INSTRUCȚIUNI din 8 ianuarie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL JUSTITIEI ADMINISTRATIA NATIONALA A PENITENCIARELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 65 din 25 ianuarie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 302 08/01/2019
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 30
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 11
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEDECIZIE 302 08/01/2019
ActulCONTINUT DEDECIZIE 302 08/01/2019
ActulREFERIT DEDECIZIE 302 08/01/2019





Notă
Aprobate prin Decizia nr. 302 din 8 ianuarie 2019, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 65 din 25 ianuarie 2019.
 + 
Capitolul IActele normative din domeniul de activitate al Administrației Naționale a Penitenciarelor + 
Secţiunea 1Dispoziții introductive + 
Articolul 1(1)Pentru realizarea obiectivelor Administrației Naționale a Penitenciarelor, denumită în continuare ANP, și aplicarea în mod unitar a dispozițiilor legale specifice domeniului de activitate pot fi inițiate proiecte de legi, ordonanțe, ordonanțe de urgență și hotărâri ale Guvernului, ordine ale ministrului justiției, precum și decizii sau instrucțiuni, denumite în continuare acte normative.(2)Directorul general al ANP emite decizii și instrucțiuni, celelalte categorii de acte normative fiind înaintate Ministerului Justiției pentru aprobare sau promovare, după caz.(3)Actele normative se emit pe baza și în executarea legilor, a ordonanțelor, a hotărârilor Guvernului și a legislației comunitare, în limitele și potrivit normelor care le dispun.
 + 
Secţiunea a 2-aDefinirea unor termeni + 
Articolul 2În sensul prezentelor instrucțiuni, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)act normativ – ansamblu de dispoziții emise de o autoritate publică învestită cu competențe normative prin care se instituie norme de conduită general obligatorii, cu caracter impersonal;b)instrumente de motivare și prezentare – documentele de motivare prevăzute în art. 30 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care însoțesc proiectele de acte normative;c)evenimente legislative – evenimentele care pot interveni după intrarea în vigoare a unui act normativ, pe durata existenței acestuia, precum: modificarea, completarea, abrogarea, republicarea, suspendarea sau altele asemenea;d)structura de specialitate – direcția/serviciul/biroul/ compartimentul din ANP cu responsabilități în domeniul de reglementare în care se înscrie proiectul de act normativ.
 + 
Capitolul IIElaborarea și promovarea proiectelor de acte normative + 
Secţiunea 1Dispoziții generale + 
Articolul 3(1)Actele normative se elaborează cu încadrarea în termenul stabilit și cu indicarea expresă a temeiului legal care stă la baza emiterii lor și trebuie corelate cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de același nivel cu care se află în conexiune.(2)Actele normative nu pot depăși limitele competențelor instituite prin normele de nivel superior în baza cărora sunt întocmite și nici nu pot contraveni principiilor și dispozițiilor acestora.(3)Într-un act normativ emis pe baza și în executarea altui act normativ de nivel superior nu se utilizează reproducerea unor dispoziții din actul superior, fiind recomandabilă numai indicarea textelor de referință; în asemenea cazuri preluarea unor norme în actul inferior poate fi făcută numai pentru dezvoltarea ori detalierea soluțiilor din actul de bază.(4)În procesul de elaborare a actelor normative este interzisă instituirea acelorași reglementări în mai multe articole sau alineate din același act normativ ori în două sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor conexiuni legislative se utilizează norma de trimitere.(5)În cazul existenței unor paralelisme, acestea vor fi înlăturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei în reglementări unice.(6)Prevederile cuprinse într-un act normativ contrare unei noi reglementări de același nivel sau de nivel superior trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parțială.(7)Evenimentele legislative pot fi dispuse prin acte normative ulterioare de același nivel sau de nivel superior, având ca obiect exclusiv evenimentul respectiv, dar și prin alte acte normative ulterioare care, în principal, reglementează o anumită problematică, iar ca măsură conexă dispun asemenea evenimente, pentru a asigura corelarea celor două acte normative interferente. + 
Articolul 4(1)Elaborarea proiectelor de acte normative trebuie precedată, în funcție de importanța și complexitatea acestora, de o activitate de documentare și analiză, pentru cunoașterea temeinică a relațiilor sociale care urmează să fie reglementate, precum și a reglementărilor similare din legislația străină, în special a țărilor Uniunii Europene.(2)Elaborarea proiectelor de acte normative se realizează cu respectarea cerințelor de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)În vederea asigurării unității terminologice, în limbajul normativ, aceleași noțiuni se exprimă numai prin aceiași termeni.(4)Pentru a se accentua caracterul imperativ al dispozițiilor cuprinse în proiectul de act normativ, în redactarea acestuia, de regulă, verbele se utilizează la timpul prezent, forma afirmativă.
 + 
Articolul 5Proiectele de ordine transmise spre aprobare Ministerului Justiției, precum și deciziile și instrucțiunile cu caracter normativ emise de directorul general al ANP se emit numai pe baza și în executarea legilor, a hotărârilor și a ordonanțelor Guvernului. În formula introductivă a acestor acte vor fi cuprinse în mod obligatoriu și temeiurile juridice pe baza și în executarea cărora actul a fost emis.
 + 
Secţiunea a 2-aProcedura de elaborare + 
Articolul 6(1)Proiectele de acte normative se elaborează în cadrul unui grup de lucru constituit prin decizie scrisă a conducătorului instituției, la propunerea structurii de specialitate sau, după caz, a Direcției juridice, prin Serviciul metodologie și elaborare acte normative, denumit în continuare SMEAN.(2)În componența grupului de lucru sunt desemnați specialiști din structurile corespunzătoare domeniului de reglementare, din rândul cărora se numește și coordonatorul grupului, precum și, în mod obligatoriu, un reprezentant al SMEAN.(3)Coordonatorul grupului de lucru este responsabil cu organizarea ședințelor, întocmirea procesului-verbal de ședință, precum și cu desfășurarea în bune condiții a întâlnirilor de lucru.(4)Reprezentanții desemnați în componența grupului de lucru asigură suportul de specialitate corespunzător atribuțiilor ce revin structurii din care fac parte, potrivit regulamentului de organizare și funcționare.(5)O primă formă a proiectului și a instrumentului de prezentare și motivare se elaborează în cadrul grupului de lucru, cu participarea tuturor structurilor implicate, aceste documente fiind analizate de reprezentantul SMEAN din perspectiva respectării normelor de tehnică legislativă și a concordanței cu legislația în vigoare.(6)La elaborarea instrumentului de prezentare și motivare se ține cont de structura prevăzută de normele de tehnică legislativă, a cărei respectare este asigurată de reprezentantul SMEAN, iar descrierea situației actuale, fundamentarea modificărilor propuse și a schimbărilor preconizate ori, după caz, a impactului bugetar sunt realizate de către reprezentanții structurilor de specialitate, corespunzător domeniului de activitate și propunerilor de texte normative formulate.(7)După asumarea prin semnătură de către reprezentanții desemnați în grupul de lucru și conducătorii structurilor de specialitate implicate în procesul de elaborare, reprezentantul SMEAN inițiază demersuri pentru transmiterea proiectului de act normativ și a instrumentului de prezentare și motivare, spre consultare, unităților subordonate ANP, structurilor din sistemul administrației penitenciare și, după caz, organizațiilor sindicale reprezentative.(8)În cadrul demersurilor de transmitere spre consultare, reprezentantul SMEAN întocmește o adresă de înaintare a proiectului, care se semnează de șeful serviciului, directorul Direcției juridice și conducerea ANP, la care se anexează proiectul și instrumentul de prezentare și motivare în forma prevăzută la alin. (7). După semnarea adresei de înaintare, documentele care fac obiectul consultării se transmit prin e-mail, în format editabil, fără rubricile de semnături, prin grija secretariatului Direcției juridice.(9)Termenul de transmitere a propunerilor și observațiilor este de maximum 15 zile calendaristice; acesta se menționează în mod obligatoriu în cuprinsul adresei de consultare și poate fi redus în funcție de urgența finalizării proiectului de act normativ. (10)Unitățile subordonate ANP și structurile de specialitate din sistemul administrației penitenciare au obligația să transmită opinia în termenul stabilit în cuprinsul adresei de consultare, observațiile transmise după expirarea termenului de consultare putând fi excluse de la analiză.(11)Organizațiile sindicale reprezentative sunt consultate în mod obligatoriu în cazul proiectelor de acte normative subsecvente statutului personalului din sistemul administrației penitenciare sau care au ca obiect luarea unor măsuri ce privesc raporturile de serviciu ale personalului ori care ar putea avea consecințe asupra derulării acestora. Observațiile transmise după expirarea termenului de consultare pot fi excluse de la analiză.(12)Observațiile și propunerile cu privire la proiectele de acte normative noi se transmit în format editabil, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, iar cele referitoare la proiectele de modificare/completare a unor acte normative deja existente se formulează conform anexei nr. 2.
 + 
Articolul 7(1)Centralizarea observațiilor și propunerilor primite în urma consultării este realizată de persoana desemnată din cadrul grupului de lucru, eventualele modificări și completări urmând a fi efectuate cu participarea tuturor membrilor grupului de lucru și, dacă este cazul, a șefilor structurilor corespunzătoare domeniului de reglementare implicate.(2)Forma revizuită a proiectului de act normativ și a instrumentului de prezentare și motivare, rezultată în urma analizării și integrării propunerilor și observațiilor formulate, este analizată și verificată de reprezentantul SMEAN, din perspectiva respectării normelor de tehnică legislativă și a concordanței cu legislația în vigoare.(3)În situația prevăzută la art. 6 alin. (11), în cazul proiectelor de decizii sau instrucțiuni ale directorului general al ANP, după expirarea termenului stabilit pentru transmiterea opiniilor, se organizează o ședință de consultare cu organizațiile sindicale care au formulat observații și propuneri. Ședința se încheie cu un proces-verbal semnat de părți, care conține, în mod obligatoriu, punctele de vedere rămase în divergență și punctele de vedere asupra cărora s-a convenit în timpul ședinței.(4)În cazul în care, după ședința de consultare prevăzută la alin. (3), rămân aspecte în divergență, procesul-verbal se înaintează directorului general al ANP pentru a dispune cu privire la observațiile organizației sindicale.(5)Ulterior îndeplinirii formalităților prevăzute la alin. (2)-(4), forma revizuită a proiectului și a instrumentului de prezentare și motivare se semnează de membrii grupului de lucru.
 + 
Secţiunea a 3-aTransparență decizională + 
Articolul 8(1)SMEAN realizează procedura de transparență decizională pentru proiectele de decizii și instrucțiuni cu caracter normativ, prin publicarea pe pagina web a instituției a anunțului referitor la elaborarea acestora, precum și a referatului de aprobare și a textului complet al proiectului.(2)În vederea realizării procedurii de transparență decizională, SMEAN întocmește o notă privind propunerea de postare pe site-ul instituției, care se avizează de către conducătorii structurilor de specialitate care au avut reprezentanți în grupul de lucru și se aprobă de conducerea ANP, la care se anexează proiectul și referatul de aprobare, în forma prevăzută de art. 7 alin. (5). (3)Proiectele prevăzute la alin. (1) și referatul de aprobare se publică pe site-ul instituției în format pdf, fără rubricile de semnături, cu anonimizarea datelor cu caracter personal, documentele postate având aplicate pe fundal mențiunea „Proiect“.(4)Anunțul privind publicarea trebuie să cuprindă cel puțin termenul pentru primirea observațiilor și propunerilor formulate de persoanele interesate, care nu poate fi mai mic de 10 zile calendaristice, precum și adresa de e-mail la care vor fi transmise eventualele observații primite în perioada de consultare.(5)Cu privire la postarea proiectelor de acte normative în procedura de transparență decizională sunt informate, prin e-mail, prin grija secretariatului Direcției juridice, conducerea instituției, secretariatele structurilor de specialitate din cadrul ANP și ale unităților subordonate și, după caz, organizațiile sindicale reprezentative.(6)La nivelul SMEAN se constituie, în format electronic, un registru de evidență a propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectele de decizii și instrucțiuni supuse dezbaterii publice de către Administrația Națională a Penitenciarelor.
 + 
Secţiunea a 4-aDefinitivarea proiectelor de decizii sau instrucțiuni + 
Articolul 9(1)Observațiile formulate în perioada de consultare publică cu privire la proiectele de decizii sau instrucțiuni sunt centralizate de către reprezentantul SMEAN sau, după caz, responsabilul desemnat din cadrul structurii de specialitate și sunt analizate în cadrul grupului de lucru sau cu consultarea reprezentanților desemnați și, dacă situația impune, a altor specialiști din structurile corespunzătoare domeniului de reglementare.(2)Dacă observațiile sunt acceptate în totalitate sau parțial, proiectele de acte normative prevăzute la alin. (1) și referatul de aprobare sunt modificate în mod corespunzător și sunt puse în circuitul de avizare internă de către SMEAN, prin grija secretariatului Direcției juridice. (3)După aprobarea de către directorul general al ANP, Direcția juridică efectuează demersuri pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor sau instrucțiunilor, fondurile necesare publicării fiind asigurate prin grija Direcției economico-administrative.(4)Observațiile reprezentanților Monitorului Oficial al României, Partea I, cu privire la actul normativ transmis spre publicare sunt analizate de către titularul de proiect din cadrul SMEAN sau înlocuitorul acestuia și transmise, dacă este cazul, pentru opinie de specialitate, și reprezentanților celorlalte structuri interesate. Opinia cu privire la observațiile formulate se transmite reprezentanților Monitorului Oficial al României, Partea I, de regulă prin e-mail, într-un timp cât mai scurt.
 + 
Secţiunea a 5-aDefinitivarea proiectelor de acte normative ce se impun a fi adoptate sau promovate de Ministerul Justiției + 
Articolul 10(1)Proiectele de acte normative ce se impun a fi adoptate sau promovate de Ministerul Justiției și instrumentele de prezentare și motivare sunt transmise spre avizare, prin grija secretariatului Direcției juridice, pe baza unei condici de predare-primire, conducătorilor structurilor care prin atribuțiile legale ce le revin au legătură cu obiectul de reglementare al proiectului sau înlocuitorilor de drept ai acestora. (2)După avizare, proiectul de act normativ și documentul de prezentare și motivare sunt înaintate spre semnare directorului general al ANP sau înlocuitorului desemnat, după care sunt transmise Ministerului Justiției.(3)Eventualele observații formulate de Ministerul Justiției ori de către alte autorități sau instituții publice cu privire la proiectele prevăzute la alin. (1) sunt analizate în cadrul grupului de lucru sau cu consultarea reprezentanților desemnați în grupul de lucru și, după caz, a altor specialiști din structurile corespunzătoare domeniului de reglementare. (4)Dacă observațiile sunt acceptate în totalitate sau parțial, proiectul de act normativ și documentul de prezentare și motivare sunt modificate în mod corespunzător și retransmise Ministerului Justiției. Modificările efectuate sunt evidențiate în forma editabilă a proiectului, care se poate transmite și prin e-mail sau pe suport electronic titularului de proiect din cadrul Ministerului Justiției.(5)Neincluderea observațiilor formulate în proiectul de act normativ se motivează în scris de către structurile de specialitate din domeniul de reglementare sau, după caz, de către SMEAN, potrivit responsabilităților ce le revin, aspectele privind acceptarea sau neincluderea observațiilor fiind consemnate în adresa de retransmitere a proiectului.
 + 
Secţiunea a 6-aIntrarea în vigoare a actelor normative + 
Articolul 11(1)În vederea intrării în vigoare, actele normative se publică în Monitorul Oficial României, Partea I; data intrării în vigoare a actelor normative se determină potrivit normelor de tehnică legislativă. (2)Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, actele normative prevăzute la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IIIResponsabilități specifice activității de elaborare, avizare, ținere a evidenței proiectelor de acte normative și arhivare + 
Articolul 12(1)În desfășurarea activității de elaborare a proiectelor de acte normative, reprezentanții desemnați în cadrul grupurilor de lucru din ANP au următoarele responsabilități principale:a)asigură cadrul organizatoric pentru desfășurarea activității grupului de lucru și suportul de specialitate, corespunzător atribuțiilor ce revin structurii din care fac parte în grupul de lucru;b)documentează soluțiile legislative propuse și elaborează proiectul de act normativ, precum și instrumentul de prezentare și motivare a acestuia;c)analizează observațiile și propunerile primite în urma consultării sau în perioada de transparență decizională și efectuează eventualele modificări și completări în cuprinsul proiectului și al documentului de prezentare și motivare;d)semnează proiectul și instrumentul de prezentare și motivare.(2)În desfășurarea activității de avizare a proiectelor de acte normative, conducătorii structurilor din ANP au responsabilitatea analizării proiectului de act normativ, din perspectiva domeniului de competență, și formulării eventualelor observații și propuneri, în termen. Prin netransmiterea opiniei de specialitate cu privire la proiectul înaintat spre consultare se prezumă că acesta a fost acceptat în forma transmisă. (3)În desfășurarea activității de elaborare, avizare, ținere a evidenței proiectelor de acte normative și arhivare a dosarelor constituite în procesul de elaborare a acestora, SMEAN are următoarele responsabilități principale:a)participă prin personalul desemnat la elaborarea, în cadrul unor grupuri de lucru, a proiectelor de acte normative din domeniul de activitate al ANP și a instrumentelor de prezentare și motivare ale acestora;b)constituie dosarul proiectului de act normativ, în cuprinsul căruia vor fi clasate, în ordinea cronologică, toată corespondența emisă în legătură cu elaborarea proiectului, inclusiv e-mailuri, precum și proiectul, în toate formele de lucru asupra cărora au fost făcute modificări în cadrul instituției, dar și în forma finală adoptată sau aprobată;c)verifică respectarea normelor de tehnică legislativă și a concordanței cu legislația în vigoare, inclusiv a temeiului legal care stă la baza elaborării proiectului de act normativ;d)asigură, prin secretariatul Direcției juridice, semnarea proiectului de act și a instrumentului de prezentare și motivare de către conducătorii structurilor de specialitate și conducerea instituției; e)îndeplinește procedura de transparență decizională în cazul proiectelor de decizii și instrucțiuni ale directorului general al ANP;f)înaintează Ministerului Justiției, spre promovare sau aprobare, proiectele de acte normative și instrumentele de prezentare și motivare;g)participă la analizarea observațiilor și propunerilor primite în cadrul consultării sau al procedurii de transparență decizională și la integrarea observațiilor acceptate în proiectul de act normativ;h)înscrie proiectul de act normativ în registrul de evidență constituit la nivelul SMEAN și actualizează stadiul acestuia;i)avizează proiectul de act normativ și instrumentul de prezentare și motivare;j)urmărește stadiul derulării procedurii de avizare interinstituțională a proiectelor de acte normative transmise spre adoptare sau promovare Ministerului Justiției și ține legătura cu titularul de proiect din cadrul acestei instituții;k)păstrează, la dosarul proiectului de act normativ, un exemplar al deciziilor și instrucțiunilor cu caracter normativ emise de directorul general al ANP și al ultimei forme a proiectelor de acte normative transmise spre aprobare sau promovare Ministerului Justiției;l)urmărește publicarea actelor normative în Monitorul Oficial al României, Partea I;m)informează conducerea ANP, structurile de specialitate din sistemul administrației penitenciare și unitățile subordonate cu privire la publicarea actului normativ;n)asigură, prin secretariatul Direcției juridice, arhivarea dosarelor proiectelor de acte normative, cu respectarea dispozițiilor legale în materia prelucrării arhivistice a fondului de documente al sistemului administrației penitenciare și a regulilor stabilite în nomenclatorul arhivistic.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 13(1)Dispozițiile prezentelor instrucțiuni se aplică în mod corespunzător și în cazul elaborării unor proiecte de modificare sau completare a unor acte normative.(2)În cazul în care unitățile subordonate ANP sau structurile de specialitate inițiază proiecte de acte normative, acestea sunt transmise Direcției juridice, care le analizează și apreciază asupra promovării lor, împreună cu structurile de specialitate din domeniul de reglementare al proiectului. În acest sens, întocmește o notă de prezentare a proiectului către conducerea ANP cu propunere de promovare sau de clasare, ținând cont de necesitatea reglementării și temeiul legal al proiectului de act normativ.(3)În situația în care se susține promovarea proiectelor prevăzute la alin. (2), în cuprinsul notei se formulează și propunere de constituire a unui grup de lucru care urmează procedura de elaborare și promovare prevăzută în cap. II.(4)Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentele instrucțiuni.
 + 
Anexa nr. 1la instrucțiuni
Observații și propuneri cu privire la proiectele de acte normative trimise spre consultare

Nr. crt. Unitatea Textul proiectului de act normativ (în forma trimisă spre consultare) Propunerea de modificare/completare Motivație/Observații

 + 
Anexa nr. 2la instrucțiuni
Observații și propuneri cu privire la proiectele de modificare/completare
a unor acte normative trimise spre consultare

Nr. crt. Unitatea Forma actuală a actului normativ Textul proiectului de modificare/completare a actului normativ (forma trimisă spre consultare) Propunerea de modificare/completare Motivație/Observații

–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x