LEGE nr. 17 din 9 ianuarie 2007 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 2ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 3MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 4MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 5MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 6ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 7MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 8MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 9ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 10MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 11ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 12ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 13ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 14ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 16MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 17ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 18MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 19MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 21MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 22MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 23MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 24MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 25MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 26MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 27MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
CAP. 5MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
CAP. 6MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PELEGE 17 09/01/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 75
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ART. 1ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 15ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 20ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 24ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 25ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 26ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 26REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
ART. 27ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 28ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 29ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 30ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 31ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 32ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 33ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 34ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 35ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 36ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 37ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
ART. 37REFERIRE LALEGE 87 10/04/2006
ART. 37REFERIRE LAOUG 75 12/07/2005
ART. 38REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
CAP. 5ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
CAP. 6ARE LEGATURA CUOUG 141 28/10/2008 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ActulREFERIT DEDECRET 818 25/05/2009
ART. 2ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 3MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 4MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 5MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 6ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 7MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 8MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 9ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 10MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 11ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 12ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 13ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 14ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 16MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 17ABROGAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 18MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 19MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 21MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 22MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 23MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 24MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 25MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 26MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
ART. 27MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
CAP. 5MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009
CAP. 6MODIFICAT DELEGE 189 26/05/2009

privind educaţia tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă(actualizată până la data de 9 noiembrie 2008*)



––––*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 43 din 19 ianuarie 2007. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 9 noiembrie 2008, cu modificările şi completările aduse de ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008.Parlamentul României adoptă prezenta lege. + 
Capitolul IDispoziţii generale şi definiţii + 
Articolul 1Prezenta lege creează cadrul juridic de organizare instituţională şi desfăşurare a programelor de educaţie diferenţiată pentru tinerii supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.––––Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.
 + 
Articolul 2De dispoziţiile prezentei legi beneficiază tinerii supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, cetăţeni români cu domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României.
 + 
Articolul 3În conformitate cu reglementările Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta lege urmăreşte să promoveze şi să garanteze dreptul la o educaţie diferenţiată, creând un cadru legislativ şi tehnico-logistic pentru formarea de elite profesionale în toate domeniile de activitate, prin intermediul:a) educaţiei diferenţiate, ca ansamblu de programe educaţionale formale, nonformale şi informale, adecvate dezvoltării segmentului de populaţie reprezentat de tinerii supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, caracterizat prin nevoi particulare;b) educării tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, în centre specializate, publice sau private, prin intermediul claselor specializate, al şcolilor de weekend, al taberelor de instruire, al şcolilor de vară şi al programelor de învăţământ la distanţă sau prin alte forme;c) curriculumului diferenţiat, ca modalitatea de adaptare a obiectivelor, conţinuturilor, a strategiilor didactice de predare, învăţare şi evaluare la posibilităţile aptitudinale, la nivelul posibilităţilor cognitive, afective şi motrice, la ritmul şi la stilul de învăţare ale tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă;d) parteneriatelor public-private între instituţiile publice şi organizaţiile care au competenţă în domeniul educaţiei tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.
 + 
Articolul 4În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile folosite au următoarele semnificaţii:1. supradotare – un grad superior mediei convenţionale de dezvoltare a aptitudinilor generale sau/şi specifice, care necesită experienţe de învăţare diferenţiate prin volum şi profunzime în raport cu experienţele obişnuite furnizate de şcoală;2. tineri capabili de performanţă înaltă – tinerii identificaţi prin metode ştiinţifice ca având realizări şi/sau aptitudini potenţiale în oricare dintre următoarele domenii, izolate sau în combinaţie: capacitatea intelectuală generală, aptitudini academice specifice, gândire productivă şi creativă, abilitate în leadership, talent pentru arte, aptitudini psihomotrice;3. nevoi particulare – nevoile de informare, socializare, integrare în colectivităţi, utilizare a potenţialului nativ şi format, exprimare creativă şi recunoaştere a valorilor personale;4. curriculum specializat – ansamblul coerent de conţinuturi, metode de învăţare şi metode de evaluare a performanţelor şcolare, organizat în vederea îmbogăţirii şi aprofundării competenţelor, exersării abilităţilor înalte şi formării comportamentelor specifice determinării performanţelor în domenii de studiu bine definite;5. trasee curriculare diferenţiate – traseele de instruire individualizată, cu dreptul de selectare a materiilor de studiu din pachete de curricula oferite pe mai multe direcţii de studiu;6. programe de mentoring – programele de direcţionare a eforturilor în relaţia maestru-discipol;7. programe de tutoring – programele de îmbunătăţire a performanţelor personale prin lecţii suplimentare individualizate sub supravegherea şi monitorizarea unei persoane cu competenţă în domeniul selectat.
 + 
Capitolul IIIdentificarea tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă + 
Articolul 5Identificarea tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, trebuie să reprezinte o parte integrantă a procesului educativ şi se va face conform procedurilor definite de supradotare, validate de programe internaţionale.
 + 
Articolul 6Procesul de identificare a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, trebuie să fie realizat de echipe formate din specialişti în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori şi trebuie să satisfacă exigenţe de obiectivitate, fidelitate, validitate şi fiabilitate.
 + 
Articolul 7Identificarea va utiliza următoarele instrumente şi procedee:a) profiluri psihocomportamentale;b) autoapreciere;c) nominalizări efectuate de profesori şi/sau de grupul de prieteni;d) studii de caz;e) ghiduri de nominalizare;f) chestionare;g) teste psihologice de aptitudini şcolare, individuale şi colective, de inteligenţă, de creativitate, de aptitudini speciale;h) analiza activităţii şcolare;i) interviuri care acoperă definiţia supradotării.
 + 
Articolul 8Procedurile de identificare a elevilor cu abilităţi înalte proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor.
 + 
Articolul 9Orice măsurare, diagnosticare şi evaluare a nivelului abilităţilor are o valoare de predicţie limitată în timp.
 + 
Capitolul IIITrasee curriculare diferenţiate + 
Articolul 10Traseele curriculare se întocmesc în conformitate cu standardele de performanţă specifice tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă.
 + 
Articolul 11Traseele curriculare diferenţiate se structurează în conformitate cu principiile generale ale curriculumului naţional şi cu normele de elaborare specifice educaţiei tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, validate la nivel internaţional, şi au principii educaţionale specifice.
 + 
Articolul 12Conţinuturile traseelor curriculare sunt concepute diferit, în funcţie de domeniul de manifestare a abilităţii, urmărind obiective specifice.
 + 
Articolul 13Adaptarea conţinuturilor traseelor curriculare la categoria tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, se realizează atât sub aspect cantitativ – volumul informaţiei, cât şi sub aspect calitativ – ritm, stil de învăţare, interdisciplinarităţi.
 + 
Articolul 14Conţinuturile curriculare trebuie selectate în funcţie de interesele tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, şi de nevoile societăţii.
Art. 15 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008. + 
Articolul 16Strategiile didactice şi metodele de predare se adaptează formelor specifice de organizare a procesului instructiv-educativ necesar tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, prin accelerarea studiilor de specialitate în multiple forme, înfiinţarea de grupe sau clase speciale şi a unor module diferenţiate şi individualizate de studii.
 + 
Articolul 17Metodologia didactică specifică se adaptează la profilul de personalitate şi la gradul de maturitate psihologică ale tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, precum şi la contextul sociocultural.
 + 
Articolul 18Obiectivele specifice în evaluarea procesului instructiv-educativ în cadrul învăţământului diferenţiat se stabilesc prin standarde curriculare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la întocmirea cărora vor fi consultate organizaţiile nonguvernamentale şi/sau instituţiile cu experienţă, competenţă şi capacitate de expertiză în acest domeniu.
 + 
Capitolul IVPregătirea personalului autorizat + 
Articolul 19Formarea cadrelor didactice necesare instruirii tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, se face pe baza unor programe de pregătire care vor cuprinde curriculumul şi metodologiile didactice optime pentru educarea şi instruirea acestora, ţinând cont de natura şi nevoile lor.
Art. 20 a fost abrogat de pct. 3 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008. + 
Articolul 21Formarea continuă certificată a cadrelor didactice se realizează prin programe de perfecţionare în domeniul psihopedagogiei tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, acreditate conform normativelor în vigoare şi metodologiilor validate pe plan internaţional de către organizaţiile de profil.
 + 
Articolul 22Formarea altor categorii de specialişti, psihologi, asistenţi sociali, pedagogi, psihopedagogi, se realizează prin cursuri specializate în domeniile identificării, consilierii şi psihoterapiei, managementului personal şi instituţional şi marketingului educaţional.
 + 
Articolul 23Diseminarea şi aprofundarea metodologiilor şi tehnologiilor educaţionale specifice pentru educarea tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, şi pentru înţelegerea psihologiei specifice acestui profil se vor face prin programe naţionale de formare de formatori. Aceste programe vor fi gestionate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi vor utiliza atât specialişti în domeniu din ţară, cât şi specialişti din centrele internaţionale.
 + 
Capitolul VInstruirea diferenţiată––––Titlul Cap. V a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008. + 
Articolul 24Instruirea diferenţiată a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţe înalte, este coordonată metodologic de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, organ de specialitate cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.––––Art. 24 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.
 + 
Articolul 25În domeniul instruirii diferenţiate a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar îi revin următoarele atribuţii:a) elaborarea şi aplicarea de strategii şi politici pentru selecţia, pregătirea şi susţinerea tinerilor şi a cadrelor didactice în activităţi de performanţă înaltă;b) realizarea de programe şcolare-pilot şi trasee curriculare diferenţiate, destinate introducerii metodologiilor de lucru specifice educaţiei tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă;c) adaptarea normelor, standardelor curriculare şi metodologiilor psihopedagogice internaţionale la specificul problematicii naţionale;d) colaborarea cu instituţiile de învăţământ superior, cu departamentele de pregătire a personalului didactic, în vederea realizării unor programe de pregătire a specialiştilor în metodologiile de predare specifice educaţiei tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă;e) propune Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului politici privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de selecţionare şi pregătire a loturilor olimpice lărgite şi restrânse, participante la olimpiadele internaţionale/concursurile internaţionale, pe discipline de studiu;f) pregătirea şi promovarea unui suport informaţional privind educaţia diferenţiată a tinerilor supradotaţi şi participarea la acţiuni de informare referitoare la educaţia diferenţiată a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă;g) selecţionarea, în condiţiile legii, a unor colaboratori pentru realizarea obiectivelor propuse.––––Art. 25 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.
 + 
Articolul 26(1) La nivel judeţean, instruirea diferenţiată a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, este coordonată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(2) Instruirea diferenţiată a tinerilor supradotaţi, capabili de performanţă înaltă, se desfăşoară în unităţi de învăţământ, stabilite de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, finanţarea făcându-se de la bugetul local.(3) Metodologia de organizare şi desfăşurare a instruirii diferenţiate la nivel judeţean se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.––––Art. 26 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.
 + 
Articolul 27Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului poate aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru programe de instruire diferenţiată ale Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar şi ale inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv ale Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.––––Art. 27 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.
Cap. VI a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 28 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 29 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 30 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 31 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 32 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 33 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.Art. 34 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 35 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 36 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008.––––Art. 37 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008. + 
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale + 
Articolul 38Dispoziţiile prezentei legi se completează cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 39(1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. La data intrării în vigoare a legii se abrogă orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează regulamentele care decurg din aplicarea acesteia şi stabileşte măsuri tranzitorii.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORBOGDAN OLTEANUp. PREŞEDINTELE SENATULUI,DORU IOAN TĂRĂCILĂBucureşti, 9 ianuarie 2007.Nr. 17.––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x