INSTRUCȚIUNI din 28 decembrie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 5 ianuarie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEINSTRUCTIUNI 28/12/2010
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 724 din 28 decembrie 2010, publicat în Monitorul Oficial nr. 11 din 5 ianuarie 2011.
În temeiul art. 27 alin. (3) lit. c) și al art. 46^2 alin. (7) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare,Consiliul Concurenței adoptă prezentele instrucțiuni.I.Introducere1.Potrivit art. 25 alin. (1) lit. c) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege, Consiliul Concurenței acceptă angajamente în condițiile prevăzute de lege.(la 06-12-2018,
Punctul 1. din Punctul I. a fost modificat de Punctul 1, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
2.Prevederile art. 49 din lege asigură cadrul legal pentru adoptarea unei decizii prin care autoritatea de concurență conferă forță juridică obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi, în măsura în care acestea sunt suficiente pentru protecția concurenței și dacă îndeplinirea lor conduce la înlăturarea situației care a determinat declanșarea investigației.(la 06-12-2018,
Punctul 2. din Punctul I. a fost modificat de Punctul 2, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
3.Scopul prezentelor instrucțiuni este acela de a oferi orientări în ceea ce privește mecanismul de acceptare a angajamentelor propuse de întreprinderi în cazul practicilor anticoncurențiale, în vederea înlăturării situației care a condus la declanșarea investigației.4.Procedura de angajamente prevăzută la art. 49 din lege face parte din etapa de investigare, iar desfășurarea discuțiilor privind acceptarea de angajamente propuse de întreprinderi nu suspendă desfășurarea investigației. Cererile efectuate de întreprinderi sau alte documente furnizate în scopul procedurii privind angajamentele nu pot fi folosite în cadrul investigației decât cu acordul expres al întreprinderii care a formulat cererea de angajamente.(la 06-12-2018,
Punctul 4. din Punctul I. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
5.În vederea asigurării transparenței, certitudinii juridice, precum și a unui cadru unitar de abordare și de analiză în această materie, prezentele instrucțiuni detaliază condițiile, criteriile, termenele și procedura pentru acceptarea și evaluarea angajamentelor propuse de întreprinderi.6.În sensul prezentelor instrucțiuni, sintagma «practici anticoncurențiale» trebuie înțeleasă ca incluzând înțelegerile, deciziile asociațiilor de întreprinderi și practicile concertate care intră sub incidența art. 5 din lege, precum și a art. 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, și comportamentele unilaterale care intră sub incidența art. 6 din lege, precum și a art. 102 din TFUE. Prin specificul lor, angajamentele sunt adecvate rezolvării situației concurențiale, în special în ceea ce privește cazurile de posibilă încălcare a art. 6 din lege și a art. 102 din TFUE.(la 19-12-2012,
Pct. 6 a fost modificat de pct. 2 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
6^1.Procedura de angajamente se aplică, de regulă, pentru încălcări mai puțin grave ale legii sau încălcări grave sub forma unor înțelegeri anticoncurențiale verticale, precum și în cazuri de abuz de poziție dominantă, atunci când este posibilă restabilirea rapidă a mediului concurențial normal. În categoria practicilor excluse de la procedura de angajamente sunt restricționările pe orizontală de tipul cartelurilor, care sunt interzise prin dispozițiile art. 5 alin. (1) din lege și care nu sunt exceptate de prevederile art. 7 din lege.Consiliul Concurenței nu va accepta angajamente în cazurile în care rezultă, pe baza probelor acumulate, existența unor acțiuni grave, de lungă durată, care au fost deja implementate și au produs o distorsionare substanțială a concurenței, distorsionare care ar fi imposibil de reparat prin intermediul angajamentelor.(la 06-12-2018,
Punctul 6^1. din Punctul I. a fost modificat de Punctul 4, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
II.Principii generale7.Scopul principal urmărit prin acceptarea angajamentelor este restabilirea rapidă a mediului concurențial normal, prin luarea unor măsuri de natură a înlătura situația care a determinat Consiliul Concurenței să declanșeze o investigație. Prin acceptarea de angajamente sunt urmărite, de asemenea, obiective precum asigurarea respectării regulilor de concurență, împiedicarea posibilității repetării unor astfel de practici anticoncurențiale, îmbunătățirea mediului concurențial și realizarea unei economii de procedură, prin reducerea duratei și a costurilor aferente unei investigații.(la 19-12-2012,
Pct. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
8.Inițiativa formulării de propuneri de angajamente aparține exclusiv întreprinderilor față de care s-a declanșat investigația. Întreprinderile au libertatea de a decide cu privire la natura, conținutul, durata sau alte elemente relevante ale angajamentelor pe care le propun în vederea înlăturării situației care a determinat declanșarea investigației.9.Închiderea unei investigații printr-o decizie de acceptare a angajamentelor este o situație de excepție. Prin urmare, utilizarea angajamentelor trebuie limitată la acele situații în care este evident că intervenția întreprinderilor, prin asumarea voluntară de angajamente și prin punerea acestora în practică, conduce la restabilirea rapidă și durabilă a mediului concurențial normal sau într-o manieră mai eficientă decât s-ar fi realizat prin intervenția Consiliului Concurenței, prin emiterea unei decizii de constatare a unei încălcări, de aplicare a unei amenzi și/sau de impunere de măsuri corective. Faptul că, prin acceptarea de către Consiliul Concurenței a angajamentelor, întreprinderile evită constatarea unei încălcări a regulilor de concurență și eventuala aplicare a unei amenzi nu modifică scopul principal urmărit prin acceptarea de angajamente.10.Consiliul Concurenței nu va accepta angajamente în acele cazuri în care consideră, la aprecierea sa, că este necesară constatarea unei încălcări și că aplicarea unei sancțiuni răspunde mai bine obiectivelor politicii de concurență.Consiliul Concurenței va fi rezervat în a accepta propunerile de angajamente formulate de întreprinderile care ar fi avut posibilitatea de a înainta cereri de clemență.(la 06-12-2018,
Punctul 10. din Punctul II. a fost modificat de Punctul 5, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
Condițiile de bază pentru acceptarea angajamentelor11.Consiliul Concurenței poate accepta numai angajamentele care, cel puțin, înlătură situația ce a condus la declanșarea investigației și care contribuie, suplimentar, la protecția concurenței. Angajamentele trebuie să elimine în întregime problemele de concurență și posibilitatea repetării acestora și trebuie să fie complete, eficiente din toate punctele de vedere și să poată fi puse în aplicare în mod efectiv, într-o perioadă scurtă de timp. Eficacitatea angajamentelor va fi apreciată prin prisma capacității acestora de a rezolva problemele de concurență identificate de Consiliul Concurenței. Angajamentele trebuie să prezinte un grad de certitudine suficient privind punerea lor în aplicare și efectele pe care le vor avea.(la 19-12-2012,
Pct. 11 a fost modificat de pct. 6 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
12.Angajamentele trebuie să fie relevante, respectiv să aibă legătură cu posibila încălcare investigată. Pot fi considerate ca fiind relevante și acele angajamente a căror îndeplinire facilitează îndeplinirea altor angajamente propuse.În aprecierea proporționalității angajamentelor propuse de întreprindere, evaluarea Consiliului Concurenței se limitează la verificarea faptului că angajamentele în discuție răspund îngrijorărilor exprimate de Consiliul Concurenței și comunicate întreprinderii în cauză, ținând seama și de interesele terților.(la 06-12-2018,
Punctul 12. din Punctul II. a fost modificat de Punctul 6, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
13.Aprecierea îndeplinirii acestor condiții va fi făcută în funcție de circumstanțele specifice fiecărui caz. Consiliul Concurenței va lua în considerare toți factorii relevanți legați de angajamentul respectiv, printre care tipul, amploarea și aria de aplicare a angajamentului propus, folosind ca termeni de referință structura și caracteristicile distinctive ale pieței pe care apar problemele de concurență, inclusiv poziția părților și a altor operatori pe piață.
Condiții de formă14.Pentru a putea fi luată în considerare, propunerea de angajamente trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie prezentată în scris, sub semnătura reprezentatului legal al întreprinderii sau a persoanei expres împuternicite în acest scop. În cazul în care aplicarea și/sau monitorizarea angajamentelor presupun/presupune participarea unor terți, propunerea va fi însoțită de contractele sau înțelegerile precontractuale încheiate între întreprinderea care oferă angajamentele și terții în cauză. Acestea pot cuprinde clauze care să condiționeze valabilitatea acestora de emiterea de către Consiliul Concurenței a unei decizii de acceptare a angajamentelor;(la 19-12-2012,
Lit. a) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
b)să fie prezentată în termenul stabilit potrivit pct. 30;c)să reprezinte o ofertă serioasă, fermă, neechivocă, precisă, completă, necondiționată și irevocabilă pe perioada analizării de către Consiliul Concurenței a propunerilor formulate. Propunerea trebuie să fie suficient de detaliată, astfel încât să permită Consiliului Concurenței realizarea unei evaluări complete. Pentru evitarea oricărui dubiu, propunerea de angajamente nu poate fi retrasă din momentul înregistrării la Consiliul Concurenței și până la emiterea unei decizii de către Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței nu este obligat să ia în considerare nicio solicitare de retragere;(la 19-12-2012,
Lit. c) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
d)să cuprindă explicații cu privire la modul în care ansamblul angajamentelor și fiecare dintre acestea permit înlăturarea situației care a condus la declanșarea investigației, precum și termenul propus pentru îndeplinirea angajamentelor, stabilit în funcție de circumstanțele cazului;(la 19-12-2012,
Lit. d) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
e)să cuprindă detalii cu privire la mecanismul de monitorizare propus de părți și propunerile de posibili agenți de monitorizare, atunci când este cazul. Propunerile de posibili agenți de monitorizare pot fi făcute și ulterior, dar nu mai târziu de perioada prevăzută pentru efectuarea testului de piață.(la 19-12-2012,
Lit. e) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
f)să fie însoțită de o versiune neconfidențială a propunerii de angajamente, necesară pentru consultarea de către Consiliul Concurenței a terților interesați.
III.Tipuri de angajamente15.Angajamentele pot fi comportamentale sau structurale. Se va examina de la caz la caz dacă un angajament este adecvat pentru a elimina problemele de concurență identificate. Pentru a obține un rezultat optim, angajamente structurale pot fi combinate cu cele comportamentale.16.Angajamentele sunt considerate comportamentale în situația în care reprezintă o obligație asumată de întreprinderi de a adopta un anumit comportament pe piață în raport cu terții.17.Angajamentele comportamentale sunt pozitive atunci când acestea reprezintă o obligație asumată de părți de a se comporta într-o anumită manieră și negative atunci când presupun obligația de a se abține de la un anumit comportament.(la 19-12-2012,
Pct. 17 a fost modificat de pct. 9 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
18.Angajamentele comportamentale au caracter flexibil, putând fi ajustate în funcție de circumstanțele specifice fiecărui caz. Angajamentele comportamentale care depind și de acțiunea unor terți sunt angajamente cu un nivel de certitudine redus și nu pot fi în principiu acceptate ca angajamente de sine stătătoare decât dacă părțile prezintă în scris acordul sau o înțelegere precontractuală cu respectivul terț.(la 19-12-2012,
Pct. 18 a fost modificat de pct. 10 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
19.Angajamentele structurale produc o modificare imediată și definitivă în structura pieței și nu necesită, în principiu, o monitorizare pe termen mediu sau lung.
IV.Procedura pentru evaluarea și acceptarea angajamentelorInițierea și desfășurarea discuțiilor privind propunerile de angajamente20.Întreprinderile pot contacta în scris, din propria inițiativă, Consiliul Concurenței pentru a verifica disponibilitatea autorității de concurență de a se angaja în discuții privind acceptarea de angajamente în cazul ce face obiectul investigației.Întreprinderile pot contacta Consiliul Concurenței în orice moment după ce au luat cunoștință de declanșarea investigației și de cadrul acesteia, însă cel mai târziu până la data transmiterii de către Consiliul Concurenței a raportului de investigație, potrivit art. 45 alin. (1) din lege. Având în vedere scopul principal urmărit prin angajamente, și anume restabilirea rapidă a mediului concurențial, angajamentele vor fi acceptate cu atât mai ușor cu cât acestea sunt formulate mai devreme după declanșarea investigației, de regulă în termen de 6 luni de la data la care părțile au fost informate în legătură cu declanșarea investigației.În cazul în care consideră oportun să examineze disponibilitatea întreprinderilor investigate de a propune angajamente, Consiliul Concurenței transmite acestora o solicitare în acest sens, prin care stabilește un termen de cel puțin 15 zile în care să își exprime în scris intenția privind formularea de angajamente. Solicitarea Consiliului Concurenței se poate transmite în cursul procedurii de investigație până la comunicarea raportului de investigație.(la 06-12-2018,
Punctul 20. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 7, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
20^1.Cererea prin care întreprinderile își manifestă interesul de a se angaja în discuții privind acceptarea de angajamente trebuie să fie însoțită de o prezentare sintetică a angajamentelor formulate în funcție de indiciile Consiliului Concurenței în baza cărora a fost declanșată investigația (astfel cum sunt prezentate în ordinul de declanșare a investigației). Această propunere va fi dezvoltată ulterior pe parcursul procedurii.(la 19-12-2012,
Pct. 20^1 a fost introdus de pct. 12 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
21.În termen de maximum 3 luni de la primirea solicitării, Consiliul Concurenței va aduce la cunoștința întreprinderilor dacă în cazul ce face obiectul investigației pot fi inițiate sau nu discuții privind angajamentele.(la 19-12-2012,
Pct. 21 a fost modificat de pct. 13 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
22.Atunci când întreprinderea investigată și-a exprimat în scris intenția de a propune angajamente, Consiliul Concurenței va realiza o evaluare a problemelor concurențiale și a oportunității de a intra în discuții privind acceptarea de angajamente.(la 06-12-2018,
Punctul 22. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 8, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
23.Atunci când apreciază că în cazul ce face obiectul investigației nu este oportună inițierea de discuții privind angajamentele, Consiliul Concurenței va informa în scris întreprinderile în acest sens.23^1.În cazul respingerii de către Consiliul Concurenței, pe considerente de oportunitate, în temeiul pct. 23, a solicitării întreprinderii investigate de a se angaja în discuții cu privire la angajamente, aceasta nu mai are dreptul de a solicita ulterior inițierea unor discuții privind oferirea de angajamente, cu excepția situației în care s-au produs schimbări semnificative pe piață care justifică o nouă solicitare, caz în care întreprinderea mai poate solicita, o singură dată, inițierea discuțiilor privind oferirea de angajamente.(la 01-12-2020,
Punctul IV. a fost completat de Articolul I din INSTRUCȚIUNI din 19 noiembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1158 din 01 decembrie 2020
)
24.Consiliul Concurenței poate refuza inițierea de discuții privind angajamentele și atunci când, din cauza numărului întreprinderilor implicate în practica ce face obiectul investigației, nu ar fi posibilă atingerea scopului urmărit prin acceptarea de angajamente.25.Atunci când apreciază că în cazul ce face obiectul investigației este oportună inițierea de discuții privind angajamentele, Consiliul Concurenței va informa în scris întreprinderile în acest sens, în termenul prevăzut la pct. 21.(la 19-12-2012,
Pct. 25 a fost modificat de pct. 15 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
26.Atunci când în practica ce face obiectul investigației sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, iar Consiliul Concurenței a fost abordat doar de o parte dintre acestea în vederea inițierii de discuții privind angajamentele, Consiliul Concurenței va informa și celelalte întreprinderi cu privire la acest fapt. În situația în care nu toate întreprinderile își exprimă disponibilitatea de a formula angajamente, Consiliul Concurenței va stabili, de la caz la caz, în funcție de circumstanțe, dacă prin emiterea unei decizii de acceptare de angajamente poate fi atins scopul acestora.(la 19-12-2012,
Pct. 26 a fost modificat de pct. 16 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
27.Dacă două sau mai multe dintre întreprinderile investigate fac parte din același grup de întreprinderi și nu acționează independent pe piață, acestea pot participa la o întâlnire comună sau își pot desemna un reprezentant comun care să le reprezinte în fața Consiliului Concurenței.(la 19-12-2012,
Pct. 27 a fost modificat de pct. 17 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
28.Consiliul Concurenței poate organiza, la solicitarea părților sau la inițiativa sa, o singură întâlnire prealabilă în care să fie detaliate și explicate preocupările legate de concurență generate de practica ce face obiectul investigației.(la 19-12-2012,
Pct. 28 a fost modificat de pct. 18 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
29.Atunci când în practica ce face obiectul investigației sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, Consiliul Concurenței va organiza întâlniri separate cu fiecare întreprindere și va urmări să nu fie creată o poziție mai defavorabilă pe piață uneia dintre ele.(la 19-12-2012,
Pct. 29 a fost modificat de pct. 19 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
30.Odată cu înștiințarea privind acceptarea intrării în procedura de angajamente, Consiliul Concurenței va transmite întreprinderilor un document – «notă de îngrijorări», în care vor fi prezentate îngrijorările concurențiale care constituie obiectul investigației, și va comunica întreprinderilor termenul în care trebuie să prezinte în scris propunerea de angajamente, termen care nu poate fi mai mare de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii până la 60 de zile în situații excepționale.(la 19-12-2012,
Pct. 30 a fost modificat de pct. 20 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
31.Înaintarea unei propuneri de angajamente nu poate fi considerată ca o recunoaștere din partea întreprinderii a existenței vreunei încălcări a regulilor de concurență sau a săvârșirii unei alte fapte contrare prevederilor legislației în vigoare. Consiliul Concurenței nu poate folosi oferirea de angajamente sau documentele depuse în acest cadru de către întreprindere pentru a proba într-o decizie ulterioară înțelegerea sau practica întreprinderii. Documentele depuse vor putea fi folosite exclusiv în avantajul întreprinderii care le-a depus, cu acordul expres al acesteia.(la 19-12-2012,
Pct. 31 a fost modificat de pct. 21 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
32.După primirea propunerii de angajamente, Consiliul Concurenței va efectua o evaluare preliminară și, dacă este necesar, va acorda întreprinderii, o singură dată, posibilitatea de a-și completa propunerea, într-un termen care nu poate depăși 30 de zile.(la 06-12-2018,
Punctul 32. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 9, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
33.Dacă întreprinderea nu își completează propunerea de angajamente în termenul indicat sau dacă neîndeplinirea condițiilor de formă și/sau fond persistă, Consiliul Concurenței va informa întreprinderea cu privire la respingerea angajamentelor și va continua procedura de investigație.(la 06-12-2018,
Punctul 33. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 10, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
34.Dacă în urma discuțiilor purtate cu întreprinderile Consiliul Concurenței identifică dificultăți semnificative legate de aplicarea sau monitorizarea ulterioară a angajamentelor, autoritatea de concurență poate decide renunțarea la procedura privind angajamentele și continuarea procedurii de investigație. Părțile vor fi informate în scris în acest sens și despre motivele deciziei.(la 19-12-2012,
Pct. 34 a fost modificat de pct. 23 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
34^1.Durata maximă a procedurii de angajamente, între data la care părțile sunt informate cu privire la acceptarea propunerii de intrare în discuții și până la adoptarea unei decizii în acest sens, nu va putea depăși 12 luni. O prelungire a acestui termen poate avea loc numai în situații justificate.(la 06-12-2018,
Punctul 34^1. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 11, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
Aprobarea prima facie a angajamentelor și testul de piață35.În situația în care angajamentele propuse sunt considerate prima facie acceptabile, Consiliul Concurenței va publica pe pagina web un rezumat al cazului și conținutul esențial al angajamentelor propuse în scopul realizării unui test de piață. În cazul în care investigația a fost inițiată pe baza unei plângeri, Consiliul Concurenței îl va informa, de asemenea, în acest stadiu, pe reclamant cu privire la testul de piață și îl va invita să prezinte observații. Terții interesați își pot prezenta observațiile în termenul stabilit de autoritatea de concurență, care nu poate fi mai mic de 30 de zile. Pe lângă publicarea pe pagina web, Consiliul Concurenței poate solicita anumitor persoane fizice sau juridice ori instituții și autorități publice, cu competențe în domeniu, să formuleze observații cu privire la angajamentele propuse.(la 06-12-2018,
Punctul 35 din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 12, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
36.După evaluarea observațiilor formulate de terți, Consiliul Concurenței va aduce la cunoștința întreprinderilor implicate în procedura de angajamente rezultatele testului de piață. Dacă este cazul, Consiliul Concurenței poate să solicite întreprinderii să își modifice propunerea de angajamente, într-un termen care nu poate depăși 15 zile. Dacă întreprinderea nu formulează propuneri de angajamente adecvate în termenul indicat, Consiliul Concurenței va putea decide închiderea procedurii de angajamente.(la 06-12-2018,
Punctul 36. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 13, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
36^1.Analiza privind evaluarea angajamentelor, efectuată de echipa de investigație, va fi prezentată sub forma unui raport, care va fi supus dezbaterilor Plenului Consiliului Concurenței.(la 19-12-2012,
Pct. 36^1 a fost introdus de pct. 27 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
Decizia privind acceptarea angajamentelor37.Atunci când constată că angajamentele propuse sunt suficiente pentru protecția concurenței și că îndeplinirea lor poate conduce, în mod credibil, la înlăturarea situației care a determinat declanșarea investigației, Consiliul Concurenței va emite o decizie prin care conferă forță obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi.(la 19-12-2012,
Pct. 37 a fost modificat de pct. 28 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
38.Decizia Consiliului Concurenței privind acceptarea angajamentelor poate fi adoptată pe o durată determinată. Obligația întreprinderii de a respecta angajamentele încetează de drept la data expirării perioadei prevăzute în decizia privind acceptarea angajamentelor, dacă este stabilită o astfel de dată. După expirarea perioadei de valabilitate a angajamentelor, întreprinderile sunt ținute să se abțină de la orice acțiuni care ar conduce la revenirea unor împrejurări similare celor care au stat la baza deschiderii investigației.(la 06-12-2018,
Punctul 38. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 14, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
39.Decizia adoptată de Consiliul Concurenței potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) lit. c) și art. 49 alin. (3) din lege va fi comunicată părților în termenul prevăzut de lege.(la 06-12-2018,
Punctul 39. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 15, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
40.Atunci când constată că angajamentele propuse nu îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 49 alin. (3) din lege, Consiliul Concurenței va informa în scris întreprinderea cu privire la motivele respingerii propunerii de angajamente și la continuarea procedurii de investigație.(la 06-12-2018,
Punctul 40. din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 16, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
V.Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor41.Consiliul Concurenței va monitoriza îndeplinirea angajamentelor cuprinse în decizia emisă potrivit prevederilor art. 49 alin. (3) din lege.(la 06-12-2018,
Punctul 41. din Punctul V. a fost modificat de Punctul 17, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
42.În funcție de natura și de complexitatea angajamentelor asumate de părți și ținând cont de faptul că pot exista situații în care Consiliul Concurenței nu poate fi implicat permanent, în mod direct, în supravegherea punerii în aplicare a angajamentelor, Consiliul Concurenței poate solicita părților să propună numirea unui agent de monitorizare care să monitorizeze respectarea angajamentelor. Prin aceasta, părțile garantează eficacitatea angajamentelor și permit Consiliului Concurenței să se asigure că angajamentele propuse vor fi îndeplinite cu un grad suficient de certitudine.(la 19-12-2012,
Pct. 42 a fost modificat de pct. 30 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
43.Cadrul general referitor la mecanismul de monitorizare va fi inclus în decizia de acceptare a angajamentelor, iar detaliile acestui mecanism vor fi specificate în contractul de monitorizare, aprobat de Consiliul Concurenței, și în instrucțiunile ulterioare ale acestuia către agentul de monitorizare.(la 19-12-2012,
Pct. 43 a fost modificat de pct. 31 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
44.Monitorizarea va cuprinde acțiunile de urmărire a îndeplinirii angajamentelor, prin efectuarea de verificări periodice, solicitarea de informații și documente, precum și prin întreprinderea oricăror acțiuni considerate necesare de Consiliul Concurenței în vederea respectării fiecărui angajament.(la 19-12-2012,
Pct. 44 a fost modificat de pct. 32 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
45.Mandatarul poate fi o societate de management, de consultanță, de audit sau orice altă instituție similară. Mandatarul trebuie să fie independent de Consiliul Concurenței și de întreprinderea în cauză, să dețină calificările necesare îndeplinirii misiunii sale, să se bucure de o bună reputație și să nu ridice suspiciuni privind existența unui conflict de interese.46.Atribuțiile și competențele agentului de monitorizare vor fi detaliate în contractul de mandat încheiat între întreprinderea în cauză și agentul de monitorizare și în instrucțiunile suplimentare ale Consiliului Concurenței, acolo unde este cazul. Consiliul Concurenței va pune la dispoziția părților forma contractului și va aproba forma finală a contractului de mandat. Remunerarea agentului de monitorizare revine exclusiv în sarcina întreprinderii în cauză. Orice instrucțiune către agentul de monitorizare poate fi emisă numai de către Consiliul Concurenței sau cu aprobarea prealabilă a acestuia. Agentul de monitorizare va păstra confidențialitatea oricăror secrete de afaceri ale părților și ale terților, cu excepția informărilor trimise Consiliului Concurenței.Agentul de monitorizare nu poate oferi servicii de asistență sau consultanță întreprinderilor monitorizate, în baza contractului de mandate sau în alt mod, atât pe perioada monitorizării, cât și timp de 12 luni după finalizarea acesteia. De asemenea, agentul de monitorizare, acționarii/partenerii și prepușii acestuia nu pot primi niciun fel de alt beneficiu material de la întreprinderile monitorizate, pe perioada derulării monitorizării și 12 luni după încetarea acesteia.Agentul de monitorizare este responsabil exclusiv față de Consiliul Concurenței pentru ducerea la îndeplinire a atribuțiilor care îi sunt delegate și poate fi înlocuit la cererea autorității de concurență dacă nu își îndeplinește obligațiile în mod corespunzător.Întreprinderile monitorizate pot solicita sancționarea agentului de monitorizare doar în situația depășirii manifeste a mandatului sau în situația dezvăluirii neautorizate de informații primite în cadrul monitorizării, cu excepția informațiilor transmise Consiliului Concurenței.(la 19-12-2012,
Pct. 46 a fost modificat de pct. 33 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
47.Mandatarul va transmite Consiliului Concurenței rapoarte periodice privind îndeplinirea angajamentelor, precum și alte informații și/sau rapoarte suplimentare, la solicitarea acestuia.48.Monitorizarea se va desfășura pe toată perioada prevăzută în decizia privind angajamentele și va fi finalizată printr-un raport de monitorizare ce va fi prezentat Consiliului Concurenței.În baza analizei raportului final de monitorizare, Consiliul Concurenței va decide, după caz, implementarea corespunzătoare a angajamentelor sau neîndeplinirea acestora și, implicit, aplicarea de sancțiuni prevăzute de lege în această situație.(la 19-12-2012,
Pct. 48 a fost modificat de pct. 34 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
48^1.În situații excepționale, pe parcursul implementării angajamentelor sau în urma monitorizării acestora, întreprinderile pot propune Consiliului Concurenței unele modificări ale angajamentelor, devenite obligatorii prin decizia emisă de autoritatea de concurență.Pentru a fi luate în considerare, asemenea modificări trebuie să fie determinate exclusiv de schimbări obiective survenite în condițiile de piață, care nu sunt rezultatul vreunui comportament al întreprinderii în cauză și nu afectează natura, tipul, conținutul, fondul angajamentelor propuse inițial. Spre exemplu, pot constitui astfel de modificări reducerea/prelungirea duratei stabilite inițial pentru aplicarea sau monitorizarea angajamentelor.Consiliul Concurenței se va pronunța asupra unor astfel de situații printr-o decizie, cu efectuarea, în prealabil, a unui test de piață, în condițiile prevăzute la pct. 35.(la 19-12-2012,
Pct. 48^1 a fost introdus de pct. 35 al art. I din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.
)
VI.Sancțiuni49.Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a angajamentelor asumate prin decizia Consiliului Concurenței de acceptare a angajamentelor este sancționată potrivit prevederilor art. 55 alin. (1) lit. e) din lege.(la 06-12-2018,
Punctul 49. din Punctul VI. a fost modificat de Punctul 18, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
50.Potrivit prevederilor art. 59 alin. (1) lit. c) din lege, Consiliul Concurenței poate obliga, prin decizie, întreprinderile sau asociațiile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie din anul financiar anterior sancționării, pentru fiecare zi de întârziere, calculate de la data stabilită prin decizie, pentru a le determina să respecte angajamentele cărora Consiliul Concurenței le-a conferit forță obligatorie prin decizia adoptată potrivit prevederilor art. 49 alin. (3) din lege.(la 06-12-2018,
Punctul 50. din Punctul VI. a fost modificat de Punctul 19, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
51.Potrivit prevederilor art. 49 alin. (5) din lege, Consiliul Concurenței poate, la cerere sau din oficiu, să redeschidă procedura de investigație atunci când:a)intervine o schimbare esențială privind oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;b)întreprinderile acționează contrar angajamentelor asumate;c)decizia a fost fundamentată pe informații incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de părți.(la 06-12-2018,
Punctul 51. din Punctul VI. a fost modificat de Punctul 20, Articolul I, ANEXĂ din ORDINUL nr. 1.411 din 16 noiembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1036 din 06 decembrie 2018
)
VII.Dispoziții finale52.Întreprinderile împotriva cărora au fost declanșate investigații aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentelor instrucțiuni au la dispoziție un termen de două luni de la această dată pentru a contacta Consiliul Concurenței în scopul verificării disponibilității autorității de concurență de a participa la discuții privind angajamente în respectivele cazuri. În plus, Consiliul Concurenței va informa, prin orice mijloace de comunicare, inclusiv prin publicarea unui comunicat pe pagina web a instituției, întreprinderile aflate în investigație la momentul intrării în vigoare a prezentelor instrucțiuni și care nu au inițiat o astfel de procedură, cu privire la posibilitatea de a beneficia de prevederile art. 46^2 din lege, fără ca această informare să oblige Consiliul Concurenței în ceea ce privește intrarea efectivă în discuții privind angajamentele.(la 17-03-2011,
Pct. 52 a fost modificat de art. unic din Instrucțiunile din anexa la ORDINUL nr. 425 din 4 martie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 17 martie 2011.
)
53.Prezentele instrucțiuni se pun în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x