Parlamentul României adoptă prezenta lege. +
Articolul ISe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 108 din 29 noiembrie 2023 pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, precum și a altor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1100 din 6 decembrie 2023, cu următoarele modificări și completări:1.La articolul I, după punctul 8 se introduce un nou punct, punctul 8^1, cu următorul cuprins:8^1.La articolul 14, după alineatul (1^2) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^3)-(1^5), cu următorul cuprins: (1^3)Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, personalul Consiliului Concurenței care desfășoară activități de examinare preliminară, analiză a unei plângeri și investigare a unei posibile încălcări a dispozițiilor art. 101 și 102 din TFUE de către întreprinderi sau asocieri de întreprinderi, prin acte sau fapte care pot afecta comerțul dintre statele membre ale Uniunii Europene, avizare pentru legalitate a ordinelor și deciziilor rezultate din acestea ori activități de reprezentare în litigiile generate de investigarea și/sau luarea deciziilor în temeiul acestor dispoziții beneficiază, pe parcursul derulării acestor activități, precum și a activităților-suport desfășurate în acest scop, de o majorare a salariilor de bază de la 15% până la 35%.(1^4)Activitățile efectuate, modalitatea de determinare a acestora cu privire la care se aplică prevederile alin. (1^3), precum și nivelul majorării se stabilesc prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței, în funcție de relevanța domeniului vizat de investigație, gradul de complexitate, perioada și nivelul de implicare în procedura de examinare preliminară, analiză a unei plângeri, investigație ori în procedura de reprezentare în fața instanțelor de judecată în litigiile menționate la alin. (1^3) aflate pe rolul acestora.(1^5)Drepturile prevăzute la alin. (1^3) se acordă din veniturile proprii ale Consiliului Concurenței prevăzute la art. 31 alin. (4). … … 2.La articolul I, după punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 12^1, cu următorul cuprins:12^1.La articolul 24, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu următorul cuprins:(9^1)Pentru activitatea depusă, coordonatorul Secretariatului CEISD beneficiază de indemnizație de ședință în aceleași condiții cu membrii CEISD. … … 3.La articolul I punctul 18, litera c) a alineatului (4) al articolului 31^2 se modifică și va avea următorul cuprins:c)indemnizațiile de ședință acordate membrilor CEISD și coordonatorului Secretariatului CEISD; … … 4.La articolul I, după punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 18^1, cu următorul cuprins: 18^1.După articolul 31^2 se introduce un nou articol, articolul 31^3, cu următorul cuprins: +
Articolul 31^3Din veniturile realizate de Consiliul Concurenței din activitățile prevăzute la art. 31 alin. (3) și art. 31^2 alin. (3) pot fi finanțate inclusiv cheltuieli de capital. … … 5.La articolul I punctul 35, alineatul (9) al articolului 38 se modifică și va avea următorul cuprins:(9)Întreprinderea care solicită protecția comunicării sale cu avocatul este obligată să prezinte inspectorilor de concurență o justificare adecvată și elementele relevante prin prisma argumentelor invocate în acest scop, fără să fie necesar însă să divulge conținutul acesteia. În cazul în care, în cursul unei inspecții, pe baza elementelor prezentate de întreprindere, inspectorii de concurență care desfășoară inspecția nu pot ajunge la o concluzie definitivă asupra incidenței prevederilor alin. (8) în privința unei comunicări cu avocatul, nefiind exclusă posibilitatea ca aceasta să fie protejată, aceștia sigilează și ridică respectiva comunicare, în dublu exemplar. … 6.La articolul VII punctul 4, alineatul (4) al articolului 3 se modifică și va avea următorul cuprins:(4)În cazul în care o investiție străină directă sau o investiție din Uniunea Europeană constituie, în același timp, și o operațiune de concentrare economică care intră sub incidența Legii nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, investitorul străin și, după caz, investitorul din Uniunea Europeană depun atât o cerere de autorizare în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, cât și o notificare a unei concentrări economice în sensul Legii nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. … 7.La articolul VII, după punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 5^1, cu următorul cuprins:5^1.La articolul 3, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5)Condițiile, termenele, procedura de examinare a investițiilor străine directe, a investițiilor noi și investițiilor din Uniunea Europeană, precum și modalitatea de stabilire a valorii investiției vor fi detaliate prin instrucțiuni ale Consiliului Concurenței, cu consultarea CEISD, cu avizul Consiliului Legislativ, puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței ce se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. … … 8.La articolul VII punctul 9, alineatele (3^1) și (6) ale articolului 9 se modifică și vor avea următorul cuprins:(3^1)În situația în care CEISD constată, în condițiile art. 5 alin. (2), că o investiție străină directă, o investiție nouă sau o investiție din Uniunea Europeană a fost pusă în aplicare cu nerespectarea prevederilor Regulamentului sau ale prezentei ordonanțe de urgență și afectează securitatea sau ordinea publică a României ori este de natură să afecteze proiecte sau programe de interes pentru Uniunea Europeană, CEISD va emite un aviz prin care va propune Guvernului să dispună investitorului, prin hotărâre, orice măsură, structurală sau comportamentală, adecvată pentru restabilirea situației existente anterior investiției nesupuse autorizării în condițiile prezentei ordonanțe de urgență.………………………………………………………………………………….(6)Dacă prin avizul transmis de CEISD se propune una dintre soluțiile prevăzute la alin. (2) lit. b) și c) și alin. (3^1), acesta este transmis Guvernului în vederea emiterii unei hotărâri prin care să autorizeze condiționat sau să respingă cererea de autorizare a investiției străine directe, a investiției noi sau a investiției din Uniunea Europeană sau să dispună măsurile de restabilire a situației existente anterior investiției. În cazul în care soluția propusă este cea de la alin. (2) lit. b), CEISD va transmite, în măsura în care consideră faptul că angajamentele sunt de natură să înlăture îngrijorările, angajamentele propuse și asumate de solicitant în vederea autorizării condiționate a investiției străine directe, investiției noi sau, după caz, a investiției din Uniunea Europeană, angajamente de natură să înlăture îngrijorările identificate de CEISD. Condițiile pentru acceptarea, evaluarea angajamentelor propuse și nominalizarea autorității sau instituțiilor publice care vor monitoriza respectarea angajamentelor vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului. … 9.La articolul VII, după punctul 13 se introduc trei noi puncte, punctele 13^1-13^3, cu următorul cuprins:13^1.La articolul 12, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1)Constituie contravenție, dacă fapta nu constituie infracțiune, și se sancționează, prin derogare de la dispozițiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă ce nu poate depăși 10% din cifra de afaceri totală mondială din anul financiar anterior sancționării, următoarele fapte ale investitorului străin și ale investitorului din Uniunea Europeană:a)furnizarea cu intenție sau din neglijență într-o cerere de autorizare a investiției străine directe, investiției noi sau, după caz, investiției din Uniunea Europeană de informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare; … b)punerea în aplicare a unei investiții străine directe, investiții noi sau, după caz, investiții din Uniunea Europeană fără ca aceasta să fie autorizată în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, săvârșită cu intenție sau din neglijență; … c)punerea în aplicare a investiției străine directe, investiției noi sau, după caz, investiției din Uniunea Europeană cu nerespectarea sau încălcarea angajamentelor asumate prin hotărârea de autorizare condiționată prevăzută la art. 9 alin. (2) lit. b), săvârșită cu intenție sau din neglijență; … d)necomunicarea informațiilor necesare examinării și avizării investiției străine directe în termenele legale și în mod complet și corect. … ………………………………………………………………………………….(3)În cazul întreprinderilor nou-înființate ca urmare a unei investiții străine directe, investiții noi sau, după caz, investiții din Uniunea Europeană care nu au înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, acestea vor fi sancționate cu amendă cuprinsă între 10.000.000 lei și 50.000.000 lei. … 13^2.La articolul 12, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:(3^1)Sunt nule de drept angajamentele, convențiile sau clauzele contractuale prin care se realizează direct sau indirect o investiție străină directă, o investiție din Uniunea Europeană sau o investiție nouă, atunci când respectiva investiție nu a făcut obiectul unei autorizări în condițiile prezentei ordonanțe de urgență și în condițiile Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune. … 13^3.La articolul 12, alineatul (9) se modifică și va avea următorul cuprins: (9)Contravențiile prevăzute la alin. (1) se constată și se sancționează de către Consiliul Concurenței prin decizie, pe baza concluziilor și analizei realizate de CEISD, care poate fi atacată la Curtea de Apel București, Secția contencios administrativ și fiscal, în termen de 15 zile de la comunicare. … … +
Articolul IIPrevederile art. II și ale art. IV alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică în situația acordării drepturilor prevăzute la art. 31 alin. (5) lit. c) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANUBucurești, 17 iulie 2024.Nr. 231.––