LEGE nr. 224 din 23 aprilie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 312 din 13 mai 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEOG 38 30/01/2000 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 6
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 8
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 9
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 14
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 15
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 16
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 74
ART. 1APROBA PEOG 38 30/01/2000
ART. 1COMPLETEAZA PEOG 38 30/01/2000 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 1
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 2
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 3
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 4
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 6
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 8
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 9
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 10
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 11
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 14
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 15
ART. 1MODIFICA PEOG 38 30/01/2000 ART. 16
ART. 1REFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
ART. 2PROPUNE REPUBLICAREAOG 38 30/01/2000
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulPROMULGAT DEDECRET 331 19/04/2002
ART. 2BAZA DE REPUBLICARE PENTRUOG (R) 38 30/01/2000

pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime care utilizează porturile româneşti sau care navighează în apele naţionale



Parlamentul României adopta prezenta lege. + 
Articolul 1Se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2000 privind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime care utilizează porturile româneşti sau care navighează în apele naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, cu următoarele modificări şi completări:1. Titlul ordonanţei va avea următorul cuprins:"ORDONANTAprivind implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc"2. La articolul 1, litera a) va avea următorul cuprins:"a) implementarea standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţa la bordul navelor maritime sub pavilion străin care utilizează porturile româneşti sau instalaţiile româneşti din largul marii, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc în scopul reducerii cazurilor de operare a navelor maritime substandard;"3. După articolul 1 se introduce articolul 1^1 cu următorul cuprins:"Art. 1^1. – Activitatea de control al statului portului – PSC constituie o obligaţie a Guvernului României, care deriva din Convenţia internationala Solas 74 şi se organizează în cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei."4. La articolul 2, punctele 2, 3, 6 şi 8-14 vor avea următorul cuprins:"2. autoritate competentă – Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi având rol de autoritate de stat în domeniul transporturilor maritime;3. certificate statutare – certificate prevăzute de convenţiile aplicabile, eliberate de autoritatea competentă a statului de pavilion sau de societatea de clasificare imputernicita în acest sens de autoritatea competentă, care conţin date concrete şi corecte, îndeplinesc prevederile convenţiilor şi cărora le corespund particularităţile navei, echipajul şi echipamentele acesteia;……………………………………………………………….6. inspecţie – verificarea la bordul unei nave a valabilităţii certificatelor statutare a documentelor necesare, a stării navei, a echipamentelor sale şi a echipajului acesteia, precum şi a condiţiilor de viaţa şi de muncă ale echipajului;………………………………………………………………..8. inspector PSC – persoana fizica autorizata de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei să efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului – PSC şi care îşi angajează răspunderea în faţa autorităţii competente;9. instalaţii româneşti din largul marii – instalaţii fixe sau mobile care operează pe sau deasupra platoului continental românesc;10. nava – orice nava maritima căreia i se aplică una sau mai multe convenţii aplicabile şi care arboreaza pavilionul unei tari străine;11. nava substandard – nava ale carei corp, maşini, echipamente sau siguranţa operationala sunt în mod substanţial sub standardele cerute prin convenţiile aplicabile sau al carei echipaj nu este în conformitate cu documentul privind echipajul minim de siguranţă la bord;12. societate de clasificare – o societate imputernicita de autoritatea competentă a statului de pavilion sa elibereze certificatele statutare, prevăzute de convenţiile aplicabile, navelor care arboreaza pavilionul sau;13. reţinere – măsura luată de autoritatea competentă atunci când starea navei sau a echipajului acesteia nu corespunde în mod substanţial prevederilor convenţiilor aplicabile, indiferent dacă această măsură afectează sau nu programul normal al navei;14. stoparea operaţiunilor – interdicţia pentru o nava de a opera datorită deficienţelor constatate care, în parte sau în totalitate, ar imprima un caracter de periculozitate pentru nava, pentru porturi sau pentru instalaţiile româneşti din largul marii."5. La articolul 2, partea introductivă a punctului 4 va avea următorul cuprins:"4. convenţii aplicabile: "6. La articolul 3 alineatul (1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:"a) face escala într-un port românesc sau la instalaţii româneşti din largul marii;b) ancoreaza într-un port românesc sau la instalaţii româneşti din largul marii."7. La articolul 3, alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:"(3) La efectuarea inspecţiei unei nave care arboreaza pavilionul unui stat care nu este membru al uneia dintre convenţiile aplicabile autoritatea competentă trebuie să se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave şi echipamentului sau nu este mai favorabil decât cel aplicat unei nave care arboreaza pavilionul unui stat membru la acea convenţie aplicabilă.(4) Navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare, navele construite din lemn, navele guvernamentale exploatate în scopuri necomerciale, precum şi navele de agrement care nu sunt angajate în comerţ nu fac obiectul prevederilor acestei ordonanţe."8. Articolul 4 va avea următorul cuprins:"Art. 4. – Dotările necesare desfăşurării activităţii de control al statului portului – PSC se vor finanta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei."9. La articolul 6, alineatele (1)-(3) vor avea următorul cuprins:"Art. 6. – (1) Inspectorii PSC vor efectua inspecţii care vor consta într-o vizita la bordul navei în vederea verificării validităţii certificatelor statutare şi a altor documente care trebuie să existe la bordul navei în original, în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, a stării navei, a echipamentului şi echipajului sau, precum şi a condiţiilor de viaţa şi de muncă ale echipajului.(2) Dacă certificatele statutare şi documentele prevăzute la alin. (1) sunt valabile şi inspectorul PSC este satisfăcut de starea generală a navei, inclusiv de cea a compartimentului maşinilor şi de condiţiile de muncă şi viaţa ale echipajului şi pasagerilor, inspecţia se va limita la deficientele raportate sau observate, în cazul existenţei acestora.(3) Atunci când inspectorul PSC are motive întemeiate de a crede, în baza observaţiilor făcute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia nu îndeplineşte în mod substanţial cerinţele unei convenţii aplicabile, va fi efectuată o inspecţie detaliată."10. Articolul 8 va avea următorul cuprins:"Art. 8. – (1) Autoritatea competenţa trebuie să se asigure ca toate deficientele confirmate sau descoperite în timpul inspecţiei sunt remediate în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile.(2) În cazul unor deficiente care pun în pericol, în mod obiectiv, siguranţa, sănătatea sau mediul, autoritatea competentă, prin nota scrisă, va lua măsura reţinerii navei sau a stoparii operaţiunilor. Nota scrisă privind reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor va fi comunicată imediat comandantului navei şi reprezentantului proprietarului ori, după caz, operatorului navei în România. Nota scrisă privind reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor va fi retrasă numai atunci când pericolul este înlăturat ori atunci când autoritatea competentă hotărăşte ca nava poate pleca sau ca operaţiunile pot fi terminate fără nici un risc pentru siguranţa şi sănătatea pasagerilor ori a echipajului, fără a prezenta un pericol pentru alte nave sau un pericol de poluare a mediului marin.(3) În circumstanţe excepţionale, atunci când starea generală a unei nave este în mod evident substandard, autoritatea competentă poate suspenda inspecţia acesteia până când comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori reprezentanţii acestora au luat măsurile necesare în vederea conformarii cu prevederile corespunzătoare ale convenţiilor aplicabile.(4) În cazul în care autoritatea competentă a luat măsura reţinerii navei, aceasta va informa imediat, prin nota scrisă, administraţia statului de pavilion şi consulul sau, în absenta acestuia, următorul reprezentant diplomatic al statului de pavilion despre toate circumstanţele în care a fost emisă nota de reţinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informată şi societatea de clasificare responsabilă de eliberarea certificatelor statutare ale navei.(5) Prevederile prezentei ordonanţe nu vor aduce atingere nici unor prevederi adiţionale ale convenţiilor aplicabile cu privire la procedurile de notificare şi de raportare referitoare la controlul statului portului – PSC.(6) În exercitarea controlului statului portului – PSC, conform prevederilor prezentei ordonanţe, autoritatea competentă va face tot posibilul pentru a evita reţinerea sau întârzierea nejustificată a unei nave. Dacă o nava este reţinută sau intarziata în mod nejustificat, proprietarul ori operatorul acesteia are dreptul la despăgubire pentru orice pierdere sau prejudiciu suferit. În toate aceste cazuri proba reţinerii sau întârzierii nejustificate a navei este în sarcina reclamantului.(7) Autoritatea care a luat măsura reţinerii navei sau stoparea operaţiunilor este direct răspunzătoare dacă această măsură se dovedeşte ca a fost luată în mod nejustificat.(8) În cazul în care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave notifica autorităţii competente, înainte sau imediat după intrarea navei în port, orice deficiente ale navei care intra sub incidenţa convenţiilor aplicabile, a căror remediere urmează să fie facuta înainte de plecarea navei din port, reţinerea acesteia va fi hotărâtă numai dacă deficientele care o justifica au fost descoperite după ce comandantul a anuntat ca nava este pregatita pentru inspecţie. Aceeaşi procedura va fi aplicată atunci când autoritatea competentă primeşte notificarea ca nava este programata în vederea efectuării inspecţiilor de clasa sau a celor conforme prevederilor legislaţiei statului pavilionului."11. Articolul 9 va avea următorul cuprins:"Art. 9. – (1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentanţii acestora în România au dreptul de a contesta nota de reţinere a navei data de autoritatea competentă. Contestaţia nu determina suspendarea măsurii de reţinere.(2) Contestarea notei de reţinere se face în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările şi completările ulterioare.(3) O dată cu emiterea notei de reţinere autoritatea competentă va informa comandantul navei despre dreptul sau de a face contestaţie."12. La articolul 10 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:"b) care refuza să se conformeze cerinţelor convenţiilor aplicabile, neindreptandu-se spre şantierul de reparaţii indicat, li se va refuza accesul în toate porturile româneşti până când proprietarul sau operatorul nu va furniza autorităţii competente proba îndeplinirii în totalitate a cerinţelor convenţiilor aplicabile. În aceste circumstanţe autoritatea competentă va informa imediat toate autorităţile competente ale celorlalte state membre ale acordului."13. La articolul 11, alineatele (1), (4) şi (5) vor avea următorul cuprins:"Art. 11. – (1) Inspecţiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizaţi în acest sens de autoritatea competentă.…………………………………………………………………(4) Fiecare inspector PSC va deţine în timpul exercitării atribuţiilor sale o legitimatie specială, eliberata de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, care atesta faptul ca inspectorul PSC este autorizat să efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului – PSC.(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregătire specială pentru a aprofunda cunoştinţele necesare privind prevederile convenţiilor aplicabile şi efectuarea inspecţiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la seminarii periodice pentru actualizarea cunoştinţelor."14. La articolul 14 alineatul (2), litera e) va avea următorul cuprins:"e) societatea de clasificare, imputernicita în acest sens de autoritatea competentă care a eliberat navei certificatele statutare, în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, în numele statului de pavilion;"15. La articolul 15, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:"Art. 15. – (1) Dacă în urma efectuării inspecţiilor prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (3) se confirma sau se descoperă deficiente care reclama reţinerea navei, în conformitate cu prevederile uneia dintre convenţiile aplicabile, contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspecţiilor pentru anularea măsurii de reţinere a navei va fi suportată de proprietarul sau de operatorul navei ori de reprezentantul acestuia în portul în care s-a făcut inspecţia.(2) Contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspecţiilor prevăzute la art. 10 alin. (4) va fi suportată de proprietarul sau de operatorul navei."16. Articolul 16 va avea următorul cuprins:"Art. 16. – (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va elabora regulamentul de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe, care va fi aprobat prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei asigura direct sau prin delegare de competenţa, prin instituţii publice subordonate, aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe."
 + 
Articolul 2Ordonanţa Guvernului nr. 38/2000, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 2 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.PREŞEDINTELE SENATULUINICOLAE VACAROIUAceastă lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 3 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANU––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x