INSTRUCŢIUNI nr. 117083 din 12 noiembrie 1990

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 139 din 11 decembrie 1990
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DENORMA 262754 01/12/1991
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DENORMA 262754 01/12/1991

privind modul de calculare şi de evidenta a impozitului pe circulaţia mărfurilor



În temeiul pct. 17 din anexa nr. 2 (nota metodologică) la Hotărîrea Guvernului României nr. 1109/1990 cu privire la liberalizarea preţurilor şi măsuri de protecţie socială, se fac următoarele precizări în legătură cu calcularea, evidenta şi vărsarea la bugetul statului a impozitului pe circulaţia mărfurilor: 1. La pct. 1 din normele metodologice cuprinse în anexa menţionată se arata ca persoanele juridice şi fizice autorizate care au calitatea de agenţi economici au obligaţia sa plătească la bugetul statului impozit pe circulaţia mărfurilor.În sensul acestui punct, prin agenţi economici plătitori de impozit pe circulaţia mărfurilor se înţeleg toate persoanele juridice şi fizice care, prin actul lor legal de constituire sau prin autorizaţii eliberate în acest scop, au dreptul sa producă, să livreze sau sa comercializeze produse ori să execute lucrări sau sa presteze servicii.În această categorie intra şi întreprinderile mici, asociaţiile cu scop lucrativ, asociaţiile familiale şi persoanele fizice individuale autorizate sa desfăşoare o activitate din care obţin încasări.Pentru produsele petroliere desfăcute prin unităţile PECO, plătitori ai impozitului pe circulaţia mărfurilor sînt unităţile respective.La produsele ce constituie rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, plata impozitului se face de unităţile respective la scoaterea din rezerva.2. Impozitul pe circulaţia mărfurilor se calculează după cum urmează:a) pentru produsele din producţia interna livrate direct de producători, prin aplicarea cotelor de impozit, stabilite potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 1109/1990, la preţurile cu ridicată cu care se face livrarea;b) pentru produsele din import cumpărate de agenţii economici pe bază de contract cu partenerii externi şi utilizate pentru nevoile proprii, prin aplicarea cotelor de impozit la valoarea în vama*), pe măsura trecerii în producţie sau investiţii a produselor respective.În cazul în care importul se efectuează prin societăţi de import-export, acestea au obligaţia de a înscrie în factura atît valoarea produselor exprimată în preţul negociat, cît şi impozitul pe circulaţia mărfurilor aferent, care urmează a fi plătit de beneficiar pe măsura trecerii în producţie sau investiţii;c) pentru produsele cumpărate din import şi revindute în lei sau în valută, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preţurilor de vînzare; în situaţia în care importul se efectuează prin societăţi de import-export care-şi desfăşoară activitatea pe bază de comision, prin aplicarea cotei asupra preţului de vînzare (negociat cu beneficiarul), mai puţin comisionul; în cazul în care importul se efectuează de agenţii economici care au unităţi de desfacere cu amănuntul, asupra preţului de vînzare cu amănuntul, mai puţin adaosul comercial.Pentru produsele vîndute în valută, cotele de impozit pe circulaţia mărfurilor se reduc cu 50%;d) pentru produsele exportate, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preţului extern pe care îl încasează producătorul, transformat în lei la cursurile în vigoare;e) pentru lucrările executate sau serviciile prestate, prin aplicarea cotelor de impozit asupra preţului de deviz sau a tarifului încasat, după caz;f) pentru activităţile de alimentaţie publică, posta şi telecomunicaţii, prin aplicarea cotelor de impozit asupra încasărilor totale, în cazul unităţilor de alimentaţie publică, respectiv a încasărilor din activitatea de baza, pentru activitatea de posta şi telecomunicaţii.În situaţia încasării parţiale a valorii produselor livrate, a serviciilor prestate şi a lucrărilor executate, impozitul pe circulaţia mărfurilor se datorează din ziua încasării parţiale şi proporţional cu suma încasată.Agenţii economici, alţii decît cei menţionaţi la pct. 8 din nota metodologică din anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990, care au secţii în care lucrează persoane ce, potrivit legii, sînt considerate handicapate, beneficiază de reducerea impozitului proporţional cu ponderea persoanelor respective în totalul salariaţilor. Persoanele fizice autorizate, care obţin încasări din producerea şi vînzarea mărfurilor, precum şi din executări de lucrări şi prestări de servicii, în vîrsta de peste 65 de ani – femeile şi 70 de ani – bărbaţii, nu datorează impozit pe circulaţia mărfurilor.3. Agenţii economici sînt obligaţi sa calculeze impozitul datorat şi sa-l verse la buget la termenele prevăzute în prezentele instrucţiuni, fiind răspunzători de exactitatea calculului şi vărsarea integrală a sumelor datorate bugetului de stat.Începînd cu 1 noiembrie 1990, impozitul pe circulaţia mărfurilor se vărsa de toţi agenţii economici la bugetul statului în contul 60.04 x 00….Pentru întreprinderile mici, asociaţiile cu scop lucrativ, asociaţiile familiale şi persoanele fizice, contul în care se vărsa impozitul pe circulaţia mărfurilor este 60.04 x 00.75.Vărsarea impozitului pe circulaţia mărfurilor se face la unitatea bancară unde agenţii economici îşi au deschis contul de disponibilitati în lei sau în valută, după caz.Agenţii economici care nu au conturi în banca fac vărsămintele direct la unităţile C.E.C., la unităţile fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor sau la agentul fiscal, în contul bugetului statului. Unităţile C.E.C. virează impozitul pe circulaţia mărfurilor cu dispoziţie de plată în contul bugetului statului, potrivit prevederilor pct. 85 şi 86 din Normele metodologice nr. 16/1987 ale Băncii Naţionale a României privind organizarea şi efectuarea operaţiilor în legătură cu executarea de casa a bugetului, controlul realizării veniturilor şi efectuării cheltuielilor de la buget.Agenţii fiscali care încasează impozit pe circulaţia mărfurilor, datorat de persoanele fizice autorizate, depun aceste sume astfel:– în comunele unde funcţionează unităţi C.E.C., în prima zi lucrătoare după încasare;– în comunele unde nu funcţionează unităţi C.E.C., sumele încasate se remit băncii prin mandat poştal cu carte poştală recomandată, în condiţiile în care se depun impozitele şi taxele de la populaţie (alin. 2 pct. 88 din Normele metodologice nr. 16/1987 ale Băncii Naţionale a României).Unităţile care încasează impozitul pe circulaţia mărfurilor sînt obligate sa comunice lunar, în termen de 4 zile de la expirarea lunii, direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, sumele reprezentind impozitul pe circulaţia mărfurilor încasat în contul bugetului de stat, urmînd ca direcţia respectiva să le comunice, pe total judeţ sau municipiul Bucureşti, la Ministerul Finanţelor pe data de 5 a lunii.Impozitul pe circulaţia mărfurilor se datorează din ziua încasării contravalorii produsului, lucrări executate, serviciului prestat sau trecerii în producţie sau investiţii a produselor din import.Vărsămîntul din impozitul pe circulaţia mărfurilor datorat în valută se efectuează astfel:– la termenele stabilite, agenţii economici solicita unităţii bancare la care au deschis contul în valută transferarea sumei reprezentind impozitul pe circulaţia mărfurilor;– unitatea bancară virează cu nota contabila, pentru fiecare plătitor, contravaloarea în lei a impozitului pe circulaţia mărfurilor în contul bugetului de stat;– în cazul în care plătitorii nu au conturi bancare deschise în valută, aceştia vor depune sumele în valută la casieria băncii, iar unitatea bancară va proceda ca mai sus.Plata impozitului pe circulaţia mărfurilor se efectuează astfel:– zilnic, în termen de 3 zile de la data încasării contravalorii, pentru ţiţei şi gaze naturale;– lunar, în termen de 3 zile de la expirarea lunii, de către întreprinderile mici şi asociaţiile cu scop lucrativ;– trimestrial, în termen de 5 zile de la expirarea trimestrului, de către asociaţiile familiale şi persoanele fizice;– semidecadal, în termen de 3 zile de la expirarea semidecadei, de către ceilalţi plătitori.Plătitorii de impozit pe circulaţia mărfurilor sînt obligaţi sa specifice în dispoziţia de plată sau să solicite înscrierea în documentul de plată a impozitului perioada pentru care se plăteşte impozitul şi suma datorată.Diferenţele de impozit stabilite de plătitori pe baza decontului se specifică separat în explicatia din documentul de plată.4. În vederea stabilirii corecte a impozitului pe circulaţia mărfurilor datorat bugetului statului, agenţii economici sînt obligaţi sa ţină distinct evidenta acestuia, potrivit modelului din anexa nr. 1.Totodată, agenţii economici au obligaţia de a depune la unităţile fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor, unde aceştia îşi au sediul, decontul de impozit pe circulaţia mărfurilor, conform modelului din anexa nr. 2.Decontul se întocmeşte şi se depune lunar de către plătitorii de impozit care efectuează vărsăminte zilnic sau semidecadal şi, trimestrial, de către cei ce efectuează vărsăminte lunar sau trimestrial, în termen de 20 de zile de la expirarea perioadei pentru care se întocmeşte decontul.Pe baza deconturilor de impozit lunare sau trimestriale, plătitorii de impozit stabilesc impozitul pe circulaţia mărfurilor definitiv datorat pentru luna sau trimestrul respectiv, regularizind cu bugetul de stat eventualele diferenţe ce apar între impozitul datorat stabilit prin decontul lunar sau trimestrial şi impozitul corespunzător calculat la termenele de plată.5. Neplata impozitului pe circulaţia mărfurilor la termenele stabilite atrage obligaţia calculării majorărilor de întîrziere de 0,05% pentru fiecare zi de către organele fiscale teritoriale şi vărsarea acestora la buget.Majorările se calculează din ziua imediat următoare expirării termenului de plată şi pînă la inclusiv ziua plăţii impozitului datorat.Se considera ziua efectuării plăţii:– ziua depunerii sumei pentru plăţile în numerar;– ziua depunerii sumei la oficiul poştal, în cazul depunerii prin posta;– ziua virarii sumei din contul plătitorului, cînd plata se face prin dispoziţie de plată.Zilele legale nelucrătoare nu se iau în considerare la stabilirea termenelor de plată prevăzute mai sus.Majorările aferente diferenţelor constatate la verificarea impozitului pe circulaţia mărfurilor se calculează asupra diferenţei datorate în plus per sold, prin compensarea impozitului neplătit la unele produse cu impozitul plătit în plus la alte produse. Compensarea se face în contul lunii respective, în cazul plătitorilor care vărsa impozitul zilnic sau semidecadal, şi în contul trimestrului, pentru plătitorii care vărsa impozitul lunar sau trimestrial.Majorările de întîrziere datorate pentru neplata impozitului pe circulaţia mărfurilor cuvenit bugetului se înregistrează pentru toţi plătitorii la capitolul 18.1, subcapitolul 17 "Penalităţi şi majorări, pentru veniturile nevărsate în termen".6. Reducerea sau scutirea de plată a majorărilor de întîrziere se aproba numai în cazuri temeinic justificate de către:– circumscripţii fiscale orăşeneşti, pînă la 10.000 lei;– administraţii financiare municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Sectorului agricol Ilfov, pînă la 50.000 lei;– direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pînă la 100.000 lei;– Ministerul Finanţelor, pentru majorările de orice suma.Cererea de reducere sau scutire a majorărilor de întîrziere se depune, de către plătitorul în sarcina căruia au fost calculate, la unitatea fiscală teritorială în raza căreia îşi desfăşoară activitatea.Cererea de reducere sau scutire a majorărilor va fi analizata de organul fiscal cu toată exigenta, sub aspectul cauzelor care au determinat plata cu întîrziere a sumelor datorate bugetului statului şi frecvenţei unor asemenea abateri ale plătitorului respectiv. Pe baza acestei analize se întocmeşte un referat prin care se propune scutirea, reducerea sau respingerea cererii şi care, cu viza şefului serviciului sau biroului de impozite indirecte, se supune spre aprobare conducerii unităţii fiscale. Pentru sumele ce depăşesc competentele acesteia, documentaţia se va inainta unităţilor fiscale superioare sau Ministerului Finanţelor, după caz.Cererea de reducere sau scutire a majorărilor de întîrziere nu suspenda executarea.7. Pentru produsele, lucrările executate şi serviciile prestate care nu figurează în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990, conform prevederilor pct. 7 din nota metodologică din anexa respectiva, cotele de impozit pe circulaţia mărfurilor se stabilesc de către Ministerul Finanţelor.În vederea stabilirii cotelor de impozit respective, agenţii economici sînt obligaţi ca, pînă la data de 1 decembrie 1990, sa trimită la Ministerul Finanţelor următoarele date: denumirea exactă a produsului, serviciului prestat sau lucrării executate, cheltuielile aferente, cota de adaos comercial pentru produsele desfăcute populaţiei, nivelul preţului cu ridicată sau cu amănuntul ce se va practica la vînzarea produsului, precum şi preţul de deviz sau tariful, după caz. Pentru produsele din import, datele se vor referi şi la preţurile de cumpărare în valută, taxele vamale, cursul de schimb, comisionul societăţii de export-import şi preţul de desfacere în valută cu care ar urma să se valorifice produsul.Pentru produsele exonerate de la plata impozitului pe circulaţia mărfurilor prevăzute la pct. 3 din anexa nr. 2 (nota metodologică) la Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990 nu se vor transmite datele de mai sus.8. Controlul asupra calculării corecte şi plăţii în termen a impozitului pe circulaţia mărfurilor şi, în general, al modului cum se aplică şi se respecta prevederile din nota metodologică din anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990, se exercită de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor şi aparatul fiscal teritorial, prin verificări periodice pe baza documentelor şi evidentelor conduse de plătitorii de impozit.Organele respective vor efectua verificări lunare, în termen de 30 de zile de la expirarea lunii, la agenţii economici care au prevăzut un volum de impozit anual de peste 50 mil. lei şi, trimestrial, în termen de 40 de zile de la expirarea trimestrului, la ceilalţi agenţi economici.Cu prilejul controlului se va urmări: legalitatea cotelor de impozit practicate şi aplicarea corespunzătoare a acestora, determinarea corecta a impozitului, respectarea termenelor de plată, vărsarea integrală a impozitului datorat, conducerea corecta a evidentei impozitului şi, în general, modul în care sînt respectate prevederile din anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990.Rezultatele verificării se vor consemna într-un act de control bilateral, semnat de organul de control şi agentul economic (preşedinte, director, intreprinzator etc.) şi care va cuprinde: numele şi prenumele persoanei care efectuează controlul şi unitatea pe care o reprezintă, denumirea agentului economic şi a persoanei prin care este reprezentat, perioada la care se referă controlul, abaterile constatate şi măsurile luate pentru intrarea în legalitate (stabilirea de diferenţe de impozit, vărsarea acestora la buget, calcularea de majorări de întîrziere, sancţiuni aplicate etc.), precum şi măsurile ce trebuie luate în continuare de agentul economic pentru înlăturarea şi evitarea pe viitor a abaterilor de la lege.Pentru abaterile constatate se vor aplica sancţiunile prevăzute la pct. 13 din nota metodologică din anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990, încheindu-se proces-verbal de contravenţie. Ministrul finanţelorTheodor StolojanNotă *) Valoarea în vama se determina potrivit metodologiei stabilite de regulamentul aprobat prin Decretul nr. 337/1981.  + 
Anexa 1MODELULprivind evidenta impozitului pe circulaţia mărfurilor

               
  data realizării Felul şi Numărul actului (factură, bon, raport de producţie etc.) valoarea totală a încasării Defalcarea valorii produselor, serviciilor prestate şi lucrărilor executate, pe cote de impozit pe circulaţia mărfurilor Alte sume cuprinse în Valoarea facturii, evidenţiate separat (cheltuieli de transport, ambalaj etc.) numărul şi Data documentului de vărsare la buget a impozitului pe circulaţia mărfurilor (dispoziţie de plată, chitanţă etc.)
  Cota i.c.m. …  Capitolul … Nr. crt. … din Lista cotelor de impozit Cota i.c.m. …  Capitolul …  Nr. crt. … din Lista cotelor de impozit
  1 2 3 4 5 6 7
               
               
               
               
  TOTAL încasări
  TOTAL impozit

NOTĂ:Pentru produsele provenite din import, utilizate pentru nevoi proprii, evidenta impozitului pe circulaţia mărfurilor va fi adaptată la metodologia de calcul al acestuia. În acelaşi mod se va proceda şi în ce priveşte evidenta impozitului pe circulaţia mărfurilor datorat în valută.  + 
Anexa 2PLĂTITORUL IMPOZITULUI…………………Adresa……………………………….DECONTULprivind impozitul pe circulaţia mărfurilor

       
  pe luna ────────── trimestrul …………… 19 ………
           
    – în lei –
  Nr. crt. Explicaţii Impozit pe circulaţia mărfurilor
  1. Impozit datorat pentru perioada raportată  
  2. Impozit vărsat la termenele de plată pentru perioada raportată  
  3. Diferenţa de vărsat (rînd 1-2) ───────────────────────  de compensat (rînd 2-1)  
  Diferenţa a fost vărsată/compensată prin dispoziţia de plată nr. ………… din …………….. .
  CONDUCĂTORUL UNITĂŢII PLĂTITOARE CONTABIL ŞEF

––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x