Parlamentul României adoptă prezenta lege. +
Articolul UNICSe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 141 din 28 octombrie 2008 pentru modificarea Legii nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 6 noiembrie 2008, cu următoarele modificări și completări:1.Titlul ordonanței de urgență se modifică și va avea următorul cuprins:ORDONANȚĂ DE URGENȚĂpentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă … 2.La articolul I, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul ILegea nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, se modifică și se completează după cum urmează: … 3.La articolul I, înainte de punctul 1, care devine punctul 1^1, se introduce un nou punct, punctul 1, cu următorul cuprins:1.Titlul legii va avea următorul cuprins:LEGEprivind educația tinerilor capabili de performanță înaltă … … 4.La articolul I punctul 1, devenit punctul 1^1, articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 1Prezenta lege creează cadrul juridic de organizare instituțională și de desfășurare a programelor de educație diferențiată pentru tinerii capabili de performanță înaltă. … 5.La articolul I, după punctul 1^1 se introduc zece noi puncte, punctele 1^2-1^11, cu următorul cuprins:1^2.Articolul 2 se abrogă … 1^3.Articolul 3 va avea următorul cuprins: +
Articolul 3Educația diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă se poate realiza prin:a)adaptarea obiectivelor, conținuturilor, a strategiilor didactice de predare, învățare și evaluare la posibilitățile aptitudinale, cognitive, afective și motrice, la ritmul și la stilul de învățare ale tinerilor capabili de performanță înaltă; … b)educarea tinerilor capabili de performanță înaltă în centre specializate, publice sau private, prin intermediul claselor specializate, al școlilor de weekend, al taberelor de instruire, al școlilor de vară și al programelor de învățământ la distanță sau prin alte forme. … … 1^4.Articolul 4 va avea următorul cuprins: +
Articolul 4În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile folosite au următoarele semnificații:a)tineri capabili de performanță înaltă – tinerii identificați prin metode științifice ca având realizări și/sau aptitudini potențiale în oricare dintre următoarele domenii, izolate sau în combinație: capacitate intelectuală generală, aptitudini academice specifice, gândire productivă și creativă, abilitate în leadership, talent pentru arte, aptitudini psihomotrice; … b)trasee curriculare diferențiate – curriculum și organizarea programului școlar adaptate nevoilor individuale ale tinerilor capabili de performanță înaltă. … … 1^5.Articolul 5 va avea următorul cuprins: +
Articolul 5(1)Identificarea tinerilor capabili de performanță înaltă se realizează de echipe formate din specialiști în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori și satisface exigențele de obiectivitate, fidelitate, validitate și fiabilitate.(2)Membrii acestor echipe nu pot efectua activități de pregătire cu tinerii selectați. … 1^6.Articolul 6 se abrogă. … 1^7.Articolul 7 va avea următorul cuprins: +
Articolul 7În procesul de identificare se utilizează profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, chestionare, teste psihologice de aptitudini școlare, individuale și colective, de inteligență, de creativitate, de aptitudini speciale, analiza activității și a rezultatelor școlare, precum și alte instrumente și procedee elaborate de specialiști. … 1^8.Articolul 8 va avea următorul cuprins: +
Articolul 8Procedurile de identificare a tinerilor capabili de performanță înaltă proveniți din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor și prin implicarea reprezentanților comunității locale. … 1^9.Articolul 9 se abrogă. … 1^10.Articolul 10 va avea următorul cuprins: +
Articolul 10Traseele curriculare diferențiate se structurează în conformitate cu principiile generale ale curriculumului național, în funcție de domeniul de manifestare a abilității și ținându-se cont de nevoile specifice ale tinerilor capabili de performanță înaltă. … 1^11.Articolele 11-14 se abrogă. … … 6.La articolul I, după punctul 2 se introduc cinci noi puncte, punctele 2^1-2^5, cu următorul cuprins:2^1.Articolul 16 va avea următorul cuprins: +
Articolul 16Strategiile didactice se adaptează formelor specifice de organizare a procesului instructiv-educativ pentru tineri capabili de performanță înaltă, contextului sociocultural, precum și profilului de personalitate și gradului de maturitate psihologică ale acestora. … 2^2.Articolul 17 se abrogă. … 2^3.Articolul 18 va avea următorul cuprins: +
Articolul 18(1)Evaluarea tinerilor capabili de performanță înaltă se adaptează în funcție de traseele curriculare diferențiate, ținându-se cont de standardele curriculare aprobate de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării.(2)La sfârșitul fiecărui an școlar, tinerii incluși în program sunt evaluați de echipele prevăzute la art. 5, în vederea menținerii sau excluderii din programul de pregătire. … 2^4.Titlul capitolului IV va avea următorul cuprins: +
Capitolul IVPregătirea personalului didactic implicat în instruirea tinerilor capabili de performanță înaltă … 2^5.Articolul 19 va avea următorul cuprins: +
Articolul 19Formarea cadrelor didactice necesare selectării, instruirii și evaluării anuale a tinerilor capabili de performanță înaltă se face pe baza unor programe de pregătire specifice care vizează atât aplicarea de curriculum, cât și metodele de selecție și evaluare a tinerilor capabili de performanță înaltă. … … 7.La articolul I, după punctul 3 se introduc trei noi puncte, punctele 3^1-3^3, cu următorul cuprins:3^1.Articolul 21 va avea următorul cuprins: +
Articolul 21Formarea continuă certificată a cadrelor didactice include și programe de perfecționare în domeniul psihopedagogiei tinerilor capabili de performanță înaltă. … 3^2.Articolul 22 va avea următorul cuprins: +
Articolul 22Formarea altor categorii de specialiști, cum ar fi: psihologi, asistenți sociali, pedagogi, psihopedagogi, include cursuri specializate în domeniul identificării tinerilor capabili de performanță înaltă, al consilierii, psihoterapiei și managementului personal al acestora. … 3^3.Articolul 23 va avea următorul cuprins: +
Articolul 23Ministerul Educației, Cercetării și Inovării coordonează organizarea unor programe naționale de formare în domeniul educației tinerilor capabili de performanță înaltă. … … 8.La articolul I punctul 4, titlul capitolului V se modifică și va avea următorul cuprins: +
Capitolul VInstruirea diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă … 9.La articolul I punctul 5, articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 24(1)Instruirea diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă este coordonată metodologic de Centrul Național de Instruire Diferențiată, organ de specialitate cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educației, Cercetării și Inovării.(2)Centrul Național de Instruire Diferențiată este înființat în scopul identificării, pregătirii, stimulării și valorificării potențialului tinerilor capabili de performanță înaltă. … 10.La articolul I punctul 6, articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 25În domeniul instruirii diferențiate a tinerilor capabili de performanță înaltă, Centrul Național de Instruire Diferențiată are următoarele atribuții:a)elaborarea și aplicarea de strategii și politici pentru selecția, pregătirea, stimularea și susținerea tinerilor și a cadrelor didactice în activități de performanță înaltă; … b)coordonarea realizării de trasee curriculare diferențiate și a strategiilor didactice specifice educației tinerilor capabili de performanță înaltă; … c)elaborarea de liste orientative de resurse informaționale, în scopul aplicării programelor de educație diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă; … d)colaborarea cu instituțiile de învățământ superior, cu departamentele de pregătire a personalului didactic, în vederea realizării unor programe de pregătire a specialiștilor în metodologiile de predare specifice educației tinerilor capabili de performanță înaltă; … e)coordonarea metodologică a activității centrelor de instruire diferențiată județene/al municipiului București; … f)pregătirea și promovarea unui suport informațional privind educația diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă și participarea la acțiuni de informare referitoare la educația diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă; … g)elaborarea regulamentelor de organizare și funcționare a centrelor de instruire diferențiată județene/al municipiului București. … … 11.La articolul I punctul 7, articolul 26 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 26(1)Inspectoratele școlare județene/al municipiului București înființează centre de instruire diferențiată județene/al municipiului București, conform unei metodologii elaborate de Centrul Național de Instruire Diferențiată.(2)La nivel județean, instruirea diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă se realizează în microcentre de performanță, care funcționează în unități de învățământ care demonstrează capacitatea de a desfășura astfel de acțiuni, sub coordonarea centrelor de instruire diferențiată județene/al municipiului București, iar finanțarea se face de la bugetul local.(3)Metodologia de organizare și desfășurare a instruirii diferențiate la nivel județean/al municipiului București se aprobă prin ordin al ministrului educației, cercetării și inovării. … 12.La articolul I punctul 8, articolul 27 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 27Ministerul Educației, Cercetării și Inovării alocă, din bugetul propriu, fonduri pentru programe de instruire diferențiată ale Centrului Național de Instruire Diferențiată și ale inspectoratelor școlare județene, respectiv ale Inspectoratului Școlar al Municipiului București. … Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREȘEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂBucurești, 26 mai 2009.Nr. 189._________