între Guvernul României şi Guvernul Republicii Polone cu privire la preluarea reciproca a persoanelor aflate ilegal pe teritoriul unuia dintre statele contractante
Guvernul României şi Guvernul Republicii Polone, denumite în continuare părţi contractante,dorind sa reglementeze preluarea reciproca a persoanelor care au intrat sau se afla ilegal pe teritoriul unuia dintre statele contractante, potrivit legilor sale naţionale şi a obligaţiilor internationale,au convenit urmatoarele: +
Articolul 1Preluarea cetatenilor polonezi(1) Autorităţile poloneze vor prelua, fără alte formalitati, cetăţeni polonezi care se afla ilegal pe teritoriul României şi pe care autorităţile române intenţionează să-i returneze, chiar şi atunci când acestia nu sunt în posesia unui pasaport valabil sau al unui buletin de identitate, în măsura în care se dovedeste sau apare verosimil ca aceste persoane au cetatenia poloneza; … (2) Cetatenia poloneza se dovedeste prin: … – pasaport de orice fel;– alte documente de calatorie, eliberate de către autorităţile poloneze;– buletine sau adeverinte de identitate;– certificate constatatoare ale cetateniei.(3) Cetatenia poloneza este considerata verosimila pe baze de: … – pasapoarte de orice fel, buletine ori adeverinte de identitate, sau alte documente de calatorie, chiar dacă acestea sunt expirate;– certificate de nastere;– livrete militare sau alte documente care atesta apartenenta persoanei la fortele armate polone;– permise de conducere;– legitimatii de serviciu;– carnete de marinar;– propria declaratie a persoanei, în cazul în care cunoaste bine limba polona;– declaratii convingatoare ale martorilor, în special de cetatenie poloneza.(4) Ambasada Poloniei din România va elibera, de îndată, la cererea autorităţilor române competente, documentele de calatorie necesare persoanelor ce urmeaza a fi preluate. … (5) Autorităţile poloneze vor prelua, în aceleasi condiţii, persoanele retrimise dacă, din verificările ulterioare efectuate de autorităţile române, se constată că, în momentul intrarii lor pe teritoriul Republicii Polone, nu aveau cetatenia română. … +
Articolul 2Preluarea cetatenilor români(1) Autorităţile române vor prelua, fără alte formalitati, cetatenii români care se afla ilegal pe teritoriul Republicii Polone şi pe care autorităţile poloneze intenţionează să-i returneze, chiar şi atunci când acestia nu sunt în posesia unui pasaport valabil sau a unui buletin de identitate, în măsura în care se dovedeste sau apare verosimil ca aceste persoane au cetatenia română. … (2) Cetatenia română se dovedeste prin: … – pasapoarte de orice fel;– alte documente de calatorie eliberate de către autorităţile române;– buletine sau adeverinte de identitate;– certificate constatatoare ale cetateniei.(3) Cetatenia română este considerata verosimila pe bază de: … – pasapoarte de orice fel, buletine ori adeverinte de identitate, sau alte documente de calatorie, chiar dacă acestea sunt expirate;– certificate de nastere;– livrete militare sau alte documente care atesta apartenenta persoanei la fortele armate române;– permise de conducere;– legitimatii de serviciu;– carnete de marinar;– propria declaratie a persoanei, în cazul în care cunoaste limba română;– declaratii convingatoare ale martorilor, în special de cetatenie română.(4) Ambasada României din Polonia va elibera, de îndată, la cererea autorităţilor poloneze competente, documente de calatorie necesare persoanelor ce urmeaza a fi preluate. … (5) Autorităţile române vor prelua, în acelasi condiţii, persoanele retrimise dacă, după verificările ulterioare efectuate de autorităţile poloneze, se constată că, în momentul intrarii lor pe teritoriul României, nu aveau cetatenia poloneza. … +
Articolul 3Preluarea cetatenilor statelor terte(1) Fiecare parte contractantă va prelua, la cererea celeilalte părţi contractante, cetateanul unui stat tert care se deplaseaza, pe calea aerului, de pe teritoriul statului parte solicitata pe teritoriul statului parte solicitanta, dacă acea persoana nu indeplineste condiţiile obligatorii pentru intrarea pe teritoriul statului parte solicitanta. … (2) Preluarea urmeaza a fi efectuata, în cel mai scurt interval de timp, după încercarea de intrare ilegala pe teritoriul statului parte solicitanta, fapt pentru care cetateanul statului tert va fi returnat pe teritoriul statului celeilalte părţi contractante. … (3) Obligaţia de preluare a persoanelor care se afla temporar cu statut ilegal pe teritoriul statului uneia dintre părţile contractante, conform paragrafului (1), nu se referă la persoana care, intrind pe teritoriul statului părţii solicitante, a avut viza valabila sau drept de sedere, acordate de către aceasta parte contractantă şi nici la persoana careia aceeasi parte contractantă i-a acordat viza sau drept de sedere, după intrarea pe teritoriul sau. … (4) Obligaţia de preluare, conform paragrafului (1), nu se referă, de asemenea, la persoana care, în timpul efectuării unei deplasari directe din statul tert, în statul părţii solicitante, ajunge pe teritoriul statului parte solicitata ca urmare a unei escale tehnice a aeronavei cu care calatoreste şi persoanei respective nu i s-a efectuat controlul pasaportului. … În aceasta situaţie se aplică prevederile art. 5 al prezentei înţelegeri.(5) Drept de sedere, în conformitate cu paragraful (3), se considera orice aprobare, acordată unei persoane, la un sejur pe teritoriul sau. … Nu se considera drept de sedere pe teritoriul statului uneia dintre părţile contractante aprobare data pentru examinarea cererii de azil sau pentru acordarea statului de refugiat. +
Articolul 4Termene obligatorii(1) Partea contractantă careia i-a fost adresata o cerere de preluare a unei persoane aflate în mod ilegal pe teritoriul statului celeilalte părţi contractante va raspunde acestei cereri într-un interval de cel mult 8 zile lucratoare. … (2) Partea contractantă careia i-a fost adresata cererea de preluare şi care a acceptat-o va prelua persoana în cauza în termen de cel mult 30 de zile de la data acceptarii. Aceasta perioada poate fi prelungita la propunerea părţii solicitante. … +
Articolul 5Tranzitul(1) Fiecare dintre părţile contractante, la solicitarea celeilalte părţi contractante, va prelua, pentru tranzitare, persoanele, tranzitarea lor, precum şi cheltuielile legate de escortarea solicitata, care nu au cetatenia nici uneia dintre părţile contractante, dacă este asigurata preluarea în statul de destinatie, respectiv în statele de tranzit. … (2) Tranzitarea poate fi refuzata, dacă cetateanul statului tert sau persoana fără cetatenie este amenintata de statul de destinatie ori în statul de tranzit de pericolul persecutarii sau al pedepsei cu moartea sau îi este periclitata viaţa sau libertatea din motive naţionale, de rasa, de religie, de apartenenta la un grup social sau, de asemenea, din cauza opiniilor politice. … Tranzitul poate fi refuzat, de asemenea, dacă persoana escortata este urmarita penal în statul în care ar urma să efectueze tranzitul.(3) Partea solicitanta îşi asuma deplina responsabilitate pentru asigurarea continuarii calatoriei cetateanului statului tert spre tara lui de destinatie şi, în situaţia în care nu îi poate asigura, din anumite motive, continuarea calatoriei, ea îl va reprimi. … (4) Solicitarea privind tranzitarea va fi transmisa şi rezolvata prin legătură directa dintre Ministerul de Interne al României şi Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Polone. … (5) Dacă partea solicitata refuza executarea cererii, atunci ea este obligata sa comunice, în scris, celeilalte părţi contractante, motivele refuzului sau. … (6) Persoanele aflate în tranzit pot fi retrimise părţii solicitante dacă, pe parcursul tranzitului, partea solicitata descopera unul din temeiurile prevăzute la paragraful (2) al prezentului articol. … (7) Cererea de tranzitare va contine date referitoare la identitatea şi cetatenia persoanei, intervalele de timp necesare intrarii şi iesirii ei din tara de tranzit, tara şi localitatea de destinatie, date privind starea sănătăţii sale, precum şi informaţii despre escorta politieneasca care insoteste persoana respectiva, atunci când asemenea escorta exista. … +
Articolul 6CheltuieliToate cheltuielile legate de predarea-preluarea persoanelor, tranzitarea lor, precum şi cheltuielile legate de escortarea solicitata, inclusiv eventuala returnare, sunt suportate de partea solicitanta. +
Articolul 7EscortaEscortarea persoanelor în tranzit se va executa în conformitate cu reglementarile şi legislatiile statului primitor. +
Articolul 8Clauza de neatingerePrezenta înţelegere nu limiteaza oblibaţiile părţii contractante, care decurg din prevederile Convenţiei de la Geneva din 28 iulie 1951, referitoare la statutul refugiatilor, completata cu Protocolul incheiat la New York la 31 ianuarie 1967, precum şi pe cele referitoare la preluarea cetatenilor unor state terte, care decurg din alte conventii internationale. +
Articolul 9Modalităţi de aplicareModalitatile de aplicare a prezentei înţelegeri, în special cele cu privire la modul de preluare sau de tranzitare a persoanelor, denumirea autorităţilor competente pentru punerea în aplicare a prevederilor înţelegerii, denumirea punctelor de control pentru trecerea frontierei prin care se face preluarea, precum şi lista aeroporturilor care pot fi utilizate pentru efectuarea preluarilor sau tranzitarilor de persoane, precum şi detaliile privind suportarea cheltuielilor se stabilesc printr-un protocol, incheiat între ministerele de interne ale celor două state contractante. +
Articolul 10Intrarea în vigoare. Durata de valabilitate(1) Prezenta înţelegere intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data schimbului de note diplomatice, prin care se confirma indeplinirea cerințelor legale de aprobare a ei, potrivit procedurilor fiecareia dintre părţile contractante, şi se incheie pentru o perioadă de 3 ani. … Dacă nici una dintre părţile contractante nu îşi exprima, în scris, intentia, de a denunta, pe cale diplomatica cu cel puţin 90 de zile inaintea expirarii ei, înţelegerea se prelungeste automat, pe alte perioade de cite 3 ani.(2) Prezenta înţelegere poate fi denuntata de către fiecare dintre părţile contractante, cu respectarea procedurii prevăzute la paragraful (1). Intr-o asemenea situaţie, înţelegerea va ramine în vigoare pentru o perioadă de 90 de zile de la data primirii notificarii referitoare la denuntare. … Prezenta înţelegere a fost incheiata la Varsovia la 24 iulie 1993, în doua exemplare, fiecare în limba română şi în limba polona, ambele texte având aceeasi valabilitate.Pentru Guvernul României,George Ioan Danescu,ministru de internePentru Guvernul Republicii Polone,Andrzej Milczanowski,ministru de interne––––––