LEGE nr. 245 din 9 noiembrie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1050 din 9 noiembrie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORD DE URGENTA 162 17/11/2022
ActulACTUALIZEAZA PELEGE 245 09/11/2020
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Parlamentul României adoptă prezenta lege. + 
Articolul 1Prezenta lege reglementează efectuarea unui test de proporționalitate, prevăzut la art. 7, anterior introducerii unor noi reglementări profesionale sau, după caz, înainte de modificarea sau completarea celor existente care restricționează accesul liber la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, garantând un nivel ridicat de protecție a consumatorilor, în vederea asigurării bunei funcționări a pieței interne. Testul de proporționalitate se aplică cerințelor care restricționează accesul liber la profesiile reglementate existente sau la noile profesii, precum și celor care restricționează exercitarea acestora. + 
Articolul 2(1)Testul de proporționalitate se aplică reglementărilor profesionale prevăzute la art. 1 care restricționează accesul la o profesie reglementată sau exercitarea acesteia ori una dintre formele de exercitare a acesteia, inclusiv utilizarea titlurilor profesionale și activitățile profesionale permise în temeiul unor astfel de titluri, reglementate de Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 200/2004.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)Testul de proporționalitate se aplică și reglementărilor profesionale noi sau modificate care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, după adoptarea acestora, dacă rezultă necesitatea revizuirii lor în raport cu obiectivul urmărit la momentul adoptării sale, efectele sale, evaluate după adoptare, precum și cu evoluțiile constante în domeniul profesiei reglementate după adoptarea măsurii.(la 18-11-2022,
Alineatul (2) din Articolul 2 a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(3)În cazul în care într-un act separat al Uniunii Europene sunt stabilite cerințe specifice privind reglementarea unei anumite profesii care nu lasă la alegerea statelor membre modul exact în care acestea urmează a fi transpuse, prevalează dispozițiile de dreptul Uniunii Europene.
 + 
Articolul 3(1)În sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)titlu profesional protejat – formă de reglementare a unei profesii în cadrul căreia utilizarea titlului într-o activitate profesională sau într-o grupă de activități profesionale face obiectul, direct sau indirect, în temeiul dispozițiilor legale de reglementare, deținerii unei anumite calificări profesionale și în cadrul căreia utilizarea abuzivă a acestui titlu face obiectul unor sancțiuni;b)activități rezervate – formă de reglementare a unei profesii în cadrul căreia accesul la o activitate profesională sau la o grupă de activități profesionale este rezervat, în mod direct sau indirect, în temeiul dispozițiilor legale de reglementare, membrilor unei profesii reglementate, care dispun de o anumită calificare profesională, inclusiv în cazul în care activitatea este partajată cu alte profesii reglementate;c)mijloace adecvate, în înțelesul art. 8 alin. (1), semnifică publicarea de informații pe pagina web a autorității competente și difuzarea acestora în mass-media, furnizarea permanentă de informații specifice de către autoritatea competentă, precum și orice alte modalități accesibile publicului.d)reglementările profesionale reprezintă dispozițiile adoptate de Parlamentul României, Guvernul României, autorități ale administrației publice centrale, autorități administrative autonome, asociații, organizații sau organismele profesionale care vizează orice aspect referitor la reglementarea unei profesii.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 3 a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)Prevederile art. 2, art. 3 alin. (1)-(3), art. 5, 5^1, 8 și 14-16 dinLegea nr. 200/2004 se aplică în mod corespunzător.
 + 
Articolul 4Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național, desemnat în baza art. 37 alin. (1) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale, au obligația de a verifica dacă noile reglementări profesionale care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora sau care modifică reglementările profesionale existente nu sunt, în mod direct sau indirect, discriminatorii în funcție de cetățenie sau țara de reședință.(la 18-11-2022,
Articolul 4 a fost modificat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
 + 
Articolul 5(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale, desemnat conform Legii nr. 200/2004, efectuează o evaluare a proporționalității în conformitate cu prevederile art. 7 înainte de a introduce noi reglementări profesionale care restricționează accesul liber la profesiile reglementate sau exercitarea acestora ori înainte de a modifica dispozițiile existente.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 5 a fost modificat de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)În cazul actelor normative inițiate de Parlamentul României, obligația prevăzută la alin. (1) revine deputaților și/sau senatorilor inițiatori.(3)Amploarea evaluării prevăzute la alin. (1) trebuie să fie proporțională cu natura, conținutul și impactul dispoziției.(4)Motivele pentru care se consideră că o anumită dispoziție prevăzută la alin. (1) este justificată și proporțională se probează cu elemente calitative și, ori de câte ori este posibil și relevant, cu elemente cantitative, utilizând indicatori în acest sens. Indicatorii sunt stabiliți astfel încât să nu devină, direct sau indirect, obstacole nejustificate în aplicarea testului de proporționalitate.(5)Evaluarea proporționalității prevăzută la alin. (1) se realizează într-un mod obiectiv și independent.(6)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale monitorizează conformitatea reglementărilor profesionale, noi sau modificate, care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, după adoptare, cu principiul proporționalității, ținând seama în mod corespunzător de toate evoluțiile care au avut loc de la adoptarea dispozițiilor în cauză.(la 18-11-2022,
Alineatul (6) din Articolul 5 a fost modificat de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(7)Coordonatorul național monitorizează respectarea prevederilor prezentei legi de către autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și elaborează, la fiecare 2 ani, un raport de monitorizare. (la 18-11-2022,
Articolul 5 a fost completat de Punctul 5, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(8)În cazul în care, prin raportul de monitorizare, se constată nerespectarea dispozițiilor prezentei legi, autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, au obligația, la solicitarea coordonatorului național, de a adopta măsuri în vederea conformării cu principiul proporționalității.(la 18-11-2022,
Articolul 5 a fost completat de Punctul 5, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
 + 
Articolul 6(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale au obligația de a verifica dacă reglementările profesionale care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora pe care le introduc, precum și modificările pe care intenționează să le aducă dispozițiilor existente sunt justificate de obiective de interes public.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 6 a fost modificat de Punctul 6, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale analizează, în special, dacă reglementările profesionale prevăzute la alin. (1) sunt justificate în mod obiectiv de motive de ordine publică, de siguranță publică sau de sănătate publică ori de motive imperative de interes general, cum ar fi, de exemplu: păstrarea echilibrului financiar al sistemului de securitate socială; protecția consumatorilor, a beneficiarilor serviciilor și a lucrătorilor; garantarea bunei administrări a justiției; asigurarea corectitudinii tranzacțiilor comerciale; combaterea fraudei și prevenirea cazurilor de evaziune fiscală și de evitare a obligațiilor fiscale și asigurarea eficacității supravegherii fiscale; siguranța transporturilor; protecția mediului și a mediului urban; sănătatea animalelor; proprietatea intelectuală; protejarea și conservarea patrimoniului național istoric și artistic; obiectivele de politică socială; obiectivele de politică culturală.(la 18-11-2022,
Alineatul (2) din Articolul 6 a fost modificat de Punctul 6, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(3)Motivele de natură pur economică sau motivele strict administrative nu constituie motive imperative de interes public care să justifice o restricție privind accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora.
 + 
Articolul 7(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale au obligația de a adopta măsurile necesare pentru ca reglementările profesionale care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora pe care le introduc și modificările aduse dispozițiilor existente să fie adecvate pentru a garanta atingerea obiectivului urmărit și să nu depășească ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului respectiv.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 7 a fost modificat de Punctul 7, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)În acest scop, înainte de a adopta reglementările profesionale prevăzute la alin. (1), autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale iau în considerare:(la 18-11-2022,
Partea introductivă a Alineatului (2) din Articolul 7 a fost modificată de Punctul 8, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
a)natura riscurilor legate de obiectivele de interes public urmărite, în special riscurile pentru destinatarii serviciilor, inclusiv consumatori, profesioniști și părți terțe;b)dacă normele în vigoare, de natură specifică sau mai generală, cum ar fi legislația din domeniul siguranței produselor sau legislația în materie de protecție a consumatorilor, sunt insuficiente pentru a atinge obiectivul urmărit;c)caracterul adecvat al dispoziției în ceea ce privește aptitudinea sa de a atinge obiectivul urmărit și dacă dispoziția răspunde cu adevărat nevoii de a realiza acest obiectiv în mod coerent și sistematic și, prin urmare, abordează riscurile identificate în același mod ca în activități comparabile;d)impactul asupra liberei circulații a persoanelor și a serviciilor la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, asupra alegerilor consumatorilor și asupra calității serviciilor prestate;e)posibilitatea de a utiliza mijloace mai puțin restrictive pentru atingerea obiectivului de interes public; în cazul în care dispozițiile se justifică doar din motive de protecție a consumatorilor și în cazul în care riscurile identificate sunt limitate la relația dintre profesionist și consumator, neafectând astfel în mod negativ părțile terțe, este evaluat, în special, dacă obiectivul poate fi atins prin mijloace mai puțin restrictive decât rezervarea activităților;f)efectul dispozițiilor noi sau modificate, când se coroborează cu alte cerințe care restricționează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia, și în special modul în care dispozițiile noi sau modificate, coroborate cu alte cerințe, contribuie la același obiectiv de interes public și dacă sunt necesare pentru îndeplinirea sa.(la 18-11-2022,
Litera f) din Alineatul (2) , Articolul 7 a fost modificată de Punctul 9, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(3)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale analizează și următoarele elemente, atunci când sunt relevante pentru natura și conținutul reglementării profesionale care se introduce sau se modifică:(la 18-11-2022,
Partea introductivă a Alineatului (3) din Articolul 7 a fost modificată de Punctul 10, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
a)corelarea dintre sfera de cuprindere a activităților pe care le implică o profesie sau care sunt rezervate acesteia și calificarea profesională necesară;b)corelarea dintre complexitatea sarcinilor în cauză și necesitatea ca cei care le practică să posede anumite calificări profesionale specifice, în special în ceea ce privește nivelul, natura și durata formării profesionale sau experiența necesară;c)posibilitatea de a obține calificarea profesională prin căi alternative;d)dacă activitățile rezervate anumitor profesii pot fi sau nu pot fi partajate cu alte profesii și din ce motiv;e)gradul de autonomie în exercitarea unei profesii reglementate și impactul modalităților de organizare și supraveghere asupra atingerii obiectivului urmărit, în special în cazul în care activitățile referitoare la o profesie reglementată se desfășoară sub controlul și responsabilitatea unui profesionist calificat corespunzător;f)evoluțiile științifice și tehnologice care pot reduce sau crește în mod real asimetria dintre profesioniști și consumatori la nivelul informațiilor.(4)În vederea aplicării alin. (2) lit. f), autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, evaluează efectele reglementării profesionale noi sau ale celei modificate atunci când se coroborează cu alte cerințe care restricționează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia, ținând seama de faptul că pot exista atât efecte pozitive, cât și negative și îndeosebi următoarele:(la 18-11-2022,
Partea introductivă a Alineatului (4) din Articolul 7 a fost modificată de Punctul 11, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
a)activități rezervate, titlu profesional protejat sau orice altă formă de reglementare în sensul art. 3 alin. (1) din Legea nr. 200/2004;b)obligații de a se supune unei dezvoltări profesionale continue;c)norme referitoare la organizarea profesiei, la etica profesională și la supraveghere;d)apartenența obligatorie la o anumită organizație profesională sau la un anumit organism, regimurile de înregistrare sau autorizare, în special în cazul în care cerințele menționate presupun deținerea unei calificări profesionale specifice;e)restricții cantitative, în special cerințele care limitează numărul de autorizații pentru exercitarea unei profesii sau care stabilesc un număr minim sau maxim de salariați, de cadre de conducere sau de reprezentanți care dețin calificări profesionale specifice;f)cerințe privind o formă juridică specifică sau cerințe care se referă la deținerea de capital sau la conducerea unei societăți, în măsura în care aceste cerințe sunt legate în mod direct de exercitarea profesiei reglementate;g)restricții teritoriale, dacă este cazul;h)cerințe care restricționează exercitarea în comun sau în parteneriat a unei profesii reglementate, precum și normele în materie de incompatibilitate;i)cerințe privind asigurarea sau alte mijloace de protecție personală sau colectivă în ceea ce privește răspunderea civilă profesională;j)cerințe privind cunoștințele lingvistice, în măsura în care acestea sunt necesare pentru a exercita profesia;k)cerințe privind tarifele minime și/sau maxime;l)cerințe privind publicitatea.(5)Înainte de a introduce reglementările profesionale noi sau a le modifica pe cele existente, autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, au obligația de a verifica faptul că cerințele specifice legate de prestarea temporară sau ocazională de servicii, prevăzute de normele legale în vigoare, respectă principiul proporționalității, inclusiv cerințele privind:a)înregistrarea temporară automată sau afilierea pro forma la o asociație, organizație sau organism profesional; b)declarația prealabilă formulată de un prestator pentru prima prestare temporară de servicii pe teritoriul României sau în cazul unei schimbări materiale privind situația menționată în documentele solicitate și orice cerință similară acestei declarații;c)plata unei taxe, cotizații sau a oricăror alte costuri, necesare pentru îndeplinirea formalităților legale și administrative în vederea obținerii accesului la o profesie reglementată sau pentru exercitarea acesteia, pe care le suportă prestatorul de servicii.(la 18-11-2022,
Alineatul (5) din Articolul 7 a fost modificat de Punctul 12, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(6)Prevederile alin. (5) nu se aplică măsurilor, adoptate la nivel național în conformitate cu dreptul Uniunii Europene, menite să asigure respectarea termenilor și condițiilor de muncă aplicabile.(7)În cazul în care dispozițiile prevăzute la prezentul articol privesc reglementarea profesiilor din domeniul sănătății care au implicații pentru siguranța pacienților, autoritățile competente țin seama de obiectivul de a asigura un nivel ridicat de protecție a sănătății umane.
 + 
Articolul 8(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, pun, prin mijloace adecvate, la dispoziția cetățenilor, beneficiarilor serviciilor și altor părți interesate relevante, inclusiv a celor care nu sunt membri ai profesiei, informații privind reglementarea în cauză, înainte de a introduce noi reglementări profesionale sau de a modifica reglementările profesionale existente care limitează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora.(2)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, implică toate părțile vizate, le oferă posibilitatea de a-și face cunoscute punctele de vedere, inclusiv prin mijloace electronice, și organizează consultări publice.(la 18-11-2022,
Articolul 8 a fost modificat de Punctul 13, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
 + 
Articolul 9(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, asigură schimbul de informații cu autoritățile competente din celelalte state membre cu privire la prevederile prezentei legi și la modul concret în care acestea reglementează o profesie sau cu privire la efectele unei asemenea reglementări.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 9 a fost modificat de Punctul 14, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)Coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale informează Comisia Europeană cu privire la autoritățile publice responsabile cu transmiterea și primirea informațiilor în scopul aplicării prevederilor alin. (1).
 + 
Articolul 10Reglementările profesionale adoptate cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi, precum și celelalte aspecte reglementate prin prezenta lege pot face obiectul unei căi de atac eficiente în justiție, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, sau al altor dispoziții care asigură accesul la justiție. Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și autoritățile competente au obligația de a preciza, prin norme interne obligatorii, aplicabile la nivel național, calea de atac și modalitatea de exercitare a acesteia, inclusiv modalitatea de soluționare la nivelul autorității, anterior exercitării unei acțiuni în justiție.(la 18-11-2022,
Articolul 10 a fost modificat de Punctul 15, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
 + 
Articolul 11(1)Motivele pentru care reglementările profesionale evaluate în conformitate cu prezenta lege sunt considerate justificate și proporționale și care, alături de dispozițiile în cauză, urmează a fi comunicate Comisiei Europene în temeiul art. 3 alin. (4^4) din Legea nr. 200/2004 se înregistrează de către autoritatea competentă pentru profesia în cauză în baza de date a profesiilor reglementate creată și gestionată de Comisia Europeană, disponibilă publicului, care include o descriere generală a activităților care corespund fiecărei profesii.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 11 a fost modificat de Punctul 16, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)Autoritățile competente române și alte părți interesate pot prezenta observații Comisiei Europene sau altui stat membru care a notificat dispozițiile și motivele legale pentru care consideră că acestea sunt justificate și proporționale sau pot primi astfel de observații de la un alt stat membru.
 + 
Articolul 12(1)Autoritățile publice, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale inițiază sau, după caz, avizează, în temeiul art. 9 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 37 alin. (1^1) lit. f) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, proiectele care introduc noi reglementări profesionale ce restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora ori care modifică reglementările profesionale existente.(la 18-11-2022,
Alineatul (1) din Articolul 12 a fost modificat de Punctul 17, ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
)
(2)Proiectele prevăzute la alin. (1) sunt însoțite, în momentul inițierii, respectiv avizării, de o explicație suficient de detaliată care să permită evaluarea conformității cu principiul proporționalității prevăzut de art. 7.
Prezenta lege transpune dispozițiile Directivei (UE) 2018/958 a Parlamentului European și a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporționalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 9 iulie 2018.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
FLORIN IORDACHE
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ROBERT-MARIUS CAZANCIUC
București, 9 noiembrie 2020.Nr. 245.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x