privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 40/2004 pentru modificarea şi completarea Legii spitalelor nr. 270/2003
Parlamentul României adopta prezenta lege. +
Articolul ISe aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 40 din 29 ianuarie 2004 pentru modificarea şi completarea Legii spitalelor nr. 270/2003, adoptata în temeiul art. 1 pct. V.2 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004, cu urmatoarele modificari şi completari:1. La articolul I punctul 3, literele a), b), f), g), h) şi n) ale articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:"a) spitalul general este spitalul care are organizate în structura, de regula, 3 din cele 4 specialitati de baza, respectiv medicina interna, pediatrie, obstetrica-ginecologie şi chirurgie;b) spitalul de specialitate este spitalul care asigura asistenţa medicală intr-o specialitate în conexiune cu alte specialitati complementare; … ……………………………………………………………………………. f) spitalul municipal şi spitalul orasenesc sunt spitale generale care au în componenta cel puţin specialitatile de baza, cu excepţia spitalelor municipale organizate în reşedinţa de judet;g) spitalul comunal este unitatea sanitara cu paturi, care asigura asistenţa medicală de specialitate pentru populatia din mai multe localităţi rurale apropiate, având în componenta sectii sau compartimente de medicina interna, pediatrie şi obstetrica; … h) spitalul clinic este spitalul care are în componenta cel puţin două clinici universitare care asigura asistenţa medicală, desfăşoară activitate de invatamant, cercetare stiintifica medicală şi de educatie continua. Institutele, centrele medicale şi spitalele de specialitate care au în componenta o clinica universitara sunt spitale clinice; … …………………………………………………………………………..n) institutele şi centrele medicale clinice sunt unităţi de asistenţa medicală de specialitate în care se desfăşoară şi activitate de invatamant şi cercetare stiintifica medicală, de indrumare şi coordonare metodologica pe domeniile lor de activitate, precum şi de educatie medicală continua; pentru asistenţa medicală de specialitate se pot organiza centre medicale în care nu se desfăşoară activitate de invatamant medical şi cercetare stiintifica medicală;" … 2. La articolul I, după punctul 4 se introduc punctele 4^1 şi 4^2 cu urmatorul cuprins:"4^1. Literele b), f) şi k) ale alineatului (3) al articolului 10 vor avea urmatorul cuprins:«b) sectii sau compartimente de specialitate cu un numar minim de paturi, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii pentru: medicina interna, anestezie şi terapie intensiva, chirurgie generală, traumatologie şi ortopedie, pediatrie, obstetrica-ginecologie şi neonatologie, boli infectioase, neurologie, O.R.L. şi oftalmologie, cu excepţia situaţiilor în care în localitatea respectiva funcţionează spitale de specialitate. Optional se pot organiza sectii sau compartimente şi în alte specialitati;……………………………………………………………………………f) servicii sau compartimente de prevenire şi control al infectiilor nozocomiale, în functie de numărul de paturi din spital; … ……………………………………………………………………………k) serviciu sau compartiment de relatii cu publicul şi alte servicii.» … 4^2 . Alineatul (7) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:«(7) Regulamentul de organizare şi functionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se stabileste prin lege.»"3. La articolul I punctul 5, alineatul (8) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:"(8) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor primesc o indemnizatie lunara în cuantum de 48% din salariul unui secretar de stat, cu condiţia participării la toate sedintele din luna respectiva."4. La articolul I punctul 6, alineatul (3) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:"(3) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sunt incompatibili cu calitatea de membru în organele de conducere ale spitalelor şi nu pot detine cabinete sau clinici private."5. La articolul I, după punctul 6 se introduce punctul 6^1 cu urmatorul cuprins:"6^1 . Alineatele (1) şi (3) ale articolului 19 vor avea urmatorul cuprins:«Art. 19. – (1) Înfiinţarea sau desfiintarea spitalelor publice se face prin hotărâre a Guvernului, initiata de Ministerul Sănătăţii, cu avizul consiliului local, respectiv judetean, sau de către ministerele şi instituţiile cu retea sanitara proprie, cu avizul Ministerului Sănătăţii.……………………………………………………………………………(3) Reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirilor pentru spitalele publice se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea conducerii spitalelor, cu avizul consiliului judetean sau al consiliului local, după caz, iar în cazul unităţilor sanitare din subordinea ministerelor şi a instituţiilor cu retea sanitara proprie, prin ordin sau decizie a ministrului ori a directorului institutiei, cu avizul Ministerului Sănătăţii. Structura organizatorica a unităţilor sanitare din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu retea sanitara proprie se stabileste cu avizul Ministerului Sănătăţii.»" … 6. La articolul I punctul 7, articolul 23 va avea urmatorul cuprins:"Art. 23. – (1) Conducerea executiva a spitalelor publice este asigurata de comitetul director.(2) Din comitetul director fac parte: … a) directorul general; … b) directorul general adjunct medical, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu excepţia spitalelor clinice, institutelor şi centrelor medicale clinice; … c) contabilul-sef; … d) directorul administrativ, pentru spitalele cu peste 200 de paturi, cu excepţia spitalelor clinice, institutelor şi centrelor medicale clinice; … e) directorul de ingrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi. … (3) Persoanele care deţin clinici private ori sunt actionari sau asociaţi la societăţi comerciale care au în obiectul de activitate furnizarea de servicii medicale sunt incompatibile cu calitatea de membru în comitetul director al spitalului. … (4) Membrii comitetului director sunt numiti pe o perioadă de 4 ani de către consiliul de administratie, prin concurs organizat în condiţiile legii. … (5) Comitetul director conduce întreaga activitate a spitalului între sedintele consiliului de administratie, în conformitate cu hotărârile acestuia. … (6) Directorul general conduce activitatea comitetului director. … (7) Conducerea executiva a spitalelor publice cu un numar mai mic de 200 de paturi este asigurata de directorul general şi de contabilul-sef. … (8) În cadrul spitalului se organizeaza consiliul medical, format din medicii şefi de secţie, şefi de departamente, laboratoare sau compartimente. … (9) Atribuţiile şi competentele consiliului medical se aproba prin ordin al ministrului sănătăţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România." … 7. La articolul I, punctul 9 va avea urmatorul cuprins:"9. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:«Art. 25. – (1) Consiliul de administratie este format din 7-9 membri, în functie de marimea spitalului şi de complexitatea serviciilor medicale acordate. Preşedintele consiliului de administratie este ales din randul membrilor săi, cu majoritate simpla din numărul total.(2) Membrii consiliului de administratie sunt: … a) doi reprezentanti ai Ministerului Sănătăţii sau ai directiei de sănătate publică, după caz; … b) doi reprezentanti numiti de consiliul judetean ori local, dintre care unul specialist în finante publice locale, sau de ministerele ori instituţiile cu retea sanitara proprie, după caz; … c) un reprezentant al Colegiului Medicilor din România; … d) un reprezentant al Ordinului Asistentilor Medicali din România; … e) directorul general; … f) doi reprezentanti ai universitatii sau facultatii de medicina, pentru spitalele clinice, universitare, institutele şi centrele medicale clinice. … (3) Pentru spitalele din sistemul de aparare, ordine publică, siguranţa naţionala şi autoritate judecătorească, membrii în consiliul de administratie al spitalului sunt desemnaţi conform reglementarilor proprii. … (4) Validarea componentei nominale a consiliului de administratie se face de către Comisia Naţionala de Acreditare a Spitalelor. Până la constituirea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, validarea componentei nominale a consiliilor de administratie se face, după caz, de către directia de sănătate publică, Ministerul Sănătăţii, respectiv directiile de specialitate din cadrul ministerelor şi instituţiilor cu retea sanitara proprie. … (5) La sedintele consiliului de administratie participa, fără drept de vot, cate un reprezentant al organizaţiilor sindicale şi patronale semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramura sanitara. … (6) Consiliul de administratie este condus de către presedinte. … (7) Atribuţiile principale ale consiliului de administratie sunt urmatoarele: … a) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare anuale, în condiţiile legii; … b) organizeaza concurs pentru ocuparea functiilor de director general, director general adjunct medical, a celorlalte functii de director şi a functiei de contabil-sef, în baza regulamentului aprobat în acest scop prin ordin al ministrului sănătăţii; preşedintele consiliului de administratie numeste în functie persoanele care au promovat concursul; … c) aproba masurile pentru dezvoltarea activităţii spitalului, în concordanta cu nevoile de servicii medicale ale populatiei; … d) aproba planul de achizitii publice, precum şi lista investitiilor şi a lucrărilor de reparatii curente sau capitale care urmeaza să se realizeze într-un exercitiu financiar, în condiţiile legii; … e) analizeaza modul de indeplinire a obligaţiilor comitetului director şi activitatea directorului general, dispunand măsuri de imbunatatire a activităţii; … f) negociaza, prin presedinte şi directorul general, contractele de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate. … (8) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este nevoie, la solicitarea majorităţii membrilor săi, a presedintelui sau a directorului general, şi ia decizii cu majoritatea simpla din numărul total al membrilor.»" … 8. La articolul I, punctul 10 se abroga.9. La articolul I punctul 11, alineatul (1) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:"Art. 26. – (1) Pentru spitalele clinice şi universitare, precum şi pentru institutele şi centrele medicale clinice, candidatii la functia de director general trebuie să fie cadre didactice universitare de predare şi sa indeplineasca condiţiile prevăzute la alin. (2) şi (3). Pentru institutele şi centrele medicale clinice pot participa şi cercetatori stiintifici gradul I."10. La articolul I, după punctul 12 se introduce punctul 12^1 cu urmatorul cuprins:"12^1 . Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:«(2) Revocarea membrilor comitetului director, şi anume a directorului general, a directorului general adjunct medical, a directorului administrativ, a contabilului-sef sau a directorului de ingrijiri, în cazul nerealizarii indicatorilor de performanţă a activităţii stabiliti în contractul de administrare sau în cazul savarsirii de abuzuri ori de abateri, se face de către consiliul de administratie. Ministerul Sănătăţii, directia de sănătate publică şi/sau ministerul de resort pot propune revocarea membrilor comitetului director.»"11. La articolul I punctul 15, alineatul (1) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:"Art. 35. – (1) Spitalele publice sunt institutii publice finantate din venituri proprii şi funcţionează pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale prestate pe bază de contracte incheiate cu casele de asigurări de sănătate şi din alte surse, conform legii."12. La articolul I punctul 16, alineatul (3) al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:"(3) Bugetele locale participa la finantarea unor cheltuieli de întreţinere şi gospodarire, reparatii, consolidare, extindere, modernizare şi finalizare a construcţiilor unităţilor sanitare publice, de interes judetean sau local, în limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie în bugetele locale."13. La articolul I punctul 19, articolul 39 va avea urmatorul cuprins:"Art. 39. – (1) În cazul existentei unor datorii la data numirii conducerii spitalului, acestea vor fi evidentiate separat în contractul de administrare prin care se vor stabili posibilitatile şi intervalul în care aceste datorii vor fi lichidate, în condiţiile legii.(2) În situaţii deosebite care afectează starea de sănătate a populatiei, declarate prin ordin al ministrului sănătăţii, datoriile care necesita suplimentarea bugetului de venituri şi cheltuieli aprobate se suporta din Fondul de rezerva al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate." … 14. La articolul I, după punctul 19 se introduc punctele 19^1 şi 19^2 cu urmatorul cuprins:"19^1 . Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:«Art. 40. – (1) Auditul public intern se exercită de către o structura specializata, organizata în condiţiile legii la nivelul spitalului. În cazul în care nu este organizata o astfel de structura specializata, auditul public intern se exercită de către structura specializata din cadrul directiei de sănătate publică sau din cadrul Ministerului Sănătăţii, respectiv de ministerul de resort, după caz.»19^2 . După articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmatorul cuprins:«Art. 40^1 . – (1) Fondul de dezvoltare a spitalului se constituie din urmatoarele surse:a) cota-parte din amortizarea calculată lunar şi cuprinsa în bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, cu pastrarea echilibrului financiar; … b) sume rezultate din valorificarea bunurilor disponibile, precum şi din cele casate cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; … c) sponsorizari cu destinaţia "dezvoltare"; … d) o cota de 20% din excedentul bugetului de venituri şi cheltuieli înregistrat la finele exercitiului financiar; … e) sume rezultate din închirieri sau concesionari. … (2) Fondul de dezvoltare se utilizeaza pentru procurarea de echipamente şi aparatura medicală şi de laborator, necesare desfăşurării activităţii spitalului, şi se aproba o dată cu bugetul de venituri şi cheltuieli. … (3) Soldul fondului de dezvoltare ramas la finele anului se reporteaza în anul următor, fiind folosit cu aceeasi destinatie.»" … 15. La articolul I, după punctul 21 se introduce punctul 21^1 cu urmatorul cuprins:"21^1 . Alineatul (2) al articolului 45 va avea urmatorul cuprins:«(2) Cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea în unitatile sanitare prevăzute la art. 6 şi 7, precum şi în unitatile asimilate acestora beneficiaza de o indemnizatie minima de 50% din drepturile salariale cuvenite functiei şi gradului profesional, acordată în plus faţă de retributia cuvenita din invatamant.»" +
Articolul IIÎn termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se adoptă legea privind organizarea şi functionarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. +
Articolul IIIÎn termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, se organizeaza concurs pentru ocuparea posturilor pentru functia de director general, precum şi pentru celelalte functii care fac parte din comitetul director, la spitalele în care posturile nu sunt ocupate prin concurs.Această lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 23 februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.p. PRESEDINTELE SENATULUI,GHEORGHE BUZATUAceastă lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,VIOREL HREBENCIUCBucureşti, 14 mai 2004.Nr. 151.––