INSTRUCȚIUNI P.M.-3 din 23 februarie 2013

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 859 din 24 octombrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 15 23/02/2013
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 213 09/12/2022
ActulREFERIT DENORMA 27/04/2021
ActulREFERIT DEORDIN 195 07/10/2019
ActulAPROBAT DEORDIN 15 23/02/2013
ActulCONTINUT DEORDIN 15 23/02/2013
ActulREFERIT DEORDIN 15 23/02/2013





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. M.15 din 23 februarie 2013, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 859 din 24 octombrie 2019.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezentele instrucțiuni reglementează gestionarea evenimentelor săvârșite de personalul Armatei României. + 
Articolul 2În sensul prezentelor instrucțiuni, evenimentul este fapta/incidentul care constituie infracțiune, contravenție sau încălcare a prevederilor legilor, regulamentelor sau actelor normative specifice domeniului militar și/sau care afectează prin natura ei/lui imaginea publică a armatei, integritatea personalului, capacitatea operațională a forțelor armatei ori prejudiciază patrimoniul Ministerului Apărării Naționale sau siguranța națională și apărarea țării. + 
Articolul 3Evenimentele care fac obiectul prezentelor instrucțiuni, codurile acestora, circuitul informațional între eșaloane și termenele de informare-raportare sunt prezentate în anexa nr. 2. + 
Articolul 4Constituie evenimente și faptele/incidentele care nu au fost săvârșite de către personalul Ministerului Apărării Naționale, dar afectează integritatea personalului, imaginea publică a armatei, capacitatea operațională a forțelor armatei sau prejudiciază patrimoniul Ministerului Apărării Naționale. + 
Articolul 5Sensul unor termeni și expresii utilizate în prezentele instrucțiuni este precizat în anexa nr. 1.
 + 
Capitolul IIGestionarea evenimentelor în Armata României + 
Secţiunea 1Informarea și raportarea evenimentelor + 
Articolul 6Personalul Armatei României implicat în evenimente este obligat să informeze despre aceasta în timpul cel mai scurt comandantul/șeful unității militare în care este încadrat, direct ori prin ofițerul de serviciu pe unitate sau șeful ierarhic. + 
Articolul 7(1)Comandanții/Șefii unităților militare sunt obligați să informeze și să raporteze eșalonului superior, pe cale ierarhică, imediat ce au luat cunoștință despre eveniment, precizând în funcție de situație măsurile luate în vederea cercetării, precum și pentru limitarea urmărilor acestuia.(2)Comandanții/Șefii unităților militare sunt obligați să informeze organul de urmărire penală competent, imediat ce au luat cunoștință de producerea evenimentelor prevăzute în anexa nr. 2, mai puțin evenimentele cod 122, 128 și 132, luând măsuri, după caz, pentru conservarea probelor, precum și pentru interzicerea accesului oricăror persoane la locul faptei înainte de sosirea organului de cercetare penală sau a procurorului, cu excepția celor care acordă primul ajutor victimelor sau iau alte măsuri ce nu suportă amânare.(3)În scopul realizării unei informări rapide și oportune a factorilor de decizie ai structurilor centrale de la nivelul Ministerului Apărării Naționale despre evenimentele cu impact mediatic, prin excepție de la prevederile alin. (1) și ale anexei nr. 2, comandanții/șefii unităților militare la care s-au produs evenimentele sunt obligați să raporteze imediat la Centrul național militar de comandă (nucleu) din Statul Major al Apărării datele preliminare specifice situației, astfel încât ministrul apărării naționale, șeful Statului Major al Apărării, directorul general al Direcției generale de informații a apărării, directorul Statului Major al Apărării, șeful Direcției informare și relații publice, precum și șeful Serviciului poliție militară din Statul Major al Apărării să fie informați în timpul cel mai scurt posibil.(4)Ulterior, datele despre fiecare eveniment se comunică spre informare telefonic și se raportează ierarhic, pe bază de notă telefonică sau fax, întocmită/întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 3a sau 3b, la Centrul național militar de comandă (nucleu) din Statul Major al Apărării, care va raporta despre eveniment șefului Statului Major al Apărării și locțiitorului acestuia.(5)Timpul maxim de informare/raportare a evenimentelor, în minute, este prevăzut în anexa nr. 2 și se calculează din momentul în care comandantul/șeful unității militare la care s-a produs evenimentul a luat cunoștință despre acesta.(6)Structurile centrale ale Ministerului Apărării Naționale și cele subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale informează Centrul național militar de comandă (nucleu) din Statul Major al Apărării despre evenimentele săvârșite în unitățile militare din compunere și subordine.(7)Structurile care funcționează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naționale și se află în coordonarea unei structuri centrale comunică spre informare despre fiecare eveniment și șefului structurii în a cărei coordonare își desfășoară activitatea.(8)Raportarea evenimentelor prevăzute în anexa nr. 2 la codurile 116 și 117 se realizează astfel încât informațiile cuprinse în documentul de raportare să nu afecteze sub nicio formă confidențialitatea activității criptografice.(9)Datele despre evenimentele cod 105 și 114 se comunică spre informare, pe bază de notă telefonică sau fax, întocmită/întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 3a sau 3b, și la Direcția contrainformații și securitate militară din Direcția generală de informații a apărării. + 
Articolul 8(1)Evenimentul în care sunt implicate persoane din mai multe unități militare se raportează de către fiecare unitate militară în parte.(2)În cazul producerii unui eveniment de către o persoană detașată de la o altă unitate militară, comandantul/șeful unității militare la care este detașat cel care a săvârșit evenimentul raportează prin notă telefonică sau fax despre aceasta și informează telefonic unitatea militară de care aparține cel în cauză.(3)Dacă cercetările efectuate de către organele abilitate de lege sunt finalizate după încetarea detașării persoanei care a săvârșit evenimentul, unitatea militară unde este încadrată aceasta are obligația de a informa în scris unitatea militară la care a fost luat în evidență evenimentul despre neînceperea urmăririi penale, clasarea faptei, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale sau achitarea persoanei.(4)Despre evenimentul descoperit ulterior datei la care s-a produs se informează și se raportează în momentul descoperirii, cu respectarea prevederilor prezentelor instrucțiuni, precizânduse cine se face vinovat de neraportarea la timp și măsurile luate.(5)Despre evenimentul descoperit după detașarea/mutarea autorului se informează unitatea militară la care a fost mutat/detașat și se raportează de către unitatea militară în care era încadrat autorul la momentul producerii evenimentului.(6)Despre evenimentul în care sunt implicate și persoane din alte structuri ale sistemului de apărare națională, ordine publică și siguranță națională se informează și aceste structuri.
 + 
Articolul 9(1)Evenimentul în care este implicat personalul participant la misiunile și operațiile forțelor armate în afara teritoriului statului român – de apărare colectivă în cadrul Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, de asigurare a securității statelor membre ale Uniunii Europene, de răspuns la crize, de pace, de asistență umanitară, sub mandatul Organizației Națiunilor Unite, al Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa, sub conducerea Organizației Tratatului Atlanticului de Nord sau a Uniunii Europene, în cadrul unor coaliții, precum și la exerciții, antrenamente, ceremoniale și alte activități conexe se raportează ierarhic de către comandantul/șeful structurii române/reprezentantul național care execută misiunea și/sau operația sau activitatea.(2)Evenimentul în care este implicat personalul trimis în misiune permanentă se raportează ierarhic de către structura care gestionează personalul respectiv.(3)Evenimentul în care este implicat personalul trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar se raportează ierarhic de către șeful structurii care organizează și coordonează misiunile respective, se cercetează și se ia în evidență la unitatea militară în care este încadrat personalul respectiv.(4)Personalul Ministerului Apărării Naționale care participă/este trimis la/în misiunile prevăzute la alin. (1)-(3) este obligat să informeze imediat, ierarhic, despre producerea unui eveniment.(5)Cercetarea evenimentelor se efectuează potrivit dispozițiilor memorandumurilor de înțelegere sau acordurilor încheiate între părțile participante la misiuni. Reprezentantul național pentru misiunea respectivă solicită copia dosarului întocmit de către structura care a efectuat cercetarea. Dosarul se reanalizează și se reevaluează pe teritoriul național de către comisia numită de comandantul/șeful unității militare din care face parte persoana care a săvârșit evenimentul, în funcție de gravitatea faptelor, imediat după primirea acestuia sau la înapoierea în țară a făptuitorului.(6)Pe timpul efectuării deplasărilor în afara teritoriului statului român, în scop personal, săvârșirea unei fapte ce constituie eveniment angajează răspunderea exclusivă a persoanei în cauză, aceasta fiind obligată să informeze unitatea militară în care este încadrată imediat ce starea sănătății sau mijloacele de comunicații permit luarea legăturii.
 + 
Articolul 10(1)Când personalul Armatei României este implicat în săvârșirea unuia din evenimentele prezentate în anexa nr. 2 la codurile 112-113, 115-116, 118-120, 132-133 sau 144, după anunțarea comandantului/șefului unității militare, ofițerul de serviciu solicită, după caz, sprijinul comenduirii garnizoanei, poliției, jandarmeriei din zona în care este dispusă unitatea militară pentru prinderea sau reținerea autorilor.(2)Solicitarea se face prin notă telefonică sau fax, întocmită/întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4a sau 4b.(3)Despre săvârșirea evenimentelor prevăzute la alin. (1) Centrul național militar de comandă (nucleu) informează prin notă telefonică sau fax Centrul operațional de comandă al Ministerului Afacerilor Interne.(4)Trecerea militarilor din poziția de absență nejustificată în poziția de dezertare se raportează prin notă telefonică sau fax, întocmită/întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 5a sau 5b, după expirarea perioadei prevăzute de legislația în vigoare.
 + 
Articolul 11Structurile cărora li s-a solicitat sprijin pentru prinderea sau reținerea autorilor sunt informate de către unitatea militară al cărei personal a săvârșit evenimentul despre încetarea căutării autorilor, prin notă telefonică sau fax, întocmită/întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 6a sau 6b. + 
Articolul 12Neraportarea sau raportarea voit eronată a evenimentului, în scopul ascunderii sau diminuării gravității acestuia și a consecințelor provocate, atrage, după caz, răspunderea disciplinară a persoanelor în cauză, dacă evenimentul nu constituie infracțiune. + 
Articolul 13Nu se aplică sancțiuni disciplinare și nu se iau măsuri administrative împotriva celor care raportează, potrivit competențelor, despre săvârșirea unui eveniment care, după executarea cercetării, se constată că nu se încadrează în categoria de eveniment sau la codul la care a fost raportat inițial. + 
Articolul 14(1)Prin excepție de la prevederile art. 7, infracțiunea sau contravenția săvârșită de o persoană înainte de angajare/chemare în activitate, concentrare, mobilizare, recrutare sau admitere, descoperită ulterior și care constituie eveniment potrivit prezentelor instrucțiuni, se raportează la eșalonul superior, pentru informare, concomitent cu anunțarea organelor abilitate, dacă este cazul, dar nu se clasifică și nu se înregistrează ca eveniment.(2)Procedura de informare prevăzută la alin. (1) se aplică și pentru persoanele cercetate ori pentru care s-a pronunțat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, după data includerii făptuitorului în rândurile personalului armatei.
 + 
Secţiunea a 2-aCercetarea evenimentelor + 
Articolul 15(1)Evenimentele săvârșite în unități militare sau pe teritoriul garnizoanelor de reședință a acestora se cercetează de o comisie stabilită prin ordin de zi pe unitate de comandantul/șeful unității militare.(2)Din comisia de cercetare face parte personal militar sau civil cu responsabilități în domeniul în care s-a săvârșit evenimentul.(3)La cercetarea evenimentului nu pot participa persoanele implicate în producerea acestuia.(4)Pe timpul cercetării, dacă situația impune, comisia solicită sprijinul organelor de urmărire penală, iar pentru investigațiile de strictă specialitate, structurilor abilitate ale Ministerului Afacerilor Interne.(5)Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), evenimentele prezentate în anexa nr. 2 la codurile 116 și 117 se cercetează de o comisie formată din reprezentanți ai Autorității Militare de Protecție Criptografică din Direcția contrainformații și securitate militară și ai structurilor cu responsabilități în domeniul criptografic din compunerea eșaloanelor superioare unităților militare unde s-au produs evenimentele.(6)Cercetarea evenimentelor cod 105 și cod 114 se face în conformitate cu metodologia de cercetare a incidentelor de securitate, aprobată prin dispoziție a directorului general al Direcției generale de informații a apărării.(7)Accidentele de muncă, situațiile de persoane date dispărute, incidentele periculoase, cazurile susceptibile de boală profesională sau legată de profesiune se cercetează și potrivit prevederilor legislației privind organizarea și desfășurarea activității de securitate și sănătate în muncă.(8)Accidentele ecologice și dezastrele care afectează obiectivele militare se comunică și se cercetează și potrivit prevederilor legislației și actelor normative specifice în vigoare. (9)Cercetarea evenimentelor soldate cu avarierea sau distrugerea armamentului și tehnicii de luptă, catastrofelor, accidentelor navale, de aviație sau prin parașutare se execută în conformitate cu instrucțiunile specifice în vigoare. + 
Articolul 16(1)În cazul producerii unui eveniment în alte zone decât cele prevăzute la art. 15, comandantul/șeful unității militare de care aparține persoana implicată în eveniment se adresează comandantului garnizoanei pe teritoriul căreia s-a produs evenimentul, pentru întocmirea procesului-verbal de cercetare, în urma investigațiilor la fața locului.(2)În urma solicitării primite, comandantul garnizoanei numește prin ordin de zi pe unitate o comisie de cercetare, formată din:a)președintele comisiei de cercetare – șeful comenduirii de garnizoană;b)membrii comisiei de cercetare – ofițerul cu cercetarea penală specială în garnizoană, reprezentantul poliției militare cu răspundere zonală și personal militar sau civil cu responsabilități în domeniul în care s-a săvârșit evenimentul.(3)Procesul-verbal de cercetare, întocmit potrivit dispozițiilor alin. (1), împreună cu documentele care îl însoțesc, se trimite unității/unităților militare din care face parte personalul implicat în eveniment, în termen de 15 zile calendaristice de la luarea la cunoștință a solicitării prevăzute la alin. (1), de către comandantul garnizoanei pe teritoriul căreia s-a produs evenimentul.(4)Între comandantul unității militare care solicită cercetarea și comandantul garnizoanei pe teritoriul căreia s-a produs evenimentul se stabilește o relație de cooperare. Eșaloanele superioare ale celor două structuri sunt informate despre activitate.
 + 
Articolul 17Concluziile comisiei de cercetare se prezintă comandantului/șefului unității militare care a numit-o, în termen de 15 zile calendaristice de la data săvârșirii evenimentului sau, după caz, de la data luării la cunoștință despre evenimentul respectiv, și sunt cuprinse în procesul-verbal de cercetare, al cărui model este prezentat în anexa nr. 7. + 
Articolul 18Fac excepție de la prevederile art. 17 evenimentele cod 105 și cod 114, la care termenul pentru finalizarea cercetării și transmiterea procesului-verbal de cercetare este de cel mult 30 de zile calendaristice de la data raportării evenimentului. + 
Articolul 19(1)În termen de până la 45 de zile calendaristice de la data săvârșirii sau constatării evenimentului, comandantul/șeful unității militare înaintează ierarhic directorului Statului Major al Apărării un raport ca urmare a săvârșirii unui eveniment, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 8.(2)Raportul menționat la alin. (1) nu se întocmește pentru evenimentele prevăzute în anexa nr. 2 la cod 132 și cod 133.
 + 
Articolul 20În cazul în care comandantul/șeful, locțiitorul sau șeful de stat major al unității militare este implicat în săvârșirea unui eveniment, comisia de cercetare este numită de către comandantul/șeful eșalonului superior. + 
Articolul 21(1)Dacă la săvârșirea unui eveniment au fost implicate persoane din mai multe unități militare, comisia de cercetare este numită de către comandantul/șeful unității militare care are în subordine toate unitățile militare din care fac parte persoanele implicate.(2)Dacă la săvârșirea unui eveniment au fost implicate și persoane din alte structuri ale sistemului de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, comisia de cercetare este numită de către șeful Statului Major al Apărării, având în componență reprezentanți din fiecare structură implicată, la propunerea acesteia.
 + 
Articolul 22Evenimentele săvârșite de personalul armatei aflat în alte situații decât cele menționate la art. 15, 20 și 21 sunt cercetate de către:a)unitatea militară din care face parte persoana, în cazul când evenimentul s-a produs pe timpul deplasării la/de la spitalul militar sau civil în vederea internării/după externare, precum și pe timpul internării în spitale civile;b)unitatea militară în care a fost detașată persoana, pentru evenimentele produse din momentul prezentării acesteia la noua unitate militară și până la revenirea în unitatea militară din care provine;c)spitalul militar, pentru cele produse de personalul internat.
 + 
Articolul 23Pentru evenimentele săvârșite în afara teritoriului național și care constituie infracțiuni, cercetarea se efectuează de parchetul de pe lângă instanța competentă potrivit Codului de procedură penală în a cărei circumscripție își are domiciliul sau reședința făptuitorul, exceptând cazurile în care se dispune altfel prin tratate, acorduri sau convenții internaționale la care România este parte. + 
Articolul 24(1)Dacă evenimentul este săvârșit la bordul navei/aeronavei militare aflate în afara apelor teritoriale/spațiului aerian român și nu constituie infracțiune, cercetarea se execută de o comisie condusă de către comandantul navei/aeronavei militare. (2)În situația în care evenimentul săvârșit la bordul unei nave/aeronave militare aflate în afara apelor teritoriale/spațiului aerian român constituie o infracțiune, cercetarea se efectuează de parchetul de pe lângă instanța competentă potrivit Codului de procedură penală în a cărei circumscripție se află primul loc de ancorare/aterizare pe teritoriul statului român.(3)Dacă nava nu ancorează într-un port român sau dacă aeronava nu aterizează pe teritoriul statului român, cercetarea evenimentului se va executa potrivit art. 15 și 20, exceptând cazul când prin lege se dispune altfel. + 
Articolul 25Pentru evenimentele prezentate în anexa nr. 2 la codurile 132-135, începerea urmăririi penale și punerea în mișcare a acțiunii penale se dispun la sesizarea comandantului/ șefului unității militare, conform legislației în vigoare. + 
Articolul 26La cercetarea accidentelor de circulație în care sunt implicate autovehicule militare sau personal din Ministerul Apărării Naționale și care sunt soldate cu decesul sau rănirea uneia sau mai multor persoane participă, la ordin, polițiști militari anume desemnați.
 + 
Secţiunea a 3-aEvidența și scoaterea din evidență a evenimentelor + 
Articolul 27Ofițerul de serviciu pe unitate consemnează principalele date despre eveniment în procesul-verbal de predare-primire a serviciului, înscriind în principal următoarele:a)„E“ – ora săvârșirii evenimentului;b)împrejurările în care a fost săvârșit evenimentul;c)personalul implicat în eveniment;d)urmările evenimentului;e)primele măsuri luate;f)„E+…“ – ora la care comandantul/șeful unității militare a luat cunoștință despre săvârșirea evenimentului;g)măsurile ordonate de către comandantul/șeful unității militare;h)ora la care parchetul de pe lângă instanța competentă a fost informat cu privire la producerea evenimentului, potrivit legislației în vigoare. + 
Articolul 28(1)Fișa evenimentului, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 9, este documentul prin care Centrul național militar de comandă (nucleu) îl informează pe șeful Statului Major al Apărării, locțiitorul șefului Statului Major al Apărării, directorul general al Direcției generale de informații a apărării, șeful Direcției informare și relații publice, precum și pe directorul Statului Major al Apărării despre evenimentele săvârșite de către personalul armatei.(2)Ordinele, dispozițiile și rezoluțiile înscrise de către persoanele în drept pe fișa evenimentului sunt comunicate de către Centrul național militar de comandă (nucleu) structurilor nominalizate, pentru informare și luarea măsurilor ordonate.(3)Șeful turei operative de la Centrul național militar de comandă (nucleu) menționează pe fișa cu evenimente data, ora și structura/structurile căreia/cărora le-au fost transmise ordinele, dispozițiile și rezoluțiile înscrise. + 
Articolul 29(1)După informarea structurilor menționate la art. 28, în termen de 48 de ore, fișa evenimentului este trimisă, prin grija Centrului național militar de comandă (nucleu), Serviciului poliție militară din Statul Major al Apărării.(2)Serviciul poliție militară din Statul Major al Apărării comunică prin adresă sau fax, spre informare, principalele date despre eveniment, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea fișei cu evenimente, următoarelor structuri:a)Corpului de control și inspecție despre evenimentele prevăzute la art. 15 alin. (7) și (8);b)Direcției domenii și infrastructuri despre incendiile, avarierea sau distrugerea clădirilor, construcțiilor și amenajărilor aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale;c)Direcției generale management resurse umane despre evenimentele săvârșite de cadrele militare în activitate;d)Direcției medicale despre evenimentele cod 141;e)Direcției logistică despre distrugerile și avariile la tehnica de luptă;f)Direcției comunicații și informatică despre distrugerile și avariile la tehnica de comunicații;g)Comandamentului logistic întrunit despre tipul, cantitatea, seriile, loturile de fabricație ale tehnicii, armamentului, munițiilor și materialelor explozive distruse, sustrase sau pierdute;h)Direcției de prevenire și investigare a corupției și fraudelor despre evenimentele săvârșite care reprezintă infracțiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul.
 + 
Articolul 30(1)Registrul cu evidența evenimentelor, aflat la ofițerul de serviciu pe unitate, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 10, este documentul în care fiecare unitate militară are obligația să înscrie principalele date privind evenimentele, în ordinea raportării acestora.(2)La nivelul Ministerului Apărării Naționale evenimentele sunt centralizate în baza de date și înscrise de Serviciul poliție militară din Statul Major al Apărării în Registrul cu evidența evenimentelor produse în Armata României.
 + 
Articolul 31(1)Când o unitate militară se desființează sau se transferă de la Ministerul Apărării Naționale la alte structuri din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, în baza ordinului de desființare sau de transfer, eșalonul care a avut în subordine unitatea întocmește o situație cu evenimentele transferate, pe care o înaintează ierarhic Serviciului poliție militară din Statul Major al Apărării pentru actualizarea bazei de date.(2)Când o unitate militară trece în subordinea unei alte unități militare, evenimentele vor fi luate în evidența noii unități militare și se scot din evidența fostei unități militare.(3)Unitatea militară care ia în subordine o altă unitate militară întocmește o situație cu evenimentele preluate în evidență, pe care o înaintează ierarhic Serviciului poliție militară din Statul Major al Apărării pentru actualizarea bazei de date. + 
Articolul 32Evenimentele produse pe timpul misiunilor în afara teritoriului național se înscriu în partea a doua a registrului cu evidența evenimentelor de către eșalonul care a organizat misiunea. + 
Articolul 33(1)Comandantul/Șeful unității militare în a cărei evidență este înregistrat evenimentul poate solicita prin raport înaintat ierarhic persoanelor menționate la art. 37, potrivit competenței, schimbarea încadrării evenimentului la un alt cod.(2)Schimbarea încadrării evenimentului la un alt cod decât cel raportat inițial se face în baza propunerii comisiei de cercetare formulate în procesul-verbal de cercetare.(3)La raport se atașează un exemplar al procesului-verbal de cercetare și, după caz, alte documente justificative emise de către organele care au efectuat cercetarea. + 
Articolul 34(1)Evenimentele pentru care au fost sesizate organele de urmărire penală se scot din evidență în următoarele situații:a)în faza cercetării, când s-a dispus neînceperea urmăririi penale;b)în faza urmăririi penale, când s-a dispus clasarea faptei, scoaterea de sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale;c)în faza judecării, când s-a dispus achitarea persoanei ori încetarea procesului penal;d)în faza judecării, când s-a constatat vinovăția autorului și s-a dispus condamnarea definitivă cu suspendarea executării ori grațierea înainte de începerea executării pedepsei, iar ministrul apărării naționale a aprobat, prin ordin, menținerea în activitate a acestuia.(2)Evenimentele care nu fac obiectul prevederilor alin. (1), săvârșite fără să implice instituția militară sau persoanele implicate în producerea acestora au încetat raportul de muncă/serviciu cu Ministerul Apărării Naționale, se scot din evidență la propunerea comisiei de cercetare.
 + 
Articolul 35Dacă în faza judecării s-a constatat vinovăția autorului și s-a dispus condamnarea definitivă cu executare, evenimentele se scot din evidență în anul următor anului în care a fost pronunțată sentința, la solicitarea comandantului/șefului unității militare, pe baza propunerii comisiei de cercetare formulate în procesul-verbal de cercetare. + 
Articolul 36(1)Raportul pentru scoaterea din evidență a unui eveniment, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 11, este documentul prin care comandantul/șeful unității militare solicită ierarhic scoaterea din evidența unității militare a evenimentului.(2)Raportul trebuie să cuprindă în anexă, după caz, documentele justificative emise de parchet, instanța de judecată, poliție, spital, comisia de cercetare etc., din care să rezulte că sunt îndeplinite condițiile stabilite pentru scoaterea din evidență.
 + 
Articolul 37(1)Competențele privind scoaterea din evidență și schimbarea încadrării evenimentelor săvârșite sau în care a fost implicat personalul Armatei României revin:a)directorului de cabinet, șefilor structurilor centrale și ai celor care funcționează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naționale, pentru evenimentele săvârșite în structurile proprii, subordonate sau coordonate;b)directorului Statului Major al Apărării, pentru evenimentele săvârșite în structurile din organica Statului Major al Apărării și celelalte structuri subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării, în urma rapoartelor înaintate prin Serviciul poliție militară;c)șefilor categoriilor de forțe ale armatei și comandanților comandamentelor de sprijin pentru evenimentele săvârșite în structura proprie și structurile subordonate.(2)Pentru actualizarea bazei de date a evenimentelor din Armata României, hotărârea adoptată de persoanele menționate la alin. (1) lit. a) și c) se comunică, în scris, Serviciului poliție militară din Statul Major al Apărării, în termen de 5 zile calendaristice de la aprobare.
 + 
Capitolul IIIDispoziții finale + 
Articolul 38(1)Documentele de evidență militară ale persoanelor care au săvârșit infracțiunea de dezertare și care nu au fost reținute se trimit de către fiecare unitate militară în parte la centrul militar zonal, județean sau de sector pe raza căruia își au domiciliul, astfel:a)pentru cadrele militare, la data trecerii în rezervă;b)pentru soldații și gradații profesioniști, după încetarea contractului de angajare;c)pentru elevii sau studenții militari, la data încheierii anului de învățământ în care au săvârșit evenimentul;d)pentru rezerviștii concentrați sau mobilizați, la data încheierii perioadei de concentrare sau mobilizare.(2)În documentele prevăzute la alin. (1), pentru fiecare caz în parte, se menționează data trecerii în rezervă, poziția de dezertor nereținut, domiciliul dezertorului și al familiei sale, data dezertării, semnalmentele și alte semne particulare ale acestuia.(3)Documentele sunt însoțite de copia ordinului de zi pe unitate privind trecerea din poziția de absență nejustificată în cea de dezertare.(4)După transmiterea documentelor de evidență, fiecare unitate militară comunică datele persoanelor care au săvârșit infracțiunea de dezertare și care nu au fost reținute către comenduirea garnizoanei pe raza căreia își au domiciliul acestea.
 + 
Articolul 39Registrul cu evidența militarilor dezertori, aflat la ofițerul de serviciu pe unitate, este documentul întocmit la nivelul fiecărei unități militare conform modelului prezentat în anexa nr. 12. + 
Articolul 40(1)La nivelul Ministerului Apărării Naționale, evidența nominală a militarilor dezertori este ținută de Serviciul poliție militară din Statul Major al Apărării.(2)Centrul militar zonal, județean sau de sector ține evidența nominală a dezertorilor în Registrul cu evidența militarilor dezertori și o actualizează, la începutul fiecărui an de instrucție, prin comparare cu datele deținute de organele Ministerului Afacerilor Interne, informând Serviciul poliție militară din Statul Major al Apărării despre modificările apărute, în ultima decadă a lunii ianuarie.
 + 
Articolul 41(1)Evenimentele se includ în documentele de autoevaluare în cadrul indicatorului „Disciplina militară“ și se introduc în „Sinteza privind starea disciplinei militare în armată“.(2)Prin excepție de la alin. (1), nu se includ în documentele de autoevaluare în cadrul indicatorului „Disciplina militară“ și nu se introduc în „Sinteza privind starea disciplinei militare în armată“ următoarele:a)evenimentele în urma cărora a rezultat decesul sau rănirea personalului militar sau civil, produse ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor funcționale pe timpul ducerii acțiunilor militare în afara teritoriului național;b)avariile sau distrugerea tehnicii de luptă, armamentului, materialelor explozive, munițiilor, mijloacelor incendiare, substanțelor radioactive și a celor chimice periculoase, precum și distrugerea documentelor clasificate naționale, NATO, UE și echivalente, produse ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor funcționale pe timpul ducerii acțiunilor militare în afara teritoriului național;c)evenimentele produse exclusiv din vina persoanelor fără raporturi de muncă/serviciu cu Ministerul Apărării Naționale;d)evenimentele produse de personalul Ministerului Apărării Naționale în afara obligațiilor de serviciu, pe timpul părăsirii legale a locului de muncă, concediilor, învoirilor, permisiilor, în afara orelor de program și care nu aduc prejudicii patrimoniului instituției sau nu compromit onoarea și demnitatea militară;e)decesul și suicidul din cauze care nu au legătură cu obligațiile profesionale;f)evenimentele produse de personalul Ministerului Apărării Naționale detașat la structuri din afara acestuia.
 + 
Articolul 42(1)În termen de 15 zile calendaristice de la încheierea fiecărui semestru, toate unitățile militare din compunerea și subordinea Statului Major al Apărării întocmesc și înaintează ierarhic Serviciului poliție militară „Situația cu militarii implicați în producerea evenimentelor care sunt în curs de cercetare penală, în perioada …..“, conform modelului prezentat în anexa nr. 13.(2)În termen de 30 de zile calendaristice de la încheierea anului de instrucție, toate unitățile militare din compunerea și subordinea Statului Major al Apărării întocmesc și înaintează ierarhic Serviciului poliție militară „Situația cu evenimentele și urmările acestora în anul de instrucție/perioada…….“, conform modelului prezentat în anexa nr. 14.(3)Pentru actualizarea bazelor de date și a situațiilor statistice, structurile centrale și structurile care funcționează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naționale înaintează Serviciului poliție militară din Statul Major al Apărării situațiile prevăzute la alin. (1) și (2). + 
Articolul 43În termen de 15 zile calendaristice de la terminarea misiunii în afara teritoriului național, unitatea militară organizatoare informează în cadrul transferului de autoritate categoriile de forțe ale armatei și comandamentele de sprijin despre evenimentele săvârșite în teatrele de operații, în părțile ce le privesc. + 
Articolul 44Anexele nr. 1-14 fac parte integrantă din prezentele instrucțiuni.
 + 
Anexa nr. 1la instrucțiuni
GLOSAR
Accidentul de circulație este evenimentul care întrunește cumulativ următoarele condiții:a)s-a produs pe un drum deschis circulației publice ori și-a avut originea într-un asemenea loc;b)a avut ca urmare decesul/rănirea uneia sau mai multor persoane ori avarierea majoră a unui vehicul care a necesitat reparații de complexitate medie sau ridicată sau alte pagube materiale considerabile;c)în eveniment a fost implicat cel puțin un vehicul în mișcare.Accidentul de muncă este vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.Accidentul de muncă poate fi:a)accidentul care produce incapacitate temporară de muncă – accidentul care determină întreruperea activității persoanei respective pe o durată de cel puțin 3 zile calendaristice consecutive, confirmată prin certificat/scutire medical(ă);b)accidentul de muncă ce produce invaliditate – accidentul care determină pierderea totală sau parțială a capacității de muncă, confirmată prin decizie de încadrare într-un grad de invaliditate, emisă de organele medicale în drept;c)accidentul de muncă mortal – accidentul ce presupune decesul accidentatului imediat sau după un interval de timp, dacă acesta este confirmat, în baza unui act medico-legal, ca fiind urmare a accidentului suferit;d)accidentul de muncă colectiv – evenimentul care a determinat accidentarea a cel puțin 3 persoane în același timp și din aceleași cauze.Avarierea constă în deteriorarea în urma căreia trebuie să se execute reparații de complexitate medie sau ridicată la unul sau mai multe ansambluri/subansambluri principale sau în urma căreia se impune scoaterea din funcțiune și, respectiv, casarea tehnicii.Autorul este persoana care săvârșește în mod nemijlocit o abatere disciplinară gravă, contravenție sau o faptă prevăzută de legea penală, după caz.Echipamente terestre majore reprezintă tehnica de radiolocație și de dirijare a aeronavelor și rachetelor, stațiile de bruiaj, instalațiile de lansare a rachetelor terestre, sol-aer și navale, modulele de comunicații și informatică desfășurabile, stațiile de luptă electronică, autostațiile radio de putere mijlocie și mare, stațiile radioreleu de capacitate mare și troposferice, tancurile, autotunurile, mașinile de luptă ale infanteriei/ vânătorilor de munte, transportatoarele blindate, tractoarele de artilerie și derivatele construite pe șasiul acestora, tunurile tractate sau autopropulsate, piesele de artilerie, aruncătoarele de orice calibru și autopropulsate, podurile mobile de asalt și mașinile de săpat tranșee sau adăposturi, precum și alte echipamente cu importanță majoră în asigurarea capacității de luptă a unităților militare.Evenimentele cu impact mediatic sunt acele evenimente soldate cu victime și/sau pagube materiale semnificative care prin natura și gravitatea lor afectează imaginea instituției militare.Incidentul periculos este evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfuncționalitatea unei activități sau a unui echipament de muncă sau/și din comportamentul neadecvat al factorului uman, care nu a afectat lucrătorii, dar ar fi fost posibil să aibă asemenea urmări și/sau a cauzat ori ar fi fost posibil să producă pagube materiale.Incident de securitate/criptografic este orice acțiune sau inacțiune contrară reglementărilor de securitate a cărei consecință a determinat sau este de natură să determine compromiterea informațiilor clasificate.Participanții sunt acele persoane care contribuie la săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în calitate de autori, instigatori sau complici.
 + 
Anexa nr. 2la instrucțiuniNeclasificat
TABEL
cu codurile, evenimentele, circuitul informațional între eșaloane și termenele de informare-raportare

Cod Denumirea evenimentului Unitatea militară/ Formațiune Niveluri ierarhice informate/care informează/primesc rapoarte/raportează și timpul maxim în minute pentru informare/raportare Statul Major al Apărării Ministrul apărării naționale
Brigada/ Similare Divizie/Similare, comandamente de sprijin, similare Categorii de forțe ale armatei Structuri centrale*
I R I R I R I R I R I R I
101 Trădarea Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
102 Atentatul/Actul de terorism Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
103 Complotul Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
104 Acțiuni împotriva ordinii constituționale Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
105 Încălcarea reglementărilor de securitate a cărei consecință a determinat compromiterea informațiilor clasificate naționale, NATO, UE și echivalente Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
106 Defetismul în domeniul militar Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
107 Infracțiuni contra reprezentantului unui stat străin Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
108 Zborul neautorizat cu aeronavă militară Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
109 Lansarea din greșeală ori pierderea de sub control a rachetei, torpilei sau avionului de cercetare fără pilot pe timpul executării tragerilor, antrenamentelor ori verificărilor Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
110 Avarii cu scoaterea din operativitate, peste 48 de ore, a aeronavelor, navelor și echipamentelor terestre majore Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
111 Catastrofe provocate cu aeronave, nave militare, echipamente terestre majore, materiale explozive, incendiare, radioactive, chimice sau în care au fost implicate acestea Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
112 Sustragerea, pierderea sau distrugerea drapelului de luptă Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
113 Traficul, sustragerea, pierderea sau distrugerea tehnicii de luptă, armamentului, materialelor explozive, munițiilor, mijloacelor incendiare, substanțelor radioactive și a celor chimice periculoase Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
114 Incident de securitate IT care, în urma afectării confidențialității, integrității sau disponibilității informațiilor clasificate ori provocării nefuncționării programelor și echipamentelor unui sistem informatic și de comunicații clasificat determină neîndeplinirea misiunilor structurilor în timp operativ Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
115 Sustragerea sau pierderea ștampilei rotunde cu stemă, cu denumirea în clar a unității militare și funcției, cu indicativul de unitate militară, la pace și război, a sigiliilor cu stemă și indicativul numeric al unității militare Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
116 Prejudicierea secretului cifrului de stat, punerea în pericol a rezistenței sale criptografice sau afectarea continuității și operativității comunicărilor protejate cu cifrul de stat Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
117 Compromiterea sistemelor criptografice clasificate secret de stat, punerea în pericol a rezistenței lor criptografice sau afectarea stării de operativitate a acestora Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
118 Împușcarea, operarea imprudentă a tehnicii de luptă, armamentului, muniției, materialelor explozive, mijloacelor incendiare, mijloacelor chimice care a provocat vătămarea corporală sau decesul Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 - 150 -
119 Părăsirea postului/comenzii/obiectivului militar/navei fără aprobare, cu sau fără armament, muniții, materiale explozive, substanțe radioactive, substanțe chimice periculoase Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
120 Dezarmarea militarilor aflați în serviciul de permanență, pază sau intervenție Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
121 Distrugerea aeronavelor, navelor și echipamentelor terestre majore Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
122 Accident de circulație cu autovehicul militar în urma căruia a rezultat numai avarierea autovehiculului Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
123 Accident de circulație cu autovehicul militar în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrității corporale ori a sănătății unei persoane Da Da 10 60 15 90 20 120 120 150
124 Accident de circulație cu autovehicul proprietate personală în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrității corporale ori a sănătății uneia sau mai multor persoane Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
125 Conducerea unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice, a produselor sau substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora Da Da 10 60 15 90 20 120 120 150
126 Conducerea unui autovehicul neînmatriculat sau fără a poseda permis de conducere auto, cu permisul suspendat, categorie necorespunzătoare sau a cărui valabilitate a expirat Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
127 Rănirea sau decesul personalului armatei care a avut drept cauză implicarea în diferite accidente a terților Da Da 10 60 15 90 20 120 120 150
128 Îmbolnăvirea a peste 5 militari din aceeași companie – structură similară – care a necesitat internarea în infirmerie sau spital, având același diagnostic prezumtiv pentru boli infectocontagioase, când boala a fost constatată în timpul și din cauza îndeplinirii atribuțiilor funcționale Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
129 Intoxicarea cu substanțe radioactive, chimice sau agenți patogeni, care a provocat leziuni grave sau decesul personalului armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 120 150
130 Suicidul Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
131 Accident de muncă, altele decât cele prevăzute la cod 158 Da Da 10 60 15 90 20 120 120 25 150
132 Absența nejustificată de la unitate sau serviciu, care a depășit 24 de ore, dar nu mai mult de 3 zile Da Da 30 60 40 90 50 120 55 120 60 150 -
133 Dezertarea Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
134 Insubordonarea Da Da - 60 - 90 - 120 - 120 - 150 -
135 Încălcarea de consemn Da Da 60 90 120 120 150
136 Lovirea sau alte violențe săvârșite de personalul armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
137 Lovirea superiorului sau inferiorului Da Da 10 60 15 90 20 120 120 25 150
138 Abuzul în serviciu contra intereselor persoanei, instituției sau îngrădirea unor drepturi Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
139 Fals și uz de fals, sustrageri, distrugeri fără drept de dosare, registre sau documente aflate în păstrarea sau deținerea unităților militare Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
140 Luarea sau darea de mită Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
141 Consumul de stupefiante sau substanțe cu efecte similare acestora, interzise prin lege Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
142 Trafic de stupefiante sau substanțe cu efecte similare acestora, interzise prin lege Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
143 Tâlhăria săvârșită de personalul armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
144 Furtul, lipsuri de bunuri materiale sau valori, altele decât cele prevăzute la codurile 112-115, care nu se justifică prin operațiuni având la bază documente întocmite potrivit legii Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
145 Omorul săvârșit de personalul armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
146 Uciderea din culpă săvârșită de personalul armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
147 Decesul și suicidul din cauze care nu au legătură cu obligațiile profesionale Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150
148 Incendiul, accidentul ecologic, avarierea sau distrugerea clădirilor, construcțiilor și amenajărilor cu destinație militară Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 -
149 Agresiunea, calomnia asupra personalului armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 150
150 Violarea de domiciliu săvârșită de personalul armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -
151 Violul săvârșit de personalul armatei sau în care a fost implicat acesta Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 150
152 Înecul Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 - 150 -
153 Jefuirea personalului rănit sau decedat în urma operațiilor militare Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 150
154 Folosirea fără drept a emblemei Crucii Roșii sau/și a altor organizații similare în timpul operațiilor militare Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 - 150 -
155 Genocidul Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
156 Constrângerea de a servi în forțele armate ale adversarului sau tratamente neomenoase Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
157 Luarea de ostatici, dislocarea sau lipsirea de libertate fără temei legal, săvârșită de personalul armatei Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 150
158 „Ucis în luptă“, „rănit în luptă“, „dispărut în misiune“ ca urmare a îndeplinirii atribuțiilor funcționale pe timpul ducerii acțiunilor militare în teatrele de operații/misiunile internaționale Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
159 Avarierea, distrugerea sau pierderea armamentului, munițiilor, explozibililor, tehnicii și echipamentelor militare în teatrele de operații/misiunile internaționale Da Da 10 60 15 90 20 120 20 120 25 150 30
160 Alte evenimente Da Da 10 60 15 90 20 120 - 120 - 150 -

LEGENDĂ:I = informare;R = raportare.* Structură centrală a Ministerului Apărării Naționale/Structură care funcționează în subordinea nemijlocită a ministrului apărării naționale.

 + 
Anexa nr. 3a*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 3a este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
NOTĂ TELEFONICĂ
pentru raportarea unui eveniment
 + 
Anexa nr. 3b*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 3b este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
FAX
pentru comunicarea unui eveniment
 + 
Anexa nr. 4a*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 4a este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
NOTĂ TELEFONICĂ
pentru căutarea și prinderea militarilor care au săvârșit unul din evenimentele
prevăzute la codurile 112-113, 115-116, 118-120, 132-133 și 144
 + 
Anexa nr. 4b*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 4b este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
FAX
pentru căutarea și prinderea militarilor care au săvârșit unul din evenimentele
prevăzute la codurile 112-113, 115-116, 118-120, 132-133 și 144
 + 
Anexa nr. 5a*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 5a este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
NOTĂ TELEFONICĂ
pentru trecerea militarilor din poziția de absență nejustificată cod 132 în poziția de dezertare cod 133
 + 
Anexa nr. 5b*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 5b este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
FAX
pentru trecerea militarilor din poziția de absență nejustificată cod 132 în poziția de dezertare cod 133
 + 
Anexa nr. 6a*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 6a este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
NOTĂ TELEFONICĂ
pentru încetarea căutării militarilor care au săvârșit unul din evenimentele
prevăzute la codurile 112-113, 115-116, 118-120, 132-133 și 144
 + 
Anexa nr. 6b*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 6b este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
FAX
pentru încetarea căutării militarilor care au săvârșit unul din evenimentele
prevăzute la codurile 112-113, 115-116, 118-120, 132-133 și 144
 + 
Anexa nr. 7la instrucțiuniNeclasificat– Model
CONȚINUTUL
procesului-verbal de cercetare
1.Din procesul-verbal de cercetare trebuie să rezulte:a)componența comisiei, ordinul de zi pe unitate prin care a fost numită aceasta, scopul constituirii și perioada în care și-a desfășurat activitatea;b)unitatea militară în care s-a produs evenimentul, codul evenimentului și data săvârșirii acestuia;c)participanții la săvârșirea evenimentului: gradul, numele militarului, prenumele tatălui militarului, prenumele militarului, arma, specialitatea militară, promoția/data angajării, funcția pe care este încadrat și vechimea în funcție; pentru soldații și gradații profesioniști se va menționa și centrul militar zonal, județean sau de sector unde au fost recrutați;d)cauzele și împrejurările în care s-a produs evenimentul;e)prevederile legale și cele ale regulamentelor militare încălcate;f)urmările evenimentului, valoarea estimativă a pagubelor materiale produse;g)concluzii, măsuri și propuneri.2.Procesul-verbal de cercetare este însoțit de note explicative, declarații, scheme, schițe, extrase din ordinul de zi pe unitate, fotocopii ale unor documente etc., documente care să justifice hotărârea comisiei de cercetare.3.Procesul-verbal de cercetare este completat, după caz, cu documente justificative emise de parchet, instanța de judecată, poliție, spital, comisia de cercetare etc., din care să rezulte dacă sunt îndeplinite condițiile stabilite pentru scoaterea din evidență.4.Procesul-verbal de cercetare se semnează de către toți membrii comisiei care a efectuat cercetarea, se prezintă pentru aprobare comandantului/șefului care a ordonat cercetarea și se păstrează astfel:a)exemplarul nr. 1, la structura care a executat cercetarea;b)exemplarul nr. 2, la structura în care s-a executat cercetarea;c)exemplarul nr. 3 este anexat la raportul ca urmare a săvârșirii unui eveniment, iar o copie a acestuia la raportul de scoatere din evidență a evenimentului.5.Termenul de prezentare este de cel mult 15 zile calendaristice de la data săvârșirii evenimentului sau, după caz, de la data luării la cunoștință de evenimentul respectiv.
 + 
Anexa nr. 8*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 8 este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
RAPORT
ca urmare a săvârșirii unui eveniment
 + 
Anexa nr. 9la instrucțiuniNeclasificat– Model
FIȘĂ EVENIMENT
R O M Â N I AMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEUnitatea Militară nr. ………………….Ziua ……… luna …… anul …….Nr. …………….NECLASIFICATExemplar unic
FIȘA Nr. …………………………………..
cu evenimentele raportate în ziua de ……………..

Nr. crt. Conținutul pe scurt al evenimentului Cine a raportat – grad, prenume, nume, structură – Măsurile luate de comandantul/șeful unității militare Codul evenimentului Numărul, data și ora notei telefonice Ca urmare a notei telefonice numărul ………… din …………….. Data și ora informării organelor de urmărire penală – unde este cazul – Măsurile ordonate de șeful/locțiitorul/directorul Statului Major al Apărării
1
2
TOTAL EVENIMENTE

Ordinele, dispozițiile și rezoluțiile înscrise pe fișa evenimentului au fost comunicate de către Centrul național militar de comandă (nucleu) din Statul Major al Apărării.la U.M ………………… la data de …………….., ora …………….., de către …………………… .
Comandantul/Șeful ………………………………
(denumirea unității militare)
…………………….
(gradul/titlul)
……………………………….
(prenumele și numele cu majuscule)
 + 
Anexa nr. 10la instrucțiuniNeclasificat– Model R O M Â N I AMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEUnitatea Militară nr. ………………….Ziua ……… luna …… anul …….Nr. …………….NECLASIFICATExemplar unic
REGISTRUL
cu evidența evenimentelor din U.M. …………….

Nr. crt. Codul evenimentului U.M. în clar, localitatea de dislocare și subordonarea (ierarhic) Categoria de F.A./Cdm. Data și ora producerii Gradul, numele și prenumele participanților, promoția/ data angajării în armată, detalii privind evenimentul Urmări Participanți Numărul notei telefonice cu care s-a comunicat evenimentul Numărul raportului ca urmare a săvârșirii evenimentului Detalii privind rezultatul cercetărilor ulterioare Numărul raportului de scoatere din evidență Observații
Morți Răniți Tehnică avariată ( %) Of. M.m. Sof. S.g.p. Elv./Sd. F.P./P.c.c. Personal din afara Ministerului Apărării Naționale

NOTĂ:Of. – ofițer; M.m. – maistru militar; Sof. – subofițer; S.g.p. – soldat, gradat profesionist; Elv./Sd. – elev/student; F.p. – funcționar public; P.c.c. – personal civil contractual. + 
Anexa nr. 11*)la instrucțiuni*) Anexa nr. 11 este reprodusă în facsimil.Neclasificat– Model -
RAPORT
pentru scoaterea din evidență a unui eveniment
 + 
Anexa nr. 12la instrucțiuniNeclasificat– Model R O M Â N I AMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEUnitatea Militară nr. ………………….Ziua ……… luna …… anul …….Nr. …………….NECLASIFICATExemplar unic
REGISTRUL
cu evidența militarilor dezertori

Nr. crt. Gradul, numele și prenumele Unitatea militară din care face parte militarul Data dezertării Detalii cu privire la dezertare Data reținerii/prezentării Observații
Anul
1
2
Anul
1
2
Anul
1
2

 + 
Anexa nr. 13la instrucțiuniNeclasificat– Model R O M Â N I AMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEUnitatea Militară nr. ………………Ziua ……….. luna ………… anul …………Nr. …………….NECLASIFICATExemplar unic
SITUAȚIA
cu militarii implicați în producerea evenimentelor care sunt în curs de cercetare penală, în perioada ……………….

Nr. crt. Codul evenimentului Data săvârșirii/ raportării Detalii privind fapta pentru care este cercetat Gradul, numele și prenumele Structura din care face parte și eșaloanele superioare Instanța care a dispus începerea urmăririi penale Stadiul cercetării dosarului Situația actuală a celui cercetat Observații


Comandantul/Șeful …………………………………………
(denumirea unității militare, care are în evidență evenimentul)
………………….
(gradul/titlul)
…………………………..
(prenumele și numele cu majuscule)
 + 
Anexa nr. 14la instrucțiuniNeclasificat– Model R O M Â N I AMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEUnitatea Militară nr. ………………….Ziua ……… luna …… anul …….Nr. …………….NECLASIFICATExemplar unic
SITUAȚIA
cu evenimentele și urmările acestora în anul de instrucție/perioada ……………………

Structuri Număr de evenimente Urmările evenimentelor Observații
Morți Răniți
Of. M.m. Sof. S.g.p. Elv./Sd. F.p. P.c.c. Of. M.m. Sof. S.g.p. Elv./Sd. F.p. P.c.c.
TOTAL GENERAL
TOTAL PERSONAL DIN AFARA INSTITUȚIEI


Comandantul/Șeful ………………………………
(denumirea unității militare)
……………………….
(gradul/titlul)
……………………………….
(prenumele și numele cu majuscule)
NOTĂ:Of. – ofițer; M.m. – maistru militar; Sof. – subofițer; S.g.p. – soldat, gradat profesionist; Elv./Sd. – elev/student; F.p. – funcționar public; P.c.c. – personal civil contractual.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x