pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit
Parlamentul României adoptă prezenta lege. +
Articolul IOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97 din 29 iunie 2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 14 iulie 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Alineatul 1 al articolului 7 va avea următorul cuprins:"Art. 7. – Casa centrală garantează în întregime obligaţiile cooperativelor de credit afiliate, în conformitate cu reglementările emise de aceasta. Pentru aceasta casa centrală va constitui rezerva mutuală de garantare pe baza cotizaţiilor cooperativelor de credit afiliate, în conformitate cu reglementările emise de casa centrală în acest scop, şi a unei cote de maximum 5% din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit al casei centrale."2. Alineatul 1 al articolului 8 va avea următorul cuprins:"Art. 8. – Poate fi membru cooperator orice persoană fizică care are capacitate deplină de exerciţiu, are domiciliul/reşedinţa în raza teritorială de operare a cooperativei de credit, a semnat sau a acceptat, după caz, actul constitutiv al acesteia şi a subscris şi a vărsat cel puţin numărul de părţi sociale stabilit prin actul constitutiv-cadru."3. Alineatul 2 al articolului 9 va avea următorul cuprins:"Cererea de înscriere va cuprinde cel puţin următoarele elemente: numele şi prenumele solicitantului, codul numeric personal, domiciliul şi, după caz, reşedinţa, numărul şi valoarea părţilor sociale pe care intenţionează să le subscrie şi data semnării cererii. De asemenea, cererea de înscriere va include şi declaraţia de acceptare a prevederilor actului constitutiv."4. Articolul 13 va avea următorul cuprins:"Art. 13. – Calitatea de membru cooperator al unei cooperative de credit încetează prin retragere, prin schimbarea domiciliului/reşedinţei în afara razei teritoriale de operare a cooperativei de credit, prin excludere sau ca urmare a decesului. De asemenea, calitatea de membru cooperator al unei cooperative de credit poate înceta şi ca urmare a divizării, fuziunii sau lichidării cooperativei de credit."5. Alineatul 2 al articolului 15 va avea următorul cuprins:"Condiţiile şi procedurile de stingere a obligaţiilor patrimoniale dintre cooperativa de credit şi membrul cooperator, respectiv succesorii legali ai acestuia, pentru cazurile de încetare a calităţii de membru cooperator ca urmare a schimbării domiciliului/reşedinţei în afara razei teritoriale de operare a cooperativei de credit, a excluderii sau ca urmare a decesului se vor stabili prin actul constitutiv-cadru."6. Alineatul 1 al articolului 17^1 va avea următorul cuprins:"Art. 17^1. – În scopul întrajutorării fiecare membru cooperator care solicită un împrumut va constitui un fond social al cărui cuantum va fi stabilit prin actul constitutiv."7. Articolul 18 va avea următorul cuprins:"Art. 18. – Cooperativele de credit repartizează anual 20% din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit pentru constituirea unui fond de rezervă, până când fondul astfel constituit egalează capitalul social, apoi maximum 10% până în momentul în care fondul a ajuns de două ori mai mare decât capitalul social. După atingerea acestui nivel alocarea de sume pentru fondul de rezervă se face din profitul net. Pentru calculul repartizărilor la fondul de rezervă se va avea în vedere nivelul capitalului social existent la sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar.Cooperativele de credit repartizează anual din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit sumele destinate constituirii rezervei generale pentru riscul de credit, în limita a 2% din soldul creditelor acordate.Prevederile alin. 1 şi 2 sunt aplicabile până la încheierea exerciţiului financiar al anului 2004 inclusiv.Începând cu exerciţiul financiar al anului 2005, cooperativele de credit constituie fondul de rezervă potrivit dispoziţiilor legislaţiei privind societăţile comerciale şi, de asemenea, constituie fondul pentru riscuri bancare generale din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit, în limita a 1% din soldul activelor purtătoare de riscuri specifice activităţii bancare, aşa cum sunt stabilite prin reglementările Băncii Naţionale a României cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, în măsura în care sumele respective se regăsesc în profitul net.La determinarea nivelului fondului pentru riscuri bancare generale se vor avea în vedere şi sumele reprezentând rezerva generală pentru riscul de credit, constituită potrivit alin. 2, existentă în sold.Fondul de rezervă şi rezerva generală pentru riscul de credit, constituite potrivit alin. 1 şi 2, nu vor fi diminuate în funcţie de limitele şi cotele prevăzute la alin. 4 şi vor fi utilizate potrivit destinaţiilor prevăzute de reglementările legale.Modul de utilizare a fondului pentru riscuri bancare generale se stabileşte prin reglementări ale Băncii Naţionale a României.Cooperativele de credit repartizează anual 25% din profitul contabil determinat după deducerea impozitului pe profit pentru constituirea unei rezerve de întrajutorare, destinată creării condiţiilor necesare în vederea deducerii costurilor operaţiunilor bancare desfăşurate cu membrii cooperatori."8. La articolul 21, literele a), c), d) şi j) vor avea următorul cuprins:"a) acceptarea de depozite de la membrii cooperatori, precum şi de la persoane fizice şi juridice care domiciliază/au sediul social şi îşi desfăşoară activitatea în raza teritorială de operare a cooperativei de credit;……………………………………………………..c) acordarea de credite microîntreprinderilor, organizaţiilor obşteşti şi de cult, asociaţiilor familiale, persoanelor fizice cu profesii libere reglementate, care au sediul social şi îşi desfăşoară activitatea în raza teritorială de operare a cooperativei de credit; … d) derularea de credite, în numele şi în contul statului, din surse puse la dispoziţie pentru membrii cooperatori, precum şi pentru microîntreprinderi, organizaţii obşteşti şi de cult, asociaţii familiale, persoane fizice cu profesii libere reglementate, care au sediul social şi îşi desfăşoară activitatea în raza teritorială de operare a cooperativei de credit; … ………………………………………………………j) consultanţă privind activităţile desfăşurate de organizaţiile cooperatiste de credit, acordată membrilor cooperatori, precum şi persoanelor fizice, microîntreprinderilor, organizaţiilor obşteşti şi de cult, asociaţiilor familiale şi persoanelor fizice cu profesii libere reglementate, care domiciliază/au sediul social şi îşi desfăşoară activitatea în raza teritorială de operare a cooperativei de credit;" … 9. La articolul 25, literele a) şi h) vor avea următorul cuprins:"a) numele şi prenumele, locul şi data naşterii, cetăţenia, domiciliul şi, după caz, reşedinţa membrilor cooperatori fondatori;………………………………………………………h) numele şi prenumele, locul şi data naşterii, cetăţenia, domiciliul şi, după caz, reşedinţa administratorilor, conducătorilor şi cenzorilor desemnaţi;" … 10. La articolul 29, prima liniuţă va avea următorul cuprins:"- un registru al membrilor cooperatori, care să cuprindă numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul şi, după caz, reşedinţa acestora, numărul şi valoarea părţilor sociale deţinute;"11. Alineatul 1 al articolului 35 va avea următorul cuprins:"Art. 35. – În adunarea generală membrii cooperatori pot fi reprezentaţi prin delegaţi care vor fi desemnaţi numai din rândul membrilor cooperatori care nu deţin calitatea de membru al consiliului de administraţie, în baza unei delegaţii în formă autentică sau certificate de secretarul unităţii administrativ-teritoriale în care îşi au domiciliul/reşedinţa membrii cooperatori respectivi. Delegaţiile vor fi depuse în original la locul şi termenul stabilite prin înştiinţarea de convocare şi vor fi menţionate în procesul-verbal."12. Alineatul 2 al articolului 47 va avea următorul cuprins:"Administratorii sunt revocabili şi sunt numiţi pe o perioadă de cel mult 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi."13. Litera g) a alineatului 2 al articolului 59 va avea următorul cuprins:"g) aprobă politica de creditare a cooperativei de credit şi creditele acordate de aceasta, aflate în competenţa sa, cu respectarea reglementărilor emise de casa centrală la care cooperativa de credit este afiliată."14. Articolul 65 va avea următorul cuprins:"Art. 65. – Conducătorii cooperativei de credit trebuie să aibă, de preferinţă, domiciliul/reşedinţa în raza teritorială de operare a cooperativei de credit."15. La articolul 66, după alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu următorul cuprins:"În situaţia în care conducătorii cooperativei de credit nu au cetăţenie română, cel puţin unul dintre aceştia trebuie să ateste cunoaşterea limbii române."16. Prima teză a alineatului 7 al articolului 69 se abrogă.17. Articolul 102 va avea următorul cuprins:"Art. 102. – Casele centrale repartizează anual 20% din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit pentru constituirea unui fond de rezervă, până când fondul astfel constituit egalează capitalul social, apoi maximum 10% până în momentul în care fondul a ajuns de două ori mai mare decât capitalul social. După atingerea acestui nivel, alocarea de sume pentru fondul de rezervă se face din profitul net. Pentru calculul repartizărilor la fondul de rezervă se va avea în vedere nivelul capitalului social existent la sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar.Casele centrale repartizează anual din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit sumele destinate constituirii rezervei generale pentru riscul de credit, în limita a 2% din soldul creditelor acordate.Prevederile alin. 1 şi 2 sunt aplicabile până la încheierea exerciţiului financiar al anului 2004 inclusiv.Începând cu exerciţiul financiar al anului 2005, casele centrale ale cooperativelor de credit constituie fondul de rezervă potrivit dispoziţiilor legislaţiei privind societăţile comerciale şi, de asemenea, constituie fondul pentru riscuri bancare generale din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit, în limita a 1% din soldul activelor purtătoare de riscuri specifice activităţii bancare, aşa cum sunt stabilite prin reglementările Băncii Naţionale a României cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, în măsura în care sumele respective se regăsesc în profitul net.La determinarea nivelului fondului pentru riscuri bancare generale se vor avea în vedere şi sumele reprezentând rezerva generală pentru riscul de credit, constituită potrivit alin. 2, existentă în sold.Fondul de rezervă şi rezerva generală pentru riscul de credit, constituite potrivit alin. 1 şi 2, nu vor fi diminuate în funcţie de limitele şi cotele prevăzute la alin. 4 şi vor fi utilizate potrivit destinaţiilor prevăzute de reglementările legale.Modul de utilizare a fondului pentru riscuri bancare generale se stabileşte prin reglementări ale Băncii Naţionale a României.Casele centrale repartizează anual o cotă din profitul contabil determinat înainte de deducerea impozitului pe profit pentru constituirea rezervei mutuale de garantare, care va fi utilizată în scopul garantării obligaţiilor cooperativelor de credit afiliate, în măsura în care sumele respective se regăsesc în profitul net. Modul de constituire şi de utilizare, precum şi nivelul rezervei mutuale de garantare vor fi stabilite prin reglementări ale caselor centrale. Casele centrale sunt obligate să menţină, pe lângă rezerva minimă obligatorie, un nivel al activelor cu grad mare de lichiditate cel puţin egal cu cel al rezervei mutuale de garantare."18. La articolul 104, litera b) va avea următorul cuprins:"b) acordarea de credite persoanelor fizice, altele decât membrii cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate, şi persoanelor juridice care au domiciliul/reşedinţa, respectiv au sediul social sau îşi desfăşoară activitatea printr-o unitate fără personalitate juridică în raza teritorială de operare a casei centrale;"19. Alineatul 2 al articolului 116 va avea următorul cuprins:"Administratorii sunt revocabili şi sunt numiţi pe o perioadă de cel mult 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi."20. Litera h) de la punctul 1 al alineatului 2 al articolului 121 va avea următorul cuprins:"h) aprobă politica de creditare a casei centrale şi stabileşte prin reglementări proprii modul de aprobare a creditelor acordate de casa centrală;"21. La articolul 121 alineatul 2 punctul 2, după litera h) se introduce litera i) cu următorul cuprins:"i) stabileşte prin reglementări proprii cadrul general de aprobare a creditelor acordate de cooperativele de credit afiliate, cu respectarea reglementărilor emise de Banca Naţională a României."22. Articolul 125 va avea următorul cuprins:"Art. 125. – Conducătorii casei centrale trebuie să aibă, pe perioada exercitării funcţiei, reşedinţa în localitatea în care îşi are sediul casa centrală."23. La articolul 126, după alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu următorul cuprins:"În situaţia în care conducătorii casei centrale nu au cetăţenie română, cel puţin unul dintre conducătorii acesteia trebuie să ateste cunoaşterea limbii române."24. Prima teză a articolului 128 se abrogă.25. Litera c) a alineatului 2 al articolului 189 va avea următorul cuprins:"c) amendă aplicabilă organizaţiei cooperatiste de credit sau, după caz, auditorului financiar, între 0,1% şi 1% din capitalul social, ori administratorilor, conducătorilor, membrilor biroului executiv sau cenzorilor, între 1-6 salarii medii brute de încadrare/organizaţie ale acestora din luna precedentă, la data constatării faptei; amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;" +
Articolul II(1) Organizaţiile cooperaţiei de credit şi organizaţiile cooperatiste de credit ale căror cereri de autorizare a funcţionării, depuse în temeiul art. 146 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, au fost respinse de Banca Naţională a României şi care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, se află într-o procedură de atac prevăzută la art. 202 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 pot solicita Băncii Naţionale a României, direct, autorizarea de funcţionare, în regimul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, cu modificările aduse prin prezenta lege. … (2) Organizaţiile cooperaţiei de credit şi organizaţiile cooperatiste de credit, prevăzute la alin. (1), vor renunţa la calea de atac prevăzută la art. 202 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 în vederea solicitării autorizării de funcţionare, potrivit prevederilor prezentei legi. … (3) În aplicarea prevederilor alin. (1), organizaţiile cooperaţiei de credit şi organizaţiile cooperatiste de credit ale căror cereri de autorizare a funcţionării, depuse în temeiul art. 146 alin. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, au fost respinse de Banca Naţională a României şi care au hotărât solicitarea autorizării funcţionării în condiţiile prezentei legi pot proceda, în baza hotărârilor organelor statutare competente, după cum urmează: … a) în termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, casele centrale vor proceda la reorganizare prin fuziune, în vederea constituirii unei reţele cooperatiste de credit; … b) în termen de 6 luni de la expirarea termenului prevăzut la lit. a), casa centrală rezultată din fuziune, precum şi cooperativele de credit afiliate la aceasta vor întreprinde măsurile necesare pentru îndeplinirea la nivelul fiecărei cooperative de credit din reţea, precum şi la nivelul reţelei cooperatiste în ansamblu a cerinţelor stabilite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, precum şi a reglementărilor emise în aplicarea acestora, inclusiv prin operaţiuni de fuziune a cooperativelor de credit, de majorare a capitalului social al acestora, de evaluare a calităţii activelor şi de provizionare a lor în mod corespunzător. Actele constitutive ale cooperativelor de credit rezultate din fuziune se întocmesc cu respectarea prevederilor actului constitutiv-cadru al reţelei elaborat de casa centrală; … c) în termen de 3 luni de la expirarea perioadei prevăzute la lit. b), organizaţiile cooperaţiei de credit şi organizaţiile cooperatiste de credit care au finalizat operaţiunile de fuziune, au renunţat la utilizarea căilor de atac prevăzute la art. 202 şi care îndeplinesc cerinţele stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 şi prin normele emise în aplicarea acesteia vor solicita Băncii Naţionale a României autorizarea funcţionării. … (4) Casa centrală şi cooperativele de credit vor face dovada că atât la nivelul lor, cât şi la nivelul reţelei cooperatiste de credit sunt îndeplinite cerinţele privind nivelul indicatorilor de prudenţă bancară stabiliţi prin norme ale Băncii Naţionale a României pentru organizaţiile cooperatiste de credit autorizate să funcţioneze. Calculul indicatorilor se va face în conformitate cu reglementările în vigoare la data cererii de autorizare, pentru data reprezentând sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii. … (5) Cererea de autorizare va fi înaintată Băncii Naţionale a României în forma stabilită de aceasta. … (6) Documentaţia care trebuie să însoţească cererea şi procedura de autorizare vor fi stabilite prin reglementările Băncii Naţionale a României. … (7) Documentaţia va cuprinde cel puţin următoarele: … a) actul constitutiv-cadru elaborat de casa centrală care solicită autorizarea funcţionării; … b) actele constitutive ale cooperativelor de credit, actualizate, elaborate în baza actului constitutiv-cadru menţionat la lit. a); … c) certificatul de înregistrare, însoţit de încheierea judecătorului delegat la oficiul registrului comerţului, din care să rezulte că acesta a dispus înscrierea în registrul comerţului a menţiunilor corespunzătoare actelor constitutive menţionate la lit. b); … d) studiul de fezabilitate al reţelei, din care să rezulte îndeplinirea cerinţelor legale, precum şi capacitatea reţelei de a funcţiona în scopul pentru care s-a înfiinţat, cu respectarea cerinţelor prudenţiale aplicabile, precum şi capacitatea casei centrale şi a structurii sale organizatorice de a realiza sarcinile şi responsabilităţile ce îi revin, decurgând din atribuţiile conferite de lege pe linia supravegherii, controlului, reglementării şi autorizării organizaţiilor cooperatiste afiliate, precum şi în ceea ce priveşte transferul de fonduri intrareţea; … e) declaraţie privind lichidarea operaţiunilor prevăzute la art. 246^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000; … f) situaţiile financiare întocmite pentru sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii; situaţiile financiare ale casei centrale şi cele ale cooperativelor de credit afiliate vor fi certificate de auditori financiari autorizaţi de Camera Auditorilor Financiari din România. Situaţiile financiare trebuie să concorde cu datele înscrise în registrele de contabilitate, registre care trebuie ţinute în conformitate cu reglementările contabile în vigoare; … g) calculul capitalului agregat şi al fondurilor proprii, situaţia clasificării creditelor şi plasamentelor şi a necesarului de provizioane specifice de risc de credit, calculul indicatorilor de solvabilitate, situaţiile privind expunerile mari, situaţiile privind împrumuturile acordate persoanelor aflate în relaţii speciale, personalului propriu şi familiilor acestuia, întocmite potrivit reglementărilor în vigoare, în condiţiile provizionării activelor potrivit reglementărilor Băncii Naţionale a României, pentru sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, atât la nivelul fiecărei entităţi din reţea, cât şi la nivelul reţelei, după caz; … h) documentele care să ateste îndeplinirea cerinţelor legale de către conducători, administratori, auditori financiari; … i) confirmarea de către casa centrală a afilierii fiecărei cooperative de credit, a îndeplinirii cerinţelor legale de către conducătorii propuşi ai cooperativelor de credit, precum şi a faptului că în urma verificărilor efectuate de casa centrală rezultă atât faptul că actul constitutiv al fiecărei cooperative de credit este întocmit cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 şi a actului constitutiv-cadru, cât şi faptul că fiecare organizaţie din reţea îndeplineşte cerinţele legale referitoare la nivelul capitalului, al fondurilor proprii, precum şi la nivelul celorlalţi indicatori de prudenţă bancară, calculaţi în condiţiile provizionării activelor potrivit reglementărilor Băncii Naţionale a României; … j) documente care să ateste deţinerea cu titlu legal a spaţiului reprezentând sediul social, pentru casa centrală şi pentru fiecare cooperativă de credit din reţea; … k) proiectul normelor privind transferul de fonduri intrareţea şi al normelor privind cerinţele ce trebuie îndeplinite de către conducători, elaborate de casa centrală; … l) confirmarea privind existenţa reglementărilor proprii ale casei centrale şi ale cooperativelor de credit afiliate, elaborate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 şi ale reglementărilor emise în aplicarea acestora, aplicabile organizaţiilor cooperatiste de credit; … m) documente care să justifice provenienţa fondurilor utilizate pentru achiziţionarea părţilor sociale, în cazul membrilor cooperatori care au subscris şi vărsat părţi sociale de cel puţin echivalentul în lei a 10.000 euro; sumele utilizate pentru dobândirea părţilor sociale trebuie să provină din surse proprii, iar participaţia fiecărui membru cooperator la capitalul unei cooperative de credit nu trebuie să se situeze la un asemenea nivel încât retragerea membrului cooperator respectiv să aibă un impact semnificativ asupra situaţiei financiare a întregii reţele. … (8) Banca Naţională a României va examina şi va soluţiona cererea de autorizare a funcţionării în termen de 6 luni de la depunerea cererii, examinarea şi aprecierea efectuându-se în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 şi cu normele de aplicare emise de Banca Naţională a României, aplicabile la data înregistrării cererii. … (9) Prevederile art. 143 alin. 2 şi ale art. 145 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 se aplică în mod corespunzător. … (10) Operaţiunile de fuziune a caselor centrale şi a cooperativelor de credit prevăzute la alin. (3) se vor efectua în regimul stabilit de Legea nr. 109/1996 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei de consum şi a cooperaţiei de credit, completat cu dispoziţiile dreptului comun privind reorganizarea comercianţilor persoane juridice. … (11) În aplicarea prevederilor prezentului articol, organizaţiile cooperatiste de credit constituite pe parcursul procesului de autorizare prevăzut la art. 250 alin. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 nu vor putea avea calitatea de cooperativă de credit absorbantă a unei organizaţii a cooperaţiei de credit. … (12) Prevederile art. 146 şi 258 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 nu sunt aplicabile organizaţiilor cooperaţiei de credit/organizaţiilor cooperatiste de credit care solicită autorizarea în temeiul prezentei legi. … (13) Prevederile art. 246^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 se aplică în mod corespunzător. În acest sens, operaţiunile bancare, activităţile, investiţiile şi contractele vor fi lichidate până la sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare. … (14) Prevederile art. 250 alin. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 se aplică în mod corespunzător, începând cu data expirării termenului prevăzut la alin. (3) lit. b). În acest sens, casa centrală şi cooperativele de credit vor depune câte o declaraţie, semnată de reprezentanţii legali, din care să rezulte că, la data depunerii cererii de autorizare, acestea au toate obligaţiile scadente onorate, nu înregistrează un nivel negativ al activului net şi că indicatorii de solvabilitate se situează cel puţin la nivelul minim prevăzut prin reglementările Băncii Naţionale a României pentru organizaţiile cooperatiste de credit autorizate. … (15) În cazul nesolicitării autorizaţiei de funcţionare în termen de 13 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi sau al neobţinerii autorizaţiei de funcţionare după epuizarea procedurii de autorizare la Banca Naţională a României şi a căilor de atac prevăzute la art. 202 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, organizaţiile cooperaţiei de credit şi organizaţiile cooperatiste de credit prevăzute la alin. (1) se dizolvă de drept şi intră imediat în lichidare, conform prevederilor Legii nr. 109/1996, cu modificările ulterioare, şi ale dreptului comun referitoare la persoanele juridice cu scop lucrativ, dispoziţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicabile. … +
Articolul III(1) Începând cu exerciţiul financiar al anului 2004, cooperativele de credit prevăzute la art. 68 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 vor numi un auditor financiar, care va audita inclusiv situaţiile financiare anuale, retratate, întocmite de organizaţiile cooperatiste de credit pentru exerciţiul financiar al anului 2003, cu termen de depunere 30 noiembrie 2004. … (2) Mandatul cenzorilor numiţi de cooperativele de credit, potrivit art. 68 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, se va limita de la data numirii auditorului financiar la îndeplinirea obligaţiei de certificare a situaţiilor financiare anuale întocmite pentru exerciţiul financiar al anului 2003. Mandatul cenzorilor va înceta la data depunerii situaţiilor financiare menţionate. … +
Articolul IV(1) Organizaţiile cooperatiste de credit vor putea să îşi organizeze un corp propriu de executori, a cărui activitate va fi strict legată de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând organizaţiilor cooperatiste de credit. … (2) Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului justiţiei. … +
Articolul VBanca Naţională a României va emite reglementări în aplicarea prezentei legi, în termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a acesteia. +
Articolul VIPrevederile din cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la cenzorii cooperativelor de credit şi la activitatea acestora, se abrogă începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi. +
Articolul VIIÎn tot cuprinsul legii sintagma profesii liberale se înlocuieşte cu sintagma profesii libere. +
Articolul VIIIOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 11 martie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE SENATULUINICOLAE VĂCĂROIUAceastă lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 martie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILORVALER DORNEANUBucureşti, 19 aprilie 2004.Nr. 122.______________