INSTRUCȚIUNI din 28 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 412 din 15 mai 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICAREORDIN 455 28/04/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 455 28/04/2023
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 1REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 3REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 4REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 5REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 11REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 16REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 18REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 2
ART. 22REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 23REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 3
ART. 24REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
ART. 25REFERIRE LALEGE 11 29/01/1991 ART. 4
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 455 28/04/2023
ActulPUS IN APLICAREORDIN 455 28/04/2023
ActulREFERIT DEORDIN 455 28/04/2023





Notă
Puse în aplicare de ORDINUL nr. 455 din 28 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 15 mai 2023.
În temeiul art. 26 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al prevederilor art. 3^2 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și completările ulterioare,Consiliul Concurenței adoptă prezentele instrucțiuni. + 
Capitolul IIntroducere + 
Articolul 1Scopul prezentelor instrucțiuni, emise în temeiul dispozițiilor art. 3^1 alin. (9) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege, este de a aduce clarificări de ordin conceptual și metodologic în ceea ce privește adoptarea de măsuri interimare de către Consiliul Concurenței.  + 
Articolul 2Regulile generale prezentate în aceste instrucțiuni se aplică în funcție de situația concretă și de circumstanțele specifice ale fiecărui caz.
 + 
Capitolul IICondiții generale de adoptare a măsurilor interimare + 
Secţiunea 1Prevederi generale + 
Articolul 3Potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (9) din lege, Consiliul Concurenței poate impune orice măsură interimară pe care o consideră necesară, în cazul cercetărilor aprofundate efectuate potrivit art. 3^1 alin. (7) din lege, înainte de emiterea unei decizii conform art. 3^1 alin. (8) din lege, în situația în care sunt îndeplinite următoarele condiții:a)constatarea, la o primă evaluare, a existenței unor fapte interzise expres de lege și care trebuie eliminate fără întârziere;b)urgența determinată de riscul producerii unui prejudiciu grav și ireparabil adus uneia sau mai multor întreprinderi sau consumatorilor. + 
Articolul 4Cele două condiții prevăzute la art. 3^1 alin. (9) din lege trebuie întrunite în mod cumulativ, neîndeplinirea oricăreia dintre ele conducând la înlăturarea posibilității Consiliului Concurenței de a adopta măsuri interimare.
 + 
Secţiunea a 2-aCondiția constatării, la o primă evaluare, a existenței unor fapte interzise expres de lege și care trebuie eliminate fără întârziere + 
Articolul 5Cerința constatării, la o primă evaluare, a existenței unor fapte interzise expres de art. 2 alin. (1)-(3) din lege este îndeplinită în cazul în care din analiza unor elemente probatorii rezultă o posibilă încălcare a normelor de concurență loială care ar atrage aplicarea de sancțiuni de către Consiliul Concurenței, fără a fi necesară demonstrarea caracterului de practică de concurență neloială al faptei cu același grad de certitudine ca în cazul deciziei finale de constatare și sancționare a încălcării, emise potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (8) din lege. + 
Articolul 6Încălcarea regulilor de concurență loială nu trebuie să fie clar și evident dovedită, fiind suficient ca autoritatea de concurență să constate, la o primă examinare a probelor identificate, probabilitatea existenței unei asemenea încălcări, pe baza elementelor de fapt și de drept relevante de care dispune la momentul analizei.
 + 
Secţiunea a 3-aCondiția urgenței determinate de riscul producerii unui prejudiciu grav și ireparabil adus întreprinderilor + 
Articolul 7Urgența dispunerii de măsuri interimare trebuie apreciată în raport cu necesitatea de a acționa imediat, cu titlu provizoriu, în scopul de a evita producerea unui prejudiciu grav și ireparabil adus întreprinderilor. Condiția urgenței presupune că este necesar ca măsurile interimare să fie dispuse și să își producă efectele înainte de emiterea deciziei finale de constatare și sancționare a încălcării. + 
Articolul 8(1)Prin prejudiciu grav și ireparabil adus întreprinderilor se înțelege paguba majoră, care nu ar putea fi remediată de către părțile afectate dacă s-ar produce.(2)Iminența prejudiciului nu trebuie constatată cu certitudine absolută, ci este suficient, mai ales când realizarea prejudiciului depinde de intervenția unui ansamblu de factori, ca aceasta să poată fi prevăzută cu un grad suficient de probabilitate.
 + 
Articolul 9(1)Profitul nerealizat poate fi avut în vedere atunci când se impun măsuri interimare dacă există riscul intrării în insolvență sau este iminentă dispariția de pe o anumită piață a uneia sau a mai multor întreprinderi, de exemplu în cazul sectoarelor economice cu rulaj rapid al stocurilor sau în care creditul comercial nu funcționează ori se acordă pe perioade scurte.(2)În ceea ce privește aprecierea caracterului grav al modificării ireparabile a unei cote de piață, este necesar ca această modificare a cotei de piață să fie suficient de mare și să se datoreze, în principal, comportamentului întreprinderii căreia i se adresează măsurile interimare.
 + 
Articolul 10(1)Caracterul grav și cel ireparabil ale prejudiciului adus întreprinderilor se apreciază de la caz la caz și constituie condiții cumulative. Astfel, un prejudiciu grav care însă nu este ireparabil nu poate sta la baza unor măsuri interimare. Prejudiciu ireparabil nu înseamnă doar o stare iminentă de insolvență, putând fi considerate suficiente și acele forme ale prejudiciului grav care nu vor putea fi reparate printr-o intervenție ulterioară.(2)Prejudiciul grav și ireparabil trebuie să rezulte din faptele de concurență neloială constatate la o primă examinare, care trebuie eliminate fără întârziere în vederea restabilirii mediului concurențial loial.
 + 
Capitolul IIINatura și caracteristicile măsurilor interimare + 
Articolul 11O măsură interimară dispusă potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (9) din lege trebuie să fie necesară, proporțională, provizorie și să aibă caracter de conservare, ținându-se seama de interesele legitime ale părților cărora li se adresează. + 
Articolul 12Necesitatea măsurii interimare este justificată de urgența adoptării și de caracterul său indispensabil, doar o acțiune imediată a autorității de concurență fiind în măsură să prevină sau să oprească producerea unui prejudiciu grav și ireparabil adus întreprinderii/întreprinderilor. + 
Articolul 13(1)Caracterul proporțional al măsurii interimare implică faptul că aceasta trebuie să fie adecvată, necesară și corespunzătoare scopului urmărit prin adoptarea ei.(2)În alegerea măsurii interimare adecvate, în funcție de circumstanțele cazului, se va opta pentru acea măsură care creează cele mai puține dificultăți părților cărora li se adresează; în acest sens, măsurile interimare dispuse vor fi cu prevalență comportamentale, urmând ca, în situația în care acestea nu conduc la efectele scontate, să fie adoptate eventuale măsuri cu caracter structural.
 + 
Articolul 14(1)Caracterul provizoriu al măsurii interimare presupune faptul că aceasta este limitată în timp, fiind adoptată pe o durată determinată ce poate fi reînnoită în cazul în care este necesar și adecvat.(2)Măsura interimară încetează de drept la data emiterii deciziei finale în cazul instrumentat de Consiliul Concurenței în cadrul căruia a fost adoptată.
 + 
Articolul 15Caracterul de conservare al măsurii interimare se referă la faptul că aceasta urmărește menținerea situației existente înainte de manifestarea faptelor de concurență neloială care generează respectiva măsură și nu poate crea un avantaj pentru o întreprindere.
 + 
Capitolul IVProcedura de adoptare a măsurilor interimare + 
Articolul 16(1)Consiliul Concurenței poate dispune măsuri interimare doar în cadrul procedurii de cercetare aprofundată declanșate potrivit prevederilor art. 3^1 alin. (7) din lege.(2)Necesitatea adoptării măsurilor interimare se poate constata pe tot parcursul procedurii administrative de cercetare aprofundată, din oficiu sau la propunerea formulată de întreprinderile afectate.
 + 
Articolul 17(1)În cazul în care Consiliul Concurenței constată, la o primă examinare, existența unor fapte de concurență neloială interzise expres de lege și care trebuie eliminate fără întârziere pentru a înlătura riscul unui prejudiciu grav și ireparabil adus unei/unor întreprinderi, va efectua o analiză preliminară a posibilității de a fi adoptate măsuri interimare.(2)Analiza preliminară va conține principalele elemente de fapt ale cazului și considerentele pentru care Consiliul Concurenței apreciază că există riscul unui prejudiciu grav și ireparabil adus unei/unor întreprinderi, ce impune acțiune urgentă, precum și măsurile pe care le consideră potrivite pentru restabilirea sau menținerea unui mediu concurențial loial și uzanțelor cinstite.
 + 
Articolul 18(1)Conținutul analizei preliminare efectuate de Consiliul Concurenței va fi adus la cunoștința părților implicate, iar acestea, în termen de 10 zile de la data comunicării, pot prezenta, în scris, observațiile lor cu privire la intenția Consiliului Concurenței de a adopta măsuri interimare. (2)În cazul practicii de concurență neloială prevăzute la art. 2 alin. (2) din lege, termenul pentru transmiterea observațiilor acestora cu privire la intenția Consiliului Concurenței de a adopta măsuri interimare este de 4 zile de la data primirii analizei preliminare.(3)Consiliul Concurenței nu este obligat să ia în considerare informațiile și documentele transmise de părțile implicate ulterior expirării termenelor prevăzute la alin. (1) și (2). + 
Articolul 19Faptul că părțile implicate nu transmit punctul lor de vedere, în scris, în cadrul termenului stabilit de Consiliul Concurenței nu constituie un impediment pentru continuarea procedurii de adoptare a măsurilor interimare. + 
Articolul 20După expirarea termenului acordat părților implicate pentru transmiterea observațiilor, Consiliul Concurenței decide cu privire la adoptarea măsurilor interimare. + 
Articolul 21(1)Având în vedere caracterul provizoriu al măsurilor interimare, Consiliul Concurenței va monitoriza eficacitatea aplicării acestora, astfel încât, dacă este necesar și adecvat, măsurile să poată fi reînnoite în timp util sau, după caz, să poată fi adoptate modificările necesare ori să fie impuse măsuri noi.(2)Modificările pot avea în vedere durata de aplicare sau aspecte de fond în ceea ce privește măsurile deja impuse.(3)În cazul în care se dovedește necesară reînnoirea sau modificarea conținutului și/sau duratei măsurilor interimare deja impuse ori este necesară adoptarea de măsuri noi, dispozițiile art. 17-20 se aplică în mod corespunzător.
 + 
Capitolul VCăi de atac + 
Articolul 22Decizia adoptată de Consiliul Concurenței în conformitate cu prevederile art. 3^1 alin. (9) din lege va fi comunicată de îndată părților. + 
Articolul 23Decizia privind adoptarea măsurilor interimare poate fi atacată în contencios administrativ la Curtea de Apel București, în condițiile art. 3^1 alin. (10) din lege.
 + 
Capitolul VISancțiuni + 
Articolul 24Nerespectarea deciziei de impunere a măsurilor interimare reprezintă contravenție, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (4) lit. d) din lege, fiind aplicate sancțiuni potrivit prevederilor art. 4 alin. (5) și (6) din lege. + 
Articolul 25În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (7) din lege, Consiliul Concurenței poate obliga persoanele fizice și juridice la plata unor amenzi cominatorii, pentru fiecare zi de întârziere.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x