INSTRUCŢIUNI din 28 decembrie 2010 (*actualizate*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 03/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICAREORDIN 1411 16/11/2018
ART. 1COMPLETAT DEINSTRUCTIUNI 19/11/2020
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 1411 16/11/2018
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 437 30/09/2014
ActulARE LEGATURA CUINSTRUCTIUNI 30/09/2014 ART. 1
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1155 28/11/2012
ActulARE LEGATURA CUINSTRUCTIUNI 28/11/2012
ActulARE LEGATURA CUORDIN 425 04/03/2011
ActulARE LEGATURA CUINSTRUCTIUNI 04/03/2011
ActulACTUALIZEAZA PEINSTRUCTIUNI 28/12/2010
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 27
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 44
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 46
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 51
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 1076 19/11/2020
ActulREFERIT DEINSTRUCTIUNI 19/11/2020
ActulCONTINUT DEORDIN 1411 16/11/2018
ActulPUS IN APLICAREORDIN 1411 16/11/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1411 16/11/2018
ActulREFERIT DEINSTRUCTIUNI 16/11/2018
ART. 1COMPLETAT DEINSTRUCTIUNI 19/11/2020
ART. 1MODIFICAT DEORDIN 1411 16/11/2018

privind condiţiile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor, în cazul practicilor anticoncurenţiale(actualizate până la data de 30 octombrie 2014*)



–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 30 octombrie 2014 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 425 din 4 martie 2011; ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012; INSTRUCŢIUNILE din 30 septembrie 2014 puse în aplicare de ORDINUL nr. 437 din 30 septembrie 2014.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorÎn temeiul art. 27 alin. (3) lit. c) şi al art. 46^2 alin. (7) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.I. Introducere1. Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, Consiliul Concurenţei acceptă angajamente în condiţiile legii.2. Prevederile art. 46^2 din lege asigură cadrul legal pentru adoptarea unei decizii prin care autoritatea de concurenţă conferă forţă juridică obligatorie angajamentelor asumate de părţi în vederea înlăturării situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.3. Scopul prezentelor instrucţiuni este acela de a oferi orientări în ceea ce priveşte mecanismul de acceptare a angajamentelor propuse de întreprinderi în cazul practicilor anticoncurenţiale, în vederea înlăturării situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.4. Procedura de angajamente prevăzută la art. 46^2 din lege se desfăşoară în paralel cu procedura de investigaţie propriu-zisă, iar documentele întocmite sau comunicate în baza acesteia vor constitui obiectul unui dosar distinct de cel de investigaţie. Desfăşurarea discuţiilor privind acceptarea de angajamente propuse de întreprinderi nu suspendă desfăşurarea investigaţiei. Cererile efectuate de întreprinderi sau alte documente din dosarul privind angajamentele nu pot fi folosite în cadrul investigaţiei decât cu acordul expres al întreprinderii care a formulat cererea de angajamente.––––Pct. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.5. În vederea asigurării transparenţei, certitudinii juridice, precum şi a unui cadru unitar de abordare şi de analiză în această materie, prezentele instrucţiuni detaliază condiţiile, criteriile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor propuse de întreprinderi.6. În sensul prezentelor instrucţiuni, sintagma «practici anticoncurenţiale» trebuie înţeleasă ca incluzând înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi şi practicile concertate care intră sub incidenţa art. 5 din lege, precum şi a art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, şi comportamentele unilaterale care intră sub incidenţa art. 6 din lege, precum şi a art. 102 din TFUE. Prin specificul lor, angajamentele sunt adecvate rezolvării situaţiei concurenţiale, în special în ceea ce priveşte cazurile de posibilă încălcare a art. 6 din lege şi a art. 102 din TFUE.––––Pct. 6 a fost modificat de pct. 2 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.6^1. Procedura de angajamente se aplică, de regulă, pentru încălcări mai puţin grave ale legii sau încălcări grave sub forma unor înţelegeri anticoncurenţiale verticale, precum şi în cazuri de abuz de poziţie dominantă, atunci când este posibilă restabilirea rapidă a mediului concurenţial normal. În categoria practicilor excluse de la procedura de angajamente sunt restricţionările pe orizontală de tipul cartelurilor, care sunt interzise prin dispoziţiile art. 5 alin. (1) din lege şi care nu sunt exceptate de prevederile art. 8 alin. (4) din lege.Consiliul Concurenţei nu va accepta angajamente în cazurile în care rezultă, pe baza probelor acumulate, existenţa unor acţiuni grave, de lungă durată, care au fost deja implementate şi au produs o distorsionare substanţială a concurenţei, distorsionare care ar fi imposibil de reparat prin intermediul angajamentelor.––––Pct. 6^1 a fost introdus de pct. 3 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.II. Principii generale7. Scopul principal urmărit prin acceptarea angajamentelor este restabilirea rapidă a mediului concurenţial normal, prin luarea unor măsuri de natură a înlătura situaţia care a determinat Consiliul Concurenţei să declanşeze o investigaţie. Prin acceptarea de angajamente sunt urmărite, de asemenea, obiective precum asigurarea respectării regulilor de concurenţă, împiedicarea posibilităţii repetării unor astfel de practici anticoncurenţiale, îmbunătăţirea mediului concurenţial şi realizarea unei economii de procedură, prin reducerea duratei şi a costurilor aferente unei investigaţii.––––Pct. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.8. Iniţiativa formulării de propuneri de angajamente aparţine exclusiv întreprinderilor faţă de care s-a declanşat investigaţia. Întreprinderile au libertatea de a decide cu privire la natura, conţinutul, durata sau alte elemente relevante ale angajamentelor pe care le propun în vederea înlăturării situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei.9. Închiderea unei investigaţii printr-o decizie de acceptare a angajamentelor este o situaţie de excepţie. Prin urmare, utilizarea angajamentelor trebuie limitată la acele situaţii în care este evident că intervenţia întreprinderilor, prin asumarea voluntară de angajamente şi prin punerea acestora în practică, conduce la restabilirea rapidă şi durabilă a mediului concurenţial normal sau într-o manieră mai eficientă decât s-ar fi realizat prin intervenţia Consiliului Concurenţei, prin emiterea unei decizii de constatare a unei încălcări, de aplicare a unei amenzi şi/sau de impunere de măsuri corective. Faptul că, prin acceptarea de către Consiliul Concurenţei a angajamentelor, întreprinderile evită constatarea unei încălcări a regulilor de concurenţă şi eventuala aplicare a unei amenzi nu modifică scopul principal urmărit prin acceptarea de angajamente.10. Consiliul Concurenţei nu va accepta angajamente în acele cazuri în care consideră, la aprecierea sa, că aplicarea unei sancţiuni răspunde mai bine obiectivelor politicii de concurenţă.Consiliul Concurenţei va fi rezervat în a accepta propunerile de angajamente formulate de întreprinderile care ar fi avut posibilitatea de a înainta cereri de clemenţă.––––Pct. 10 a fost modificat de pct. 5 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.Condiţiile de bază pentru acceptarea angajamentelor11. Consiliul Concurenţei poate accepta numai angajamentele care, cel puţin, înlătură situaţia ce a condus la declanşarea investigaţiei şi care contribuie, suplimentar, la protecţia concurenţei. Angajamentele trebuie să elimine în întregime problemele de concurenţă şi posibilitatea repetării acestora şi trebuie să fie complete, eficiente din toate punctele de vedere şi să poată fi puse în aplicare în mod efectiv, într-o perioadă scurtă de timp. Eficacitatea angajamentelor va fi apreciată prin prisma capacităţii acestora de a rezolva problemele de concurenţă identificate de Consiliul Concurenţei. Angajamentele trebuie să prezinte un grad de certitudine suficient privind punerea lor în aplicare şi efectele pe care le vor avea.––––-Pct. 11 a fost modificat de pct. 6 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.12. Angajamentele trebuie să fie relevante, adică trebuie să aibă legătură cu posibila încălcare. Pot fi considerate ca fiind relevante şi acele angajamente a căror îndeplinire facilitează îndeplinirea altor angajamente propuse. În aprecierea proporţionalităţii angajamentelor propuse de întreprindere, evaluarea Consiliului Concurenţei se limitează la verificarea faptului că angajamentele în discuţie răspund îngrijorărilor exprimate de Consiliul Concurenţei şi comunicate întreprinderii în cauză. În cadrul exercitării acestei verificări, Consiliul Concurenţei trebuie totuşi să ia în considerare neafectarea intereselor terţilor.––––-Pct. 12 a fost modificat de pct. 7 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.13. Aprecierea îndeplinirii acestor condiţii va fi făcută în funcţie de circumstanţele specifice fiecărui caz. Consiliul Concurenţei va lua în considerare toţi factorii relevanţi legaţi de angajamentul respectiv, printre care tipul, amploarea şi aria de aplicare a angajamentului propus, folosind ca termeni de referinţă structura şi caracteristicile distinctive ale pieţei pe care apar problemele de concurenţă, inclusiv poziţia părţilor şi a altor operatori pe piaţă.Condiţii de formă14. Pentru a putea fi luată în considerare, propunerea de angajamente trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) să fie prezentată în scris, sub semnătura reprezentatului legal al întreprinderii sau a persoanei expres împuternicite în acest scop. În cazul în care aplicarea şi/sau monitorizarea angajamentelor presupun/presupune participarea unor terţi, propunerea va fi însoţită de contractele sau înţelegerile precontractuale încheiate între întreprinderea care oferă angajamentele şi terţii în cauză. Acestea pot cuprinde clauze care să condiţioneze valabilitatea acestora de emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei decizii de acceptare a angajamentelor;––––Lit. a) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.b) să fie prezentată în termenul stabilit potrivit pct. 30;c) să reprezinte o ofertă serioasă, fermă, neechivocă, precisă, completă, necondiţionată şi irevocabilă pe perioada analizării de către Consiliul Concurenţei a propunerilor formulate. Propunerea trebuie să fie suficient de detaliată, astfel încât să permită Consiliului Concurenţei realizarea unei evaluări complete. Pentru evitarea oricărui dubiu, propunerea de angajamente nu poate fi retrasă din momentul înregistrării la Consiliul Concurenţei şi până la emiterea unei decizii de către Consiliul Concurenţei. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare nicio solicitare de retragere;––––Lit. c) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.d) să cuprindă explicaţii cu privire la modul în care ansamblul angajamentelor şi fiecare dintre acestea permit înlăturarea situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei, precum şi termenul propus pentru îndeplinirea angajamentelor, stabilit în funcţie de circumstanţele cazului;––––Lit. d) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.e) să cuprindă detalii cu privire la mecanismul de monitorizare propus de părţi şi propunerile de posibili agenţi de monitorizare, atunci când este cazul. Propunerile de posibili agenţi de monitorizare pot fi făcute şi ulterior, dar nu mai târziu de perioada prevăzută pentru efectuarea testului de piaţă.––––Lit. e) a pct. 14 a fost modificată de pct. 8 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.f) să fie însoţită de o versiune neconfidenţială a propunerii de angajamente, necesară pentru consultarea de către Consiliul Concurenţei a terţilor interesaţi.III. Tipuri de angajamente15. Angajamentele pot fi comportamentale sau structurale. Se va examina de la caz la caz dacă un angajament este adecvat pentru a elimina problemele de concurenţă identificate. Pentru a obţine un rezultat optim, angajamente structurale pot fi combinate cu cele comportamentale.16. Angajamentele sunt considerate comportamentale în situaţia în care reprezintă o obligaţie asumată de întreprinderi de a adopta un anumit comportament pe piaţă în raport cu terţii.17. Angajamentele comportamentale sunt pozitive atunci când acestea reprezintă o obligaţie asumată de părţi de a se comporta într-o anumită manieră şi negative atunci când presupun obligaţia de a se abţine de la un anumit comportament.––––Pct. 17 a fost modificat de pct. 9 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.18. Angajamentele comportamentale au caracter flexibil, putând fi ajustate în funcţie de circumstanţele specifice fiecărui caz. Angajamentele comportamentale care depind şi de acţiunea unor terţi sunt angajamente cu un nivel de certitudine redus şi nu pot fi în principiu acceptate ca angajamente de sine stătătoare decât dacă părţile prezintă în scris acordul sau o înţelegere precontractuală cu respectivul terţ.––––Pct. 18 a fost modificat de pct. 10 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.19. Angajamentele structurale produc o modificare imediată şi definitivă în structura pieţei şi nu necesită, în principiu, o monitorizare pe termen mediu sau lung.IV. Procedura pentru evaluarea şi acceptarea angajamentelorIniţierea şi desfăşurarea discuţiilor privind propunerile de angajamente20. Întreprinderile pot contacta în scris, din propria iniţiativă, Consiliul Concurenţei pentru a verifica disponibilitatea autorităţii de concurenţă de a se angaja în discuţii privind acceptarea de angajamente în cazul ce face obiectul investigaţiei.Întreprinderile pot contacta Consiliul Concurenţei în orice moment după ce au luat cunoştinţă de declanşarea investigaţiei şi de cadrul acesteia, însă cel mai târziu până la data transmiterii de către Consiliul Concurenţei a raportului de investigaţie, potrivit art. 44 alin. (1) din lege. Având în vedere scopul principal urmărit prin angajamente, şi anume restabilirea rapidă a mediului concurenţial, angajamentele vor fi acceptate cu atât mai uşor cu cât acestea sunt formulate mai devreme după declanşarea investigaţiei, de regulă în termen de 6 luni de la data la care părţile au fost informate în legătură cu declanşarea investigaţiei.Consiliul Concurenţei poate întreba părţile dacă doresc să propună angajamente doar în urma unei propuneri formulate de către raportorul cazului şi supuse aprobării Plenului.––––-Pct. 20 a fost modificat de pct. 11 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.20^1. Cererea prin care întreprinderile îşi manifestă interesul de a se angaja în discuţii privind acceptarea de angajamente trebuie să fie însoţită de o prezentare sintetică a angajamentelor formulate în funcţie de indiciile Consiliului Concurenţei în baza cărora a fost declanşată investigaţia (astfel cum sunt prezentate în ordinul de declanşare a investigaţiei). Această propunere va fi dezvoltată ulterior pe parcursul procedurii.––––-Pct. 20^1 a fost introdus de pct. 12 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.21. În termen de maximum 3 luni de la primirea solicitării, Consiliul Concurenţei va aduce la cunoştinţa întreprinderilor dacă în cazul ce face obiectul investigaţiei pot fi iniţiate sau nu discuţii privind angajamentele.––––-Pct. 21 a fost modificat de pct. 13 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.22. După primirea intenţiei întreprinderilor de a propune angajamente, echipa de investigaţie va realiza o evaluare a problemelor concurenţiale şi a oportunităţii de a intra în discuţii privind acceptarea de angajamente, pe care o va supune dezbaterii Plenului Consiliului Concurenţei. Plenul se va pronunţa în principiu cu privire la oportunitatea iniţierii discuţiilor, va desemna persoanele care vor reprezenta Consiliul Concurenţei în discuţii şi va stabili conţinutul exact al mandatului acestora.––––Pct. 22 a fost modificat de pct. 14 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.23. Atunci când apreciază că în cazul ce face obiectul investigaţiei nu este oportună iniţierea de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile în acest sens.24. Consiliul Concurenţei poate refuza iniţierea de discuţii privind angajamentele şi atunci când, din cauza numărului întreprinderilor implicate în practica ce face obiectul investigaţiei, nu ar fi posibilă atingerea scopului urmărit prin acceptarea de angajamente.25. Atunci când apreciază că în cazul ce face obiectul investigaţiei este oportună iniţierea de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile în acest sens, în termenul prevăzut la pct. 21.––––Pct. 25 a fost modificat de pct. 15 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.26. Atunci când în practica ce face obiectul investigaţiei sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, iar Consiliul Concurenţei a fost abordat doar de o parte dintre acestea în vederea iniţierii de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa şi celelalte întreprinderi cu privire la acest fapt. În situaţia în care nu toate întreprinderile îşi exprimă disponibilitatea de a formula angajamente, Consiliul Concurenţei va stabili, de la caz la caz, în funcţie de circumstanţe, dacă prin emiterea unei decizii de acceptare de angajamente poate fi atins scopul acestora.––––Pct. 26 a fost modificat de pct. 16 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.27. Dacă două sau mai multe dintre întreprinderile investigate fac parte din acelaşi grup de întreprinderi şi nu acţionează independent pe piaţă, acestea pot participa la o întâlnire comună sau îşi pot desemna un reprezentant comun care să le reprezinte în faţa Consiliului Concurenţei.––––Pct. 27 a fost modificat de pct. 17 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.28. Consiliul Concurenţei poate organiza, la solicitarea părţilor sau la iniţiativa sa, o singură întâlnire prealabilă în care să fie detaliate şi explicate preocupările legate de concurenţă generate de practica ce face obiectul investigaţiei.––––-Pct. 28 a fost modificat de pct. 18 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.29. Atunci când în practica ce face obiectul investigaţiei sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, Consiliul Concurenţei va organiza întâlniri separate cu fiecare întreprindere şi va urmări să nu fie creată o poziţie mai defavorabilă pe piaţă uneia dintre ele.––––-Pct. 29 a fost modificat de pct. 19 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.30. Odată cu înştiinţarea privind acceptarea intrării în procedura de angajamente, Consiliul Concurenţei va transmite întreprinderilor un document – «notă de îngrijorări», în care vor fi prezentate îngrijorările concurenţiale care constituie obiectul investigaţiei, şi va comunica întreprinderilor termenul în care trebuie să prezinte în scris propunerea de angajamente, termen care nu poate fi mai mare de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii până la 60 de zile în situaţii excepţionale.––––-Pct. 30 a fost modificat de pct. 20 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.31. Înaintarea unei propuneri de angajamente nu poate fi considerată ca o recunoaştere din partea întreprinderii a existenţei vreunei încălcări a regulilor de concurenţă sau a săvârşirii unei alte fapte contrare prevederilor legislaţiei în vigoare. Consiliul Concurenţei nu poate folosi oferirea de angajamente sau documentele depuse în acest cadru de către întreprindere pentru a proba într-o decizie ulterioară înţelegerea sau practica întreprinderii. Documentele depuse vor putea fi folosite exclusiv în avantajul întreprinderii care le-a depus, cu acordul expres al acesteia.––––-Pct. 31 a fost modificat de pct. 21 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.32. După primirea propunerii de angajamente, Consiliul Concurenţei va efectua o evaluare preliminară a îndeplinirii condiţiilor de formă şi, dacă este necesar, va acorda întreprinderii, o singură dată, posibilitatea de a-şi completa propunerea, într-un termen care nu poate depăşi 30 de zile, fără posibilitatea de prelungire.–––––Pct. 32 a fost modificat de pct. 22 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.33. Dacă întreprinderea nu îşi completează propunerea de angajamente în termenul indicat sau dacă neîndeplinirea condiţiilor de formă persistă, Consiliul Concurenţei va informa întreprinderea cu privire la respingerea angajamentelor şi va continua procedura de investigaţie.34. Dacă în urma discuţiilor purtate cu întreprinderile Consiliul Concurenţei identifică dificultăţi semnificative legate de aplicarea sau monitorizarea ulterioară a angajamentelor, autoritatea de concurenţă poate decide renunţarea la procedura privind angajamentele şi continuarea procedurii de investigaţie. Părţile vor fi informate în scris în acest sens şi despre motivele deciziei.––––Pct. 34 a fost modificat de pct. 23 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.34^1. Durata maximă a procedurii de angajamente, între data la care părţile sunt informate cu privire la acceptarea propunerii de intrare în discuţii şi până la emiterea unei decizii în acest sens, nu va putea depăşi 6 luni. O prelungire a acestui termen poate avea loc, pentru cel mult 60 de zile, dacă aceasta rezultă în urma testului de piaţă.––––Pct. 34^1 a fost introdus de pct. 24 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.Evaluarea preliminară a angajamentelor şi testul de piaţă35. În situaţia în care angajamentele propuse sunt considerate prima facie acceptabile, Consiliul Concurenţei va publica pe pagina web un rezumat al cazului şi conţinutul esenţial al angajamentelor propuse. În cazul în care investigaţia a fost iniţiată pe baza unei plângeri, Consiliul Concurenţei îl va informa, de asemenea, în acest stadiu, pe reclamant cu privire la testul de piaţă şi îl va invita să prezinte observaţii. Terţii interesaţi îşi pot prezenta observaţiile în termenul stabilit de autoritatea de concurenţă, care nu poate fi mai mic de 30 de zile. Pe lângă publicarea pe pagina web, Consiliul Concurenţei poate solicita anumitor persoane fizice sau juridice ori instituţii şi autorităţi publice, cu competenţe în domeniu, să formuleze observaţii cu privire la angajamentele propuse.––––Pct. 35 a fost modificat de art. I din INSTRUCŢIUNILE din 30 septembrie 2014 puse în aplicare de ORDINUL nr. 437 din 30 septembrie 2014 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 791 din 30 octombrie 2014.36. După evaluarea observaţiilor formulate de terţi, Consiliul Concurenţei va trimite întreprinderilor implicate în procedura de angajamente rezultatele testului de piaţă. Dacă este cazul, Consiliul Concurenţei poate să solicite întreprinderii să îşi modifice propunerea de angajamente, într-un termen care nu poate depăşi 15 zile. Dacă întreprinderea nu formulează propuneri de angajamente adecvate în termenul indicat, Consiliul Concurenţei va putea decide închiderea procedurii de angajamente.––––Pct. 36 a fost modificat de pct. 26 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.36^1. Analiza privind evaluarea angajamentelor, efectuată de echipa de investigaţie, va fi prezentată sub forma unui raport, care va fi supus dezbaterilor Plenului Consiliului Concurenţei.––––Pct. 36^1 a fost introdus de pct. 27 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.Decizia privind acceptarea angajamentelor37. Atunci când constată că angajamentele propuse sunt suficiente pentru protecţia concurenţei şi că îndeplinirea lor poate conduce, în mod credibil, la înlăturarea situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei, Consiliul Concurenţei va emite o decizie prin care conferă forţă obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi.––––Pct. 37 a fost modificat de pct. 28 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.38. Decizia privind acceptarea angajamentelor va specifica perioada pentru care întreprinderea este ţinută de aceste angajamente. Obligaţia întreprinderii de a respecta angajamentele încetează de drept la data expirării perioadei prevăzute în decizia privind acceptarea angajamentelor, dacă este stabilită o astfel de dată. După expirarea perioadei de valabilitate a angajamentelor, întreprinderile sunt ţinute să se abţină de la orice acţiuni care ar conduce la revenirea unor împrejurări similare celor care au stat la baza deschiderii investigaţiei.––––Pct. 38 a fost modificat de pct. 29 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.39. Decizia adoptată de Consiliul Concurenţei potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3) din lege va fi comunicată de îndată părţilor.40. Atunci când constată că angajamentele propuse nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 46^2 alin. (3) din lege, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderea cu privire la motivele respingerii propunerii de angajamente şi la continuarea procedurii de investigaţie.V. Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor41. Consiliul Concurenţei va monitoriza îndeplinirea angajamentelor cuprinse în decizia emisă potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3) din lege.42. În funcţie de natura şi de complexitatea angajamentelor asumate de părţi şi ţinând cont de faptul că pot exista situaţii în care Consiliul Concurenţei nu poate fi implicat permanent, în mod direct, în supravegherea punerii în aplicare a angajamentelor, Consiliul Concurenţei poate solicita părţilor să propună numirea unui agent de monitorizare care să monitorizeze respectarea angajamentelor. Prin aceasta, părţile garantează eficacitatea angajamentelor şi permit Consiliului Concurenţei să se asigure că angajamentele propuse vor fi îndeplinite cu un grad suficient de certitudine.––––Pct. 42 a fost modificat de pct. 30 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.43. Cadrul general referitor la mecanismul de monitorizare va fi inclus în decizia de acceptare a angajamentelor, iar detaliile acestui mecanism vor fi specificate în contractul de monitorizare, aprobat de Consiliul Concurenţei, şi în instrucţiunile ulterioare ale acestuia către agentul de monitorizare.––––-Pct. 43 a fost modificat de pct. 31 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.44. Monitorizarea va cuprinde acţiunile de urmărire a îndeplinirii angajamentelor, prin efectuarea de verificări periodice, solicitarea de informaţii şi documente, precum şi prin întreprinderea oricăror acţiuni considerate necesare de Consiliul Concurenţei în vederea respectării fiecărui angajament.––––-Pct. 44 a fost modificat de pct. 32 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.45. Mandatarul poate fi o societate de management, de consultanţă, de audit sau orice altă instituţie similară. Mandatarul trebuie să fie independent de Consiliul Concurenţei şi de întreprinderea în cauză, să deţină calificările necesare îndeplinirii misiunii sale, să se bucure de o bună reputaţie şi să nu ridice suspiciuni privind existenţa unui conflict de interese.46. Atribuţiile şi competenţele agentului de monitorizare vor fi detaliate în contractul de mandat încheiat între întreprinderea în cauză şi agentul de monitorizare şi în instrucţiunile suplimentare ale Consiliului Concurenţei, acolo unde este cazul. Consiliul Concurenţei va pune la dispoziţia părţilor forma contractului şi va aproba forma finală a contractului de mandat. Remunerarea agentului de monitorizare revine exclusiv în sarcina întreprinderii în cauză. Orice instrucţiune către agentul de monitorizare poate fi emisă numai de către Consiliul Concurenţei sau cu aprobarea prealabilă a acestuia. Agentul de monitorizare va păstra confidenţialitatea oricăror secrete de afaceri ale părţilor şi ale terţilor, cu excepţia informărilor trimise Consiliului Concurenţei.Agentul de monitorizare nu poate oferi servicii de asistenţă sau consultanţă întreprinderilor monitorizate, în baza contractului de mandate sau în alt mod, atât pe perioada monitorizării, cât şi timp de 12 luni după finalizarea acesteia. De asemenea, agentul de monitorizare, acţionarii/partenerii şi prepuşii acestuia nu pot primi niciun fel de alt beneficiu material de la întreprinderile monitorizate, pe perioada derulării monitorizării şi 12 luni după încetarea acesteia.Agentul de monitorizare este responsabil exclusiv faţă de Consiliul Concurenţei pentru ducerea la îndeplinire a atribuţiilor care îi sunt delegate şi poate fi înlocuit la cererea autorităţii de concurenţă dacă nu îşi îndeplineşte obligaţiile în mod corespunzător.Întreprinderile monitorizate pot solicita sancţionarea agentului de monitorizare doar în situaţia depăşirii manifeste a mandatului sau în situaţia dezvăluirii neautorizate de informaţii primite în cadrul monitorizării, cu excepţia informaţiilor transmise Consiliului Concurenţei.––––Pct. 46 a fost modificat de pct. 33 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.47. Mandatarul va transmite Consiliului Concurenţei rapoarte periodice privind îndeplinirea angajamentelor, precum şi alte informaţii şi/sau rapoarte suplimentare, la solicitarea acestuia.48. Monitorizarea se va desfăşura pe toată perioada prevăzută în decizia privind angajamentele şi va fi finalizată printr-un raport de monitorizare ce va fi prezentat Consiliului Concurenţei.În baza analizei raportului final de monitorizare, Consiliul Concurenţei va decide, după caz, implementarea corespunzătoare a angajamentelor sau neîndeplinirea acestora şi, implicit, aplicarea de sancţiuni prevăzute de lege în această situaţie.––––Pct. 48 a fost modificat de pct. 34 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.48^1. În situaţii excepţionale, pe parcursul implementării angajamentelor sau în urma monitorizării acestora, întreprinderile pot propune Consiliului Concurenţei unele modificări ale angajamentelor, devenite obligatorii prin decizia emisă de autoritatea de concurenţă.Pentru a fi luate în considerare, asemenea modificări trebuie să fie determinate exclusiv de schimbări obiective survenite în condiţiile de piaţă, care nu sunt rezultatul vreunui comportament al întreprinderii în cauză şi nu afectează natura, tipul, conţinutul, fondul angajamentelor propuse iniţial. Spre exemplu, pot constitui astfel de modificări reducerea/prelungirea duratei stabilite iniţial pentru aplicarea sau monitorizarea angajamentelor.Consiliul Concurenţei se va pronunţa asupra unor astfel de situaţii printr-o decizie, cu efectuarea, în prealabil, a unui test de piaţă, în condiţiile prevăzute la pct. 35.––––Pct. 48^1 a fost introdus de pct. 35 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.VI. Sancţiuni49. Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a angajamentelor asumate prin decizia Consiliului Concurenţei de acceptare a angajamentelor este sancţionată potrivit prevederilor art. 51 alin. (1) lit. e) din lege.––––Pct. 49 a fost modificat de pct. 36 al art. I din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 1.155 din 28 noiembrie 2012 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 decembrie 2012.50. Potrivit prevederilor art. 54 alin. (1) lit. c) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie din anul financiar anterior sancţionării pentru fiecare zi de întârziere, calculate de la data stabilită prin decizie, pentru a le determina să respecte angajamentele cărora Consiliul Concurenţei le-a conferit forţă obligatorie prin decizia adoptată potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3) din lege.51. Potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (5) din lege, Consiliul Concurenţei poate, la cerere sau din oficiu, să redeschidă procedura de investigaţie atunci când:a) intervine o schimbare esenţială privind oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;b) întreprinderile acţionează contrar angajamentelor asumate;c) decizia a fost fundamentată pe informaţii incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de părţi.VII. Dispoziţii finale52. Întreprinderile împotriva cărora au fost declanşate investigaţii aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni au la dispoziţie un termen de două luni de la această dată pentru a contacta Consiliul Concurenţei în scopul verificării disponibilităţii autorităţii de concurenţă de a participa la discuţii privind angajamente în respectivele cazuri. În plus, Consiliul Concurenţei va informa, prin orice mijloace de comunicare, inclusiv prin publicarea unui comunicat pe pagina web a instituţiei, întreprinderile aflate în investigaţie la momentul intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni şi care nu au iniţiat o astfel de procedură, cu privire la posibilitatea de a beneficia de prevederile art. 46^2 din lege, fără ca această informare să oblige Consiliul Concurenţei în ceea ce priveşte intrarea efectivă în discuţii privind angajamentele.––––Pct. 52 a fost modificat de art. unic din Instrucţiunile din anexa la ORDINUL nr. 425 din 4 martie 2011 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 17 martie 2011.53. Prezentele instrucţiuni se pun în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x