INSTRUCŢIUNI nr. 239 din 14 iunie 1967

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL COMERTULUI
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 64 din 20 iulie 1967
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 22 16/03/1974
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 22 16/03/1974

privind stabilirea regulilor generale de comerţ şi sancţionarea contravenţiilor la aceste reguli



 + 
Articolul 1Angajaţii răspunzători de aprovizionarea unităţilor comerciale vor asigura la desfacere sortimentul de mărfuri stabilit pentru fiecare unitate, existent în depozitele de unde se aprovizioneaza. Şefii de unităţi comerciale vor inainta din timp comenzi scrise, pe articole, sortimente, modele, desene, culori, dimensiuni, gramaje, astfel încît să se asigure continuitatea aprovizionarii unităţilor cu întregul sortiment existent în depozite. Angajaţii răspunzători de livrarea mărfurilor către unităţile comerciale vor asigura executarea prompta a comenzilor fără a favoriza unele unităţi în detrimentul altora, iar în cazurile în care întreprinderea furnizoare are şi unităţi proprii de desfacere, nu le vor aproviziona pe acestea decît în aceeaşi măsura în care sînt îndeplinite obligaţiile de livrare către unităţile din sistemul altor ministere sau organe centrale. Mărfurile se vor livra din depozite în ordinea datei de fabricaţie sau, dacă nu cuprind o asemenea indicaţie, a intrărilor.
 + 
Articolul 2Delegaţii la recepţie, precum şi comisiile de primire vor verifica mărfurile şi ambalajele de transport conform standardelor, normelor interne, caietelor de sarcini sau retetelor produselor respective, fiind interzisă primirea acelora care nu corespund prescripţiilor tehnice de calitate. Se interzice sefilor de unităţi şi de raioane din reţeaua cu amănuntul luarea în primire a mărfurilor alterate, degradate, deformate, cu vicii de execuţie vizibile, cu termenul de garanţie la limita sau depăşit.
 + 
Articolul 3Vînzătorii vor controla calitatea mărfurilor atît la introducerea lor în sala de vînzare, cît şi în momentul servirii consumatorilor şi nu vor vinde mărfurile pe care le vor constata alterate, degradate sau deformate, urmînd ca valorificarea acestora să se facă potrivit dispoziţiilor conducerii întreprinderii sau organizaţiei comerciale respective. Este interzisă punerea în vînzare a mărfurilor alimentare al căror termen de garanţie a fost depăşit. Produsele alimentare cu termenul de garanţie depăşit pot fi puse în vînzare numai pe baza certificatului eliberat de organele competente, prin care se atesta menţinerea calităţii pentru o perioadă precizată.
 + 
Articolul 4În unităţile de desfacere cu amănuntul şefii de unităţi se vor îngriji ca mărfurile să fie puse în vînzare în cel mult 2 ore de la receptionare şi în ordinea primirii lor. Se exceptează de la obligaţia punerii imediate în vînzare mărfurile pentru care s-au dat în scris alte dispoziţii de conducerea întreprinderii sau organizaţiei comerciale, în scopul bunei gospodariri a fondului de marfa.
 + 
Articolul 5Şefii de unităţi răspund de deschiderea şi închiderea unităţilor comerciale şi de alimentaţie publică la orele stabilite prin orarul de funcţionare. Orarul va fi afişat la intrarea în unitate, astfel încît publicul să poată lua cunoştinţa de programul de activitate al unităţii chiar atunci cînd aceasta este închisă. Orice schimbare de orar se va comunică din timp unităţilor, astfel încît să se poată afişa cu cel puţin 24 ore înainte de intrarea lui în vigoare. În cazul în care unitatea se închide din diferite motive – reparaţii, amenajări, inventar – aceasta se va anunta printr-un afis, indicindu-se totodată adresa celei mai apropiate unităţi cu acelaşi profil.
 + 
Articolul 6Şefii de unităţi sînt obligaţi a se îngriji ca în vitrine să fie expuse numai acele mărfuri care se găsesc spre vînzare în unitate. În cazurile în care acestea au fost vîndute, la cererea cumpărătorului vor fi vîndute cele expuse în vitrina. Se interzice expunerea în vitrinele care nu au instalaţii de frig a mărfurilor alimentare uşor alterabile, acestea inlocuindu-se cu ambalaje de prezentare. Se exceptează unităţile de legume şi fructe, la care improspatarea produselor din vitrine se va face la timp. Şefii de unităţi sînt obligaţi să asigure iluminarea vitrinelor în toate zilele saptaminii, în orele stabilite prin dispoziţia scrisă a conducerii organizaţiei sau întreprinderii respective.
 + 
Articolul 7Unităţile comerciale şi de alimentaţie publică, hoteliere şi de gazduire, pieţele, depozitele, anexele unităţilor, vitrinele, rafturile, tejghelele, uneltele, ambalajele şi alte asemenea, precum şi mărfurile, în orice loc s-ar afla, vor fi ţinute sau păstrate în bune condiţii şi în stare de perfecta curăţenie, de angajaţii cărora le revine aceasta atribuţie de serviciu. Şefii de depozite, de unităţi şi raioane sînt obligaţi să asigure conservarea mărfurilor şi a ambalajelor, conform standardelor şi normelor interne ale produselor respective, pentru reducerea pierderilor şi evitarea scazamintelor. Şefii depozitelor, unităţilor şi raioanelor sînt obligaţi să asigure păstrarea mărfurilor atît în depozite, cît şi la locul de muncă al vinzatorului, precum şi în vitrinele unităţilor, în condiţii de vecinătate care să nu influenteze gustul şi mirosul acestora.
 + 
Articolul 8Angajaţii operativi din întreprinderile şi organizaţiile comerciale, de alimentaţie publică, hoteliere şi de gazduire, în raport cu atribuţiile de serviciu, sînt obligaţi: a) sa aseze mărfurile în interiorul unităţii la vedere, pe sortimente, calităţi, dimensiuni; b) să prezinte mărfurile cerute şi sa dea explicaţii corespunzătoare cu privire la scopul şi modul de întrebuinţare, precum şi cu privire la calitate, indicind şi preţul; să ofere şi sa recomande produse similare celor cerute, în cazul cînd acestea lipsesc, precum şi alte articole complementare; sa ajute şi sa sfatuiasca pe consumatori la alegerea mărfurilor; să efectueze probe de funcţionare la produsele care se preteaza la acestea; c) sa cintareasca sau sa masoare mărfurile în faţa cumparatorilor, consumatorilor sau a personalului de servire în asa fe încît aceştia să poată controla cu usurinta exactitatea cintaririi sau masurarii. Cintarele sau metrii de control vor fi aşezate în locuri cît mai accesibile folosirii lor de către cumpărători, indicindu-se printr-un afis scopul pentru care sînt destinate. Aparatele şi instrumentele de cintarit şi măsurat – cîntare, balante, greutăţi, măsuri de capacitate, metri – vor fi păstrate în perfecta stare de curăţenie şi funcţionare. Este interzisă cintarirea mărfurilor prin aruncarea sau apasarea lor pe cîntar, taierea sau impachetarea mărfurilor pe talerele cîntarelor; d) sa servească pe cumpărători, consumatori sau pasageri în ordinea prezentării lor, raspunzind în mod reverentios cererilor acestora; e) să aibă o ţinuta ingrijita. Lucrătorii din unităţile de produse alimentare şi de alimentaţie publică şi cei care în munca lor vin în contact cu produsele alimentare – preambalare, sortare, preparare – vor purta echipamentul de protecţie sau uzura – halate, bluze, bonete – stabilit pentru munca respectiva, în stare de perfecta curăţenie, precum şi uniforme, în timpul serviciului, acolo unde este prevăzut; f) sa servească produsele zaharoase, de patiserie, mezelurile, brînzeturile şi alte asemenea produse, folosind ustensile adecvate – scafe, clesti, cutite, maşini de tăiat mezeluri; g) să asigure funcţionarea în bune condiţii a utilajului comercial de orice fel; în cazul ivirii unor defectiuni pe care nu le pot remedia, vor sesiza imediat conducerea întreprinderii sau organizaţiei comerciale; h) sa folosească raţional materialul pentru ambalaj, pungile şi alte materiale de acest fel, alegindu-le potrivit cu natura produselor şi cantităţile vîndute, evitindu-se folosirea – neeconomicoasa şi în detrimentul consumatorilor – de hîrtii sau pungi mai mari decît este necesar pentru ambalarea mărfii respective; sa vinda neto mărfurile pentru care au primit dispoziţii scrise de a le desface în acest mod, precum şi sa afiseze lista articolelor din această categorie; i) sa expuna în mod vizibil etichetele cuprinzînd preţul şi caracteristicile mărfurilor, respectiv listele de preţuri sau tarifele la unităţile comerciale, de alimentaţie publică, hoteliere şi gazduire, unde s-a stabilit aceasta obligaţie, precum şi la centrele de achiziţie; j) sa nu permită ca în unităţi sa presteze serviciu persoane fără aprobarea conducerii întreprinderii sau organizaţiei; k) sa ia măsuri ca mărfurile cu preţ redus pe care le pun în vînzare sa poarte semnul distinctiv al soldarii şi să aibă marcat vechiul şi noul preţ; l) să respecte nomenclatorul mărfurilor care se pot desface cu plata esalonata, cuantumul acontului şi numărul de rate; m) sa nu schimbe profilul unităţii prin eliminarea de la desfacere a unor mărfuri specifice unităţii respective sau prin adaugirea altora, fără aprobarea direcţiilor comerciale regionale, respectiv ale oraşelor Bucureşti şi Constanta; n) sa ţină la zi evidentele legal stabilite şi să prezinte la cererea organelor de control actele de provenienţă a mărfurilor, registrele, bonierele şi registrul de inspecţie şi control comercial; o) sa procedeze la schimbarea mărfurilor pentru care s-au primit reclamaţii îndreptăţite de la cumpărători.
 + 
Articolul 9Pe lîngă îndatoririle prevăzute la art. 8, angajaţii operativi din unităţile de alimentaţie publică mai au, în raport cu atribuţiile de serviciu, următoarele obligaţii: a) să asigure ca vesela, paharele şi tacîmurile să fie bine spalate în momentul servirii consumatorilor; nu vor fi utilizate pentru servirea consumatorilor vesela, paharele sau tacîmurile necorespunzătoare tipului de unitate, degradate, deformate, şi nici fetele de masa rupte sau murdare; b) sa servească meniuri pensiune în unităţile care au primit astfel de sarcini de la organele competente; c) sa menţioneze gramajul pe etichetele de la bar, bufet şi vitrine; d) să asigure ca în unităţile în care funcţionează cu ospatari sa existe în fiecare zi, încă de la deschiderea unităţii, un număr suficient de liste de bucate cuprinzînd denumirea exactă a tuturor felurilor de mincare şi a băuturilor ce se servesc în ziua respectiva, precum şi a preţurilor legale pentru fiecare produs şi preparat în parte. Lista va fi semnată de şeful unităţii şi de bucatarul şef. În celelalte unităţi se va asigura afişarea listelor de preţuri, de dimensiuni corespunzătoare, la locuri vizibile pentru consumatori: e) ospatarii sînt obligaţi: – sa elibereze bon de marcaj pentru ridicarea produselor sau preparatelor de la secţii, dacă în unităţile respective se practica acest sistem; – la ridicarea preparatelor de la bufet, bucatarie, gratar, sa controleze ca acestea sa corespundă gramajului stabilit, iar la băuturile care se servesc în recipiente oficial marcate, acestea să fie umplute pînă la nivelul indicat.
 + 
Articolul 10Conducerile întreprinderilor şi trusturilor de alimentaţie publică, şefii unităţilor de alimentaţie publică şi canagiii sînt obligaţi a asigura ca în fiecare unitate sa existe suficiente măsuri de capacitate oficial marcate, astfel încît servirea cu băuturi a consumatorilor să se facă corespunzător comenzii date.
 + 
Articolul 11În centrele sau raioanele de vînzare a carnii se va afişa, la loc vizibil, schema de transare. Carnea transata va fi aranjata pe calităţi şi sortimente, cu indicarea acestora, a preţului şi a proportiei de oase, respectîndu-se la vînzare preţurile legale pe calităţi şi sortimente.
 + 
Articolul 12La centrele de răcoritoare este obligatorie folosirea aparatului de dozat, iar acolo unde asemenea aparate nu exista, se vor folosi pahare gradate, masurindu-se siropul sau celelalte produse – lapte batut, braga – în faţa consumatorilor. Sifonul şi apele minerale sarvite consumatorilor în aceste centre vor avea aciditatea stabilită.
 + 
Articolul 13Angajaţii din unităţile în care desfacerea este organizată prin autoservire sînt obligaţi sa aprovizioneze în mod continuu rafturile, gondolele, vitrinele frigorifice, liniile, cu toate sortimentele aflate în depozitele de mina sau secţiile de producţie. De asemenea, sînt obligaţi sa pună în permanenta la dispoziţia cumpatatorilor un număr suficient de cosulete pe standul amenajat în acest scop la intrarea în unitate, iar în unităţile de alimentaţie publică cu autoservire, sa pună la indemina consumatorilor tavile şi tacîmurile necesare. Angajaţii din unităţile cu alegerea libera vor asigura etalarea mărfurilor, astfel încît publicul să poată lua cunoştinţa nemijlocit de calitatea acestora, iar cei din unităţile la care se prestează servicii suplimentare – transportul mărfurilor la domiciliu, servirea mesei pasagerilor în camere – vor asigura practicarea serviciilor în mod permanent şi în bune condiţii.
 + 
Articolul 14Eliberarea de bonuri de vînzare, note de plată sau facturi este obligatorie în toate unităţile care vînd mărfuri cu plata în rate, mărfuri cu termen de garanţie, mărfuri în consignaţie, în hoteluri şi alte locuri de gazduire, precum şi în toate cazurile, la cererea consumatorilor. Conducerea întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale şi de alimentaţie publică, şefii serviciilor administrative şi şefii de unităţi sînt obligaţi să asigure în permanenta formularele necesare. Vor fi folosite numai bonuri de vînzare, note de plată sau facturi tipizate, care se vor completa cu toate datele prevăzute în formular: data, denumirea mărfii sau costul gazduirii, cantitatea, preţul per unitate, valoatea totală. Pentru mărfurile care se vînd cu termen de garanţie se vor elibera cumparatorilor certificate sau taloane de garanţie, precum şi instrucţiunile de folosire şi întreţinere la mărfurile pentru care exista asemenea instrucţiuni.
 + 
Articolul 15Casierii, portarii – gestionari, precum şi toţi cei care încasează bani de la cumpărători, consumatori sau pasageri, sînt obligaţi să aibă suficienta moneda divizionara pentru a da restul cuvenit acestora. Este interzis a se propune cumparatorilor de a primi mărfuri în locul restului cuvenit. La încasarea de la cumpărători a sumelor de plată, casierul este obligat sa numere în vazul acestora suma primită, să aplice ştampila de achitare pe bonul de vînzare prezentat şi sa-l elibereze cumpărătorului împreună cu restul cuvenit şi numai după aceea sa pună în casa banii primiţi. Angajaţii care minuiesc aparatele de casa sînt obligaţi sa folosească banda de control, care va fi semnată la începutul şi la sfîrşitul programului de lucru de şeful de unitate, şeful de raion şi de casier, şi sa elibereze bon pentru sumele încasate. Şefii de unităţi vor păstra cheile de la aparatele de casa, pe care le vor deschide numai la sfîrşitul orelor de muncă, pentru efectuarea controlului asupra gestiunii băneşti. Angajaţii care minuiesc bani – casieri, portari – gestionari, vinzatori care încasează bani direct – nu vor păstra bani proprii în acelaşi loc cu sumele rezultate din vînzare sau locaţiune.
 + 
Articolul 16În vederea servirii unui număr cît mai mare de consumatori, în cazurile excepţionale cînd cererile acestora pentru unele produse depăşesc cantităţile de care dispune unitatea, şefii de unităţi vor stabili cantităţile maxime ce pot fi vîndute unui consumator, dacă vînzarea acestor produse nu a fost reglementată expres prin dispoziţii ale organelor competente.
 + 
Articolul 17Conducerile întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale, precum şi şefii de unităţi comerciale cu amănuntul şi de alimentaţie publică se vor îngriji ca toate unităţile să fie dotate cu condici, caiete, cutii sau alte mijloace stabilite de organele competente, pentru sesizări şi propuneri. Publicul va fi informat prin anunţuri asupra locului unde acestea se găsesc, numerelor de telefon ale organizaţiei comerciale de care aparţine unitatea, precum şi ale inspecţiei comerciale de stat. Conducerile întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale se vor îngriji ca sesizările şi propunerile să fie soluţionate în termenele prevăzute de normele legale.
 + 
Articolul 18Conducerile întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale, de alimentaţie publică şi hoteliere, precum şi şefii serviciilor administrative ale acestora vor asigura ca fiecare unitate să aibă firma care să cuprindă denumirea unităţii şi, dacă este cazul, obiectul de activitate. Nu se vor menţiona pe firme initialele sau denumirea întreprinderilor şi organizaţiilor de care aparţin unităţile sau ale organelor în subordinea cărora se afla acestea. Pentru firmele luminoase, conducerile întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale vor comunică în scris unităţilor în subordine orele în care firmele trebuie să funcţioneze. De respectarea acestui program răspund şefii de unităţi. În cazul în care una sau mai multe dintre literele luminoase se defecteaza, se interzice punerea în funcţiune a firmei respective pînă la repararea sa.
 + 
Articolul 19Se interzice angajaţilor din comerţ: a) condiţionarea vinzarii unor produse de cumpărarea altor produse, a biletelor de spectacol, timbrelor şi alte asemenea sau de a refuza nejustificat sa vinda consumatorilor mărfurile aflate în unitate ori în depozitul propriu al unităţii, sau de a nu efectua prestaţiile la care sînt obligaţi. b) desfacerea mărfurilor către consumatori din depozitele organizaţiilor şi întreprinderilor comerciale sau din depozitele proprii ale unităţilor, cu excepţia mobilei sau a altor mărfuri stabilite prin ordine ale ministrului comerţului interior, pentru care se organizează desfacerea pe bază de expoziţie cu vînzare din depozite; în cazul acestor mărfuri, în expoziţie trebuie să se prezinte numai acele modele care se găsesc în vînzare, iar pentru prototipurile expuse în vederea sondarii cererii se va menţiona expres acest lucru pe eticheta; c) servirea consumatorilor în unităţile de alimentaţie publică în alte spaţii decît cele destinate acestui scop sau cu produse ori băuturi aduse de consumatori. De asemenea, este interzisă organizarea de mese în unităţile de alimentaţie publică cu preparatele şi băuturile aduse de organizatorii meselor respective. Pentru nerespectarea acestei reguli răspund atît şefii de unitate, cît şi conducătorii întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale, dacă organizarea s-a făcut cu stirea acestora; d) favorizarea, sub orice formă, a unor consumatori, printr-o aprovizionare sau servire cu preferinta. În unităţile de desfacere din sistemul cooperaţiei de consum, aprovizionarea şi servirea preferentiala a membrilor cooperativelor se fac în condiţiile stabilite prin instrucţiunile Uniunii Centrale a Cooperativelor de Consum; e) păstrarea mai mult de doua ore în raioanele de vînzare ale unităţilor de desfacere sau la punctele speciale de eliberare din unităţile respective a mărfurilor pentru care vînzătorul a întocmit bonurile de vînzare şi pe care cumpărătorii nu le-au achitat la casa. După trecerea acestui timp mărfurile vor fi repuse în vînzare; f) desfacerea pentru consum pe loc a băuturilor alcoolice în unităţile care nu au un asemenea profil; g) desfacerea pe bază de virament a altor mărfuri decît cele stabilite a fi astfel desfăcute, fără aprobarea organelor competente. De nerespectarea acestei dispoziţii răspund atît cei care au efectuat vînzarea, cît şi cei care au dispus-o; h) eliberarea de mărfuri din depozite, magazii, laboratoare, bucatarii centrale, secţii, fără acte lagale – avize de expediţie, facturi, bonuri de marcaj – completate cu toate elementele stabilite de organele competente; i) primirea în unităţile comerciale şi de alimentaţie publică a mărfurilor care nu vor fi însoţite de actele legale în care să se menţioneze toate elementele de identificare specifice: denumirea produsului, preţul de vînzare către consumatori, tipul, calitatea, talia, numărul, grosimea, pentru fiecare sort în parte, precum şi cantitatea intrata din sortul respectiv, iar la vinuri, băuturi spirtoase şi rachiuri naturale neimbuteliate, şi menţiunea cu privire la tăria alcoolică; j) primirea mărfurilor care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin standardele sau normele interne ale produselor respective privind obligaţia furnizorilor de a stanta, eticheta, tipari data fabricaţiei, preţul sau alte menţiuni pe fiecare produs în parte, sau, pentru produsele preambalate, de a menţiona vizibil, pe ambalaj sau pe eticheta, greutatea conţinutului, preţul şi, de asemenea, cifra de control a lucrătorului care a efectuat preambalarea. De livrarea mărfurilor neetichetate, nestantate, neimprimate cu datele prevăzute în standardele de stat sau normele interne, ca şi de livrarea mărfurilor etichetate, stantate, imprimate necorespunzător, răspund şi angajaţii vinovaţi din întreprinderile producătoare.
 + 
Articolul 20Angajaţii care răspund de livrarea mărfurilor din întreprinderile şi organizaţiile furnizoare sînt obligaţi să le livreze în condiţiile legale de calitate prevăzute în standarde, norme interne, caiete de sarcini sau retete. Produsul se considera destinat livrării din momentul în care poarta ştampila controlului tehnic de calitate sau din momentul eliberării certificatului de calitate. Pentru produsele care se livreaza însoţite de certificat de calitate, în documentele de livrare se va menţiona numărul de ordine al acestuia. Pentru mărfurile la care este necesară efectuarea unei analize prealabile în vederea eliberării certificatului de calitate se va menţiona în acesta şi numărul buletinului de analiza. Legumele şi fructele se vor livra sortate pe calităţi şi curatate de impuritati. Este interzisă expedierea sau primirea legumelor şi fructelor fără tichetul de control completat cu toate datele de identificare, inclusiv calitatea la care a fost preluată de la furnizor.
 + 
Articolul 21În întreprinderile şi organizaţiile comerciale care primesc mărfuri în tranzit, conducătorii acestora vor asigura ca în fiecare depozit sa existe standarde şi norme interne pentru mărfurile care se vehiculeaza prin depozitele respective. Standardele şi normele interne vor fi ţinute la dispoziţia organizaţiilor comerciale şi a unităţilor de desfacere cu amănuntul spre consultare, în vederea efectuării verificărilor necesare.
 + 
Articolul 22Conducerea întreprinderilor şi organizaţiilor, precum şi şefii de unităţi sînt obligaţi sa pună la dispoziţia organelor Inspecţiei comerciale de stat actele şi materialele necesare pentru verificarea respectării prezentelor insrtuctiuni.
 + 
Articolul 23Regulile generale de comerţ stabilite prin prezentele instrucţiuni sînt obligatorii pentru toate întreprinderile şi organizaţiile de stat şi cooperatiste, pentru activitatea lor comercială, indiferent de organul în subordinea căruia se afla.
 + 
Articolul 24Nerespectarea oricăreia din regulile generale de comerţ stabilite prin prezentele instrucţiuni constituie contravenţie şi se sancţionează cu avertisment sau amenda de la 25 pînă la 150 lei.
 + 
Articolul 25Regulile generale de comerţ prevăzute la articolele 5, 6 alin. 1, 7, 8 lit. a, e, f, g, i, k, m şi o, 9 lit. a, 10, 12, 14 şi 19 lit. f se aplică în mod corespunzător şi la unităţile comerciale care funcţionează pe bază de autorizaţie eliberata de organele competente. Nerespectarea acestor reguli se sancţionează cu amendă de la 25 pînă la 150 lei.
 + 
Articolul 26Contravenţiile prevăzute în prezentele instrucţiuni se constata prin proces-verbal încheiat de inspectorul comercial de stat. Odată cu constatarea contravenţiei inspectorul comercial de stat aplica şi sancţiunea pe care o stabileşte în limitele prevăzute în prezentele instrucţiuni. Procesul-verbal de constatare a contravenţiei tine loc de încheiere de aplicare a sancţiunii şi va cuprinde şi somaţia de plată în cazul aplicării unei amenzi.
 + 
Articolul 27Împotriva procesului verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a amenzii, contravanientul poate face plîngere la tribunalul popular în circumscripţia căruia domiciliază, în termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal. Plîngerea se depune fie direct la tribunalul popular în raza căruia domiciliază contravenientul, fie la organul de inspecţie comercială de stat al cărui angajat este inspectorul care a încheiat procesul-verbal, care îl va inainta tribunalului popular competent.
 + 
Articolul 28Amenzile aplicate se executa potrivit dispoziţiilor legale referitoare la executarea silită. Sumele încasate din amenzile aplicate potrivit dispoziţiilor prezentelor instrucţiuni se fac venit la bugetul general al statului.
 + 
Articolul 29Prezentele instrucţiuni intră în vigoare pe data de 1 august 1967. Ministrul comerţuluiinterior, MIHAIL LEVENTE ––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x