cu privire la încheierea, desfăşurarea şi desfacerea contractului de muncă, întocmirea carnetului de muncă, acordarea drepturilor de asigurări sociale şi evidenta activităţii personalului angajat de către asociaţia locatarilor
În temeiul art. 21 din Decretul nr. 783/1969 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi al art. 14 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1678/1969 privind aprobarea statutului tip al asociaţiei locatarilor şi stabilirea unor norme în executarea prevederilor referitoare la asociaţia locatarilor din Legea nr. 10/1968:În vederea aplicării unitare a dispoziţiilor legale privind încheierea, executarea şi desfacerea contractului de muncă, întocmirea carnetului de muncă, acordarea drepturilor de asigurări sociale şi evidenta activităţii personalului angajat de către asociaţiile locatarilor, se emit, cu avizul uniunii Generale a Sindicatelor din România, următoarele instrucţiuni:1. Contractul de muncă al celor care lucrează la asociaţia locatarilor, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. 1 din hotărîrea sus-menţionată, se încheie în forma scrisă potrivit modelului anexat, şi cuprinde, în mod obligatoriu, durata pentru care se încheie (nedeterminată, determinata), programul zilnic, săptămînal sau lunar de lucru, salariul precum şi alte condiţii asupra cărora părţile au căzut de acord.De asemenea, în contractul de muncă se va preciza dacă angajarea se face pe un post cu norma întreaga sau cu o jumătate de norma. Se considera ca sînt cu o jumătate de norma acele funcţii sau meserii pentru care programul de lucru este de 4 ore pe zi în medie lunară.Direcţiile pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale vor comunică, în temeiul art. 99 din Codul muncii, organelor sindicale competente angajarile ce urmează a fi făcute.Contractele de muncă se vizează de direcţiile pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale cu ocazia întocmirii lor, cît şi la sfîrşitul fiecărui an, cu care ocazie asociaţiile locatarilor vor prezenta dovezile pentru plata impozitului pe salariu, a contribuţiei pentru asigurările sociale şi a contribuţiei pentru pensia suplimentară.Pensionării pot fi angajaţi, prin contract de muncă, de asociaţia locatarilor, în condiţiile cumulului pensiei cu salariul stabilite de art. 57-59 din Legea nr. 27/1966 şi art. 66-99 din H.C.M. nr. 252/1967.Funcţiile şi meseriile admise la cumul potrivit sus-citatei legi se stabilesc de către comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, la propunerea direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale.2. Evidenta activităţii salariate pentru personalul angajat de asociaţia locatarilor, completarea şi ţinerea la zi a carnetului de muncă şi întocmirea dosarului de pensionare se efectuează de către dirertiile pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale.La angajare, asociaţia locatarilor este obligată sa ceara angajatului carnetul de muncă, pe care-l va depune la direcţia pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale o dată cu contractul de muncă prezentat la viza, de unde va fi eliberat la încetarea angajării.Pentru persoanele care nu au mai fost în munca, direcţia pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale va completa carnetul de muncă în termen de 30 de zile de la angajare.În carnetele de muncă ale angajarilor care au trecut de la fostele administraţii de clădiri la asociaţia locatarilor închiderea carnetului de muncă se va face cu data de 1 iulie 1968 (data intrării în vigoare a Legii nr. 10/1968) sau cu data desfacerii contractului de muncă în cazul în care unele persoane au continuat sa lucreze la întreprinderile de gospodărie locativă şi după data intrării în vigoare a legii sus-menţionate, folosindu-se următoarea înregistrare: „Încetat activitatea conform art. 20 lit. b din Codul muncii şi art. 54 din Legea nr. 10/1968„.În situaţiile în care încetarea activităţii la fostele administraţii de clădiri a survenit pentru motive neimputabile angajatului – arătate la art. 11 din H.C.M. nr. 1678/1969 – şi încadrarea în munca la asociaţia locatarilor a avut loc în termen de 90 de zile de la data desfacerii contractului de muncă, la capitolul IX col. 2 se va menţiona: „Angajat cu drepturile prevăzute în H.C.M. nr. 1678/1969„.Pentru persoanele care se angajează cu o jumătate de norma, în condiţiile prevăzute la pct. 1 alin. 2 din prezentele instrucţiuni, în col. 2 din carnetnl de muncă se va adauga la înregistrarea privind angajarea: "Cu 1/2 norma".La col. 8 de la cap. IX din carnetul de muncă, ca temei al înregistrării angajării, se va menţiona în toate cazurile: "Contract de muncă nr. ………… din …………, vizat de Direcţia pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale a ……………".Încetarea activităţii se înscrie în carnet pe baza comunicării făcute în acest sens de către asociaţia locatarilor care va cuprinde toate elementele prevăzute de art. 21 din Codul muncii.Asociaţia locatarilor este obligată sa comunice de îndată direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale orice schimbare intervenita în raporturile de muncă ale angajaţilor, care va fi înscrisă în carnetul de muncă în termen de 5 zile de la data comunicării.De asemenea, actele privind schimbările intervenite în starea civilă şi pregătirea profesională a angajaţilor, pe care aceştia sînt obligaţi să le prezinte asociaţiei în termen de 15 zile de la producerea schimbării, vor fi trimise de îndată direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale, care va efectua înscrierile respective în carnetul de muncă în termen de 5 zile de la data primirii actelor.Pentru personalul care prestează munca în condiţiile prevăzute de art. 9 alin. 2 şi 6 din H.C.M. nr. 1678/1969 nu se întocmeşte carnet de muncă, deoarece acest personal nu are calitatea de angajat. De asemenea, activitatea desfăşurată în condiţiile sus-menţionate, neconstituind vechime în munca, nu poate fi înregistrată în carnetele de muncă pe care aceste persoane le-ar avea întocmite anterior.Efectuarea celorlalte înregistrări în carnetul de muncă se face potrivit Regulamentului pentru aplicarea Decretului nr. 90/1960 cu privire la carnetul de muncă şi celorlalte dispoziţii în vigoare în legătură cu carnetul de muncă.Adeverintele necesare dovedirii calităţii de angajat (la policlinica, şcoala, unităţi comerciale etc.) se vor elibera de către comitetul asociaţiei locatarilor, fiind semnate de preşedinte.3. Salariul ce se acordă angajaţilor asociaţiei locatarilor se plăteşte, potrivit prevederilor art. 41 din Codul muncii, în numerar. În cazul în care acestor angajaţi li se asigura şi unele avantaje (scutirea de chirie, de plată cotelor de întreţinere etc.), în contractul de muncă se va specifică şi echivalentul în bani al acestor avantaje, suma care împreună cu cea primită în numerar formează salariul convenit ce se înscrie în carnetul de muncă la cap. IX col. 7.4. Contribuţia pentru asigurările sociale de stat se calculează potrivit H.C.M. nr. 4161/1953, aplicindu-se cota de 10% asupra salariului convenit, stabilit conform pct. 3 din prezentele instrucţiuni.Decontarea veniturilor şi cheltuielilor de asigurări sociale şi a celor privind pensia suplimentară se face lunar, prin dispoziţie de plată la Banca Naţionala a Republicii Socialiste România în conturile colectoare pentru constituirea fondului de asigurări sociale şi a fondului pentru pensia suplimentară ale direcţiilor pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale.Contribuţia angajaţilor pentru pensia suplimentară se calculează la salariul pe baza căruia s-a calculat contribuţia pentru asigurările sociale de stat.5. Stabilirea, calcularea şi plata drepturilor de asigurări sociale cuvenite angajaţilor asociaţiei locatarilor se fac începînd cu drepturile aferente lunii aprilie 1970, prin direcţiile pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale.Salariul pe baza căruia se calculează ajutoarele în cadrul asigurărilor sociale de stat cuvenite acestor angajaţi este salariul asupra căruia se plăteşte contribuţia pentru asigurările sociale.Certificatele de concedii medicale trebuie să poarte şi viza preşedintelui comitetului asociaţiei locatarilor, cu care ocazie se va menţiona dacă angajatul (beneficiar al ajutorului) este sau nu pensionar şi ca pe perioada respectiva nu i se plăteşte salariul, iar ordinele de plată de pe aceste certificate vor fi completate cu datele privind natura contractului de muncă, vechimea neîntreruptă în munca etc.Plata ajutoarelor pentru incapacitate temporară de muncă, a altor drepturi în cadrul asigurărilor sociale de stat de care beneficiază angajatul (ajutoare în caz de deces, pentru procurarea de proteze etc.), precum şi a drepturilor din pensie ce se cuvin, în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare, pensionarilor angajaţi, se face pe baza aprobării directorului direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale, după viza controlului preventiv.Plata acestor drepturi se face la data cînd se achită salariile pentru salariaţii direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale.Pentru angajaţii care îşi desfăşoară activitatea în alte localităţi decît reşedinţa de judeţ, stabilirea şi calcularea drepturilor de asigurări sociale se fac de către comitetele executive ale consiliilor populare din localităţile respective, iar plata acestor drepturi se face din contribuţia de asigurări sociale aferentă salariilor angajaţilor consiliului popular respectiv, o dată cu plata drepturilor de asigurări sociale cuvenite acestor din urma angajaţi.Potrivit instrucţiunilor T. 128/1966 ale Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor şi Ministerului Finanţelor, decontarea acestor plati cu bugetul asigurărilor sociale de stat se face de consiliile populare plătitoare o dată cu decontarea contribuţiei pentru salariaţii proprii.6. Lucrările prevăzute în prezentele instrucţiuni vor fi executate de salariaţi anume desemnaţi de directorul direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale. În îndeplinirea acestor sarcini salariaţii respectivi vor fi sprijiniti de către oficiile şi serviciile din cadrul direcţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti.În ceea ce priveşte încheierea şi vizarea contractelor de muncă, întocmirea şi ţinerea la zi a carnetelor de muncă, evidenta activităţii salariate şi întocmirea dosarului de pensie pentru angajaţii asociaţiei locatarilor din localităţile în care nu exista unităţi ale direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale, aceste lucrări se vor efectua de către salariaţi însărcinaţi de directorul direcţiei judeţene din oficiul municipal (orasenesc) cel mai apropiat. +
Anexa 1 CONTRACT DE MUNCĂ Între asociaţia locatarilor din ……………………………. str. ………………………. nr. …. blocul ……. sectorul …………. telefon …………. reprezentată prin …………… preşedintele comitetului asociaţiei, şi ………………. domiciliat în …………………………. str. ……………. nr. …… blocul ……….. scara ….. etajul ……… apartamentul …………. sectorul …………., avînd buletinul de identitate seria …………… nr. …………… eliberat de …………………….. la data de ………………… a intervenit, în baza art. 9 alin. 1 din H.C.M. nr. 1678/1969, prezentul contract de muncă în următoarele condiţii: 1. Perioada pentru care se încheie contractul este de*) ………………. 2. Funcţia (meseria) pentru care se încheie contractul: ………………, avînd următoarele atribuţii: …………………………………………… …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………….. 3. Timpul de lucru este de**) ……………… ore/zi, repartizate astfel: ……………………………………………………………………. …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………….. 4. Ziua de repaus săptămînal se stabileşte a fi***) …………………… 5. Salariul lunar convenit este de ………. lei, din care în numerar ……….. lei, şi ………… lei echivalentul următoarelor avantaje: …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………….. Plata salariului se face potrivit prevederilor art. 40 din Codul muncii, la următoarele date: …………………… 6. Asociaţia locatarilor are obligaţia: – sa suporte şi sa achite lunar contribuţia pentru asigurările sociale de stat; – să depună lunar contribuţia de 2% pentru pensia suplimentară şi impozitul pe salariu, pe care le suporta angajatul; – să prezinte organelor direcţiilor pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale – la încheierea contractului şi la sfîrşitul fiecărui an (dacă nu intervin modificări în cursul anului) – contractul de muncă al angajatului pentru a fi vizat. PREŞEDINTELE COMITETULUI ANGAJAT, ASOCIAŢIEI LOCATARILOR Vizat şi înregistrat sub nr. ……… din ……………………………. D.P.M.O.S. a judeţului …………… L.S. SEMNATURA ………………__________ *) În cazul în care nu se stabileşte durata contractului de muncă, se scrie pe durata nedeterminată. **) În cazul angajării cu norma, se va preciza aceasta. ***) Duminica sau alta zi a saptaminii; VIZE ANUALE─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Semnatura Data salariatului care──────────────── Formula de viza vizează şi ştampilaanul, luna, ziua unităţii─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── – impozitul pe salariu, de la ……….. ………….. pînă la ………………. chitanţa (borderoul) nr.*) …………… …………………………………… – contribuţia pentru asigurările sociale, de la ……………………………… 1970 pînă la ……………………………. chitanţa (borderoul) nr.*) …………… …………………………………… – Contribuţia 2% pentru pensia suplimentară, de la ……………………………… pînă la ……………………………. chitanţa (borderoul) nr.*) …………… …………………………………… 1971 ……………………………………. 1972 ……………………………………. 1973 ……………………………………. 1974 ……………………………………. 1975 …………………………………….─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ──────────── *) Se trec numerele celor 12 chitanţe (borderouri) prin care se face dovada plăţii lunare a impozitului, contribuţiei pentru asigurări sociale şi a contribuţiei de 2% pentru pensia alimentara MENŢIUNI ÎN LEGATURA CU DESFACEREA CONTRACTULUI DE MUNCĂ (data, motivul, temeiul legal al desfacerii contractului) ……………………………………………………………….. ……………………………………………………………….. ……………………………………………………………….. ……………………………………………………………….. Semnatura salariatului de la D.P.M.O.S. care înregistrează menţiunile, L.S. ………………………. NOTĂ: – Contractul de muncă se încheie în trei exemplare, dintre care un exemplar se păstrează la direcţia pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale şi cîte un exemplar de către asociaţia locatarilor şi angajat. – Angajaţii asociaţiei locatarilor beneficiază de toate drepturile ce decurg din calitatea de angajat în condiţiile prevăzute de lege.––––-