INSTRUCŢIUNI nr. 115665 din 12 iunie 1991

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELORNr. 115665/12.VI.1991
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 134 din 24 iunie 1991
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulINCETAT APLICABILITATEAORDIN 1363 10/11/1993
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulINCETAT APLICABILITATEAORDIN 1363 10/11/1993
ActulPRECIZARI PENTRU APLICAREAPRECIZARI 116189 03/07/1992

privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzătoare, atribuţiile şi răspunderile organelor fiscale



În temeiul prevederilor art. 20 din Legea nr. 32 din 29 martie 1991 privind impozitul pe salarii s-au elaborat prezentele instrucţiuni metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzătoare, precum şi atribuţiile şi răspunderile organelor fiscale în acest domeniu.I. Tehnica de calcul al impozitului pe salarii1. Plătitorii de impozit pe salariiPotrivit art. 1 din lege, veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale realizate de către persoanele fizice române sau străine, pe teritoriul României, sînt supuse impozitului în condiţiile prevederilor acestei legi.În cazul persoanelor străine, la impozitarea veniturilor sub forma de salarii şi alte drepturi salariale realizate pe teritoriul României se va ţine seama de prevederile din convenţiile şi acordurile de evitare a dublei impuneri la care România este parte.Inventatorii şi inovatorii sînt supuşi impozitului pentru recompensele primite, cu cotele şi în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare.2. Baza de calcul al impozitului pe salariiImpozitul pe salarii se calculează asupra totalităţii sumelor brute primite în cursul unei luni, sub forma de salarii şi alte drepturi salariale, astfel cum sînt enumerate la lit. a) – h) ale art. 2 din lege, indiferent de perioada la care se referă, cu excepţiile prevăzute la art. 3 din lege.Recompensele acordate conform art. 2 din Hotărîrea Guvernului nr. 537/1990 se impun prin cumulare cu drepturile salariale în luna în care se plătesc.La determinarea venitului lunar impozabil al personalului casnic nu se iau în calcul avantajele în natura (locuinta şi cheltuielile de întreţinere aferente, hrana etc.).Drepturile băneşti acordate persoanelor care desfăşoară activităţi pe bază de contracte civile, fără a avea calitatea de salariaţi, inclusiv cele din cadrul asociaţiilor de locatari, se impozitează, în toate cazurile, indiferent de nivelul acestora, fără a se aplică scutirile sau reducerile prevăzute la art. 6 şi art. 7 alin. 2 din lege.Totodată, cîştigurile, onorariile şi celelalte categorii de drepturi băneşti, prevăzute la art. 4 din lege, constituie baza de calcul al impozitului pe salarii şi se impun pe fiecare loc de muncă, separat de veniturile realizate din salarii şi alte drepturi salariale obţinute la unitatea unde persoanele au funcţia de baza.Veniturile de aceasta natura realizate de salariaţi la unitatea unde au funcţia de baza, pentru impozitare, se cumulează cu cele prevăzute la art. 2 din lege.3. Calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salariiImpozitul pe salarii se calculează lunar, pe fiecare loc de muncă, asupra totalităţii venitului realizat în luna expirată de către fiecare salariat, prin aplicarea cotelor prevăzute la art. 7 din lege, utilizîndu-se calculatoarele elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.Pentru stabilirea impozitului pe salariile şi drepturile salariale aferente perioadei ianuarie-aprilie 1991 inclusiv, se utilizează Calculatorul nr. 1 sau nr. 2, după caz, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 15 bis din 23 ianuarie 1991*).Calculatorul nr. 1 sus-menţionat se utilizează în continuare şi pentru transformarea în venituri brute a veniturilor nete lunare primite de către salariaţi anterior datei de 1 ianuarie 1991, în vederea stabilirii indemnizaţiilor cuvenite pentru concediile legale de odihnă, potrivit art. 28 din lege.Începînd cu salariile şi alte drepturi salariale aferente lunii mai 1991 se vor utiliza noile calculatoare nr. 1 şi nr. 2, care s-au elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în condiţiile prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 219/1991, publicate în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 107 bis din 17 mai 1991.Calculatorul nr. 1 se utilizează şi pentru calcularea impozitului asupra sumelor realizate, de natura celor prevăzute la art. 4 din lege.Pentru toate veniturile supuse impozitului potrivit acestei legi, inclusiv cele prevăzute la art. 4, impozitul se va calcula şi se va retine fie integral, fie redus cu 20%, în funcţie de faptul ca beneficiarul venitului se încadrează sau nu în prevederile art. 8 din lege.Pentru a beneficia de prevederile art. 8 din lege, persoanele îndreptăţite vor prezenta la unitatea unde realizează venituri acte doveditoare (certificate eliberate de Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, potrivit normelor elaborate în acest scop de ministerele respective, certificate de naştere ale copiilor, acte de stare civilă etc.).Salariile şi alte drepturi salariale în valută se impun, cu cotele de la art. 7 din lege, cu modificările ulterioare şi în condiţiile prevăzute la alin. 5 al acestui articol.În cazul în care salariatul realizează venituri de aceasta natura atît în lei cît şi în valută, impozitul se calculează conform aceleiaşi metodologii, se retine şi se vărsa în lei şi în valută, proporţional cu ponderea acestora în totalul venitului impozabil.Exemplu:

  Venituri în lei ………………… = 6.000
  Venituri în valută (100 $ x 60 lei/$) = 6.000
  Total venit impozabil lei ……….. = 12.000
  Ponderea veniturilor în valută în
  total venit ……………………. = 50%
  Impozit total lei ………………. = 3.072
  din care:
  impozit în lei …………………. = 1.536
  impozit în valută
  (1536 lei: 60 lei/$) ……………. = 26$

Impozitul astfel calculat se va vărsa după cum urmează: 1.536 lei şi 26 dolari S.U.A.Fracţiunile de pînă la 50 de bani inclusiv şi peste 50 de bani se neglijează, respectiv se reintregesc la leu. În mod asemănător se procedează şi în cazul plăţilor în valută.Aceeaşi metodologie de calcul se aplică şi în cazul plăţii în valută (integral sau parţial) a drepturilor băneşti de natura celor prevăzute la art. 4 din lege.Potrivit art. 9 din lege, impozitul pe salarii se calculează de plătitorii acestora, se retine şi se vărsa lunar din sumele cuvenite la a doua chenzina.În cazul plăţilor de salarii şi altor drepturi salariale care se achită lunar, calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salarii se fac o dată cu ridicarea de la banca a sumelor pentru plata salariilor.Pentru drepturile băneşti de natura celor prevăzute la art. 4 din lege, impozitul se calculează şi se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele plătite anterior în cursul aceleiaşi luni, de către acelaşi plătitor.Exemplu:–––

      Venit impozabil Impozit
  Data plăţii
  2.4.1991 700 lei 58 lei
  9.4.1991   500 lei
    TOTAL 1.200 lei 168 lei
    Impozit de reţinut pe 9.4.1991 (168-58)    
      110 lei
  16.4.1991   600 lei
    TOTAL 2.000 lei 352 lei
    Impozit de reţinut pe 16.4.1991 (352-168)   184 lei

Salariile şi alte drepturi salariale aferente perioadelor anterioare datei de 1 ianuarie 1991, care se vor plati pînă la 31 decembrie 1991, se impozitează cu cotele şi în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare la 31 decembrie 1990. În situaţia în care plătitorul de salarii sau de alte drepturi salariale nu are sau nu foloseşte cont bancar pentru plata acestor drepturi, calcularea, reţinerea şi vărsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului aferent se fac lunar, dar nu mai tirziu de 2 zile lucrătoare de la data plăţii acestor drepturi.Băncile nu vor executa documentele de plată pentru ridicarea sumelor în numerar pentru salarii (cu excepţia avansurilor sau a chenzinei 1) decît condiţionat de virarea în aceeaşi proporţie a impozitului pe salarii, în cazul cînd în contul plătitorului de salarii nu sînt disponibilitati pentru acoperirea integrală a salariilor nete şi a impozitului aferent.În cazul reţinerii în plus a impozitului pe salarii, se poate proceda fie la restituirea sumelor beneficiarului respectiv, fie la compensarea cu obligaţiile fiscale viitoare de aceeaşi natura, potrivit cererii exprese a beneficiarului, unitatea plătitoare fiind obligată sa menţioneze aceasta situaţie în evidenţa contabilă şi în documentele de plată a salariului şi a impozitului pe salarii.Restituirea impozitului reţinut în plus se va efectua de către plătitorul de salarii prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe salarii cuvenit bugetului administraţiei centrale de stat în luna efectuării acestei operaţiuni.4. Scutiri şi înlesniri la plata impozitului pe salariiScutirile şi înlesnirile la plata impozitului pe salarii se acordă persoanelor prevăzute la art. 6 lit. c) şi d) din lege, numai de unitatea unde au funcţia de baza, determinata potrivit reglementărilor în vigoare, coroborate cu prevederile art. 2 din Legea nr. 2 din 7 ianuarie 1991 privind cumulul de funcţii.La acordarea scutirii prevăzute la art. 6 lit. c) din lege se au în vedere sumele sub 2.000 lei brut lunar ce se compun din salariul de baza, precum şi din celelalte drepturi salariale, astfel cum sînt menţionate la art. 2 din lege, primite de la unitatea unde salariatul are funcţia de baza, indiferent de cauzele care au condus la realizarea unor venituri de pînă la 2.000 lei brut lunar.Scutirea de impozitul pe salarii pentru categoriile de salariaţi prevăzute la art. 6 lit. d) şi e) din Legea nr. 32/1991 se acordă începînd cu luna următoare celei în care persoanele în cauza prezintă actele doveditoare prin care se atesta situaţia respectiva.Potrivit art. 17 din lege, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eşalonări şi aminari la plata impozitului pe salarii.Faţa de aceste prevederi exprese ale legii, organele fiscale teritoriale nu au competenţa sa acorde asemenea înlesniri la plata impozitului pe salarii.Veniturile de natura drepturilor salariale, astfel cum sînt definite la art. 2 şi 4 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii realizate de veteranii de război, sînt scutite de plată acestui impozit.5. ContestaţiiLa art. 14 şi 15 din lege se prevăd treptele ierarhice de rezolvare a contestaţiilor privind modul de aplicare a Legii nr. 32/1991, care trebuie respectate în mod obligatoriu de toate organele fiscale cu sarcini în acest domeniu.În toate cazurile, verificarea contestaţiilor şi deciziilor emise urmare acestor verificări se va face pe baza prevederilor Legii nr. 32/1991 şi ale prezentelor instrucţiuni metodologice.Notă *) Aceste calculatoare au fost publicate şi în Suplimentul Revistei de finanţe, credit, contabilitate.II. Formularistica utilizata pentru evidenta, calcularea, reţinerea, vărsarea şi declararea salariilor şi a impozitului pe salarii1. Veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale cuvenite salariaţilor pentru plata muncii prestate se reflecta în formularele cuprinse în "Catalogul formularelor tipizate comune" aprobate pe baza prevederilor Decretului nr. 10/1986, volumul 1 I.S.I.A.P. şi anume:– Stat de retribuţii (cod 14-4-1 şi 14-4-1/a);– Stat de retribuţii (cod 14-4-1/b M);– Stat de retribuţii, fără elementele componente ale retributiei totale (cod 14-4-1/c M şi cod 14-4-1/d M);– Fişa de evidenta a retributiilor (cod 14-4-2);– Fişa de evidenta a retributiilor, cu elementele componente ale retributiei (cod 14-4-2/a).În formularele "Stat de retribuţii" se aduc modificări în sensul că după coloanele corespunzătoare de calcul al salariilor şi al altor drepturi salariale se mai trece în coloana următoare "Venitul lunar impozabil" urmat de coloana "Impozit". Restul coloanelor nu se modifica.În formularul "Fişa de evidenta a retributiilor" în locul "Contribuţiei persoanelor fără copii" se va menţiona felul impozitului aplicat (100% sau 80%).În condiţiile întocmirii statelor de salarii şi fişelor de evidenta a salariilor cu ajutorul tehnicii de calcul, situaţiile de ieşire obţinute vor trebui sa conţină aceleaşi elemente ca în cazul întocmirii manuale a acestor formulare.Pentru celelalte formulare specifice privind veniturile sub forma de salarii şi alte drepturi salariale (cîştigul salariaţilor zilieri sau temporari, onorariile încasate de avocaţi prin barouri, sumele obţinute din colaborări de orice natura, onorariile de expertiza etc.) se vor modifica şi completa conform normelor de mai sus.Normele de utilizare a formularelor financiar-contabile comune rămîn cele în vigoare la data aplicării Hotărîrii Guvernului nr. 52/1991, respectiv a Legii nr. 32/1991.2. Darea de seama prevăzută la art. 11 din lege se întocmeşte de plătitor conform modelului din anexa la prezentele instrucţiuni şi se depune la organul financiar, semestrial, respectiv pentru semestrul 1 pînă la 15 iulie şi pe întregul an, cumulat, pînă la 15 ianuarie al anului următor.În darea de seama anuală se vor evidenţia separat şi datele referitoare la persoanele care realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 4 din lege.În darea de seama anuală se vor evidenţia toate modificările apărute ulterior semestrului 1, ca urmare a verificărilor efectuate de organele financiare sau soluţionării contestaţiilor înaintate în condiţiile legii de beneficiarii veniturilor.Persoanele fizice care folosesc personal casnic nu sînt obligate să depună darea de seama prevăzută la art. 11 din lege, întrucît acest personal nu este folosit în exercitarea activităţii persoanelor fizice. În aceste cazuri, persoanele fizice care folosesc asemenea personal sînt obligate să depună trimestrial, la organul financiar pe raza căruia îşi au domiciliul, statele de plată a salariului care, după verificare şi vizare, se restituie persoanelor respective.III. Atribuţiile şi răspunderile organelor fiscale privind impozitul pe salarii1. Potrivit art. 13 din lege, controlul privind calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salarii se efectuează de organele fiscale la care plătitorii de salarii sînt obligaţi, potrivit art. 11 din lege, să depună dările de seama, sau statele de plată privind calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salarii.Pentru aducerea la îndeplinire a acestor atribuţii, la nivelul organelor fiscale judeţene, municipale, orăşeneşti, al municipiului Bucureşti şi ale sectoarelor acestuia, se va avea în vedere evidenta nominală a tuturor persoanelor fizice şi juridice care folosesc salariaţi şi care au obligaţia calculării, reţinerii şi varsarii impozitului pe salarii. În acest sens, pe lîngă evidentele proprii, se vor utiliza datele existente la organele cu atribuţii legale privind aprobarea şi înregistrarea agenţilor economici (Camera de Comerţ şi Industrie a României – Oficiul registrului comerţului şi organele sale teritoriale, judecătoriile şi tribunalele, ministerele şi departamentele economice etc.), precum şi la unităţile bancare şi C.E.C.Pe baza acestor evidente, conducerile direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor întocmi programe de verificare semestriale şi anuale detaliate pe obiective de verificat şi pe inspectori.Aceasta evidenta tehnico-operativă a plătitorilor de salarii se va completa şi cu datele privind impozitul virat de fiecare plătitor de salarii în parte, înregistrat pe baza documentelor de plată emise de plătitor.Verificarea la plătitori a modului de evidenta, calcul, reţinere şi vărsare a impozitului pe salarii se efectuează cel puţin o dată pe semestru şi ori de cîte ori apare necesar în baza datelor din evidenta condusă de organele fiscale.2. Obiectivele de control privind evidenta, calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salarii sînt, în principal, următoarele:– corecta conducere a evidentei contabile privind drepturile şi obligaţiile salariaţilor şi ale celorlalte persoane ale căror venituri se impun în aceleaşi condiţii ca şi salariile;– corecta calculare, reţinere şi vărsare a impozitului pe salarii, respectiv stabilirea venitului impozabil, aplicarea cotelor de impozit şi respectarea termenului de plată;– acordarea scutirilor şi înlesnirilor la plata impozitului pe salarii, potrivit prevederilor legale;– întocmirea şi depunerea corecta şi la termen a darilor de seama semestriale şi anuale, precum şi a statelor de plată lunare privind calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salarii;– modul de soluţionare a contestaţiilor adresate la nivelul plătitorului de salarii, frecventa acestora şi cauzele care au generat astfel de contestaţii;– modul de aducere la îndeplinire a măsurilor de remediere a deficienţelor, astfel cum au fost dispuse şi, respectiv, constatate prin procesele de verificare anterioare.Obiectivele de control enumerate nu sînt limitate, acestea putind fi extinse în funcţie de aspectele rezultate din analiza evidentei conduse la nivelul organelor fiscale sau pe baza situaţiilor constatate în timpul desfăşurării verificării.Verificarea se efectuează în prezenta contabilului şef sau a altei persoane desemnate de acesta, care are obligaţia de a pune la dispoziţia organelor fiscale toate documentele solicitate, şi cuprinde întreaga perioadă de la ultimul control sau, în cazul plătitorilor de salarii încă neverificati, de la începutul activităţii, cu respectarea termenelor de prescripţie legale.Rezultatele verificării, deficientele constatate, precum şi măsurile ce trebuie întreprinse pentru eliminarea acestora se consemnează într-un proces-verbal semnat de organul de control, de conducătorul şi contabilul şef în cazul persoanelor juridice, sau numai de persoana fizica în cazul acesteia din urma, din care un exemplar rămîne la persoana verificata.IV. Alte prevederi 1. Impozitul pe salarii se vărsa de către agenţii economici la bugetul administraţiei centrale de stat în contul 60.04×00*) deschis la unităţile Băncii Comerciale Române pe seama organelor fiscale (administraţiile financiare municipale sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi circumscripţiile financiare orăşeneşti) din raza de activitate a acestora.Agenţii economici cu sediul sau domiciliul în comune vărsa impozitul pe salarii în contul direcţiei generale a finanţelor publice judeţene pe raza căreia se afla.Persoanele juridice şi fizice care nu au cont la banca vărsa impozitul pe salarii, în contul menţionat mai sus, astfel:– la agentul fiscal, care eliberează chitanţa pentru suma încasată;– la unităţile C.E.C.2. În cazul salariaţilor societăţilor comerciale cu sediul în România care desfăşoară activitate şi realizează venituri sub forma de salarii şi alte drepturi salariale în străinătate, pentru impozitarea acestora se vor aplica prevederile din convenţiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri la care România este parte.Pentru impunerea veniturilor de aceeaşi natura încasate pe teritoriul României se vor aplica prevederile Legii privind impozitul pe salarii.Ministrul bugetului, veniturilor statuluişi controlului financiar,Florian Bercea + 
Anexa ––-UNITATEA PLĂTITOARE…………………….ADRESA………………………………..CONT BANCAR……………………………DARE DE SEAMAprivind calcularea, reţinerea şi vărsarea impozitului pe salarii peperioada…………….–––––––––––––––––––––––––––––Nr. Nr.total din care: Total Impozite Nr. şi datacrt. Luna de______________________ veniturireţinute documentuluisalariaţi cu fără scutiţi brute şi decopii copii de impozit plătite vărsate plată––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––Director, Contabil şef,––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x