europene pe problematica interoperabilității sistemelor de informații ale Uniunii Europene, pentru gestionarea în mod centralizat a evoluțiilor în acest domeniu, sub coordonarea Direcției generale afaceri europene, Schengen și relații internaționale din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;d)coordonarea îndeplinirii, de către Direcția administrare pentru comunicații și tehnologia informației din subordinea Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației, a obligațiilor prevăzute la art. 11 alin. (2), art. 43 alin. (2) și (5) și art. 78 alin. (7) și (9) din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 74 alin. (7) și (9) din Regulamentul (UE) 2019/818;e)coordonarea și monitorizarea îndeplinirii de către Direcția administrare pentru comunicații și tehnologia informației a rolului de punct de contact pentru gestionarea relației cu administratorii sistemelor informatice naționale și de la nivelul Uniunii Europene;f)coordonarea, la nivel național, a grupurilor de lucru constituite ad-hoc pentru analiza și soluționarea problemelor cu caracter interinstituțional rezultate din implementarea interoperabilității, semnalate de autoritățile române cu atribuții în acest domeniu;g)coordonarea activității de pregătire profesională continuă realizate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, specifică interoperabilității sistemelor de informații de la nivelul Uniunii Europene.
 + 
Articolul 7Posturile necesare constituirii Unității centrale interoperabilitate prevăzute la art. 6 se asigură prin suplimentarea numărului de posturi aprobat Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației din numărul total de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Interne.
 + 
Capitolul IIIComponentele de interoperabilitate + 
Secţiunea 1Utilizarea portalului european de căutare + 
Articolul 8(1)În aplicarea art. 7 alin. (1)-(3) și (5) din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 7 alin. (1)-(3) și (5) din Regulamentul (UE) 2019/818, în limita atribuțiilor legale, utilizarea Portalului european de căutare, denumit în continuare ESP, este permisă după cum urmează:a)autorităților competente prevăzute la art. 3 alin. (1), art. 7 și art. 9 alin. (1) din Legea nr. 300/2022 privind stabilirea cadrului organizatoric în scopul operaționalizării la nivel național a Sistemului de intrare/ieșire și a Sistemului european de informații și de autorizare privind călătoriile, precum și Punctelor centrale de acces desemnate potrivit art. 5 alin. (1) și art. 12 alin. (1) din același act normativ;b)autorităților competente care asigură gestionarea și funcționarea Sistemului național de informații privind vizele;c)autorităților naționale competente prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 76/2023 privind organizarea și funcționarea Sistemului informatic național de semnalări și participarea României la Sistemul de informații Schengen, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România;d)autorităților prevăzute în anexa la Legea nr. 56/2018 privind cooperarea autorităților publice române cu Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol);e)autorităților prevăzute la art. 2-4 din Legea nr. 363/2022 privind stabilirea cadrului organizatoric în scopul operaționalizării la nivel național a sistemului centralizat pentru determinarea statelor membre care dețin informații privind condamnările resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar;f)autorităților competente române care au acces la bazele de date ale Interpol privind documentele de călătorie, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 103/2006 privind unele măsuri pentru facilitarea cooperării polițienești internaționale, republicată.(2)În aplicarea art. 10 alin. (2) și (3) din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 10 alin. (2) și (3) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile menționate la alin. (1) asigură măsurile tehnice necesare păstrării înregistrărilor, punerii în aplicare a măsurilor corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și ștergerii lor în termenele prevăzute, precum și utilizării lor numai în scopurile stabilite prin Regulamentul (UE) 2019/817 și Regulamentul (UE) 2019/818.
 + 
Articolul 9(1)În cazul prevăzut la art. 11 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 11 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 4 și art. 8 alin. (1) comunică prin intermediul platformelor tehnice de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, de îndată, către Unitatea centrală interoperabilitate, problemele tehnice identificate.(2)Unitatea centrală interoperabilitate notifică, în mod automat, eu-LISA și Comisia Europeană cu privire la problemele tehnice prevăzute la alin. (1).(3)În aplicarea art. 11 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 11 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2019/818, până la remedierea problemelor tehnice, autoritățile prevăzute la art. 4 și art. 8 alin. (1) au acces la sistemele de informații ale Uniunii Europene sau direct la registrul comun de date de identitate, denumit în continuare CIR, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare la nivel european sau național prin care se reglementează accesarea și utilizarea acestor sisteme de informații.
 + 
Secţiunea a 2-aAccesul la registrul comun de date de identitate + 
Articolul 10În aplicarea prevederilor art. 18 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 18 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2019/818, accesul la CIR se realizează după cum urmează:a)pentru scopurile prevăzute la art. 20 alin. (1)-(3) și (5) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 20 alin. (1)-(3) și (5) din Regulamentul (UE) 2019/818, de către autoritățile polițienești prevăzute la art. 3, cu ocazia luării de măsuri potrivit atribuțiilor legale specifice, în situația în care intervine una dintre circumstanțele prevăzute la art. 20 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 20 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/818;b)pentru scopul prevăzut la art. 20 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 20 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2019/818, de către specialiști sau experți acreditați în domeniul criminalistic din cadrul Poliției Române – Institutul Național de Criminalistică, la solicitarea scrisă a organelor judiciare;c)pentru scopul prevăzut la art. 21 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817, de către Unitatea națională a ETIAS din cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.
 + 
Articolul 11(1)În aplicarea prevederilor art. 22 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 22 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/818, consultarea CIR este permisă autorităților prevăzute la art. 4.(2)În baza răspunsului primit ca urmare a consultării CIR, personalul autorizat al autorităților prevăzute la art. 4 depune o cerere de acces integral, conform art. 22 alin. (2) teza a doua din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 22 alin. (2) teza a doua din Regulamentul (UE) 2019/818.(3)În aplicarea prevederilor art. 22 alin. (2) teza a patra din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 22 alin. (2) teza a patra din Regulamentul (UE) 2019/818, înregistrarea motivelor pentru nesolicitarea accesului integral în Eurodac, în Sistemul de intrare/ieșire, denumit în continuare EES, în Sistemul european de informații și de autorizare privind călătoriile, denumit în continuare ETIAS, și în Sistemul de informații privind vizele, denumit în continuare VIS, se realizează de personalul autorizat al autorităților prevăzute la art. 4. + 
Articolul 12(1)În aplicarea prevederilor art. 24 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 24 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1) păstrează înregistrările interogărilor efectuate în CIR, cu respectarea prevederilor art. 24 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 24 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/818.(2)În aplicarea art. 24 alin. (5) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 24 alin. (5) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1) păstrează înregistrările privind identitatea de utilizator unică a personalului propriu care a efectuat interogarea și a personalului care a dispus interogarea.(3)În aplicarea prevederilor art. 24 alin. (4) teza a doua din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 24 alin. (4) teza a doua din Regulamentul (UE) 2019/818, Autoritatea națională de supraveghere efectuează verificări privind înregistrările interogărilor realizate în CIR potrivit alin. (1) și (2).
 + 
Secţiunea a 3-aAccesul la detectorul de identități multiple + 
Articolul 13(1)În scopul prevăzut la art. 26 alin. (1) și art. 29 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 26 alin. (1) și art. 29 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/818, accesul la datele stocate în detectorul de identități multiple, denumit în continuare MID, este permis următoarelor autorități:a)Poliția de Frontieră Română;b)Ministerul Afacerilor Externe, prin Centrul Național de Vize și misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României;c)Inspectoratul General pentru Imigrări;d)Unitatea națională a ETIAS din cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră;e)Inspectoratul General al Poliției Române, prin Centrul de Cooperare Polițienească Internațională – Biroul național SIRENE și prin Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative.(2)Autoritățile prevăzute la alin. (1) păstrează interogările efectuate în MID potrivit art. 36 alin. (2) și (3) din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 36 alin. (2) și (3) din Regulamentul (UE) 2019/818.
 + 
Secţiunea a 4-aPăstrarea înregistrărilor în serviciul comun de comparare a datelor biometrice + 
Articolul 14În aplicarea art. 16 alin. (2) teza întâi din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 16 alin. (2) teza întâi din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 4 și art. 8 alin. (1) păstrează înregistrările interogărilor efectuate de personalul acestora, autorizat să utilizeze serviciul comun de comparare a datelor biometrice, denumit în continuare BMS comun, cu respectarea art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2019/818.
 + 
Secţiunea a 5-aCalitatea datelor + 
Articolul 15(1)În aplicarea prevederilor art. 37 alin. (5) tezele a doua și a treia din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 37 alin. (5) tezele a doua și a treia din Regulamentul (UE) 2019/818, Unitatea centrală interoperabilitate este responsabilă de întocmirea planului de acțiune și de comunicarea acestuia către Comisia Europeană, precum și a progreselor înregistrate.(2)În scopul întocmirii planului prevăzut la alin. (1), autoritățile prevăzute la art. 4, art. 8 alin. (1) lit. a)-c), art. 10 și art. 13 alin. (1) furnizează Unității centrale interoperabilitate măsuri și termene de remediere, precum și orice alte informații cu privire la problemele identificate.
 + 
Capitolul IVProtecția datelor cu caracter personal + 
Articolul 16(1)Prelucrarea datelor în BMS comun, CIR și MID de către operatorii de date cu caracter personal în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării infracțiunilor de terorism sau a altor infracțiuni grave se realizează cu respectarea prevederilor Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date, ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) sau ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, după caz.(2)În sensul prevederilor art. 40 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 40 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/818, următoarele autorități au calitatea de operatori în ceea ce privește prelucrarea datelor în BMS comun:a)Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;b)Inspectoratul General al Poliției Române;c)Inspectoratul General pentru Imigrări;d)Ministerul Afacerilor Externe;e)autoritățile naționale competente prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 76/2023, cu excepția celor prevăzute la lit. a)-d);f)Ministerul Afacerilor Interne, prin Centrul Național SIS;g)Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, prin Unitatea națională a ETIAS.(3)În sensul art. 40 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2019/817 și al art. 40 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1) au calitatea de operatori în ceea ce privește prelucrarea datelor în CIR.(4)În sensul art. 40 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2019/817 și al art. 40 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2019/818, următoarele autorități au calitatea de operatori în ceea ce privește prelucrarea datelor în MID:a)Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;b)Inspectoratul General al Poliției Române, prin Centrul de Cooperare Polițienească Internațională – Biroul național SIRENE, precum și prin Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative;c)Inspectoratul General pentru Imigrări;d)Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, prin Unitatea națională a ETIAS;e)Ministerul Afacerilor Externe, prin Centrul Național de Vize și misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.
 + 
Articolul 17(1)Autoritățile prevăzute la art. 3, 4, 10 și art. 13 alin. (1) elaborează planuri de securitate, planuri de asigurare a continuității activității și planuri de recuperare în caz de dezastru.(2)Fără a aduce atingere obligațiilor prevăzute la art. 33 din Regulamentul (UE) 2016/679, respectiv a celor prevăzute la art. 36 din Legea nr. 363/2018, autoritatea în cadrul căreia s-a produs un incident de securitate comunică respectivul incident Unității centrale interoperabilitate, de îndată, dar nu mai târziu de 48 de ore de la data la care a luat cunoștință de acesta.(3)Incidentele de securitate prevăzute la alin. (2) se notifică Comisiei Europene, eu-LISA, Autorității naționale de supraveghere și Autorității Europene pentru Protecția Datelor, de către Unitatea centrală interoperabilitate, de îndată, dar nu mai târziu de 24 de ore de la data luării la cunoștință.(4)Incidentele de securitate care au sau pot avea impact asupra securității sistemelor informatice și de comunicații ale Ministerului Afacerilor Interne se raportează de Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, prin Unitatea centrală interoperabilitate, către Direcția generală de protecție internă pentru cunoașterea, prevenirea și contracararea amenințărilor, vulnerabilităților și factorilor de risc la adresa securității cibernetice a ministerului.(5)În cazul în care incidentele de securitate au sau pot avea impact asupra securității sistemelor informatice și de comunicații aparținând unor instituții publice, altele decât cele din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, acestea se transmit de Direcția generală de protecție internă entităților în cauză.(6)În cazul în care incidentele de securitate sunt de natură a afecta securitatea națională a României, acestea se transmit de Direcția generală de protecție internă celorlalte organe de stat cu atribuții în domeniu.
 + 
Articolul 18(1)În aplicarea prevederilor art. 45 și 46 din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 45 și 46 din Regulamentul (UE) 2019/818, orice persoană care a suferit prejudicii materiale sau morale ca urmare a unei operațiuni ilegale de prelucrare sau a oricărei acțiuni incompatibile cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/817 și ale Regulamentului (UE) 2019/818, realizată de o autoritate competentă ori desemnată potrivit prezentei legi, are dreptul de a se adresa instanței de contencios administrativ competente potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(2)Utilizarea abuzivă a datelor din sistemele de informații ale Uniunii Europene care asigură interoperabilitatea, prelucrarea acestora sau schimbul de informații care contravine regulamentelor care se referă la aceste sisteme, constatate ca urmare a investigărilor desfășurate de către personalul Autorității naționale de supraveghere cu atribuții în acest scop, se sancționează potrivit art. 15-19 din Legea nr. 102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, republicată, art. 12-14 din Legea nr. 190/2018, cu modificările ulterioare, respectiv art. 61 și 62 din Legea nr. 363/2018.
 + 
Articolul 19În aplicarea prevederilor art. 47 din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 47 din Regulamentul (UE) 2019/818, operatorul de date cu caracter personal pune la dispoziția persoanei vizate următoarele informații:a)identitatea și datele de contact ale operatorului și, după caz, ale reprezentantului acestuia;b)datele de contact ale responsabilului cu protecția datelor, după caz;c)scopurile în care sunt prelucrate datele cu caracter personal, precum și temeiul juridic al prelucrării;d)destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal;e)dacă este cazul, intenția operatorului de a transfera date cu caracter personal către o țară terță sau o organizație internațională;f)perioada pentru care vor fi stocate datele cu caracter personal sau, dacă acest lucru nu este posibil, criteriile utilizate pentru a stabili această perioadă;g)existența dreptului de a solicita operatorului, în ceea ce privește datele cu caracter personal referitoare la persoana vizată, accesul la acestea, rectificarea sau ștergerea acestora sau restricționarea prelucrării sau a dreptului de a se opune prelucrării, precum și a dreptului la portabilitatea datelor;h)dreptul de a depune o plângere la Autoritatea națională de supraveghere;i)categoriile de date cu caracter personal prelucrate.
 + 
Articolul 20(1)În aplicarea prevederilor art. 48 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 48 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/818, competența de examinare a cererilor de acces, rectificare, restricționare și ștergere a datelor cu caracter personal stocate în MID aparține autorităților prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1), după caz, cu respectarea termenelor și a procedurii prevăzute la art. 48 alin. (2)-(10) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 48 alin. (2)-(10) din Regulamentul (UE) 2019/818.(2)Persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate în MID pot adresa cererile prevăzute la alin. (1), prin accesarea portalului web prevăzut la art. 49 din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 49 din Regulamentul (UE) 2019/818 sau prin transmiterea către oricare dintre operatorii de date menționați la art. 13 alin. (1) a unei cereri scrise, datate și semnate.(3)În aplicarea alin. (2) se utilizează sau se menționează numărul de identificare unic prevăzut la art. 34 lit. (c) din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 34 lit. (c) din Regulamentul (UE) 2019/818 disponibil în portalul web prevăzut la art. 49 din Regulamentul (UE) 2019/817 și la art. 49 din Regulamentul (UE) 2019/818.(4)În aplicarea prevederilor art. 48 alin. (8) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 48 alin. (8) din Regulamentul (UE) 2019/818, contestația la decizia privind cererea prevăzută la alin. (1) se realizează fie printr-o plângere depusă la Autoritatea națională de supraveghere cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 102/2005, republicată, fie prin introducerea unei acțiuni la instanța de contencios administrativ în condițiile Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 21Instituția responsabilă de aplicarea prevederilor art. 49 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 49 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2019/818 este Oficiul Responsabilului cu Protecția Datelor Personale din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. + 
Articolul 22(1)În aplicarea prevederilor art. 51 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2019/817 și ale art. 51 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 3, 4, art. 13 alin. (1) și art. 16 alin. (2) furnizează informațiile solicitate de Autoritatea națională de supraveghere, acordă acesteia accesul la evidențele proprii și îi permit accesul în localurile proprii utilizate pentru asigurarea interoperabilității, cu respectarea prevederilor Legii nr. 363/2018.(2)Sumele și resursele necesare exercitării atribuțiilor ce rezultă din aplicarea art. 51 din Regulamentul (UE) 2019/817 și a art. 51 din Regulamentul (UE) 2019/818 se asigură de la bugetul de stat și sunt prevăzute distinct, anual, cu această destinație, în bugetul Autorității naționale de supraveghere.(3)Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de prezenta lege se alocă suplimentar Autorității naționale de supraveghere un număr de 5 posturi, precum și sumele necesare bugetării acestora, iar sumele necesare se suportă de la bugetul de stat și sunt prevăzute distinct, anual, cu această destinație, în bugetul Autorității naționale de supraveghere.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Articolul 23Autoritățile prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1) desemnează, prin acte administrative interne, personalul care are dreptul de a consulta datele prevăzute la art. 66 alin. (1)-(3) din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 62 alin. (1)-(3) din Regulamentul (UE) 2019/818.
 + 
Articolul 24În aplicarea prevederilor art. 71 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 67 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/818, Unitatea centrală interoperabilitate comunică eu-LISA lista autorităților cu drept de acces la ESP, CIR și MID prevăzute la art. 3, 8, 10 și art. 13 alin. (1). + 
Articolul 25În aplicarea prevederilor art. 76 teza a doua din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 72 teza a doua din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1) adoptă acte administrative interne prin care se asigură formarea profesională a personalului propriu autorizat să prelucreze date utilizând componentele de interoperabilitate. + 
Articolul 26(1)În aplicarea prevederilor art. 78 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 74 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2019/818, Unitatea centrală interoperabilitate transmite către eu-LISA și Comisia Europeană informațiile necesare pentru redactarea rapoartelor privind funcționarea tehnică a componentelor de interoperabilitate, inclusiv în ceea ce privește securitatea acestora, precum și a rapoartelor privind situația pregătirilor pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/817 și a Regulamentului (UE) 2019/818.(2)Autoritățile prevăzute la art. 3, 4 și art. 13 alin. (1) comunică Unității centrale interoperabilitate toate informațiile necesare pentru redactarea rapoartelor prevăzute la alin. (1), în termenul solicitat de aceasta.
 + 
Articolul 27(1)În aplicarea prevederilor art. 78 alin. (9) din Regulamentul (UE) 2019/817 și art. 74 alin. (9) din Regulamentul (UE) 2019/818, autoritățile prevăzute la art. 4 întocmesc rapoarte anuale privind eficacitatea accesului la datele stocate în CIR în scopul prevenirii, descoperirii sau cercetării infracțiunilor de terorism sau a altor infracțiuni grave.(2)Rapoartele prevăzute la alin. (1) se transmit Unității centrale interoperabilitate, pentru anul precedent, până la data de 1 iunie a anului în curs.
 + 
Articolul 28Prevederile conținute de Regulamentul (UE) 2019/817 și de Regulamentul (UE) 2019/818 referitoare la verificarea manuală a identităților diferite în Sistemul de informații privind vizele se implementează de la data aplicării în totalitate de către România a dispozițiilor acquis-ului Schengen, în temeiul deciziei Consiliului Uniunii Europene emise în acest sens. + 
Articolul 29Finanțarea cheltuielilor generate de aplicarea Regulamentului (UE) 2019/817 și Regulamentului (UE) 2019/818, precum și a dispozițiilor prezentei legi se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
VASILE-DANIEL SUCIU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
București, 3 octombrie 2023.Nr. 266.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x