Informatii Document
Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 1 aprilie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Actiuni induse de acest act: | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţă
În temeiul art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni:IntroducerePiaţa relevantă reprezintă piaţa pe care se desfăşoară concurenţa şi este utilizată pentru identificarea produselor şi a agenţilor economici ce se află în concurenţă directă în afaceri. Piaţa relevantă este deci piaţa pe care se desfăşoară concurenţa.Aplicarea prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, denumită în continuare lege, nu ar fi posibilă fără referire la piaţa pe care se desfăşoară concurenţa, fiind necesară definirea pieţelor relevante în diversele cazuri care intră sub incidenţa acestei legi.1. Principii generale ale definirii pieţei relevante.O piaţă relevantă cuprinde un produs sau un grup de produse şi aria geografică pe care acestea se produc şi/sau se comercializează. Piaţa relevantă are deci două componente: piaţa produsului şi piaţa geografică,a) Piaţa relevantă a produsului cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumpărători ca interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, preţului şi utilizării acestora. Aceste produse trebuie să fie suficient de asemănătoare, astfel încât consumatorii sau beneficiarii să le ia în considerare atunci când iau deciziile de cumpărare. … Identificarea pieţei relevante a produsului presupune efectuarea unei analize care să stabilească produsele care fac parte din piaţa respectivă, luând în considerare factori determinanţi, cum ar fi substituibilitatea, preţurile, elasticitatea cererii pentru produs în funcţie de preţurile altor produse etc.Două produse nu trebuie să fie identice din punct de vedere al caracteristicilor fizice şi funcţionale, al calităţii sau preţului, pentru a fi considerate ca substituibile sau interschimbabile din punctul de vedere al cumpărătorilor. Determinant este faptul ca produsele să aibă un grad suficient de substituibilitate în a satisface necesităţile şi dorinţele cumpărătorilor, în aşa fel încât fiecare dintre aceste produse să constituie o alternativă economică reală pentru celelalte produse, consumatorul având posibilitatea de a alege atunci când ia decizii de cumpărare. Acestui set de produse considerate substituibile de către cumpărători şi care formează piaţa produsului din punctul de vedere al cererii, i se adaugă produsele care în mod curent nu sunt substituibile din punctul de vedere al cererii, ci din punctul de vedere al ofertei. Este cazul produselor pe care unii producători pot să le realizeze uşor şi acceptabil din punct de vedere economic, prin mărirea capacităţilor lor de producţie sau prin reconvertirea unor capacităţi de producţie, aceste produse putând deveni, într-o perioadă de timp rezonabilă, înlocuitoare pentru produsele incluse deja în piaţa relevantă a produsului.Aceste principii se aplică şi pentru definirea pieţei relevante în cazul serviciilor; din motive de simplificare a terminologiei, în prezentele instrucţiuni este folosită noţiunea de piaţă relevantă a produsului.b) Piaţa geografică relevantă cuprinde zona în care sunt localizaţi agenţii economici implicaţi în livrarea produselor incluse în piaţa produsului, zona în care condiţiile de concurenţă sunt suficient de omogene şi care poate fi diferenţiată în arii geografice vecine datorită, în special, unor condiţii de concurenţă substanţial diferite. În mod similar, noţiunea de piaţă geografică se referă şi la servicii. … Factorii care trebuie luaţi în considerare la definirea pieţei geografice relevante includ tipul şi caracteristicile produselor implicate, existenţa unor bariere la intrare, preferinţele consumatorilor, diferenţele dintre cotele de piaţă ale agenţilor economici în zone geografice învecinate, diferenţele substanţiale dintre preţurile produselor la furnizori, precum şi ponderea cheltuielilor de transport în costurile totale.În funcţie de factorii luaţi în considerare se defineşte aria geografică în care sunt localizaţi producătorii concurenţi. Aceasta poate include şi producătorii necunoscuţi de cumpărători, dar care pot, uşor şi acceptabil din punct de vedere economic, să-şi aducă produsele din alte zone.Pentru a fi considerate pe aceeaşi piaţă geografică relevantă, nu este necesar ca produsele să fie fabricate în aceeaşi localitate sau în localităţi apropiate. Important este ca toate aceste produse să fie accesibile aceloraşi cumpărători, astfel încât fiecare dintre ele să fie o alternativă economică reală pentru celelalte.Pentru unele produse sau servicii, piaţa geografică relevantă poate fi o parte într-o localitate, o localitate, un judeţ, o regiune sau o zonă din România, pentru altele, întreaga ţară.Progresele în domeniul transporturilor şi comunicaţiilor şi tendinţele de eliminare a barierelor şi de liberalizare a comerţului internaţional pot modifica, în timp, limitele pieţelor geografice relevante, depăşind graniţele unei ţări.2. Definirea pieţei relevante în cazurile de practici anticoncurenţiale, reglementate de art. 5 şi 6 din legePrincipiile menţionate la pct. 1 vor fi avute în vedere de agenţii economici la definirea pieţei relevante în cererile pentru dispensă în vederea exceptării individuale de la interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din lege, conform regulamentelor emise de Consiliul Concurenţei. Aceleaşi principii vor fi folosite de Consiliul Concurenţei în investigaţiile întreprinse în cazurile de practici anticoncurenţiale, respectiv de abuz de poziţie dominantă, pentru a determina care produse sunt afectate şi care agenţi economici concurenţi (clienţi şi/sau furnizori) pot fi afectaţi.Pentru fiecare produs supus investigaţiei se vor determina produsele care constituie înlocuitori sau substituenţi, precum şi producătorii acestora suficient de apropiaţi geografic, care sunt luaţi în considerare de către cumpărători, atunci când aceştia iau deciziile de cumpărare. Această determinare a produsului supus investigaţiei se face atât la preţurile curente, cât şi la preţurile mai mici, care se estimează a fi aplicate, dacă practicile suspectate ca anticoncurenţiale nu ar exista.Consiliul Concurenţei va investiga dacă substituenţii disponibili la preţuri curente există numai ca rezultat al creşterilor de preţ sau al altor practici anticoncurenţiale suspectate.3. Definirea pieţei relevante în cazurile de concentrare economică.Primul pas întreprins în analiza concentrărilor economice este definirea pieţei produsului şi a pieţei geografice afectate de concentrarea economică notificată.Piaţa produsului şi piaţa geografică vor reprezenta contextul în care este evaluată puterea de piaţă a noii entităţi economice rezultate din concentrare.În scopul definirii pieţei relevante, în cazurile de concentrare economică, se va avea în vedere impactul operaţiunii de concentrare propuse asupra concurenţei, în dinamica acesteia, deci asupra pieţei relevante în noua sa structură, care va rezultă după implementarea concentrării.Este considerată afectată de concentrarea economică piaţa relevantă, în cadrul căreia:a) două sau mai multe părţi implicate în operaţiunea de concentrare economică acţionează pe aceeaşi piaţă a produsului şi, ca urmare a concentrării, cota lor de piaţă depăşeşte 15% (relaţii pe orizontală). … b) una sau mai multe părţi implicate acţionează pe o piaţă a produsului situată în amontele sau în avalul oricărei alte pieţe pe care sunt prezente alte părţi implicate şi, în plus, cota lor de piaţă individuală sau combinată, este de cel puţin 25%,indiferent dacă există sau nu o relaţie de genul furnizor-client între părţile participante la concentrare (relaţii pe verticală). … În scopul definirii pieţei relevante asupra căreia urmează să producă efecte concentrarea economică propusă, se va porni de la identificarea produselor fabricate şi/sau comercializate de agenţii economici implicaţi în concentrarea economică. În continuare, se va determina care sunt produsele (şi producătorii acestora) care sunt suficient de apropiate pentru a fi substituibile sau înlocuitorii pentru produsele fabricate şi/sau comercializate de agenţii economici implicaţi în concentrare, definindu-se astfel piaţa produsului sau, dacă este cazul, pieţele relevante ale produsului.Piaţa geografică este formată din producătorii produselor incluse în piaţa relevantă a produsului, situaţi în aceleaşi locuri pe care grupul de consumatori ai produselor respective le iau în considerare atunci când iau deciziile de cumpărare.O atenţie deosebită se va acorda concentrărilor economice în care agenţii economici implicaţi produc şi/sau vând produse care se includ în aceeaşi piaţă a produsului, o astfel de concentrare având efecte directe şi semnificative asupra pieţei geografice afectate de concentrarea economică în cauză, dacă agenţii economici implicaţi în concentrare vând în mod curent produse pentru un grup semnificativ de cumpărători situaţi într-o anumită arie geografică.4. Dispoziţii finaleLa data intrării în vigoare a prezentelor Instrucţiuni, se abrogă Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii părţii substanţiale de piaţă, publicate în Monitorul Oficial al României nr. 57 bis din 4 aprilie 1997.______________